Den meget spennende serieinnspurten

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Ola
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Dec 2003
    • 1651

    Den meget spennende serieinnspurten

    9 serierunder igjen. Jeg har sett inn i fremtiden og prøvd meg på en analyse av serieinnspurten:

    Jeg har spådd utfallet, basert på en sannsynlighetsberegning, av hver enkelt kamp og sitter igjen med en tabell som er ganske lik den tabellen vi kan lese i avisene i dag. De samme lagene på topp4 i, samme rekkefølge.

    Nøkkelkampene er de såkalte 6-poengerskampene. Lyn-Viking i neste runde, Lillestrøm-Brann i 20nde serierunde, VIF-LSK i 21 runde, Start-VIF, VIF-Lyn, Viking-VIF og vestlandsderbyet Brann-Viking. Start har kanskje det ”enkleste” programmet, med oss på en andreplass. VIF derimot, kan avgjøre alt selv, hvis de makter å vinne de fleste av sine 6-poengers kamper. (De møter alle medaljekandidatene bortsett fra Brann.) Vålerenga spiller mot oss i runde 21, mot Start i 22 og mot Lyn i 23. De tre kampene er helt outstanding viktig for hvilken valør VIF får på sin medalje. VIF tar garantert medalje i år. Alle mine beregninger viser det. Viking er en ousider med flere vanskelige kamper, mange av disse tror jeg ender i poengdeling. Men Viking er med frem til siste runde.

    Lillestrøms sjanser er gode, men jeg er redd vi må kjempe om bronsen. Vi har igjen 5 hjemme og 4 borte. Tar vi alle 5 kampene hjemme får vi 15 poeng og er dermed oppe på 45 poeng FØR våre 4 bortekamper. (I min sluttabell ender vi på 46 poeng, altså 4. plass. Men jeg har ikke tatt høyde for 5 seire hjemme.) En nøkkelkamp AV DIMENSJONER er VIF-LSK. Utfallet av denne kampen vil ganske sikkert rokkere på medaljefordelingen til slutt. Skulle vi gjøre det utrolige, å vinne denne kampen, da vil vi være med helt der oppe til siste slutt. Skulle vi tape denne kan vi gi opp gullet og konsentrere oss om topp4. Taper vi denne kampen er sjansene store for at vi gir gullet til VIF. Måtte gud forby. Lyns skjebne vil avgjøres i de neste to rundene. Skulle de få med seg under 3 poeng fra disse to kampene så tror jeg vi har en konkurrent mindre der oppe. Brann skal ha maksimal utteling om de skal kunne ta medalje.

    Våre nøkkelkamper er altså Brann og VIF. Men jeg sier som Arne Erlandsen; ”fokus på neste kamp”. I mine beregninger tar Start gullet med 53 poeng. Dette blir spennede. Jeg både gruer meg og gleder meg.
  • christoffer
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Dec 2004
    • 326

    #2
    Jeg tror seriøst at vi havner på toppen, tror neppe at seriemesteren får så mye som 56 poeng. Kommer til å ligge på rundt 50. Vi kan tåle et tap mot Vif. Det er mot middelhavsfarerne at vi må gjøre det.

    Tar vi Odd til helgen har vi startet en pen seiersrekke, og når klubber kommer inn i en sånn stim holder den gjerne i 10-15 kamper uten tap.

    Jeg tror Lsk og Ham-kam tar mest poeng i høst.

    Kommentar

    • BennyLem
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Aug 2005
      • 2902

      #3
      Er bekymret for bredden på stallen vår, kontra "de unevnelige". Vi må regne med kort/skader mot slutten, og det virker som konkurransen om plasser i 11-er'n ikke er så stor.

      Det positive er at vi får samkjørt laget med få utskiftninger, men det negative er at vi ikke har alternativer. Spesiellt midtbanen virker sårbar. Ingen kan ta over for Pål, Kasey eller Robbie.

      Personlig er jeg skuffet over at vi ikke har hentet inn forsterkninger som hever laget.

