Du leser nå forumet som en gjest. Dette gir kun begrenset adgang til forumet og dets funksjonaliteter. Ved å registrere deg gratis, får du tilgang til å delta i diskusjonen, sende private meldinger (PM) til andre brukere, svare på avstemninger, se på vedlegg, tilgang til kalenderen, samt mange andre ting. Ved å registrere deg, får du også tilgang på mange andre nyttige funksjoner, som for eksempel at forumet gir deg beskjed om nye innlegg siden ditt forrige besøk - uansett hvor i verden du logger deg på!
Registrering er raskt, enkelt og helt gratis, så bli med i dag!
Dersom du har problemer med registreringen eller brukerkontoen din, kan du kontakte oss.
Hei, Gjest! Vi trenger flere moderatorer til forumet vårt. Har du lyst til å bli med i moderatorteamet, så ta kontakt med rEPPA.
Helgens runde i Tippeligaen har avslørt flere juksemakere. Filming, kyniske taklinger og unfair spill har preget runden, der det mest markante tilfellet fant sted på Fredrikstad Stadion i oppgjøret mellom FFK og LSK.
Henning Berg mener LSK har all mulig rett til å starte en debatt om fair play, til tross for tidligere hendelser.
- Med en gang vi prøver å starte en debatt om fair play, er det noen som går i forsvarsposisjon og mener vi ikke kan uttale oss om fair play, på grunn av tidligere episoder. Vi må kunne ta opp en debatt, uavhengig av hva som har skjedd tidligere, sier Henning Berg til Nettavisen.
Han er enig med trenerkollegene som ønsker større sanksjonsmuligheter.
- Når det er så store overtramp som i det tilfellet med Martinsen mot oss, mener jeg det må være rom for å straffe i større grad enn det regelverket tillatter i dag. Uansett er det viktigste at alle i Tippeligaen, være seg spillere, trenere eller ledere, blir enig om hva som er fair play. I år har det vært tilfeller av juks og filming - er det sånn vi vil ha det, spør Berg retorisk.
Solskjær-skryt
Han er ivrig etter å skryte av Ole Gunnar Solskjær, som gikk ut og kritiserte Magnus Wolff Eikrem etter at Molde-spilleren forsøkte å filme seg til straffe i søndagens kamp mot RBK.
- Det var supert, og Ole Gunnar sender et tydelig signal til resten av klubben om at det ikke er akseptabelt. Det synes jeg er veldig bra gjort, og jeg skulle sett at Fredrikstad kunne gjøre det samme, understreker Berg.
Han trekker frem oppgjørene mellom Real Madrid og Barcelona i Champions League som et skrekkeksempel.
- Den kampen ble spilt av verdens aller beste spillere, men ble ødelagt av at alle prøvde å lure dommeren, og det ble en forferdelig kamp. Ingen supportere synes det er gøy. Jeg så Manchester United mot Chelsea på søndag, og det var annerledes. Også der var det to veldig gode lag, men der spilte de fotball og unngikk teatralske opptredener, forteller Berg.
- Vi må huske at vi er forbilder. Når barna mine spiller fotball, vil jeg ikke at de skal oppføre seg unfair. Det er viktig å ta en debatt om dette nå, avslutter LSK-sjefen.
Lillestrøms Ruben Gabrielsen håper å presentere seg i Tippeligaen for alvor den kommende tiden.
Tekst: Christer Madsen
Publisert: 10. mai 2011
En gang i uken presenterer fotball.no en ung profil fra enten Toppserien eller Tippeligaen. Denne uken falt valget på Lillestrøm og G19-landslagets Ruben Gabrielsen
Ruben Gabrielsen ble tidenes yngste LSK-spiller da han kom innpå mot Aalesund i 2009, og denne sesongen håper han å vise Tippeligaen hva han virkelig er god for.
- Jeg har utviklet meg veldig de siste fire månedene og tatt store steg, noe jeg vil takke spillerutvikler Magnus Powell for. Han er kjempeflink med oss unge. Jeg håper å spille så mye som mulig denne sesongen og hjelpe Lillestrøm til å vinne flest mulig kamper, sier Gabrielsen.
- Det har gått bra laget så langt også, og det håper vi skal holde seg utover sesongen, fortsetter han.
Fikk sjansen
Fredag ble det nesten en hel kamp da han kom tidlig innpå for en skadet Stefan Gislason i oppgjøret mot Fredrikstad.
- Jeg synes det gikk bra. Jeg spilte på det jeg er god på, og det var moro å få sjansen. Jeg skal jobbe hardt for å få en fast plass på laget fremover, fortsetter han.
