Nyheter oktober 2010

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RSP
    Moderator
    • Aug 2004
    • 10498

lsk.no

Alltid jevnt borte mot VIF

Bortekampene mot erkerivalen fra Oslo ender som regel med uavgjort. Statistikken er positiv for LSK.

- Med Kanari-Fansen vil det vippe vår vei

Lørdagens oppgjør vekker sterke følelser i LSK-leiren. - La meg si det sånn at jeg har blitt god venn med Espen Søgård, og da blir man lært opp til visse ting, sier Stefan Logi Magnusson til LSK.NO.

Mens vi venter på VIF-LSK

Her er det du trenger å vite før slaget på Ullevaal.

Kommentar

• RSP
      Moderator
      • Aug 2004
      • 10498

BLOGG (Folkebladet)

BLOGG: O, deilige krise!

Mer LSK-jubel mot Vålerenga? Foto: Digitalsport

ALT var galt i LSK i uka før Brann-kampen. Så gikk det bra også! Men varer kamplysten helt fram til Vålerenga-kampen lørdag?

Publisert: 21.10.2010 kl. 23:15 , endret: 21.10.2010 kl. 23:29
      Av: Ola Bernhus

Trener Berg har mistet styringa, det er splittelse i ledelsen, det er klikkdannelser blant spillerne.
      Alt dette kunne vi lese i Romerikes Blad i de to ukene foran Brann-kampen. Alt tyder på at det stemte også, om vi skal dømme etter de utslagene vi har sett ute på banen. Et slakkere og kjedeligere lag har vi ikke sett på lenge her til lands. Det gikk så langt at trener og ledelse måtte stå skolerett foran Kanarifansen for å svare for seg.

Da vet vi hva som skjer. Alle gjør alt for å vise utad at påstandene er gale. Og første anledning for det, er neste kamp. Det fikk Brann lide for.
      Neida, trener Berg er ingen egenrådig surpomp, se, han har smil i munnviken.
      Neida, Berg er ikke alene i støtteapparatet, vi snakker sammen hver dag (selv om et par av målscorerne mot Brann løp mot hjelpetrener Belsvik og ikke trener Berg for å feire).
      Neida, det er slett ikke slik at de eldre på laget har rottet seg sammen med treneren, se, nå har vi tatt med en unggutt til også (Bolly).
      Neida, vi spiller ikke gampefotball, se, vi sentrer jo til hverandre!
      Neida, det er slett ikke slik at nigerianerne fryses ut, se, vi spiller ballen til dem, og Nosa og Ujah spiller jo en kjempekamp.

Revansjlysten ga LSK-spillerne akkurat den rette oppskriften: Topp mobilisering, maks innsats i hver duell, tunge løpeturer. Er det et lag som er avhengig av dette, så er det LSK. Med seier i hver duell kommer den framdriften laget mangler på dårlige dager (det vil si – når ballen går framover, men ikke spillerne). Plutselig er det noen å spille til også, og det blir plass nok til å dempe ballen.
      Og slik kunne LSK spille sin beste (egentlig den eneste gode) omgang siden tidlig i juli og skaffe seg en 3-0 ledelse. Det stanset der. Duellkraften forsvant etter pause, teknikken holdt ikke, tre spillere måtte ut med krampe og de tre målene smuldret nesten opp. Men det holdt, de fikk sin revansj over lokalavisa og kritiske fans.

Så spør man seg på Lillestrøm: Var seieren og den gode omgangen mot Brann nok til å skape harmoni i LSKs indre rekker? Hvis ja, hvilke utslag gir det mot VIF? Er det tilbake til det gamle og gledesløse fordi revansjlysten fra Brann-kampen er borte? Hvis nei, slipper de seg ned igjen til det slappe nivået, eller klarer LSK i enda en kamp å mobilisere til ekstrainnsats.
      Antakelig det siste, fordi det nettopp er en ekstra grunn til å kjempe denne gangen. Motstanderen er Vålerenga.

Kommentar

• RSP
        Moderator
        • Aug 2004
        • 10498

groruddalen.no

– Taper vi for LSK har vi ikke noe å gjøre i 2. divisjon

Kenneth Fossheim
        Publisert: 22.10.10 kl. 11:30

Hasle/Løren-trener Kai Arild Lund er ikke redd for å si det han tenker kun få dager før hans mannskap skal ut i kvalikkamp mot Lillestrøms rekrutter.
        – Vi bør spille jevnt med dem for å ha noe i 2. divisjon å gjøre. LSK2 har et mannskap som tilsier at de kommer til å være middelhavsfarere i divisjonen, så om vi taper mot dem, er vi ikke gode nok, sier Lund reflektert.

På søndag reiser Hasle/Løren til LSK-hallen for å møte LSKs rekrutter.

Akers Avis Groruddalen møter Lund, Aksel Guerra, Adrian Thun, Ivar André Anderssen, Henrik Thorbjørnsen og Brede Styrvold på trening denne uka. Alle har en god sesong bak seg.
        – Vi føler oss bra og denne sesongen har gitt oss selvtillit. Vi har blitt vant til å vinne, slår Guerra fast.

