Du leser nå forumet som en gjest. Dette gir kun begrenset adgang til forumet og dets funksjonaliteter. Ved å registrere deg gratis, får du tilgang til å delta i diskusjonen, sende private meldinger (PM) til andre brukere, svare på avstemninger, se på vedlegg, tilgang til kalenderen, samt mange andre ting. Ved å registrere deg, får du også tilgang på mange andre nyttige funksjoner, som for eksempel at forumet gir deg beskjed om nye innlegg siden ditt forrige besøk - uansett hvor i verden du logger deg på!
Registrering er raskt, enkelt og helt gratis, så bli med i dag!
Dersom du har problemer med registreringen eller brukerkontoen din, kan du kontakte oss.
Hei, Gjest! Vi trenger flere moderatorer til forumet vårt. Har du lyst til å bli med i moderatorteamet, så ta kontakt med rEPPA.
ÅRÅSEN STADION (Nettavisen): Denne sesongen har Henning Berg fått mye kritikk fra Lillestrøm-supportere for å være humørløs, kjedelig og sur. Flere har etterlyst en annen stil fra treneren – og han er åpen for å endre seg.
- Jeg vil ikke slå hjul eller noe slikt, men jeg tar supporterne på alvor og registrerer kritikken, sier Berg etter seieren mot Brann. For anledningen med noen smil på lur.
Ønsket supportermøte
Han tok selv initiativ til et møte med supporterne for å lufte ut frustrasjoner etter flere kritiske oppslag i lokalpressen den siste tiden, og fikk på dette møtet klare meldinger og kritikk fra flere. Berg mener det er viktig å ha en dialog med klubbens tilhengere.
- Det er bedre å snakke til hverandre enn om hverandre. Jeg tror ikke dette utløser noe energi for meg eller for spillerne, men det er viktig å la supporterne si sin mening – og la de høre min mening, sier Berg.
Solid revansj
Kampen, i hvert fall de første 45 minuttene, ble en solid revansj for Lillestrøm etter flere svake opptredener etter sommerferien. Lillestrøm var gode med ball, tøffe i presset og effektive, og ledet 3-0 da lagene gikk inn i garderoben.
Målene kom i løpet av ni minutter:
31. min.: Et langskudd fra Espen Søgård som gikk via Korcsmár og i mål. 1-0.
37. min.: En sterk prestasjon fra Anthony Ujah etter assist fra unge Mathis Bolly. 2-0.
40. min.: Ballens slås inn i feltet igjen etter en klarert corner, og Frode
Kippe er helt alene når ballen går over hodet til Jan Gunnar Solli. 3-0.
- Første omgang i dag og første omgang mot Molde hjemme sist er nok topp og bunn for oss denne sesongen, innrømmer Frode Kippe.
- I dag klarer vi å bruke ballen når vi vinner den, og Brann blir løpende etter. Det har vært litt frustrasjon i det siste, særlig etter Molde-kampen, og vi ville revansjere oss. Nå ser vi mot fjerdeplassen, sier Lillestrøm-veteranen.
Presset etter pause
Det kunne fort vært annerledes etter en andre omgang der Lillestrøm ble mer passive og Brann ørlite grann farligere. Et knallskudd fra Petter Vaagan Moen og en lur avslutning fra Erik Huseklepp var nok til at Henning Berg ble nervøs på sidelinjen.
Og da skuddet til Cato Hansen smalt i stolpen ett minutt på overtid, hoppet nok hjertet over et par slag. Men det ble med det for Brann.
- Vi var ikke like gode som en enhet defensivt etter pause. Vi rygger litt langt bak, vi kommer ikke tett nok oppi dem, og førstepresset ble litt dårligere, mener Henning Berg.
- Men førsteomgangen er den beste etter ferien, legger han til.
