Hvem skårer og assisterer ?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • gilbert
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 3208

    Hvem skårer og assisterer ?

    Med Michael Mifsud ute for mange uker (sannsynligvis helt fram til cup-finalen og Royal League-spill) må vi se på hvilke erstatninger Fugla kan sette inn. Etter min vurdering er Magnus Myklebust den opplagte erstatteren hvis Rösler fortsatt vil spille 4-4-2 med diamant og én stor og én rask spiss.

    Myklebust har ikke den ekstreme farta til malteserfalken, men han har definitivt andre egenskaper. Mifsud har ofte gjort feil valg i andre eller tredje trekket, og er ikke den mest kaldblodige som utfordrer en-mot-en eller aleine med keeper. Her er Myklebust LSKs beste, med et lite forbehold for Powell i sin aller beste form, men Powell har ikke Myklebusts fart og dribleferdigheter.

    Vi skal huske på at Myklebust, som skårte 16 mål på 25 kamper (1819 minutter spilletid) for middelhavsfareren Hødd (6. plass) i 1. divisjon i fjor, var Röslers førstevalg sammen med Sundgot i de første kampene i år, og fortsatt har kniva så jevnt med Mifsud at han er kommet inn som innbytter så ofte at han har vært på banen i 12 av de 17 kampene i år.

    Ser vi på statistikken for Fuglas fire spisser samt Robert Korén for de 17 kampene hittil i år, har vi følgende tall:

    Sundgot: 17 kamper, 1438 minutter, 7 mål og 3 målgivende
    Mifsud: 15 kamper, 1084 minutter, 6 mål og 2 målgivende
    Korén: 17 kamper, 1528 minutter, 4 mål og 6 målgivende
    Powell: 16 kamper, 566 minutter, 1 mål, ingen målgivende
    Myklebust: 12 kamper, 331 minutter, 2 mål og 1 målgivende

    I "poengligaen" er Mifsud (135 minutter), Sundgot (149) og Korén (153) omtrent jamngode hvis vi ser på spilletid pr mål/assist. For mål aleine leder Mifsud (180) på Sundgot (205). Magnus Myklebust har riktignok spilt bare 331 minutter, så tilfeldigheter avgjør mer enn for de andre, men han har høyest effektivitet: 110 minutter for mål/assist samla, 165 minutter for de to måla.

    Det er selvsagt et stort og beklagelig tap at Mifsud er borte for mesteparten av høsten. Men jeg trøster meg med at Myklebust kan forvirre motstanderne på andre måter enn Mifsud, og fort kan bli en like stor hit som malteseren. Det jeg ikke liker er selvsagt at stallen og Röslers valgmuligheter naturligvis er klart svekka.

    Et annet alternativ er jo at Rösler kan velge å forandre formasjon, for eksempel 4-2-3-1, som andre har foreslått, med Kasey og Espen bakerst på midtbanen, Strand, Korén, Riise/Myklebust foran og Sundgot/Powell helt fremst. Rösler har hittil vist seg som en god taktiker, så andre muligheter er også tenkelige. Men 4-4-2 med Sundgot og Myklebust på topp bør fungere helt greit. De to Hødd-spissene har vel også begge gode erfaringer fra bortekampen mot nettopp Odd. Og etter lørdag er det femten dager til neste seriekamp.

    gilbert
  • Ola
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Dec 2003
    • 1651

    #2
    Jeg har inntrykk av at det har gått mote i "4-2-3-1", men jeg har til gode å se at denne formasjonen er nøkkelen til sexy fotball og sportslig suksess. Det er vel egentlig bare en defensiv 4-5-1...

    4-3-3 derimot har jeg sett Fugla har lykkes med nylig. I fjor sommer var det både underholdende og ga poengmessig uttelling. Både Riise og Strand passer godt som "ving-spisser" i dette systemet.

    Kommentar

    • HSft
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Dec 2004
      • 6079

      #3
      På slutten av de siste kampene har jo røssler også prøvd å spille med to panserspisser og satse på å komme rundt på kanten med riise og strand. Mulig detta blir oppskriften enten i et 4132 system eller 352 der stoffe og strand må komme rundt med hjelp av koren og mouelhi/Søgård.

      Kommentar

      • Rønnern
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Nov 2003
        • 6690

        #4
        Re: Hvem skårer og assisterer ?

