Nyheter mai 2011

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • general
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Apr 2004
    • 1150

Toppscorer

Her er toppscorerne i Tippeligaen så langt

To nigerianere og én svenske har banket inn flest mål.
    Del med andre:

Tre spillere har foreløpig utmerket seg på toppscorerlisten i Tippeligaen.
    Se listen i videovinduet øverst!

Som på listen over assistkonger er det kanarigult som ligger på topp. Anthony Ujah har virkelig tatt Tippeligaen med storm denne sesongen. Sammen med lagkamerat Nosa Igiebor har de to scoret hele 12 mål på fem kamper.
    Rade Prica er også med på listen, mest takket være sine fire scoringer mot nettopp Lillestrøm.

Topp 3:
    Anthony Ujah (Lillestrøm) - 7 mål
    Rade Prica (Rosenborg) - 5 mål
    Nosa Igiebor (Lillestrøm) - 5 mål

TV 2 er Norges beste nettsted for nyheter, sport, underholdning, vær, tv-guide og video
    Last edited by iL; 05.05.2011, 09:32.
    Seriegull 2016!!!

Kommentar

• RSP
      Moderator
      • Aug 2004
      • 10498

RB: LSK-magasinet

Tror LSK blir i toppen framover

MORTEN SVESENGEN
      ESPEN BOLSTAD

ÅRÅSEN: Arne Erlandsen dukker opp i LSK-magasinet før Fredrikstad-kampen. Se også gamle klipp i programmet.

Tidligere LSK-trener og nåværende Ull/Kisa-trener Arne Erlandsen mener LSK ble tippet for langt ned før årets sesong.

– LSK har hatt de samme spillerne og har jobbet bra over flere år. De unge spillerne utvikler seg og blir bedre bare av å bli eldre. For meg er det ikke overraskende at LSK har spilt veldig bra, i perioder, sier Arne Erlandsen.

– Kan prege serien
      For 10 år siden førte Erlandsen LSK til sølv i Tippeligaen. I dagens LSK-magasin blir han spurt om han tror LSK har medaljesjanser i år.

– Vi var heller ikke tippet i toppen. Det er ikke besteandig sånn at forhåndfavorittenene slår til og vinner. LSK har vist at de har alle muligheter til å prege Tippeligaen, sier Erlandsen.

Erlandsen tror FFK havner midt på tabellen og mener de er for svake borte.

– Borges er den klart beste spillerne. Han vil være vanskelig for LSK å demme opp for, sier han.

Uten scoring på ny stadion
      Siden Fredrikstad bygde ny stadion i 2007 har LSK reist hjem målløse fra plankebyen. Steinar Pedersen har spesielt dårlige minner fra Fredrikstad.

– Nei, jeg ble litt ivrig i tilbakemeldingene til linjemannen, så jeg klarte å bli utvist etter at kampen var ferdig, sier Pedersen.

Sørlendingen har likevel troen på LSK-seier fredag:

– Men vi må være fullt skjerpt for å ta poeng, sier han.

Kommentar

• RSP
        Moderator
        • Aug 2004
        • 10498

lsk.no

- DET BLIR EN SPENNENDE KAMP

Henning Berg gjør ikke mange byttene fra forrige Tippeliga-kamp. FFK-LSK fredag klokka 19:00 på Fredrikstad stadion.

Kommentar

• RSP
          Moderator
          • Aug 2004
          • 10498

lsk.no

Klar for kamp?

Her det du trenger å vite før LSK gjester Fredrikstad Stadion fredag kl 19.00.

Kommentar

• RSP
            Moderator
            • Aug 2004
            • 10498

lsk.no

Kong Nosa av Midtbanen

Nosa Igiebor er i sin beste form og har i løpet av syv kamper scoret ni mål fra sin posisjon på midtbanen. Nå er han klar for å klå Tarik Elyounoussi og Fredrikstad.

Kommentar

• RSP
              Moderator
              • Aug 2004
              • 10498

lsk.no

- Tror FFK frykter LSK

Med en solid bortestatistikk i hånd tror Espen Søgård at kveldens motstander på Fredrikstad stadion frykter LSK.

Kommentar

• RSP
                Moderator
                • Aug 2004
                • 10498

lsk.no

Vant fortjent

LSK-juniorene viste Skeid hvem som var best torsdag kveld. Det endte 3-2 over Oslo-laget.