Og Espen Søgård presiserer, som Berg og Kippe også gjorde i møtet med pressen etter kampen, at Lillestrøm har gjort det resultatmessig bra den siste tiden:
- Se på formkurven vår de siste syv kampene. Vi har fire seire, ti uavgjorte og et tap. Vi er ikke inne i en dårlig periode, slår han fast.
PS! Med 12 uavgjorte kamper er Lillestrøm U-spesialisten i Tippeligaen. – Og vi har vært sjanse- og spillemessig best i mange av de uavgjorte kampene. Hadde vi vippet noen av de til seire, hadde vi ligget enda bedre an på tabellen, sier Henning Berg.
Nigerianeren har utviklet seg til å bli et spissfunn for Åråsen-klubben. Mot Brann kom nettkjenning nummer elleve, noe hovedpersonen selv naturlig nok var fornøyd med. – Det er alltid godt å score mål. I denne kampen gikk det bra for laget, og da får også jeg flere sjanser, sier LSKs nummer ni nøkternt.
Han var et konstant uromoment mot et vaklende Brann-forsvar, og fikk målet sitt ti minutter før pause da han ble spilt fri av Mathis Bolly. Alene med Håkon Oppdal var han sikkerheten selv og satte inn LSKs 2-0-scoring.
– Gode før pause
Trener Henning Berg lot seg imponere over det han så før pause. – 1. omgangen vår var veldig god. Vi styrte kampen og scoret tre fine mål. Etter hvilen ble vi derimot litt for lave i presset, i tillegg til at vi ikke klarte å opprettholde det gode pasningsspillet vi hadde i 1. omgang, sier Henning Berg til rb.no.
Med tre poeng mot Brann klatrer Lillestrøm tre plasser på tabellen til en 7. plass. Etter at 27 kamper er unnagjort står Henning Bergs mannskap med 39 poeng, noe som ikke er mer enn to poeng bak Haugesund som i øyeblikket ligger på 4. plass.
STEFAN LOGI MAGNUSSON 4
Ganske arbeidsløs da spillerne foran ham demmet meget godt opp før pause. Et par muligheter som ble blokkert av forsvarerne det nærmeste Brann kom da. Fikk mer å henge fingrene i etter hvilen. Kunne med god opptreden stoppet begge Brann-målene.
KARIM ESSEDIRI 5
God defensiv jobb før pause. Leste spillet godt og brøt foran flere gang. Kom til mange gode innleggsposisjoner, men var like presis med høyrefoten som han pleier. Innleggene ble ofte for lave. 3-0 kom i etterkant av en av hans dødballer.
STEINAR PEDERSEN 6
Fant aldri nettet mot Brann denne gangen. Men gjorde sammen med Kippe en meget solid forsvarsjobb. Vant alt av dueller før pause. Fink til å sette i gang spillet bakfra. I nærheten ved Brann-målene, men gjorde en god forsvarsjobb begge ganger. Et par farlige klareringer.
FRODE KIPPE 7 BB
En gigant defensivt før pause. Kledde Eirik Bakke fullstendig naken med en kombinasjon av å herje i lufta og å bryte foran Brann-spissen. Når han i tillegg krydret den defensive jobben med å løpe inn bak Brann-forsvaret og vippe inn 3-0 var 1. omg. perfekt. Nesten like god i 2. omg.
LARS KRISTIAN ERIKSEN 5
En viktig del av et bunnsolid LSK-forsvar før pause. Hadde full kontroll på Huseklepp det meste av tida. Uheldig som ikke fikk frispark da samme mann reduserte til 3-2. Perfekt målgivende da han lobbet ballen inn til Kippes 3-0. Slapp i markeringen da Brann nesten utliknet på overtid.
KHALED MOUELHI 5
Oppofrende og god i den defensive jobben. Flytter beina raskt og gjorde en kjempejobb foran Essediri. Rolig og god med ball de første 45 min. Ikke like god de gangene han slo innlegg. Flott forarbeid til Bollys store sjanse i 2. omg. God kamp selv om han ikke er en naturlig kant.
