Hvor er dagens Luke??????????????????????
KFLs julekalender 2010
Collapse
X
-
Lovt bidrag har uteblitt. Lukter kveldsluke lang vei.
Vidar Evje
Kommentar
-
Luke 6
Dagens Quiz: Hvor stor var årets største LSK-seier i Tippeligaen?
Send svaret til styret@kanari-fansen.no med emnefelt: Luke 6.
Vi vil i år ha en trekning av premier (eks. LSK-toalettmappe og godbiter som signerte årgangslagbilder) når vi er ferdige med kalenderen. Vinnersjansene øker med antall dager med riktig svar.
Svar på gårsdagens quiz: Joar HoffVidar Evje
Kommentar
-
Luke 7
Vi skrur tiden tilbake til juli 1995.
Selvfølgelig var det en solskinnslørdag da jeg satte meg i bilen og kjørte inn til hovedstaden med et mål for øyet.
Bluss.
Jeg skulle kjøpe bluss, jævla mange bluss.
Nå var det nok.
Vi skulle vise dissa kødda fra Oslo at vi ville ta opp kampen med dem, både verbalt og visuelt når vi skulle møtes om noen få dager på den kommunale matta på Ullevaal.
Jeg minnes jeg hadde en intens spenning i kroppen da jeg nærmest kruset av gårde med min flotte røde Ford Taunus innover til byen. Takluke stod vid åpen og selvfølgelig gikk det i Fuglalåter på kassettspilleren. Jo nærmere jeg kom Akersgata, jo mer skrudde jeg opp musikken. Det skulle ikke være tvil, her kom det en Fuglagutt kjørende.
Etter et par runder rundt strøket, fant jeg en parkeringsplass. Betalte parkometeret, og rusla bort i båtbutikken.
Her gikk jeg målrettet inn og rett bort i kassa.
”Hei, jeg skulle ha noen nødbluss, sånne som man bruker når båten stopper, sånne røde” var det jeg fikk liret ut av meg. 40. Jeg skal ha førti stykker.
Vent litt, så skal jeg hente de nede i kjelleren sa ekspeditøren.
Jeg stod og ventet. Fortsatt med en noe spent kroppsholdning og en svett håndflate. Nå var det kun minutter igjen før ting var i boks. Fytt i helvete det skal bli konge å blåse av 40 bluss i det våre kjære spellere i gult og svart entrer Ullevaal matta. Det skal bli så deilig å vise sin støtte til gutta ved å gjøre noe som er litt uvanlig, i hvert fall i Norsk målestokk.
Her, her har du blussa dine. 40 stykker. Jeg gir deg 2 ekstra fordi du kjøper så mange sier ekspeditøren. Jeg blar frem penga, sier takk og går.
Yes…yes yes yes.
Da var det i boks. Endelig. Nå kunne ingen stoppe oss. Vi skulle blåse av bluss, jævla mange bluss, flere enn noen andre hadde gjort noen gang. Bare det i seg selv var en seier.
På vei hjem sprengte jeg diskanten i høytalerne, jeg sang selv enda høyere i bilen og ferden hjem gikk raskere enn inn til byen.
Kvelden før dagen var kommet, og vi skulle prøveteste blussene utenfor KFL-lokalet, slik at i hvert fall noen av oss hadde en viss peiling på hva som skjedde og hvordan det funka.
Bang, da var vi i gang.
Nydelig rødt lys som slo imot oss, masse røyk. YES, detta var toppen, de som var tilstede var i ekstase.
Fytt i helvete, dette skulle rocke Ullevaal. 40 bluss på feltet ville pisse på Apeberget.
Tiden gikk…et minutt, to-3-5-9-15 fortsatt brant dette blusset, jo da, det var kult, men det stoppet liksom aldri. Helvete a…hvor lenge brenner dissa blussa. En rask titt på esken ga oss svaret. 20 minutters brennetid…
Helvete, jeg hadde kjøpt bluss for 5000 spenn og blussa brant i 20 minutter…
Nedturen var et faktum.
Disse jævla blussa, ekspeditøren hadde gitt oss markeringsbluss, en type bluss som i hvert fall ikke kan brukes inne på et stadion.
