Nyheter april 2011

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • lskgogo
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Feb 2010
    • 633

- Har mer inne

Erling Knudtzon er et eneste stort glis etter scoringen mot Vålerenga. Nå gleder han seg til å vise seg fram for Åråsen-publikummet i morgen mot Haugesund klokka 16:00.

Tar seg en pause til mars 2012..

Kommentar

• RSP
      Moderator
      • Aug 2004
      • 10498

RB

LSK best med Søgård

ÅRÅSEN: LSK kan tape også med Espen Søgård på banen. Men Åråsen-klubben vinner sjelden når han ikke er med fra avspark.

MORTEN SVESENGEN
      Publisert 25.04.2011 kl 07:00 Oppdatert 25.04.2011 kl 08:35

Mot Brann i forrige hjemmekamp valgte LSK-trener Henning Berg å sette Espen Søgård på innbytterbenken fra start.

Det endte på samme måte for Berg i den kampen, som det også ofte har gjort for hans forgjengere Arne Erlandsen, Uwe Rösler og Tom Nordlie, når de ikke har hatt midtbanesliteren i første-elleveren. LSK-tapte.

I Bergs regjeringstid har ikke laget hans vunnet en eneste av de 10 kampene Fetsund-karen av en eller annen grunn ikke har startet. Statistikken viser 0-4-6 i kolonnene for seier,uavgjort og tap. Med 31-åringen på banen fra avspark, har den nåværende LSK-treneren 20-21-14 i uttelling.

Det betyr at LSK i Berg-perioden i snitt pr. kamp har tatt 1,47 poeng med Søgård fra start og 0,40 poeng når han har vært på benken, skadet eller hatt karantene.

– Jeg vet hvilke kamper Espen ikke har spilt for oss siden jeg overtok, og jeg er klar over statistikken hans, sier LSK-trener Berg.

2008 eneste unntak
      Men det Berg ikke vet, er at Søgårds statistikk har vært omtrent den samme helt siden han etablerte seg på LSK-laget til Arne Erlandsen i 2001-sesongen.

Siden LSKs sølvsesong for ti år siden har midtbanespilleren vært en nøkkelspiller for alle sine trenere, og han spilt et stort flertall av kampene enten det har vært Erlandsen, Rösler, Nordlie eller Berg som har hatt det sportslige ansvaret. Og alltid har poengfangsten vært dårligere uten Søgård på banen enn når han har startet kamper.

Det var kun i den perioden Erland Johnsen styrte laget i fra mai til oktober i 2008 at LSK tok flere poeng uten Søgård enn de gjorde med ham på laget.

I alle andre sesonger har poengplukkingen vært større med LSK-veteranen i førsteoppstillingen enn på sidelinja.

Totalt siden 2001 har LSK tatt 367 poeng på 228 kamper med Søgård fra start. De 44 kampene han enten har startet på benken, vært skadet eller hatt karantene, har LSK tatt 37 poeng.

Det gir et poengsnitt pr. kamp på 1,61 poeng med midtbanesliteren, og 0,84 poeng uten. Et lag med det sistnevnte snittet vil rykke ned hver eneste sesong. Mens et poengsnitt på 1,61 normalt gir en tabellposisjon mellom 3. og 6. plass.

– Støtter alltid laget
      Søgård har opplevd flere LSK-nedturer de gangene han har sett kampene fra tribunen eller benken, men han visste ikke at statistikken var så klar som den RB-sporten kan presentere i dag.

– Jeg har vel stått over de rette kampene da, sier Søgård beskjedent med et smil om munnen.

Han ønsker alltid å spille og han ønsker alltid at LSK skal vinne, og de få gangene han er blitt satt ut av laget har han ikke vært skadefro på lagets vegne.

– Som spiller ønsker jeg alltid at laget mitt skal vinne, men samtidig blir jeg alltid skuffet når jeg blir satt ut. Men det handler om å gjøre seg raskt ferdig med sin egen skuffelse slik at jeg kan støtte de gutta som skal spille. Har man karantene eller er skadet, så er det alltid annerledes, sier Søgård.

Noen kamper er verre å bli vraket til enn andre ifølge fetsokningen.

– Noen kamper betyr mer enn andre. Store oppgjør som serieåpningen, 16. mai og kamper mot Rosenborg og Vålerenga er ekstra morsomme å spille, men generelt har jeg aldri lyst til å stå over kamper, sier han.

Fikk reaksjon etter Brann-vraking
      Han ble satt ut av laget før forrige hjemmekamp mot Brann i begynnelsen av april etter at LSK hadde slått Stabæk 7-0 i serieåpningen. Den vrakingen kommer høyt opp på lista når Søgård skal rangere sine største skuffelser ved laguttak.