ESPEN SØGÅRD 5
Gikk foran og viste vei slik bare Fetsund-gutten kan i 1. omg. Vant alt av dueller og var rolig med ball. At det var en kamp med flyt for sliteren skjønte vi da han banket inn 1-0 via et Brann-hode. Lyktes ikke like godt med ball i 2. omg. Men tok tak da tre poeng ble rodd i land.
NOSA IGIEBOR 6
Styrte kampen fra start. Strødde rundt seg med gode pasninger og var akkurat så sentral som han kan være på sitt beste. Satte også opp Søgård før 1-0. Slo flere feilpasninger i den andre omgangen, men spilte sin beste kamp på lenge. Ikke minst på grunn av solid jobb defensivt.
MATHIS BOLLY 5
Ble helten sist mot Sandefjord. Viste at han spiller med en helt annen selvtillit enn tidligere. Selv om han ikke alltid lykkes og noen ganger gjør feil valg, så er han offensiv i tankegangen. Flott assist til Ujah. Var med forspillet før han misbrukte sjansen til å gjøre 4-0. Ut med krampe.
BJÖRN BERGMANN SIGURDARSON 6
Fra start for første gang siden august. Viste igjen hvilken trussel han kan være for et forsvar. Kombinerte godt med Ujah ved flere anledninger. Kunne scoret etter 30 sekunder med hodet. Skapte sin egen dobbeltsjanse etter ni min. Mangler selvtilliten foran mål, men i klar stigning.
ANTHONY UJAH 7
Samspillet med Sigurdarson har aldri fungert bedre enn i denne kampen. Ujah jobbet steinhardt og vant som spillkollegaen mange baller høyt i banen. Flott bevegelse og kald avslutning da han satte inn 2-0. Ei Brann-hånd i veien da han skulle score to mål for første gang.
SUM 11 MANN: 61
INNBYTTERE:
FREDRIK GULBRANDSEN
(22 min. for Bolly).
Brann scoret sitt andre rett etter at han kom inn. Det ga et annet kampbilde. Spiss mot slutten. Stoppet av dommeren som så en skade og blåste av da han kom alenegjennom mot slutten.
ARILD SUNDGOT
(15 min. for Sigurdarson).
Kom inn da islendingen måtte ut med krampe. Det ble mest defensiv jobbing. Kunne gått selv da han forsøkte å spille fram Ujah.
ERLING KNUDTZON
(7 min. for Ujah).
Inn da Ujah hadde løpt ferdig for å trygge seieren. Ruste i situasjonen før Brann nesten utliknet. Ellers gjorde han en grei jobb.
DOMMER:
KRISTOFFER HELGERUD 5
God kampleder med full kontroll helt til han overså et klart frispark til Steinar Pedersen på overtid. han fulgte opp med å blåse av for Brann-skade da Gulbrandsen var på vei gjennom alene med keeper. Overså muligens LSK-straffe da en Kalvenes-hånd stoppet Ujahs skudd .
ANALYSEN
Klart hjemme overtak historisk sett i disse oppgjørene. Det var lite som tydet på at det skulle bli annerledes i går. LSK framsto på sitt beste fra start og presset Brann tilbake med et oppofrende og godt kollektiv. Det var litt heldig at Søgårds skudd gikk inn til 1-0, men det var fullt fortjent og ikke unaturlig slik kampen hadde vært. Da åpnet ketchupflasken og LSK så ut til å avgjøre kampen med to scoringer inn mot pause. Brann satte inn Cato Hansen som spiss og kom med en gang mer med i kampen. Bolly kunne laget 4-0, men etter at Brann reduserte to ganger ble det ganske spennende på Åråsen likevel.
Vurdert av Per Kristian Torvik og Morten Svesengen
Det var ikke tvil om at Espen Søgård var glad for både en scoring og seier over Brann på søndag. - Vi gleder oss over tre poeng, sier Søgård til LSK.NO
Først banket Espen Søgård inn 1–0 via Zsolt Korcsmars hode.
