LSKs økonomiske situasjon

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • woody
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • May 2005
    • 374

Opprinnelig skrevet av gj
    Her er noen ressurser for gravende forumskribenter som vil sette seg inn i bakgrunnen:

Årsberetning 2008
    Årsberetning 2007

Noen som har de samme dokumentene for 2009 ?
    woody

Kommentar

• *46*

Opprinnelig skrevet av Fugl1120
      Er det ikke en smule spesielt å avskrive fotballspillere linært?
      Det er vel det man skal gjøre i følge regnskapsloven. Derimot må man ta hele summen på en gang hvis man feks gir bort en spiller:
      - Man har betalt 4 mill.
      - Kontrakten er over 4 år og man avskriver med 1 mill pr år
      - I år 3 gir man bort spilleren og man må da ta å avskrive/nedskrive restsummen til 0,-.

Man har også betalt for rettighetene til en spiller over ett gitt antal år og den kostnaden må fordeles over de årene man har rettighet til. At en spiller presterer under par, er nok neppe grunn nok til å nedskrive.

Kommentar

• BennyLem
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Aug 2005
        • 2902

Opprinnelig skrevet av woody
        Noen som har de samme dokumentene for 2009 ?
        Dette er et bra sted å nøste seg nedover i systemet: http://www.purehelp.no/firma/LILLEST...41C434443.html

Eksempelvis til Lillestrøm SK AS sine tall: http://www.purehelp.no/firma/detalje...F1B474641.html
        Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

Kommentar

• Rønnern
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2003
          • 6690

Opprinnelig skrevet av Fugl1120
          Er det ikke en smule spesielt å avskrive fotballspillere linært?
          Faktisk meget spesielt, da verdien på spilleren definitivt synker drastisk inn mot det siste kontraktsåret. Men, så mener jeg at avskrivinger på fotballspillere uansett er spesielt, da det er kjøpesum og sign on fee som bestemmer verdien og som vi vet, er dette ikke nødvendigvis i samsvar med markedsverdien.

Hva er verdien av Marius Johnsen pr. dags dato? Neppe det samme som han avskrives med i regnskapene...
          Mvh Ronnie "The Runner"
          LSK for alltid

Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

Kommentar

• 10.09.50
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Oct 2005
            • 1410

Opprinnelig skrevet av Rønnern
            Men, så mener jeg at avskrivinger på fotballspillere uansett er spesielt, da det er kjøpesum og sign on fee som bestemmer verdien og som vi vet, er dette ikke nødvendigvis i samsvar med markedsverdien.
            Det er kun kjøpesummen som kan aktiveres. Sign on fees, agenthonorarer mv. kan ikke tas med.

Hva er verdien av Marius Johnsen pr. dags dato? Neppe det samme som han avskrives med i regnskapene...
            Johnsen avskrives neppe lineært lenger. Der virkelig verdi er lavere enn bokført verdi, skal virkelig verdi benyttes. Fra retningslinjene:

Alle kapitaliserte spillerkontrakter skal vurderes til laveste av bokført verdi og virkelig verdi (virkelig verdi kan være lavere enn bokført verdi på grunn av skader, lite spilletid osv.). Vurderingen skal gjøres årlig og på individuell basis.

Kommentar

• Rønnern
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2003
              • 6690

Opprinnelig skrevet av 10.09.50
              Det er kun kjøpesummen som kan aktiveres. Sign on fees, agenthonorarer mv. kan ikke tas med.
              OK, mente at sign on fee (ikke agenthonorar) var en del av det som avskrives, men her har jeg nok hørt syner

Johnsen avskrives neppe lineært lenger. Der virkelig verdi er lavere enn bokført verdi, skal virkelig verdi benyttes.
              Høres fornuftig ut. Men, jeg står fremdeles på at avskrivninger av spillerverdier har liten verdi når man skal vurdere regnskapet til LSK. Eventuelle investorer investerer i LSK Invest AS eller i enkeltspillere.
              Mvh Ronnie "The Runner"
              LSK for alltid

