Treninger 2011

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Bukkenbruse
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • May 2008
    • 515

    Opprinnelig skrevet av gilbert
    Usedvanlig skarpe og kritiske observasjoner fra forumet, som vanlig.

    Jeg tror nesten alle spillerne i stallen er noen slappfisker og kebabspisende sofapoteter, som innbiller seg at den skyhøye lønna deres og det gigantiske naturtalentet de alle innehar gjør at de bare kan gå ut på banen og spille, og møte opp på en og annen trening for å holde varmen. Ikke en eneste av dem har noe som likner profesjonelle holdninger eller motivasjon om å bli bedre, komme på laget, bli solgt til utlandet eller komme på noe landslag. Og hvis de har sånne ambisjoner, har de ikke hue til å skjønne at de må jobbe og trene hardt - og riktig - for å få det til. Slabbedasker, alle i hop.

    gilbert
    Jeg er stort sett enig i det meste du skriver, men hvis du prøver å innbille meg at Lillestrøm sine spillere ikke har mye å hente på de fleste områder innen fotballens verden (fysikk, teknikk etc etc) så foreslår jeg at du begynner å se litt annen fotball enn den som spilles på Åråsen. Jeg prata seinest i fjor med både G-16 treneren til Røde Stjerne og Psv og når serbiske og hollandske gutter tåler vel så høye treningsdoser som norske tippeligaspillere er det på ett eller annet nivå gjort noe feil i norsk fotball. Feilen er rett og slett at vi trener alt for lite (og da mener jeg ikke løping eller i vektrommet) dette gjør at vi har for dårlig basisteknikk, for treig ballbehandling osv osv. Vi gjør utrolig mye feil på mange nivåer i norsk fotball, å da i tillegg latterliggjøre folk som synes det er rart at det er lavt oppmøte på fellestreninger blir i mine øyne total skivebom og bare komisk. Det er for øvrig få ting som tilsier at hverken Powell eller Kåsene skal væer noen guruer som overgår det som bedrives i de store fotballnasjonene, heller tvert i mot.

    Kommentar

    • kunden
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Jun 2005
      • 2366

      Feilen er rett og slett at vi trener alt for lite (og da mener jeg ikke løping eller i vektrommet) dette gjør at vi har for dårlig basisteknikk, for treig ballbehandling osv osv. Vi gjør utrolig mye feil på mange nivåer i norsk fotball
      Fotball i Norge er på godt og vondt en breddeidrett, der fotballtreninger for de yngre fungerer som et par timers barnepass slik at foreldre kan få et par timer ekstra til egen realisering. Denne mentaliteten vil jeg tro forplanter seg videre, slik at de beste ikke får utvikle sine ekstremferdigheter. Men slik er det å bo i et høykostland. Ut ifra et biologisk perspektiv dog skulle man tro at gode livsvilkår fremmet egeninteresser - dessverre gjelder det i hovedsak middelaldrende menn(og kvinner).

      Kommentar

      • Percy Nilegård
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Dec 2003
        • 5146

        (IRONI) VI har jammen mye å lære av gode gamle DDR ja! (IRONI)
        "Alltid blodsprengt"!
        Fong/Macho

        Even Nordlien

        Kommentar

        • Rønnern
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2003
          • 6690

          Opprinnelig skrevet av Bukkenbruse
          Jeg prata seinest i fjor med både G-16 treneren til Røde Stjerne og Psv og når serbiske og hollandske gutter tåler vel så høye treningsdoser som norske tippeligaspillere er det på ett eller annet nivå gjort noe feil i norsk fotball. Feilen er rett og slett at vi trener alt for lite....
          Hvor mange treningstimer har de guttelagene du nevnte opp mot hva Tippeligaspillerne, for eksempel LSK sine, trener?
          Mvh Ronnie "The Runner"
          LSK for alltid

          Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

          Kommentar

          • Bukkenbruse
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • May 2008
            • 515

            Opprinnelig skrevet av Rønnern
            Hvor mange treningstimer har de guttelagene du nevnte opp mot hva Tippeligaspillerne, for eksempel LSK sine, trener?
            Gutta på akademiet til Røde stjerne trente i en alder av 15-16 år 2 balløkter om dagen på hverdagene + helgetrening (husker ikke om det var begge dager, men han pratet ihvertfall om helgetrening. En i løpet av skoledagen (som var organisert via klubben) og en på ettermiddag/kveldstid. I tillegg hadde de egentreningsskjemaer som de leverte hver uke med gjennomført egentrening. Hvis man regner en 1,5 time pr økt (er vel vanlig lengde på en fotballtreningsøkt) snakker vi jo da 15 timer på hverdager + et par timer i helga. Så et sted mellom 15-20 timer fotballtrening i uka + egentrening.

