Rykker vi ned eller overlever vi?

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Stan
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • May 2006
    • 1094

Opprinnelig skrevet av Grusom B
    Om sesongen går bra vet jeg hvem som er Rikerud. Og jeg skal huske det.

At det er mulig å være så pessimistiske! Triste greier.
    Forskjell på å være pessimistisk og realistisk. Med den troppen vi har nå er bunnskiktet eller nedrykk realistisk.

Kommentar

• MoBee
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Jun 2004
      • 958

Man må se forskjell på å være pessismistiske i en tråd som stiller dette spørsmålet, og fravær av støtte... Samme hvor lite trua jeg har på sesongen, så er jo støtten på tribunen der. Jeg står, jeg synger, jeg pusher og jeg hopper. Men jeg forbeholder meg retten til å ikke være optimistisk....

Kommentar

• Leif A
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Dec 2003
        • 3962

Jeg har i utgangspunktet trua. Men mye vil avhenge av oppstarten. LSK kan fort stå med minimal poengfangst etter 4-5 kamper, og da kan det bli en mental styrkeprøve for et lag med så mange unggutter.
        Knurr...

Kommentar

• Grusom B
          Generalissimo Bellisimo
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2003
          • 6248

Ja, en styrkeprøve vi har bestått før. For tre år siden sutra vi som faen over manglende ungdommer, men det virker som om mange ikke forstår at ungdomssatsing forutsetter tålmodighet. Jeg tror ikke vi rykker ned, ikke på langt nær, og mye av grunnen til det er at vi har samme stall som i fjor minus to benkeslitere. Vi har ess i alle lagdeler som enten utvilsomt vil levere(Kippe, Logi, Ujah, Nosa) eller som kan slå til over forventning(Gulbrandsen, Ringstad, Solberg, Bolly, Dhosso, Ohi, BBS). Av talentene er det rimelig å regne med at minst to av dem vil levere over pari. Jeg tipper at det blir de to som utgjør venstresida vår, mens jeg fortsatt tror Bergmann trenger kursing i å ikke være sexy for å bli en effektiv nok spiller til å få ut potensialet sitt. Spørsmålet er i første rekke om de andre førstevalgene klarer å levere SOM forventet. Her er det snakk om Karim, Steinar, Espen, Arild og muligens Knudtzon og Eriksen også. Om to eller flere av disse går på en røff sesong har vi et problem, men om de holder sitt vante nivå(Arild, Steinar, Karim) blir det en komfortabel plassering midt på tabellen. De tre resterende må alle heve seg fra i fjor, og det gjelder i første rekke Espen, som ikke egentlig er god nok til å fylle den defensive midtbanerollen, i alle fall uten konkurranse. Jeg elsker rånern like høyt som nestemann, men han bør altså ikke spille fast.

Ingenting tilsier at vi skal få en like dårlig sesong som de to foregående årene, bortsett fra én treningskamp mot Godset, som virket veldig mye bedre enn hva de burde vært på denne tiden av året, og ekstremt mye bedre enn de var mot oss på samme tid i fjor. Mot FFK tapte vi ekstremt ufortjent etter flere tåpelige tabber og dårlig konsentrasjon, men faktum er at vi var klart best hele kampen og fortjente mye bedre. Nybergsund og Hønefoss, javel, men det er mye tung trening i januar, og litt feriemodus må forventes med alle kidsa.

Jeg tror vi får en noenlunde oppmuntrende sesong i forhold til de tre siste årene, uansett nekter jeg å ta sorgene på forskudd før vi er har spilt ferdig treningskampene. Jeg hadde blitt mer bekymret om vi hadde hamret all motstand på denne tiden av året, der har vi vært mange ganger før, og sesongene har alltid endt i skuffelse. Da er det bedre at vi bygger oss langsomt opp så formen sitter til seriestart i stedet for til oppkjøringa.