Deretter sprintet Anthony Ujah mot Branns mål, rakk ballen før Opdal og doblet ledelsen. Til slutt var det Frode Kippe som utnyttet kommunikasjonssvikt mellom Opdal og Jan Gunnar Solli og lobbet ballen inn i noten.
Tre kjappe mål på under ti minutter, og Branns besøk på Romerike endte slik det har endt så mange ganger før.
– På vei mot et høyere nivå
Men Opdal mener ikke han kan lastes. Snarere tvert imot:
– Jeg merker at jeg har hatt en stigende formkurve nå i høst og synes selv jeg har levert mange gode kamper. Jeg er på vei mot et stabilt høyere nivå. Samtidig slapp vi jo inn tre drittmål.
– Ja, var det noen av dem du kunne agert annerledes på?
– Nei, jeg skjønner jo at det ser dumt ut når de får slippe så lett til. Men jeg ser ikke helt hva jeg skulle gjort annerledes. Den første går via hodet til Korcsmar, den andre – der rekker han ballen litt foran meg – han får en tå på ballen. Den siste – der går Jan Gunnar etter ballen, men når den akkurat ikke. Samtidig må det være lov å si at de var flinke også, det er jo godt gjort av Lillestrøm.
– Feil på individnivå
Opdal mener Lillestrøm og Brann hadde hver sin omgang i gårsdagens kamp. Det er vel ikke en helt tullete konklusjon. Lillestrøm scoret tre kjappe i 1. omgang og la seg bakpå, mens Brann kom inn igjen i kampen etter pause.
– La oss heller snakke om den siste omgangen, repliserte derfor Rune Skarsfjord da han i intervjusonen etter kampen ble konfrontert med den svake perioden før pause.
Han nektet å kritisere Opdal for måten han opptrådte på.
– Jeg må se de baklengsmålene om igjen før jeg konkluderer. Men det jeg kan si er at det kan se ut som at det er noen feil på individnivå.
Last edited by KFL41; 18.10.2010, 17:24.
Begrunnelse: Tok vekk det som ikke har med LSK å gjøre.
Lillestrøm-spillerne viste at de har jobbet godt etter den begredelige hjemmekampen mot Molde før EM-pausen, og kunne gå i garderoben til trampeklapp og ledelsen 3–0.
- Det vi gjorde i 1. omgang var veldig bra. Vi datt sammen i 2. omgang og klarte ikke bruke ballen nok. Vi kan ikke trygge ledelsen, men må bruke ballen selv hvis vi skal unngå å tape kamper. Det var vi ikke gode nok til i dag og da kom Brann inn i kampen. Men vi hadde en god ledelse fra 1. omgang, og da vant vi til slutt. Det var de viktigste, sier trener Henning Berg.
Jevn tabell
Espen Søgård scoret det første målet og var meget god før pause. Han tror nå Lillestrøm har en god sjanse til å sikre seg 4. plass på tabellen.
– Vi lå på 10. plass før denne kampen, men er nå bare to poeng unna 4.-plassen. Det sier mye om hvor jevnt det er på tabellen. Hadde vi vunnet noen av alle de uavgjorte kampene våre hadde vi vært helt i toppen, sier han.
Glad Ujah
Toppscorer Anthony Ujah scoret Lillestrøms andre mål, og 19-åringen står dermed med 11 scoringer så langt i sin første sesong.
– Scoringene tar jeg som de kommer, så får vi se hvor mange jeg har når sesongen er over. Jeg er bare glad for å hjelpe laget, sier nigerianeren.
Lagkaptein Frode Kippe satte inn Lillestrøms tredje scoring etter passivt spill og kommunikasjonssvikt i Brann-forsvaret.
