Treninger 2011

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Folke
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jun 2008
    • 5955

Opprinnelig skrevet av Stray Cat
    Da får jeg kanskje refrasere spørsmålet en smule, siden jeg egentlig bryr meg døyten om hvordan hver enkelt best restitueres, bare de gjør det.

Hvor vanlig er det at Henning Berg ikke møter opp på trening, restitusjonstrening etter kamp eller ikke, så lenge spillerne faktisk er der? Anyone?
    Det er vel vanlig at Belsvik (Powell) har hovedansvaret for denne treningsøkta, hvertfall opplevd det flere ganger at Berg ikke er der på "restitusjonsøkta".

Kommentar

• maurakanari
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Jul 2005
      • 641

Opprinnelig skrevet av Stray Cat
      Da får jeg kanskje refrasere spørsmålet en smule, siden jeg egentlig bryr meg døyten om hvordan hver enkelt best restitueres, bare de gjør det.

Hvor vanlig er det at Henning Berg ikke møter opp på trening, restitusjonstrening etter kamp eller ikke, så lenge spillerne faktisk er der? Anyone?
      Ifølge en artikkel jeg leste er det vanlig at Belsvik/Kåsene tar seg av denne treningen, og at Berg ikke pleier å delta på dette. Det synes jeg er helt greit. Berg skal trene gutta i ballspill og taktikk, ikke gymtime.
      VI ER LILLESTRØØM, LILLESTRØØM SK, VI ER NORGES BESTE LAG, JA VISST FAEN ER VI DET!!

Kommentar

• Stray Cat
        Moderator
        • Aug 2008
        • 5918

Høres helt greit ut. Takk for info, det var alt jeg trengte å vite :-)
        For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

Kommentar

• mooph
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Aug 2005
          • 1496

Opprinnelig skrevet av maurakanari
          Berg skal trene gutta i ballspill og taktikk, ikke gymtime.
          Nå evaluerer gruppen egentlig kampen som var (noe som jeg trodde var en viktig del av det taktiske) ?
          Fugla mot nye høyder

Kommentar

• Tittil
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Apr 2009
            • 341

Dårlig kvalitet på treningene

[QUOTE=maurakanari;482278]Ifølge en artikkel jeg leste er det vanlig at Belsvik/Kåsene tar seg av denne treningen, og at Berg ikke pleier å delta på dette. Det synes jeg er helt greit. Berg skal trene gutta i ballspill og taktikk, ikke gymtime.

Etter å ha overvært en del treninger de siste 3 årene, er helhetsinntrykket at det trenes for dårlig. Spillerne er sjelden svette i panna når de avslutter. Intensiteten er lav, og det er veldig mange øvelser hvor det kun er en som er involvert, mens de andre venter på tur. For mye passivitet. Tidligere LSK-lag hadde ofte 2 økter samme dag, hvor den siste økten som regel gikk spesielt på ferdigheter. Jeg forstår ikke at heltidsansatte spillere kun skal ha en arbeidsdag som varer ca 2 timer. Mot f.eks RBK spilte laget glimrende i 45 minutter, mens de var helt tomme i annen omgang. Kondisjon burde uansett ikke være mangelvare. Per Berg hevder også at det trenes for dårlig.

Kommentar

• camillakanari
              Seniormedlem
              Forumonanist
              • May 2006
              • 211

[QUOTE=Tittil;482317]
              Ifølge en artikkel jeg leste er det vanlig at Belsvik/Kåsene tar seg av denne treningen, og at Berg ikke pleier å delta på dette. Det synes jeg er helt greit. Berg skal trene gutta i ballspill og taktikk, ikke gymtime.