– Jeg forsøkte å skjule det da, men jeg må innrømme at jeg fikk en skikkelig reaksjon da jeg skjønte at jeg ville bli satt ut. Etter 7-0 i åpningen, så jeg ikke den vrakingen komme. Jeg sa ikke noe, men jeg tror de fleste som kjenner meg skjønte at det var tøft. Men jeg gjorde meg ferdig med det, og støttet opp de som startet mot Brann så godt jeg kunne, sier han.

Ved siden av Brann-kampen i år, er det en benketilværelse fra 2005 med Uwe Röslers som trener han husker best. Da LSK hadde slått Vålerenga i semifinalen i cupen og sikret seg cupfinalebilletten, ble Søgård og Pål Steffen Andresen satt ut av laget til hjemmekampen mot Tromsø noen dager etterpå.

– Uwe ville endre taktikk og mente at Pål Steffen og jeg som lokale spillerne ville ha størst problemer med å komme ned på jorda igjen etter seieren over Vålerenga. Da var jeg også forbannet, husker Søgård.

Og det gikk som det ofte går uten Søgård. LSK tapte.

– En viktig spiller for oss
      Spillere og trenere har kommet og gått på Åråsen i den drøye ti-årsperioden Søgård har vært i LSK-stallen, men 31-åringen har med få unntak fått spille etter at han etablerte seg i 2001.

Det håper han å gjøre i enda flere sesonger.

– Jeg er vel en spiller som trenerne stort sett vet hva de får av. Det kommer sjelden noe ekstraordinært fra meg, men jeg mener selv at jeg gradvis har utviklet meg mye også med ball. Uansett gjør jeg en ærlig jobb for laget, og har alle trenerne jeg har hatt satt pris på. Forhåpentlig kan jeg være en viktig brikke for laget en stund til, sier midtbanesliteren som foreløpig har kontrakt med LSK ut denne sesongen.

LSK-trener Henning Berg regner også med Søgård vil være en viktig brikke i laget hans framover.

– Vi vinner ikke alle kampene Espen starter, men han har definitivt mange egenskaper som gjør at han er en viktig spiller for oss. Først og fremst er han hardtarbeidende og disiplinert. Dessuten står han fram som et godt eksempel for alle andre både på og utenfor banen. Men vi har stor konkurranse om plassene nå, og jeg kan derfor ikke garantere Espen plass hver gang. Men at han fortsatt vil ha en viktig rolle i laget, er helt sikkert, sier Berg.

Så gjenstår det å se om Søgård-effekten også slår til mot Haugesund.

Kommentar

• RSP
        Moderator
        • Aug 2004
        • 10498

RB (kommentar)

Trenger en hjemmefest

LSK har spilt festfotball denne sesongen. Men bare på bortebane. Hjemme mot Haugesund 2. påskedag må LSK også vise Åråsen-publikummet hva som bor i dem.

Vi er 360 minutter ut i den svært jevne Tippeligaen.
        LSK har framstått som en av de positive overraskelsene for mange. Tidvis har Henning Bergs mannskap servert festfotball.
        Det gleder selvfølgelig alle med gult og svart fotballhjerte. Skåret i gleden er de 90 eneste minuttene laget har spilt på Åråsen.
        Hjemmekampen mot Brann i 2. serierunde står i sterk kontrast til det LSK har vist i sesongens tre øvrige kamper – på bortebane.

Betyr mer enn tre poeng
        Mandag, 2. påskedag, får LSK-gutta igjen sjansen til å vise sitt hjemmepublikum at de kan spille godt også foran egne supportere.
        Hvis de klarer det, vil Brann-kampen bli unntaket, og det er mye lettere å akseptere for supportere som har blitt positivt overrasket av sine egne helter denne sesongen.
        Et nytt sportslig tilbakeslag mot Haugesund vil ta vekk noe av den optimismen som seriestarten har skapt.
        Da vil også enda flere få det for seg at LSK plutselig er blitt et lag som kun kan ligge bakpå og spille kontringsfotball. Det vil ikke være positivt verken for publikumstilstrømningen eller selvtilliten i spillergruppa.
        Derfor er det viktig for LSK å sette skapet på plass på eget gress allerede førstkommende mandag.

Dra nytte av tøff start
        En hjemmeseier mot Haugesund vil også ha stor betydning på en tabell som foreløpig ikke har satt seg helt i Tippeligaen.
        Åtte poeng på fem kamper vil se betydelig bedre ut enn fem poeng gjør på fire – selv om de fleste på forhånd nok ville tatt imot fem poeng på de fire første kampene før 2011-sesongen.
        Så lenge serieoppsettet ga LSK tre bortekamper mot Stabæk, Rosenborg og Vålerenga i tillegg til hjemmeoppgjøret mot Brann, er ikke det noen dårlig poengfangst.
        Men nå skal LSK bygge på den positive åpningen. Da må Haugesund slås mandag.