Realisme? Bullshit. To lag rykker ned. Det ene vil være FFK, Sarp eller Sogndal, det andre vil sannsynligvis være FFK, Sarp eller Sogndal, og vi har mye bedre stall og lag enn f.eks. Start, Brann, Aalesund og Stabæk, som har tre klassespillere og resten hipp som happ. Vi ender i verste fall rundt 12 og i beste fall tar vi medalje. Det eneste som er sikkert akkurat nå er at norsk fotball er notorisk uforutsigbar, at minst to lag som er spådd høyt oppe ender langt nede og at et av de nyopprykkede vil komme på øvre halvdel, skylt i land på en bølge av nasjonal underdog-entusiasme og øredøvende lokalpatriotisme. Jeg håper det blir Sarpsborg, som er fotball slik fotball skal være, pent, langs bakken, med spillere som brenner for hverandre, klubben sin og alt annet enn luselønna. Vakkert!
          Ni principe ni rey...

D10S!

Kommentar

• GIFKanari
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Apr 2009
            • 8243

For tre år siden sutra vi som faen over manglende ungdommer, men det virker som om mange ikke forstår at ungdomssatsing forutsetter tålmodighet.
            A-fuckings-men! Jeg har ofte blitt kritisert for å være negativ her inne, men makan til sutring og dommedagsstemning som har vært etter Godsetkampen har jeg da virkelig aldri vært i nærheten av. Føler jeg har sagt det hundre ganger allerede her inne, uten å få noe skikkelig svar, hvilket faens annet valg enn å satse ungt har vi i den økonomiske situasjoen vi er i?!! Når jeg vil se mer av spillere som Fredrik blir jeg av mange møtt med uttalelser som "Fredrik spilte bra fordi motstanderen var sliten" og "vi kan ikke forvente oss for mye".

Det siste er jeg helt enig i, men uten spilletid blir man heller ikke bedre, ett sted må man starte satsinga. Talentene bli bare yngre og yngre, tilbudene andre steder ifra bare flere og flere, ikke minst utlandet. Og det vi nå alle ser er at mange av spillerne som liksom skal dra lasset rett og slett ikke holder mål! Likevel preges kritikken av den idiotien Berg driver med når han sendte ut en "purung" offensiv. Vel, er det noe Berg kan kritiseres for i den kampen så var det at han samtidig eksperimenterte med formasjonen. Det bidro nok ikke akkurat til trygghet blant de unge. Og de etablerte var ikke i nærheten av å levere selv.

Går vi ned i et genuint forsøk på å bygge noe nytt så tar jeg det på strak arm og med stolthet.

Kommentar

• BennyLem
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Aug 2005
              • 2902

Kom igjen a folkens?

2011 på Åråsen virker like fristende som en "hjemme alene"-fest hos Mullah Krekar med Gamal Hossein som kokk og Brynjar Meling som toastmaster.

Eneste vi kan trøste oss med er at det sikkert vil være andre klubber som går konk. LSK kan alltids ta opp forbrukslån med sikkerhet i Åråsen. Slik holder vi oss flytende noen år til.
              Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

Kommentar

• Rovfugl
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Apr 2004
                • 3672

Om sesongen går bra vet jeg hvem som er Rikerud. Og jeg skal huske det.

At det er mulig å være så pessimistiske! Triste greier.
                man håper det beste men samtidig mener jeg ikke det er pessimisme, heller realisme
                DØ FOR FUGLA!!!
                http://www.fluefiskebloggen.no
                LSK er min religion
                Ujah er min gud

Kommentar

• reka
                  Seniormedlem
                  --==FORUMRUNKER==--
                  • Aug 2005
                  • 13278

Realisme? Bullshit. To lag rykker ned. Det ene vil være FFK, Sarp eller Sogndal, det andre vil sannsynligvis være FFK, Sarp eller Sogndal, og vi har mye bedre stall og lag enn f.eks. Start, Brann, Aalesund og Stabæk, som har tre klassespillere og resten hipp som happ. Vi ender i verste fall rundt 12 og i beste fall tar vi medalje.
                  Dette overgår vel tabelltipset ditt fra i fjor med 1,5 på snåsaskalaen? At vi risikerer å rykke ned er basert på de observasjoner og den manglende fremgang laget og spillerne har vist siden i fjor høst er vel vanskelig å overse? At vi sliter mot lag som nybergsund og hønefoss, samt FFK du nevner som en nedrykkskandidat, er vel også vanskelig å overse? Fra alle kanter hører jeg rykter om at gamle LSK-helter dømmer dette laget nord og ned.