De er fullt klar over at LSK2 kommer til å stille med flere av landets beste unggutter som sulter etter å få sjansen i Tippeligaen, men er overraskende lite ydmyke:
        – Jeg tror vi kommer til å vinne, men alle må ha dagen, sier Thorbjørnsen.

Hever seg
        Gjentatte ganger denne sesongen har det vist seg at Hasle/Løren hever seg når et godt fotballag står på andre siden. De har slått Grorud to ganger i år, riktignok noe ufortjent den ene gangen, Ullern har blitt beseiret to ganger og Sandefjord var heldig som vant 1-0 i cupens første runde.
        – Vi hever oss alltid når et godt lag står på andre siden, mens vi andre ganger har en tendens til å slippe oss ned sånn som vi gjorde mot Vestli og tapte, påpeker kaptein Ivar André Anderssen.

– Hva må til for å vinne?
        – Vi har fordelen av å starte borte, men vi må ha fokus hele veien og det blir viktig å ikke slippe inn noen tidlige mål. Sentrallinja vår er nødt til å ha en god dag, mener de.

Fulltallig
        Latteren sitter løst når vi besøker Lørenbanen. Alle fleiper med hverandre og tonen i spillergruppa er åpenbart god. En annen bonus er at laget så å si er fulltallig før bataljen på søndag. Kun Lars Erik Nygård, som er småskadet, og Daniel Hamnes er ute.

Trener Kai Arild Lund hevder han ikke har tenkt så mye på oppgjørene mot Lillestrøm.
        – Det høres sikkert dumt og banalt ut, men LSK som lag har jeg ikke tenkt veldig mye på. Jeg er opptatt av at vi skal være klare til å gå ut i en kvalik. Vi har fryktelig mange gode fotballspillere, men det er ikke så mange av dem som har vært i denne situasjonen tidligere, påpeker Lund.

Han er opptatt av at laget må ligget samlet mot LSK2.
        – Spissene kan ikke gå for seg selv eller midtbanen for seg selv. Hele laget må flytte seg samlet slik at vi nekter LSK2 rom.
        – Punkt nummer to er at vi ikke akkurat har Usain Bolt i den bakre fireren vår. Det betyr at vi må være flinke i den offensive markeringa og vinne duellene. LSK2 får være LSK2 og de får komme med de spillerne de kommer med, sier Lund.

– De er favoritter
        Treneren er innforstått med at LSK2 kommer til å stille med et relativt ungt mannskap. Likevel tror han ikke at Hasle/Løren kan vinne kampen på ren rutine.
        – Vi må ta LSK2 på å være et bedre fotballag. Den sulten de har på å spille fotball på A-laget til LSK2 overgår trolig vår sult på å spille fotball. Vi må være best fra én til elleve, da tror jeg vi vinner.

– Hvem ser du på som favoritter?
        – Av elleve spillere bør LSK2 ha en 8-3-fordel. De skal være favoritter fordi halvparten, eller store deler av laget, har spilt eller vært i nærheten av spill i Tippeligaen. Og hvis ikke Tippeligaen i Norge er bedre enn 3. divisjon begynner jeg å lure. På en annen side så håper jeg at LSK2 kommer med alt de har fordi vi kommer til å heve oss deretter, sier han.

Lund understreker at han ikke er spesielt godt opplest på LSK.
        – Det er den type trener jeg er. Hasle/Løren blir ikke bedre eller dårligere om jeg står og organiserer i hjel ut i fra motstanderen. Hvis jeg får det beste ut av gutta til en hver tid, så har jeg gjort jobben min, sier han.

Adrian viktig
        Hasle/Løren vant «Groruddals-ligaen» med hele ti poeng i år. Lund tror at hans lag er bedre enn LSK2 på én ting:
        – Innsatsviljen i 3. divisjon er langt høyere enn hva jeg har sett i Adeccoligaen og Tippeligaen i år. Når lag mister ballen, så trekker de seg, men mot Hasle/Løren er det dumt. Vi må presses overalt, hvis ikke så beholder vi roen og da er vi gode.

Adrian Thun, Hasle/Lørens eminente spiss, har scoret 30 seriemål i år. Lund tror han kan bli matchavgjørende mot LSK2 i tospann med tekniske Anders Mårdalen. Her er Kai Arilds Lund vinneroppskrift:
        – Adrian kan bli matchvinner fordi han klarer å skape noe på egenhånd med hurtigheten og tøffheten han har. Henrik (Thorbjørnsen) og Brede (Styrvold) må spille opp mot sitt beste. Henrik, som er en rimelig tøffing, men rense unna slik at Brede kan komme til med kreativiteten sin. Samtidig må stopperne skjønne når de skal bli stående og når de skal falle av.

– Moralen kan ikke bli bedre enn den er nå. Vi må bare kjøre på, avslutter Henrik Thorbjørnsen.

Avspark er klokka 15.00 på søndag.