Etter mange og lange diskusjoner rundt blussa inne på lokalet, kom man frem til en konklusjon. Blussa kunne ikke brukes. I hvert fall ikke på denne kampen, kanskje senere, men ikke nå.
Man kunne se det røde og triste i øya på alle som satt inne på lokalet. Vi hadde 40 bluss, men de var ubrukelige. Helvetes trist. Hadde vi hatt og brukt bluss, riktig type bluss, ville vi garantert knust Apeberget på tribunen og vif av banen. Nå som dette ikke gikk, var skepsisen stor, stemningen var nesten like laber som om vi hadde tapt mot svina.
”70-pizza”
Dagens Quiz: Hva ble resultatet av vif fotball – LSK 2. juli 1995?
Send svaret til styret@kanari-fansen.no med emnefelt: Luke 7.
Vi vil i år ha en trekning av premier (eks. LSK-toalettmappe og godbiter som signerte årgangslagbilder) når vi er ferdige med kalenderen. Vinnersjansene øker med antall dager med riktig svar.
Svar på gårsdagens quiz: 6-0 (hjemme mot Hønefoss)
Dagens kalendertilbud fra G-sport i Lillestrøm: 500 kroner rabatt på Ajungilak Oppdal 3-sesong sovepose.Vidar Evje
Kommentar
-
Haha...konge!
Håper det kommer en oppfølging fra år 2000 eller noe rundt der når vi skulle blusse hjemme mot Brann hvis noen husker hva som skjedde da.....
PS: Ikke skriv det her da hva som skjedde i tilfelle det kommer en oppfølgerKommentar
-
Luke 8
Å være riktig supporter på feil sted.
Av en eller annen grunn har det blitt til at jeg aldri har vært bosatt i Lillestrøm. Nærmeste var Lørenskog, på 70- og 80-tallet. Deretter har det vært Trøndelag, Oslo, Hedmark og nå Buskerud.
Hvordan er det så å være supporter av LSK på bortebane?
Man blir etter hvert ganske hardhudet. Man må finne seg i enormt mange negative kommentarer, uavhengig om laget presterer bra eller ikke. En skulle kanskje tro at når et lag av LSKs kaliber for eksempel tar hjem NM-pokalen ville det medføre en hvis form for heder. Det er altså ikke tilfelle. ”LSK suger!”, fikk jeg slengt etter meg. Da var det godt å kunne svare: ”Ja, på gullmedaljen!”
Jeg har tross alt fått oppleve flere serie- og cupmesterskap med sportsklubben. Det hadde ikke mine barn, frem til 2007, vel og merke. Nå er det ”bare” seriemesterskap de ikke har fått oppleve enda. Men, det er vel rett rundt hjørnet?
Jeg har vært evig optimist og virkelig trodd at i år er det vår tur igjen. Men, nei da, nok en skuffende sesong har det blitt. Neste sesong er troen tilbake, i hvert fall de første serierundene… Bare så synd å se at kapitalen til klubben ikke er helt der hvor man skulle ønske, og konkurransen med trønderpakket og trygdemisbrukerne fra Etterstad blir for nok for tøff de nærmeste årene. Hvis ikke det befinner seg en dekkbaron som kan spytte inn sårt trengte millioner da…
Sesongkort er allerede innkjøpt. Det er utrolig praktisk å slippe og stå i billettkø før hver kamp. Likevel hadde det vært flott om logistikken neste sesong hadde medført enda raskere inngang til matchene. Det er ikke alltid like lett å planlegge reisetiden gjennom Oslo sentrum, spesielt ikke på en mandag. Har nok brent meg på det til enkelte cupkamper også, at det er mer trafikk på hverdager enn søndag. Og nå ligger det an til fredagskamper i tillegg. Hadde det vært opp til meg hadde alle kamper blitt spilt på lørdag. Da ville det å se LSK på bortebane blitt en drøm.
Forza Fugla og fortsatt trua!
Mr. Jordbakke
Dagens Quiz: Hvor mye betalte Mr. Jordbakke for sitt sesongkort på Kanarifeltet for 2011?
