Plankene - LSK Fredag 6.Mai kl 19

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • ulfpulf
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • May 2004
    • 2505

    Opprinnelig skrevet av GIFKanari
    Og veien til helvete er brolagt av gode hensikter.
    Siden du bruker det ordtaket her, går jeg ut fra at du mener at en regelendring etter mitt forslag vil føre til at det går til helvete.

    Jeg synes det hadde vært mer rettferdig om Lillestrøm hadde fått straffe i går, enn at Martinsen ble utvist og LSK bare fikk frispark. Jeg har prøvd å argumentere over for at dommerens skjønn etter en regelendring blir akkurat det samme, den eneste forskjellen er at i stedet for et automatisk rødt kort, skal det være et automatisk straffespark hvis noen blir fratatt en klar målsjanse.

    Jeg forstår ikke hvorfor det skulle føre fotballen inn i fortapelsen.

    Kommentar

    • Fugl1120
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Sep 2005
      • 3528

      Det virker som du ikke forstår ulfpulfs forslag, GIFKanari. Det han foreslår er at taklinger som i går skal føre til straffe og at tildelingen av kort skal basere seg på selve taklingen og ikke det faktum at han fratar motspilleren en scoringssjanse. Dette fører til at dommeren i stedet må vurdere hvorvidt taklingen i seg selv kvalifiserer til gult eller rødt, noe han må gjøre utpå banen ellers hele kampen. Det er en fair nok regel, da man uansett aldri kan slippe unna kort dersom man klipper ned en motspiller som bakerste mann. I beste fall gult kort og straffe, noe som ville kommet angripende lag til fordel, ikke Vålerenga som møter et redusert Fredrikstad i neste runde. Dessverre sitter det en gjeng med idioter som skal verne om regelverket slik at fornuftige endringer ikke blir gjort. Dette er selvsagt en særdeles fornuftig regelendring som tar for seg et av de styggeste hullene i dagens regelverk. Argumentasjonen mot å innføre en slik regel vil utelukkende være at det "alltid har vært sånn" og at "Fredrikstad ble straffet, mens Lillestrøm ble tildet frispark i en særdeles farlig posisjon". Som om det å skyte fra 16,5 meter med 15 mann i mur er en like god mulighet som å komme alene med keeper.

      FOR DET MODERNE REGELVERKET!
      Lauken er vår venn!

      Kommentar

      • Grusom B
        Generalissimo Bellisimo
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Nov 2003
        • 6248

        Nei, det er ikke en identisk situasjon. Gidder ikke argumentere for det engang.
        Ni principe ni rey...

        D10S!

        Kommentar

        • *46*

          Opprinnelig skrevet av Grusom B
          Nei, det er ikke en identisk situasjon. Gidder ikke argumentere for det engang.
          Hvorfor ikke?

          Kommentar

          • GIFKanari
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Apr 2009
            • 8243

            Opprinnelig skrevet av Fugl1120
            Det virker som du ikke forstår ulfpulfs forslag, GIFKanari. Det han foreslår er at taklinger som i går skal føre til straffe og at tildelingen av kort skal basere seg på selve taklingen og ikke det faktum at han fratar motspilleren en scoringssjanse. Dette fører til at dommeren i stedet må vurdere hvorvidt taklingen i seg selv kvalifiserer til gult eller rødt, noe han må gjøre utpå banen ellers hele kampen. Det er en fair nok regel, da man uansett aldri kan slippe unna kort dersom man klipper ned en motspiller som bakerste mann. I beste fall gult kort og straffe, noe som ville kommet angripende lag til fordel, ikke Vålerenga som møter et redusert Fredrikstad i neste runde. Dessverre sitter det en gjeng med idioter som skal verne om regelverket slik at fornuftige endringer ikke blir gjort. Dette er selvsagt en særdeles fornuftig regelendring som tar for seg et av de styggeste hullene i dagens regelverk. Argumentasjonen mot å innføre en slik regel vil utelukkende være at det "alltid har vært sånn" og at "Fredrikstad ble straffet, mens Lillestrøm ble tildet frispark i en særdeles farlig posisjon". Som om det å skyte fra 16,5 meter med 15 mann i mur er en like god mulighet som å komme alene med keeper.

