LSK - veien videre

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • GIFKanari
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2009
    • 8243

    Jeg skjelver, Per Berg vil forandre alt! Alt! Han nevner konkret noen punkter, men hva vil skje med ungdomssatinga, hva vil skje med den "sunne" satsinga? Har Per Berg selv lært av gamle tabber? Han har gode poenger, men veiene til suksess er vanskelig for en liten klubb, man må være ekstra smart med pengene man har for å kunne realisere sine drømmer.

    Erkefienden vår vil snart ha sin egen stadion, og med det vil de ta et enda sterkere grep om Oslo og regionen vår. LSK må handle raskt og målbevisst for at rivaliseringa fortsatt skal ha noen annet enn en symbolsk verdi. Alt står ikke på å hente gode spillere, men å bygge opp en helt ny kultur i klubben, som får LSKs verdier til faktisk å ha en reell betydning i praksis. Henning og klubben har slik jeg ser det begynt på det arbeidet.

    Skeid har nylig ansatt Hallvar Thoresen. Han skal utvikle trenerne og rapportere til et sportslig utvalg. Kort sagt skal man skape en enhetlig klubb der en spillestil går som en rød tråd fra yngste til eldste lag. Fart og teknikk skal være hovedfokus, akkkurat slik vår innkjøpspolitikk er. Når jeg registrerer at Per Berg ikke nevner noe positivt ved det Hennning og co har satt i gang så blir jeg jævli bekymra! Bruk mye penger på å hente friske impulser utenifra, noe unorsk og fremtidsretta. Hent utenlandsk trener/trenere som vil bygge en bærekraftig organisasjon som har ambisjoner om å etablere seg i toppen over lang tid. Det er etterhvert mange lag som går inn for en type fotball som er offensiv og underholdende, men vi kan fortsatt ta en førerposisjon ved å fokusere riktig.

    Så under rubrikken "åpen og inkluderende" kan vi utvikle det vi gjorde for Sesay i enda større grad. Hjelpe unge asylsøkere med fotballinteresse til en bedre hverdag gjennom et menneskelig og sportslig tilbud. Det er mange som Sesay der ute i Norge og i regionen. LSK har fortsatt masse å gå på når det gjelder forholdet til sitt nærmiljø og resten av Romerike.

    Skjer det noe i retning av dette med Per Bergs store planer så vil det være noe jeg er stolt av å være en del av, uansett sportslige fremganger.

    Kommentar

    • Folke
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Jun 2008
      • 5955

      Opprinnelig skrevet av GIFKanari
      Jeg skjelver, Per Berg vil forandre alt! Alt! Han nevner konkret noen punkter, men hva vil skje med ungdomssatinga, hva vil skje med den "sunne" satsinga? Har Per Berg selv lært av gamle tabber? Han har gode poenger, men veiene til suksess er vanskelig for en liten klubb, man må være ekstra smart med pengene man har for å kunne realisere sine drømmer.

      Erkefienden vår vil snart ha sin egen stadion, og med det vil de ta et enda sterkere grep om Oslo og regionen vår. LSK må handle raskt og målbevisst for at rivaliseringa fortsatt skal ha noen annet enn en symbolsk verdi. Alt står ikke på å hente gode spillere, men å bygge opp en helt ny kultur i klubben, som får LSKs verdier til faktisk å ha en reell betydning i praksis. Henning og klubben har slik jeg ser det begynt på det arbeidet.

      Skeid har nylig ansatt Hallvar Thoresen. Han skal utvikle trenerne og rapportere til et sportslig utvalg. Kort sagt skal man skape en enhetlig klubb der en spillestil går som en rød tråd fra yngste til eldste lag. Fart og teknikk skal være hovedfokus, akkkurat slik vår innkjøpspolitikk er. Når jeg registrerer at Per Berg ikke nevner noe positivt ved det Hennning og co har satt i gang så blir jeg jævli bekymra! Bruk mye penger på å hente friske impulser utenifra, noe unorsk og fremtidsretta. Hent utenlandsk trener/trenere som vil bygge en bærekraftig organisasjon som har ambisjoner om å etablere seg i toppen over lang tid. Det er etterhvert mange lag som går inn for en type fotball som er offensiv og underholdende, men vi kan fortsatt ta en førerposisjon ved å fokusere riktig.

