Nyheter november 2010

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Lillestrøm Kirke
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Oct 2004
    • 1470

RB-papir 4/11

LSK opp en kategori

Rapporten fra Norges Fotballforbunds lisensnemd om den økonomiske tilstanden i de 31 klubbene i de to øverste divisjonene for første halvår er rett rundt hjørnet. - Dette er ikke offentlig ennå. Men jeg vet at LSK har rykket opp en kategori til nivå 2, der 1 er lavest og 3 høyest. Vi har styrket egenkapitalen med en halv million. Men vi vet at andre halvår alltid er verre enn første. Så vi har ennå en vei å gå, sier leder Per Mathisen.
    "Når man har opplevd Tom Lund, blir det vanskelig å holde med noe annet enn Lillestrøm" - Arne Scheie

Kommentar

• lskgogo
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Feb 2010
      • 633

Åråsen-matta klargjort for vinteren
      Etter femten Tippeliga-kamper på Åråsen har nå banemannskapet stengt og klargjort banen til å settes i dvale for vinteren.

Tar seg en pause til mars 2012..

Kommentar

• hoyt
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Nov 2004
        • 2850

Exclusive Interview with Nigeria's Next Big Thing, ANTHONY UJAH

Anthony Ujah, only 19 years is already a household name in Norway, and has taken the league by storm. After training on Wednesday, the youngster took time off his busy schedule to answer questions from Allnigeriasoccer.com.

Nigerians want to know about Ujah, who may be the second Nigerian player after Chinedu Obasi( formerly Lyn Oslo) to win Norway's Young Player of the Year Award in the League.

Excerpts:

You joined Lillestrom in March 2010. How did you join the club? Which agent helped you broker the deal and how many years contract did you sign with the club? And what made you not sign for Valerenga after you trialed with them last summer?

Ujah: I trialed for two weeks with Valerenga along with Fegor Ogude in July 2009. We succeeded in the trials and the club was expected to pay our transfer fee to Warri Wolves. We waited for a long time, but it did not happen. Then our agent, Atta Aneke called me to tell me Lillestrom wanted me to undergo trials with them. I had a one-month trial period with LSK . The coach said I am a good player, but he needed to see more of me. So I came back again to train with them. I resumed pre season training with them in January 2010 and scored in my first test game. I was included in the team that traveled to Spain for a pre season tournament and performed very well. Then I was given a contract of four years which I happily accepted.

How easy was it adapting to life in Norway. You were barely 18 years when you left the country?

Ujah: I was the youngest player in Lillestrom. At the early stage, I was a little bit nervous, but having played with older players in Nigeria I was able to adapt. Though it was not easy because of the cold weather, and I also had to get used to the food!

Who are your best friends at Lillestrom?

Ujah: My best friends are my Nigerian teammates- Edwin Eziyodawe and Nosa Igiebor. I am also very close to Mathis Bolly and the club's physiotherapist Mr Geir.

You were nominated for the Young Player of the Year Award in Norway. How does it feel getting this recognition in only your first season with Lillestrom?

Ujah: I was very happy when I discovered I was nominated for the Young Player of the Year in my first season as a full professional. However, I started the season on a bright note having scored in my first home game. At first, it was not easy getting a starting shirt because the club had five good strikers fighting for two places in attack. But thanks to God, I fought and trained hard and finally got a permanent starting shirt in the team. I scored 11 goals in 19 starts in the league and 3 goals in 3 games in the FA cup. So I think the nomination is well deserved. But I give thanks to my teammates, because without them it won't have been possible.

Your coach at Lillestrom is the famous Manchester United defender Henning Berg. What have you learnt from him and how has he helped you progress in your career?

Ujah: He is a great player and also a great coach. I am really happy to have him as a coach because I had the opportunity to learn from his experience. He played at the biggest level with Manchester United and Blackburn Rovers. He has really changed the technical aspects of my game.

How old where you when you started playing football and which clubs have you played for?

Ujah: I started playing football when I was 5. I was schooling and playing football simultaneously. I played for Lucky Stars FC Otukpo, Ministry of Foreign Affairs Abuja, Palm stars FC Ogbadibo in the early years of my career. In 2008, I dropped out of school, then went on trials with FC Abuja. We were over 100 players that attended the trials, but I was signed by the club. I scored on my official debut against Heartland of Owerri. I left FC Abuja during the mid season and joined Warri Wolves. Then at the end of the season, I came to Norway to join Lillestrom.

Who is your role model in the Nigeria national team and why?

Ujah: My role model in the Super Eagles is Yakubu Aiyegbeni, because I love the way he uses his strength on the field of play and links with the midfielders. He is also a two-footed player, can use his left foot very well, and this is one of the most important assets of any good striker.