            FOR DET MODERNE REGELVERKET!
            Jeg forstår det jævla godt jeg, faktum er derimot at man sjelden har så klare tilfeller som i går. Og når skal denne regelen plutselig ikke gjelde lenger? Jepp, i bunn og grunn står vi nok en gang igjen med dommerens skjønn, i all sin irrasjonalitet. Jeg minner om den rørende enigheten som hersket da man innførte straffe og rødt kort for forseelser som fratok motstanderen en åpenbar scoringsmulighet. Nå hersker den en konsensus at regelen er for streng og urimelig. Det vil dessverre alltid finnes smutthull.

            Er det noe å reagere på i går er det heller at Øvrebø ikke legger til minst halvannet minutt på en situasjon som spiser minst halvparten av den tillagte tida. Øvrebø er kanskje eksempelet fremfor noe at tilleggstid er noe dommere faktisk bare plukker ut av lufta for syns skyld.

            Kommentar

            • Fugl1120
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Sep 2005
              • 3528

              Uenig. Om man ikke får straffet alle tilfellene, får man i det minste straffet de aller klareste som for eksempel i går. Bedre enn ingenting.
              Lauken er vår venn!

              Kommentar

              • ulfpulf
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • May 2004
                • 2505

                Med dagens regler lønner det seg å "ta et kort for laget" og felle en motspiller før han kommer innenfor 16-meteren. Martinsen gjorde det i går, og er dagens helt på ffksupporter.net. Solskjær gjorde det mot Newcastle for at ikke United skulle bli hektet av i kampen om seriemesterskapet. Logi gjorde det for oss og reddet ett poeng mot Kongsvinger.

                Hvis det blir straffe i stedet for rødt kort, hjelper det ikke om forsvarsspilleren feller bevisst før angriperen kommer inn i straffefeltet, som Martinsen har innrømmet at han gjorde.

                Om tilfellene er klare eller ikke, har egentlig ingenting med denne diskusjonen å gjøre. Så lenge det er dommere i fotball, vil det være skjønn, og det er ikke skjønnet jeg vil ha gjort noe med, men hva de skal dømme når skjønnet sier at et lag er fratatt en klar målsjanse.
                I dag skal de gi rødt kort.
                Jeg vil at de skal gi straffe, også hvis det skjer utenfor 16-meteren, som i går.
                Last edited by ulfpulf; 07.05.2011, 16:15. Begrunnelse: Herman rettet meg i innlegget under.

                Kommentar

                • Herman
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Feb 2010
                  • 1101

                  Opprinnelig skrevet av ulfpulf
                  Solskjær gjorde det mot Newcastle og sikret seriemesterskapet.
                  Vant ikke serien den sesongen.
                  Twitter

                  Kommentar

                  • trigz
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Jan 2004
                    • 7092

                    Opprinnelig skrevet av GIFKanari
                    Fem er vel en typisk karakter, spesielt for en keeper, men Logi var i praksis arbeidsløs i nitti minutter. Likevel klarte han å spre usikkerhet i nærmest alt han foretok seg. Han er uskolert og viste det til fulle mot FFK, Logi på en dårlig dag er det aller verste for nervene som LSK-supporter.

                    Karakteren er minst to hakk for høy, synes han bidrar sterkt til at vi roter vekk dette.
                    Uskolert? Slå opp i ordboka.