Kommentar

• RSP
          Moderator
          • Aug 2004
          • 10498

lsk.no

- Kompakt og aggressivt

Frode Kippe har oppskriften klar før oppgjøret mot erkerivalen. Kampstart på Ullevaal er 17:00 i kveld.

Kommentar

• RSP
            Moderator
            • Aug 2004
            • 10498

RB

IKKE SKUDDREDD: Stefan Logi Magnusson fyrer løs før dagens lokaloppgjør mot Vålerenga. Islendingen har innsett hvor viktig kampen er for alle rundt LSK. Følelser skal man ha respekt for, og det blir det mye av i denne kampen, mener han. Begge foto: Roar Grønstad

– De kan brenne et visst sted...

Da Stefan Logi Magnusson (30) så fansens «Brenn i helvete»-banner før fjorårets kamp mot Vålerenga, skjønte han med en gang at han kom til å stortrives i LSK.

HUMOR: "Da Vålerenga kjerke fikk himmel'n sjæl til tak" synger VIF-klanen og tenker tilbake til da kjerka brant ned. Kanari-Fansen svarte med denne banneren under sangen og var villig til å dele ut hjelpestikker. FOTO: ROAR GRØNSTAD

SI AT DU HATER VÅLERENGA: Espen Søgård mener fjorårets matchvinner Frode Kippe bruker for lang tid på å forklare betydningen av VIF-kampen. Det er tross alt ikke Barcelona vi skal spille mot. Si at du hater Vålerenga og kom deg inn i bilen, sier Søgård.

PER MORTEN SØDAL
            Publisert 23.10.2010 kl 10:19 Oppdatert 23.10.2010 kl 10:39

Og med en slik oppdragelse fra første kamp har 30-åringen heller ingen problemer med å fyre opp skikkelig før gjensynet med arenaen der han debuterte i LSK-drakta.

Selv om han på ingen måte oppfordrer til omgang med fyrstikker og brennbart materiale, er han helt enig i supporternes buskap.
            – Vålerenga kan brenne et visst sted, altså i helvete. Der her jeg helt enig med banneret supporterne brukte før kampen i fjor. Det vitner om hvor mye dette betyr for folk i og rundt klubben, sier islendingen.
            Da blir også lokalderbyet noe mer enn bare en fotballkamp.
            – Dette er dødsens alvor for mange. Da må det også være det for oss. Og det skal jeg garantere at denne kampen er for alle spillerne.

Banens gigant i fjor
            Debuten i fjor ble minneverdig på flere måter. Islendingen vartet opp med fire kjemperedninger og ble belønnet med åtte poeng på Romerikes Blads spillerbørs.
            – Jeg husker tre redninger veldig godt fra den kampen. Den første da de kom alene gjennom, et langskudd og redningen på overtid.
            Men noe helt annet er hans aller beste minne fra landskamparenaen.
            – Frode Kippes seiersmål, og ikke minst de følelsene det genererte, var noe helt spesielt. Hele rammen rundt kampen var fantastisk. Da jeg så «Brenn i helvete»-banneret, skjønte jeg med en gang at jeg kom til å stortrives i denne klubben. Følelser er veldig viktig for meg. Og er det noe vi spillere har, så er det respekt for supporternes hat til Vålerenga.

Tilhenger av straffetrening
            Magnusson mener laget har alle muligheter i ettermiddag. Han spår en kamp for mannfolk.
            – Det skal jo være en happening for hele familien, men det kan være fristende å si at det burde vært en viss aldersgrense for dette her. Kanskje 13 år? spøker han.
            LSK er på jakt etter fjerdeplassen.
            – Vi har satt oss det målet og da må vi prestere. Gjør vi ikke det, bør det få konsekvenser. Der er jeg tilhenger av «tysk taktikk», sier islendingen.
            Han sikter selvfølgelig til da Uwe Röslers LSK måtte trene natt til 17. mai etter stortap i Bergen kvelden før.

– Høydepunkt
            For Frode Kippe blir det vanskelig å toppe fjorårets seiersmål rett før slutt.
            Det er målet jeg sikkert kommer til å huske best fra tiden min i LSK. Jeg glemmer dem fort, men ikke det ..., sier han.
            Kapteinen tror dagens kamp blir langt mer åpen og vil inneholde mer enn bare én scoring.
            – Det er to lag som vil angripe. Samtidig er begge sterke på dødball. Det kan fort bli avgjørende. Men i denne kampen betyr klart resultatet mer enn prestasjonen.

Trener med Burnley-minner
            Også trener Henning Berg medgir at kampen betyr noe ekstra.
            – Lokaloppgjørene er noe litt mer enn andre fotballkamper.
            Det merket han til fulle da hans som Blackburn-spiller skulle møte Burnley borte i 2000/01-sesongen.
            – Det var det første lokaloppgjøret mellom de to klubbene på 17 år. Vi måtte kjøres rundt byen for å komme fram til stadion, ellers hadde vi ikke hatt sjanse. Jason McAteer scoret det første målet for oss i den kampen. Jeg husker han løp i retning fansen for å feire. Da så han bare Burnley-supportere. Han torde ikke å fortsette feiringen.

