Rösler, Start og taktikk

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • gilbert
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 3197

    Rösler, Start og taktikk

    Alt etter få kamper i årets serie var det klart at Uwe Rösler (og Gunnar Halle) er mer opptatt av taktikk for hver enkelt kamp enn Arne Erlandsen noen gang hadde vært.

    Det betyr ikke at Rösler ikke har noe eget spill (som det med god grunn f.eks. har vært sagt om vif under Rekdal). Rösler har et fast utgangspunkt i en flat firer bak, diamant på midtbanen, og to spisser med ulike kvaliteteter, og har også en nesten like klar start-11'er som AE. Men forhåndstreninga er i en helt annen grad enn tidligere lagt opp med tanke på laget og enkeltspillerne en møter i neste kamp, både i formasjonstrening, presshøyde, spesialoppmerksomhet fra hele laget og spesialoppdrag for enkeltspillere, skreddersydd etter hvilke spillere en skal møte. Alt etter grundige studier av motstanderlaget både ved direkte oppmøte på kampene deres og spesielt ut fra video-opptak. Og spillerbytter og formasjonsendringer utover i kampene kommer både tidligere og er mer fleksibelt enn under AE.

    Foran Start-kampen ble Fuglas første-11'er drilla bl.a. på defensiv dødball, og trente også sjøl på typiske "alle-rusher-inn-fra-seksten-meteren" cornere, ettersom Start har hatt god uttelling på dødballer, bl.a. av denne typen. Spillere som Bård Borgersen og Marius Johnsen ble passa ekstra grundig på, ved å gå i kroppen på Borgersen, og spesielt i andre omgang ved at Powell fulgte venstreback Johnsen nesten samme hvor han var på banen. Start hadde en mengde dødballer, og flytta på typisk "LSK-vis" opp midtstoppere og annet luftskyts (Johnsen) selv om frisparkene var langt inne på egen banehalvdel (Nordlie har ikke hengt over gjerdet på Åråsentreninger i et par tiår for ingenting). Tre cornere (Fugla ingen). Resultat: Ingen av Starts 3-4 målsjanser kom på dødball.

    Kampen ble dominert av LSK de første tretti minuttene. Etter ledermålet var siste kvarteret mer jevnspilt, men også "nøytrale" media skreiv at ved pause hadde LSK vært nærmere 2-0 enn Start hadde vært utlikning. I andre omgang ble Fugla kjørt over i bølge etter bølge, men forsvarte seg så godt at det meste gikk i "sekken", dels fordi Start mangla Bala Garba og satte inn færøyske Todi Jónsson for Ben Wright først helt mot slutten (men det viser jo at Nordlie ikke evner å variere taktisk, men er for avhengig av Garba og av dødballer).

    Rösler og andre sies å være sjokkert over hvor mye bedre tempo og kondis Start-spillerne hadde. Jeg er litt i tvil om hvor mye slike utsagn er taktiske og psykologiske (også retta mot egne spilleres trening og innsats). Det er naturlig at laget som leder serien og har rykte og selvtillit for å avgjøre kamper på slutten, gir alt i andre omgang når de ligger under etter første. Og mitt inntrykk var at det ble veldig mange slitne Start-bein og sleivete pasninger det siste kvarteret. Da var faktisk Starts krefter like mye brukt opp som Fuglas, på tross av en ikke ufortjent forhåndsreklame om å avgjøre kamper på slutten. Hvis jeg er "sjokkert", er det over hvordan Fugla ikke klarte å demme opp bedre i den første halvtimen av annen omgang, der Opas (Bestefars) redninger ble avgjørende, selv om det til en viss grad er naturlig når serielederen ligger under, at det laget fører kampen over på motstanderens banehalvdel.