Laget presterte særdeles ujevnt i fjor, og det var tydelig at det var form og motivasjon hos gamlingene som avgjorde utfallet på kampene. Vi vekslet mellom det meget gode og det hårreisende dårlige. I år er det ikke sikkert vi er så heldige at Kippe spiller alle kampene eller at Gilberts skadeproblemer er småtterier. Benken er syltynn og kassa bunnskrapt.

I bunn og grunner vi avhengige av at enkelte spillere hever seg, at de ustabile stabiliserer seg, og at de få rutinerte leverer i hver eneste kamp.

I mine øyne gambler LSK i år - vi vet at det jobbes utrolig bra i junioravdelinga, og vi vet at flere unge spillere etterhvert vil heve seg. Er mulig Bjarmann og co ser på dette som litt gambling - tross alt er det bare to lag som rykker ned blant mange i år, og klarer vi 2011 med denne stallen og økonomibremsa på kan det bare gå en vei.

Jeg ser poenget med å være optimister og kjøre capslock på "Rykker aldri ned", men det kan heller ikke skade å ha lave forventinger i år. Lave forventninger har kledd oss tidligere, medaljeprat og selvskryt har aldri slått heldig ut for denne klubben.

Kommentar

• Grusom B
                    Generalissimo Bellisimo
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Nov 2003
                    • 6248

Jeg har lave forventninger. Jeg tror ikke vi kommer til å komme høyt opp, men jeg utelukker heller ikke muligheten. Jeg regner det som ca. 75% sannsynlig at vi kommer mellom 8.-12. plass, 15% for at vi kommer over åttende, 8% for at vi blir dårligere enn 12. og 2% for at vi rykker ned. Jeg nekter rett og slett å tro på at vi er så elendige at ingen av de 15 andre klarer å være dårligere. Se på Start, de har mistet sine to beste spillere. Brann har mistet alle sine gode spillere. Aalesund har mistet alle sine beste. Stabæk var elendige i fjor, og mister sannsynligvis Farnerud, og vil da sitte igjen med to gode spillere i Pall og Knutsen. Det holder ikke. Haugesund var knall i fjor, og jeg tror egentlig at de kan gjenta noe i nærheten, men det trodde jeg om Sandefjord også(men ikke om Glimt, FWIW).

Vi har kvalitet i alle ledd, dobbel dekning på nesten alle plassene. Det eneste som skorter er den evinnelige sentrale midtbanespilleren. Det er balle, men det er tydeligvis lite å gjøre med.
                    Ni principe ni rey...

D10S!

Kommentar

• Rønnern
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2003
                      • 6690

Opprinnelig skrevet av reka
                      Vi vekslet mellom det meget gode og det hårreisende dårlige.
                      Vi spilte vel aldri hårreisende dårlig i fjor. Ikke sett opp mot motstanderen i alle fall. Som nevnt mange ganger tidligere. 2 kamper endte med mer enn ettmålstap, borte mot Aalesund og hjemme mot søpla. Begge kampene lyver resultatet veldig.