Møter «seg selv»
        Det er ingen enkel oppgave. LSKs ene hjemmepoeng mot Haugesund for akkurat ett år siden, var ett av de mest heldige poengene LSK fikk i 2010.
        Mandag er det LSKs tur til å møte et kontringssterkt bortelag. Så er det opptil Berg og spillerne hans å unngå at de møter seg selv i døra.
        LSK har spillere som kan mye mer enn å spille god kontringsfotball på bortebane.

Har mer å spille på
        Seriens mest spennende spisspar, Anthony Ujah og Björn Bergmann Sigurdarson, trenger ikke en hel banehalvdel alene for å lage trøbbel for forsvarsspillere. De er en trussel også når motstanderne demmer opp foran eget mål.
        Nøkkelen ligger i at ballspillere som Nosa Igiebor og Stefan Gislason treffer med pasningene sine både framover og sideveis, og ikke minst at kanter og backer kommer seg høyt nok i banen før de slår innlegg,
        I tillegg må Karim Essediri justere høyrefoten, slik at LSK igjen kan bli en trussel på dødball.
        Hentes disse egenskapene fram førstkommende mandag, kan det blir LSK-moro også på hjemmebane.
        Da vil de også for alvor melde seg på i den riktige enden av tabellen.
        Åråsen-klubben vil da kunne bygge videre på den oppturen klubben har opplevd den siste måneden.
        Det er avgjørende både sportslig – og ikke minst økonomisk.

MORTEN SVESENGEN

Kommentar

• RSP
          Moderator
          • Aug 2004
          • 10498

lsk.no

- HÅPER HAUGESUND PRESSER HØYT

Logi tror på en jevn kamp mot vestlendingene.

Kommentar

• RSP
            Moderator
            • Aug 2004
            • 10498

RB

Berg-skryt av Haugesund

ÅRÅSEN: LSK-trener Henning Berg tar ikke lett på Haugesund. Men han har stor tro på at hans eget lag vil levere en god hjemmekamp mandag.

MORTEN SVESENGEN
            Publisert 24.04.2011 kl 19:22 Oppdatert 25.04.2011 kl 00:48

– Vi har fått gjort det vi skal på trening gjennom påsken, og alt ligger til rette for at vi skal prestere bra, mener LSK-trener Henning Berg.

LSK tapte sesongens første hjemmekamp for Brann med 4-1. På bortebane er LSK fortsatt ubeseiret med en seier og to uavgjort, og 2. påskedag forventes det at laget også skal få tellende resultat på eget gress.

– Vi forventer alltid at vi skal prestere bra uansett hvor vi spiller, men det hadde selvfølgelig vært moro å få til en god kamp hjemme på Åråsen. Vi var ikke fornøyd med den første hjemmekampen mot Brann, sier Henning Berg.

– De har et godt spisspar
            LSK-treneren advarer likevel dem som tror at det bare er å forskuttere tre poeng på hjemmebane mot et bortesvakt Haugesund.

– Haugesund er et godt fotball-lag. Vi har sett begge bortekamepen de har tapt så langt, mot Tromsø og Aalesund. I begge de to kampene fikk de dårlig betalt. Det samme var tilfelle mot Brann sist, mener Berg.

Også i fjor slet Haugesund med å få med seg poeng på fremmed gress. Kun nedrykkslagene Sandefjord, Hønefoss og Kongsvinger ble slått i løpet av 15 bortekamper. På Åråsen i april for ett år siden, tok de med seg et høyst fortjent poeng i kampen som endte 1-1.

– De hadde en god sesong i fjor totalt sett. Også da fikk de av og til dårlig betalt i bortekampene. I kampen på Åråsen ga de oss tøff motstand. De har et godt spisspar som samarbeider bra, og de spiller en veldig direkte still. Samtidig har de gode ballspillere både på midtbanen og i forsvar. På ingen måte et lag å ta lett på, mener LSK-treneren.

Men han mener uansett at hans eget mannskap skal ha en god sjanse.

– Vi spilte en god kamp mot Vålerenga, og hadde abslolutt fortjent å få med oss mer fra den kampen. Nå vil vi gjerne følge opp mot Haugesund. Det er ingenting som tilsier at vi ikke skal lykkes med det, mener Berg.

Sigurdarson tilbake
            Berg disponerer den samme troppen som han hadde på Ullevaal forrige helg. Edwin Eziyodawe og Mathis Bolly er ute med skader. I tillegg er ikke Arild Sundgot regnet som kampklar.

– Arild er nok litt nærmere enn han mener selv, men det er riktig at han sliter mer enn vi ønsker. Det er lett å skjønne at det er frustrerende for ham ikke å føle at han er på det nivået han ønsker å være. Samtidig trener han mer med laget nå enn han gjorde i vinter. Det viktigste for Arild er nettopp å trene godt. Han har en rutine som gjør at han kan gå inn og spille godt uten kamptrening. Det er uaktuelt å la ham spille andrelagskamper på kunstgress nå, sier LSK-treneren.

