Lærdommen fra 2004: legg opp spillet etter stallen

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • trigz
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jan 2004
    • 7056

    #21
    Opprinnelig skrevet av HSft
    Kaotisk? hvordan da?
    Mye spill inn mot midten og på den ene flanken med desto mer offensivt ansvar for venstrebacken, for å holde den andre flanken i live. Edwin er vel mer en typisk drible innover og avslutte-flanke.
    Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

    Kommentar

    • HSft
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Dec 2004
      • 6075

      #22
      Opprinnelig skrevet av trigz
      Mye spill inn mot midten og på den ene flanken med desto mer offensivt ansvar for venstrebacken, for å holde den andre flanken i live. Edwin er vel mer en typisk drible innover og avslutte-flanke.
      Så du mener det blir kaotisk med en innoverkant generelt, ikke spesielt kaotisk siden man spiller med en innover og en utover?

      Kommentar

      • trigz
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jan 2004
        • 7056

        #23
        Opprinnelig skrevet av HSft
        Så du mener det blir kaotisk med en innoverkant generelt, ikke spesielt kaotisk siden man spiller med en innover og en utover?
        Om innoverkant er bra eller ei kommer vel an på backtypene man har. Steinar Pedersen er vel ingen klassisk vingback, så jeg er redd for at det kan bli litt skjevt. Vi får se i kveld.
        Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

        Kommentar

        • KFL41
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • May 2004
          • 3648

          #24
          Vi har kun en spiss som scorer. Sundgot har kun scoret tre viktige maal. Nosa har hatt elendige avslutninger mens resten av dagens midtbanespillere ikke scorer. Kippe og Pedersen har scoret et anseelig antall. Kun Ujah setter sjansene. Bergman svir for mye han ogsaa. Skal vi begynne aa vinne kamper maa flere.melde seg paa. Spesielt Nosa og Edwin.

          Vi maa ha nosa lenger fram i banen og da er diamant interessant. Vi har en tropp som er som skapt for diamant med to offensive backer.

          Kommentar

          • Lars2
            Medlem
            Møteplager
            • Jul 2009
            • 89

            #25
            Opprinnelig skrevet av KFL41
            Vi har kun en spiss som scorer. Sundgot har kun scoret tre viktige maal. Nosa har hatt elendige avslutninger mens resten av dagens midtbanespillere ikke scorer. Kippe og Pedersen har scoret et anseelig antall. Kun Ujah setter sjansene. Bergman svir for mye han ogsaa. Skal vi begynne aa vinne kamper maa flere.melde seg paa. Spesielt Nosa og Edwin.

            Vi maa ha nosa lenger fram i banen og da er diamant interessant. Vi har en tropp som er som skapt for diamant med to offensive backer.
            Kippe og Pedersen scorer mye mer enn hva som er å regne som anseelig. De har vel 8-9 mål mellom seg, og det er MEGET god valuta fra et midtstopperpar som verken er noe førstevalg på frispark eller straffer (med et unntak).

            Nosa har ikke hatt elendige avslutninger, men har hatt litt stang ut, og virker ofte stresset i avslutningsøyeblikket. Men skuddene hans skaper ofte farlige returer, som Ujah stort sett er først på.

            Den eneste som direkte har sløst med sjanser i år er Sundgot, derav dagens benketilværelse.
            "Knowledge is knowing a tomato is a fruit. Wisdom is not putting it in a fruit salad"

            Kommentar

            • JMKANARI
              Seniormedlem
              Forumonanist
              • Oct 2007
              • 170

              #26
              Opprinnelig skrevet av HSft
              Problemet slik jeg ser det med 433 er at vi ikke får muligheten til å videreutvikle samarbeidet mellom Ujah og Bjørn. De to blir bedre og bedre sammen og jeg tror vi har en sukksessoppskrift under utvikling.

              Jeg så RBK mot AIK på tv her om dagen og RBK spilte med følgende lag:

              Ørlund
              Lustig - Statsgård - Demidov - Dorsin
              Annan
              Henriksen--------Ciljan
              Iversen

              Prica - Moldskred


              Det virka som om oppgaven til Moldskred, og senere Olsen var å trekke ut på vingene og gjøre bevegelsene vi så vingne i 433 gjøre under eggen. Altså så formasjonen mer ut som en 433 med bare en ving som bytta side utfra hvor han fant mest rom. Tanken slo meg at dette er en formasjon som kanskje kunne passet dagens LSK-stall.