Vi var ikke sjanseløse på poeng en eneste gang i fjor, men slet med å avgjøre kampene. Basert på banespill og sjanser for og i mot, fikk vi meget dårlig betalt. Det ser dessverre ut til at denne trenden fortsetter i år og jeg må si at det uroer meg. Vi mangler dessverre matchvinnere både i egen og motstanderens 16-meter....
                      Mvh Ronnie "The Runner"
                      LSK for alltid

Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

Kommentar

• MortenA
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Apr 2007
                        • 3492

Ser man på de forskjellige lagene i tippeligaen, så virker det som om det blir veldg jevnt på midten i år også, og hverken RBK eller søpla som er tippet i toppen overbeviser. Tipper at det kommer til å skille få poeng mellom 4de og 12te plass som i fjor.
                        Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

Kommentar

• reka
                          Seniormedlem
                          --==FORUMRUNKER==--
                          • Aug 2005
                          • 13278

Opprinnelig skrevet av Rønnern
                          Vi spilte vel aldri hårreisende dårlig i fjor. Ikke sett opp mot motstanderen i alle fall. Som nevnt mange ganger tidligere. 2 kamper endte med mer enn ettmålstap, borte mot Aalesund og hjemme mot søpla. Begge kampene lyver resultatet veldig.

Vi var ikke sjanseløse på poeng en eneste gang i fjor, men slet med å avgjøre kampene. Basert på banespill og sjanser for og i mot, fikk vi meget dårlig betalt. Det ser dessverre ut til at denne trenden fortsetter i år og jeg må si at det uroer meg. Vi mangler dessverre matchvinnere både i egen og motstanderens 16-meter....
                          Du har gule briller. Jeg har borte mot molde friskt i minne. Utrolig flaks på slutten endte en kamp vi ble lekt med av bånnlaget molde. Det var heller ikke slik at vi hadde fortjent noe mer enn uavgjort i mange av kampene. Vi leverte mange dårlige omganger, ofte på "fort Åråsen" attpåtil. bla Viking, odd og molde kjørte store deler av kampene mot oss på vårt gress. det var en lidelse å se på.

Kommentar

• PA
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Mar 2004
                            • 500

Og si at vi på forumet er pissimister pga at 1/4 av oss tror på nedrykk blir for dumt slik som laget har spilt i vinter. slik jeg ser det har vi kun spilt 20 min bra fotball, og det var de først 20 minuttene mot ffk. De som har tippet dette er realister (selv om jeg personlig stemte på at vi skulle greie oss) Jeg tror vi får en plass imellom 10-14 plass i år.

Jeg leste i en tidligere post her at vi må forvente varierende prestasjoner av laget når vi har et så ungt lag, og det er jeg enig i. Men vi må også få lov til og forventet at de spiller bedre fotball enn det de har presantert for oss denne vinteren.

Jeg er også enig at vi trenger forsterkninger før sesongstart.
                            En deff. midtbanespiller som Almami Moreira ( en spiller Serbern har funnet ) tror jeg hadde passet yppelig på midtbanen vår.

(noen klipp som Serbern hadde funnet har jeg også lagt til under, til de som ikke har sett de.)

Han virker som en god ballfordeler med god fotballforståelse
                            I 2010/2011 sesongen har har spilt 652 minutter og står oppført med 4 mål og 8 assist.

Men det viktigste av alt, uavhengig om vi heter en spiller/spillere eller ei.
                            Er at Berg får orden på taktikken, slik at de spiller som et lag.
                            Last edited by PA; 07.02.2011, 06:46. Begrunnelse: lagt på litt ekstra

Kommentar

• Rune
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Aug 2008
                              • 1229

Opprinnelig skrevet av PA
                              En deff. midtbanespiller som Almami Moreira ( en spiller Serbern har funnet ) tror jeg hadde passet yppelig på midtbanen vår.

I 2010/2011 sesongen har har spilt 652 minutter og står oppført med 4 mål og 8 assist.
                              Almami Moreira er en god spiller, men han er ikke rett mann til å fylle hullet på midtbanen vår.

Mods kan flytte innlegget backstage hvis de vil.

Rune
                              "Wax on, wax off!" (Mr. Miyagi, 1984)

Kommentar

• Boing
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Dec 2005
                                • 711

Opprinnelig skrevet av BennyLem
                                Kom igjen a folkens?

