Streik i Tippeligaen

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kjell.T.Ring
    Poll St. Ring
    --==FORUMRUNKER==--
    • Dec 2005
    • 11796

Dette er Startspillerne som deltar i streiken: Alexander Lund Hansen, Morten Hæstad, Bård Borgersen, Fredrik Strømstad, Ole Martin Årst, Espen Hoff, Birger Madsen, Espen Børufsen, Jesper Mathisen, Petter Bruer Hanssen, Christer Kleiven, Rolf Daniel VIkstøl.

Kan ikke bare kampen gå som planlagt uten dem?
    Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

Kommentar

• woody
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • May 2005
      • 374

Dette er noe av det mest tåpelige jeg har hørt om. De aller fleste klubben sliter med å holde hodet over vannet og spillerne ar bedre betalt enn de fleste andre i norsk arbeidsliv.

Hvis klubbene mister disse inntektene; hvor skal de ta disse pengene fra ? Mest naturlige hadde kanskje vært lavere lønninger til spillerne.

Egentrening ?
      woody

Kommentar

• mr.Jordbakke
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jun 2005
        • 3845

Opprinnelig skrevet av tilt
        Med det nivået det er på Tippeligaens prestasjoner sett i forhold til hva de tjener er dette virkelig ynkelig, og virkelighetsfjernt.
        Prestasjonene er vel dårlige pga skotøyet...
        NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.

Mvh
        Mr.Jordbakke

Kommentar

• Totti21
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Mar 2004
          • 3501

Dette er det latterligste jeg noensinne har hørt. Jeg håper virkelig klubbene står 110% på sitt i denne saken til streikekassa går tom.
          Jeg synes en protest hadde vært på sin plass, der vi hadde løst billett for at klubben ikke skal bli skadelidende, men forlatt stadion før kampstart. Skjønner virkelig ikke NISO at dette til syvende og sist vil gå ut over spillerne, da klubbene ikke har økonomi til å lønne de 100%, og at flere spillere risikerer å miste jobben sin? Jeg går til en jobb jeg ikke liker engang, kun for at jeg blant annet skal ha råd til å lønne disse slabbedaskene.

Kommentar

• trigz
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Jan 2004
            • 7154

Jeg har ingen forståelse for denne streiken. Jeg forstår det sånn at stridens eple er skoutstyrsavtalene og at de krever mer ferie. Unnskyld meg, hva med sykkelproffer? Tar de seg ferie midt på sommeren? De driver også med en sesongidrett.

Skostriden ser jeg på som en simpel måte for NISO å stikke hånda i lommebøkene til klubbene og frarøve dem enda større andeler av inntektene deres. Går klubbene konk, blir spillerne arbeidsledige. Hva med å ha litt fucking perspektiv for en gangs skyld, NISO?
            Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

Kommentar

• Boing
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Dec 2005
              • 711

NSA er vel de eneste som kunne ha klart å få i gang en aksjon mot streiken. F.eks. Kl 18 på søndag så hadde alle supportere i norge møtt opp på stadion og synge for klubben sin, og hatt bannere med sitt synspunkt på denne tullete streiken. Man kunne vel også ha lagt en slik protest til treningen til laget, fortsatt synge for klubben og bannere. Bare ett forslag, men jeg tror ikke det lar seg gjøre.

Kommentar

• *46*

Lurer på hva som skjer med cupen til uka? For jeg tipper streiken vil vare lenger enn til onsdag.

Kommentar

• mrognan
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Aug 2008
                  • 849

I utgangspunktet skal det ikke være noe problem å arrangere de kampene i cupen som involverer lag som ikke er berørt av streiken. Med andre ord LSK-Sandefjord bl.a.
                  Men etter det jeg har hørt skal NFF ta avgjørelsen på hva som skjer med cupkampene på mandag så det er fullt mulig de bestemmer seg for å utsette de kampene også.
                  Morten

Kommentar

• BennyLem
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Aug 2005
                    • 2902

Opprinnelig skrevet av Boing
                    NISOs liste over utgangskrav til forhandlingene med NHO Idrett:

* Standardkontrakt: Klubbenes mulighet til å si opp spillere må reguleres og begrenses gjennom overenskomsten. NISO krever at standardkontrakter i håndball, fotball og ishockey endres.
                    - Dette kravet er urimelig, i det vanlige arbeidslivet så kan man miste jobben på grunn av dårlige prestasjoner eller att man gjør kostbare feil som rammer bedriften. Dette burde også gjelde fotballspillere, Tippeligaen skal da ikke bli noen vernet bedrift.