                    Banen var elendig. Logi sleivet to tilbakespill som følge av det (det ene på et håpløst, høyt tilbakespill fra Kippe, med sprett, rett foran målet jfr. til siden for målet, der spillerne helst skal sikte ved tilbakespill). I tillegg måtte han redde et skudd med fjeset (!) etter at vinden tok tak i ballen. Syns han hadde god kontroll på cornere og innlegg. Målet kunne han ikke gjøre noe med.

                    Hvordan kan en spiller du mener var arbeidsløs i nitti minutter lastes for at vi ikke scorer på noen av overgangene våre? Jeg ser ikke poenget ditt i det hele tatt.
                    Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                    Kommentar

                    • WAK
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Jul 2006
                      • 967

                      Opprinnelig skrevet av Totti21
                      Nosa må være den spilleren i Tippeligaen som får tøffest behandling av samtlige spillere. Bare se på kampen i går der de legger han i bakken gang på gang med kyniske taklinger. Øverbø var flink til å gi han frispark, men jeg har sett mange dommere som bare vinker Nosa opp etter at motspillere bevisst har sparket han ned i gode posisjoner. At ikke flere spillere får gult kort for sin måte å stoppe Nosa på er utrolig.
                      Ja jeg er helt enig med deg. Men vet du hvorfor han blir vinket opp og ikke får frispark av mange dommer?? Jo nettopp fordi han har filma så jævla mange ganger tidligere så da er dommerene usikker på om han blir felt eller filmer!!!

                      Kommentar

                      • GIFKanari
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Apr 2009
                        • 8243

                        Opprinnelig skrevet av trigz
                        Uskolert? Slå opp i ordboka.

                        Banen var elendig. Logi sleivet to tilbakespill som følge av det (det ene på et håpløst, høyt tilbakespill fra Kippe, med sprett, rett foran målet jfr. til siden for målet, der spillerne helst skal sikte ved tilbakespill). I tillegg måtte han redde et skudd med fjeset (!) etter at vinden tok tak i ballen. Syns han hadde god kontroll på cornere og innlegg. Målet kunne han ikke gjøre noe med.

                        Hvordan kan en spiller du mener var arbeidsløs i nitti minutter lastes for at vi ikke scorer på noen av overgangene våre? Jeg ser ikke poenget ditt i det hele tatt.
                        Slå opp i ordboka? Hva faen snakker du om!?? Jepp, Logi er uskolert, altså han har tillagt seg uvaner i sitt keeperspill før tida i LSK som ikke har blitt tatt tak i og som til tider går ut over prestasjonene hans. Ting som hans gjennomgående latterlige utspill og ballferdigheter, mannen sliter rett og slett med å treffe ballen reint, uavhengig av underlag. Og nå kan han ikke lenger skylde på synet. Arbeidet med oppstilling av mur og generelle oppførsel på frispark imot er ikke akkurat betryggende. Så kan man legge til et feltarbeid som kan dukke opp når minst venter det, og glimre med sitt fravær når man mest forventer det.

                        Et godt eksempel på det siste var en situasjon i går mot slutten der vi har et visst trykk imot oss og FFK slår en poler mot vårt mål, en ball Logi med letthet kan gå ut å plukke og gi oss et pusterom, men som Kippe blir nødt til å nikke ut i potensielt farlig område fordi Logi velger å stå plantet på egen strek.

                        Nei, det var ikke Logis feil at vi ikke benytta våre muligheter, men en del av en keepers oppgave er å spre ro i bakre rekker. Det bidro ikke Logi med i går til tross for det som må sies å ha vært en særdeles rolig dag på jobben, for borteoppgjør å regne. Logi er en shotstopper, og det er omtrent det. En grei keeper sett over ett, men vil aldri nå opp til det vi bør kunne forvente å ha. Det skremmende er at han ikke har noen form for konkurranse.
                        Last edited by GIFKanari; 07.05.2011, 16:39.