Gabrielsen spilte også for G19-landslaget i den kvaliken i forrige uke, og fikk ros fra trener Bård Flovik.
- Jeg følte det gikk bra i de to første kampene, men i likhet med resten av laget var det for dårlig mot Serbia i den siste kampen. Vi kom aldri igang og virket preget. Det var veldig surt å ryke ut, sier han.
Vil på U21-landslaget
Det var siste mulighet LSK-spilleren hadde med G19-landslaget. Neste år er han for gammel, så nå er det U21-landslaget som gjelder. Det er også det første målet til unggutten.
- Jeg har ambisjoner om å få spille på U21-landslaget. Utover det håper jeg selvfølgelig å komme så langt som mulig, og utlandet er en stor drøm for fremtiden. Men nå trives jeg veldig godt i Lillestrøm, både på og utenfor banen, sier han,
Onsdag blir det også gjensyn med gamle trakter når LSK møter Gjøvik i cupen.
- Det blir nesten hjemmebane for meg, så det gleder jeg meg veldig til. Vi har ambisjoner om å gå hele veien i cupen, så det er en viktig kamp for oss. Vi skal vinne den kampen, avslutter Gabrielsen.
Fakta:
Navn: Lunan Ruben Gabrielsen
Klubb: Lillestrøm
Født: 10.mars 1992
Posisjon: Forsvar/Midtbane
Høyde: 1.86
Tidligere klubber: Gjøvik/Lyn og Toten
Meritter: Vunnet interkrets for junior med LSK. Vunnet Falkenberg Cup og Åpent Nordisk med aldersbestemte landslag.
Favorittlag: Manchester United
Favorittspiller: Anderson
Beste fotballminne: Da jeg debuterte for Lillestrøm mot Aalesund i 2009.
Tre ord om deg selv: Snill, utadvendt og omtenksom
Fritidsaktiviter: Spiller FIFA og er sammen med kjæresten og venner. Går siste året på videregående.
Publisert 11.05.11 09:17
Torsdag kommer Tippeligaens toppscorer på nettreff. Send inn dine spørsmål nå.
Nøkkelord:
Tippeligaen Anthony Ujah Fotball
Han har scoret åtte mål på seks kamper. Agenter sitter i hopetall på tribunen og sikler etter 20 år gamle Anthony Ujah, som regnes som det kanskje heteste salgsobjektet i norsk fotball. Klubber som PSV, Twente, Sunderland og Rennes skal alle ha LSK-spissen i kikkerten.
I serieåpningen borte mot Stabæk scoret nigerianeren fire mål, og presterte en av de råeste spissprestasjonene i norsk fotballs historie.
- Anthony kunne gått til Mallorca i januar, men nå er vi glade for at han ble. Det han gjorde mot Stabæk øker markedsprisen hans, og neste gang vinduet åpnes så er det trolig flere som er interesserte. Det er bra for ham og bra for oss. Sånn som han spiller nå er det mange europeiske klubber som vil være interessert, sa LSK-trener Henning Berg etter firemålsshowet.
Selv har Ujah tidligere fortalt Nettavisen at han har satt seg som mål å bli toppscorer i Tippeligaen, og score minst 15 mål.
Ujah er uten tvil en av Tippeligaens største profiler, og torsdag klokken 1300 kommer han på nettreff hos Nettavisen. Du kan sende inn dine spørsmål til superspissen allerede nå, i spørsmålsboksen under.
LSK feirer den 1000. kampen i toppen av norsk fotball med boklansering på LSK-shop på Lillestrøm Torv lørdag. Selvsagt med forfatter Arnfinn Fagerli og andre LSK-kjendiser til stede.
- Tippeligaklubbene viser vesentlig bedre økonomistyring. Det er bedre samsvar mellom inntekter og utgifter, og flere klubber er på god vei mot en bærekraftig og fremtidsrettet økonomi, sier fotballpresident Yngve Hallén til fotball.no.
Onsdag 11. mai presenterte NFF og Klubblisensnemnda regnskapstallene innrapportert av klubbene i Tippeligaen og Adeccoligaen per 30. desember 2010.
Se presentasjonen fra pressekonferansen i pdf-format her
Tippeligaklubbene og Adeccoligaklubbene har samlet sett i perioden fra 2008 til 2010 kuttet kostnader med rundt en halv milliard kroner, samtidig som driftsresultat er forbedret med 180 millioner kroner i samme periode.