              Logi

              Essediri - Midtstopper - Kippe - Eriksen
              Søgård
              Tokstad--------Nosa
              Bergmann

              Ujah - Gulbrandsen/Edwin


              Her ville da Ujah ligge sentralt med Bergmann bak seg slik som han gjør om dagen mens den andre spissen ville fungert som en fri 433-ving som bytter side som han vil og skaper bredde i angrepet. Bergmann ville fungert omtrent som han gjør nå, slik som Iversen gjør på Rosenborg sitt lag.

              Jeg satte tommel opp til dette innlegget fordi det er konstruktivt og godt, og at jeg liker tanken. Formasjonen vil sannsynligvis kunne passe til den stallen vi har nå.

              Men, og det er et stort men. Riktignok er Essediri bedre offensivt enn defensivt, men det er fortsatt langt opp til at han kan dekke hele høyresida som Lustig gjør i RBK. På den andre sida har vi komplette mangler i forhold til Dorsin. Jeg er altså redd for at korridoren vil bli for åpen med en sånn formasjon, og sitter plutselig med en følelse av at den tommelen ikke skulle vært opp, men noe midt i mellom...

              Det viktigste er ihvertfall at noe må skje, og da er det fristende å si som Kanarifansen gjorde mot KIL; BLØ FOR DRAKTA!

              Selv om det høres naturlig ut, kan det virke som at noen har glemt det. Innsatsen og tælen har i min øyne vært bortimot fraværende de siste par-tre kampene, og da kommer man ikke langt. Ihvertfall ikke i Tippeligaen, hvor nettopp innsats og tæl er vel så viktig som finesse.
              Krysser fingra for en ny Tom Lund snart...

              Kommentar

              • P0P_Corn
                Seniormedlem
                Forumonanist
                • Apr 2004
                • 168

                #27
                ...

                Det er vel en plan og et ønske om hvordan vi skal spille. Tidvis mye pent spill før sommern når Tarik var her, han var sentral i å få til doblinger på kant(sammen med Esse), kreative fremspill og meget gode løp fra sin kantrolle. Erling er en annen type spiller og har ikke klart å få til det samme. Kiko er for treg, har ikke samme bevegelse og finnes ikke farlig 1 mot 1. Dermed forsvinner "mye" av angrepet som det var lagt opp til fra kant.

                Som andre også har sagt, har Espen falt en del, tenker da i passningsspillet, hvor det så ut til at han hadde tatt store steg før sommeren. Dermed går det for sakte når vi prøver å spille oss gjennom midten, motstanderen kommer alltid i balanse og vi er ikke dyktige nok til å "spille over de".

                Dermed står vi igjen med dødball og kombinasjoner mellom 2-3 spillere på topp. I de siste kampene har vi blitt HARDT straffet ved at vi har blitt kontret i mot på offansiv dødball. Tydelig at flere lag har merket seg dette og her må vi være obs fremover.

                Når vi er kompakte og tette bakover, vil angrepsspillet sette seg mer og mer. Når vi er utstabile bak, skjer det glipper som i de 3 siste kampene. Syns kampen mot RBK var meget bra. Så det er ikke så store nyasneforsjellene.

                Berg har tatt et valg om å bygge opp en spillestil. Om han nå skulle "skifte" retning, er det det samme som å si at det man har holdt på med de siste årene ikke har vært riktig. Da kan han likegodt gi seg. Noe jeg absolutt ikke er for.

                Kommentar

                • BennyLem
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Aug 2005
                  • 2902

                  #28
                  Opprinnelig skrevet av P0P_Corn
                  Berg har tatt et valg om å bygge opp en spillestil. Om han nå skulle "skifte" retning, er det det samme som å si at det man har holdt på med de siste årene ikke har vært riktig. Da kan han likegodt gi seg. Noe jeg absolutt ikke er for.
                  Store ledere evner å innse sine feil. Alle gjør feil, men virkelig lederskap handler om å korrigere kursen. Et ekstremeksempel er Google, som til og med "feirer" sine feil (http://www.digi.no/848274/vink-farvel-til-google-wave). Ledere og bedrifter som ikke evner å korrigere kurs går det som regel dårligere med, da ender man opp som GM, i grøfta.

                  Poenget mitt med denne tråden er at man må legge opp en spillestil etter det materialet man har til rådighet, og man må evne å korrigere kurs når resultater uteblir. Nå synker vi som et blysøkke på tabellen, og tilskuermassen består snart kun av familie og venner av spillerne.