        Opprinnelig skrevet av gilbert
        Det er selvsagt et stort og beklagelig tap at Mifsud er borte for mesteparten av høsten. Men jeg trøster meg med at Myklebust kan forvirre motstanderne på andre måter enn Mifsud, og fort kan bli en like stor hit som malteseren. Det jeg ikke liker er selvsagt at stallen og Röslers valgmuligheter naturligvis er klart svekka.
        Vi må ikke glemme at Myklebust var førstevalget til Uwe som partner til Sundgot etter de gode treningskampene, der han ble skamrost.

        En taktisk blunder i åpningskampen mot Start, gjorde at Uwe valgte Powell i den kampen, men Myklebust var tilbake i startelleveren i kampen Lyn. Skader på Myklebust, samt et kanoninnhopp fra Mifsud i kampen mot Lyn gjorde trolig sitt til at Myklebust ble henvist til benken og at sesongen så langt har vært liten nedtur (i følge ham selv).

        Myklebust var en av LSKs åpnebaringer i de treningskampene han spilte, dog slet han med skader som gjorde at han ikke fikk spille så mange av dem og i tillegg var han med U-21 landslaget og det kræsjet også med noen kamper.

        Jeg har stor tro på Myklebust og håper Uwe velger ham sammen med Sundgot på topp mot Odd. Myklebust blir en like stor hit som Mifsud, sågar kanskje enda større!
        Mvh Ronnie "The Runner"
        LSK for alltid

        Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

        Kommentar

        • gilbert
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2003
          • 3208

          #5
          Det har helt klart gått mote i 4-2-3-1-formasjonen, som litt avhengig av hvordan den faktisk utøves kan beskrives som en variant av alle de mer kjente 4-5-1, 4-4-2 og 4-3-3. Moten skyldes jo ikke minst at Hareides landslag, Tromsø og nå RBK under Høgmos ledelse, og vel også U-21 har vært sagt å spille på denne måten i de siste par åra.

          Det forslaget jeg så fra en annen fugla-fan (på VGD) var på sett og vis en variant av 4-4-2 eller 4-4-1-1 med "hengende spiss" (Korén) og de to kantspillerne lengre fremme enn de to sentrale midtbanespillerne. Ut fra spillermaterialet i LSK, ved skader på en eller flere av spissene, har dette fordelen at både Wehrman og Søgård spiller i sine beste roller på SMB, at Strand og Riise (evt Myklebust) også kommer til sin rett på kantene, samt at Koréns rolle ikke er så ulik den han har i diamanten. Men personlig foretrekker jeg fortsatt dagens 4-4-2-oppsett, samtidig som jeg naturligvis er enig i at Fugla spilte strålende i 4-3-3 i midten av fjorårssesongen.

          Det er fortsatt et lite mysterium for meg (og en ikke helt liten tragedie) hvorfor dette spillet ikke fortsatte resten av 2004-sesongen. Det kan da ikke være så enkelt som at Erlandsen "måtte" gå tilbake til 4-4-2 da Powell ble friskmeldt (samt at Sundgot ble skada, jeg er naturligvis ikke den som undervurderer Arilds betydning, og at Gylfi begynte å tenke mest på sine nye klubb). Eller kan det det ?

          gilbert

          Kommentar

          • KFL109
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Dec 2003
            • 1958

            #6
            Re: Hvem skårer og assisterer ?

            Opprinnelig skrevet av Rønnern
            Vi må ikke glemme at Myklebust var førstevalget til Uwe som partner til Sundgot etter de gode treningskampene, der han ble skamrost. <snip>
            Myklebust blir en like stor hit som Mifsud, sågar kanskje enda større!
            Rønnerns spådommer samsvarer med det jeg mener å huske før seriestart da trenerne ble bedt om å spå alt mulig for sesongen. Når det var snakk om beste nykommer (eller var det unge spiller?) var i hvert fall Uwe klar: Magnus Myklebust.

            La dette slå til nå, så henger vi med utover høsten allikevel. Til og med mindre sjanse for undervurdering av Odd nå?
            Vidar Evje

            Kommentar

            • HSft
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Dec 2004
              • 6079

              #7
              Opprinnelig skrevet av gilbert
              Det forslaget jeg så fra en annen fugla-fan (på VGD) var på sett og vis en variant av 4-4-2 eller 4-4-1-1 med "hengende spiss" (Korén) og de to kantspillerne lengre fremme enn de to sentrale midtbanespillerne. osv...
              Titta på denna formasjonen selv, men synes ikke den hang helt på grep taktisk. Om man flytter vingene langt frem og bredt må det vel bety at man skal prøve å komme rundt på kanten og legge inn? Men hvem skal man legge til i dette oppsettet? koren er vel ikek så målfarlig når det kommer innlegg? Søgård er ikke noen stor farlig hodespiller, wehrman blir uansett fortsatt defensiv, motsatt ving(strand og riise) er heller ingen store hodespillere(selv om riise nok kan være farlig i boksen), Sundgot har ofte vist seg å være rimelig tam når han blir alene i boksen med masse stoppere.