When you started your career, which player(s) did you admire?

Ujah: I admired Didier Drogba right from his playing days at Marseille. That's the reason my friends and family call me by his name. It would be my happiest moment if I meet him in person.

What is your target in the next five years?

Ujah: My target in the next 5 years is to play with a big club in the Premier League in England. I also dream of playing for the Super Eagles in Brazil 2014.

I am sure some major clubs in Europe have expressed interest in your signature. Which clubs are trailing you at the moment?

Ujah: My agent has communicated to me about interested clubs from Germany, Belgium, Spain and Israel. But I can't disclose the name of these clubs yet, because it's not yet official.

Who is the most difficult defender you have come across in the Norwegian league?

Ujah: The most difficult defender I played against this season must be the Valerenga player Andre Muri.

If you are invited to the National Team, what qualities can you bring to the team?

Ujah: It would be an honor to put on the green and white jersey, and I will play my heart out to help the team whenever I am called for a national assignment.

Did your parents support you playing the round leather game?

Ujah: Most African players don't get the support of their parents until they strike it big. But my father has given me 100% support, right from when I was a kid. He gave me financial support while playing for my youth teams, and provided me with the necessary materials to make me excel in the game.

Thanks for your time Anthony.

Ujah: You are always welcome.

*Nigerians can help Anthony Ujah achieve his dream of becoming Norway’s Young Player of the Year by voting him following the link below.Copy and paste the link in your browser. Voting closes November 7. If you have difficulties accessing the link, send a mail to info@allnigeriasoccer.com.
        "A true champion is the one who falls and rises again. We will rise again."
        - Nosa

Kommentar

• RSP
          Moderator
          • Aug 2004
          • 10498

RB

ENESTE SPENNING: Steinar Pedersen, Nosa Igiebor og Frode Kippe kjemper om å bli årets spiller 2010.

Her er årets siste LSK-spenning

Det meste av spenning er utløst i Tippeligaen. Men på RB-sportens LSK-børs ligger det an til en thrilleravslutning. Tre spillere kan bli årets spiller.

MORTEN SVESENGEN
          Publisert 05.11.2010 kl 10:38 Oppdatert 05.11.2010 kl 11:33

Frode Kippe, Nosa Igiebor og Steinar Pedersen har alle en mulighet til å stikke av med seieren.
          Foran den siste seriekampen mot Strømsgodset skiller det bare små desimaler mellom de tre LSK-spillerne.
          Igiebor leder med 5,25 poeng i snitt. Rett bak ham følger Kippe (5,23) og Steinar Pedersen (5,20).
          Det betyr at alle tre har tittelens som årets spiller innen rekkevidde med en god prestasjon i den sesongavslutningen.

«Frykter» taktisk spill
          Den nigerianske midtbanespilleren er selvsikker foran den siste seriekampen.
          – Jeg kommer til å vinne. Helt sikkert, sier Igiebor og titter bort på de to konkurrentene med et smil om munnen.
          Men så kommer han på at det kanskje ikke blir så lett.
          – Ikke si noe til Frode og Steinar om dette. Hvis de vet at vi kjemper om tittelen, kommer de ikke til å gi meg en ball på søndag. Da kommer alt til å gå over meg, fleiper midtbanespilleren som fyller 20 år kommende uke.

Tapte på backen
          Frode Kippe ligger nærmest nigerianeren. Han trenger sannsynligvis ett poeng mer enn Nosa på børsen i den siste kampen for å sikre seg sin femte tittel som årets spiller siden 1998.
          – Alltid moro å bli satt pris på. Vi får se hvordan det ender søndag, sier Kippe.
          Steinar Pedersen er avhengig av en liten «sprekk» på konkurrentene for å ta sin første. Han har ledet børsen store deler av sesongen, men ble passert av de to lagkameratene etter Viking-kampen.
          – Det er blitt for mange kamper på backen for meg i det siste, fleiper Pedersen som i vårsesongen spilte kun i midten.

– Frode best
          Sørlendingen er ellers klar på at de to andre er meget gode kandidater, og han tror han må nøye seg med 3.-plassen.
          Han mener også at Frode kanskje har gjort seg aller mest fortjent til prisen.
          – Frode har scoret sju mål som midtstopper og har spilt samtlige kamper i et av de beste forsvarene i serien. For meg er han årets spiller, mener Pedersen.
          Han får langt på vei støtte av LSK-trener Henning Berg.
          – De er gode kandidater alle tre, men Frode er nok den som har vært mest stabil. Nosa har vært mer dominerende på sitt beste, mener Berg.