            I Psv var det tilsvarende mengde, men virket faktisk mer organisert på den fysiske biten. De hadde også ganske forskjellige regimer i og utenfor sesong, mens jeg fikk inntrykk fra den serbiske treneren (som jeg prate mest med gjennom 2 lunsjer) at de stort sett kjørte likt gjennom hele året - veldig mye ball og mindre fokus på fysikk (noe som for øvrig ikke var nødvendig i og med at halve laget var på str med 25 åringer)

            Kommentar

            • gilbert
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2003
              • 3208

              Opprinnelig skrevet av Bukkenbruse
              Feilen er rett og slett at vi trener alt for lite (og da mener jeg ikke løping eller i vektrommet) dette gjør at vi har for dårlig basisteknikk, for treig ballbehandling osv osv.
              Denne setningen er jeg HELT enig i: Jeg tror også det er rom for MYE mer trening, organisert eller individuelt, på ballbehandling. Min irritasjon (og latterliggjøring) gjelder de utallige innleggene om at vi er for dårlig trent, med klar vekt på at vi har for dårlig kondis, og derfor taper kamper (på slutten). Det er latterlig enkelt og lettvint, og høres alltid tøft og barskt og veldig karslig ut, å klage over at spillerne trener for lite, nesten alltid i betydningen kondisjon og styrke. Vi, som mange andre fotballklubber, har mange erfaringer som viser at det er kjapt gjort å overtrene (og feiltrene): Det gjelder både det organiserte opplegget, og enkeltspillere som blir overivrige og trener for mye og feil på egen hånd. Pål Strand trente i et par år for mye styrke, og Olivier Occean, som hadde et svakt treningsgrunnlag fra Canada og Odd, ble plutselig besatt av treningsiver, selv om Rösler prøvde å stagge ham, overtrente grundig og ble slapp og tung i en tidlig periode i LSK. Både under Erlandsen og Nordlie ble svært mange spillere overtrent (på mengde og kondisjon). Jeg er helt overbevist om at treningsopplegget under Geir Kåsene, med individuell tilpasning, der f.eks. styrketrening for Erling i vinteren som gikk (og for Bolly i vinter?) også kan inngå, er langt bedre enn de treningsregimene (fysisk) vi har hatt under både Erlandsen (med dårlige forhold, javisst), Rösler (Jerome Bruner) og Nordlies løpetester (uten at jeg tror Geir eller vårt regime er i verdensklasse). Testresultatene fra hurtighet (40m), spenst og utholdenhet (O2, biip-tester) de siste par åra har vært gode, og viser dette, til og med med forbedring av utholdenheten i løpet av sesongen.

              Når det gjelder trening i teknikk og taktikk, er jeg derimot helt enig i at det er mulig med store forbedringer i treningsopplegget; her er det neppe mulig å bli overtrent. Det koster lite krefter, men bare tid, å stå igjen på feltet og øve på avslutninger og dødballer, eller å gjøre det samme på egen hånd, men det krever motivasjon og vilje og en forståelse av at man ikke "går på trening for å bli trent, men for å forbedre seg hele tida", som Ruben helt riktig sa han (endelig!) hadde lært av Magnus Powell. Jeg har aldri forstått hvorfor spillerne ikke bruker tida på dette (som koster lite krefter) på egen hånd heller enn å spille Playstation i sofaen. I gamle dager triksa spillerne med ballen på veien til skolen (eller jobb, da de hadde andre jobber). Jeg tror egentlig ikke så mye på triksing, men to basisøvelser en aldri kan overtrene krever relativt lite krefter: Føre ballen i så stor fart som mulig forbi ujamnt plasserte kjegler eller markører, og 20-40 m pasninger med presisjon og mykt mottak (krever bare to spillere). Basisferdighetene her i norsk fotball, inklusive LSK, er svake og burde være lett å forbedre.