      Så under rubrikken "åpen og inkluderende" kan vi utvikle det vi gjorde for Sesay i enda større grad. Hjelpe unge asylsøkere med fotballinteresse til en bedre hverdag gjennom et menneskelig og sportslig tilbud. Det er mange som Sesay der ute i Norge og i regionen. LSK har fortsatt masse å gå på når det gjelder forholdet til sitt nærmiljø og resten av Romerike.

      Skjer det noe i retning av dette med Per Bergs store planer så vil det være noe jeg er stolt av å være en del av, uansett sportslige fremganger.
      Hvem er skyld i hva? Hvem sine penger har sørget for disse unge, lovende og ikke minst inntektskapende ungguttene?

      Kommentar

      • GIFKanari
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2009
        • 8243

        Opprinnelig skrevet av Folke
        Hvem er skyld i hva? Hvem sine penger har sørget for disse unge, lovende og ikke minst inntektskapende ungguttene?
        Per Berg har på mange måter reddet klubben, og han har gitt penger til å hente inn unge talenter. Men han har ikke utviklet dem og sørget for at han endelig faktisk har fått noe igjen for sine utlegg. At han ikke nevner noe postivt ved det som skjer i klubben, og det lille han ellers hinter om, sier meg at denne satsinga er mer eller mindre over for hans del. Pengene skal nå nærmest utelukkende gå til å få oss raskest mulig opp i toppen.

        Historien kan fort gjenta seg for LSK.

        Kommentar

        • Folke
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Jun 2008
          • 5955

          Opprinnelig skrevet av GIFKanari
          Per Berg har på mange måter reddet klubben, og han har gitt penger til å hente inn unge talenter. Men han har ikke utviklet dem og sørget for at han endelig faktisk har fått noe igjen for sine utlegg. At han ikke nevner noe postivt ved det som skjer i klubben, og det lille han ellers hinter om, sier meg at denne satsinga er mer eller mindre over for hans del. Pengene skal nå nærmest utelukkende gå til å få oss raskest mulig opp i toppen.

          Historien kan fort gjenta seg for LSK.
          Mulig han ser potensialet og viktigheten av å klaske ett par-tre skikkelige gode spillere i bordet. Klubben snakker vel ikke om å kjøpe inn overbetalte tullinger, men spillere i alderen 22-28 år som kan forsterke laget. Akkurat det er vel det alle på forumet her ønsker seg? Om det var noen for 2 uker siden som trodde disse pengene skulle komme fra andre nn PB så kan de vel egentlig takke seg selv for overraskelsen de nå har fått. Det har vel aldri blitt kjøpt inn en spiller i nyere tid uten PB?

          Kommentar

          • HSft
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Dec 2004
            • 6082

            Opprinnelig skrevet av GIFKanari
            Per Berg har på mange måter reddet klubben, og han har gitt penger til å hente inn unge talenter. Men han har ikke utviklet dem og sørget for at han endelig faktisk har fått noe igjen for sine utlegg. At han ikke nevner noe postivt ved det som skjer i klubben, og det lille han ellers hinter om, sier meg at denne satsinga er mer eller mindre over for hans del. Pengene skal nå nærmest utelukkende gå til å få oss raskest mulig opp i toppen.

            Historien kan fort gjenta seg for LSK.
            Dette er jeg livredd for at stemmer. MEn jeg håper virkelig ikke det gjør det.

            Jeg bodde ved siden av åråsen i et par år etter at Berg-regimet startet og fikk på den tiden med meg alt av kamper.