      Benny
      Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

      Kommentar

      • RSP
        Moderator
        • Aug 2004
        • 10498

        #4
        Takk for et meget godt innlegg, Ola. Jeg er enig i mye av det du skriver, og er også optimistisk mhp. at LSK kan ende blant de 4 øverste og dermed få RL-spill. En topp 4-plassering i serien + mulig cupfinale, vil etter min mening være et meget godt resultat i 2005: Husk at Uwe har som uttalt målsetting å kunne kjempe om seriegull i løpet av 3 år.

        Serien blir utvilsomt meget tett, og marginene små. LSK har, som du skriver, 5 hjemmekamper igjen - en stor fordel ! De 2 neste kampene vil gi en indikasjon på hvordan fuglas sjanser til en ABSOLUTT TOPPLASSERING (gull/sølv/bronse) er. Hvis vi ikke snubler mot Odd, dvs. får 3 poeng, og også får med oss minst 1, helst 3, poeng fra gressbanen på Hamar tyder mye på at vi om et par uker ligger på 2 eller 3 plass på tabellen og dermed for alvor er med i kampen om ABSLOUTT TOPPLASSERING. LSK har bak seg 4 vanskelige kamper (Start, Lyn, Viking og RBK), og har hentet 9 poeng ! Hvis Uwe klarer å nullstille, og ikke minst fansen forsetter å gi sin fenomenale støtte, kan alt skje...

        Kommentar

        • Tony
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2003
          • 4737

          #5
          Seriegullet blir mellom LSK og vif...utrolig nervepirrende!!!

          Kommentar

          • Justnes
            Medlem
            Hoffnarr
            • Nov 2003
            • 57

            #6
            Tror det står mellom oss, start og vif jeg med start som en favoritt pga det letteste programmet igjen. Hvis du ser på vårt kamp-program mener jeg uten å være altfor superoptimistisk at vi burde klare oss nesten uten tap de siste ni. Det høres kanskje sjukt ut, men hvis vi ser på motstanden pluss vårt kjempespill om dagen så skulle det være en mulighet.

            Vi bør slå Odd, Tromsø, Bodø/Glimt og Molde hjemme samt Aalesund borte. De mer tvilsomme kampene er derfor Brann hjemme samt Kamma, Enga og Fredrikstad borte. Hvis vi realistisk sett vinner en, spiller to uavgjort og taper en av disse fire, så ender vi opp med 20 poeng på de siste ni matchene og 50 sammenlagt.

            Tror det holder til sølv bak start jeg.

            Som christoffer sier så er det viktigst at vi vinner hjemmekampene mot middelhavsfarerne. Uavgjort og et poeng eller tap i en del av de kampene vil føre oss ut av medaljestriden.
            Petter Justnes

            Kommentar

            • Ola
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Dec 2003
              • 1651

              #7
              Opprinnelig skrevet av Justnes
              Tror det står mellom oss, start og vif jeg med start som en favoritt pga det letteste programmet igjen. Hvis du ser på vårt kamp-program mener jeg uten å være altfor superoptimistisk at vi burde klare oss nesten uten tap de siste ni. Det høres kanskje sjukt ut, men hvis vi ser på motstanden pluss vårt kjempespill om dagen så skulle det være en mulighet.

              Vi bør slå Odd, Tromsø, Bodø/Glimt og Molde hjemme samt Aalesund borte. De mer tvilsomme kampene er derfor Brann hjemme samt Kamma, Enga og Fredrikstad borte. Hvis vi realistisk sett vinner en, spiller to uavgjort og taper en av disse fire, så ender vi opp med 20 poeng på de siste ni matchene og 50 sammenlagt.

              Tror det holder til sølv bak start jeg.

              Som christoffer sier så er det viktigst at vi vinner hjemmekampene mot middelhavsfarerne. Uavgjort og et poeng eller tap i en del av de kampene vil føre oss ut av medaljestriden.
              Fotballkamper avgjøres ofte av tilfeldigheter i form av stang inn/stang ut, dommeravgjørelser etc. Jeg tror det blir disse tilfeldighetene som vi være avgjørende for tabellplasseringen, kanskje i siste eller nest siste serierunde, så tett er det. Men hvis du tror at vi skal tape èn kamp av 9, da er du en større optimist enn realist.