Kommentar

• Skinke
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Sep 2007
                  • 3914

Norges Fotballforbund har satt opp kampene i 2. runde NM G19 Telenor Cup:

Kvik Halden – Stabæk
                  Fredrikstad – Lørenskog
                  Trosvik – Bærum
                  Follo – Sarpsborg 08
                  KFUM Oslo – Moss
                  Skeid – Hønefoss
                  Vålerenga – Eidsvold Turn
                  Lyn – Lillehammer
                  Strømmen – Asker
                  Lillestrøm - Kirkenes
                  Raufoss – Hallingdal
                  Strømsgodset – Skarphedin
                  FK Tønsberg – Herkules
                  Sandefjord – Drammen
                  ODD Grenland – Ørn Horten
                  Start – Arendal
                  Staal Jørpeland – Viking
                  Bryne - Flekkefjord
                  Madla – Stavanger
                  Haugesund – Randaberg
                  Fyllingen – Løv-Ham
                  Os – Smørås
                  Fana – Stord
                  Brann – Bergen Nord
                  Florø – Hødd
                  Aalesund – Molde
                  Kristiansund – KIL/Hemne
                  Nardo – Steinkjer
                  Ranheim – Strindheim
                  Levanger – Rosenborg
                  Nesna – Bodø/Glimt
                  Tromsø – Mjølner

Kampdag er berammet til lørdag 21. mai. Kampene kan imidlertid spilles på et tidligere tidspunkt eller i løpet av søndag 22. mai hvis klubbene blir enige om dette.

Tromsø er regjerende norgesmestere i G19-klassen, etter 3-1-seier over Odd Grenland i fjorårets finale.
                  Daukjøtt Felt C

Kommentar

• Serbern
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2006
                    • 5496

Målmaskinen Ujah reddet poeng mot FFK

Og Vidar Martinsen reddet trolig poeng for Fredrikstad, med sesongens mest kyniske takling.

I en jevnspilt kamp i Fredrikstad skulle det ta hele 28 minutter før publikum fikk se noe som lignet på en målsjanse.
                    Den lignet til gjengjeld veldig. Anthony Ujah fikk så vidt løpt seg fri fra sin oppasser da han fulgte en gjennombruddspasning, men sterkt presset klarte ikke Ujah å få ballen forbi Lasse Staw, som reddet.

I andre omgang gikk det adskillig kortere tid før den første muligheten dukket opp. Allerede etter 20 sekunder kontret LSK helhjertet og kom to mot én mot en Fredrikstad-forsvarer, men Nosa klarte verken å sentre til Björn Bergmann Sigurdarson eller få til en skikkelig avslutning, og muligheten ble skuslet bort.
                    Lillestrøms sjansestatistikk hjalp lite da Alexander Ruud Tveter dukket opp foran mål og scoret for FFK etter 68 minutter.

Det var en avslutning av høy kvalitet fra innbytteren, som fra kort hold satt innlegget fra Mads Hansen i hjørnet forbi Stefan Magnusson.
                    Toppscoreren reddet poeng
                    Lillestrøm fikk helt fortjent sin utligning etter 76 minutter. Anthony Ujah var på rett plass da Lasse Staw feilet i feltet.
                    Keeperen traff en LSK-spiller da han skulle opp for å avklare, og ballen landet rett foran Ujah, som var iskald da han prikket inn utligningen med innsiden av foten.
                    Enkelte dommere kunne nok avblåst for angrep på keeper i den situasjonen, men Tom Henning Øvrebø godkjente scoringen.
                    Dette var Ujahs åttende mål på seks kamper denne sesongen. Nigerianeren er Tippeligaens toppscorer, tre mål foran RBKs Rade Prica og lagkamerat Nosa.

Kynisk takling

Like før kampslutt kom Björn Bergmann Sigurdarson alene gjennom mot Lasse Staw, men Sigurdarson ble klippet ned av en kynisk Vidar Martinsen rett utenfor 16-meteren.

Martinsen måtte forlate banen med rødt kort, mens Lillestrøm ikke klarte å utnytte det påfølgende frisparket, og det ebbet ut i 1-1.
                    Poengdelingen medfører at Fredrikstad er på tredjeplass i Tippeligaen, ett poeng foran LSK på fjerde.

– De må feie oss ned

LSK-trener Henning Berg var ikke fornøyd med kampen, og ikke fornøyd med taklingen fra Vidar Martinsen.
                    – Nei, det er jeg ikke. Jeg synes vi er så sinnssykt nære å være alene med keeper fire-fem ganger. Fredrikstad må feie ned våre spillere. Det er fint at TV Norge og Max har en profil på fair play, så jeg gleder meg til å høre dem etterpå, sier Berg like etter kampen.