              Også når det gjelder opplegget for taktikk og spill på fellestreningene ser jeg mye (etter å ha sett en del treninger under Erlandsen, Rösler, Nordlie og Berg gjennom en del år) som kan forbedres, men det får jeg ta siden. Dette bare som svar til de som har fått inntrykk av at jeg forsvarer treningsopplegget ukritisk. Det gjør jeg på ingen måte, men stadige krav om "mer trening" og innlegg som gir inntrykk at jo mer trening, jo bedre, roper etter nyansering: Hva slags trening? Hvor mye er nok? Kan det bli for mye?

              Det har i grunnen slått meg først i år, men sammenlikningene med utholdenhetsidretter (typisk langrenn) har fått meg til å se tydeligere begrensningene i mengder en kan utsette tenåringer for, siden det er opplest og vedtatt i langrenn at en må øke treningsmengdene gradvis og forsiktig opp til rundt 25-26 år for å unngå overtrening. Jeg tror blant annet Ruben og Ohi rett og slett er så slitne etter mye trening og mange kamper at de ikke har vært i stand til å yte maks de siste kampene, akkurat som Nico Solberg trenger ett år på å fordøye mye høyere treningsdoser enn han hadde før (jf Björn i fjor). Det er også, i tillegg til mangel på rutine, en kostnad med en meget ung stall.

              gilbert

              Kommentar

              • Totti21
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Mar 2004
                • 3500

                Opprinnelig skrevet av Bukkenbruse
                Gutta på akademiet til Røde stjerne trente i en alder av 15-16 år 2 balløkter om dagen på hverdagene + helgetrening (husker ikke om det var begge dager, men han pratet ihvertfall om helgetrening. En i løpet av skoledagen (som var organisert via klubben) og en på ettermiddag/kveldstid. I tillegg hadde de egentreningsskjemaer som de leverte hver uke med gjennomført egentrening. Hvis man regner en 1,5 time pr økt (er vel vanlig lengde på en fotballtreningsøkt) snakker vi jo da 15 timer på hverdager + et par timer i helga. Så et sted mellom 15-20 timer fotballtrening i uka + egentrening.

                I Psv var det tilsvarende mengde, men virket faktisk mer organisert på den fysiske biten. De hadde også ganske forskjellige regimer i og utenfor sesong, mens jeg fikk inntrykk fra den serbiske treneren (som jeg prate mest med gjennom 2 lunsjer) at de stort sett kjørte likt gjennom hele året - veldig mye ball og mindre fokus på fysikk (noe som for øvrig ikke var nødvendig i og med at halve laget var på str med 25 åringer)
                Det skal sies at ressursene i disse klubbene er vesentlig større enn hva som er mulig i Norge. Jeg har selv sett hvordan de jobber på akademiet i Bolton, og når man har leid inn lærere som tar seg av deler av undervisninga til spillerne, har kontorer som foreldre kan jobbe fra på akademiet og kan betale trenere med 15-20 års erfaring nok lønn til at de ikke trenger noen annen jobb, så sier det seg selv at man har større muligheter for dette. Det hadde absolutt vært en drøm om noe sånt hadde vært mulig i Norge.

                I seniorfotballen i Europa trener de ikke noe mer enn i Norge iallefall. En Premier League spiller trener i utgangspunktet 6 dager i uka, mens de som spiller fast er nede i 5. (kampdag og fri dagen etter kamp). Faktisk er det sånn at en Tippeligaspiller sannsynligvis har flere treningsdager enn en Premier League spiller i løpet av ett år pga lengre sesong.

                Her beskriver Steven Gerrard hvordan en vanlig uke for han kan være:

                Monday, two hours training;
                Tuesday, two hours training;
                Wednesday, one hour light training;
                Thursday, day off;
                Friday, two hours training,
                Saturday, two hours training;
                Sunday, home match against Spurs.

                Kommentar

                • superbøffel
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Aug 2005
                  • 5611

                  Opprinnelig skrevet av Totti21
                  Her beskriver Steven Gerrard hvordan en vanlig uke for han kan være:

                  Monday, two hours training;
                  Tuesday, two hours training;
                  Wednesday, one hour light training;
                  Thursday, day off;
                  Friday, two hours training,
                  Saturday, two hours training;
                  Sunday, home match against Spurs.
                  Når vi ser på trofesamlingen til Herr Gerrard, er det vel neppe han vi skal bruke som forbilde?