Send svaret til styret@kanari-fansen.no med emnefelt: Luke 8.
Svar på gårsdagens quiz: 0-0
Dagens kalendertilbud fra G-sport i Lillestrøm: 30 % rabatt på alt treningstøy fra Nike og Frank Shorter.Vidar Evje
Kommentar
-
Luke 9
Svarte penger i fotballen
”Å søke å lokke et medlem fra en klubb til en annen”, som det het i fotballforbundets straffereglement, ble ansett som en alvorlig forseelse. Det var likevel en regel som få brydde seg om å følge, eller forfølge. Fotballforbundet satt i virkeligheten gjennom alle år med en sovende regel.
Det mest vanlige før siste verdenskrig var å lokke til seg spillere ved å tilby dem jobb. I ”de harde trettiåra”, hvor arbeidsledigheten var stor, kan nevnes flere spilleroverganger hvor lokkematen var jobb. Det hendte også at spillere etter overgang dukket opp i ny dress, et synlig bevis på betalingen.
Etter krigen kom pengene inn i bildet i fotballen, og i perioder svirret ryktene om de svarte pengene, som enkelte klubber fristet med for å sikre seg gode spillere.
Den saken som i ettertid er best kjent er landslagskeeperen Geir Karlsen sin overgang fra Odd Skien til Rosenborg, i seg selv en overraskende overgang. Etter å ha spilt sin avskjedskamp for Odd, hvor han var tilbake etter visitter i vif og skotske Dunfirmline, avslørte Karlsen at han hadde fått 10 000 kroner av rbk for å ha gått til klubben, dette i 1969. Den han hadde ført forhandlinger med og som hadde betalt han pengene var Rosenborgs formann Eldar Hansen.
Avsløringen vakte kolossal oppmerksomhet og oppstyr, ettersom Eldar Hansen var formann i rbk 1969, og nå hadde blitt president i fotballforbundet i 1983.
Med bakgrunn i de mange svarte betalingene, bytting av hatter og krumspring som fant sted, valgte ledelsen i LSK å foreslå å innføre non-amatør fotball. Det var et revolusjonerende forslag som først måtte utredes av et par komiteer, før det ble klart for godkjenning i 1984.
Dagens Quiz:Hvilket år foreslo LSK på fotballforbundets ting å innføre non-amatør fotball?
Send svaret til styret@kanari-fansen.no med emnefelt: Luke 9.
Svar på gårsdagens quiz: 1800 kroner (inkl. avgifter). De som har svart 1700 kroner (prisen på selve kortet) får også godkjent riktig svar. Det er jo tross alt snart jul…
Dagens kalendertilbud fra G-sport i Lillestrøm: Halv pris på terrengstøvelen Timberland Chocorua.Vidar Evje
Kommentar
-
Endelig hevn!
Jeg kommer aldri til å glemme den herlige aprildagen i 1999. Andre serierunde og det var klart for å møte trøndera på Åråsen. Trøndera, med norsk fotballs ( i hvert fall da) ekleste mann på benken, en haug med usympatiske møkkamenn de hadde støvsugd fra andre norske klubber og i spissen for den gjengen, ingen ringere enn Judas!!!! Fy faen som jeg hata Judas!!!! Det fantes ikke nok utropstegn i verden som rettferdiggjorde mitt hat til Judas!!!!
Den oppmerksamme sjåar vil moglegvis hevde at underteknede er såpas gamal at i den tida var det knapt slike EDB-maskinar i verda og såleis ikkje var i ein posisjon til å ødsle med blekket tå skrivemaskinar. Andre vil sågar hevde at skolevesenet den gangen var i særs dårlig stand med tanke på nynorskkunnskapene som nyss ble fremsvist....
Nok om det. Hvor var vi? Jo, Judas!!!! Fy faen for en drittsekk, rasshøl og møkkamann. Feige faen som ikke tørte å møte som RBK-spiller på Åråsen i 1997. Husker godt jeg hadda lada opp hele dagen til den kampen. Gamle Martins var på den tiden urørt av ildens flammer og det var stappa fullt. Jeg var full som en dupp og klarte å bli intervjuet av NRK før kampen. Det var ikke pene ord som kom ut av min munn! NRK toppet det hele med lite flatterende bilder av undertegnede syngende hatsanger mot Judas(!!!!) med fråden ut av kjeften og en vinkel som la på mer enn de berømte kiloene.