2011 på Åråsen virker like fristende som en "hjemme alene"-fest hos Mullah Krekar med Gamal Hossein som kokk og Brynjar Meling som toastmaster.
                                .
                                Joda, men vi drar en tur likevel på den festen, man for ikke mer fitte av å sitte hjemme å vente på ting skal skje var det en som sa til meg en gang.

Kommentar

• Vidarw
                                  Medlem
                                  Hoffnarr
                                  • Apr 2006
                                  • 67

Nice

Opprinnelig skrevet av PA
                                  Og si at vi på forumet er pissimister pga at 1/4 av oss tror på nedrykk blir for dumt slik som laget har spilt i vinter. slik jeg ser det har vi kun spilt 20 min bra fotball, og det var de først 20 minuttene mot ffk. De som har tippet dette er realister (selv om jeg personlig stemte på at vi skulle greie oss) Jeg tror vi får en plass imellom 10-14 plass i år.

Jeg leste i en tidligere post her at vi må forvente varierende prestasjoner av laget når vi har et så ungt lag, og det er jeg enig i. Men vi må også få lov til og forventet at de spiller bedre fotball enn det de har presantert for oss denne vinteren.

(noen klipp som Serbern hadde funnet har jeg også lagt til under, til de som ikke har sett de.)

Men det viktigste av alt, uavhengig om vi heter en spiller/spillere eller ei.
                                  Er at Berg får orden på taktikken, slik at de spiller som et lag.
                                  Ser ut som en skikkelig bra speller. Fantastisk overblikk.

Spissene i den første videoen er jeg ikke like imponert over, sundgodt ville jo gått de en høy gang hva angår uttelling
                                  Ujah ville vært mesias

Kommentar

• Rønnern
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Nov 2003
                                    • 6690

Opprinnelig skrevet av reka
                                    Du har gule briller. Jeg har borte mot molde friskt i minne. Utrolig flaks på slutten endte en kamp vi ble lekt med av bånnlaget molde. Det var heller ikke slik at vi hadde fortjent noe mer enn uavgjort i mange av kampene. Vi leverte mange dårlige omganger, ofte på "fort Åråsen" attpåtil. bla Viking, odd og molde kjørte store deler av kampene mot oss på vårt gress. det var en lidelse å se på.
                                    Borte mot Molde var 3-0 til hjemmelaget svært effektivt, like effektivt at vi klarte å hanke inn en uavgjort.

Molde hjemme kan jeg være enig i kjørte kampen mot oss, men vi ledet lenge og tapte to poeng helt på tampen av kampen, målscorer var vel den elendige Fall om jeg ikke husker helt feil...

LSK skapte 4. mest sjanser i fjor og var det laget som slapp til 3. færrest sjanser i mot i følge VG. Det harmonerer ikke med at vi fikk betalt med en 10. plass.

Påstanden er fremdeles at vi manglet matchvinnere innenfor begge 16-meterene i fjor og det ser ut til at vi lider av det samme så langt i treningskampene. Det er selvfølgelig ikke bra, for det hjelper lite å vinne sjansestatistikken, når poengene uteblir. Men, det er greit å nyansere debatten litt, uansett om man har gule eller svarte briller....
                                    Mvh Ronnie "The Runner"
                                    LSK for alltid

Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

Kommentar

• reka
                                      Seniormedlem
                                      --==FORUMRUNKER==--
                                      • Aug 2005
                                      • 13278

Jeg skal ikke protestere på at det var positive takter i fjor, men høsten var skuffende. At man kan finne statistikk som tilsier at vi burde havnet høyere er heller ikke overraskende, her er det et spørsmål om å velge riktig tallmateriale. Den beste statistikken er dog poeng og målforskjell. Du påpeker prestasjonene innenfor 16 meterne, og her mener jeg at vi i enda større grad er sårbare i år. Vil kippe spille alle kampene, og vil han putte en haug av dødballmål i år også? Kan vi regne med gilbert i år?