Sammenligner med Solskjær

Han husker at hans gamle lagkamerat i Manchester United, Ole Gunnar Solskjær, en gang gjorde noe lignende. Da vanket det bøtter med kjeft fra Alex Ferguson for Solskjær.
                    – Det ser ikke bra ut for fotballen, sier Berg om kynismen.
                    Han var også opptatt av at Tarik Elyounoussi forsøkte å filme seg til straffespark. FFK-spissen fikk gult kort for skuespillet.
                    – Det er klart at det er ingen som liker som liker å se spillere kaste seg. Filme. Å prøve å jukse seg til ting. Det er litt skuffende å se, sier LSK-sjefen.

Aune avviser kritikken

Fredrikstads trener er ikke enig i kritikken.
                    – Det er vel første gangen den gjengen blir beskyldt for å oppføre seg dårlig på banen. Jeg tror han skal konsentrere seg om sitt eget lag, og ikke ha så mange meninger om andre lag, sier Tom Freddy Aune.

TV 2 er Norges beste nettsted for nyheter, sport, underholdning, vær, tv-guide og video

Kommentar

• Serbern
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Apr 2006
                      • 5496

- Det er ikke fair play

TOK EN "SOLSKJÆR": Her feller Vidar Martinsen Lillestrøm-spiller Bergmann Sigurdarsson som var alene med keeper på overtid. Foto: Scanpix

Etter 92 minutter med fotball var det én ting alle ville prate om etter kampen på Fredrikstad Stadion: Den nest siste situasjonen i oppgjøret var nemlig spektakulær.
                      Björn Bergman Sigurdarson var alene igjennom, og skulle bare sette ballen bak Lasse Staw – da Vidar Martinsen kom som skutt ut av en kanon. Midtstopperen sakset ned islendingen bakfra, 17 meter fra mål, og ble belønnet med direkte rødt kort. Kampen endte 1-1, og etter kampslutt var Henning Berg synlig irritert.
                      - Det er jo ikke fair play, og den debatten er ganske het om dagen. Dommeren gjør det eneste rette, og så får FFK-ledelsen vurdere det Martinsen gjør, sier Berg.
                      Solskjær fikk kjeft

Han minner om en annen situasjon som kunne minne om akkurat denne.
                      - Solskjær gjorde det samme på Old Trafford for noen år siden. Ferguson ga ham huden full etterpå, sier Berg.
                      Ole Gunnar Solskjær løp over halve banens lengde for å ta igjen Robert Lee da Manchester United møtte Newcastle i 1998. Kristiansunderen sakset ned Lee, reddet sannsynligvis ett poeng og fikk kjeft av en meget sint skotte i garderoben.
                      Berg synes den såkalte fair play-tabellen som NFF operer med er så uoversiktlig og spesiell at det skaper mer hodebry enn fair play.
                      - Det er ingen som vet hvordan den fair play-tabellen til forbundet regnes ut. Det handler jo ikke bare om røde og gule kort, det sitter en delegat på hver kamp og vurderer hundrevis av ting. Det er en vanskelig oppgave, sier Berg.
                      At LSK-treneren antyder at Martinsen bør straffes hardt, dersom det tydelig fremgår at stopperen klippet ned Sigrudarson med overlegg, kan leses mellom linjene.
                      - Det handler jo faktisk om e-cupplass for den som havner øverst på denne tabellen. Det er vesentlig, sier Berg.
                      - Aldri gjort noe slikt

Han sier at han aldri har gjort noe lignende som Martinsen i sin aktive karriere, og at han ikke vil oppfordre sine egne spillere til å gjøre noe slikt for å redde et poeng.
                      - Det står en god keeper bak der også, og målet er ikke scoret ennå. Jeg synes ikke det er fair, gjentar Berg.
                      På spørsmål om Berg synes det minner om situasjonen der hans egen keeper Stefan Logi Magnusson ble utvist mot Kongsvinger i fjor må treneren ha betenkningstid.
                      - Kanskje. Men han prøvde vel å nå ballen. Nei, jeg må tenke litt på det, jeg husker ikke situasjonen helt, sier Berg.
                      Forståelig takling

Men det gjør både Steinar Pedersen og Espen Søgård.
                      - Vi hadde en situasjon i fjor som var likedan. Stefan tok en mann rett ned, og fikk rødt. Det er sånt som skjer i fotballen. I Martinsens situasjon hadde jeg gjort akkurat det samme selv. Du må prøve å takle, sier Pedersen.
                      Han får støtte av Søgård.
                      - Det er helt greit. Han takler for å redde et poeng. Det er kanskje usportslig, men det er også en del av denne idretten. Jeg hadde også gjort et forsøk på takle der, sier Søgård.

http://fotball.aftenposten.no/elites...icle199803.ece

Kommentar

• Serbern
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Apr 2006
                        • 5496

- Ingen stor kamp fra noen av lagene

Kapteinen syns det var en ok kamp mot Fredrikstad. - Ett poeng er bedre enn null, sier Frode Kippe til LSK.no

Kommentar

• RSP
                          Moderator
                          • Aug 2004
                          • 10498

Bladet Tromsø

- Jeg sa unnskyld til Sigurdarson

FFK-Lillestrøm 1-1: Men Martinsen hevder han gikk etter ballen.