    Spillervalget fra start med Søgård på høyrekant og ikke Riise, var trolig også taktisk klokt. Flere enn meg må ha vært litt bekymra for hvordan Rambekk stadig (helt fra begynnelsen, og ikke bare i andre omgang, som RB skreiv) fikk problemer med Alex Valencia. Kanskje hadde Shane gjort en bedre VB-jobb; Rambekk lider nok litt under stadig å skifte posisjon og oppgaver. Men to små backer hadde trolig blitt for mange "knøttespillere" mot Starts dødballer; Rambekks hodestyrke gjør at han likevel forsvarer plassen.

    Byttene var etter min vurdering meget gode. Sundgot hadde ikke sin beste dag, og når vi i tillegg skal forsvare en ettmålsledelse var Powell et klokt valg, selv om å gi ham spesialoppdrag med markering av Johnsen nødvendigvis måtte svekke angrepsspillet. Myklebust er trolig Fuglas beste avslutter for tida; både initiativet (aggressiviteten) og skuddet på 2-0 var gode prestasjoner. Det var slett ikke bare å sette ballen enkelt i åpent mål, som en kan få inntrykk av fra media. Og som mange har kommentert, JayPee Winsnes litt overraskende inn for Strand bidro både med evne til å holde på ballen, og til omlegging til 3-5-2, slik at vi kom høyere opp på banen og fikk roa spillet og dratt ned tempoet, når Start også var dyktig slitne. (Strengt tatt var 3-5-2-formasjonen enda mer komplisert, siden Powell ikke holdt spiss-toeren på topp, men fulgte Johnsen.)

    Alt i alt en rekke gode taktiske valg som uten tvil bidro til at vi vant en vanskelig kamp, der flere spillere ikke hadde sine beste dager (spissene fra start, Korén, Rambekk), taktiske valg som ville vært utenkelige under den forrige ledelsen.

    Mitt eneste lille spørsmål er om vi generelt kan være litt for beskjedne og forsiktige i taktikken, spesielt i å ri på en 1-0 ledelse. Dette viser seg kanskje enda mer i bortekampene, selv om vi har spilt godt borte både mot Odd og mot Viking (i cupen). Antakelig kommer det mer aggressivitet (og helst snart) med mer kamperfaring og mer selvtillit for de ennå ganske ferske trenerne Rösler og Halle.

    gilbert
  • ON
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Mar 2004
    • 3639

    #2
    Nydelig igjen Gilbert \/

    Kommentar

    • blue
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Aug 2004
      • 1429

      #3
      Et veldig bra innlegg!!

      Det jeg gjerne vil kommentere i forhold til taktikk, er bortekampene.
      Jeg mener at Rösler har vaert for feig taktisk, og at det er hovedgrunnen til at vi har tatt så få poeng på bortebane i år.

      Derimot er jeg imponert over Tom Nordlie. Leste nylig en artikkel hvor han forteller om hvor viktig det er å ikke overdramatisere effekten av bortebane. Kampen spilles fortsatt på gress (stort sett hvertfall), det er de samme spillerne, og den eneste forskjellen er stort sett publikum.

      Bortsett fra dette, böyer jeg meg i stövet for Der Uwe!!
      Fugla 4 Life!

      Kommentar

      • KFL41
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • May 2004
        • 3648

        #4
        Veldig bra Gilbert.

        Du konkluderer med at det var en meget bra taktisk kamp av Røssler, men han fikk veldig lite kred for dette på Dagbladets trenerbørs (jeg vet at jeg ikke skal ta dagbladet seriøst). Der tror jeg han fikk terningkast tre. Vi banka serielederen Start som spilte en ok kamp, men de ble lurt inn i sekken vår. Det som jeg da synes er bemerkelsesverdig med tanke på dagbladets børs var at Henning Berg fikk bedre karakter enn Røssler selv om vi slo "Norges beste lag" mens Lyn tapte for et oppskrytt FFFK.

        Merkelig....