Henning Berg måtte tåle til dels sterk kritikk da han stilte på Kanari-Fansens medlemsmøte for gi en forklaring på hvorfor Lillestrøm befinner seg på 10. plass med fire kamper igjen av årets serie. Han ser likevel muligheten til å avslutte sesongen med stil. Kun tre poeng skiller nemlig Lillestrøm fra 4. plass og mulighet for europacupspill. Men da må Brann slås på Åråsen.
- Brann-kampen er viktig for oss i forhold til å avslutte på en god måte og komme oss høyest mulig på tabellen. Vi er bare tre poeng unna fjerdeplassen og har alt å spille for i de fire siste kampene, sier Berg, vel vitende om at forskjellen på 4 og 10. plass er rundt 2,5 millioner kroner i tildelte midler fra NFF.
Setter rekord?
Lillestrøm har spilt hele 12 uavgjorte kamper denne sesongen. Med en uavgjort til i løpet av de fire siste kampene setter klubben ny rekord i eliteserien.
- Vi har for mange uavgjorte kamper. De vi har vunnet har i tillegg vært tette og jevne. Rosenborg cruiser heller ikke gjennom kampene selv om de ikke har tapt, og det sier mye om hvor jevnt det er i Tippeligaen. Hadde vi vunnet to-tre av de uavgjorte hadde vi vært på 4. plass nå. Målsetningen vår om en plassering blant de seks beste viste seg å være realistisk, sier han.
Breidablikkspilleren Finnurr Orri Margeirsson kommer i dag til Åråsen for å vise seg fram. Den 19-årige sentrale midtbanespilleren skal etter planen være med på LSK-treningene denne uka.
Planen var også at U21-spilleren Elfar Freyr Helgason skulle kommet på prøvespill denne uka, men Breidablikk-midtstopperen som spilte den avgjørende playoff-kampen mot Skottland i forrige uke, har blitt lagt merke til og reiser i stedet til greske AEK Athen.
Spissen til den islandske mesteren Alfred Finnbogason som RB-sporten har nevnt som interessant for LSK, er ikke med til Norge nå. Det er derimot Breidablikks trener. Han kommer til Åråsen for å snakke om mulig samarbeid om talentutvikling.
Torgeir Bjarmann, sportsdirektør Lillestrøm vil ha 14 lag. - 14 lag, selv om det blir litt for få kamper ut av det. Det vil være for drastisk å gå ned til 12 lag. Nå har jeg en følelse av at det er to lag for mye. Både i fjor og i år ser vi at det for dårlig kvalitet på de svakeste lagene. Om det er spenning i topp og bunn er litt tilfeldig, men det blir for mange uinteressante kamper.
Breidablik-spilleren Finnur Orri Margeirsson kommer i dag til Åråsen for å vise seg fram. Den 19-årige sentrale midtbanespilleren skal etter planen være med på LSK-treningene denne uka.
Planen var også at U21-spilleren Elfar Freyr Helgason skulle kommet på prøvespill denne uka, men Breidablikk-midtstopperen som spilte den avgjørende playoff-kampen mot Skottland i forrige uke, har blitt lagt merke til og reiser i stedet til greske AEK Athen.
Spissen til den islandske mesteren Alfred Finnbogason som RB-sporten har nevnt som interessant for LSK, er ikke med til Norge nå.
Det er derimot Breidablikks trener. Han kommer til Åråsen for å snakke om et mulig samarbeid om talentutvikling.
ÅRÅSEN: SKATT: Henning Berg tjente suverent mest av de som ikke spiller fotball i Lillestrøm.
Med en inntekt på 2.487.984 kroner i 2009 er treneren langt foran Per Mathisen. LSK-lederen hadde en inntekt på 1.870.714 kroner i fjor, men noen av kronene kan komme fra den mekaniske bedriften han driver.
Mouelhi på topp
Khaled Mouelhi tjente suverent mest av spillerne i Lillestrøm i fjor. Med en inntekt på 3.885.927 kroner i fjor er tunisieren langt foran nestemann i LSK-stallen. Etter alt å dømme forsvinner midtbanespilleren ut portene på Åråsen etter sesongen. Det betyr en stor lettelse for LSK-leder Per Mathisens regnskap.