Kommentar

• RSP
            Moderator
            • Aug 2004
            • 10498

lsk.no

Eriksen: - Vil ha en god avslutning

Det nærmer seg Tippeligaens siste kamp. Lars Kristian Eriksen er tilbake etter karantene og er klar til å spille mot Strømsgodset på søndag.

Kommentar

• reka
              Seniormedlem
              --==FORUMRUNKER==--
              • Aug 2005
              • 13278

rb.no

NY KONTRAKT: Arild Sundgot undertegnet i går en ny toårskontrakt med LSK. Både Sundgot og sportsdirektør Torgeir Bjarmann var fornøyd.
              Sundgot signerte endelig

ÅRÅSEN:: Her gir Arild Sundgot og sportsdirektør Torgeir Bjarmann hverandre håndtrykket som betyr at LSK-spissen er klar for to nye år i Åråsen-klubben.

Publisert 05.11.2010 kl 23:00 Oppdatert 06.11.2010 kl 07:36 Tips en venn på e-post:
              Din kommentar

– Vi har egentlig vært enig ganske lenge, så det er vel bare sløvhet fra oss begge som er grunnen til at vi ikke har signert før, sier Arild Sundgot.
              Sportsdirektøren er fornøyd med å få med spissen videre:
              – Vi er veldig glad for å signere med en kontinuitetsbærer som Arild. Vi har visst lenge at vi skulle bli enig, men det er alltid godt å få kontrakten signert.
              Mål: Ny kontrakt om to år

Tidligere i år passerte Sundgot nettopp Bjarmann på lista over LSK-spillere med flest klubbkamper på toppnivå. Fra før er han LSKs mestscorende gjennom alle tider.
              32-åringen er innstilt på å bedre begge rekordene betraktelig i de to neste årene.
              – Jeg skal fortsatt spille og score mål for LSK. Målet er å spille så godt at det blir ny kontrakt om to år, sier Sundgot.
              Halverer lønna

At han kommende sesong spiller for omtrent halve lønna av det han har i dag, bekymrer han ikke.
              – Fotballspillere i hele verden opplever dette. Jeg tjener nok til å klare meg, sier han.
              I fjor sto Arild Sundgot oppført med en lønn på over 1,6 millioner krone

Kommentar

• RSP
                Moderator
                • Aug 2004
                • 10498

lsk.no

LSK-TV: Kippe: - Går for syvendeplass

Frode Kippe har aldri scoret så mange mål i Tippeligaen før, og er nominert til årets spiller av TV2, men nå er det syvendeplassen som er i fokus.

Kommentar

• RSP
                  Moderator
                  • Aug 2004
                  • 10498

lsk.no

Kjemper for prestisjen

- Seier på søndag betyr veldig mye, sier Arild.

Kommentar

• morten
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Feb 2004
                    • 2156

Drømmen blir virkelighet

DRAMMEN: Ohi Omoijuanfo har som de fleste unge fotball-spillere hatt en drøm om Tippeliga-spill. I dag får han debuten én sesong før han hadde håpet.

Morten Svesengen Profil E-post
                    Fredrik Vestgård E-post

Publisert 07.11.2010 kl 23:00 Oppdatert 07.11.2010 kl 17:37

UNG DEBUTANT: Ohi Omojuanfo blir LSKs nest yngste spiller på toppnivå noensinne. ? Jeg både gleder meg og er nervøs, sier Ohi. ALLE FOTO: TOM GUSTAVSEN

– Utrolig morsomt å få sjansen nå. Selv om jeg har trent med A-laget en stund, har jeg ikke drømt om å få debutere nå. Jeg har håpet på neste år, sier Ohi Omoijuanfo.
                    16-åringen fra Holmlia blir med det den nest yngste som har spilt for LSK på toppnivå.
                    Bare lagkamerat Fredrik Gulbrandsen var yngre da han debuterte i mai i fjor.
                    – Det er stort for meg å få denne tilliten allerede nå. Jeg tror det vil bety mye for selvtilliten min, sier Omoijuanfo.

Takker juniortrenere

LSK-trener Henning Berg gir ham mest sannsynlig sjansen fra start på høyrekanten på bekostning av Khaled Mouelhi.
                    G16-landslagsspilleren skrev proffkontrakt med LSK i fjor. Siden juni har han trent mye med A-laget, men Ohi takker juniortrenerne André Bergdølmo og Magnus Powell for at han har kommet så langt.
                    – André og Magnus er to fantastiske trenere som har hjulpet meg mye. Jeg har fått meget god veiledning av dem. Det er derfor jeg er der jeg er nå, skryter han.
                    Han mener også at spill i interkretsserien for junior har hjulpet ham på veien.
                    – For meg som er guttespiller, har junior interkrets vært en perfekt mulighet til å utvikle meg. I tillegg har det selvfølgelig vært inspirerende å trene med A-laget så mye som jeg har gjort.