Etter å ha overvært en del treninger de siste 3 årene, er helhetsinntrykket at det trenes for dårlig. Spillerne er sjelden svette i panna når de avslutter. Intensiteten er lav, og det er veldig mange øvelser hvor det kun er en som er involvert, mens de andre venter på tur. For mye passivitet. Tidligere LSK-lag hadde ofte 2 økter samme dag, hvor den siste økten som regel gikk spesielt på ferdigheter. Jeg forstår ikke at heltidsansatte spillere kun skal ha en arbeidsdag som varer ca 2 timer. Mot f.eks RBK spilte laget glimrende i 45 minutter, mens de var helt tomme i annen omgang. Kondisjon burde uansett ikke være mangelvare. Per Berg hevder også at det trenes for dårlig.
              I tillegg til at de trener på sats.

Kommentar

• Rune
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Aug 2008
                • 1229

Opprinnelig skrevet av Tittil
                Jeg er ikke så bekymret for kondisjonen til spillerne våre, den tror jeg er god nok.

Det som slår meg når LSK spiller er at spillerne sliter veldig og gjør enkle feil med engang de blir presset (egentlig når ikke blir presset også). Basert på egne erfaringer (hehe) så er det utrolig viktig i ballidrett å trene på med høy intensitet, sånn at man er vant til kamptempo. Hvis intensiteten på trening er lav, er det ikke spesielt rart at LSK sliter i kamp.

Å trene på å gjøre ting riktig når man er sliten og under press er alfa omega, tror jeg. Jeg har en mistanke på at Lillestrøm (og andre norske lag) ligger langt bak resten av Europa på akkurat dette punktet. Dette tror jeg også at klubbledere og trenere misforstår når f.eks Per Ciljan Skjelbred sier at han ble sjokkert over hvor tøffe treningene i Tyskland er. "Jammen, vi er jo knallgode på kondisjon vi!" svarer norske ledere, trenere og spillere da.

Det er synd at det ikke har noe å si hvis du ikke greier å slå en pasning til medspillere, når du blir overfalt av tre motstandere.
                Last edited by Rune; 26.10.2011, 07:49.
                "Wax on, wax off!" (Mr. Miyagi, 1984)

Kommentar

• OppsalKanari
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Mar 2008
                  • 1881

Er ikke den største kritikken av Berg og co. at treninger har akkurat det samme innhold?
                  Nå bosatt på Rasta !!!!!

Alltid Celtic og LSK

Kommentar

• KFL41
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • May 2004
                    • 3648

[QUOTE=Tittil;482317]
                    . Tidligere LSK-lag hadde ofte 2 økter samme dag, hvor den siste økten som regel gikk spesielt på ferdigheter. Jeg forstår ikke at heltidsansatte spillere kun skal ha en arbeidsdag som varer ca 2 timer. Mot f.eks RBK spilte laget glimrende i 45 minutter, mens de var helt tomme i annen omgang. Kondisjon burde uansett ikke være mangelvare. Per Berg hevder også at det trenes for dårlig.
                    Les artikkelen under om trening. LSK under Nordlie er brukt som eksempel. Ifølge artikkelen er det høyere intensitet og ikke 2 økter som må til. Jeg gjenkjenner mange av baksidene fra regmiet til Nordlie og Slokvik. Null overskudd, trege spillere og skader. http://josimar.no/2011/09/30/den-twittrende-hollender/

Kommentar

• Rune
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Aug 2008
                      • 1229

Opprinnelig skrevet av KFL41
                      Les artikkelen under om trening. LSK under Nordlie er brukt som eksempel. Ifølge artikkelen er det høyere intensitet og ikke 2 økter som må til. Jeg gjenkjenner mange av baksidene fra regmiet til Nordlie og Slokvik. Null overskudd, trege spillere og skader. http://josimar.no/2011/09/30/den-twittrende-hollender/
                      Opprinnelig skrevet av Rune
                      Jeg er ikke så bekymret for kondisjonen til spillerne våre, den tror jeg er god nok.

Det som slår meg når LSK spiller er at spillerne sliter veldig og gjør enkle feil med engang de blir presset (egentlig når ikke blir presset også). Basert på egne erfaringer (hehe) så er det utrolig viktig i ballidrett å trene på med høy intensitet, sånn at man er vant til kamptempo. Hvis intensiteten på trening er lav, er det ikke spesielt rart at LSK sliter i kamp.