Avslører ikke laget
            Treneren vil ikke avsløre hvilke 11 som får tillit fra start.
            – Der er ingenting forandret. Laget gis én time før kampstart, slår treneren fast.
            Men etter 4-2-1 på de siste sju kampene ligger det ikke an til store endringer.

Følg hatoppgjøret Vålerenga-Lillestrøm direkte fra klokka 17!

Kommentar

• RSP
              Moderator
              • Aug 2004
              • 10498

lsk.no

Argentiner til Norge for å se derbykampen

Christian Martinez er noe så sjeldent som en argentinsk LSK-supporter. Nå er han klar for oppgjøret mot erkerivalen.

Kommentar

• RSP
                Moderator
                • Aug 2004
                • 10498

lsk.no

Henning Berg klar for derbykamp

- Fotball handler ofte om følelser, og selv om man kun får tre poeng ved seier betyr dette en del ekstra for mange. Det samme gjelder for oss selv også, sier Henning Berg til LSK.NO.

Kommentar

• RSP
                  Moderator
                  • Aug 2004
                  • 10498

lsk.no

- Jeg deler fansens følelser for VIF

Espen Søgård kunne stått sammen med de stående og syngende på tribunen i kveld, men i stedet gir han alt på banen for LSK.

Kommentar

• RSP
                    Moderator
                    • Aug 2004
                    • 10498

lsk.no

Rekruttene satser alt mot opprykk

Rekruttenes første av to skjebnekamper i kampen om en plass i neste års 2. divisjon spilles denne helgen.

Kommentar

• holmiz
                      The kjøkken-kanariz
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Apr 2006
                      • 6064

Politiet avverget mulig fotballbråk

OSLO: Spanet på supportere før VIF-LSK

ublisert 23.10.2010 kl 18:10 Oppdatert 23.10.2010 kl 18:11 Tips en venn på e-post:
                      Din kommentar

26 personer ble stanset og kontrollert av Oslo-politiet på Brynseng stasjon i Oslo, melder aftenposten.no.

Ifølge avisen var de 26 alle VIF-supportere på vei til et oppgjør med de gule fra Romerike.

– Vi hadde oppsyn med supporterne før kampen og valgte å gripe inn på Brynseng. To er tatt med inn for besittelse av narkotika, mens to andre ble tatt for bruk av narkotika, sier operasjonsleder Tor Grøttum i Oslo politidistrikt til rb.no.

Ifølge Aftenposten var Lillestrøm-gjengen ikke langt unna da et mannsterkt politi slo til. Operasjonslederen forteller til RB at det under kampen ikke har vært noen form for problemer på Ullevaal.

Operasjonsleder Terje Skaftnes i Romerike politidistrikt har heller ikke fått meldinger om fotballbråk.

Hilsen Anders

Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                      Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

Kommentar

• holmiz
                        The kjøkken-kanariz
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Apr 2006
                        • 6064

Politiet tok kontroll over 26 VIF-supportere rett før de skulle slåss med LSK-fans på Brynseng stasjon.
                        FOTO: PER ANNAR HOLM

Pågrep 26 før fotballbråk

Hadde avtalt slåsskamp ved Brynseng T-banestasjon i Oslo.
                        AVPER ANNAR HOLM
                        Les også:

To ble pågrepet for bestittelse av narkotika, mens 24 andre Vålerenga-fans ble holdt tilbake i én time på Brynseng i Oslo.
                        Pågripelsene skjedde ved 16-tiden, så ingen av dem rakk avspark på Ullevaal én time senere.
                        - Men det spørs om det var den kampen de anså for å være kveldens viktigste, sier operasjonsleder Rune Bjørsvik ved Oslo politidistrikt til Aftenposten.no.

- Avtalt oppgjør
                        For denne gangen hadde politiet full kontroll. En større gjeng VIF-supportere hadde varmet opp på Olsen restaurant i Østensjøveien i god selskap med et utsøkt knippe sivile spanere fra Oslo-politiet.
                        26 VIF-tilhengere ble påsatt strips før politiet noterte personalia. FOTO: PER ANNAR HOLM

Imens fulgte spanere fra Lillestrøm «sine» kunder på bytur etter tips om at de hadde avtalt slåsskamp med VIF-fansen.Det ble nesten som i Liverpool-sangen «You'll never walk alone» - her krydde det formelig av pol'ti og røvere...

- Full kontroll
                        Og mens de to gruppene nærmet seg hverandre hang politihelikopteret lavt over og rapporterte den stadig krympende avstanden til Brynseng T-banestasjon.
                        Politiet kunne notere seg en klar hjemmesier før fotballbråket i det hele tatt startet. FOTO: PER ANNAR HOLM

DA dukket plutselig «halve» Oslo-politet opp med mer enn 15 politibiler og dobbelt så mange tjenestemenn.26 VIF-tilhengere ble pågrepet, mens gruppen Lillestrøm-supporterne løp som gale gjennom busker og kratt i retning Romerike.
                        - Vi får kalle dette et stykke forebyggende politiarbeid. Det var helt klart duket for et større oppgjør, sier operasjonsleder Bjørsvik.