Nestemann på lista er nåværende markedssjef i Kongsvinger, Vidar Riseth, med 3.064.966 kroner i skattbar inntekt. Men trønderen driver eget firma i tillegg, og kan ha tjent noe av pengene der.
Av de som spiller i LSK i dag er spisskjempen Arild Sundgot nummer to på inntektslista. Sunnmøringen som har vært trofast mot klubben i mange år tjente 1.647.839 kroner i 2009.
Millionlønn
Ellers er det fire av de som spilte i gult og svart i fjor som hadde millionlønninger. Mannen som har spilt én tippeligakamp i år, Marius Johnsen, står bokført med 1.567.650 kroner i inntekt. Mens forsvarsbautaen Frode Kippe håvet inn 1.522.114 kroner i 2009.
De to øvrige står ikke lenger på LSKs lønnsliste, nemlig Odd-spilleren John Anders Bjørkøy og Russland-proffen Otto Fredrikson.
Bot på 25 000 kroner
Norges Fotballforbund sanksjonerer mot LSK etter blussing i Bergen og Nordkisa tidligere i år. - Vi håper at våre supportere forstår alvoret, sier Kjell Hulby i LSK.
Håkon Henriksen
-
Nestleder/Kasserer Kanari-Fansen Lillestrøm
- ALT FOR FUGLA
For fire år siden lå LSKs spillerutviklingsarbeid nede med brukket rygg. Nå produseres landslagsspillere på løpende bånd.
Publisert: 20. oktober 2010
Artikkelen er skrevet av Ivar Thoresen, og hentet fra oktoberutgaven av Fotballtreneren (Norsk Fotball-Trenerforenings medlemsblad, utgitt i samarbeid med NFF).
- Vår yngres avdeling og vårt utviklingsarbeid var ikke bra. Samarbeidet med klubbene rundt oss var dårlig, og LSK ble sett på som den store, stygge ulven i lokalmiljøet. Det var mye å ta tak i, forteller toppspillerutvikler Erland Johnsen.
Han har vært sentral i snuoperasjonen på Åråsen, sammen med blant andre Jan Roger Sannerud (ansvarlig for spiller- og trenerutvikling for gruppa 12-16 år), Magnus Powell (ansvarlig for trenerutvikling 6-12 år, hospitering og hjelpetrener på juniorlaget) og juniortrener André Bergdølmo.
Fire hele stillinger, pluss Bente Nordby på deltid med keeperfokus og Roy Kenneth Torkildsen som koordinator for klubb-skole-samarbeidet er noe av det som er lagt i potten. Det har betalt seg.
Tøff konkurranse
- Vi startet med å møte klubbene rundt oss for å høre hvor skoen trykket. Hovedproblemet var opplevelsen av at LSK stadig hentet unge spillere fra naboklubbene uten å gi noe tilbake. Det fikk vi ryddet opp i. Vi laget kjøreregler for egne trenere i forhold til rekruttering av spillere fra andre klubber og vi iverksatte tiltak hvor vi bidro tilbake med folk og fagkunnskap til klubbene, forteller Johnsen, Sannerud og Powell.
Målet med den nye ungdomssatsingen er at de beste spillerne fra Romerike og nærområdet skal komme til klubben når tida er riktig, fordi LSK skal ha det beste tilbudet og opplegget for å utvikle spillerne videre.
- Vi var ikke best på dette området, og det var en trend at en del spillere ble for lenge i sine moderklubber. Det er selvsagt individuelt når spillerne bør ta steget videre, men det er helt klart at vi må være tidligere på banen enn vi har vært.Husk at det er en helt annen situasjon. Nå konkurrerer vi ikke lenger med bare Vålerenga og Stabæk om talentene, men også med klubber som Ipswich og Sunderland. Markedet er blitt internasjonalt, påpeker Erland Johnsen.
