Du leser nå forumet som en gjest. Dette gir kun begrenset adgang til forumet og dets funksjonaliteter. Ved å registrere deg gratis, får du tilgang til å delta i diskusjonen, sende private meldinger (PM) til andre brukere, svare på avstemninger, se på vedlegg, tilgang til kalenderen, samt mange andre ting. Ved å registrere deg, får du også tilgang på mange andre nyttige funksjoner, som for eksempel at forumet gir deg beskjed om nye innlegg siden ditt forrige besøk - uansett hvor i verden du logger deg på!
Registrering er raskt, enkelt og helt gratis, så bli med i dag!
Dersom du har problemer med registreringen eller brukerkontoen din, kan du kontakte oss.
Hei, Gjest! Vi trenger flere moderatorer til forumet vårt. Har du lyst til å bli med i moderatorteamet, så ta kontakt med rEPPA.
G19-landslagstrener Bård Flovik har tatt ut troppen til samling og dobbeltlandskamp i Polen i perioden 24. - 29. mars:
Mushaga Bakenga - Rosenborg BK
Valon Berisha - Viking FK
Thomas Drage - Tromsø IL
Aslak Falch - Viking FK Ruben Gabrielsen - Lillestrøm SK
Fredrik Gulbrandsen - Lillestrøm SK
Fredrik Haugen - SK Brann
Alexander Hassum - Hønefoss BK
Eirik Holmen Johansen - Manchester City FC
Ørjan Hopen - Sogndal IL
Etzaz Hussain - Vålerenga
Yann-Erik de Lanlay - Viking FK
Håvard Nielsen - Vålerenga Fotball
Eivind Daniel Røed - Sogndal
Gustav Valsvik - Sogndal IL
Hugues Wembangomo - Sarpsborg 08
Krister Wember - Molde FK
Magnar Ødegaard - Sarpsborg 08
Kampprogram
26.03 Polen - Norge kl 15.30
28.03, Polen - Norge kl 13.00
Haugesund er vinneren av vår uhøytidelige tabell etter at generalprøvene til årets sesong er ferdigspilt foran Fredrikstad.
FHK leverte et poengsnitt på solide 2,375 per kamp. Det er selvsagt verdt å merke seg at motstanden har vært svært varierende for FKH.
I bunnen ligger Sarpsborg. Lillestrøm ligger nest sist på den uhøytidelige tabellen.
LILLESTRØM: Mens Mathis Bolly kjemper for å bli spilleklar til Tippeliga-starten, venter klubben med å hente inn en Sekour-erstatter.
Per Morten Sødal Per Morten Sødal Profil E-post
Mathis Bolly er fortsatt ikke tilbake i trening med LSK-laget. Den hurtige kantspilleren sliter med lysken, men håper å være kampklar til seriestarten.
– Jeg skal ta det rolig og ikke forhaste meg. Men mentalt er jeg innstilt på å spille søndagen. Så får vi se om kroppen er enig, sier Bolly til Romerikes Blad.
LSK håpet at Bolly skulle rekke generalprøven mot Odd Grenland fredag, men framgangen var ikke som de forventet i forrige uke. Nå føler imidlertid hurtigtoget seg bedre.
– Det kan være snakk om en belastningsskade. Men jeg føler det har gått framover de siste dagene, sier han og peker mot innsiden av den høyre lysken.
– Framgang
Fysioterapeut Geir Kåsene vil heller ikke utelukke at Bolly rekker seriestarten.
– Nei, absolutt ikke. Han er i framgang. Kanskje han trener med laget på torsdag, sier han.
Også Ohi Omoijuanfo trente alternativt i går, mens Stefan Logi Magnusson heller ikke var til stede, men der skal det ikke være snakk om verken skade eller sykdom.
Venter med Sekour-erstatter
Dagen etter at han skrev under korttidskontrakt, røk Youssef Sekours (23) korsbånd.
Sportsdirektør Torgeir Bjarmann sier det ikke blir aktuelt å hente inn en ny spiller før seriepremieren mot Stabæk søndag.
– Nei, nå skal det sportslige apparatet få ro, slik at de kan slå Stabæk. Vi kommer til å bruke disse dagene til å bestemme hva vi skal gjøre, sier han til Romerikes Blad.
Bjarmann sier klubben har full stall på kontrakt, men nå følgelig mangler én spiller i troppen. Han legger ikke skjul på at han vet hvor han skal ringe, hvis det skal bli aktuelt med erstatter.
– Vi har alltid kandidater. Men Youssef ga oss noe vi ikke hadde fra før. Det som skjedde var maks uflaks.
– Tok det med fatning
Fransk-marokkaneren fikk en smell i det høyre kneet et kvarter ut i generalprøven mot Odd Grenland fredag.