Kampen var en høydare, med Hortvedt/Jamtfeil sin komiske opptreden som for alltid er foreviget på youtube og som avgjorde kampen i LSK sin fordel. Alltid deilig å klå trøndera ledet av den tvangsfora gåsa i bobledress, men det var en liten demper at Judas(!!!!) ikke spilte kampen.
Men, Judas(!!!!) manna seg opp til møtet på Åråsen i 1998. Eller, manna seg opp fru blom. Judas (!!!!) skjønte vel at LSK anno 1998 ville være lett match og spilte hele kampen med sov i ro for å unngå tinitus etter pipekonserten han ble møtt med. Det ble som ventet et klart tap med 3-0 til Fittegjengen. Ehh. nei, det er Molde som er Fittegjengen.
Horungene tenker jeg vi sier.
Derfor så ufattelig deilig med kampen i 1999. Nederlagsdømte var vi, men ved godt mot møtte vi opp på Åråsen. Judas(!!!!) fikk sin velfortjente pipekonsert, men etter hvert som Pål "Påsan" Strand, i sin debut på hjemmebane, latterliggjorde ham utpå banen, gikk pipekonserten over til hånlatter og de klassiske nidvisene. Arild "Legenden" Sundgot, Pål "Påsan" Strand og Torgeir "Mr. LSK" Bjarmann! Deilig mål som jeg aldri glemmer. 3 fåkkings 2, en knusende seier
over Grisen, horungene og Judas!!!! Skambeinsbrudd sin redusering på en gratis straffe på overtid gjorde ingenting. Vi fikk får hevn. Mohahahah! Karma is a bitch, motherfucking Judas!!!
Det var den gang, jeg hater ikke Judas(!!!!) lenger. Har ikke gjort det på mange, mange år. Husker jeg intervjuet André i forbindelse med RL-kampen mot FCK på Åråsen og fyren var skikkelig hyggelig, hadde gode svar på mine innvendinger og jeg måtte bare legge hatet på hylla! Digresjon: Ikke få deg jobb/bijobb som innebærer omgang med spillere og trenere fra andre lag. Utenfor fotballen er de overraskende hyggelige, greie gutter og det ødelegger alle illusjoner. Heldigvis har jeg aldri prata med Martine... Jævla Rasshøl!
Nå må jeg dessverre(?) avslutte, redakteuren begynner å bli utålmodig, så jeg avslutter med mitt quiz-spørsmål for kjennere. (Se under.)
Mvh Ronnie "The Runner"
LSK for alltid
Dagens Quiz:Kampen hjemme på Åråsen mot trøndera i 1999 var en merkedag på flere måter. For Kanari-Fansen
var det en historisk dag som la mye av grunnlaget for den jævlig bra klacken vi er i dag! Hva tenker jeg på?
Send svaret til styret@kanari-fansen.no med emnefelt: Luke 10.
Vi vil i år ha en trekning av premier (eks. LSK-toalettmappe og godbiter som signerte årgangslagbilder) når vi er
ferdige med kalenderen. Vinnersjansene øker med antall dager med riktig svar.
Svar på gårsdagens quiz: 1977
Dagens kalendertilbud fra G-sport i Lillestrøm: - 30 % på alle varer fra Norheim.Last edited by iL; 10.12.2010, 09:12.Vidar Evje
Kommentar
-
-
Luke 12
Mantra for å unngå juling
Å være Fugl i Oslo er helt uproblematisk, og jeg bærer supporterutstyret mitt synlig og stolt til og fra kamper. En og annen melding kan man få slengt etter seg, men de fleste av dem blir også avlevert med et glimt i øyet.
Her jeg bor på Ryen er det da også velsignet lite vif-flagg fra blokkbalkongene, så jeg har finni en trivelig krok i hovedstaden også på det området. Riktignok var det én nabo som hang ut et flagg på kampdager for noen år siden som gjorde en uvel ved passering, men han var vel også prototypen på medgangssupporter. To strake vif-tap og flagget blei borte...