I dagens RB synes jeg Berg er klarere enn noen gang - Det er bedre å være i bånn enn å gå konkurs. Eventuelle gode prestasjoner er en bonus i år. Jeg håper ingen tilskuere på Åråsen tror på at vi skal kjøre kampene og cruise inn mot øvre halvdel av tabellen. Fornuftig av Berg å ta bladet av munnen, om det går som jeg tror vil det bli en skittstorm av dimensjoner fra dem som tror at Berg & co har et selvskrevet topp-6 lag å jobbe med.

Kommentar

• Rovfugl
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Apr 2004
                                        • 3672

Opprinnelig skrevet av Rønnern
                                        Borte mot Molde var 3-0 til hjemmelaget svært effektivt, like effektivt at vi klarte å hanke inn en uavgjort.

Molde hjemme kan jeg være enig i kjørte kampen mot oss, men vi ledet lenge og tapte to poeng helt på tampen av kampen, målscorer var vel den elendige Fall om jeg ikke husker helt feil...

LSK skapte 4. mest sjanser i fjor og var det laget som slapp til 3. færrest sjanser i mot i følge VG. Det harmonerer ikke med at vi fikk betalt med en 10. plass.

Påstanden er fremdeles at vi manglet matchvinnere innenfor begge 16-meterene i fjor og det ser ut til at vi lider av det samme så langt i treningskampene. Det er selvfølgelig ikke bra, for det hjelper lite å vinne sjansestatistikken, når poengene uteblir. Men, det er greit å nyansere debatten litt, uansett om man har gule eller svarte briller....
                                        At vi skapte 4 mest sjanser og slapp til 3 færrest og havner på 10 plass er ikke noe styrketegn. men kommer vel kansje an på hvordan man har LYST å se på tingene. vi fikk ikke mere poeng med rette og viste frem inneffektivitet og ustabilitet av høy klasse.
                                        og det er ikke bare helt fremst vi trenger noen "matchvinnere"

men jeg tror ikke vi rykker ned i år
                                        DØ FOR FUGLA!!!
                                        http://www.fluefiskebloggen.no
                                        LSK er min religion
                                        Ujah er min gud

Kommentar

• reka
                                          Seniormedlem
                                          --==FORUMRUNKER==--
                                          • Aug 2005
                                          • 13278

Et lite addendum: I likhet med trådstarter har jeg tross alt en grunnleggende tro på både det Berg holder på med og den nye ungdomslinja. Problemet er bare at det er for mye på en gang. Man kan ikke forvente at Berg skal klare å bygge opp selvtilliten til en haug med juniorer uten tippeligaerfaring samtidig som han pisker skinnet av de etablerte spilleren for å få dem til å prestere. Treningene er nødt til å bli mer speidermøte. Det er også nesten umulig å bygge opp et lag som presterer når formen er så variabel hos mange av de unge spillerne - det må bli hyppige utskiftninger og derav manglende taktisk trygghet. Formasjonsendringer og andre fleksible grep er også mye vanskeligere å gjennomføre med en urutinert stall.

Det som skuffer meg er at ledelsen i liten grad har tatt inn over seg dette problemet. Det har kommet så mange ulike signaler på om det foreligger midler til forsterkning i vinte, at man man kan spørre seg om man har kontroll og oversikt. Det virker også merkelig at man har en bastant "kjøpestopp", her mener jeg at man må være mer fleksible. Jeg kan ikke skjønne annet enn at treningskampene og Sedhays avmarsj bør utløse en større vilje til å ta økonomisk risiko i ledelsen. 1. prioritet må være å ha en stall som kan overleve i tippeligaen.

Som Bjarmann påpeker går det spillere nede i europa uten lønn som kan hentes - her mener jeg at man heller må permittere noen i sportlig eller administrativ ledelse om det er dødelig nødvendig at budsjettet går opp. Jeg håper dog at når hovedsponsor er på plass signerer man umiddelbart en eller to spillere som kan styrke stallen. Til sist investorene - jeg er skuffet over manglende satsing derfra, og litt forundret over at de er villige til å se sine salgsobjekter få dårlig eksponering på det som fort kan bli eliteseriens svakest presterende lag.

Kommentar

Working...