            Jeg storkoste meg bl.a. med å se John Raymond Haraldsen herje på et teknisk godt G16-lag. Desverre hadde jeg ikke muligheten til å komme meg til Lillestrøm og se kampen til juniorlaget mot Ham/Kam, men jeg synes det er moro å se at utviklingen til disse G-16 spillerne har vært så god at spillere som Høibråten, Kolbjørnsrud, Furseth, Glasøe, Holsten og Witzøe nå er med å herje med juniorlag. Alle disse spilte for G16-laget jeg så for to år siden (Bjerknes spilte nok for yngre lag). Utviklingen de yngre spillerne har er ikke tilfeldig, det er viktig at vi fortsetter å slippe unge spillere til på a-lagstreninger og at det er fortsatt fokus på talentutviklingen. Fremgangen til disse spillerne har ikke Per Berg noen ære for, og jeg håper ikke han nå hindrer den. Dette er muligheten vår til å få en skikkelig lillestrømprofil på a-laget om noen år, og samtidig ha spillere som har spilt sammen siden barndommen som spiller for hverandre.

            Kommentar

            • Oldtimer
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Feb 2011
              • 316

              Henning Berg har vel ikke så mye av æren heller, virker ikke som han er spesielt opptatt av juniorene, og han slipper dem jo bare til i A-lags sammenheng i "nødens stund"

              Kommentar

              • *46*

                Opprinnelig skrevet av GIFKanari
                Per Berg har på mange måter reddet klubben, og han har gitt penger til å hente inn unge talenter. Men han har ikke utviklet dem og sørget for at han endelig faktisk har fått noe igjen for sine utlegg. At han ikke nevner noe postivt ved det som skjer i klubben, og det lille han ellers hinter om, sier meg at denne satsinga er mer eller mindre over for hans del. Pengene skal nå nærmest utelukkende gå til å få oss raskest mulig opp i toppen.

                Historien kan fort gjenta seg for LSK.
                Ingen klubber klarer å utvikle gode unge spillere, uten at de har erfarene rundt seg. Glemmer man helt endringen i laget den dagen Gislason snørte på seg skoa og satte sin ben på Åråsen igjen? Du utvikler ikke gode spillere hvis dem må kjøre hele løpet selv og bære alt av ansvar alene - det er totalt misforstått satsning!

                Kommentar

                • HSft
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Dec 2004
                  • 6082

                  Opprinnelig skrevet av Oldtimer
                  Henning Berg har vel ikke så mye av æren heller, virker ikke som han er spesielt opptatt av juniorene, og han slipper dem jo bare til i A-lags sammenheng i "nødens stund"
                  Virker som om det er en god del juniorer med på omtrent alt som er av treninger. Og jeg tror ikke det er mange som vil klage på at han ikke gir juniorene nok muligheter på a-laget.

                  Kommentar

                  • HSft
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Dec 2004
                    • 6082

                    Opprinnelig skrevet av *46*
                    Ingen klubber klarer å utvikle gode unge spillere, uten at de har erfarene rundt seg. Glemmer man helt endringen i laget den dagen Gislason snørte på seg skoa og satte sin ben på Åråsen igjen? Du utvikler ikke gode spillere hvis dem må kjøre hele løpet selv og bære alt av ansvar alene - det er totalt misforstått satsning!
                    Det er riktig at vi helst burde ha inn 2-3 gode rutinerte spillere som kan gi trygghet og være med å dra lasset. Vil veldig gjerne ha med Gislason videre f.eks. Men det er ikke noe poeng i å signere nye spillere som Midtun Lie som ikke hever kvaliteten men bidrar med rutinen sin ved å blokkere veien for unge spennende spillere. Det er ikke noe poeng i å fylle opp laget med rutinerte spillere. Ruben(3 sesonger, 29 kamper i tippeligaen), Fredrik(3 sesonger, 29 kamper i tippeligaen) og Bolly(4 sesonger, 32 kamper i tippeligaen) begynner også å få en viss rutine i tillegg til Knudtzon(5 sesonger, 105 kamper i tippeligaen) og Björn(3 sesonger, 57 kamper i tippeligaen). Det er ikke slik at de som var unggutter når de ble signert aldri vil bli rutinerte.