Testet av toppklubber

Lagkamerat i LSK og nabo på Holmlia, Mathis Bolly, har også inspirert Omoijuanfo.
                    – Jeg har mange timer på løkka med Mathis på Holmlia. Han er fire år eldre og har vært flink til å gi meg tips. Det har vært inspirerende å ha en slik spiller i nabolaget, forteller han.
                    Men Ohi er blitt lagt merke til av flere enn LSK. Allerede før overgangen var han i Manchester United på prøvespill. Etter at han ble LSK-spiller har han vært på tre prøveopphold til, i United, Manchester City og Glasgow Rangers. Men det unge talentet er fornøyd med å bli i LSK.
                    – Jeg har mest lyst til å utvikle meg i LSK før jeg tenker på utlandet. Her er det dyktige trenere som kan gi meg mye, sier Ohi.

God utvikling

LSK-trener Henning Berg er ikke redd for å slippe til Omoijuanfo.
                    – Han er fysisk godt utviklet, og han har tatt nivået bra i den tiden han har trent med oss. Men vi bruker uansett det laget vi mener er best, sier Berg.
                    Badekar
                    http://www.youtube.com/watch?v=BwmrMUusqgI

Kommentar

• KFL41
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • May 2004
                      • 3648

Nosa til FC København

ÅRÅSEN: LSKs Nosa Igiebor reiser på treningsopphold med FC København allerede mandag.

Etter det rb.no erfarer har ikke danskene lagt inn noe bud på nigerianeren.

– Nosa reiser først og fremst over til Danmark fordi vi ønsker at han holder sesongen gående litt til, men København har jo fulgt litt med han, forteller LSKs sportsdirektør Torgeir Bjarmann.

Da den danske storklubben slo LSK 2-0 i en treningskamp denne sommeren, lot FCK-trener Ståle Solbakken seg imponere av midtbaneeleganten.

– LSKs nummer ti er banens beste spiller, sa en høylytt Solbakken underveis i den kampen.

Denne uken får altså nigerianeren sjansen til å vise seg mer for Solbakken & Co.

Kommentar

• KrisB
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Jan 2008
                        • 2923

Tidenes yngste målscorer
                        DRAMMEN: Da Ohi Omoijuanfo (16) scoret i sin Tippeliga-debut ble han historisk.

Unggutten var nemlig ikke mer enn 16 år og 300 dager da han scoret sitt første Tippeliga-mål. Det kom mot Strømsgodset i sesongens siste Tippeliga-kamp.
                        Etter 21 spilte minutter på Marienlyst, slettet han Didrik Fløtres rekord. Aalesund-spilleren var 17 år og 228 dager da han scoret mot Odd Grenland i fjor.
                        – Det var utrolig moro å score, forteller Omoijuanfo om det historiske målet.

Var nervøs

Unggutten merket nervene da han fikk beskjed av trener Henning Berg om at han skulle starte sesongens siste LSK-kamp.
                        Jeg rakk jo tenke litt før kampen, og må innrømme at jeg var nervøs. Heldigvis ga de eldre gutta på laget full støtte, det hjalp veldig, sier 16-åringen, som startet på LSKs høyre midtbaneplass.
                        Denne sesongen har han spilt junior- og tredjedivisjonsfotball, forskjellen derfra merket han.
                        – Tempoet er mye høyere enn jeg har vært vant med. Man må være godt orientert hele tiden. Jeg ble sliten, sier stortalentet.
                        Holmlia-gutten kunne uansett ha en god følelse, da han ble erstattet av Fredrik Gulbrandsen etter 65 minutter. Han er Tippeligaens yngste målscorer.

Last edited by KrisB; 07.11.2010, 23:17.

Kommentar

• KrisB
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Jan 2008
                          • 2923

LSK.no

Ujah Ujah Ujah
                          Spisskometen endte sesongen med 14 Tippeligascoringer etter hat trick mot Strømsgodset.

Kommentar

• KrisB
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Jan 2008
                            • 2923

LSK.no

Jakten er over
                            Mathis Bolly gjorde en ny god kamp mot Strømsgodset og virker å være venstrevingen LSK har lett etter i en årrekke.

Kommentar

• KFL41
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • May 2004
                              • 3648

Ståle henter Tippeliga-stjerne

Nå skal Ståle Solbakken se på Lillestrøms midtbaneelegant, Nosa Igiebor.

Publisert 07.11.10 22:10

Dag Langerød dag.langeroed@nettavisen.no

STRØMSGODSET-LILLESTRØM 5-4:

DRAMMEN (Nettavisen): Tidligere i år hentet Ståle Solbakken Starts Cristian Bolanos.