              Om man ikke har noe særlig å slå på i midten er det rimelig meningsløst å satse på å gå rundt på sidene og dermed også å bruke så utprega vinger. Tror vi måtte hatt koren i en av vingrollene(eller hvile på benken), sungodt som hengende spiss og powell i front om vi skulle spilt den formasjonen.

              Kommentar

              • Rønnern
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Nov 2003
                • 6690

                #8
                Opprinnelig skrevet av HSft
                Om man ikke har noe særlig å slå på i midten er det rimelig meningsløst å satse på å gå rundt på sidene og dermed også å bruke så utprega vinger. Tror vi måtte hatt koren i en av vingrollene(eller hvile på benken), sungodt som hengende spiss og powell i front om vi skulle spilt den formasjonen.
                Meningsløst er et drøyt ord. Uansett om vi spiller 4-4-2 med Sundgot og "en liten en" på topp eller 4-4-1-1 med Koren som hengende spiss bak Sundgot, så vil det å komme seg rundt på kantene være et meget viktig angrepsvåpen.

                Jeg må si at jeg ikke skjønner argumentasjonen din om at <Sundgot har ofte vist seg å være rimelig tam når han blir alene i boksen med masse stoppere>

                Sundgot har vært "aleine" med masse stoppere i boksen i så og si hele år. Miffe og Mykle er ikke noen bedre alternativer for å håndtere innlegg fra kant, enn det Koren er. For meg er det "meningsløst" å påstå at innlegg fra kant ikke er et angrepsvåpen så lenge en ikke har to fyrtårn på topp.
                Mvh Ronnie "The Runner"
                LSK for alltid

                Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                Kommentar

                • HSft
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Dec 2004
                  • 6079

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av Rønnern
                  Meningsløst er et drøyt ord.
                  Kan være enig i det. Synes bare at det har vært gjennganger i en del av kampene hittil at vi har slått inn på sundgot fra kant når vi har kjørt oss litt fast og at det har blitt tamt. Tenker kanskje mest på lyn kampen, der skal berntsen ha mye av æren. Synes ikke Koren er typen som lukter mål ved innlegg, men ballen har jo havna hos han ved noen tilfeller også. Mifsud og myklebust har mer egenskapen til å skape uro og komme foran forsvarer, spesielt mifsud har ofte vært farlig foran mål på innlegg selv om han ikke er noen konge i lufta. Om man skal satse spesielt på å komme rundt og legge inn synes jeg vi burde ha begge de store spissene våre på banen. Men den formasjonen betyr ikke nødvendigvis at vi skal gå rundt på kanten hele tiden, men jeg synes det ser mer vrient ut å gå gjennom midten og sende stikkere uten en annen spiss enn sundgot.

                  Kan nevnes at Sundgot som eneste store spiss på banen i år har scora et mål på hodet, og at det kom under en dødball med midtstopperne flytta opp i feltet. Mifsud har putta to på hodet.

                  Kommentar

                  • mr.Jordbakke
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Jun 2005
                    • 3845

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av HSft
                    Kan nevnes at Sundgot som eneste store spiss på banen i år har scora et mål på hodet, og at det kom under en dødball med midtstopperne flytta opp i feltet. Mifsud har putta to på hodet.
                    Det har sin veldig enkle forklaring i at motstanderne sjelden ser på Mifsud som en trussel i luftrommet og derfor ikke setter inn tiltak for å hindre han i samme grad som det blir gjort med Gilbert, ved at forsvarerne går inn i kroppen på spissen like i forkant av det ballen kommer. Her gjør norske dommere generelt en dårlig jobb. Å hindre keeper gir frispark, men å hindre angriper blir oversett - bortsett fra når pEnga og RævBK angriper, da...
                    NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.

                    Mvh
                    Mr.Jordbakke

                    Kommentar

                    • HSft
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Dec 2004
                      • 6079

                      #11
                      Men uansett hva grunnen er fører det jo til at han er mindre farlig i boksen, spesielt når han er alene og er den som blir passa best på. At målet kom på en dødball var vel fordi vi flytta opp fler hodespillere og ga motstanderne mer å passe på.

                      En av grunnene til at han ikke har scort så mye på hodet kan jo også være at vi har hatt påsan ute lang tid og at riise bare så vidt har fått kommet i gang nå.

                      Kommentar

                      Working...