        En annen ting som er nevnt i tråden er bortestatistikken. Her må vi skjerpe oss. I tillegg så har vi de siste tre årene hatt for vane å tape kamper etter at vi har gjort bra prestasjoner. De to siste høstsesongene har vi flere ganger hatt heng på medaljelagene etter seire men vi tapte med en gang mediene nevnte oss som medaljekandidat og vår optimisme steg Dette har også Rønnern vært inne på før ferien. Nå er vi til og med regnet som gullkandidat. Går det som det har gjort i de tidligere sesongene, taper vi mot Lyn på Lørdag. Nesten så det er fristende å sette penger på Lyn for det har vel aldri slått feil?

        Er dette noe som ligger i hodet på spilllerne? Begynner de å ta lettere på det når vi vinner en kamp? Jeg håper det blir slutt på denne trenden. Håper guttene blir mer sultne på suksess etter at vi vant en vrien kamp og gjerne vinner noen kamper i strekk. Da er vi med i gullkampen. Uten en trepoenger mot Lyn blir vi litt på etterskudd.

        Jeg tror ikke Viking og Brann er sterke nok til å kjempe om gullet. Brann er for ustabile og vil muligens mangle Martin Andresen i tillegg til at Kvisvik har dratt. Viking har kjøpt noen spillere, men disse trenger tid til å spille seg inn. Ingen har sett dem spille heller og det er tvilsomt hvor mye de forsterker laget. Dersom vi løfter oss et steg til er vi med og kjemper om gullet med Start og VIF. Start sin stalll ser jeg på som altfor tynn. Noen spillere er gode nok, men de har spillere som har overprestert etter min mening. Keeperen, Steinar Pedersen, Midtun Lie og Berlin er spillere som ikke holder samme nivå en hel sesong. Når midtbanespillerne til Start må stå over for hvert gule kort de får, vil dette laget ikke klare å stå i mot utover høsten. Da står vi igjen med Enga og det må bare ikke skje at de vinner serien. Så da er det opp til oss...

        PS. Det eneste taktisk dumme trekket foran kampen var at Sundgot sa at han skulle score hat-trick snart. Slike utsagn fører sjeldent noe godt med seg og fører til at han legger unødvendig mye press på seg selv. Vi så jo hva det endte med. Bytta ut etter en omgang.... Det er mye bedre å la scoringene komme av seg selv, enn å nærmest love det ene og det andre.

        Kommentar

        • ON
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Mar 2004
          • 3639

          #5
          Bra innlegg.

          Syns Uwe gjorde en grei taktisk kamp. Det jeg kom til å tenke over er at det kanskje er dumt å bytte ut en høy svær spiss, til fordel for en liten når vi leder, og sannsynligvis kommer til å bli presset bakover på banen. Det ender fort med at vi (når vi blir presset bakover), slår lange "avklareringer / passinger", opp mot spissene, og spørsmålet er vel da hvor lurt det er å sette innpå en liten spiss, kanskje hadde det vært lurere å la Magnus & Arild spille på topp i andre omgang?

          Uwe har en "filisofi" som sier at han "aldri" skal bruke to like spisser. Uansett tror jeg at det kan være lurt å bruke noen store sterke spisser når vi sannsynligvis kommer til å bli presset bakover, selvom jeg har sansen for Myklebust, og Mifsud.

          Kommentar

          • kflmarius
            Seniormedlem
            Forumonanist
            • Apr 2005
            • 215

            #6
            mhm enig i det... liker tanken av mifsud og myklebust sammen på topp jeg også
            party party party!
            Marius
            FuglaTifo

            Kommentar

            • PA
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Mar 2004
              • 500

              #7
              helt enig.. Mifsud og Myklebust 8)

              Kommentar

              • Kimito
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Jan 2004
                • 2600

                #8
                ...dere sier at dere er enig med Nordby, men tar til orde for det motsatte av det han skriver....?!