                  Problemet er jo ikke for dårlig fysikk, problemet er åpenbart for dårlig ballbehandling og individuelle taktiske ferdigheter. Det trenes jo som lavintensitetstrening, så det er ikke noe problem å øke treningsmengdene. Sannsynligvis vil LSK (og norsk fotball) være tjent med vesentlig mer total treningsmengde dog noe mindre fysisk trening. Dette er jo åpenbart når man ser Tippeligaen - ekstremt høyt tempo med ekstremt dårlige individuelle egenskaper.
                  Enøyd i de blindes dal.

                  Kommentar

                  • Ola
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Dec 2003
                    • 1651

                    Tror mye handler om vilje og mentalitet. De fleste spillerne i Tippeligaen hevder de har en drøm om å "dra utenlands", men har de egentlig det? Vil de NOK? Eller har de det for godt der de er?

                    Riise-brødrene, er de store naturtalenter? Nei, det betviles. De er produkter av et enormt ønske, en vilje om å lykkes og en forståelse for at det er enorme treningsmegder som tar dem dit, teknisk, taktisk og rent fysisk. Det er denne typen unge spillere vi må søke å finne til LSK, ikke nødvendigvis de største naturtalentene som er litt for komfortable med god lønn og stjernestatus i lokale bygd eller by.

                    Kommentar

                    • erikh
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Feb 2008
                      • 443

                      Jeg er helt enig med gilbert når det gjelder fokuset på mengde og kondis, det er så tullete å fokusere på det når man skal ta for seg treningskulturen i LSK. Det er så absolutt ikke her skoen trykker.

                      I LSK har vi ikke scoret mål regelmessig utenfor 16-metern på lang tid (Bolly har hatt et par susere de siste to åra, ellers er det jævlig tynt). Å trene på langskudd er gratis (jmfr innlegget over om at vi ikke kan forvente proffere treningskultur fordi vi har mindre penger), krever ikke at en trener er tilstedet og innebærer minimalt med fysisk belastning. spillere, spesielt på midtbanen, kan stå å banke baller på et tomt mål i en halvtime hver dag og samtidig trene på innlegg. For ikke å nevne dødballer. Basisnivået på disse tingene er dritdårlig i LSK og er gratis og enkelt å trene på.

                      Mindre playstation og mer god gammeldags terping på ferdigheter en profesjonell fotballspiller burde ha.

                      Kondis/styrke er veldig viktig i fotball, men her er nivået i LSK helt ok. Med andre ord blir de problemstillingene bagateller i forhold til problemene med disse basisferdighetene (innlegg, skudd, ballkontroll) som er nøkler til å score mål.

                      PS. for ikke å nevne hurtig pasningsspill langs bakken. LSK med alle sine unggutter spesielt kunne gått sammen og trent på å finne hverandre med bevegelse og hurtige pasninger, slik at når man får ballen og bestemmer seg for hvor man vil passe videre så finnes det en automatikk i hvordan foten utfører den ordren hjernen gir. Dette kommer med øvelse. i dag er treffprosenten på enkle pasninger patetisk lav i dette mannskapet. Årets avlutningskamp mot fredrikstad er noe av det mest patetiske jeg har sett når det gjelder pasningsspill

                      Kommentar

                      • Totti21
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Mar 2004
                        • 3500

                        Opprinnelig skrevet av superbøffel
                        Når vi ser på trofesamlingen til Herr Gerrard, er det vel neppe han vi skal bruke som forbilde?

                        Problemet er jo ikke for dårlig fysikk, problemet er åpenbart for dårlig ballbehandling og individuelle taktiske ferdigheter. Det trenes jo som lavintensitetstrening, så det er ikke noe problem å øke treningsmengdene. Sannsynligvis vil LSK (og norsk fotball) være tjent med vesentlig mer total treningsmengde dog noe mindre fysisk trening. Dette er jo åpenbart når man ser Tippeligaen - ekstremt høyt tempo med ekstremt dårlige individuelle egenskaper.
                        Poenget mitt var bare at vi i Norge ikke trener noe mindre enn hva man gjør i de andre ligaene i Europa. At man sammenligner vår treningshverdag med 16-åringer i sin beste alder for utvikling, uten resultatpress blir bare tullete. Dette er en helt normal treningshverdag for alle profesjonelle fotballspillere. Men man kunne helt sikkert trent noe mer i enkelte perioder som f.eks i de lange månedene frem mot seriestart.