              Kommentar

              • Anders_Bakken
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Jan 2004
                • 542

                #8
                Klarer vi å opprettholde nivået vi har nå....samt fortsette å ta poeng på bortebane mener jeg vi har ei fair sjanse på gull. De to vanskeligste matchene vi har igjen er enga og Fredrikstad borte....muligens blir matchen mot Brann hjemme relativt tøff. Resten av kampene bør vinnes....men alle som har hjertet sitt i LSK vet at utfordringen ligger i å følge opp etter en god match...og opprettholde nivået mot antatt dårligere lag. Å tro at vi skal vinne resten av kampene blir vel å tro på nissen...men det er selfølgelig lov å håpe. Klarer vi å ende på over 50 poeng tror jeg det blir sølv eller gull..

                Kommentar

                • Galla
                  Medlem
                  Hoffnarr
                  • Apr 2004
                  • 42

                  #9
                  Lillestrøm tar ikke gull i år.

                  Det hadde vært superoptimistisk og tro det. Må nok bare innse det.

                  Men neste år....

                  Kommentar

                  • scages
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Nov 2003
                    • 1292

                    #10
                    Vinneren av kampen mellom Enga og Lillestrøm på Ullevaal i september stikker av med gullet.
                    Detta blir sinnsykt!

                    Kommentar

                    • Lars
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Feb 2004
                      • 6156

                      #11
                      Etter min mening vil alt fra 4. plass og oppover være knallbra. 4. plass medfører både Royal League og UEFA-cupspill (så lenge cupvinneren havner foran 4. plassen på tabellen). Men CL-kval. hadde selvsagt ikke vært å forakte.

                      Seriegull tør jeg ikke å tenke på engang. Det hadde vært helt vilt.

                      Ola: Jeg kom også frem til 46 poeng da jeg lekte meg litt med kampene i serieavslutningen. Til dette trenger vi gode, men ikke fantastiske resultater.

                      Kommentar

                      • HSft
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Dec 2004
                        • 6079

                        #12
                        Lillestrøm har absolutt noe på gang, men det blir nok ikke gull i år nei. Tror Vif kan snuble en del før sessongen er slutt, er vel et kjent rbk-fenomen at man gjør dårlige kamper etter CL. Start har vist svakhetstegn, men tror de gjennværende kampene dems er for lette til at vi kan ta dem igjen. Kanskje vi kan få sølv, men da må vi slå vif på ullevål.

                        Jeg synes det er eget bra det lillestrøm har fått til med begrensa midler i år, kan ikke skjønne at noen kan være missfornøyd med at vi ikke har henta fler spillere som forsterker laget. Vi har tross alt et rimelig stort underskudd og et bra lag, hvem skulle vi henta?

                        Vi har en del spillere som kan brukes på midtbanen, og kan nok spare hvilken som helst midtbanespiller i en kamp og fortsatt ha et godt lag.
                        Rambekk kan erstatte wehrman selv om det ikke er ønskelig. Og de tre offensive plassene kan besettes av Sundgot, Riise, Koren, Søgård, Strand, (Mouelhi?), (radulovic) , (Powell).

                        Om vi vil spare Koren kan vi bruke sundgot eller kanskje mouelhi? uten at laget av den grunn blir svakt. Om vi vil spille uten strand kan vi spille med powell på venstrevingen, riise på høyre og søgård på venstre eller 352 med stefanutto uten at laget blir direkte svakt, det gikk jo greit i starten av sessongen. Wehrman er vel den det er vanskeligst å være uten, men rambekk kan vel gjøre en grei jobb på plassen, har duelstyrken som skal til.

                        Kommentar

                        • Anders_Bakken
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Jan 2004
                          • 542

                          #13
                          Jeg kan ikke skjønne annet enn at vi har det letteste kampprogrammet igjen. Start har RBK hjemme , Brann borte og søpla hjemme som de tøffeste matchene. RBK vil ganske sikkert løfte seg et par hakk nå..og gjøre det sterkt utover høsten med Høgmo bak spakene.
                          Søpla har de desidert tøffeste kampene igjen...FFK borte, oss hjemme,derby mot Lyn(garantert U), Viking borte og RBK hjemme.