En spiss som er meldt kampklar til mandagens oppgjør mot Haugesund, er Björn Bergmann Sigurdarson. Islendingen var tilbake på Åråsen-treningen søndag.

– Jeg kastet opp lørdag morgen, men allerede utpå dagen var jeg i så god form at jeg spiste. Føler meg i fin form, og er klar til kamp, forsikrer Sigurdarson.

LSK-lag mot Haugesund (4-4-2): Stefan Logi Magnusson – Karim Essediri, Steinar Pedersen, Frode Kippe, Lars Kristian Eriksen – Erling Knudtzon, Stefan Gislason, Espen Søgård, Nosa Igiebor – Bjørn Bergmann Sigurdarson, Anthony Ujah.

LIVE: Du følger kampen her fra klokka 16.00 mandag!

Kommentar

• *46*

VG - dagens papirutgave (25/04-2011)

Svea & Juva - Før avspark

HOT!
              1: Erling Knudtzon
              For de fleste som ser på har Knudtzon vært en frustrert fotballspiller - lenge. Alle har sett at han utvilsomt har noe inne, men det har sittet langt, lnagt inne. Nå får han det ut.

(Det står også å lese om dagens kamp at LSK mest sannsynlig stiller med samme lag som mot bydelslaget.)

Kommentar

• RSP
                Moderator
                • Aug 2004
                • 10498

lsk.no

- REVANSJE MOT HAUGESUND

Hovedtreneren har gjort LSK-spillerne klare til dyst. LSK-Haugesund på Åråsen klokka 16:00 i dag.

Kommentar

• RSP
                  Moderator
                  • Aug 2004
                  • 10498

lsk.no

LES DEG OPP FØR LSK-FKH

Dette bør du vite når LSK tar imot Haugesund på Åråsen i dag kl. 16.00.

Kommentar

• RSP
                    Moderator
                    • Aug 2004
                    • 10498

RB

Nosa: – Trenger en hjemmeseier

ÅRÅSEN: Nosa igiebor har allerede scoret ett mål mer i år enn han gjorde på hele 2010-sesongen. Nå vil han vise seg fram på Åråsen.

MORTEN SVESENGEN
                    Publisert 25.04.2011 kl 13:35 Oppdatert 25.04.2011 kl 14:41

Alle de tre målene til Igiebor har kommet på bortebane. Det har så langt også alle poengene. LSKs eneste hjemmekamp – mot Brann – endte med tap 1-4. Det har LSK-spillerne planer om å gjøre noe med i kampen mot Haugesund mandag.

– Det er ingen ting som tilsier at ikke vi skal klare å spille like godt hjemme på Åråsen som vi har gjort borte. Kvalitetene i laget er mer enn gode nok. Viktig at vi får en hjemmeseier nå. Det trenger vi, sier Nosa Igiebor.

– Vi har ingen unnskyldninger
                    Han mener at alt ser bra ut med LSK-mannskapet foran sesongens andre hjemmekamp.

– Det ser veldig bra ut. Vi har ingen unnskyldninger for ikke å prestere nå. Banen på Åråsen er flott, vi er i god form og vi har mange gode spillere. Alt ligger til rette for en god kamp, mener Nosa.

Det betyr ikke at han undervurderer Haugesund.

– På ingen måte. Haugesund er et godt lag, men her hjemme på Åråsen skal vi være gode nok til å slå alle. Derfor mener jeg også at vi bør vinne denne kampen selv om motstanderen er bra, sier Igiebor.

Vurderer spill for Nigeria neste helg
                    Nigerianeren forteller at han selv er i god form, og han håper å bidra som venstrekant på midtbanen – selv om han gjerne skulle spilt i midten.

– Venstrekanten er ikke min beste posisjon. Jeg er best sentralt i en offensiv rolle, men hvis treneren mener jeg kan gjøre en jobb for laget der så spiller jeg der, sier Nosa.

20-åringen er tatt ut på det nigerianske OL-landslaget som spiller OL-kvalifisering mot Liberia (1-1 i første kamp) kommende helg. Han får fri fra LSK som selv spiller 1. runde mot Fu/Vo den helga. Men Nosa vet foreløpig ikke om han drar til Nigeria for å spille kampen.

– Jeg har fått fri til å dra, men siden vi møter Fredrikstad allerede fredagen etter, må jeg være tilbake allerede tirsdag. Det betyr at det blir et slitsomt reiseopplegg med flere flybytter begge veier, og derfor er jeg usikker på om jeg drar, sier Nosa.

Mot Haugesund i ettermiddag er han helt sikkert med, og da håper han sammen med lagkameratene å lage en fest for hjemmepublikummet på Åråsen.