Nå er det ikke umulig at han henter en ny stjerne fra Tippeligaen.

Lillestrøms Nosa Igiebor reiser nemlig til FC København mandag.

- Reiser til København
                              Det avslører den 19 år gamle midtbanespilleren overfor Nettavisen.

- Jeg reiser til København mandag. Jeg blir der i fem dager. Jeg gleder meg veldig, sier LSK-spilleren.

- Jeg kom til Norge. Jeg har tatt utfordringen her, men nå trenger jeg en enda større utfordring enn det som finnes her. Så får vi se hva som skjer i Danmark, fortsetter han.

I utgangspunktet er det kun snakk om et treningsopphold, men Igiebor frykter ikke nivået.

- Jeg har levert en fantastisk sesong. Jeg mener faktisk at jeg fortjener skryt for den. Ja, jeg har kanskje hatt 1-2 dårlige kamper, men da har hele laget sviktet. Jeg har vært stabilt god, men jeg føler også at jeg har enda mer å gå på. Jeg tror det vil vise seg når jeg spiller med enda bedre spillere, sier han.

- Ikke enige
                              Lillestrøms sportsdirektør, Torgeir Bjarmann, innrømmer at Igiebor selvsagt reiser til København siden han er til salgs, men LSK forventer i utgangspunktet ingenting fra oppholdet.

- Nosa reiser til Danmark for å forlenge sesongen med en ekstra treningsuke. På gress. Samtidig vil det gi ham litt ekstra inspirasjon. Han vil kunne se hva som skal til for å ta nye steg, og hvilket nivå han må opp på, sier Bjarmann til Nettavisen.

- Er partene allerede enige om innholdet i en kontrakt?

- Nei. Vi er ikke enige om noe som helst. Det er speideren til København som har sett Nosa en stund, og nå så muligheten for å se ham i aksjon på trening. Jeg har ikke snakket med Ståle Solbakken eller FCKs sportsdirektør om dette, sier Bjarmann.

Det bekymrer imidlertid ikke Nosa Igiebor.

- Jeg så FC København spille mot Barcelona. Barcelona er drømmelaget mitt, men København var fantastiske. Jeg ble veldig imponert. Jeg tilpasset meg norsk fotball. Hvis de ønsker meg skal jeg også klare å tilpasse meg til Danmark og dansk fotball, sier han.

Det har ikke lyktes Nettavisen å få en kommentar fra Ståle Solbakken eller noen i FC København søndag kveld.

Kommentar

• ulfpulf
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • May 2004
                                • 2511

Sigurdarson til PSV?

Papir-RB sier at Bjørn Bergmann Sigurdarson kan forsvinne til Nederland i høst. Han har kontrakt med LSK ett år til, har ikke blitt enig med klubben om ny, og skal prøve seg hos PSV i høst.

- Jeg ønsker alltid å bli bedre. Dette kan være riktig tidspunkt for meg å gjøre noe annet.
                                Han sier han har det bra i LSK og at det ikke er noe galt med kjemien mellom han og Henning Berg.

Sportsdirektør Torgeir Bjarmann sier at han håper Sigurdarson fortsetter i LSK, men at alle er til salgs om prisen er den rette.

Kommentar

• RSP
                                  Moderator
                                  • Aug 2004
                                  • 10498

fotball.no

KLUBBØKONOMIEN GÅR RETT VEI
                                  Mandag presenterte NFF og Klubblisensnemnda regnskapstallene innrapportert av klubbene i Tippeligaen og Adeccoligaen 30. 06. 2010 for pressen. Og her kommer det tydlig frem at tross enkelte klubbers alvorlige økonomiske situasjon er det en helhetlig fremgang i norsk toppfotballs økonomi.
                                  ...
                                  Leder for klubblisensnemnda, Jan Løkling, trekker frem hardt arbeid som hovedårsaken til bedringen i tallene.
                                  - Av godt etablerte klubber i Tippeligaen kan jeg trekke frem VIF og LSK som har snudd en negativ trend. Begge har tatt driftsmessige grep som kan gi langsiktig bærekraft dersom arbeidet blir fulgt opp videre.

Kommentar

• RSP
                                    Moderator
                                    • Aug 2004
                                    • 10498

RB

SISTE SPARK: Bjørn Bergmann Sigurdarson kan ha sparket ball for LSK for siste gang med gårsdagens oppgjør mot Strømsgodset. Den islandske unggutten er lokket av spill i Nederland. ALLE FOTO: GEIR EGIL SKOG

Kan forsvinne til Nederland i høst

(Strømsgodset – LSK 5–4). Bjørn Bergmann Sigurdarson kan ha spilt sin siste kamp for LSK. Unggutten drar til Nederland for å prøve seg i PSV i høst.