Hilsen Anders

Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                        Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

Kommentar

• skotten
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Apr 2004
                          • 1794

Tok kritikk for kort-blemme

ULLEVAAL: Den eneste feilen dommer Tommy Skjerven ville innrømme etter dramaet på Ullevaal var at VIFs Mostafa Abdellaoue burde hatt rødt kort.

Kommentar

• RSP
                            Moderator
                            • Aug 2004
                            • 10498

RB

Hæstad: – Vi var heldige

Kristofer Hæstad sier han ikke ville protestert hvis dommeren hadde blåst straffe i situasjonen med Frode Kippe.

DAVID BJØRTOMT
                            Publisert 23.10.2010 kl 21:00 Oppdatert 23.10.2010 kl 21:11

Etter nitti minutters spill, var det ingen tvil i Lillestrømleiren. Bortelaget ble snytt for to åpenbare straffer.
                            Over 17000 tilskuere var vitne til at det var hjemmelaget som kom best i gang. Etter bare elleve minutters spill får Vålerenga corner. Etter litt frem og tilbake innenfor LSKs sekstenmeter detter ballen ned hos Luton Shelton, som kan sette ballen bak en sjanseløs Logi Magnusson.
                            Lillestrøm slo imidlertid kjapt tilbake. Og bare minutter etter Vålerengas ledermål, kom den første straffesituasjonen.
                            LSK- kaptein Frode Kippe bryter, og setter i gangt et angrep i flott driv. Stopperen blir med helt frem, og inne i VIFs sekstenmeter blir han felt, og roper på straffe.
                            Dommer Tommy Skjerven vinker imidlertid bare spillet videre til store protester.

– Var kontakt
                            – Jeg føler det er kontakt mellom oss. Det er skuffende å sitte igjen med null poeng her, forteller Kippe,
                            Kippe mener også at dommerteamet burde ha prestert bedre enn tilfellet var på Ullevaal i kveld, og burde dømt i flere av de kontroversielle situasjoner i løpet av matchen.
                            Mannen som felte Kippe, Kristoffer Hæstad, mener selv det var kontak, og at det derfor fort kunne vært blåst straffe.
                            – Vi er heldige som ikke får en straffe i mot oss i den situasjonen.Vi hadde ikke kunne protestert hadde dommeren blåst mener Hæstad.

– 100 prosent sikkert straffe.
                            Etter 84 minutter spill, kom nok en gang dommertrioen i fokus.
                            Nosa forserer først fint med ballen sentralt i banen, og fortsetter inn mot Vålerengas sekstenmeter. En mot en – mot Stefan Strandberg – drar Nosa seg mot venstre og blir felt. Lillestrøm roper på straffe, men nok en gang vinker dommer Skjerven spillet videre.
                            – Det er 100 prosent sikkert straffe. Ikke 90, men 100. Det var en kjempemulighet for at jeg kunne score der, forteller Nosa selv.
                            Etter situasjonen var det ampert mellom Nosa og Strandberg.
                            – Han mener jeg filmer, men det er ikke tilfelle. Alle kan se det i ettertid på TV, hvis de er i tvil.

Veldig skuffet
                            Det var en svært skuffet Henning Berg, som møtte opp i pressesonen etter kampen.
                            – Det er soleklar straffe i begge situasjonene, forteller han.
                            Selv om Berg finner syns det er vanskelig på finne lyspunkter, etter å ha tapt for erkerivalen mener han at laget i hovedsak gjør en god kamp.
                            – Bortsett fra at vi slipper inn to mål så gjør vi en bra match. Det første kommer litt tilfeldig, men noen ganger så er fotballen sånn at man har marginene i mot seg.

Kommentar

• RSP
                              Moderator
                              • Aug 2004
                              • 10498

Aftenposten

Sæternes avgjorde hatoppgjøret

VIF-LSK 2-1: Bengt Sæternes ble matchvinner på overtid.

Publisert: 23.10.2010 kl. 19:10 , endret: 23.10.2010 kl. 21:04
                              Av: Stian Rønningen

Lillestrøm gikk respektløst til verks og våget å stå høyt i innledningen på kampen. Romerikingene slet med å skape de store sjansene mens hjemmelaget var som vanlig friske i det offensive spillet.
                              Allerede etter sju minutter fikk kaptein Kristofer Hæstad en god mulighet da han satt ballen like over Stefan Logi Magnusson i LSK-målet etter et vakkert veggspill med Morten Berre.
                              En som har bevist i det siste at han vet hvor målet står er Luton Shelton. Dessverre for Lillestrøm skulle også de få erfare at Shelton er form er god for tiden. Etter 12 minutter plukket Harmeet Singh opp ballen inne i LSKs sekstenmeter, og ga den videre til Shelton. Fra skrå vinkel klarte jamaicaneren å curle ballen i det lengste krysset med sitt venstrebein. 1-0 var et faktum, til Klanens store glede.