Kommentar

• Serbern
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Apr 2006
                      • 5496

Akkurat som Fernando Torres

SCORET TO: Men Anthony Ujah snakket mer om Bjørn Bergmann Sigurdarson etter storseieren mot Haugesund. Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX

Men Lillestrøms toppscorer var ikke mest opptatt av sine egne scoringer mot Haugesund.
                      TABELL

LILLESTRØM-HAUGESUND 5-0:
                      ÅRÅSEN (Nettavisen): Det var nesten litt uvirkelig da dommeren blåste av på Åråsen like før klokka seks andre påskedag.
                      Nei, hjemmelagets 5-0-seier mot Haugesund var ikke uvirkelig i en liga hvor målfester og overraskende resultater avløser hverandre.
                      Men statistikkene var det.
                      På topp
                      Anthony Ujah toppet da toppscorerlista i Tippeligaen med sju mål på fem kamper. På andreplass på den samme lista var da Lillestrøms midtbanespiller Nosa Igiebor, som har notert seg for fem mål på fem kamper. Og på toppen av assist-lista regjerte spisspartner Bjørn Bergman Sigurdarson, med fem målgivende.
                      Hvilket lag hadde scoret flest i Norge? Jo, Lillestrøm med 18 mål på fem kamper, og hvilket lag hadde vært involvert i flest mål hittil i sesongen? Jo, Lillestrøm, med 27 mål i de fem kampene de til nå har spilt.
                      Lillestrøm var tippet på nedre halvdel av de fleste. Henning Berg ble sett på som en klar kandidat til å få sparken først i årets Tippeliga.
                      Men mandag ettermiddag toppet Lillestrøm det meste.
                      - Spisser lever av scoringer
                      Tomålsscorer Anthony Ujah var etterpå mest opptatt av spisspartner Bjørn Bergmann Sigurdarsons 1-0-scoring.
                      - Han har vært fantastisk for meg hittil i sesongen, og det eneste han har manglet har vært scoringen. Han trengte det for selvtilliten. Derfor var jeg så glad da han scoret.
                      - Som spiss er det jo mål som gir selvtilliten, og han har manglet dem. Men heldigvis, akkurat som med Fernando Torres for Chelsea i helga, nå fikk han også scoringen, fortsatte nigerianeren.
                      - Nesten ikke til å tro
                      Islendingen virket selv mange kilo lettere da han møtte Nettavisen etter kampen, og det var ikke bare fordi han kastet opp lørdag morgen og en liten stund var usikker til mandagens kamp.
                      - Jeg kan ikke huske sist jeg var like glad. Det målet var viktig. Følelsen da ballen gikk i nettet var den beste. Jeg trodde det nesten ikke, sier han.
                      - Jeg har riktignok vært involvert i mange mål hittil i sesongen, det har hjulpet, men det er veldig mye bedre å score selv enn å være nest sist på ballen. De som sier noe annet, de lyver, gliser han etter sin første scoring for Lillestrøm siden juli 2010.
                      Ujah tror at han selv vil tjene på islendingens scoring.
                      - Ja, selvfølgelig, nå slipper han å stresse. Det er nødt til å være bra for meg også, sier han.
                      - Derfor var hans ene mål viktigere enn mine to, legger han til overfor Nettavisen.
                      Hete
                      Det var aldri tvil om hvor seieren ville ende mandag. Lillestrøm ledet 3-0 før Haugesund skapte noe som lignet på farligheter, men da vestlendingene yppet seg i et par minutter hadde det uansett lite å si. Romerikingenes offensive våpen, Ujah, Sigurdarson, Nosa Igiebor og Erling Knudtzon spiller nemlig med en enorm selvtillit, og var nådeløse.
                      Sigurdarson gjorde altså 1-0, Ujah satte de to neste, før Nosa Igiebor avsluttet scoringsshowet med de to siste.
                      Speiderne og agentene som følger Lillestrøms nigerianere kan ikke ha blitt mindre interessert etter denne kampen, og en rekke franske og nederlandske klubber følger de to tett. Ingen bør bli overrasket hvis én - eller begge - forsvinner til sommeren.
                      - Det får tiden vise. Kanskje blir det salg i august. Kanskje ikke, sier Henning Berg.
                      - Tror du at du har de beste spillerne også til høsten?
                      - Det er alltid spillere ut og inn i en klubb, men kanskje skjer det med andre spillere enn dem man tror. Det må uansett være rett klubb og rett antall penger. Hvis det ikke stemmer, så blir de her enda lengre.
                      - Skal bli toppscorer
                      Spørsmålet er hvor mange mål Ujah kan score hvis han blir i Norge i hele 2011. Han står med 21 mål på 29 kamper totalt for Lillestrøm, men har signert 19 mål på de siste 21 kampene sine for klubben.
                      - Hvor mange blir det?
                      - Hehe...jeg skal bli toppscorer i Tippeligaen, jeg.
                      - Men hvor mange?
                      - 15 mål. Det er målet, gliser Ujah.
                      Vel vitende om at det kommer han til å klare.
                      Lett.