Samarbeid med kretsen
Jan Roger Sannerud supplerer med å understreke betydningen av at klubben i samme prosessen har utviklet et meget godt samarbeid med fotballkretsen. Det aller meste av soneaktiviteten i Akershus foregår nå i LSK-hallen, under gode forhold og med dyktige trenere.
- Soneopplegget er spisset med LSK i en sentral rolle. Det drar både vi og kretsen nytte av, sier Sannerud.
I dette opplegget er det også innbakt et månedlig trenerforum, hvor Lillestrøms kompetanse spres ut til trenerne i naboklubbene.
- I tillegg er det viktig å huske at vi gjennom vårt utviklingsløp gir gode spillere tilbake til naboklubbene på Romerike. Ikke alle går inn i vår A-stall etter endt løp på juniorlaget, og kan komme tilbake til sine moderklubber som gode og viktige støttespillere. Vi er nøye med å hjelpe videre de som ikke når fram til vår A-stall.
Skole og fotball
Erland Johnsen og hans stab gjorde også en opprydding rundt LSK-akademiet, som lenge var åpent for alle og kunne betraktes som et breddetilbud.
– Dette skal være et tilbud for våre gutte- og juniorspillere, og vi har jobbet hardt med på legge et godt løp for skole/fotball-kombinasjonen i samarbeid med Rælingen videregående skole og yrkesskolen på Skedsmo. Nå er vi i mål med dette, og har fått et opplegg og en oppfølging vi er veldig godt fornøyde med. Det er et krav fra klubben at våre spillere skal gjøre det bra på skolen. Skole og fotball skal gå hånd i hånd og vi er svært opptatte av å ansvarliggjøre våre unge spillere. Det betyr blant annet at våre akademispillere sjøl har ansvaret for opplegg og gjennomføring av sine to ukentlige morgentreninger, naturligvis tett oppfulgt av våre trenere.
I tillegg har LSK i sin nye spillerutviklingsstrategi lagt stor vekt på internasjonal matching for sine aldersbestemte lag. For å erfare hvor lista ligger for morgendagens toppspillere.
– Vi ønsker å ha et så godt tilbud at spillerne ser de kan gå hele veien her.
Landslagsspillere
Arbeidet bærer allerede frukter. Lillestrøm Sportsklubb, som ikke hadde hatt en spiller på aldersbestemte landslag siden Pål Steffen Andresen, har nå spillere på de fleste yngre landslag.
Men det har ikke kommet av seg sjøl. Det har vært fire år med tøff jobbing for å løfte nivået på klubbens utviklingsarbeid.
– Vi har kjørt et beinhardt regime med stramme regler. Det er klart for alle hvem som bestemmer. Alle som er trenere hos oss nå vet hva det innebærer og hvilke krav som stilles for å være trener i LSK. Vi har klare regler for hospitering, vi har struktur og organisering for hele utviklingsløpet som både spillere og trenere må forholde seg til, og foreldrene til spillerne i vårt system må skrive under på at de er innforstått med hva satsingen innebærer, sier Jan Roger Sannerud.
På trenersida innebærer det også krav om at fra 2011 må alle klubbens trenere enten ha fullført eller påbegynt UEFA C lisens-kurs (Trener 1). Det blir tøffere å være trener i LSK, men samtidig litt lettere fordi klubben har en plan i bunnen hvor alt er forutsigbart og satt i system. Alle skal vite hva som gjelder for de ulike alderstrinn.
- Det er en gul tråd som vi følger hele veien opp mot A-laget, sier Sannerud.
Tøft steg
- Vi har gjennomsyret at alle våre lag oppover i klassene skal spille på samme måte. Det gjør oss tydeligere, og veien fra lag til lag oppover blir enklere å forholde seg til for spillerne, supplerer Magnus Powell.