Lillestrøm mer med
                              Like etter scoringen gikk Frode Kippe i bakken, men dommer Tommy Skjerven valgte overraskende å vinke spillet videre.
                              Lillestrøm spilte seg gradvis inn i kampen, og midtbanen anført av Nosa Igiebor vant flere og flere dueller.
                              Midtveis i den første omgangen fikk Kippe og Bjørn Bergmann Sigurdason gode sjanser til å utligne etter en farlig Lillestrøm-corner. Til Kanarifansens store vrede ble forsøkene avverget av henholdsvis Hæstad og Strandberg som hver sin gang reddet ballen på målstreken.
                              Resten av omgangen jevnet spillet seg ut, og ingen av lagene skapte noen store sjanser.
                              Målscorer Shelton kjente antydninger til en muskelstrekk i låret og ble tatt av banen etter 34 minutter. I pausen var Martin Andresen tydelig skuffet over at Shelton måtte gå ut med skade.
                              - Jeg synes vi er gode før scoringen, men etter det går det mye opp og ned. Uten Shelton mister vi mye fart i overgangspillet, sier Andresen.

Lugget offensivt
                              At Vålerenga var svekket offensivt fikk publikum kjapt se. Vålerengas offensiv lugget og Oslo-laget slet med å skape de store sjansene. Lillestrøm på sin side var langt farligere og Sigurdarson burde satt inn utligningen etter 62 minutter, men islendingen fikk et dårlig treff fra kloss hold.
                              Alltid aktive Anthony Ujah fikk også en fin mulighet da forserte Strandberg, men avslutningen fra nigerianeren gikk like utenfor.
                              I en kamp som var i ferd med å bli litt kjedelig fikk publikum valuta for pengene etter 81 minutter. Uavgjort-eskperten fra Romerike fikk tildelt frispark fra 20 meter. Høyreback Karim Essidiri tok sats og banket inn utligningen bak en ikke sjanseløs Lars Hirschfeld.
                              Kanarifansen gikk bananas og jublet hemningsløst. Så mye at reklameplakatene ble revet ned, men heldigvis holdt de seg på tribunen.

Avgjorde på overtid
                              Like etter scoringen fikk Lillestrøm en gigantisk sjanse. Ujah fikk stå mistenkelig alene inne i sekstenmeteren, men dessverre for Kanarifansen vartet Hirschfeld opp med en feberredning på det harde skuddet.
                              Helt på tampen av oppgjøret tente kampen ytterligere til. Dommer Skjerven unnlot først å blåse straffe til Mos før han gjentok den samme avgjørelsen da Igiebor gikk i bakken ett minutt senere.
                              Bengt Sæternes som hadde spilt 83 minutter i 2.lagets kamp mot Bærum tidligere på dagen kom inn som innbytter mot Lillestrøm. Måltyven skulle nok en gang få siste ordet. På overtid dukket egersunderen opp inne i boksen og pirket inn den avgjørende scoringen
                              Kampen nådde sitt definitive klimaks og Vålerenga kunne noe ufortjent konstatere at det var de som hadde vunnet hatoppgjøret.

Kommentar

• trigz
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Jan 2004
                                • 7155

Nettavisens Marius Vik har fått med seg statistikken:

Nektet å høre sjokkstatistikk

Henning Berg snudde hodet vekk over tallene, mens Lillestrøm raser mot dommer Tommy Skjerven.

ULLEVAAL STADION (Nettavisen): Det minnet litt om Rune Bratseths kliv mot Kypros i 1989 der han kom galopperende fra egen banehalvdel, Frode Kippe.
                                Kvarteret var gått da Lillestrøm-stopperen brått hadde funnet veien frem til Vålerengas femmeter. I det han skal til å dunke inn utligningsmålet (Luton Shelton hadde hamret inn 1-0 via Espen Søgård fem minutter før), forsvinner høyrefoten. Kristofer Hæstad har nemlig sparket den vekk.
                                - Straffespark, han har feller meg jo, sier en oppgitt Frode Kippe.
                                - Jeg kan ikke si meg uenig i det, det var nok straffespark, innrømmer VIF-kapteinen.
                                Ville ikke høre sjokkstatistikk
                                Kampen kunne ha sett veldig så annerledes ut, hadde noen sentrale dommeravgjørelser gått Lillestrøms vei. Etterpå tordnet LSK-trener Henning Berg, som mente at både Kippe og Nosa Igiebor ble snytt for hver sin ellevemeter. En av journalistene fra Lillestrøm påpekte at ”Lillestrøm bare får 0,7 poeng i hver kamp Tommy Skjerven dømmer”, og mer enn antydet at pipeblåseren mister gangsynet når han møter Romerikets stolthet.
                                Henning Berg snur hodet vekk når han hører tallene.
                                - Sånt vil jeg ikke tenke på, jeg vil nesten ikke høre det, sier LSK-treneren, tydelig provosert.
                                Daglig leder i Lillestrøm, Per Mathisen, er likevel klar i sin tale.
                                - Dommeren påvirker utfallet i dag, som han har gjort det på Åråsen og i Bergen tidligere.
                                - Han klarer seg greit, bortsett fra i to-tre avgjørende situasjoner, sier Frode Kippe tørt.
                                Straffet ikke Enga
                                I tillegg til de to straffesituasjonene, kunne Hæstad fort ha fått rødt for fellingen av Kippe, mens Mos var heldig som slapp utvisning da han var i klammeri med flere Lillestrøm-spillere på tampen av kampen.
                                Selv ville ikke dommer Tommy Skjerven kommentere straffesparksituasjonene (hvorav Vålerenga også la inn søknad om en ellevemeter da Mostafa Abdellaoue gikk ned like før slutt), men den manglende utvisningen tok han likevel på sin kappe.
                                - Det burde vært utvisning, sa pipeblåseren til et samlet pressekorps etter kampen.
                                - Enorm skuffelse
                                Mager trøst for Lillestrøm, som vant sjansestatistikken 6-2, og spilte en av sine beste kamper for sesongen.
                                - Akkurat det tenker jeg lite på nå.
                                - Det eneste jeg føler, er en enorm skuffelse, forteller LSK-kaptein Frode Kippe.
                                Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