Kommentar

• 10.09.50
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Oct 2005
                • 1410

Høres fornuftig ut. Men, jeg står fremdeles på at avskrivninger av spillerverdier har liten verdi når man skal vurdere regnskapet til LSK. Eventuelle investorer investerer i LSK Invest AS eller i enkeltspillere.
                Jeg oppfatter dagens system i det store og hele som ganske fornuftig. Alle er enige om at det må stilles egenkapitalkrav til klubbene. Noe annet ville være ren historiefornektelse. Men de egenkapitalkravene ville vært en illusjon dersom man tillot klubbene å balanseføre spillerstallen til såkalt virkelig verdi. Til det er verdiene - som Holmiz og lemmet allerede har beskrevet - for usikre, variable og subjektive. Kort sagt er de virkelige verdiene ikke særlig virkelige. Derfor er hovedregelen at verdien av spillerrettigheter ikke kan tas i betraktning ved fastsettelsen av egenkapitalen. Men det gjøres altså unntak for betalt overgangssum. Bakgrunnen er i korte trekk at det er en kostnad til en rettighet man skal ha over tid (så lenge kontraktsperioden gjelder). Da blir det for ille om man skulle være tvunget til å kostnadsføre hele overgangssummen i år 0, og derfor tillater man aktivering og lineær avskriving gjennom kontraktsperioden (men hvis spilleren blir langtidsskadd eller ikke slår til eller, som vi er vant til, begge deler, skal virkelig verdi benyttes). Jeg har problemer med å generere de store innvendingene mot det systemet.

Kommentar

• tonkro
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Jan 2009
                  • 354

Ojojoj,og folk sier fotballsupportere er dumme? For Accounting 101, ta kontakt med en av LSK's supportere

Kommentar

• Rønnern
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Nov 2003
                    • 6690

Bakgrunnen er i korte trekk at det er en kostnad til en rettighet man skal ha over tid (så lenge kontraktsperioden gjelder). Da blir det for ille om man skulle være tvunget til å kostnadsføre hele overgangssummen i år 0, og derfor tillater man aktivering og lineær avskriving gjennom kontraktsperioden (men hvis spilleren blir langtidsskadd eller ikke slår til eller, som vi er vant til, begge deler, skal virkelig verdi benyttes). Jeg har problemer med å generere de store innvendingene mot det systemet.
                    Har ikke noen problemer med at klubbene får benytte avskrivinger av spillerrettigheter i regnskapene sine, men jeg ser heller ikke den store nytten av å vurdere disse avskrivningene som en del av resultatet.

Dersom Sportsklubben for eksempel har et resultat på en million før avskrivinger av spillerrettigheter på et par millioner, så vil man i avisene snakke om millionunderskudd og røde tall. Selv om driften genererer overskudd og man har for eksempel en positiv cashflow.
                    Mvh Ronnie "The Runner"
                    LSK for alltid

Kommentar

• 10.09.50
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Oct 2005
                      • 1410

Har ikke noen problemer med at klubbene får benytte avskrivinger av spillerrettigheter i regnskapene sine, men jeg ser heller ikke den store nytten av å vurdere disse avskrivningene som en del av resultatet.

Dersom Sportsklubben for eksempel har et resultat på en million før avskrivinger av spillerrettigheter på et par millioner, så vil man i avisene snakke om millionunderskudd og røde tall. Selv om driften genererer overskudd og man har for eksempel en positiv cashflow.
                      Men alternativet er jo at hele overgangssummen kostnadsføres i år 0 og gir store, svære, digre underskudd da. Jeg tror ikke du kommer unna at det riktige er at kostnader til noe man skal nyttiggjøre seg over fem år, spres over fem år. Har ikke du gått på BI?
                      Last edited by 10.09.50; 16.09.2010, 08:24.