                    Kommentar

                    • GIFKanari
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Apr 2009
                      • 8243

                      Opprinnelig skrevet av *46*
                      Ingen klubber klarer å utvikle gode unge spillere, uten at de har erfarene rundt seg. Glemmer man helt endringen i laget den dagen Gislason snørte på seg skoa og satte sin ben på Åråsen igjen? Du utvikler ikke gode spillere hvis dem må kjøre hele løpet selv og bære alt av ansvar alene - det er totalt misforstått satsning!
                      Det er ingen motsetning her. Jeg har selv skrevet flere ganger her inne at fokuset bær være på å hente kvalitet, ikke hente 6-8 middelmådigheter men heller 3-4 spillere som virkelig kan løfte laget og være en spore for unggutters videre utvikling. Men i det Per Berg sier, eller rettere sagt ikke sier, så virker det bare som om LSK nå skal sprute penger inn på en "quick fix"-løsning uten en langsiktig plan.

                      Det vil bli en ny nedtur.

                      Kommentar

                      • *46*

                        Opprinnelig skrevet av GIFKanari
                        Det er ingen motsetning her. Jeg har selv skrevet flere ganger her inne at fokuset bær være på å hente kvalitet, ikke hente 6-8 middelmådigheter men heller 3-4 spillere som virkelig kan løfte laget og være en spore for unggutters videre utvikling. Men i det Per Berg sier, eller rettere sagt ikke sier, så virker det bare som om LSK nå skal sprute penger inn på en "quick fix"-løsning uten en langsiktig plan.
                        Leser man avisene og tolker det som fremkommer som djevelen leser bibelen, vil man finne de svar man ønsker. Ikke noe som tyder på at man er ute etter noe "quick fix", men man ønsker å øke muligheten til å hevde seg og få deler av publikum tilbake/øke sjansjen for å finne sponsorer som vil være med lengre. Da må man skape litt entusiasme. Slik leser jeg det.

                        Ingen som sier noe om å nedprioritere satsingen på unge spillere. Under den økonomiske slankekuren, er det ikke tatt ei krone fra satsingen på utvikling av unge spillere.

                        Kommentar

                        • GIFKanari
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Apr 2009
                          • 8243

                          Opprinnelig skrevet av *46*
                          Leser man avisene og tolker det som fremkommer som djevelen leser bibelen, vil man finne de svar man ønsker.
                          La meg svare slik på dette: en pessimist er en optimist med erfaring.

                          Kommentar

                          • G-Man
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Sep 2011
                            • 3210

                            Med en kaldere spiss og to nye backer (som MÅ på plass til neste år) hadde vi vunnet i Stavanger. Og det er positivt!

                            (Beklager hvis noen synes dette var en tynn postering, ville bare så gjerne løfte denne positive tråden høyere opp igjen. Tilgi meg)

                            Kommentar

                            • Pingu
                              Juniormedlem
                              Bøffelpromp
                              • Mar 2010
                              • 17

                              Ull/Kisa away neste år?

                              Kommentar

                              • aguado
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Nov 2006
                                • 448

                                Satser på et hyggelig gjensyn med Arne Erlandsen igjen ja

                                Kommentar

                                • Mynten
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Mar 2008
                                  • 484

                                  Opprinnelig skrevet av *46*
                                  Leser man avisene og tolker det som fremkommer som djevelen leser bibelen, vil man finne de svar man ønsker. Ikke noe som tyder på at man er ute etter noe "quick fix", men man ønsker å øke muligheten til å hevde seg og få deler av publikum tilbake/øke sjansjen for å finne sponsorer som vil være med lengre. Da må man skape litt entusiasme. Slik leser jeg det.