Kommentar

• RSP
                                  Moderator
                                  • Aug 2004
                                  • 10498

lsk.no

Henning Berg: - Soleklare straffer

Men Henning skrøt av lagprestasjonen.

Rettferdig eller ei?

Her er høydepunktene og målene fra lørdagens kamp mot Vålerenga på Ullevaal. Du kan vurdere situasjonene selv.

Kippe ikke i tvil

Kapteinen var krystallklar på at LSK ble snytt for, ikke bare ett, men to straffespark mot Vålerenga lørdag kveld. - Han er direkte avgjørende for kamputfallet, sier Frode Kippe og sikter til kampens pipeblåser.

Hæstad: - Klar straffe

Kristoffer Hæstad hadde ingen problemer med å innrømme at Frode Kippe skulle blitt tildelt straffespark få minutter etter Vålerengas 1-0-scoring.

Årets beste bortekamp?

- Vi har prestert dårligere før og vunnet, oppsummerer Steinar Pedersen etter det ufortjente 2-1 tapet mot Vålerenga lørdag kveld.

Espen etterlyser konsekvens

Ingen kunne forstå Abdellaoues gule.

Kommentar

• KrisB
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Jan 2008
                                    • 2923

LSK.no

Bergdølmo: - En Annan-type
                                    Rekruttlagets Mohamed Sesay kan bli den neste som tar steget opp til A-laget.

Kommentar

• KrisB
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Jan 2008
                                      • 2923

LSK.no

Kniven på strupen
                                      Etter 0-1-tapet mot Hasle Løren i den første av de to opprykkskampene har rekruttene nå kniven på strupen i kampen om en plass i 2. divisjon.

Kommentar

• KrisB
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Jan 2008
                                        • 2923

RB.no

Børsen: Vålerenga-LSK

Vålerenga – Lillestrøm 2-1 (1-0)

Ullevaal stadion.
                                        Mål: 1-0 (12) Luton Shelton, 1-1 (82) Karim Essediri, 2-1 (90+3) Bengt Sæternes.

Gult kort: Felix Ogude og Mustafa Abdellaoue, Vålerenga. Lars Kristian Eriksen, Lillestrøm.

Tilskuere: 17.096.

Målsjanser: VIF 2, LSK 5.

Cornere: VIF 6, LSK 6.

LSK (4-4-2):
                                        STEFAN LOGI MAGNUSSON 5
                                        Sjanseløs på begge scoringene. Den første kunne han ha tatt, hvis ikke ballen hadde endret litt høyde via Søgård. Satt på overraskende få prøver. Sikker i feltarbeidet, en unødvendig utboksing eneste lille minus. Et par svake inolveringer med ball ga vertene innkast.

KARIM ESSEDIRI 5
                                        Fra himmel til helvete for tunisieren. Fem år uten eliteseriescoring kom til ende med et nydelig frispark. Også flere av LSKs mange dødballer var virelig godt slått. Svært unødvendig å gi corneren som endte med Vålerengas ledermål, mer uheldig på det siste da han var nest-sist.

STEINAR PEDERSEN 5
                                        Ikke like ruvende som vanlig. Uheldig da han uforskyldt klarerte rett opp i lufta i forkant av Sheltons 1-0. En stor feil som nesten sendte en Vålerenga-spiller alene gjennom i andreomgangen. Plasserte seg vel dypt et par ganger. Solid i duellene, ok med ball.

FRODE KIPPE 7 BB
                                        Man kan sikkert med rette anklage Kippe for å slå vel mye langt i «blinde». En bauta i lufta og også god langs bakken Når han i tillegg krydrer meget solid stopperspill med å stikke framover, er det få i Norge som er bedre. Snytt for soleklar straffe etter flott angrep. En god heading reddet av keeper.