Publisert: 06.05.2011 kl. 22:16 , endret: 06.05.2011 kl. 22:21
                          Av: Are Bye

Det var på grensen til ampert i presserommet på Fredrikstad Stadion da FFK-trener Tom Freddy Aune ble konfrontert med at både Henning Berg og Espen Søgård synes Fredrikstad tidvis spilt rått og stygt, med kontinuerlige fellinger av blant annet Nosa Igiebor.
                          - Sier Lillestrøm det om oss? Det synes jeg er utrolig i så fall. Hvis LSK antyder at vi er tøffe og kyniske så får det stå for deres regning. Når det gjelder situasjon der Vidar Martinsen er involvert stoler jeg på at han går på ballen. Han er ingen stygg spiller, sier Aune.

- Riktig med rødt
                          For i alt oppstyret etter kampslutt rakk ikke treneren å snakke med midtstopperen som sakset ned Björn Bergmann Sigurdarson, en snau meter uten for sekstenmeteren.
                          - Nei, jeg har ikke pratet med han. Jeg gidder ikke å stå her og snakke hypotetisk. Frem til Vidar sier noe annet går jeg ut fra at han prøvde å nå ballen. At han får rødt er riktig. Han er sistemann før mål. Men han må ta en avgjørelse på et brøkdels sekund, og han vil jo ikke vises ut, sier Aune.

Det bekrefter hovedpersonen når han omsider møter den skrivende pressen.
                          - Det er et klart rødt kort, men jeg prøver å ta ballen, sier en preget Martinsen.

Han har vært gjennom flere intervjuer på en time enn han vanligvis opplever på en hel sesong.

Hylles av lagkameratene
                          - Jeg sa unnskyld til Sigurdarson. Det var kanskje usportslig vil noen si, men jeg forsøkte å takle på ballen. Han rakk å få et touch på ballen, og da kom jeg inn for sent, sier midtstopperen som spilte en meget god kamp frem til den skjebnesvangre taklingen.

Han innrømmer at lagkameratene hyller ham fordi han reddet et poeng, men slik tenker han ikke selv.
                          - Nei, nå mister jeg jo kampen mot Vålerenga 16. mai, og det synes jeg er trist. Jeg ønsket ikke å bli utvist.

- Men du vurderte aldri å droppe taklingen?

- Jeg så sekstenmeterstreken, og jeg visste at jeg bare hadde en sjanse. Jeg tror nok ikke jeg hadde taklet om han hadde rukket å løpe inn i feltet, sier Martinsen.

iTromsø – også kjent som Mediehuset iTromsø og itromso.no – er en avis med grundig, viktig og underholdende journalistikk for tromsøfolk

Kommentar

• RSP
                            Moderator
                            • Aug 2004
                            • 10498

lsk.no

- VI HADDE UFLAKS

Nosa Igiebor og LSK var best på Fredrikstad stadion, men marginene var ikke med Sportsklubben fredag kveld.

Kommentar

• RSP
                              Moderator
                              • Aug 2004
                              • 10498

RB

– Aldri vært så skuffet i hele mitt liv

FREDRIKSTAD: (Fredrikstad – Lillestrøm 1-1). Björn Bergmann Sigurdarson ble sparket ned da han var alene med keeper og skulle score Lillestrøms seiersmål.

MORTEN SVESENGEN
                              FREDRIK VESTGÅRD

Publisert 06.05.2011 kl 19:01 Oppdatert 07.05.2011 kl 08:22

Halvannet minutt på overtid kriget Anthony Ujah ballen fram til spissmakker Sigurdarson. Han løp fra Fredrikstad-forsvarer Vidar Martinsen og var alene med Lasse Staw i FFK-målet.

Martinsen hadde ingen mulighet til å nå ballen, og sparket ned islendingen da han skulle avslutte.
                              – Jeg har aldri vært så skuffet i hele mitt liv, sier Bergmann Sigurdarson om situasjonen.

Han var overbevist om at han hadde avgjort kampen.
                              – Det var god plass og jeg var sikker på å score, utdyper islendingen.