Foten ble stående fast i en duell og det framre korsbåndet røk på grunn av vridningen som oppsto.
– Det er slik de aller fleste korsbåndsskadene skjer. Vi mistenkte dette og fikk det bekreftet da vi fikk se bildene, sier fysioterapeut Geir Kåsene.
Midtbanespilleren var også forberedt på den nedslående meldingen.
– Han tok det med fatning. Nå er han innstilt på å jobbe hardt for å komme seg tilbake på banen, sier Kåsene.
Opptreningen etter operasjon vil trolig minst ta seks måneder.
TV 2 er Norges beste nettsted for nyheter, sport, underholdning, vær, tv-guide og video
To spillere - samme navn, alder og problem
Lillestrøm og Sogndal har hver sin Mohammed Sesay i troppen, men begge sliter med å få opphold i Norge.
TV 2 Sporten kunne lørdag fortelle om Mohammed Sesay som når om helst kan bli sendt ut av Norge. 19-åringen kom til Norge i 2010 som asylsøker fra Sierra Leone uten noen papirer.
Unggutten begynte å trene med Lillestrøm og er for tiden med på A-lagets treninger. Men rett før jul i fjor avslo myndighetene asylsøknaden. Sesay venter derfor på å bli sendt hjem. Mohammed Sesay også i Sogndal
Tvisten er at man i Sogndal finner vi nesten en liknende historie.
I fjor ble den 19 år gamle Sogndal-spilleren Mohammed Sesay sendt hjem til Sierra Leone i følge NRK. Ja, du leste riktig. En unggutt med samme navn, alder og hjemsted har opplevd å få avslag på sin søkand om opphold i Norge.
Sogndal-Sesay, som beskrives som et talent, kom til Norge som David Simbo i 2008. Han skal så ha søkt om politisk asyl under navnet Mohammed Sesay. Sogndal har prøvd å få deres Sesay klar til årets Tippeligastart, men gir nå opp.
Ut i fra bilder av begge spillerne er det ikke snakk om samme person, men de sliter begge med å få opphold i Norge. – Et stort talent
Lillestrøm-trener Henning Berg er full av lovord som unggutten i hans klubb.
– Han er et stort talent. Uansett om vi hadde gitt ham en kontrakt nå, måtte han reist tilbake. Deretter vil det ta en stund før han kan hentes igjen. Men jeg er sikker på at han en dag vil kunne leve av fotballen, sier Berg.
Sesay, som befinner seg i Lillestrøm, har ikke fått kontrakt. Men klubben har skaffet ham leilighet. Han får også hente mat på Åråsen og har fått lommepenger av flere i klubben.
– Det er en meget deprimerende situasjon, og jeg klarer ikke helt å konsentrere meg om fotballen. Men Lillestrøm har vært utrolig snille med meg, sier Sesay.
OHI ENDELIG A-LAGSSPILLER
- Dette har jeg ventet på. Det er helt fantastisk. Jeg kunne ikke tenke meg å være i en annen norsk klubb, sier Ohi Omoijuanfo.
STORTALENT TATT OPP I A-STALLEN
17-år gamle Ohi Omoijuanfo blir nå et offisielt medlem av a-stallen. Samtidig har stortalentet forlenget kontrakten med LSK.
LSK har slitt med å få på plass en ny hovedsponsor etter at Nordeas avtale gikk ut etter sesongen. Etter flere måneders forhandlinger er de to partene etter det RB-sporten kjenner til blitt enig om en ny avtale.
Hovedsponsoren skal presenteres på kveldes LSK-kickoff i Lillestrøm kultursenter, men RB vet at det er den gamle hovedsponsoren som har takket ja til å bli med videre. På Åråsen ønsker man ikke å røpe hvilken samarbeidspartner de er blitt enig med.
– Jeg kan bekrefte at vi har skrevet under en avtale med ny hovedsponsor. Den blir presentert i kveld, sier markedsdirektør Robert Lauritsen i LSK.
Avtale verdt fem millioner
Den forrige Nordea-avtalen ga LSK snaut seks millioner kroner i året. Avtalen som nå er underskrevet er verdt rundt fem millioner kroner.
– Det har tatt litt tid å komme tilenighet, og vi har endt opp med en avtale som begge parter er fornøyd med. Hvis vi leverer en sportslig sesong høyt oppe på tabellen, så vil vi sitte igjen med omtrent det samme som fjorårets avtale, sier Lauritsen.
Markedsavdelingen på Åråsen har fått merke at plasseringer mellom 10. og 12. plass tre sesonger på rad ikke selger verken sponsoravtaler eller billetter like lett som tidligere.
«Bare» 7,5 millioner fra målet
Men markedsdirektøren ser ikke mørkt på situasjonen.