Opprinnelig skrevet av trigz
                    Jeg har ingen forståelse for denne streiken. Jeg forstår det sånn at stridens eple er skoutstyrsavtalene og at de krever mer ferie. Unnskyld meg, hva med sykkelproffer? Tar de seg ferie midt på sommeren? De driver også med en sesongidrett.

Skostriden ser jeg på som en simpel måte for NISO å stikke hånda i lommebøkene til klubbene og frarøve dem enda større andeler av inntektene deres. Går klubbene konk, blir spillerne arbeidsledige. Hva med å ha litt fucking perspektiv for en gangs skyld, NISO?
                    Noen burde hamre inn i hodet på sulliken Walltin og de andre noldusene i NISO at tippeligaen går med dundrende underskudd. Det er kun penger fra rike onkler som gjør at spillere i TL kan ha den lønna de har.

Ergo er TL-spillere underpresterende og overbetalte som de er. La de begynne å leve av sine reelle inntekter. Da måtte de aller fleste tatt seg minst en 50%-stilling ved siden av. Noe de kanskje allerede burde ettersom de tydeligvis har lite å fylle dagene med.

La oss bidra til å få trollet frem i lyset.
                    Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

Kommentar

• Kanarizz2
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Oct 2005
                      • 355

Håper streiken varer noen måneder, så spiller i fotball helt til serieoppkjøringa i februar.. Blir lite ferie på dere da gutter...
                      ------Sørum kanaris------

100% Støtte

Kommentar

• holmiz
                        The kjøkken-kanariz
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Apr 2006
                        • 6064

Jeg prøver og prøver, men jeg klarer liksom ikke heeeelt å finne den store sympatien med de som streiker her. Merkelig.
                        Hilsen Anders

Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                        Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

Kommentar

• *46*

Opprinnelig skrevet av BennyLem
                          Ergo er TL-spillere underpresterende og overbetalte som de er. La de begynne å leve av sine reelle inntekter. Da måtte de aller fleste tatt seg minst en 50%-stilling ved siden av. Noe de kanskje allerede burde ettersom de tydeligvis har lite å fylle dagene med.
                          Kanskje noen av dem ville hatt godt av det, da de som ligger på 6 plass vel kun er semi-proffer?

Opprinnelig skrevet av holmiz
                          Jeg prøver og prøver, men jeg klarer liksom ikke heeeelt å finne den store sympatien med de som streiker her. Merkelig.
                          Kan skjønne dem på støvlene, men dem vil aldri klare å fjerne dagens ording helt. Kanskje dem for til en ordning hvor det blir lettere å få benytte andre merker ved behov?

Diadora mente vel at nær opptil 50 % av avtalen dem har med Viking knyttes opp til støvlene. (Sier kanskje mest om hvor bra LSK kommer ut av avtalen med Legea...).

Selv synes jeg streiken kom på et passende tidspunkt. Kanskje Gislason blir klar til neste kamp i TL?

Kommentar

• Totti21
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Mar 2004
                            • 3501

Opprinnelig skrevet av *46*
                            Kan skjønne dem på støvlene, men dem vil aldri klare å fjerne dagens ording helt. Kanskje dem for til en ordning hvor det blir lettere å få benytte andre merker ved behov?
                            Er det ikke slik at spillerne kan benytte andre skomerker i dag med legeattest? Kravet er bare at merkene blir fjernet, slik at man ikke "reklamerer" for ett annet skomerke.
                            Jeg skal gå til sjefen min på mandag å si at jeg vurdere å streike fordi jeg vil ha en Mac istedenfor Lenovo laptopen som jeg har i dag.

edit: Jeg er forresten enig med Nils Arne Eggen i sin tid, der han krevde at alle spillerne skulle bruke sorte Copa Mundial sko. Det hemmet iallefall ikke RBK den gang.