FFK-stopperen fikk korrekt rødt kort, men Frode Kippe klarte ikke utnytte frisparket fra 17 meter, og dermed endte det 1-1 på Fredrikstad stadion.

Ville gjort det samme
                              Selv om seieren glapp med Vidar Martinsens manøver, høstet han likevel støtte i Lillestrøm-leiren.
                              – Martinsen reddet ett poeng. Jeg ville gjort akkurat det samme, sier kaptein Frode Kippe.

Det ville også Kippes midtstoppermakker Steinar Pedersen gjort.
                              – Sånn er fotballen. Det er selvsagt surt for oss nå, men jeg ville nok gjort det samme, sier han.

Innbytterne bak ledermålet
                              Før overtidsdramaet, tok vertene ledelsen da innbytter Mads Hansen la inn til Alexander Ruud Tveter, som også ble byttet inn i 2. omgang. Han banket Fredrikstad i ledelsen, bak en sjanseløs Stefan Logi Magnusson.

Etter 76 minutter utnyttet Anthony Ujah en feil av Fredrikstad-keeper Lasse Staw og utliknet i plankebyen.

Fredrikstad-spillerne reagerte voldsomt på at scoringen var godkjent, da Ruben Gabrielsen var tøff i duellen med Lasse Staw, før han glapp ballen

Kommentar

• RSP
                                Moderator
                                • Aug 2004
                                • 10498

NRK Nyheter

Berg: – FFK spilte kynisk og unfair

LSK-trener Henning Berg er ikke nådig i sin dom over FFKs spill etter gårsdagens kamp.

ANDERS ENGEN SANDEN
                                anders.engen.sanden@nrk.no

TROND JOHNSEN
                                trond.johnsen@nrk.no

Publisert i dag 12:25. Oppdatert i dag 12:31.

Målfest og toppfotball var noe av det som folk ventet seg før gårsdagens oppgjør mellom FFK og Lillestrøm.

I steden endte kampen med 1-1, poengdeling og fokus på helt andre ting enn positiv fotball.

– Kynisk og unfair
                                Sentralt står episoden som skjedde på overtid, da FFKs Vidar Martinsen felte Björn Bergmann Sigurdarson og hindret en klar målsjanse til gjestene fra Oslo.

Martinsen fikk rødt kort og måtte forlate banen etter taklingen.

Lillestrøm-trener Henning Berg legger ikke skjul på at han er sterkt kritisk til FFKs spillestil.
                                – FFK spilte kynisk og unfair. Vi vil helst ikke se slike situasjoner på banen. De har jo en keeper bak der som også kunne ha reddet, sier Berg til NRK.no etter kampen.

- FFK-spillerne kastet seg ned
                                LSK-forsvarer Steinar Pedersen er heller ikke særlig imponert over motstanderne fra Plankebyen.

Han mener FFK-spillerne falt alt for lett i taklingene.
                                – Folk snakker om at vi må ta vare på de tekniske spillerne, men det er lov å bruke litt muskler. På selv de minste dytter er det bare å kaste seg. Jeg syns ikke det er måten å gjøre det på, men sånn var det i denne kampen, sier Pedersen til VG.

– Bør ha fokus på seg selv
                                FFKs Vidar Martinsen ville ikke møte media etter kampen.

Trener Tom Freddy Aune mener Lillestrøm ikke har noen grunn til å klage.
                                – Det er vel ikke så lenge siden de fikk rødt kort etter en hands i en cupkamp. Lillestrøm bør heller ha fokus på seg selv. Det har vi hatt i hele år og det vil vi også fortsette med, sier Aune til NRK.no.

LSK-trener Henning Berg er ikke nådig i sin dom over FFKs spill etter gårsdagens kamp.

Kommentar

• RSP
                                  Moderator
                                  • Aug 2004
                                  • 10498

lsk.no

- VI SLO STERKT TILBAKE

Stefan Logi mener LSK sto distansen bedre enn hjemmelaget i Fredrikstad.

Kommentar

• RSP
                                    Moderator
                                    • Aug 2004
                                    • 10498

RB (papir)

Fra skadede spillere 2011-tråden:
                                    Opprinnelig skrevet av gilbert
                                    I dagens utgave av Romerikes Blad kommer det fram at Mathis Bollys lyskeskade viste seg å være mer alvorlig enn antatt. Bolly ble operert for lyskestrekk ("Gilmore's groin") mens Fugla fikk med seg ett poeng i Plankebyen. Fysioterapeut Geir Kåsene sier det vil ta fire uker før han kan trene med ball, og at han i heldigste fall kan være aktuell for å spille helt mot slutten av juni eller i begynnelsen av juli.