Publisert 05.11.2010 kl 23:00 Oppdatert 08.11.2010 kl 14:20

– Jeg ønsker alltid å bli bedre. Dette kan være riktig tidspunkt for meg å gjøre noe annet, sier Björn Bergmann Sigurdarson.
                                    Han er ikke blitt enig med LSK om ny kontrakt, slik klubben har ønsket lenge.
                                    – Økonomi er naturligvis en bit av det, men bare en liten del. Jeg tenker at en ny utfordring kan være det jeg behøver nå.
                                    – Er du misfornøyd med den treningen du har fått i LSK dette året?
                                    – Jeg har det fint i klubben og trives godt her. Når jeg får en mulighet i Nederland vil jeg gripe den.
                                    – Så det er ikke noe galt med kjemien mellom deg og Henning Berg?
                                    – Nei, Henning har gjort mye bra for meg som spiller.

– Skal få sjansen
                                    LSK-treneren synes det er naturlig å gi unggutten en sjanse i utlandet.
                                    – Bjørn ønsker å ta en mulighet som byr seg i Nederland. Han skal få vise seg fram i PSV.
                                    – Regner du med at han forsvinner?
                                    – Vi får se hva som skjer. Han har kontrakt ett år til. Vi har også en økonomi å ta hensyn til, hvis det kommer et tilbud.
                                    Sportsdirektør Torgeir Bjarmann utelukker ikke flere sesonger for islendingen på Åråsen.
                                    – For Bjørn ser vi det viktige i at han får fortsette sesongen fram mot jul på gress. For mye spill på kunstgress er ikke bra for ham ut fra skadene han hadde i fjor.
                                    – Det virker ikke som han er fornøyd med situasjonen i LSK?
                                    – Det sier han ingenting om til meg. Jeg håper han fortsetter i LSK i flere år. Men alle er til salgs, om prisen er den rette, sier Torgeir Bjarmann.
                                    I går gjorde unggutten det meste riktig mot Strømsgodset – uten å score.
                                    – Jeg kunne trengt litt flaks i avslutningene. Det er det lenge siden jeg har hatt, sier Björn Bergmann Sigurdarson som spillemessig var meget god i går.

Nesten toppscorer
                                    Flyt hadde Anthony Ujah med tre scoringer og kun en god redning fra å berge uavgjort for LSK på overtid.
                                    – Jeg er så glad for å ha fullført en god sesong på dette nivået, sa Anthony, som bare har Baye Djiby Fall og Mohammed Abdellaoue foran seg på toppscorerlista i eliteserien.
                                    LSKs unggutt endte på 14 mål i debutsesongen.
                                    – Det er langt mer enn det jeg hadde håpet på før sesongen. Dette er jeg stolt av. Jeg har også stått over mange kamper.
                                    At det ble tap tross fire mål av LSK la en liten demper også for Ujah.
                                    – Å slippe inn fem mål i en kamp er altfor mye. Men for min egen del er denne avslutningen en god start på 2011-sesongen.
                                    Da kan den unge nigerianeren meget vel bli toppscorer i eliteserien.

Merkelig kamp
                                    Det ble en merkelig kamp mot neste helgs cupfinalist Strømsgodset. Begge lag var lekk bakover på banen, men effektive i angrep.
                                    For LSKs del var det unggutta Ujah, Bergmann Sigurdarson, Mathis Bolly og Ohi Omoijuanfo som var den positive beholdningen.
                                    – De gjorde veldig mye bra i denne kampen. Men vi greide ikke å holde det gode nivået i forsvar som vi har hatt i mange kamper denne sesongen. Vi ble vel også snytt for et straffespark som i de to siste kampene, sa Henning Berg.

Kommentar

• KFL41
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • May 2004
                                      • 3648

Ble testet av United og City

Så ble Lillestrøms stortalent tidenes yngste målscorer i Tippeligaen.
                                      Publisert 08.11.10 16:40 | Sist oppdatert 08.11.10 16:41

Dag Langerød dag.langeroed@nettavisen.no
                                      Tips oss

STRØMSGODSET-LILLESTRØM 5-4:

DRAMMEN (Nettavisen): Forrige uke skrev Nettavisen om Vikings stortalent, Valon Berisha. 17-åringen, som tidligere hadde takket nei til tilbud fra Manchester City og Aston Villa, scoret med et nydelig langskudd mot Lillestrøm.

Søndag var det en av Lillestrøms stortalenter som viste seg fram.