Å trene på å gjøre ting riktig når man er sliten og under press er alfa omega, tror jeg. Jeg har en mistanke på at Lillestrøm (og andre norske lag) ligger langt bak resten av Europa på akkurat dette punktet. Dette tror jeg også at klubbledere og trenere misforstår når f.eks Per Ciljan Skjelbred sier at han ble sjokkert over hvor tøffe treningene i Tyskland er. "Jammen, vi er jo knallgode på kondisjon vi!" svarer norske ledere, trenere og spillere da.

Det er synd at det ikke har noe å si hvis du ikke greier å slå en passning når du blir overfalt av tre motstandere.
                      Det var omtrent det Raymond Verheijen sier jeg mente.
                      "Wax on, wax off!" (Mr. Miyagi, 1984)

Kommentar

• Ytre
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Jul 2008
                        • 773

Opprinnelig skrevet av Rune

Det er synd at det ikke har noe å si hvis du ikke greier å slå en pasning til medspillere, når du blir overfalt av tre motstandere.
                        Men ser du ikke at det er sammenheng mellom det som jeg har markert i rødt, det som er markert i grønt og det som er markert i blått her.

Kondisjon er evnen til å arbeide på høy intensitet over tid, hvis man da ikke evner å arbeide på høy intensitet over tid (les: mister ballen i pressa situasjoner, slår dårlige pasninger på slutten av kampene, gjør enkle feil på slutten av kampene osv). Fotballspillere er avhengig av god kondisjon med ball (les:angrep) og god kondisjon uten ball.(les: forsvar). Når Siljan fremhever de tøffe treningene så er jo intensjonen med de treningene å trene opp god kondisjon i kombinasjon med gode tekniske ferdigheter. For gode tekniske ferdigheter uten god kondisjon blir ueffektivt i lengden (les: 2.omgang). Da vannes de tekniske ferdighetene ut. Det er jo derfor man i utholdenhetsidretter prioriterer teknisk trening i kombinasjon med utholdenhetstrening fordi man da stimulerer teknisk utførelse når kreftene begynner å ebbe ut. Men nå er det nå engang sånn at fotball er et så intensivt spill at man må kombinere de høyintensive treningene, les: spillrelaterte økter, med økter på noe lavere intensitet, for å bygge ressurser.

Innen alle former for intensiv utholdenhetsidrett blir 80-90% av treninga utført på lavere intensitet enn konkurranseintensitet. Nå er fotball endel mer teknikk/taktikk og endel mindre utholdenhet, men likefullt er det mulig å trene tekniske ferdigheter i større grad på lav intensitet, dermed vil en kombinasjon av lav-intensitets ferdighetstrening (pasninger, skudd, dødballer), kampspesifikk høy-intensiv trening (spill 4 mot 4, 6 mot 6, 11 mot elleve osv) og lav-intensiv utholdenhetstrening (rolige løpeturer) være hensiktsmessig.

Utfordringen er jo å finne en hensiktsmessig balansegang mellom de ulike arbeidskravene. Men en 3-deling av overnevnte kategori vil føye seg inn under godt dokumenterte effektive treningsprinsipper som:

At den høy-intensive treninga bør skje idrettsspesifikkt (dvs at man spiller fotball)
                        At man bygger en solid grunnmur med lav-intensiv utholdenhetstrening som gjør at man tåler belastning over tid. Dette faller også inn under hensiktsmessig restitusjonstrening fra de høy-intensive kampspesifikke sekvensene.
                        At tilstrekkelige mengder av teknisk trening foregår på kampintensitet (les: spillsekvens) for å få en hensiktsmessig muskulær tilpasning til konkurransespesifikk intensitet i utførelsen av tekniske elementer
                        Man har en mulighet for å stå igjen og terpe lav-intensiv teknisk drill som ikke krever den samme type restitusjon og som derfor hver enkelt spiller kan supplere etter egen motivasjon. (Spillere som ikke er motivert for å utvikle seg selv på denne måten burde forøvrig kastes på hue og ræva ut av åråsen, etter min mening)
                        Lav-intensiv ressurstrening bør også etter min mening foregå i terreng, da man øker det kondisjonsspesifikke elementet og samtidig reduserer muskulær trøtthet som igjen gjør restitusjonsprosessen mer effektiv og spillere er raskere klar for morgendagens intensive kvalitetssekvens. Dersom spiller kontinuerlig drar på seg selv for mye muskulær trøtthet og ikke henter seg inn mellom slagene vil risikoen for skader være stor. Det er nemlig sånn at hjerte-lunge systemet (sirkulasjon-respirasjon) restituerer vesentlig kjappere enn det muskulære apparatet (nerve-tonus samarbeidet). Dermed bør enhver person som er ansvarlig for en hensiktsmessig prestasjonsutvikling i idrettssammenheng være nøye opptatt av muskulær trøtthet, og ikke at det nødvendigvis er påvirkningen på sirkulasjonssystemet (puls, melkesyre på folkespråket) som er ankepunktet for mer trening. På bakgrunn av dette vil det være hensiktsmessig å stille spørsmål ved bruken av kunstgress i overdreven grad i treningsarbeidet, men det er en annen diskusjon.
                        I med- og motgang, vi er Lillestrøm!

Kommentar

• gilbert
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Nov 2003
                          • 3218

Trening lørdag 29. oktober

På Åråsen 10.30-11.30 stilte så vidt jeg kunne se alle disponible spillere plus tre-fire juniorer (Marius Høibråten, Marius Amundsen, Steffen Hjelmtvedt og en til? vanskelig å se forskjell på alle disse klin like hvite europeerne når de har på luer). Edwin deltok for relativt full maskin (uten at jeg trur han er særlig sannsynlig verken for spill eller videre kontrakt, som han tidligere har fått beskjed om at han ikke får), mens Arild m/krykker var på sidelinja.

Ohi kom for seint; han hadde visstnok stilt klokka én time tilbake én dag for tidlig, men ser likevel ut til å være i start-oppstillinga (straffes ikke). Det var ingen egentlig formasjonstrening med elleve mann med gule trøyer, men ut fra litt angrepstrening og fra hvem som ble samla for coaching i midtsirkelen tyder alt på følgende 11'er (som varsla i dagens RB):

Logi
                          Lasse-Steinar-Frode-Stian
                          Erling-Stefán-Ruben-Mathis
                          Ohi-Fredrik

En lagoppstilling mange med meg sikkert er mer fornøyd med enn mange av de tidligere fra Hennings side; neppe tilfeldig at Belsvik og Powell alt i første kamp gjør disse endringene. Etter oppvarminga og tekniske øvelser besto treninga ellers i en kort kamp med "jamngode" lag på halv bane, med relativt høy intensitet. Belsviks og Powells opplegg for søndagens kamp mot AaFK konsentrerer seg om to ting (igjen i følge RB): Omstilling når vi vinner ballen, og et "tydeligere mønster offensivt", som skal gi større gjenkjennelseseffekt for spillerne.

Foruten PB og MP var også Bjarmann, Geir Kåsene, Tom Albertsen og Simon Mesfin til stede. Jeg kan bare gjenta hvor fornøyd jeg er med at disse fortsetter, at Belsvik har skrivi under for to nye år og at Powell har forhandla seg fram til ny kontrakt som toppspillerutvikler (i følge dagens RB). Jeg er også glad for at Henning Berg ga klar beskjed om at han ikke ville godta at noen trakk seg sammen med ham, men insisterte på at de andre skulle fortsette.

gilbert

Kommentar

• Playboy1
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Dec 2003
                            • 2192

Strålende referat Gilbert.For de av oss som ikke hadde mulighet til å være der,
                            så føler iallefall jeg at jeg nesten har vært der Og den forventa lagoppstillinga er nesten optimal for min del.Eneste forandringa jeg ville sett,var ut med Lasse og inn med PSA i midforsvaret,og Steinar Pedersen på høyreback.Dersom PSA er disponibel da? Men jeg kan absolutt leve med den forventa lagoppstillinga.