Dagens RB omtaler også at Stefán Gislason har slitt med en liten leggskade, som gjorde at han måtte gå ut etter få minutter og erstattes av Ruben. Trolig betyr det at han ikke har noen ny skade, men tidlig merket at han trengte mer tid med den "lille leggskaden" han alt strevde med de siste dagene før kampen.

gilbert

Kommentar

• RSP
                                      Moderator
                                      • Aug 2004
                                      • 10498

RB: Børsen FFK-LSK

Publisert 07.05.2011 kl 16:55 Oppdatert 07.05.2011 kl 16:55

Fredrikstad – Lillestrøm 1-1 (0-0)
                                      Fredrikstad stadion.

Mål: 1-0 (68) Alexander Ruud Tveter, 1-1 (76) Anthony Ujah.

Gult kort: Tarik Elyounoussi, Celso Borges, Jørgen Horn, Fredrikstad. Frode Kippe, Espen Søgård, LSK.

Rødt kort: Vidar Martinsen, Fredrikstad (direkte, 90).

Tilskuere: 9.262.

Målsjanser: Fredrikstad 2, LSK 4.

Cornere: Fredrikstad 2, LSK 3.

Kampkarakter: 5

Stadionstemning: 6

LSK (4-4-2):

STEFAN LOGI MAGNUSSON 4
                                      Veldig lite å gjøre fram til overtiden i 1. omg. Reddet med hodet da et skudd fra Rafn skiftet retning. Feilberegnet et frispark rett før pausesignalet uten å bli straffet. Utover det en trygg og sikker opptreden fram til hans svake inngripen med beina som nær ga straffe. Sjanseløs på 0-1.

KARIM ESSEDIRI 4
                                      Lå feil posisjonert i forhold til kantspiller Rafn et par ganger før pause uten å bli straffet. Passiv i presset da samme mann fikk skyte og nesten scoret rett før pause. Det samme da Hansen fikk lagt inn til 1-0. Slo alle dødballene uten spesielt god kvalitet.

STEINAR PEDERSEN 5
                                      Utvist etter kampslutt sist han var i Fredrikstad. Ga seg selv litt dårlig tid med ball et par ganger før pause, men stort sett på rett sted til rett tid fram til ledermålet. Han klarte sammen med Kippe ikke å ta ut målscorer Ruud Tveter da FFK gikk opp til 1-0. Ellers hadde de god kontroll.

FRODE KIPPE 5
                                      Fikk dårligere arbeidsforhold med et gult etter 5 min, men kom aldri i trøbbel. Blokkerte i hockeystil da han sto veien for et Elyounoussi-skudd. Ikke like observant før FFKs mål. Skulle hatt straffe da han ble dratt ned av Borges. Upresise langpasninger og ett svakt tilbakespill.

LARS KRISTIAN ERIKSEN 4
                                      Feilberegnet et par ganger i starten i duell med Askar, men fikk ryddet opp. Med på offensiven noen ganger, men sjelden veldig skapende da han kom opp på venstresida. Generelt hadde han få problemer defensivt. Klarte så vidt å holde seg unna da Elyounoussi falt lett for å få straffe.

ERLING KNUDTZON 5
                                      Pliktoppfyllende og god i den defensive jobben. Ofte spillbar ute til høyre, men ble ikke alltid brukt. Lyktes ikke helt med innleggene de gangene han kom seg fri, men spilte Ujah alene gjennom i 1. omg. Flere gode forsøk offensivt uten at det ble full klaff.

STEFAN GISLASON -
                                      Har for alvor begynt å finne kampformen, men tok det med ro på noen treninger før kampen på grunn av en liten leggskade. Kom knapt i gang på Fredrikstad stadion før han fikk problemer med beinet og måtte be om å bli byttet ut.

ESPEN SØGÅRD 6
                                      Tok tak i kampen fra start. Vant alle dueller og plukket opp mange baller da vertene gikk i angrep. Spilte klokt og vurderte riktig nesten hver gang han hadde ballen. En periode i 1. omg. en dominerende midtbanedirigent. Ikke like synlig etter pause, men også god da. LSKs beste.

NOSA IGIEBOR 5
                                      Tilbake etter en snartur til Nigeria hvor han scoret to i OL-kvalifisering. Kom seg løs noen ganger fra venstre de første 45 min. Men generelt litt for unøyaktig med ball da. Åpnet 2. omg. med en stor sjanse. Ble blokkert, burde muligens spilt ballen til Sigurdarson. God i perioder, fikk mange frispark.