                          Jeg har troa på at dette kan gå veien..jeg velger å avskrive Viking..de imponerer ikke meg.

                          Kommentar

                          • Fridtjof
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Feb 2005
                            • 2120

                            #14
                            Virker ikke som at Start helt har marginene med seg for tiden. Når Rosenborg kommer på besøk til helga med trenerskifte-effekten kan det fort bli et nytt poengtap.
                            Er ikke 100% at enga slår Aalesund på Coler Line.
                            Viking møter Lyn på Ullevål, og det kan fort ende med tap. Hvis vi bare får sikra 3 poeng mot Odd ser tabellen plutselig slik ut:

                            Start 36
                            Fugla 33
                            Enga 32
                            Viking 31
                            Lyn 31

                            Skal altså ikke så mye til før vi klatrer opp til andre allerede til helga. Dette ville vært et fint utgangspunkt før skrekkrekka Ham-Kam (b), Brann (h) og Enga(b).
                            Tiden vil vise hva som skjer. Selv håper jeg på en fjerdeplass og cuppen
                            Ingen kanarifugl skal noen gang bære drakt nummer 18 etter Legenden!

                            Kommentar

                            • Fridtjof
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Feb 2005
                              • 2120

                              #15
                              Er det forresten noen som vet om Norge får én eller to plasser i CL til neste år?
                              Ingen kanarifugl skal noen gang bære drakt nummer 18 etter Legenden!

                              Kommentar

                              • Hamburg & Kanari
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Aug 2005
                                • 3006

                                #16
                                Jeg tror HamKam borte er vanskeligere enn mot Søpla bort og Brann Hjemme. Brann er betydelig svekket og er nå bare enda et vestlandslag uten mange andre styrker enn Scharner, og han er best foran eget publikum. Mot Søpla hever vi oss, spiller klokt og ballsikkert som mot Rosenborg sist og da kan de bare spille grisefotball, søpla drar da kort, frispark imot og taper. Kippe matchvinner.

                                I et komplett urealistisk fantasi scenario blir vi tildelt en straffe mot VIF på Ullevaal (dette forutsetter utenlandske dommere)

                                Får vi til samme flyten nå fremover som vi fikk i 2001 sesongen blir det gull fordi RBK ikke kjøpte 4 spillere i pausen og er derfor hektet av. Tror ikke de greier RL engang, ei heller å ta oss igjen, for 1 poeng i snitt blir umulig selv for de. MEN: forhåpentligvis kan de heve seg såpass at de klarer å legge ut litt miner for våre tittel-konkurrenter
                                LSK Norges beste lag

                                Kommentar

                                • Leif A
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Dec 2003
                                  • 3962

                                  #17
                                  Bra analyse, Ola.
                                  Men som den super-optimistiske kanarifansen jeg er, så tror jeg selvfølgelig på bedre enn 4. plass.
                                  I likhet med Anders_Bakken vil jeg peke på RBK som en liten joker i innspurten. De har fått en ny trener, en som har vist at han klarer å få mye ut av spillermaterialet, og de har nå bare æren igjen å spille for. Og det kan faktisk bety ganske mye.

                                  Hvorfor blir i så fall RBK en joker? Fordi RBK har igjen alle lagene rundt LSK på tabellen: Start, VIF, Viking, Lyn og Brann.

                                  Ellers har lagene over LSK også sine tøffe rekker:
                                  Start skal i rekkefølge ha RBK(h), Odd(b), HamKam(h), Brann(b), VIF(h), TIL(b), AaFK(h), Glimt(b), FFK(h).
                                  Vif skal ha: AaFK(b), Glimt(h), FFK(b), Molde*(h),LSK(h), Start(b), Lyn(h), Viking(b), RBK(h), Odd(b).
                                  Viking skal ha: Lyn(b), Molde(b), RBK(h), Odd(b), Kamma(h), Brann(b), VIF(h), TIL(b), AaFK(h).