Kommentar

• HolterKanaris
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • May 2006
                              • 1603

Spørsmålet mitt her er hvorfor dette "bare" berører 95 spillere... Er ikke ALLE spillerne i tippeligaen underlagt NISO?
                              ***Større baller enn vett***

Kommentar

• BennyLem
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Aug 2005
                                • 2902

Opprinnelig skrevet av HolterKanaris
                                Spørsmålet mitt her er hvorfor dette "bare" berører 95 spillere... Er ikke ALLE spillerne i tippeligaen underlagt NISO?
                                Det er heldigvis slik inntil videre at medlemskap i LO er frivillig (NISO er underbruk av LO).

Kommentar

• Boing
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Dec 2005
                                  • 711

Opprinnelig skrevet av HolterKanaris

Det er helt normalt, alle andre streiker pleier å være noen få i starten og så tar dem ut fler etterhvert som streiken pågår og ingen løsning er på plass.

Kommentar

• BennyLem
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Aug 2005
                                    • 2902

Full støtte til Per Mathisen, LSK og de andre klubbene i denne saken.

Det er bare å sulte ut de grådige underpresterende svina i NISO. Selvsagt litt synd for andre uskyldige ansatte som må permitteres i mellomtiden, men her står det om prinsipper.

Kommentar

• BennyLem
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Aug 2005
                                      • 2902

Interessant informasjon fra Søpla her (http://www.søppel.no/article3154497.ece): "Da det ble kjent at streik kunne bli et utfall, sendte klubben ut obligatorisk permitteringsvarsel til spillerne.

- Vi har foreløpig valgt å fortsette driften som vanlig, men vurderer fortløpende om det er rasjonelt å opprettholde driften. Om det ikke er rasjonelt å fortsette kan konsekvensen bli permitteringer, forklarer Haakonsen.
                                      "

Mange spørsmål å stille her:
                                      1. Hvordan vil de forskjellige klubbene reagere, f.eks. angående permittering. Det er alt annet enn fett å leve av permitteringspenger fra NAV. Det er vel 60% av lønn opp til en grense rundt 450.000 eller noe. Skal like å se proffer på det.

2. Hvor lenge holder streikekassa til NISO? Betaler de streikende spillere full lønn, eller en prosentsats?

3. Hvordan vil de forskjellige klubbene rammes ved langvarig streik? LSK har f.eks. inntekter fra utleie av eiendom, som løper sin gang. På den annen side løper også renter på lån.

4. Er alle klubber medlem av motparten NHO? Hva kan eventuelt avtales på vegne av andre klubber?

5. Hva med saker der klubber har forskjellige avtaler? En konkret sak er skosaken. LSK drar inn mindre penger grunnet avtale uten sko. Men kan dette også brukes som fordel, for å tiltrekke seg "stjerner" som vil ha egen skoavtale?

6. Hvor lenge kan klubbene holde ut? Jeg tror ganske lenge. Eneste hensynet er stort sett andre ansatte, som ikke fortjener permittering. Fotball er jo ikke livsviktig, så det vil ikke avbrytes en streik grunnet liv/helse etc. Og ingen klubber har eksterne eiere som forlanger årlig overskudd/utbytte, eller er redd for at kunder f.eks. velger leverandører offshore. (Kinesisk eller Indisk fotball får neppe mange nye fans i Norge selv ved langvarig streik).

Mange spørsmål her. Håper streiken blir langvarig, men jeg frykter den blir kortvarig.

Personlig kan vi gjerne kjøre hele 2011 i streik. Ironisk nok mener mange som følger bart, søpla og Viking det samme, så det er neppe noe folkekrav om at klubbene må gi etter.