Kommentar

• Bukkenbruse
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • May 2008
                              • 515

Opprinnelig skrevet av gilbert
                              Ohi kom for seint; han hadde visstnok stilt klokka én time tilbake én dag for tidlig, men ser likevel ut til å være i start-oppstillinga (straffes ikke).
                              Totalt off-topic, men hvordan i helvete er det mulig å komme for seint når man skal stille klokka tilbake...han burde jo isåfall kommet en time for tidlig

Kommentar

• holmiz
                                The kjøkken-kanariz
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Apr 2006
                                • 6064

Opprinnelig skrevet av Bukkenbruse
                                Totalt off-topic, men hvordan i helvete er det mulig å komme for seint når man skal stille klokka tilbake...han burde jo isåfall kommet en time for tidlig
                                Like mye off-topic, når du stiller klokka en time tilbake, så betyr det i praksis at du kan sove en time lenger enn vanlig... At enkelte fotballspillere velger å stille klokka natt til lørdag og ikke natt til søndag, som resten av oss kom derimot ikke som noen bombe akkurat.
                                Hilsen Anders

Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                                Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

Kommentar

• HSft
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Dec 2004
                                  • 6103

Bedre at han er en time for seint i dag enn to timer for sein i morgen vaffal...

Kommentar

• Bukkenbruse
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • May 2008
                                    • 515

Opprinnelig skrevet av holmiz
                                    Like mye off-topic, når du stiller klokka en time tilbake, så betyr det i praksis at du kan sove en time lenger enn vanlig... At enkelte fotballspillere velger å stille klokka natt til lørdag og ikke natt til søndag, som resten av oss kom derimot ikke som noen bombe akkurat.
                                    Det er helt korrekt...liten kortslutning av meg det der, men jeg er heldigvis smart nok til å stille klokka riktig natt sånn at jeg kommer til riktig tidspunkt selv om jeg ikke klarer å kople hvilke tidsmessige utslag en feilstilling av klokka får

Kommentar

• gilbert
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Nov 2003
                                      • 3218

Det er helt korrekt...liten kortslutning av meg det der, men jeg er heldigvis smart nok til å stille klokka riktig natt sånn at jeg kommer til riktig tidspunkt selv om jeg ikke klarer å kople hvilke tidsmessige utslag en feilstilling av klokka får
                                      Helt off-topic, men du får trøste deg med at din kortslutning ikke hadde like store konsekvenser (eller ble like mye omtalt/hengt ut) som da Torgny Mogren var smart og systematisk og stilte klokka én time hver dag før Nagano, for å være på riktig døgnrytme når han kom til vinter-OL - men hadde stilt klokka feil vei og var TOTALT døgnvill da han kom. ("Jag är inte sjuk, jag är bara svensk")

gilbert

Kommentar

• ragnarrock
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Mar 2008
                                        • 937

Undring rundt treninger;

Er det helt treningsfri for hele laget dagen etter match?
                                        Hadde det ikke vært naturlig at det er trening for de av gutta som ikke fikk tid på banen igår? Gylden mulighet for de til å få tettere oppfølging av trenerteamet og terpe bevegelsesmønstere og ikke minst teknikk.. ser jo hvor gode vi er på første touch, pasninger og avslutninger... to timer på feltet med tett oppfølging en gang i uka må vel gjøre veien til å virkelig kunne konkurrere om en plass mye kortere enn å ha en ekstra dag hvor man sitter et par timer i sofaen, tar en tur på elixia før man reiser hjem og spiller fifa?
                                        *Kjempe gutta fighte gutta!!*

-RagnarRock-

Kommentar

• GIFKanari
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Apr 2009
                                          • 8243

Treningsfri bør kun brukes som "frynsegode" etter spesielt gode prestasjoner. Treningskulturen er vel heldigvis noe som har fått såpass mye oppmerksomhet nå at LSK tar noen grep.

Kommentar

Working...