Én skikkelig ubehagelig episode har jeg imidlertid opplevd, for omtrent 20 kilo siden. Jeg tok toget fra Lillestrøm etter match, gikk av på Bryn og skulle ta t-banen videre derfra. Jeg var selvfølgelig iført supportergenser og skjerf. På vei til banen møter jeg så 4 svære, kortklipte karer av typen man gjerne viker for på fortauet uansett situasjon, og da de oppdager meg tar det ikke lang tid før mishagsytringene hagler.
I seg sjøl er jo ikke det problematisk og jeg regna med at de bare ville passere, men da de omringa meg var jeg sikker på at jeg rett og slett ville få en omgang juling.
Hvordan jeg slapp av kroken? Jeg sa, som sant er, at ekte supportere bytter ikke lag. Jeg kunne omtrent se hvordan hjernecellene jobba på høygir hos han som leda an gjengen, og plutselig sier han til de andre gutta at ”det har han jo faen meg rett i”.
I stedet for bank blei det kameratslig dunk på ryggen og fritt leide til t-banen. Og fortsatt går jeg stolt rundt i Oslo med supporterutstyr.
Vidar Evje
Dagens Quiz: LSK har 24 æresmedlemmer. Hvilken idrettsutøver, kjent for noe annet enn fotball, fikk denne utmerkelsen i 1992.
Send svaret til styret@kanari-fansen.no med emnefelt: Luke 12.
Svar på fredagens quiz: Første kamp på Kanarifeltet.Vidar Evje
Kommentar
-
Luke 13
Bitches in baris
Supportere har lange tradisjoner for å kle av seg på overkroppen. Hva er vel gleden av et ledermål hvis man ikke kan feire naken?
Baris-kulturen kan dateres helt tilbake til starten av vår eksistens, men det sterkeste symbolet på viljestyrken til baris-tilhengere ble vist da Nazareth-supporteren kalt ”Jesus” lot seg nagle til et kors i naken overkropp, som et evig bevis på troskap til baris.
Historien etter er full av slike eksempler. I Frankrike på slutten av 1700-tallet ble Marie Antoinette halshogd (!) fordi hun ikke ville ta av seg på 3-2 målet når PSG snudde 0-2 hjemme mot Austria Wien. En annen blodig hendelse fant sted i Sarajevo i 1914, der Franz Ferdinand, erkehertug for det østerriksk-ungarske riket, og maken hans ble skutt for angivelig å ha feiret i baris ved Ungarns seiersmål på overtid mot Serbia.
Skuddene falt på et relativt tynt grunnlag, for hittil har ikke historikerne funnet bevis på at verden faktisk har sett en kvinne i baris under fotballmatch. Det nærmeste man har kommet er Aftenpostens bilde av to sklier på Åråsen som dekket brystene med et Lillestrøm-skjerf.
Dét er uansett en handling som er verdt å hylle. Terskelen for å kle av seg i full offentlighet er for de aller fleste damer høyere enn for menn. Men det er bra! Det får ikke gå utover støtten til laget, for det er jo allmenn kjent at menn, som har de mørkeste og mest bærende stemmene, mister både munn og mæle og mere til om pupp kommer til syne. Røst går foran brøst! Det er viktig å huske.
Når kampen blåses av, derimot, og vi har seira i la oss si hat-kamp #1 for eksempel, er det veldig legitimt med baris-eksibisjonisme også blant damer!
Å vise naken støtte understreker bare lidenskapen til klubben vår. Dét er hva baris er, og hvorfor Jesus døde på korset.
Gulost
Dagens Quiz: Hvem ble Fuglas toppscorer i 2010?
Send svaret til styret@kanari-fansen.no med emnefelt: Luke 13.
Svar på gårsdagens quiz: Geir Karlstad.