BJÖRN BERGMANN SIGURDARSON 6
                                      Fikk sitt etterlengtede mål i forrige kamp. Fikk en tidlig hodesmell etter en duell med Ramberg, men klarte å fortsette. Virket ikke å være hemmet. Frisk og god da LSK festet grepet på kampen utover i 1. omg. Ble passet godt på, men fikk sjansen sin. Da ble han meid ned bakfra.

ANTHONY UJAH 6
                                      Ble spart i cupkampen forrige helg. Kom alene etter en snau halvtime, men ble forstyrret av Horn og traff ikke godt med avslutningene. Var i mange dueller med FFK-stopperen. Duellen var jevn lenge, men Ujah vant til slutt med sin utlikning. Spilte fram Sigurdarson da han ble felt.

INNBYTTERE:
                                      LUNAN RUBEN GABRIELSEN 5

(80 min. for Gislason).

Inn sentralt da islendingen måtte ut. Gjorde en oppofrende og god jobb sammen med Søgård. Fikk kanskje ikke så mye ballkontakt som han ønsket. Men leverte en kamp til mer en godkjent og viste at han er klar til å starte på dette nivået. Preeset keeperen i forkant av 1-1.

SUM 11 MANN: 55

DOMMER:

TOM HENNING ØVREBØ 5
                                      En dommer som sjelden har dømt godt i kamper med LSK involvert de siste sesongene. Åpnet med et greit gult kort til Kippe. Men var inkonsekvent da han overså et klart straffespark til samme mann for en liknende situasjon etterpå. Det ble mange kontroversielle situasjoner utover i kampen, men i alle disse tok han riktig avgjørelse. Elyounoussi kastet seg og fikk korrekt gult, LSKs utlikning var ikke angrep på keeper og Sigurdarson ble felt utenfor straffefeltet.

ANALYSEN
                                      En statistikk måtte ryke i går kveld. LSK hadde scoret i 18 kamper på rad før avreisen til Fredrikstad. På den nye stadion i plankebyen sto de derimot uten nettkjenning på tre kamper. Det luktet mål av LSK utover i førsteomgangen i går. De dominerte banespillet anført av en meget god Espen Søgård, men offensivt ble de litt for unøyaktige i de avgjørende situasjonene. Ujah var nærmest da han kom gjennom alene i 1. omg., men Horn forstyrret ham nok til at han ikke scoret. Etter pause hadde vertene mer banespill og fikk sitt ledermål. LSK kom tilbake og fikk fortjent 1-1. Mot slutten så LSK ut som et vinnerlag igjen, og det føltes derfor surt for kanarifuglene at Sigurdarson ble fratatt sin sjanse alene med Staw.

Vurdert av Per Kristian Torvik og Morten Svesengen

Kommentar

• RSP
                                        Moderator
                                        • Aug 2004
                                        • 10498

Dagbladet

Hvor langt kan man gå for å vinne?

Henning Berg ønsker en bred Fair Play-debatt i norsk fotball.

JØRGEN M. GILBRANT
                                        jmg@dagbladet.no

(Dagbladet): Hvor langt kan man gå for å vinne? Spørsmålet er evig og har ingen fasit, men Henning Berg mener han har noen svar.

Berg har vært med på det meste på fotballbanen, og har vunnet Champions League og flere Premier League-titler. Nå er han trener for Lillestrøm og reagerer på Fredrikstads omgang med begrepet «Fair Play» i gårsdagens kamp.

Vidar Martinsen klippet ned Björn Bergmann Sigurdarson bakfra i siste spilleminutt og hindret en stor Lillestrøm-sjanse. Martinsen fikk helt korrekt rødt kort, men forseelsen skjedde utenfor 16-meteren og Lillestrøm blåste frisparket i muren.

Dermed endte kampen 1-1 og Martinsen reddet kanskje et poeng for Fredrikstad. Er det fair?

- Bergmann knust
                                        - Jeg kunne bagatellisert den situasjonen, men er det sånn vi vil ha det? spør Henning Berg, godt og vel et halvt døgn etter kampen.

- Björn Bergmann kunne blitt matchvinner. Noe som ville vært fantastisk for ham, som er en ung gutt. Han skal spille U21-EM til sommeren og trenger de mulighetene for å bli med på laget og komme seg ut. Han var knust etterpå, sier Berg om sitt 20 år gamle angrepstalent.

Henning Berg mener fotballforbundet (NFF) må komme på banen. Det samme på resten av fotballfamilien. Selv er han krystallklar på at han ikke ønsker at en Lillestrøm-spiller skal gjøre det samme.

- Det er vi som er involvert i fotballen som må engasjere oss. Vil vi ha slike situasjoner der det er helt greit at man klipper ned motspillere? Er det greit å jukse seg til straffespark og frispark? Hvor går grensa? Ved trøyeholding? Rope etter et innkast du vet ikke er ditt? spør Berg.