- Det tyngste steget er opp fra juniorlaget og etablere seg på A-laget. Da konkurrerer de plutselig med de beste fra land som Island og Nigeria i tillegg, og det kan være tøft. Sånn må det jo også være, men det er viktig med en klubbstyrt strategi her. Har vi G18-landslagsspillere bør de være både i A-stall og med på benken i Tippeligaen. Det er viktig at vi tar vare på, videreutvikler og gir muligheter til de spillerne som går gradene i klubben, om de er gode nok, sier Johnsen, Powell og Sannerud.
- Det er sjelden spillere er gode nok til å gå inn og ta en ordinær A-lagsplass allerede som 18-åringer. Derfor handler det om å tørre å ta dem opp, tørre å spille dem, gi dem utfordringene og mulighetene.
Enkle ting
Det er ingen store og svulstige visjoner som ligger til grunn for den snuoperasjonen LSK har gjennomført. Bare en erkjennelse av at de ikke var gode nok, og måtte gjøre noe med det.
- Vi tok tak i elementer vi kunne gjøre noe med og som var gjennomførbare. Det handlet om enkle ting: Bedre trening, bedre trenere, bedre hverdag for spillerne, bedre hospiteringsordninger og bedre samarbeid med naboklubbene, forteller Johnsen, Sannerud og Powell.
Et av de konkrete tiltakene er ”LSK-ivrig” – et ekstratilbud til de aller ivrigste yngste spillerne i klubben, om 1-2 treninger og en kamp ekstra i uka. Forutsetningen for å være med er at spillerne også følger laget sitt. Dette er et tilbud i tillegg til laget, med fokus på teknisk trening, individuelle ferdigheter og holdninger.
Johnsens kjepphest
Romforståelse er et annet sentralt stikkord når det gjelder innholdet i LSKs utviklingsarbeid. Det jobbes det med hver eneste uke.
I tillegg kommer Erland Johnsens kjepphest: 1v1 og 2v2.
- Det er noe som ofte glemmes. Hvordan spillere håndterer 1v1-situasjoner, ikke minst defensivt er helt avgjørende, og vi prioriterer det, sier den gamle stopperkjempen.
- Vi tror at det opplegget vi har nå er en bra fotballskole for de spillerne som har vært med gjennom hele systemet. Vi ønsker fysisk og fotballfaglig å komme så nær A-laget som mulig, slik at spillerne når de er ferdige hos oss er forberedt på hva som kreves på ypperste nivå. Og her er førstelaget flinke til å ta med juniorspillere opp på trening slik at de får kjenne på nivået, sier Erland Johnsen.
Mye for lite
LSK har satset betydelig på sitt spillerutviklingsprosjekt, men innser at det fortsatt er mange andre klubber som har større ressurser å sette inn.
- Derfor handler det om å organisere seg godt. Det koster ikke så mye, og vi ser hele tida etter hvordan vi kan utnytte ressursene våre best mulig for å få mest mulig igjen for hver krone.
Så er det selvsagt slik at ledelsen gjerne måler slikt arbeid i resultater for klubbens yngre lag, mens de ansvarliges fokus først og fremst ligger på utvikling av spillere. Det ene følger ikke nødvendigvis automatisk det andre på kort sikt, men Johnsen & co føler likevel de har møtt forståelse fra klubbledelsen i forhold til å ha et langsiktig perspektiv på satsingen.
- Vi måles på antall spillere vi klarer å få opp i A-stallen. Vi har forankret utviklingsfokuset hos oss. Utfordringen er kanskje vel så mye at det er en del av klubbene rundt oss som har et sterkt resultatfokus for sine yngre lag og helst ikke vil slippe sine beste spillere hit. Der har vi fortsatt en jobb å gjøre, mener Magnus Powell.
Med to dager igjen til lørdagens derbykamp begynner Nosa virkelig å glede seg. - Fansen holder meg nesten våken, sier midtbanestrategen med et stort glis.
Kommentar