                Jeg mener at det er fornuftig å fortsette med to forskjellige spisser også mot slutten. Dette fordi langpasninger fra forsvaret like greit kan slåes i bakrommet som på hodet til spilleren. Hvis vi blir presset tilbake så kan vi med en liten og en stor spiss kontre ved:

                a) Vinne ballen i/på forsvar/midten. Sende den på Powells/Sundgots hode der fremme.
                b) Vinne ballen i/på forsvar/midten. Sende den i bakrommet til hurtige Mifsud/Myklebust der fremme.

                Hvis vi bare hadde spilt med to store, måtte vi ha sendt den på hodet deres. Hvis vi bare hadde spilt med små, måtte vi prøvd å spille i bakrommet uansett.

                Flere valgmuligheter gir mindre forutsigbarhet og tvinger også motstanderen til både å demme opp, både med fart og hodestyrke, i eget forsvar.
                Ferdigskåra

                Kommentar

                • HanseFrank
                  Seniormedlem
                  Forumonanist
                  • Mar 2004
                  • 221

                  #9
                  Re: Rösler, Start og taktikk

                  Opprinnelig skrevet av gilbert
                  Alt i alt en rekke gode taktiske valg som uten tvil bidro til at vi vant en vanskelig kamp, der flere spillere ikke hadde sine beste dager (spissene fra start, Korén, Rambekk), taktiske valg som ville vært utenkelige under den forrige ledelsen.
                  Hehe, jeg tror jeg har dekket så og si alle dine poenger, der jeg på tirsdag åpnet Dagbladet, og leste deres spalte "Trenertoppen". Uwe fikk en 3'er, og begrunnelsene var platt. Jeg forfattet derfor følgende innlegg;

                  ***** klippet inn mail *****

                  Hallo!

                  Som litt over middels interessert i fotball, synes jeg det er gøy å lese begrunnelsene deres for trenernes karakterer, men jeg må si jeg synes de var bedre tidlig i sesongen enn de er nå. Jeg tar med deg Petter, fordi du står ansvarlig på siden, og deg Sigve, fordi du har sett kampen mellom Lillestrøm og Start, og vel er den som har bedømt Rösler?

                  Og her er poenget - har man ikke lagt merke til taktiske triumfer i Röslers opplegg?

                  For det første må man jo ta utgangspunkt i startelleveren, og hvordan den disponeres. LSK stilte med det vi kan kalle deres "faste lag". I mål valgte man å beholde gammel'n, til tross for at han kun har deltatt på klubbens to siste treninger før kampen, mens Müller er tilbake fra skade, og har stått godt i treningskampene i sommer, og vært veldig god og tent på treningene. I ettertid (og dere vurderer jo alt i ettertid;-) så ser jo ikke det trekket så halvgæ'rnt ut...

                  Videre gjør man et fantastisk trekk på dødball i mot, som nøytraliserer Johnsen og Borgersen fullstendig. Jeg vet ikke om dere la merke til det, men de to hadde altså ikke en eneste avslutning på mål etter dødball, og det er ganske oppsiktsvekkende. Trekket? Vel, det er første gang i år jeg har sett det brukt, og det besto enkelt i at da start tok oppstilling på 20 meter for å storme inn i feltet, så gikk Pål Strand i kroppen på Borgersen, og Kasey Wehrman gikk i kroppen på Johnsen. De to fikk fullstendig ødelagt rytmen i tilløpene sine, og ble enkelt tatt hånd om av Sundgot og Kippe i feltet.

                  Deretter gjør treneren et offensivt bytte i pausen, der han tar ut en svak Sundgot. Og 10 minutter senere tar han ut favoritten Mifsud, til fordel for Myklebust, og både han og Powell leverte bedre enn de de erstattet. I tillegg gjør Powell en fantastisk deffensiv jobb, med å følge Johnsen. Da Start forsøker å etablere et trykk mot slutten av 2. omgang, blir dette faktisk pent ridd av, blant annet ved at Johnsen ikke får komme i overtall på bakre stolpe, mens Strømstad og Valencia (koselige byer begge to), slår innleggene sine. I det øvrige av kampen overrasket også Uwe med å bruke Espen, til tross for at BH Riise ser ut til å ha festet et grep om den plassen. Dette trekket var også utelukkende for å matche Johnsen på deffensiven, for BH Riise har vært bedre enn Espen siden han kom til klubben.