                  Selv Erlandsen klarte i sin tid å ta radikale grep når situasjonen tilsa det. Klarer Berg det? Undertegnede tviler.
                  Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

                  Kommentar

                  • Ballen
                    Seniormedlem
                    Forumonanist
                    • May 2004
                    • 227

                    #29
                    diamant

                    jeg er veldig enig i alle som mener vi burde legge opp taktikken etter spillerstallen og synes vi burde forsøke en diamant, jeg ønsker å se noe slikt:


                    logi
                    essediri - pedersen - Kippe - LKE/Ringstad
                    . Søgård
                    Tokstad/gabrielsen - Moelhi/sadeh
                    . Nosa
                    Bergmann/sundgot - Ujah/edwin/gulbrandsen

                    Tror vi kunne dratt nytte av å ha Nosa enda lenger fram i banen, i form av småspill mellom han og Bergmann og ujah, kanskje Nosa begynner å finne målet etterhvert også og da kan det bli mye mål. Viktig her som flere har påpekt at backene kommer fram, og når de gjør det må naturligvis en av indreløperne holde igjen. Har ikke sett gabrielsen spille midtbane men har fått med meg at han har spilt det på aldersbestemte landslag og gjort det bra. Jeg er overbevist om at mye av nøkkelen til å få det offensive spillet til å fungere er å få brukt Nosa riktig, og da skal han ikke hente ballen på egen banehalvdel.

                    Kommentar

                    • mooph
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Aug 2005
                      • 1496

                      #30
                      Uhumm... 433, 442, 41212 er bare tall.

                      Det jeg først og fremst savner er samspill på topp. At Ujah løper i rett hull når Bjørn går opp på en langpassning. At Edwin løper seg fri i riktig rom når Ujah har fått kontroll. Initiativ fra flere på samme tid når midtbanen vinner ballen. Alt handler om å forstå hverandre, intuitivt skjønne hvordan de(n) andre tenker.
                      I det siste har det sett ut som om det kun er Arild som skjønner noe som helst av hva de andre foretar seg der på topp.

                      Det går ikke å basere alt angrepsspill på at back'ene kommer opp. Det er fint når de gjør det, men de rekker kun opp når angrepene tar litt tid. Det blir utrolig statisk om dette blir det eneste våpenet. Vinger og spisser må vise bedre samhandling slik at disse kan utgjøre en trussel på egenhånd.

                      Desverre vil ingen formasjonsendring alene bedre samhandlingen, dette gjøres først og fremst under trening. Noen spiller er slik skapt at de må ha det inn med teskje, kanskje noen klare "kjøreregler" og små krav til den enkeltes skaperevne kunne hjulpet noe. Jeg tviler på at Bjørn, Ujah, Edwin og Erling vil klare skape spillet på egenhånd (de er ennå litt for uerfarne), systemene (løpsmønstre) må isteden terpes til det sitter.
                      Så kan heller Nosa ta seg av en og annen genipasning/enmannsraid.

                      Edit;
                      En annen liten ting;
                      Er det så himla vanskelig å ta noen timer ekstra skuddtrening i uka for de det gjelder? Ihvertfall så mye at ballen i det minste treffer mellom stengene på flertallet av forsøkene. Pokker heller, både Bjørn og Ujah har eksplosivitet nok til å være først på returer.
                      Fugla mot nye høyder

                      Kommentar

                      • Sem
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Mar 2005
                        • 1626

                        #31
                        Opprinnelig skrevet av mooph
                        Uhumm... 433, 442, 41212 er bare tall.
                        Så enig, så enig!

                        Jeg synes også det er snodig at folk som hyler ut når f.eks. Kiko blir plassert på kanten synes det er helt storveis så lenge man kaller formasjonen for diamant.

                        Jeg har også stor tro på å spille med en oppstilling etter hva slags spillere man har tilgjengelig. Om det da betyr at man kjører en innoverving (eller indreløper, hvis det høres bedre ut) på den ene sida, er det helt ok for meg. Eller en offensiv ving på den ene sida og en innoverving (indreløper?) på andre (433?). Helt greit!

                        Jeg håper at vi får det beste ut av hver enkelt spiller og av laget, uansett hva Henning Berg velger å kalle formasjonen sin.