– Vi merker at det tar noe lengre tid å få på plass avtaler, men det er på ingen måte håpløst å selge merkevaren LSK. Vi har fått inn rundt 20 nye sponsorer, og nå har vi passert 32,5 millioner i sponsorinntekter. Budsjettet er lagt på 40 millioner.
– Vi ligger godt i rute for å klare det. Flere avtaler er vi i sluttfasen med. I tillegg kunne vi tenkt oss den drahjelpen som en seier i den første seriekampen ville gitt oss. Det hadde spesielt hjulpet i forhold til å fylle stadion i vår første hjemmekamp mot Brann 4. april, sier Lauritsen.
Stefan Gislason gjenforenes trolig med Henning Berg i Lillestrøm.
På kveldens kickoff drar Lillestrøm trolig opp en etterlengtet forsterkning: Stefan Gislason.
Den rutinerte islendingen har fortsatt ikke skrevet under for en ny klubb etter at han ble fristilt av Brøndby. Han var lenge ønsket av Viking, men nå er han hentet til Lillestrøm - hvor han forhandler om en kontrakt fram til 1. august.
– Han er en god spiller, men foreløpig kan jeg ikke si noe mer, sier sportsdirektør Torgeir Bjarmann til TV 2 Sporten.
Hvis forhandlingene kommer i mål, håper LSK å presentere den tidligere Lyn-spilleren på kickoffet senere i kveld. Etter kun en seier i vinterens treningskamper, mot lillebror Strømmen, tørster Lillestrøm-fansen etter en etablert midtbanespiller som kan løfte laget.
I så fall vil Gislason bli gjenforent med Henning Berg - som trente ham i Lyn.
STEFAN GISLASON KLAR FOR LSK
Midtbanespilleren Stefan Gislason ble presentert på LSKs kickoff akkurat nå. - Jeg gleder meg til å spille i LSK, sier han.
Forventingene til klubben som har vært lengst i Tippeligaen har aldri vært lavere. Selv lokalavisen er i ferd med å miste troen på Henning Berg. Se reportasje i videovinduet øverst!
Etter kun èn seier i vinterens treningskamper, interne konflikter og nedadgående kurve tipper de klubben langt ned på Tippeligatabellen.
– Vi kommer til å tippe Lillestrøm på en 10. plass i år. Det er vel det laveste vi har tippet så lenge jeg har vært her, forteller Morten Svesengen, Sportsredaktør i Romerikes Blad.
Sportsredaktøren mener Henning Berg er problemet.
– Vi ser ikke helt at den øverste sjefen skal klare å bringe laget ditt klubben ønsker, sier Svesengen.
På spørsmål fra TV 2 Sporten om Henning Berg føler han har tillit i spillergruppa svarer han følgende.
– Ja, svarer en klar Berg.
(Notat - det er også en video på siden til TV2Sporten hvis du klikker på linken)
ÅRÅSEN (Aftenposten): Torgeir Bjarmann overrasket stort da han onsdag kveld presenterte Stefan Gislason som ny LSK-spiller. Gislason vakte stor jubel under Lillestrøms årlige kick-off for supportere og sponsorer, men slik har det ikke alltid vært.
Skru klokken nesten fem år tilbake, og du hadde funnet en Stefan Gislason som først på kontroversielt vis hadde fått Kasey Wehrman utvist i en høydramatisk batalje mellom Lyn og LSK på Ullevaal. Lillestrøm ledet med tre, men med sekunder igjen satte Gislason inn utligningsmålet.
Både daværende LSK-trener Uwe Rösler og nevnte Wehrman kokte. Full tilt på Åråsen
Skru klokken nesten ti år tilbake, og du hadde funnet en illsint Stefan Gislason prøve å overfalle et par Lillestrøm-spillere i en opphetet batalje på Åråsen. Godset ble så rundspilt at selv Espen Søgård scoret to, men det var ikke det som provoserte islendingen mest. - LSK-keeperen drev og sjonglerte med ballen, og på godt norsk «dreit oss ut».
- Da klikket jeg fullstendig. Jeg taklet et par Lillestrøm-spillere uten at ballen var i nærheten, og ble selvsagt utvist.
På vei inn i bortegarderoben sparket han i stykker garderobedøren, bare for å sette et verdig punktum for seansen. I dag ler den ferske nyervervelsen av episoden. - Jeg tror faktisk det var Espen Søgård jeg sparket ned, men sånt er glemt så lang tid i etterkant.
- Jeg har i alle fall ikke fått noen krav om å erstatte døren nå etter at jeg kom tilbake, humrer midtbanespilleren med den elegante pasningsfoten. Ønsket seg ut av Europa
Det var altså ikke for å gjøre opp for gamle synder at den islandske landslagsspilleren returnerte til Åråsen. Sant å si var det litt tilfeldig.