                                  Ingen som sier noe om å nedprioritere satsingen på unge spillere. Under den økonomiske slankekuren, er det ikke tatt ei krone fra satsingen på utvikling av unge spillere.
                                  Veldig enig med 46 her. Tror ikke det er noen som er interessert i en "quick fix", verken Per Berg eller andre. Alle involverte vil ha LSK tilbake i toppen av norsk fotball. Vi får ikke LSK dit ved å legge ansvar på en helt haug med unggutter, de må være støttet opp av erfarne spillere.

                                  Det dukker stadig opp forslag på nye spillere, men jeg håper ikke LSK henter inn flere lovende unggutter før tidligst om ett år. Ta vare på de vi har, bygd de opp ved å ha mer erfarne spillere rundt seg. Vi har nok lovende unggutter per dags dato, hent inn spillere som har erfaring.

                                  Kommentar

                                  • LasseN
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • May 2005
                                    • 1610

                                    Kanskje LSK burde ved alle kontraktreforhandlinger/inngåelser fremover legge inn en lav grunnlønn, type ikke mer enn maks. gjennomsnittslønn for oss "normale" lønnsmottakere. Og i tillegg lagt på bonuser for seier og delvis uavgjort, sluttplassering i serien og cupen.
                                    Sannsynligvis ville NISO erklært krig, men kanskje enkelte av spillerne faktisk hadde giddi å gjort en innsats på banen da.
                                    LasseN

                                    Kommentar

                                    • brisbane-kanaris
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Aug 2006
                                      • 595

                                      Det er mye som står på spill for Sportsklubben nå. Først og fremst må vi sikre plassen og videre Tippeligaspill. Sekundært må forsterkninger hentes foran neste sesong. Stabæk har hvertfall to spillere som er på utgående kontrakt som soleklart ville forsterket laget vårt. De har også selv uttalt at Lillestrøm er en mulig ny arbeidsgiver. Dog regner jeg med at de ikke er interessert i å skrive under på noe som helst som bærer Sportsklubbens brevhode så lenge situasjonen er som den er... Murring i spillergruppa og apparatet rundt laget, kritikk mot Berg fra ex fugler og sirkus i media. Er redd disse spillerene ender opp hos en konkurrent hvis styret ikke tar grep ASAP og enten A) støtter Berg 100% og legger ballen død, eller B) fjerner Berg.

                                      Kommentar

                                      • andersmm
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Aug 2006
                                        • 5764

                                        Josep Clotet Ruiz ble i dag presentert som Vikings nye trener, men Åge Hareide er fremdeles sjefen i Stavanger.


                                        Kanskje en type av lösning vi skulle overveie.
                                        "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

                                        Kommentar

                                        • Ola
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Dec 2003
                                          • 1651

                                          Opprinnelig skrevet av LasseN
                                          Kanskje LSK burde ved alle kontraktreforhandlinger/inngåelser fremover legge inn en lav grunnlønn, type ikke mer enn maks. gjennomsnittslønn for oss "normale" lønnsmottakere. Og i tillegg lagt på bonuser for seier og delvis uavgjort, sluttplassering i serien og cupen.
                                          Sannsynligvis ville NISO erklært krig, men kanskje enkelte av spillerne faktisk hadde giddi å gjort en innsats på banen da.
                                          Det er jo nettopp resultatene vi lever av og det du beskriver er ikke unormal praksis i innovative selskaper i konsulentbransjen innen finans og IT. Dette skaper lagmoral. Jeg etterlyser en transparent lønnspolitikk hvor spillerne skilles i få kategorier lønnsnivåer, eksempelvis fastlønn på 300k, 600k eller 900k - basert på erfaring, og en flat (og megete inspirerende) %-bonus på toppen for seier. Dette hadde vært banebrytende og kunne igjen satt oss i førersetet. Er rekke spillere hadde ikke ønsket å komme til LSK på grunn av usikkerheten, men i min verden er dette spillere vi ikke trenger. Det finnes flere eksempler på at de mest fremgangsrike selskapene kjører denne modellen. Vi vet at sportslig suksess skaper økonomisk suksess. Så hvorfor ta så høy risiko?

                                          Kommentar

                                          Working...