                        Kommentar

                        • norskpoker
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Jan 2007
                          • 399

                          Herregud så historieløse en del er her inne nå. Martinsen gjorde det alle andre ville gjort og det er helt greit. Logi-saken er allerede nevnt og Frodi Kippe gjorde noe av det samme mot Viking for et par år siden da han etter kampen sa at han "valgte" å ta et rødt kort å redde et poeng på slutten av kampen.

                          Kommentar

                          • Grusom B
                            Generalissimo Bellisimo
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Nov 2003
                            • 6248

                            - Den situasjonen er ikke helt identisk. Magnusson prøver å snu og vri seg og løpe med Risholt. De løper inn i hverandre. Jeg oppfattet ikke den situasjonen på samme måte som Fredrikstad-situasjonen i går, sier Berg i dag.

                            Derfor.
                            Ni principe ni rey...

                            D10S!

                            Kommentar

                            • superbøffel
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Aug 2005
                              • 5611

                              1. Det Martinsen gjør er kjipt. Jævlig kjipt. Det er alikevel noe jeg ville hyllet en LSK spiller for å gjøre - han tok en for laget, ærlig, grisete og kynisk. Jeg er sikker på at våre menn ville gjort akkurat det samme.

                              2. Fallesyken, sutringen og viftingen etter kort fra FFK-spillerne er intet mindre er pinlig. Det er milevis fra fair play og milevis fra den deilige mannesporten fotball. Skam dere!

                              3. At Henning går så hardt ut mot FFK, Max og NFF etter kampen er jeg ikke sikker på at er så lurt - det vil kun føre til mer fokus på egne spillere de neste serierundene. Det er dog en utrolig viktig diskusjon å ta - vi ønsker ikke å se det vi så i går (eller spanske oppgjør) på fotballbanen. Dessverre blir Hennings utblåsning vridd til en fokus om LSK vs FFK - en diskusjon som er totalt verdiløs. Selvsagt har vi spillere som har falt lett. Selvsagt har vi spillere som har tatt en for laget. Derfor er det så utrolig viktig at LSK ledelsen går knallhardt ut mot egne spillere når den neste situasjonen oppstår. For den oppstår - tro meg.

                              Vi er ikke perfekte, vi er ikke eksempelet alle skal følge når det gjelder fair play, men vi kan være de som setter Fair Play diskusjonen på dagsorden og gir den mening. (Vi husker alle hvor patetisk Bohinen var som Fair Plays vokter i Stabæk, den fellen kan vi ikke gå i!)

                              4. Glem regelendringer. Reglene er som de er, og de er mer enn bra nok. Feilen sitter i spillerne hoder, hvor alle ser spansk fotball i alle ledige øyeblikk og lar seg inspirere av "hedersmenn" som Dani Alves, Pedro og Busquets. Holdningene er feil, ikke reglene. (Forøvring burde alle som ønsker seg spillelisens igjennom et 3 dagerskurs med Paolo DiCanio før de får spillelisens.

                              Nyd de videoer og den musik, du holder af, upload originalt indhold, og del det hele med venner, familie og verden på YouTube.



                              La oss ta denne diskusjonen, den er alt for viktig til at vi lar være, men la den for all del handle om kjernen, Fotballens sjel, ikke LSKs svin på skogen, Martinsens røde kort eller Horn mentale begrensninger.
                              Last edited by superbøffel; 07.05.2011, 18:26. Begrunnelse: Skrivefeil
                              Enøyd i de blindes dal.

                              Kommentar

                              • norskpoker
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Jan 2007
                                • 399

                                Opprinnelig skrevet av superbøffel
                                4. Glem regelendringer. Reglene er som de er, og de er mer enn bra nok. Feilen sitter i spillerne hoder, hvor alle ser spansk fotball i alle ledige øyeblikk og lar seg inspirere av "hedersmenn" som Dani Alves, Pedro og Busquets. Holdningene er feil, ikke reglene. (Forøvring burde alle som ønsker seg spillelisens igjennom et 3 dagerskurs med Paolo DiCanio før de får spillelisens.
                                Et Fair Play-kurs med mannen som ble utstengt i månedsvis for å ha dyttet en dommer i en kamp er nettopp det fotballspillere trenger.