- Etter at jeg ble fristilt fra Brøndby har jeg jobbet med flere alternativ utenfor Europa. Av forskjellige årsaker ble det ikke noe av det nå, derfor ble Lillestrøm et godt alternativ for meg.
Det er klubbens sportslige, administrative leder Torgeir Bjarmann glad for.
- Vi trodde vi hadde funnet vår midtbanespiller, men han ble jo skadet et kvarter etter at vi hadde signert ham.
- Men Stefan (Gislason) er en spiller vi har fulgt lenge, og etter Youssef Sekours kneskade sjekket vi ham opp på nytt. Endelig passet det, og vi ble raskt enige uten at vi måtte ty til noen ekstern hjelp for å få ham på plass. Foreløpig dreier det seg kun om et korttidsavtale frem til 1. august, men ingen av partene vil utelukke noe etter den tid.
I vinter har LSK spilt ni treningskamper, og Arild Sundgot har ikke startet en eneste en. Storscoreren sliter med ryggen, samtidig som Henning Berg har gjort det klart at han foretrekker Bjørn Bergmann Sigurdarson og Anthony Ujah som spisser.
Mot Odd Grenland var Ujah suspendert, men da spilte LSK med Nosa Igiebor som hengende spiss.
Arild Sundgot? Han satt på benken.
- Det har vært en dårlig oppkjøring for min egen del. Jeg har stort sett vært skadet hele veien, trent litt nå og da, og slitt litt med ryggen, sier Arild Sundgot til Nettavisen.
Håper konkurrentene lykkes
Spissen, som står med 108 mål på 311 eliteseriekamper for LSK, har ingen problemer med å anerkjenne at han er langt unna startplass, slik situasjonen er på Åråsen.
- Jeg er ute av startelleveren, slik det ser ut nå. Når vi har to spisser som er så lovende som Anthony og Bjørn, håper selvsagt alle at de skal slå til, også jeg. Jeg har heller ikke konkurrert skikkelig siden i fjor, og det er jo som vanlig konkurranse om spissplassene. Jeg ser det bare som positivt jeg, at to unge lovende spillere er på vei opp, sier Sundgot.
I november i fjor skrev Sundgot under på en ny avtale med LSK, og det er en dårlig skjult hemmelighet at han måtte kraftig ned i lønn for å fortsette på Åråsen.
Likevel forsikrer spissen, som bare blir omtalt som «Legenden» av Kanari-Fansen, at det ikke går ut over motivasjonen at han nå får dårligere betalt og er langt unna førsteelleveren.
- Motivasjonen er ikke et problem. Når man skriver under på en kontrakt, da er man fornøyd med kontrakten, så motivasjonen er tipp topp. Jeg har stort sett vært fast på laget, og jeg håper det skjer i år også, forteller han.
Vant med dette
Henning Berg tror ikke Sundgot vil la seg påvirke av litt motgang.
- Arild signerte ny kontrakt fordi han ville det selv, og han var fornøyd med de vilkårene han fikk. Han er også vant med at det er konkurranse om plassene på laget, sånn har det vært i alle år. Slik var det også da Tom Nordlie var her, da spilte ofte Olivier Occean på den ene spissplassen de hadde da, så dette er Arild vant til, sier Berg til Nettavisen.
Han skryter samtidig av spissveteranen for måten han opptrer på treningsfeltet.
- Han har allerede lært de unge spissene en hel del. Anthony har vært her i ett år, Bjørn i to og et halvt. Arild har vært flink, involvert gutta og gitt de mye god erfaring.
- Lærer masse av Arild
Sundgot selv, bekrefter at han prøver å hjelpe sine argeste konkurrenter til å bli bedre spillere.
- Jeg prøver å hjelpe dem så godt jeg kan. De har veldig gode ferdigheter, men de har ikke så mye erfaring. Jeg prøver å hjelpe til hver dag, slik at de kan bli så gode som de kan bli.
Anthony Ujah nevnes av mange som Tippeligaens største spisstalent, og han bekrefter at Sundgot gir ham råd på treningsfeltet.
- Jeg lærer masse av Arild, og det har jeg gjort siden den dagen jeg kom hit. Han er full av erfaring, og alle unge spillere ønsker seg den rutinen han tar med seg på banen. Han er flink til å snakke til meg under kamp, gi meg tips om posisjonering og hvor jeg skal løpe. Jeg tror ennå det er mye jeg kan lære av ham, skryter Ujah.
På søndag spiller LSK borte mot Stabæk i serieåpningen. Bli ikke forundret om det er Arild Sundgot som står igjen som matchvinner.
Kommentar