16 år gamle Ohi Omoijuanfo fikk sjansen fra start borte mot Strømsgodset, og scoret romerikingenes første mål i 4-5-tapet. Dermed ble han ifølge Romerikes Blad tidenes yngste målscorer i Tippeligaen - 16 år og 300 dager gammel.

- Vært på prøvespill
                                      Som Vikings Berisha har også Omoijuanfo en fortid fra England.

- Ja, jeg har vært på prøvespill både hos Manchester United og Manchester City. Jeg har vært to ganger i United og én gang i City, sier 16-åringen til Nettavisen.

Han har også prøvd seg hos Glasgow Rangers.

- Prøvespillene var nok mest for erfaringens skyld, men selvsagt var det stort. Jeg fikk bra tilbakemeldinger. Det var også snakk om noe tilbud, men jeg vil bli her, fortsetter han.

Unggutten, som har spilt for U16-landslaget, er 16 år gammel og spilte med drakt 16 søndag, ble hentet til Åråsen fra Holmlia i fjor.

Nå vil han gi noe tilbake til de som har gitt ham tillit.

- Ja, jeg har lyst til å bli her. Jeg vil utvikle meg i Lillestrøm. Jeg har trent fast med A-laget. Nå har jeg også fått sjansen i kamp. Henning Berg har gitt meg tillit, og det er en god følelse. Støtteapparatet er helt fantastisk og jeg har mange fine mennesker rundt meg. Jeg trives godt. Jeg blir tatt godt vare på, og da trenger jeg ikke å reise herfra allerede som 16-åring. Da vil jeg heller utvikle meg fullt her før jeg skal ut i den store verden, sier han.

Del på Facebook

Fredag, på trening, skjønte han at det kunne bli Tippeliga-debut og det fra start mot Strømsgodset. Det varslet nemlig Henning Berg om. Kompisene ble varslet, og Omoijuanfo vekslet mellom det å være nervøs til bare å være kry.

- Håper på flere sjanser
                                      Derfor var målet selvsagt helt fantastisk.

- Jeg oppfattet det nesten ikke først. Det kom som et sjokk egentlig. Etterpå, da jeg skjønte det, ble jeg imidlertid veldig, veldig glad. Det varmet hjertet mitt, sier han.

- Og da blir det vel en feiring?

- Selvfølgelig. Nå skal jeg hjem til familien. Så blir det en god middag, sier han.

- Så får jeg bare håpe det blir enda flere sjanser i Tippeligaen neste sesong.

Kommentar

• RSP
                                        Moderator
                                        • Aug 2004
                                        • 10498

RB (kommentar)

Uforløst potensial

(Strømsgodset – LSK 5-4). I glimt har LSK vist store ting denne sesongen. Men i sum er en 10. plass under forventningene. 2011 må by på noe bedre.

Publisert 08.11.2010 kl 14:00 Oppdatert 08.11.2010 kl 21:59

KOMMENTAR av Morten Svesengen, sportsleder Romerikes Blad

Både spillerne og apparatet rundt laget, mente at topp-seks plassering var realistisk. RB-sporten var enig og tippet LSK på 6. plass før 2010-sesongen startet.

Når LSK til slutt endte på en 10. plass, så kan vi konstatere at laget ikke har innfridd verken egne eller mange andre sine forventninger.

Men det betyr ikke at sesongen har vært mislykket.

Åråsen-klubben endte til slutt fem poeng fra den mye omtalte plasseringen. Opp til Aalesund på 4. plass var det bare to poeng til.

Det betyr at LSK poengmessig ikke var milevis unna målsettingen.

Henning Bergs LSK har på sitt beste vist at de kan henge med helt i toppen. Men de har også vist at de har en vei å gå når det gjelder stabilitet.

Få er bedre på papiret

Kampen mot Strømsgodset ble på mange måter et godt eksempel på den ustabiliteten som har preget årets LSK.

I går var de tidvis meget gode offensivt anført av Anthony Ujah, Björn Bergmann Sigurdarson, Mathis Bolly og debutanten Ohi Omoijuanfo. Defensivt var det en helt annen historie. [/B]

I andre kamper denne sesongen har det vært helt motsatt.

Det forteller at det bor mye i laget, men at de foreløpig ikke klarer å ta det helt ut.

Hvis du går gjennom LSK-laget spiller for spiller og sammenlikner dem med hvem som helst i Tippeligaen, vil jeg påstå at det kun er Rosenborg som er åpenbart bedre.

Ja, LSK har mange unge spillere og mønstret i går en startellever på 25,3 år. Men det er ikke noe argument for at klubber som Aalesund, Haugesund, Odd, Strømsgodset og Start skal havne foran LSK på tabellen.