                  Rösler må gjerne kritiseres for at han ikke tidligere går for en 2-0-seier, men det blir litt feil når han lykkes med sin 1-0-strategi (jada, jeg har fått med meg resultatet). Start klarte aldri å etablere noe massivt trykk på LSK siste 15 minutter, slik vi har sett de klare resten av sesongen. LSK var flinke til å flytte laget raskt ut, og ikke falle i "sekken". I tillegg valgte han å sette inn JP Winsnes for Pål Strand, og hans eneste (?) styrke er vel at han er vannvittig god til å holde på ballen. At Winsnes og Wehrman spolerer noen kontringer med å gå på langs, litt frem og litt tilbake, må man kanskje være LSK-supporter for å like, men med tanke på Starts sluttspurter tidligere i sesongen, vil jeg si det var genialt. Det tar rytmen ut av Startlaget og drar ned tempoet.

                  Terningkast 3, sa dere?

                  ***** mail slutt ******
                  HanseFrank
                  - på den andre siden...

                  Kommentar

                  • christoffer
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Dec 2004
                    • 326

                    #10
                    Fikk du noe svar tilbake hansefrank??

                    Kommentar

                    • HanseFrank
                      Seniormedlem
                      Forumonanist
                      • Mar 2004
                      • 221

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av christoffer
                      Fikk du noe svar tilbake hansefrank??
                      Nope. Nada svada in return.
                      HanseFrank
                      - på den andre siden...

                      Kommentar

                      • LSK-supp.
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Dec 2003
                        • 1023

                        #12
                        Laget stod jo altfor lavt på banen i 2. omgang. Vi red på en 1-0 ledelse, det gikk bra og Røsler hylles.

                        Hadde ikke Claus gjort de sinnsyke redningene som man egentlig ikke kan forvente, hadde resultatet blitt helt anderledes, ville man hyllet Uwes taktikk da?

                        Vi kan takke Claus for resultatet mot Start, ikke Uwe. Eller vi kan bare si som Uwe, at Start er et så mye bedre lag enn oss, så det hadde ikke hjulpet uansett taktikk...
                        I år så tar vi alt- i år så tar vi alt!(som har puls)

                        Kommentar

                        • PA
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Mar 2004
                          • 500

                          #13
                          LSK-supp. Skrevet: 10:59 - Fredag 29 Jul 2005 Tittel:

                          --------------------------------------------------------------------------------

                          Eller vi kan bare si som Uwe, at Start er et så mye bedre lag enn oss, så det hadde ikke hjulpet uansett taktikk...
                          Hvorfor er de så mye bedre enn oss? :?

                          Kommentar

                          • demian
                            Seniormedlem
                            Forumonanist
                            • Apr 2005
                            • 228

                            #14
                            Individuelt imponerte Start spillerne meg. De var gode til å holde i ballen, løp mye, var sterke og kjappere enn mange av våre. De samhandlet på en helt annen måte. Når det er sagt, grunnen til at LSK trakk det lengste strået, tror jeg, er at våre spillere er gode enkeltvis, uten at de spiller for godt som et lag ennå. Men det kommer håper jeg. Kunne kanskje trengt mer tempo i midtbaneleddet. En Gylfi sentralt sammen med Koren f.eks. Wehrman bak, Riise og Strand på kantene. Tre bak og spisser har vi jo nok av
                            ULTRAS FELT C

                            Kommentar

                            • HSft
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Dec 2004
                              • 6075