                        Det området jeg mener Norsk fotball har absolutt mest å lære av mange andre nasjoner på er faktisk i breddeklubbene. Jeg kan ikke fatte og begripe hva man skal betale en 5 divisjonstrener 60-70.000 kr i året for, fremfor å bruke de pengene på å hente inn kompetente trenere på aldersbestemte lag der man faktisk kan gjøre en forskjell. Jeg er selv trener for ett G16 lag der man startet denne tankegangen for 3-4 år siden, og det ser vi gode resultater av allerede nå, ved at blant annet en av gutta mine har trent, og skal fortsette å trene med LSK til våren. Flere av de andre spillerne er aktuelle for andre lokale klubber som Sandefjord og FK Tønsberg.

                        Kommentar

                        • Pasi Rasimus
                          Seniormedlem
                          Forumonanist
                          • Feb 2010
                          • 226

                          Opprinnelig skrevet av erikh
                          PS. for ikke å nevne hurtig pasningsspill langs bakken. LSK med alle sine unggutter spesielt kunne gått sammen og trent på å finne hverandre med bevegelse og hurtige pasninger, slik at når man får ballen og bestemmer seg for hvor man vil passe videre så finnes det en automatikk i hvordan foten utfører den ordren hjernen gir. Dette kommer med øvelse. i dag er treffprosenten på enkle pasninger patetisk lav i dette mannskapet. Årets avlutningskamp mot fredrikstad er noe av det mest patetiske jeg har sett når det gjelder pasningsspill
                          Er helt enig med Erikh her. Med større presisjon i pasningsspillet og trygghet med ball kjøper man seg også kondisjon i from av at man slipper å halse etter en tapt ball gang etter gang og heller kan slite ut motstanderen.
                          Last edited by RSP; 09.12.2011, 14:17. Begrunnelse: Fjernet unødvendig quoting.

                          Kommentar

                          • Bukkenbruse
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • May 2008
                            • 515

                            Opprinnelig skrevet av Totti21
                            Poenget mitt var bare at vi i Norge ikke trener noe mindre enn hva man gjør i de andre ligaene i Europa. At man sammenligner vår treningshverdag med 16-åringer i sin beste alder for utvikling, uten resultatpress blir bare tullete. Dette er en helt normal treningshverdag for alle profesjonelle fotballspillere. Men man kunne helt sikkert trent noe mer i enkelte perioder som f.eks i de lange månedene frem mot seriestart.
                            Jeg vet ikke helt hvor du har Gerrard sitt regime fra (ikke at jeg betviler det) - men Man United trener ihvertfall 2økter på feltet hver dag (har kompiser som bor der og ser på MANGE treninger), også dagen etter kamp - men da mangler de fleste av de som spilte kamp dagen før på økt nr 2. Jeg går ut i fra at de trener styrke etc i tillegg, treningsmengden er da stor. De melder også om flere spillere som står igjen gang etter gang etter øktene og terper detaljer.

                            Ble i tillegg skrevet en stor avhandling på oppdrag for MLS i 2009 eller 2010 hvor studien fastslår at britiske klubber trener langt mer enn amerikanske og at i de 40 største britiske klubbene, fra u-19 nivå og oppover, trenes det stort sett 2 ganger pr dag (men med noen unntak). I MLS gjorde ingen klubber dette. (West Ham var for øvrig trukket fram som et konkret eksempel på treningsopplegg). Jeg mener da at fysisk trening var inkludert i studien, men at dette nødvendigvis ikke var inkludert i den organiserte treningen (derav kan det jo hende at Gerrard kun har tatt med organisert trening i sin plan).

                            Legger man til historiene til så godt som hver eneste utenlandsproff vi har hatt de siste årene fra Panzer i russisk fotball til Nordtveit og Hauger i Hannover så ramler det inn historier om treningssjokk, om pre-seasonoppkjøringer med 3 økter om dagen (Hagen havnet bla på treningsleir hvor de gikk 3 mil på ski hver dag - årsak ukjent) men poenget er uansett at jeg faktisk tror at vi trener mindre enn ihvertfall mange lag gjør i de store ligaene. At vi i tippeligaen holder lavere tempo enn stort sett samtlige andre ligaer jeg har besøkt (og ja, jeg har besøkt en del ligaer) i kombinasjon med at vi har lavere ballbehandlingsferdigheter enn stort sett det meste jeg har sett med unntak av nivå 3 i England (var på Brentford v Hartlepool senest i går), så kan jeg ikke forstå annet enn at vi også på treningsfronten for "voksne" har mye å hente. Skal ikke svartmale helt, men mye av det jeg har sett på Åråsen i høst har vært av så skremmende dårlig kvalitet, skal sies at det var bedre når Ujah og Nosa var på plass, og de viste vel alene hvor mye bedre ballferdigheter kunne hjulpet mange norske lag!