- Dette viser at det finansielle oppfølgingssystemet som ble vedtatt av Forbundsstyret har hatt en positiv effekt, samtidig som jeg vil gi honnør til mange klubber for å ha tatt tak i de økonomiske utfordringene, sier leder for klubblisensnemnda, Jan Løkling, til fotball.no.
Toppfotball menn
I Tippeligaen er det fire flere klubber som nå er plassert i kategori 3 – en kategori som kjennetegner klubber med en sunn økonomi.
Løkling legger likevel ikke skjul på at flere klubber, særlig i Adeccoligaen, står foran betydelige økonomiske utfordringer i tiden som kommer. 10 av 14 klubber i Adeccoligaen er plassert i kategori 1, noe som betyr at de har eller vil bli pålagt å etablere en treårig handlingsplan for å nå målet om en bærekraftig økonomi. I tillegg er tre av de fire nyopprykkede klubbene plassert direkte i kategori 1.
Toppfotball kvinner
Toppserieklubbene har samlet sett gått med rundt 2 millioner kroner i driftsunderskudd i 2010. I likhet med toppfotballen for menn, har også kvinnefotballen fått merke en nedgang på inntektssiden.
- Det er flere klubber som nå har gjort strukturelle grep. Dette gjør også at synliggjøringen av de økonomiske realitetene kommer klarere frem. De vil være en målsetting å etablere tiltak som utvikler Toppserieproduktet både sportslig, økonomisk og organisatorisk, sier Yngve Hallén.
Tre klubber får reaksjoner
Tre klubber har ikke oppfylt vesentlige delmål i eksisterende handlingsplaner. Løv-ham straffes med trekk av ett poeng, mens Hønefoss og Tromsø får en irettesettelse.
- Disse klubbene får reaksjoner på grunn av brudd i handlingsplanen de selv har satt opp. Dersom de ikke leverer i forhold til sine egne planer inn mot neste rapportering, vil neste sanksjon være trekk av poeng, sier Løkling.
Neste regnskapsrapportering er 1. september 2011.
Klubber kategori 1 i Tippeligaen per 31.12.2010:
Lillestrøm, Stabæk, Brann, Tromsø, Sogndal, Sarpsborg, Fredrikstad
Klubber kategori 1 i Adeccoligaen per 31.12.2010:
Kongsvinger, Hønefoss, Alta, Løv-ham, Nybergsund, Bodø/Glimt, Ranheim, Randaberg, Asker, HamKam
Finansielt oppfølgingssystem
Tippeligaen og Adeccoligaen vurderes i forhold til det finansielle oppfølgingssystemet som ble tatt inn i klubblisensen i 2009. I tillegg ble kontinuerlig klubblisens innført for å sikre en tettere oppfølging av klubber som har en anstrengt økonomisk situasjon.
Basert på poengene hver enkelt klubb oppnår i forhold til økonomiske nøkkeltall i det finansielle oppfølgingssystemet, blir klubbene plassert i kategori 1, 2 og 3. Klubber som er i kategori 1 er pålagt å utarbeide en handlingsplan som skal godkjennes av klubblisensnemnda.
Handlingsplanen vil inneholde tidsfrister for når ulike delmål i handlingsplanen skal være oppnådd, og brudd på handlingsplanen kan medføre alt fra irettesettelse, poengtrekk og tilbakekalling av lisens.
- MÅTTE JOBBE HARDT FOR DET
Men LSK-gutta klarte avansement. Ohi Omoijuanfo gleder seg over både kamp, stemning og seier etter 2-0 over Gjøvik i cupen.
Verrtene var så absolutt med i kampen fram til banens beste spiller – Nosa Igiebor – plasserte ballen i mål etter 77 minutter.
Sju minutter senere doblet Bjørn Bergmann Sigurdarson ledelsen og punkterte med det kampen.
Dermed tok Lillestrøm seg greit videre til 3. runde i cupen.
Bortelaget burde avgjort tidligere, men da målene lot vente på seg, måtte trener Henning Berg avlyse den planlagte hvilen av spillere.
– Vi hadde store nok sjanser til å få ledelsen vi håpet på før pause. Da hadde vi også fått hvilt flere enn vi fikk, sier Berg.
Kampen var på ingen måte noen stor forestilling.
– Det handlet først og fremst om å være tålmodig. De lå dypt og tett, men vi dro det greit i land, sier Nosa.
Han får støtte av Bjørn Bergmann Sigurdarson.
– For oss var det viktigste å gå videre. Gjøvik var tøffe, men vi gjorde jobben, sier islendingen.
Neste Lillestrøm-kamp går på Åråsen når Molde kommer på besøk, mandag 16. mai.
Kommentar