Kommentar

• Rønnern
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Nov 2003
                        • 6690

Men alternativet er jo at hele overgangssummen kostnadsføres i år 0 og gir store, svære, digre underskudd da. Jeg tror ikke du kommer unna at det riktige er at kostnader til noe man skal nyttiggjøre seg over fem år, spres over fem år. Har ikke du gått på BI?
                        Nei, du misforstår meg. Jeg sier ikke at alternativet er at man skal kostnadsføre hele overgangssummen i år 0, jeg sier bare at "kostnadene" ved å bruke opp en betalt spillerrettighet forteller fint lite om hvor sunn drift det er i en fotballklubb.
                        Mvh Ronnie "The Runner"
                        LSK for alltid

Kommentar

• Cruz
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Sep 2005
                          • 398

10.09.50, eventuelt andre: Hvordan balanseføres (og avskrives) spillere som kommer gratis til klubben eller tas opp fra egen juniorstall?
                          Fra legenden Tommy Lund til legenden Arild Gilbert Sundgot - 1000 kamper i toppen

Kommentar

• Torolf
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Apr 2004
                            • 9574

Opprinnelig skrevet av Cruz
                            10.09.50, eventuelt andre: Hvordan balanseføres (og avskrives) spillere som kommer gratis til klubben eller tas opp fra egen juniorstall?
                            Hvis man ikke har betalt noe for spilleren, er det ingen kjøpesum som skal aktiveres og avskrives.

Kommentar

• 10.09.50
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Oct 2005
                              • 1410

Opprinnelig skrevet av Cruz
                              De er som koner. Regnskapsmessig er de en ren utgiftspost, men de kan ha andre fine egenskaper.

Kommentar

• Rønnern
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Nov 2003
                                • 6690

RB hadde i går en sak om LSKs økonomi der Per Mathisen opplyser at LSKs økonomiske situasjon er under kontroll og at man har likviditet slik at alle regninger betales ved forfall.

Skal bli spennende å se regnskapene på neste årsmøte.
                                Mvh Ronnie "The Runner"
                                LSK for alltid

Kommentar

• reka
                                  Seniormedlem
                                  --==FORUMRUNKER==--
                                  • Aug 2005
                                  • 13278

RB hadde i går en sak om LSKs økonomi der Per Mathisen opplyser at LSKs økonomiske situasjon er under kontroll og at man har likviditet slik at alle regninger betales ved forfall.
                                  Dette er vel en uttalelse i samme sjanger som "Treneren har styrets fulle tillit"?

Kommentar

• Rønnern
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Nov 2003
                                    • 6690

Opprinnelig skrevet av reka
                                    Dette er vel en uttalelse i samme sjanger som "Treneren har styrets fulle tillit"?
                                    Med tanke på forrige års regnskap, budsjettene som ble lagt frem på årsmøtet og den manglende bruken av ekstraordinære penger i år, så tror jeg Per snakker sant. Det er en grunn til at LSK ikke slenger noen millioner på bordet for å kjøpe spillere.
                                    Mvh Ronnie "The Runner"
                                    LSK for alltid

Kommentar

• *46*

Hvis LSK blir en av de første lagene med orden i økonomien, er det mulig man opparbeider seg ett konkuransefortrinn blandt de som har skjønt alvoret i den totale økonomiske situasjonen. Her regner jeg ikke med Tromsø som er like seriøse i penge bruke som full sjømenn på bordell....

Kommentar

• Kjell.T.Ring
                                        Poll St. Ring
                                        --==FORUMRUNKER==--
                                        • Dec 2005
                                        • 11796

I følge denne artikkelen tjener man ca 140 000 pr plassering fra 4. til 11. plass så det er mye penger å spille for ut sesongen.

Last edited by Kjell.T.Ring; 01.10.2010, 13:09.
                                        Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

Kommentar

• Torolf
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Apr 2004
                                          • 9574

Opprinnelig skrevet av Kjell.T.Ring
                                          I følge denne artikkelen tjener man ca 140 000 pr plassering fra 4. til 11. plass så det er mye penger å spille for ut sesongen.

http://fotball.aftenposten.no/elites...icle181588.ece
                                          Dette var faktisk mye mindre penger enn jeg trodde per plassering. Godt nytt at det ikke står om mer enn ca. en million fra 4. til 11. plass.

Kommentar

Working...