Mye å bygge videre på

Her ligger også LSK-trener Bergs utfordring foran neste sesong. En ny plassering som den laget har oppnådd i år, vil ikke være akseptabelt med det mannskapet LSK har.

At klubben ikke har midler til å hente inn dyre spillere, er heller ikke noe godt argument. Det er det nemlig heller ikke så mange andre som har.

Nyheten i dag om at Sigurdarson kan være på vei bort og at Nosa Igiebor skal på prøvespill i FC København kan skape litt usikkerhet rundt neste års spillertropp.

Dette er definitivt spillere LSK burde ha med videre for å utvikle laget til neste år.

Men uansett hva som skjer med disse spillerne, så er det talent nok i Bergs tropp til å utfordre de fleste klubbene i Tippeligaen.

Ujah var to mål unna å bli toppscorer. I går kom Omoijuanfo inn og ble tidenes yngste målscorer på toppnivå i Norge.

Mathis Bolly er i ferd med å foredle det talentet vi har sett i flere år. Flere andre er på gang.

I tillegg gror det godt under de beste i klubben.

Henning Bergs utfordring er å sy det sammen til et godt sluttprodukt. Og det må han gjøre allerede neste sesong.

Kommentar

• RSP
                                          Moderator
                                          • Aug 2004
                                          • 10498

RB

IMPONERTE: Nosa Igiebor i kamp mot Rosenborg på Åråsen i sommer. Den unge nigerianeren har imponert på LSKs midtbane. FOTO: BENJAMIN A. WARD

I Solbakkens armkrok

Nosa Igiebor trivdes fra første stund, da han begynte sitt fem dagers opphold med FC København.

PER KRISTIAN TORVIK
                                          Publisert 08.11.2010 kl 23:00 Oppdatert 09.11.2010 kl 09:17

FANT TONEN: Nosa Igiebor (t.v.) fant raskt tonen med FC Københavns unge og dyktige midtstopper Mathias Zanka Jørgensen. De neste dagene får LSKs midtbanespiller sjekket nivået mot danske stjerner. BEGGE FOTO: LARS MØLLER, DIGITALSPORT

– Jeg har fått en veldig god mottakelse. Spillerne var hyggelige og trener Ståle Solbakken virket som en fin fyr, sa Nosa eter det første møte med den danske storklubben.
                                          Han har et avslappet forhold til det å vise seg fram for en mulig ny klubb.
                                          – Jeg er ikke her for å imponere noen. Jeg er Nosa og skal gjøre det jeg liker best. Det skal bli morsomt å trene med så gode spillere.
                                          – Du så FCK spille uavgjort mot Barcelona i Champions League?
                                          – Barcelona er jo mitt lag, så den fulgte jeg. Det var meget imponerende det København viste der, sier Nosa.

Tra dager
                                          – Med restitusjonstrening for laget mandag og fri tirsdag er det først de tre neste dagene etter det Nosa skal få vise seg fram, sier FC Københavns trener Ståle Solbakken.
                                          De suverene danske mesterne har ikke bare gjort det godt i Champions League i høst, med uavgjort mot stjernegalleriet til Barcelona som høydepunkt.
                                          I Superligaen ble det 4–0 mot Horsens søndag og en 16 poengs ledelse mot lag nummer to Midtjylland. Med bare 15 kamper spilt har tippselskapene begynt å betale ut gevinster til de som har tippet FCK som seriemester.

– Stort potensial
                                          Ståle Solbakken har sett Nosa i kamp mellom FCK og LSK i sommer og via tv-skjermen.
                                          – Vi vet jo godt hvem han er. Han har et stort potensial med et høyt toppnivå. Men han er fortsatt litt ujevn, sier Ståle.
                                          FC København har stadig spillere inne til trening. LSKs tidligere midtbanesjef vil følge nigerianeren tett de neste dagene for å sjekke om han er noe for danskene.
                                          – Vi er ikke i en situasjon der vi sitter og forhandler. Men når vi har hentet ham ned, er det naturligvis fordi vi synes han er interessant.
                                          – Hva er din karakteristikk av Nosa etter det du har sett av ham?
                                          – Han er en midtbanespiller med meget gode ferdigheter med ballen. Han har alle muligheter til å bli bedre med de forutsetningene han har. Når han er her skal han få trene og ha de hyggelig uten noe form for press.
                                          Ståle spilte selv mot Nosa i jubileumskampen med gamle stjerner i LSK-hallen før jul i fjor.
                                          – Da var han den eneste på banen som matchet meg, så det er klart jeg synes han er bra, fleiper Ståle.
                                          Hvor bra, får han kanskje et svar på de neste dagene fram til fredag.

Kommentar

Working...