Dagens kalendertilbud fra G-sport i Lillestrøm: - 40 % på all Phenix bekledning.Vidar Evje
Kommentar
-
Luke 14
Historisk kvinnefotball
LSK var den første klubben på Romerike, og en av de første i hele landet, som begynte med fotball for kvinner. Ideen ble realisert under nasjonal festrus 17. mai 1971. Da var en del LSKere samlet på Carlton for å feire dagen, og under festens gang ble det vervet medlemmer til den nye fotballgruppa.
De hadde utvilsom suksess. Allerede på den første treningen møtte det 40 jenter, på den neste 60.
Nå var det allerede klart for den første oppgaven. Frigg og Dagbladet inviterte til det første uoffisielle norske mesterskapet i damefotball. Det meldte seg 16 lag til dette mesterskapet, deriblant LSK. I første runde møtte LSK Vestar på Åråsen stadion.
"70 pizza"
Dagens Quiz:Hva het fotballdamenes oppmann for LSK i 1971?
Send svaret til styret@kanari-fansen.no med emnefelt: Luke 14.
Svar på gårsdagens quiz: Anthony Ujah.
Dagens kalendertilbud fra G-sport i Lillestrøm: - 30 % på alle varer fra Kari Traa.Vidar Evje
Kommentar
-
Luke 15
Helst vil man bare glemme, men man må aldri glemme...
En ting de færreste vet om meg, er at jeg kommer fra en ytterst tvilsom familie. Jeg har nemlig fire eldre brødre fra Haugerud på grusomste østkant. Gjett hvem de holder med?
Det er ikke sånn at alle i apeklanen er fra Gjøvik, dessverre. Disse villfarne familiemedlemmene mine ikler seg blått, til tross for at de er fra drabant-Oslo. Og i sin tid prøvde de å lure meg inn i det tunge rusmisbrukermiljøet i Oslo – Vålerengens ifs supportermiljø.
Jeg var ni-ti år gammel da jeg først fattet interesse for fotball. VM i USA åpnet øynene mine, i hvert fall angående sporten. Favorittlag på klubbnivå fikk jeg ikke før jeg så et stakkarslig United bli knust av Barcelona (0-4) den høsten, noe som likevel gjør meg til medgangssupporter i de flestes øyne.
I Norge, derimot, var det bare sånn at jeg fulgte godt med. Jeg samlet fotballkort og fulgte alle rundene på radio og Sportsrevyen. Jeg hadde sikkert like god peiling på hvem som spilte for Viking og Hødd, som for Sportsklubben. Som jeg faktisk hadde et horn i siden til fra barndommen av, da jeg hadde hatt en stefar jeg ikke likte, som var fra nettopp Lillestrøm.
Den nyvunnede fotballinteressen min visste brødrene mine å utnytte. En etter en tok de meg med på Ullevaal for å se de blå møkkafolka drite seg ut. Uten at jeg helt veit hvorfor, holdt jeg i skjul med bortelaget hver gang. Men det endrer ikke det faktum at jeg faktisk sto på klansfeltet før jeg i det hele tatt hadde hørt om Kanari-Fansen. Plasteret på såret må være at jeg har sett en 17-årig Arild Sundgot i Hødd-drakt score mot vif. Det har ikke du!
Så, en vakker vårdag i 1996, skulle øynene mine omsider åpnes.
To av brødrene mine tok meg med på serieåpninga på Åråsen. Fullsatt, LSK – vif, midt på den gamle hovedtribunen. Apene, som jeg hadde lest så mye om i Dagblah, ble fullstendig knust av Lillestrøms til nå (for meg) ukjente motstykke – Kanari-Fansen. Og kampen ble vunnet av de gule og sorte etter scoringer av Ståle og Sandstø, i Frank Strandlis imponerende debut.
Den påfølgende mandagen dukket den 11 år gamle versjonen av meg opp på Trasop skole på Oppsal, og sa som rett var: Jeg holder med Lillestrøm. Vennene mine reagerte med sjokk og vantro, brødrene mine likeså. Men det spilte ingen rolle. Vålerengen hadde tapt. Kampen og en mulig supporter.
Nå skal det sies at jeg aldri var i faresonen for å holde med vif, men man må likevel aldri glemme overgrepet som ble utført av brødrene mine mot et lettpåvirkelig barnesinn. Man vil bare glemme... Men som med krigen, Holocaust, Apartheid og alle katastrofer verden har sett gjennom tidene: Man må aldri glemme.