Last edited by RSP; 26.04.2011, 07:28. Begrunnelse: Lenke.

Kommentar

• RSP
                        Moderator
                        • Aug 2004
                        • 10498

RB

– Vil gjøre unggutta interessante for storklubber

ÅRÅSEN: (LSK – Haugesund 5-0). De er bare 20 år, men har allerede markert seg til gangs. Anthony Ujah, Bjørn Bergmann Sigurdarson og Nosa Igiebor er – og kan bli – gull verdt for LSK.

MARTIN HOLTERHUSET
                        Publisert 25.04.2011 kl 18:55 Oppdatert 26.04.2011 kl 07:02

Mot Haugesund tegnet trioen seg på scoringslista i den meget streke 5-0-seieren mot Haugesund. Bjørn Bergmann Sigurdarson åpnet scoringsballet før Ujah og Nosa i tur og orden nettet to ganger hver.

Før overgangsvinduet stengte var det kun en bankgaranti som veltet overgangen til den spanske La Liga-klubben Real Mallorca. Etter fem seriekamper har nigerianeren scoret sju ganger for LSK.

MINUTT FOR MINUTT: Les kampreferat fra LSK – Haugesund her!

– Vi tror markedsverdien hans har økt siden den gang, sier LSK-trener Henning Berg.

– Har de lille ekstra
                        Det er ikke tilfeldig at de tre 20-åringene havnet på nettopp Åråsen. Sportsdirektør Torgeir Bjarmann forteller at klubben tidlig så at de offensive spillerne hadde det lille ekstra.
                        – Vi treffer på mange flere spillere enn vi bommer på, sier Bjarmann.
                        Verken han eller trener Henning Berg vil selge gullkalvene før de mener tidspunktet og et eventuelt bud er riktig.
                        – Vi ønsker å utvikle dem og gjøre dem interessante for andre klubber. Skal de gå må det være til rett klubb for dem, mener Berg.
                        Utviklingen til Igiebor mener han var synlig på 5-0-scoringen.
                        – I fjor hadde nok den gått utenfor istendenfor mellom stengene.

Sulten trio
                        LSK-treneren forteller om sultne unggutter som ønsker å utvikle seg hver eneste dag.
                        – Det er en veldig viktig egenskap, sier han.
                        Siden forrige sesong har de utviklet seg mye, men enda er forbedringspotensialet stort hos 20-åringene.
                        – De har enda litt mer å gå på i den defensive delen av spillet sitt, mener treneren.

– Seier viktigst
                        Etter at islandske Stefan Gislason ble klar for Åråsen-klubben, og kom seg i kampform, har Nosa Igiebor blitt skjøvet ut på venstresiden på midtbanen. Det er ikke der balleleganten trives best.
                        – Nei, jeg liker meg best som offensiv midtbane, men spiller der jeg får beskjed om, sier Nosa.
                        I likhet med landsmann Igiebor smilte Ujah bredt etter 5-0-seieren mot Haugesund. Men han vil ikke snakke om toppscorer-tittel eller anslå hvor mange mål han kan ende på denne sesongen.
                        – Det viktigste er at laget vinner og at jeg bidrar med mitt. Bare vi vinner er jeg veldig fornøyd, sier Ujah.

Kommentar

• RSP
                          Moderator
                          • Aug 2004
                          • 10498

RB

Tilbakebetaling til fansen

(LSK – Haugesund 5-0). LSK-trener Henning Berg syntes det var godt å gi LSK-supporterne valuta for inngangspengene.

MARTIN HOLTERHUSET
                          Publisert 25.04.2011 kl 19:12 Oppdatert 26.04.2011 kl 00:48

– Vi veit hvor sulteforet supporterne har vært på gode opplevelser på Åråsen de siste årene. Dette var i så måte en viktig seier for fansen, klubben og spillerne, sier Berg.
                          I sesongens andre hjemmekamp kunne de 6.612 frammøtte juble for den første trepoengeren på eget gress. De fem laget sto med foran Haugesund-kampen var alle hentet på bortebane.
                          Men det var ikke bare poeng tilskuerne på Åråsen fikk med seg hjem i det varme påskeværet Angrepsspillet skinte nesten like mye som sola over Lillestrøm.

Skryter av Haugesund
                          Da Bjørn Bergmann Sigurdarsons nettkjenning var den første før pause, scoret laget hele fire ganger etter hvilen.
                          – Totalt sett gjennomførte vi en meget god kamp. Jeg er veldig fornøyd med det offensive spillet vårt og strukturen var bra begge veier, sier LSK-treneren.
                          Ekstra strek var seieren i hans øyne med tanke på hvilket lag som sto på motsatt banehalvdel.
                          – Haugesund er bedre enn det tabellen tilsier. Jeg mener de er bedre enn Brann og Tromsø, men har fått dårlig uttelling i kampene sine sålangt.