                                  (*Hengekamp)

                                  Men det vil uansett ikke være noen tvil om at LSK ikke kan avgi så veldig mange poeng i de resterende 9 kampene, dersom vi skal ha noen som helst mulighet til å klatre til topps. Det er såpass tett både i topp og bunn, at alle lag har noe å spille for. Det blir 9 spennende serierunder fremover, noe som kommer til å slite hardt på nervene.

                                  Og med tanke på de siste sesongene, så er jeg sjeleglad for akkurat dét!
                                  Knurr...

                                  Kommentar

                                  • _Jonern
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Jan 2004
                                    • 4380

                                    #18
                                    Jeg hater å si det, men jeg tror Enga blir sterkest på slutten. De har sterkest stall, god flyt, vanvittig gode defensivt, og scorer i hver kamp (unntatt 1 for pirkerne). Måtte jeg ta feil.

                                    Begynner å se en tendens til at Start ikke lenger i like stor grad makter å avgjøre kamper på slutten. De vil henge med helt inn, men om det holder til gull er jeg usikker på. Spørs også om de har rutine nok når gullukten stadig blir sterkere.

                                    Viking imponerer meg ikke spillemessig, så jeg tror ikke de kan være utfordrere til gullet. Heller ikke Lyn selvom de henger brukbart med. Brann sliter og det er nok for langt opp.

                                    Så var det oss da... Jeg tør ikke håpe noenting. Er vi virkelig gode nok til å ta gullet? Vi har vært der før og "raknet". Under Erlandsen var vi ikke et vinnerlag, vi var et "nesten lag". Vanskelig å si om Rösler klarer å ta det siste steget, som Erlandsen aldri klarte. Det som er interresant er at Rösler stadig vekk bryter barrierer, det gjorde ikke AE. Det tyder helt klart på at han er en vinnertype, og klarer å overføre det til gutta.

                                    Jeg tror vi en gang vi tar gull med Rösler, men det blir for tidlig allerede i år. Medalje er absolutt innen rekkevidde, og jeg er, i likhet med laget, fornøyd med 4.plass
                                    ..................

                                    Kommentar

                                    • hthaug
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Nov 2004
                                      • 432

                                      #19
                                      Mageføelsen sier:

                                      13.08.2005 LSK - Odd Grenland 2-0
                                      28.08.2005 HamKam - LSK 1-2
                                      11.09.2005 LSK - Brann 3-1
                                      18.09.2005 Vålerenga - LSK 0-0
                                      25.09.2005 LSK - Tromsø 1-0
                                      02.10.2005 Aalesund - LSK 1-1
                                      16.10.2005 LSK - Bodø/Glimt 2-1
                                      23.10.2005 Fredrikstad - LSK 2-1
                                      30.10.2005 LSK - Molde 2-0

                                      dvs 50 poeng.

                                      Kun et tap her - Og grunnen til det er at gutta viser en fandenivolsk innstilling om dagen, de vil virkelig vinne kamper.
                                      Innstillingen for min del virker et hakk eller to hvassere enn i 2001, så spennende blir det i allefall

                                      Kommentar

                                      • Ola
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Dec 2003
                                        • 1651

                                        #20
                                        Viktig å ta med i beregningene at vi pr dags dato har færre poeng enn de andre "Topp-4-lagene". Vi er ett poeng på "hæla" hva angår Viking, ett, to eller fire bak VIF og fem poeng bak Start. Noe som betyr at vi må sanke vesentlig flere poeng enn våre konkurrenter om vi skal kunne gå forbi. Vår målforskjell er heller ikke all verden. Jeg mener våre gullsjanser er under 10%, men at medaljesjansene er tilstede.

                                        Riktig at RBK blir en joker. Bare å heie på RBK i hver kamp fremover nå. Lyn og Viking skal ut hjemme mot BG og Ålesund i siste runde. Dette kan være kamper hvor bortelagene kjemper med nebb og klør for å overleve. Er det da vi skal komme forbi og kapre bronsen? Våre konkurenter(Lyn, Viking, Brann, VIF, Start) skal møte "hverandre" i 7 oppgjør før sesongslutt. Noe som betyr at det vil bli gitt fra seg en god del poeng. Og hvordan påvirker Champion League Vålerengas innsats? Kan VIF eller Start rakne?

                                        Kommentar

                                        Working...