Einar Gerardsen
Dagens Quiz:Hvor endte Lillestrøm Sportsklubb på tabellen i 1996?
Send svaret til styret@kanari-fansen.no med emnefelt: Luke 15.
Svar på gårsdagens quiz: Ivar Fredriksen.
Dagens kalendertilbud fra G-sport i Lillestrøm: - 30 % på alle akebrett, rattkjelker og snowracere.Vidar Evje
Kommentar
-
Luke 16
Hull-supporter Graeme forteller om hvordan han opplevde Norges største derby.
(Google translate-versjon under)
I support a team from a small city on the north east coast of England, its roughly half way between London and Newcastle, actually slightly nearer Newcastle. Out team play in black and amber and we call ourselves 'The Mighty Tigers'. Five of us came to Norway after being invited by Christine to see the Lillestrom - Valerenga derby. We met Christine through Jonas and the Scandinavian Arctic Tigers.
The game was changed to Sunday so on Saturday we ended up in Tempest bar in Oslo watching the Germany Argentina world cup game, then we went on to Christine’s parents mega barbecue by the river in Lillestrom until the early hours.
For us the pre match drinking and socialising is an important part of the match day experience so we were very pleased that Christine had invited us to the legendary Martins 's bar at 3pm and kick off was not until 8pm. Over five hours drinking!
Our main pub for pre and post match drinks is Parkers near to the KC on Walton Street / Anlaby Road junction. If you are ever in Hull for a match come in and see the Lillestrom scarf proudly pinned up on the wall, kindly donated by Christine.
Arriving at Martins we were pleased to see the pub full of fans young and old with a great pre match atmosphere developing. We bought ourselves jugs of beer and had a great afternoon session meeting several people who Christine had introduced to us, I remember her brother Thomas, and Maria and some who we have already met at Hull City games, Theresa, Christina, Anders, and others, like Ida who we chatted to outside in the beer garden during the spirited singalong led by mad Arild (Mykle), who stood bouncing on a chair, chanting and spilling his beer. We joined in as best we could - 'horta horta horta Valerenga!' (Hater, hater, hater Vål’enga) - this was great, the sun was shining and we were in our element, we even started some of our own chants that left people it seemed a bit puzzled. Also we really enjoyed the playing of the CD of old Lillestrom football songs going back fifty years and also everybody in the pub singing the club song with great enthusiasm and emotion. I wish our club had such a legacy.
It was a brilliant afternoon but then got seriously surreal for us - it was time for the parade to the stadium! One of us, Elliot, was given a big flag and we were amazed by the fireworks and smoke bombs on route, a couple of us had sneaked beer outside but people told us not to let the police see, now that is like England. We thought we were in a riot situation. The parade was amazing, and that the police allow it - nothing like that would ever happen in England.
We emerged from the underpass at the stadium and the the sense of excitement, even menace dissipated. But then when we got into the stadium it was fantastic. The huge flags and flares and the orchestrated mass singing generated a great atmosphere, much better than in England. The singing even continued when Lillestrom went 3 - 0 down with only a few minutes to go, we were impressed with the range of different songs that everybody knew and sang along to. We all really enjoyed it and it was a great shame for all of you and us that we didn't see a Lillestrom victory.
Football wise I thought the football was played in the right way with passing out from the back through midfield, the players had good control and skills, but as you would expect it looked markedly slower than the English premiership.
After the game we were all deflated and tired and couldn't make it back to Martins for a drink. To us the atmosphere between the fans outside the stadium and in town seemed fairly good natured and quite similar in that way to in England now, where there is not usually trouble after games.
In short it was a great trip and we are planning to come back next season for the Valerenga - Lillestrom return fixture at the National stadium.
Graeme
Dagens Quiz: Hvor i det engelske ligasystemet spiller Hull denne sesongen?
Send svaret til styret@kanari-fansen.no med emnefelt: Luke 16.
Svar på gårsdagens quiz: LSK ble nr 2 i 1996.