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av Kimito
                              a) Vinne ballen i/på forsvar/midten. Sende den på Powells/Sundgots hode der fremme.
                              Synes det er noe av det mest håpløse et lag kan gjøre, mister all kontroll på ballen om man skal skyte den opp på hodet til spissene. Det er det som er den store forsjellen på powell og sundgot. Slår du en lang ball til Powell vinner han sikkert hodeduellen og nikker ballen et eller annet tilfeldig sted hvor vi er heldige om vi har en spiller. Om man sender en lang ball på sundgot har han styrken og ferdighetene til å ta den ned og slå en kontrolert passning. Sundgot er en mye bedre targetman enn Powell, og de lange ballene må slås på brystkassa hans. Mange blir litt lurt av at vi alltid snakker om stor og liten spiss og tror at sundgot og powell er samme spillertype, det synes jeg absolut ikke de er.

                              Kommentar

                              • Kimito
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Jan 2004
                                • 2600

                                #16
                                Det er sant at det er forskjell på Powell og Sundgot her, men svaret mitt gjaldt det generaliserte spørsmålet om liten/stor vs. stor/stor vs. liten/liten. Derfor argumenterte jeg som jeg gjorde. Ballene som slåes på hodet (eller høyt) mot Powell/Sundgot bør jo kunne føre til noe. Hvis Powell kunne stusset gjennom til den lille Mifsud/Myklebust så synes jeg det er en brukbar løsning. Utenom dette så fikk jo Powell en markant defensiv rolle også, og er viktig på defensive dødballer når vi leder.
                                Ferdigskåra

                                Kommentar

                                • gilbert
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Nov 2003
                                  • 3197

                                  #17
                                  Re: Rösler, Start og taktikk

                                  Opprinnelig skrevet av HanseFrank
                                  Hehe, jeg tror jeg har dekket så og si alle dine poenger, der jeg på tirsdag åpnet Dagbladet, og leste deres spalte "Trenertoppen". Uwe fikk en 3'er, og begrunnelsene var platt. Jeg forfattet derfor følgende innlegg...
                                  Nei, søren, der ble det avslørt at jeg egentlig jobber i vif-organet Dagbla'......

                                  Men vi har helt opplagt sett den samme kampen, og det er det slett ikke alltid en får inntrykk av når en leser analyser og kommentarer. Vår "venn" Esten O Sæther mente denne gangen at LSKs spill viste at de hadde mye å fare med, mens kommentaren lenger bak i den samme avisa på tirsdag var den motsatte, også trenervurderinga mange av oss reagerte på, men HanseFrank mest direkte og effektivt.

                                  gilbert

                                  Kommentar

                                  • blue
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Aug 2004
                                    • 1429

                                    #18
                                    Da tapte vi nok en bortekamp - faen i helvete!!
                                    Fugla 4 Life!

                                    Kommentar

                                    • gj
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Nov 2003
                                      • 3359

                                      #19
                                      Ja, han Rösle en taktisk ringrev. Bortestatistikken er jo med og bygger opp under det.

                                      Kommentar

                                      • blue
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Aug 2004
                                        • 1429

                                        #20
                                        Opprinnelig skrevet av blue
                                        Et veldig bra innlegg!!

                                        Det jeg gjerne vil kommentere i forhold til taktikk, er bortekampene.
                                        Jeg mener at Rösler har vaert for feig taktisk, og at det er hovedgrunnen til at vi har tatt så få poeng på bortebane i år.

                                        Derimot er jeg imponert over Tom Nordlie. Leste nylig en artikkel hvor han forteller om hvor viktig det er å ikke overdramatisere effekten av bortebane. Kampen spilles fortsatt på gress (stort sett hvertfall), det er de samme spillerne, og den eneste forskjellen er stort sett publikum.

                                        Bortsett fra dette, böyer jeg meg i stövet for Der Uwe!!
                                        Rösler velger aa bytte ut Kasey med Winsnes da vi ligger under 1-0 mot Lyn. Hva er det for slags taktikk??? Myklebust sitter 90 minutter paa benken - skandale!
                                        Fugla 4 Life!

                                        Kommentar

                                        Working...