LSKs økonomiske situasjon
Collapse
X
-
Det er vel det man skal gjøre i følge regnskapsloven. Derimot må man ta hele summen på en gang hvis man feks gir bort en spiller:
- Man har betalt 4 mill.
- Kontrakten er over 4 år og man avskriver med 1 mill pr år
- I år 3 gir man bort spilleren og man må da ta å avskrive/nedskrive restsummen til 0,-.
Man har også betalt for rettighetene til en spiller over ett gitt antal år og den kostnaden må fordeles over de årene man har rettighet til. At en spiller presterer under par, er nok neppe grunn nok til å nedskrive.Kommentar
-
Dette er et bra sted å nøste seg nedover i systemet: http://www.purehelp.no/firma/LILLEST...41C434443.html
Eksempelvis til Lillestrøm SK AS sine tall: http://www.purehelp.no/firma/detalje...F1B474641.htmlModerate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadalKommentar
-
Faktisk meget spesielt, da verdien på spilleren definitivt synker drastisk inn mot det siste kontraktsåret. Men, så mener jeg at avskrivinger på fotballspillere uansett er spesielt, da det er kjøpesum og sign on fee som bestemmer verdien og som vi vet, er dette ikke nødvendigvis i samsvar med markedsverdien.
Hva er verdien av Marius Johnsen pr. dags dato? Neppe det samme som han avskrives med i regnskapene...Mvh Ronnie "The Runner"
LSK for alltid
Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!Kommentar
-
Alle kapitaliserte spillerkontrakter skal vurderes til laveste av bokført verdi og virkelig verdi (virkelig verdi kan være lavere enn bokført verdi på grunn av skader, lite spilletid osv.). Vurderingen skal gjøres årlig og på individuell basis.Kommentar
-
Høres fornuftig ut. Men, jeg står fremdeles på at avskrivninger av spillerverdier har liten verdi når man skal vurdere regnskapet til LSK. Eventuelle investorer investerer i LSK Invest AS eller i enkeltspillere.Mvh Ronnie "The Runner"
LSK for alltid
-
Jeg oppfatter dagens system i det store og hele som ganske fornuftig. Alle er enige om at det må stilles egenkapitalkrav til klubbene. Noe annet ville være ren historiefornektelse. Men de egenkapitalkravene ville vært en illusjon dersom man tillot klubbene å balanseføre spillerstallen til såkalt virkelig verdi. Til det er verdiene - som Holmiz og lemmet allerede har beskrevet - for usikre, variable og subjektive. Kort sagt er de virkelige verdiene ikke særlig virkelige. Derfor er hovedregelen at verdien av spillerrettigheter ikke kan tas i betraktning ved fastsettelsen av egenkapitalen. Men det gjøres altså unntak for betalt overgangssum. Bakgrunnen er i korte trekk at det er en kostnad til en rettighet man skal ha over tid (så lenge kontraktsperioden gjelder). Da blir det for ille om man skulle være tvunget til å kostnadsføre hele overgangssummen i år 0, og derfor tillater man aktivering og lineær avskriving gjennom kontraktsperioden (men hvis spilleren blir langtidsskadd eller ikke slår til eller, som vi er vant til, begge deler, skal virkelig verdi benyttes). Jeg har problemer med å generere de store innvendingene mot det systemet.Kommentar
-
Bakgrunnen er i korte trekk at det er en kostnad til en rettighet man skal ha over tid (så lenge kontraktsperioden gjelder). Da blir det for ille om man skulle være tvunget til å kostnadsføre hele overgangssummen i år 0, og derfor tillater man aktivering og lineær avskriving gjennom kontraktsperioden (men hvis spilleren blir langtidsskadd eller ikke slår til eller, som vi er vant til, begge deler, skal virkelig verdi benyttes). Jeg har problemer med å generere de store innvendingene mot det systemet.
Dersom Sportsklubben for eksempel har et resultat på en million før avskrivinger av spillerrettigheter på et par millioner, så vil man i avisene snakke om millionunderskudd og røde tall. Selv om driften genererer overskudd og man har for eksempel en positiv cashflow.Mvh Ronnie "The Runner"
LSK for alltid
-
Har ikke noen problemer med at klubbene får benytte avskrivinger av spillerrettigheter i regnskapene sine, men jeg ser heller ikke den store nytten av å vurdere disse avskrivningene som en del av resultatet.
Dersom Sportsklubben for eksempel har et resultat på en million før avskrivinger av spillerrettigheter på et par millioner, så vil man i avisene snakke om millionunderskudd og røde tall. Selv om driften genererer overskudd og man har for eksempel en positiv cashflow.Last edited by 10.09.50; 16.09.2010, 08:24.Kommentar
-
Nei, du misforstår meg. Jeg sier ikke at alternativet er at man skal kostnadsføre hele overgangssummen i år 0, jeg sier bare at "kostnadene" ved å bruke opp en betalt spillerrettighet forteller fint lite om hvor sunn drift det er i en fotballklubb.Mvh Ronnie "The Runner"
LSK for alltid
-
Kommentar
-
Kommentar
-
RB hadde i går en sak om LSKs økonomi der Per Mathisen opplyser at LSKs økonomiske situasjon er under kontroll og at man har likviditet slik at alle regninger betales ved forfall.
Skal bli spennende å se regnskapene på neste årsmøte.Mvh Ronnie "The Runner"
LSK for alltid
-
Kommentar
-
Med tanke på forrige års regnskap, budsjettene som ble lagt frem på årsmøtet og den manglende bruken av ekstraordinære penger i år, så tror jeg Per snakker sant. Det er en grunn til at LSK ikke slenger noen millioner på bordet for å kjøpe spillere.Mvh Ronnie "The Runner"
LSK for alltid
-
Hvis LSK blir en av de første lagene med orden i økonomien, er det mulig man opparbeider seg ett konkuransefortrinn blandt de som har skjønt alvoret i den totale økonomiske situasjonen. Her regner jeg ikke med Tromsø som er like seriøse i penge bruke som full sjømenn på bordell....Kommentar
-
I følge denne artikkelen tjener man ca 140 000 pr plassering fra 4. til 11. plass så det er mye penger å spille for ut sesongen.
Last edited by Kjell.T.Ring; 01.10.2010, 13:09.Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.Kommentar
-
I følge denne artikkelen tjener man ca 140 000 pr plassering fra 4. til 11. plass så det er mye penger å spille for ut sesongen.
http://fotball.aftenposten.no/elites...icle181588.eceKommentar
Kommentar