– Fantastiske
                          I tillegg til de tre målscorerne var også Berg veldig fornøyd med de målgivende pasningen fra høyreback Karim Essediri, det presise innlegget fra Erling Knudtzon på 3-0-scoring og innsatsen til midtbanesliter Stefan Gislason.
                          – Det var rett og slett moro å se på målene vi scoret i denne kampen, mener Berg.
                          Midtstopper og kaptein Frode Kippe syntes det var en fryd å se lagkameratene på topp mot Haugesund.
                          – Fantastiske spillere som har tatt enda et steg fra i fjor. Denne

Kommentar

• RSP
                            Moderator
                            • Aug 2004
                            • 10498

RB: Børsen LSK - Haugesund

Publisert 26.04.2011 kl 07:00 Oppdatert 26.04.2011 kl 07:00

Lillestrøm - Haugesund 5-0 (1-0)

Åråsen.
                            Mål: 1-0 (26) Björn Bergmann Sigurdarson (Karim Essediri), 2-0 (56) Anthony Ujah (Karim Essediri), 3-0 (60) Anthony Ujah (Erling Knudtzon), 4-0 (79) Nosa Igiebor (Björn Bergmann Sigurdarson), 5-0 (86) Nosa Igiebor (Ohi Omoijuanfo)
                            Gult kort: Stefan Gislason, Nosa Igiebor, LSK. Chris Pozniak, Haugesund.
                            Tilskuere: 6.612.
                            Målsjanser: LSK 8, Haugesund 3.
                            Cornere: LSK 3, Haugesund 5.
                            Dagens kanarifugl: Stefan Gislason.
                            Kampkarakter: 7
                            Publikum: 7

LSK (4-4-2):

STEFAN LOGI MAGNUSSON 6
                            Hadde svært lite å gjøre de første 45 min. bortsett fra et hardt frispark som han holdt greit. Rotet det til et par ganger med ballen i beina, men ble aldri straffet. Fikk tre ganske store målsjanser på seg de siste 20 min. Reddet alle. Fikk Kippe oppå kneet sitt, men reiste seg og fullførte.

KARIM ESSEDIRI 5
                            Serverte Sigurdarson med et godt frispark før 1-0. Serverte også flott til Ujah med et innlegg til mål nummer to. Det var også det mest positive fra backen i går. Han skapte unødvendig flere farlige situasjoner bakover. LSK ble ikke straffet for det i går, men slik slurv må lukes vekk.

STEINAR PEDERSEN 6
                            Har sett ut som en levende vegg den siste tiden. Sto fram og tok tak også i går. Var toneangivende i et forsvar som knapt slapp et normalt godt offensivt Haugesund til sjanser. Brøt i eget forsvar og satte i gang angrepet som punkterte kampen med 3-0. Ny god kamp.

FRODE KIPPE 6
                            Nær scoring på corner før to minutter var spilt, men Haugesund-keeperen fikk bokset foran hodet hans. Solid i forsvarsjobben sammen med Pedersen. Slapp ikke til gjestenes gode spisspar til noe som helst. Slo noen upresise langpasninger, ellers prikkfri innsats.

LARS KRISTIAN ERIKSEN 5
                            Ofte med offensivt i starten, men lykkes sjelden med venstrebeinet. Hemmes tydelig av å være høyrebeint når han ofte får ballen i god posisjon på venstre. Defensivt var han våken og konsentrert gjennom hele kampen. I klar framgang etter et par svake kamper innledningsvis.

ERLING KNUDTZON 6
                            Ikke til å kjenne igjen fra i fjor. Vinner dueller defensivt og utfordrer motspillere når han får sjansen. Er blitt mye roligere og bedre med ballen i beina. Har også hatt stor framgang på innleggskvaliteten. Serveringen på bakerste stolpe til Ujah til 3-0 holdt høy klasse.

STEFAN GISLASON 7 BB
                            Styrte midtbanen fra start og gikk foran da LSK festet grepet. Jobbet hardt og vant alt av dueller både i lufta og langs bakken. Da han vant ballen slo han stort sett kloke pasninger. Noen få var upresise, men generelt meget god kvalitet. Var god i 90 min. – banens beste spiller.

ESPEN SØGÅRD 6
                            LSK historisk sett klart bedre med Søgård fra start enn når han ikke spiller. Tok tak i kampen med hardt og oppofrende arbeid sammen med Gislason sentralt. Men midtbanesliteren gjorde også mye fornuftig med ballen. Årsbeste av Fet-gutten totalt sett.