LARS KRISTIAN ERIKSEN 5
                                        Opplevde sitt første tap mot Vålerenga på Ullevaal. Det var han ikke veldig delaktig i. Løste de defensive oppgavene solid, bortsett fra en grunnluring mot slutten. Tok også initiativ framover, uten at det ble farliguyeter ut av det. Nådde ballen først i VIFs straffesituasjon før han ble overfalt av Abdellaoue. Pratet på seg karantene mot Viking neste helg.

KHALED MOUELHI 4
                                        Igjen foretrukket som kant. Slet i åpningen, både med og uten ball. Veldig lett rundet i situasjoner han i utgangspunktet lå for langt unna motspilleren. Virket litt treg og ikke nok på hugget til å finne nye posisjoner. Langt bedre da han trakk lenger inn i banen. Solid defensiv jobb. Strålende servering til Ujahs store sjanse, ellers variabel innleggskvalitet.

ESPEN SØGÅRD 6
                                        Elsker kampene mot laget han rett og slett hater. Litt trøbbel da Singh styrte mye fra start av, men kom raskt inn i kampen. Sammen med Igiebor var de mye av årsaken til at LSK styrte nesten hele kampen. Som vanlig god i duellene og få feil med ball. Rett og slett en god kamp av fetsoknningen.

NOSA IGIEBOR 7
                                        Fått mye kritikk for manglende defensiv innsats. Slapp Hæstad inn bak seg tidlig, men ellers klar bedring å spore. Tok virkelig tak i midtbanen og drivende god med ball og også gode taktiske vurderinger. Avslutnigene langt fra gode nok. Hadde de vært det, hadde han vært i en større liga for lenge siden. Trolig snytt for straffe.

MATHIS BOLLY 5
                                        To solide innsatser på rad har gjort at hurtigtoget har stabilisert seg i startoppstillingen. Langt fra ueffen i går heller. Voldsom fart gjør at han blir strålende når de siste prosentene selvtillit kommer. Flott forarbeid og knallhardt innlegg som traff Sigurdarsson foran mål. Fullførte ikke løpet som kunne gitt scoring ettet Ujahs forabrbeid.Veldig solid defensivt, framover skapte han ikke nok før krampa tok ham.

BJÖRN BERGMANN SIGURDARSON 5
                                        Burde ha utliknet etter 22 minutter, men traff en VIF-spiller på streken. God heading etter corner LSKs første sjanse i andreomgang. Ikke like mye på hugget som han er på sitt beste, men det gjør vondt å møte islendingen. Jobbet fram frisparket før Essediris utlikning.

ANTHONY UJAH 5
                                        Ble stående mye med ryggen mot mål for å motta høye langballer. Det er ikke riktig bruk av den nigerianske toppscoreren. Mye bedre rettvendt. Stor sjanse til å sette 1-2, men keeper reddet mesterlig. Helt grei kamp.

SUM 11 MANN: 59

INNBYTTERE:
                                        EDWIN EZIYODAWE
                                        (15 min. for Bolly).
                                        Klarte aldri å prege kampen, selv om scoringen kom mens han var på banen. Falt veldig dypt da han jobbet defensivt.

DOMMER:
                                        TOMMY SKJERVEN 1
                                        Snøt Kippe for klar straffe (og rødt til Hæstad), ga ikke fordel da Sigurdarsson var på vei gjennom og en litt uklar frisparklinje før pause. I de siste 45 minuttene beholdt han merkelig nok kortene da Ogude plantet armen i Søgårds ansikt. Svært hett mot slutten. Vurderte greit da Eriksen nådde ballen før Abdellaoue, men ufattelig at han ikke bestraffet Våøerenga-spillerens to overfall med rødt kort. Igiebor-situasjonen tvilsom og kan sees i sammenheng mot vertenes straffeønske rett før. Men straffe var det. Stor innvirkning på kamputfallet. Bunnkarakter.

ANALYSEN
                                        LSK kom til Ullevaal som underdog, men tok raskt tak i kampen. Laget styrte midtbanen, selv om det til tider ble litt mye langt bakfra. Kanarifuglene fikk en skikkelig nedtur da vertene tok ledelsen etter en corner laget ga bort. Etter et par svake minutter var gultrøyene tilbake i førersetet, ble snytt for straffe og utvisning og hadde en gedigen dobbelsjanse. Trenden forsatt etter hvilen hvor kanarifuglene styrte det meste. Sluttminuttene ble dramatiske, dommer Skjerven altfor omdiskutert og avslutningen bitter. Sæternes’ seiersmål fratok LSK det som ville vært et svært fortjent poeng. Ikke noe å si på om det hadde blitt tre heller.
                                        Vurdert av Per Morten Sødal og Per Kristian Torvik

Kommentar

• RSP
                                          Moderator
                                          • Aug 2004
                                          • 10498

lsk.no

To viktige kamper denne uken

Lørdag spiller rekruttene opprykkskamp og søndag er Viking gjester på Åråsen.

Oppdaterte treningstider her:

Kommentar

Working...