                        Kommentar

                        • Folke
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Jun 2008
                          • 5955

                          #32
                          Opprinnelig skrevet av Ballen
                          jeg er veldig enig i alle som mener vi burde legge opp taktikken etter spillerstallen og synes vi burde forsøke en diamant, jeg ønsker å se noe slikt:


                          logi
                          essediri - pedersen - Kippe - LKE/Ringstad
                          . Søgård
                          Tokstad/gabrielsen - Moelhi/sadeh
                          . Nosa
                          Bergmann/sundgot - Ujah/edwin/gulbrandsen

                          Tror vi kunne dratt nytte av å ha Nosa enda lenger fram i banen, i form av småspill mellom han og Bergmann og ujah, kanskje Nosa begynner å finne målet etterhvert også og da kan det bli mye mål. Viktig her som flere har påpekt at backene kommer fram, og når de gjør det må naturligvis en av indreløperne holde igjen. Har ikke sett gabrielsen spille midtbane men har fått med meg at han har spilt det på aldersbestemte landslag og gjort det bra. Jeg er overbevist om at mye av nøkkelen til å få det offensive spillet til å fungere er å få brukt Nosa riktig, og da skal han ikke hente ballen på egen banehalvdel.
                          Jeg syntes denne oppstillingen ser meget spennende ut, men... Espen Søgård må i denne rollen evne å spille ballen hurtig fremover/til siden, ofte i trange og vanskelige posisjoner, evner han det?

                          Kommentar

                          • Ballen
                            Seniormedlem
                            Forumonanist
                            • May 2004
                            • 227

                            #33
                            Opprinnelig skrevet av Folke
                            Jeg syntes denne oppstillingen ser meget spennende ut, men... Espen Søgård må i denne rollen evne å spille ballen hurtig fremover/til siden, ofte i trange og vanskelige posisjoner, evner han det?
                            Ser absolutt poenget ditt, ideelt sett skulle vi hatt en spiller med defensiv arbeidskapasitet og innsats som Søgård og som i tillegg er veldig pasningsikker i den posisjonen. Håpet egentlig at kanskje Tam var den spilleren men han ble jo borte.

                            Med Søgård i den posisjonen må nok indreløperne hjelpe til og gjøre en del av denne jobben. De burde ikke holde for stor avstand til Søgård slik at han kan spille enkle pasninger til en av de og de igjen kan fordele baller til Nosa eller ut til en av backene på vei opp.

                            Det som skjer i dag med dagens formasjon/taktikk er jo at Nosa må ned og gjøre seg tilgjengelig for Søgård slik at vi kan få ballen framover, med en diamant med nosa som framskutt vil han få muligheten til å motta ballen høyere i banen.

                            Kommentar

                            • BennyLem
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Aug 2005
                              • 2902

                              #34
                              Nok er nok

                              Nok en kamp hvor vi taper på feil bruk av spillere (selvsagt sammen med dårlig innsats og presisjon).

                              Med Edwin og Tokstad på kant er vi i praksis 9 mann på banen. Som jeg skrev i kamptråden: stakkars Tokstad. Synes oppriktig syn på gutten.

                              Selv sullikene på TV2 Zebra kommenterer dette gjentatte ganger. Er det bare Berg som ikke ser dette?

                              Nå må vi kjøre 4-3-3. Tør man ikke det kan man i det minste ha Esset på høyrekant og Tokstad som back.
                              Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

                              Kommentar

                              • Folke
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Jun 2008
                                • 5955

                                #35
                                Opprinnelig skrevet av BennyLem
                                Nok en kamp hvor vi taper på feil bruk av spillere (selvsagt sammen med dårlig innsats og presisjon).

                                Med Edwin og Tokstad på kant er vi i praksis 9 mann på banen. Som jeg skrev i kamptråden: stakkars Tokstad. Synes oppriktig syn på gutten.

                                Selv sullikene på TV2 Zebra kommenterer dette gjentatte ganger. Er det bare Berg som ikke ser dette?

                                Nå må vi kjøre 4-3-3. Tør man ikke det kan man i det minste ha Esset på høyrekant og Tokstad som back.
                                Når PSA sitter ubrukt på benken skjønner jeg lite, med han på midtstopperplassen og SP på back kunne jo Karim skapt mye på kanten.
                                Berg kommer aldri til å bytte formasjon, det sier seg selv når man ser stallen vi har og oppstillingen som blir brukt gang på gang.