                            Skal dog sies at jeg er helt ENIG i at vi nok har aller mest å hente på talentutviklingen og hvordan den løses rundt omkring. Betalte, gode aldersbestemte trenere tror jeg er den beste investeringen man kan gjøre. Nå skal de sies at det ihvertfall virker som om LSK har gjort mye riktig på den fronten de siste årene og det er meget gledelig!

                            Kommentar

                            • Totti21
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Mar 2004
                              • 3500

                              Opprinnelig skrevet av Bukkenbruse
                              Jeg vet ikke helt hvor du har Gerrard sitt regime fra (ikke at jeg betviler det) - men Man United trener ihvertfall 2økter på feltet hver dag (har kompiser som bor der og ser på MANGE treninger), også dagen etter kamp - men da mangler de fleste av de som spilte kamp dagen før på økt nr 2. Jeg går ut i fra at de trener styrke etc i tillegg, treningsmengden er da stor. De melder også om flere spillere som står igjen gang etter gang etter øktene og terper detaljer.
                              Dette er direkte feil etter hva jeg har sett og hørt på mine studieturer på treningsfelt i Tyskland og England, på Redcafe.net kom jeg over en som følger klubben tett og kunne gi ett godt svar på hvor ofte Man Utd trener:

                              Can't tell you about other teams, but United like
                              to give their players the day off after a game, but -
                              If they play on
                              Saturday and we've got a European away on Tuesday they do go in on sunday for
                              light training so the coaches can look at who should/shouldn't
                              travel.
                              Players who have the day off often go in for an hour or so for a trip
                              to the treatment room, massage table, ice bath or whatever.

                              If we play on
                              Saturday and have no midweek game then SAF sometimes gives the Saturday team two
                              days off. Some of the foreign lads go home for a mini-break. When the
                              international matches are on, the players who don't go away (and who are
                              uninjured) usually take a bit of a break - and so does SAF.

                              Though the
                              on-pitch training usually only lasts an hour or so when they're on their two
                              game a week schedule, a lot of the United players will spend an hour or so in
                              the gym before training and will carry on doing setpiece practice, or go back
                              into the gym or the pool.

                              Incidentally back in the early 70s when I used
                              to go and watch United train at the Cliff they always got Sunday off and usually
                              Monday as well. They'd train for a couple of hours (maximum - it was rare to see
                              anyone arrive early or leave late) on the other days, except Friday when it
                              would be a short session - ready for the kick off at 3 on Satuday. Bit of
                              nostalgia there.


                              Det er egentlig bare å følge noen PL spillere på twitter, så skal du fort få se at de ikke trener mer enn maks 1 gang om dagen, og ofte restitusjonsøkter pga tett kampprogram. (f.eks Jack Wilshere la ut info om treninger før han ble skadet.)
                              Når det kommer til det du sier om Norsk sjokk på pre-season treningen, så er dette helt riktig. Pga den korte pre-season perioden kjøres det ofte ekstremt hardt, og det er ett veldig stort fokus på det fysiske. Dette er jo en av de tingene Ståle Solbakken vil endre på i Køln, og de hadde mindre fokus på dette enn hva Tyske spillere er vant til, og komme tidligere i gang med balltrening.

                              Dine tanker om å stå igjen å terpe på avslutninger o'l på feltet etter fellestreningen er jeg helt enig i, uten at jeg vet hvordan LSK spillerne er på dette området, og hvordan mulighetene deres er til dette ift om hallen skal leies ut til andre etterpå.