Dagens kalendertilbud fra G-sport i Lillestrøm: - 15 % på alle skipakker.
Jeg støtter et lag fra en liten by på nordøstkysten av England, den omtrent halvveis mellom London og Newcastle, faktisk litt nærmere Newcastle. Ut lagspill i svart og gult, og vi kaller oss "The Mighty Tigers '. Fem av oss kom til Norge etter å ha blitt invitert av Christine å se Lillestrøm - Vålerenga derby. Vi møtte Christine gjennom Jonas og den skandinaviske Arktis Tigers.
Spillet ble endret til søndag så på lørdag vi endte opp på Tempest bar i Oslo ser på Tyskland Argentina VM spillet, så gikk vi videre til Christine foreldre mega grill ved elven i Lillestrøm til tidlig om morgenen.
For oss før kampen drikke og sosialt samvær er en viktig del av kampen dagen opplevelsen så vi var veldig fornøyd med at Christine hadde invitert oss til den legendariske Martins 's bar på 15:00 og kick off var ikke før 20:00. Over fem timer drikking!
Vår viktigste pub for både før og etter kampen drinker er Parkers nærheten til KC på Walton Street / Anlaby Road veikryss. Hvis du noen gang i Hull for en kamp komme inn og se på Lillestrøm skjerfet stolt låste opp på veggen, ber donert av Christine.
Kommer på Martins vi var glade for å se puben full av fans unge og gamle med en flott pre match atmosfære utvikling. Vi kjøpte oss kanner med øl og hadde en flott ettermiddag møter flere personer som Christine hadde introdusert for oss, husker jeg hennes bror Thomas, og Maria og noen som vi allerede har møtt på Hull City spill, Theresa, Christina, Anders, og andre , som Ida hvem vi snakket med ute i hagen i løpet av dristig allsang ledet av gal Arild (Mykle), som stod sprette på en stol, chanting og søle ølen sin. Vi ble med på så godt vi kunne - '! Horta Horta Horta Vålerenga' (Hater, hater, hater Vål'enga) - dette var flott, solen skinte og vi var i element våre, vi begynte noen av våre egne sanger som forlot folk det virket litt rådvill. Også vi virkelig nøt å spille av CD av gamle Lillestrøm fotball sanger går tilbake femti år, og også alle i puben synge klubben sangen med stor entusiasme og følelser. Jeg ønsker vår klubb hadde en slik arv.
Det var en strålende ettermiddag, men fikk så alvorlig surrealistisk for oss - var det tid for parade til stadion! En av oss, Elliot, fikk et stort flagg og vi ble overrasket av fyrverkeri og røykbomber på ruten, hadde et par av oss snek øl ute, men folk fortalte oss om ikke å la politiet ser, nå som er som England. Vi trodde vi var i et opprør situasjon. Parade var fantastisk, og at politiet tillater det - ikke noe sånt noen gang ville skje i England.
Vi kom ut av undergangen på stadion og den følelse av spenning, og med trussel borte. Men så når vi kom inn på stadion det var fantastisk. Den enorme flagg og bluss og orkestrert masse sang generert stor stemning, mye bedre enn i England. De synger selv fortsatte da Lillestrøm gikk 3-0 ned med bare et par minutter å gå, vi var imponert over utvalget av forskjellige sanger som alle visste, og sang med til. Vi virkelig likte den og det var en stor skam for alle dere og oss at vi ikke fikk se en Lillestrøm seier.
Fotball klok Jeg trodde fotball ble spilt på rett vei med bestått ut fra baksiden gjennom midtbanen, spillerne hadde god kontroll og ferdigheter, men som du forventer det så markert svakere enn den engelske Premier League.
Etter kampen var vi alle deflated og sliten og kunne ikke gjøre det tilbake til Martins for en drink. For oss klimaet mellom fans utenfor stadion og i byen virket ganske bra blid og ganske like på den måten å i England nå, der det vanligvis ikke problemer etter kampene.
Kort sagt det var en flott tur og vi planlegger å komme tilbake neste sesong for Vålerenga - Lillestrøm tilbake inventar ved de nasjonale stadion.
GraemeVidar Evje
Kommentar
Kommentar