                                Kommentar

                                • superbøffel
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Aug 2005
                                  • 5611

                                  Opprinnelig skrevet av norskpoker
                                  Et Fair Play-kurs med mannen som ble utstengt i månedsvis for å ha dyttet en dommer i en kamp er nettopp det fotballspillere trenger.
                                  Jeg er glad for at du fikk med kjernen i det jeg skrev Jeg vil tro DiCanio som både har vist Fair Play i praksis og opplevd konsekvensene av det motsatte kan lære alle fotballspillere noe om hvordan man skal oppføre seg på banen.
                                  Enøyd i de blindes dal.

                                  Kommentar

                                  • Xavi
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • May 2008
                                    • 1275

                                    Tar jeg ikke feil ledet laget til DiCaneo ganske betraktelig på dette tidspunkt. Men forstatt bra gjort, det skal ingen ta ifra han.
                                    Syvende generasjons Lillestrømling. LSK er i blodet.
                                    Anders, Tidligere styremedlem KFL

                                    Kommentar

                                    • superbøffel
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Aug 2005
                                      • 5611

                                      Opprinnelig skrevet av Xavi
                                      Tar jeg ikke feil ledet laget til DiCaneo ganske betraktelig på dette tidspunkt. Men forstatt bra gjort, det skal ingen ta ifra han.
                                      Du tar feil. Kampen endte 1-1.

                                      Enøyd i de blindes dal.

                                      Kommentar

                                      • Stray Cat
                                        Moderator
                                        • Aug 2008
                                        • 5916

                                        Amen til bøffelen. Vi har to spillere som etter kampen erklærte at de ville gjort nøyaktig det samme som Martinsen og en keeper som gjorde det til full applaus fra forumet. Jeg kan ikke huske at det var noen større diskusjon om det virkelig var sånn at han "tok en for laget" da. Han gjorde det og vi var lettet som fy. I tillegg har vi Nosa som faller lettere enn han har lov til.

                                        Berg hadde ikke hatt vondt av bedre mediadrill. Det er absolutt på tide med en bred diskusjon om fair play (og full åpenhet om kriteriene for tildeling av fair play-plasser), men å så feil måte han velger å ta den på.
                                        For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

                                        Kommentar

                                        • jerven
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Apr 2007
                                          • 272

                                          Opprinnelig skrevet av superbøffel
                                          1. Det Martinsen gjør er kjipt. Jævlig kjipt. Det er alikevel noe jeg ville hyllet en LSK spiller for å gjøre - han tok en for laget, ærlig, grisete og kynisk. Jeg er sikker på at våre menn ville gjort akkurat det samme.

                                          2. Fallesyken, sutringen og viftingen etter kort fra FFK-spillerne er intet mindre er pinlig. Det er milevis fra fair play og milevis fra den deilige mannesporten fotball. Skam dere!
                                          Veldig enig med deg her. En av mine store helter helter i LSK-drakta er Bård Bjerkeland. Alltid tøff men fair. Den episoden jeg husker best er likevel den gangen han står på strek og redder ballen med en keeperredning mot Rosenborg. Selvfølgelig usportslig, og dumt da Rosenborg fikk straffe og mål, mens LSK måtte spille resten av kampen uten Bjerkeland. Handlingen var likevel en ærlig handling.

                                          Det er stor forskjell på en ærlig handling der man redder eget lag og tar straffen som følger, enn å spille skuespill for å få motspillere utvist eller skaffe ufortjente straffer. Det er også uærlig og ta ut motspillere ved kamuflere det som et forsøk på å nå ballen. Handlingen til Martinsen er grei, men han burde vært ærlig nok til å si at han tok spilleren for å redde eget lag.

                                          Kommentar

                                          Working...