                              Kommentar

                              • tonkro
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Jan 2009
                                • 346

                                Tror folk glemmer at PL-spillerne som oftest har 2 kamper i uka (PL-kamp, pluss deltakelse i FA-cup'en, Champions League e.l for mange klubber), pluss at nivået i PL er noe helt annet enn i TL. Det er ofte mer fysisk, og i tillegg mye kjappere, noe som vil slite mer på kroppen. Meen, satser på at Haglund vet hva han gjør, og at han beholder samme treningsmengde, men sørger for å heller få opp intensiteten på treningene.

                                Kommentar

                                • Totti21
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Mar 2004
                                  • 3500

                                  Opprinnelig skrevet av tonkro
                                  Tror folk glemmer at PL-spillerne som oftest har 2 kamper i uka (PL-kamp, pluss deltakelse i FA-cup'en, Champions League e.l for mange klubber), pluss at nivået i PL er noe helt annet enn i TL. Det er ofte mer fysisk, og i tillegg mye kjappere, noe som vil slite mer på kroppen. Meen, satser på at Haglund vet hva han gjør, og at han beholder samme treningsmengde, men sørger for å heller få opp intensiteten på treningene.
                                  Tror nok nøkkelen er som du sier; de øktene som er ment for høy intensitet må ha høy intensitet. Til HB sitt forsvar skal det sies at det er utfordrende å holde høy intensitet på treningene når du har såpass mange som egentlig ikke holder høyt nok nivå i stallen slik man hadde etter sommeren ifjor. En større og jevnere stall vil bidra sterkt til at nivået på treningen blir høyere.

                                  I tillegg er det nok fullt mulig å øke treningsmengden i januar og februar vesentlig mtp lang pre-season. La treningskamper være treningskamper, og fokuser på at man skal være i toppform til serien starter fremfor at man skal vinne kamper mot Hønefoss og Kongsvinger i februar.

                                  Kommentar

                                  • Bukkenbruse
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • May 2008
                                    • 515

                                    Opprinnelig skrevet av Totti21
                                    Dette er direkte feil etter hva jeg har sett og hørt på mine studieturer på treningsfelt i Tyskland og England, på Redcafe.net kom jeg over en som følger klubben tett og kunne gi ett godt svar på hvor ofte Man Utd trener:
                                    .
                                    Som sagt, mye mulig du har rett (noe jeg isåfall synes er skremmende) men skal se om jeg finner den amerikanske studien på nett, den var rimelig entydig på treningsmengde (er noen mnd siden jeg leste den nå), men som sagt mulig det var egentrening inkludert. Ronaldo (den fake portugisiske varianten) uttaler jo velvillig at han trener 3-5 timer daglig når jeg leser intervjuer med han.

                                    Uansett synes jeg 2 timer trening pr dag (5 dager i uka) er latterlig lite når man lever av det. Jeg bedriver selv en "teknisk" idrett på rimelig høyt nivå og treningsmengdene øker jo mer og mer jo eldre vi blir (er drøyt 30 nå) nettopp fordi at adaptasjonen er dårligere (man lærer langsommere i høy alder) samtidig som om kroppen tåler mer trening. At profesjonelle fotballspillere som tross alt har så mye å hente som det norske tippeligaspillere har, ikke trener mer med ball....det er for meg utrolig merkelig. For meg vitner det nesten om manglende dedikasjon og interesse for det man driver med. Man kan drive rimelig mye ferdighetstrening uten at det går utover restitusjonsevnen hvis man har litt kunnskap om kost og "riktig" hvile. Hvis vi ikke gjør noe galt med treningen i Norge, lurer jeg på hvorfor alt går så treigt her og hvorfor ballbehandlingen er så dårlig sammenlignet med så utrolig mange lag. Norske ligaen er nr 26? i Europa nå.....det er jo intet mindre enn en liten skandale.....med tanke på at LSK er 12.best i den 26 beste ligaen (med sannsynligvis noen 2.divisjoner f.eks i England, Tyskland og Spania som er på minst samme nivå) er jo nivået så lavt at noe må gjøres....jeg tror neppe mindre trening er veien å gå ihvertfall:-)

                                    Er ikke hallen ledig får de gjøre som vanlige folk, leie en gymsal til 3-400 kroner timen og trene der :-)

                                    Kommentar

                                    • Totti21
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Mar 2004
                                      • 3500

                                      Opprinnelig skrevet av Bukkenbruse
                                      Som sagt, mye mulig du har rett (noe jeg isåfall synes er skremmende) men skal se om jeg finner den amerikanske studien på nett, den var rimelig entydig på treningsmengde (er noen mnd siden jeg leste den nå), men som sagt mulig det var egentrening inkludert. Ronaldo (den fake portugisiske varianten) uttaler jo velvillig at han trener 3-5 timer daglig når jeg leser intervjuer med han.