NOSA IGIEBOR 7
                            Trives ikke like godt til venstre som i midten, men kommer oftere til avslutninger. Et kanonskudd i 1. omg. som nær hadde blåst inn. Lyktes ikke med alt offensivt, men crossballen til Knudtzon før 3-0 og to mål mot slutten krydret en kamp preget av mer hardt arbeid enn eleganse.

BJÖRN BERGMANN SIGURDARSON 7
                            Gjorde alt riktig uten å score mot Vålerenga. Nær sitt første siden juli i fjor da han kom gjennom skrått fra venstre. Fjernet en tung bør fra skuldrene da han headet LSK i ledelsen med sitt første mål på 851 min. Meget god i det meste andre han gjorde. Flott assist til 4-0.

ANTHONY UJAH 7
                            To kamper uten mål før denne. Ofte feilvendt i første omgang, og fikk vanskelig siden gjestenes forsvar passet godt på ham. Men jobbet hardt og sluttet aldri å prøve. Fikk belønningen da han posisjonerte seg riktig feltet to ganger etter pause og skallet inn sesongens nr. 6 og 7.

SUM 11 SPILLERE: 68

INNBYTTERE:

OHI OMOIJUANFO
                            (9 min. for Knudtzon)
                            Fikk de siste minuttene og bidro til at målfesten fortsatte da han serverte Nosa før 5-0.

STIAN RINGSTAD
                            (6 min. for Sigurdarson).
                            Inn på venstrekanten. Fikk noen morsomme minutter hvor publikum trampeklappet. Med i oppbyggingen til 5-0.

RUBEN GABRIELSEN
                            (6 min. for Søgård).
                            Fikk også være med på festen. Startet angrepet som ga 5-0 og hadde et herlig raid fra midtbaneposisjon.

DOMMER:

KJETIL SÆLEN 3
                            Uforståelig at han ikke ga Sigurdarson frispark på vei gjennom i 1. omg. Manglet generelt ei frisparklinje noen kunne bli klok på. Periodevis dømte han for små ting, for så å la klare frispark passere. Grei kortbruk. Ikke hans skyld at det ikke er lov til å løfte trøya over hodet.

ANALYSEN
                            LSK opptatt av å revansjere en dårlig hjemmekamp mot Brann. Tok tak i kampen fra start anført av Gislasons kloke fotballhode. Sammen med Søgård styrte han alt i starten. Sigurdarson nær sin første med en gang, men det etterlengtede målet hans skulle komme drøyt midtveis i omgangen. LSK slapp ikke gjestene til noe før pause, men klarte ikke å skape nok ut fra sitt eget overtak. Andreomgangen ble den festen alle de drøyt 6.500 hadde kommet for å se. Da fikk LSK til det meste offensivt og var ganske effektive. Gjestene skapte sin første sjanse etter 70 min., men seieren var aldri truet i det som ble en ny målfest.

Vurdert av Per Kristian Torvik og Morten Svesengen

Kommentar

• RSP
                              Moderator
                              • Aug 2004
                              • 10498

lsk.no

- Vi henger godt med nå

Ingen store fakter hos Frode Kippe etter nok en jubelkamp

Kommentar

• RSP
                                Moderator
                                • Aug 2004
                                • 10498

lsk.no

Følger i fotsporene til de store

Stefan Gislason har blitt bedre og bedre for hver eneste kamp han har spilt i LSK. Mot Haugesund hadde han fullstendig kontroll på midtbanen.

Kommentar

• RSP
                                  Moderator
                                  • Aug 2004
                                  • 10498

lsk.no

Fem kamper - sju mål

Med to nye nettkjenninger mot FKH står fantastiske Anthony Ujah med et målsnitt på utrolige 1,4 per kamp.

Kommentar

• RSP
                                    Moderator
                                    • Aug 2004
                                    • 10498

lsk.no

Belsvik imponert over offensiv slagkraft

Assistenttreneren, som har et stort ansvar for den offensive samhandlingen, kan smile godt om dagen.

Kommentar

• RSP
                                      Moderator
                                      • Aug 2004
                                      • 10498

lsk.no

Skryt til Sigurdarson, laginnsatsen og publikummet

Ujah, Nosa og Knudtzon skrøyt alle av hverandre etter 5-0 over Haugesund. Mest skryt fikk imidlertid Björn Bergmann Sigurdarson.

Kommentar

• RSP
                                        Moderator
                                        • Aug 2004
                                        • 10498

lsk.no

Ingen fare med Logi

Til publikums forskrekkelse ble målvakten liggende nede etter en tøff duell midtveis i 2. omgang. Etter kampen var han heldigvis tilbake i sedvanlig god form. - Jeg er klar til neste kamp, forsikrer islendingen.

Kommentar

• RSP
                                          Moderator
                                          • Aug 2004
                                          • 10498

lsk.no

- Strålende fornøyde

Henning Berg og LSK skinte om kapp med sola. Etter 5-0 over Haugesund vanket det lovord fra hovedtreneren.

Kommentar

Working...