                                Kommentar

                                • LasseN
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • May 2005
                                  • 1610

                                  #36
                                  Skal vi begynne å spille ut ifra hvordan stallen har prestert de siste 2 1/2 -3 månedene, så tror jeg vi snakker Vri åtter.
                                  LasseN

                                  Kommentar

                                  • fjacob82
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Sep 2005
                                    • 1507

                                    #37
                                    Etter innsatsen til Dahm de siste minuttene idag hvor han vant det som vinnes kan på hodet tenker jeg drillo tanker....

                                    Noen tanker rundt dette? Jeg tror seriøst det er løsningen frem til vi har sikra kontrakten.

                                    Når det gjelder bruk av edwin/tokstad, så blir man liksom litt tom for ord. Hva skjedde med å bruke edwin på høyre og bolly på venstre? Eller prøve 4-3-3? Tokstad er som brenne og mouheli ingen kantspiller.
                                    Alle man hopper, hopper for fugla. Lillestrøm Lillestrøm, Lillestrøm Lillestrøm, Lillestrøm Lillestrøøøøøm.....
                                    *Brasseberget*

                                    Kommentar

                                    • BennyLem
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Aug 2005
                                      • 2902

                                      #38
                                      Opprinnelig skrevet av fjacob82
                                      Etter innsatsen til Dahm de siste minuttene idag hvor han vant det som vinnes kan på hodet tenker jeg drillo tanker....

                                      Noen tanker rundt dette? Jeg tror seriøst det er løsningen frem til vi har sikra kontrakten.
                                      I utgangspunktet er jeg åpen for alt bortsett fra slik vi spiller i dag. Litt av utfordringen i dag ser vi spesielt på bruken av Sundgot. Skal vi ha han på banen, så vi ha innlegg. Ikke overraskende at scoringen kommer på innlegg, med Esset på en (alt for sjelden) visitt. Våre såkalte kanter i dag evner ikke å fore Sundgot med innlegg, og da blir hele greia bare feil. Det blir hverken fulg eller fisk.

                                      Personlig tror jeg 4-3-3 er best, men forsøk gjerne 3-5-2 (ala Norge tidlig i Bøllo-tiden) eller en eller annen variant med mæling opp mot Dahm eller hvem som helst.

                                      Sesongen er spolert, både plasseringsmessig og tilskuermessig, så vi kan like gjerne satse på mokk og mæl. Det er tidvis det som skjer uansett, så vi kan like gjerne rendyrke systemet.
                                      Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

                                      Kommentar

                                      • trigz
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Jan 2004
                                        • 7056

                                        #39
                                        Vel, jeg håper troppen styrkes mellom i kveld og neste kamp. Vi trenger nytt blod, og ikke hvem som helst: Noen som går rett inn og styrker laget. Hvis investorene ikke har tydd til sjampanjeflaska for å døyve finanskrisa, håper jeg de også ser at tiden er inne for å hoste opp spenn.
                                        Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                                        Kommentar

                                        • WAK
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Jul 2006
                                          • 964

                                          #40
                                          Det er vel ikke bare et problem som må løses hvis vi skal begynne å vinne kamper igjen. Men som nevnt tidligere så tror jeg det største problemet er at vi over hodet ikke har kantspill og heller ingen spillere som er bra nok til å spille der. Inntil vi får noen gode vinger må ihvertfall backene høyere opp på banen. Jeg mener det kan løses ved å spille med to defensive løpesterke midtbanespillere i en 4-2-3-1 formasjon. Så backene får det litt friere offensivt. Nå kommer jo aldri feks Karim høyt på banen som før i sesongen så han får lagt inn.

                                          F.eks

                                          Logi

                                          Karim/Pedersen-Pedersen(Dahm)-Kippe-LKE

                                          Søgård- Sadeh/Tokstad/Nosa/Mouhelhi

                                          Karim/Edwin-Bergmann/Sundgot-Nosa

                                          Ujah

                                          Selv om ikke Tarik var noe kantspiller så var han bra der og vi vant kamper.

                                          Nå får jeg vel halve forumet på nakken men vi tok ihvertfall flere poeng enn nå når Nosa spilte kant og Mouheli og Søgård spilte sentralt.

                                          Jeg er til og med villig til å sette Bergmann på kant i en 4-2-3-1 formasjon for å få en god spiller på kant. Inn til vi får en ny kantspiller.

                                          Feks

                                          Logi

                                          Karim-Pedersen/Dahm-Kippe-LKE

                                          Søgård-Mouheli

                                          Bergmann-Sundgot-Nosa

                                          Ujah

                                          Kommentar

                                          Working...