                                      Uansett synes jeg 2 timer trening pr dag (5 dager i uka) er latterlig lite når man lever av det. Jeg bedriver selv en "teknisk" idrett på rimelig høyt nivå og treningsmengdene øker jo mer og mer jo eldre vi blir (er drøyt 30 nå) nettopp fordi at adaptasjonen er dårligere (man lærer langsommere i høy alder) samtidig som om kroppen tåler mer trening. At profesjonelle fotballspillere som tross alt har så mye å hente som det norske tippeligaspillere har, ikke trener mer med ball....det er for meg utrolig merkelig.
                                      Jeg er klar over at det i andre idretter trenes langt mer enn i fotball og en del andre lagidretter. Jeg leste f.eks at Alexander Dale Oen trener ca.40 timer pr uke, noe som tilsvarer en god norsk arbeidsuke inkludert lunsj. :-) Jeg tror også at fotballspillere tåler langt mer trening enn det de blir utsatt for i dag, og som sagt da spesielt i perioder med få kamper. En spiller som Cristiano Ronaldo bruker veldig mye tid på treningsfeltet og er sannsynligvis den største atleten i fotballen i dag.
                                      Kanskje er det som du sier, at fotballspillere mangler litt dedikasjon og interesse i det de driver med? For å hevde seg i langrenn er du nødt til å legge sjela i det, og legge ned 30-40 timer i uka fra du er 16-17 år for å lykkes. I fotball kan du derimot komme realtivt langt med brukbar grunntrening og ett stort talent.
                                      I lagidretter er man også nødt til å sørge for at en spillergruppe på 20 spillere er fornøyd med hverdagen sin, og da kan det være en utfordring hvis LSK plutselig skulle trene dobbelt så mye som resten av lagene i Tippeligaen? Det vil da si at potensielle spillere som vil komme til oss må forberede seg på å "jobbe" dobbelt så mye for samme lønn som spillere i andre klubber. Noen spillere vil tiltrekkes av mer trening, men jeg tror fremdeles flesteparten setter pris på fritid som oss andre. Det er iallefall ingen tvil om at fotballen er en av de idrettene der det skiller minst mellom amatører og proffer.

                                      Men som Nils Arne Eggen sa; det er bedre med en god treningsøkt enn to dårlige. Jeg tror det er der vi må starte i LSK.

                                      Kommentar

                                      • reka
                                        Seniormedlem
                                        --==FORUMRUNKER==--
                                        • Aug 2005
                                        • 13277

                                        Opprinnelig skrevet av Totti21
                                        For å hevde seg i langrenn er du nødt til å legge sjela i det, og legge ned 30-40 timer i uka fra du er 16-17 år for å lykkes.
                                        Hadde vi ikke nettopp en skitrener som assistent da? Trenger vi flere med parafinvoks mellom øra?

                                        Er sikkert greit for noen av disse treningsnarkomane individualistene å legge ned 40 timer i uka. Utøvere som samler på OL og VM-gull i individuelle kondisjonsidretter bør ikke sette standarden for en nokså variabel gruppe med utøvere som har en frisk 12. plass i serien som realistisk målsetning. Start anno 2005 bør være en pekepinn, holdt på å løpe seg til seriegull før de knela alle mann i 2006. Fotballspillere skal prestere i 15 år, og kan ikke ta seg et friår om man skulle gå på en smell.

                                        Kommentar

                                        • G-Man
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Sep 2011
                                          • 3209

                                          Det er forskjell på trening og trening. Ingen tvil om at norske lag har mye å hente på kondisjon, eksplosivitet og utholdenhet. Samtidig er det definitivt på det tekniske det er mest å hente. En spiller med ambisjoner bør se det som en selvfølge å trene på skudd, ballbehandling etc utover (de ganske slappe) fellestreningene. Du kneler ikke av å skyte 50 skudd etter treningen, men du kan kanskje ende opp med ansvaret (og helteglorien som følger) for gode dødballer. Treningsmengden og treingsintensiteten i norsk fotball er på mosjonistnivå, let's face it.

                                          Kommentar

                                          Working...