- LSK gjorde det samme i fjor
                                        Dagbladet er blitt kontaktet av Fredrikstad i etterkant av Bergs utspill, de gjør oss oppmerksom på Lillestrøm-keeper Stefan Logi Magnussons takling av Kai Risholt i fjorårets kamp mellom Lillestrøm og Kongsvinger. Risholt ville vært på blankt mål, hvis ikke Logi Magnusson hadde taklet ham. LSK-keeperen fikk rødt kort, Kongsvinger frispark - som de ikke scoret på - og kampen endte uavgjort.

Til forveksling lik den situasjonen mellom Martinsen og Bergmann Sigurdsarson. Etter kampen sa Henning Berg at han ikke så situasjonen.

- Den situasjonen er ikke helt identisk. Magnusson prøver å snu og vri seg og løpe med Risholt. De løper inn i hverandre. Jeg oppfattet ikke den situasjonen på samme måte som Fredrikstad-situasjonen i går, sier Berg i dag.

- Når det er sagt, så ville ikke vi vært happy hvis våre spillere kun tar ut en mann for å få et resultat.

- Hvis det er siste serierunde og Fredrikstad trengte ett poeng for å overleve, hadde du forstått taklingen da?

- Er det verdt det for klubben? Er det slik klubben vil overleve? Lillestrøm er ikke feilfrie, vi gjør feil på disse tingene, men det er viktig at vi får færre av disse situasjonene. At det blir mindre filming og at det blir mindre av at man tar ut fokl på slutten for å få et poeng.

- LSK med stor fallhøyde
                                        Fredrikstad reagerer kraftig på kritikken fra Henning Berg.

- Vi gidder ikke falle ned på Henning Bergs nivå. Å kalle FFK for et unfair lag blir bare tåpelig. Som trener bør han fokusere mest mulig på sitt eget lag, sier Joacim Jonsson, sportssjef i Fredrikstad.

- Lillestrøm har nå en veldig stor fallhøyde. Ikke kom og fortell meg at en Lillestrøm-spiller ikke hadde gjort dette dersom de trengte ett poeng for å vinne serien og en motspiller er igjennom på overtid.

- Tarik Elyounoussi forsøkte å filme seg til straffe i går, men fikk gult kort. Hva sier Fredrikstad til det?

- Å filme seg til straffe er ikke noe Fredrikstad skal gjøre. All honnør og respekt til dommeren som ga gult kort. Jeg må imidlertid ta forbehold om at jeg ikke har snakket med Tarik og sett situasjonen i reprise, sier sportssjefen i Fredrikstad.

- Henning kaster stein i glasshus
                                        Jonsson reagerer også på at Henning Berg mener gårsdagens situasjon med Martinsen og Bergmann Sigurdarson er forskjellig fra fjorårets episode der LSK-keeper Magnusson taklet Risholt som sistemann.

- Alle sier det er en lik situasjon utenom Henning. Det er tåpelig. Da er det bedre å si at vår spiller gjorde en idiotisk ting i fjor. Det er greit at han vil ha en Fair Play-debatt, men da må man få strengere straffer.

Jonsson minner oss også om at Lillestrøms utligningsmål nok skulle vært annullert for angrep på keeper.

- Målet deres var et soleklart frispark. Rune Gabrielsen går ikke på ball. Igjen kaster Henning Berg stein i glasshus. Nevnte vi i Fredrikstad overhodet denne episoden etter kampen? Dommeren dømmer og så spiller vi videre.

Kommentar

• KrisB
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Jan 2008
                                          • 2923

– Tåpelig av Henning Berg

Joacim Jonsson er ikke nådig i sin kritikk av Henning Berg etter Lillestrøm-trenerens fair play-kommentarer.

– Å henge oss ut som et griselag er tåpelig. Det blir som å kaste sten i glasshus. Vi kan gjerne ha en diskusjon om fair play, men den må være på et generelt grunnlag, raser FFK-sportssjefen.

– Mistet hodet
                                          Han reagerte sterkt på Lillestrøm-trener Henning Bergs kommentarer etter kampen fredag.
                                          I presserommet brukte Berg ord som «usportslig» og «feigt», og han sammenlignet Vidar Martinsens røde kort med Ole Gunnar Solskjærs takling i 1998 og Alex Fergusons påfølgende utskjelling av nordmannen.

– Helt tåpelig å miste hodet på den måten. Kanskje burde han tatt en isbit for å roe seg ned før han møter pressen, kommenterer Jonsson.

Kommentar

Working...