Så til sullikene i NISO hilser jeg og sier at dere gjerne kan sitte hele 2011 på ræva og spise kebab og spille playstation for min del. Hjernedøde gnomer. Husk at dere har selv valgt en hobby som "jobb"!

Kommentar

• Ola
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Dec 2003
                                        • 1651

Opprinnelig skrevet av BennyLem
                                        Noen burde hamre inn i hodet på sulliken Walltin og de andre noldusene i NISO at tippeligaen går med dundrende underskudd. Det er kun penger fra rike onkler som gjør at spillere i TL kan ha den lønna de har.
                                        Kan ikke se at denne streiken skiller seg nevneverdig ut fra andre streiker vi ser på denne tiden av året. Sykepleiere, politifolk, flyveledere og lærere - det handler om det samme; å melke mest mulig ut i egne interesser og samtidig gjemme seg bak et "system", "noe større", og la andre ta kampen for seg. En sosialt akseptert form for outsourcing av grådighet.

Noen burde hamre inn i hodet på fagorganisasjonene til helsesektoren at Helse-Norge går med dundrende underskudd! Det er kun ekstra tilskudd fra Staten som...

Man kan ikke laste de for å stadig vil ha mer. Det ønsker vi alle.

Kommentar

• OlaG
                                          Oversetterdrone
                                          Myklebust Light
                                          • May 2008
                                          • 932

Herregud så mye piss som har blitt spytta ut i denne tråden.

Fotballspillere er arbeidstakere. Arbeidstakere forhandler med arbeidsgivere om betingelser for ansettelsesforhold. Et av virkemidlene arbeidstakere har i slike forhandlinger er streik. Tilsvarende virkemiddel for arbeidsgivere er lockout.

Hvis arbeidstakere ikke hadde hatt noen virkemidler i forhandlinger ville de ikke hatt noe reelt maktmiddel å sette bak kravene sine, og dermed ingen mulighet for gjennomslag i forhandlinger. Den reelle effekten av det ville vært at det aldri ble noen forhandlinger, fordi det ikke er noen vits i å forhandle med noen som ikke har noen kort på hånda. Da er man tilbake til lokale forhandlinger, som ville vært bra for de største stjernene og håpløst for de som ikke er det.

Når det gjelder valg av arbeidsverktøy så jobber jeg på kontor. De fleste i firmaet mitt har laptoper, men jeg har en stasjonær maskin med to skjermer. Dette fordi jeg er programmerer, og er suverent mer effektiv hvis jeg kan se dokumentasjon på en skjerm og koden min på en annen. I tillegg har jeg en litt kjip rygg, så derfor har jeg fått en stol med bedre rygg enn det som er standard hos oss. Jeg hadde sikkert klart meg med standardløsningen, men jeg yter bedre når jeg får ting på min måte. Det er riktignok ingen som sponser utstyret vårt, men jeg får ting utenfor storkjøpsavtalen til firmaet mitt. Med andre ord er det dyrere. Jeg synes ikke dette er urimelig, og det synes ikke arbeidsgiveren min heller. Pussig med det.

Når det gjelder ferie så virker det som endel av dere glemmer at resten av Norge (inkludert spillernes partner og eventuelle barn) har ferie sammen med oss andre. Det er sikkert fint å få en hel måned ferie i året (noen andre som har det også, kanskje?), men hvis du må ta ut den ferien når familien din ikke har anledning til å ta den ut så er det ikke like fett lenger.

For øvrig så jeg at vår felles venn Martine har vært ute og slengt med leppa, og pekt på at gjennomsnittslønnen i Tippeligaen er 800 000 i året. Jeg har ikke sjekket kildene hans, men tenkte det var på tide å minne om forskjell på snitt og median.
                                          Gjennomsnitt er summen av en samling tall delt på antallet tall. I en samling med ett tall på 4 millioner og 9 tall på 320 tusen vil gjennomsnittet være 688 tusen.
                                          Median er det midterste tallet i en sortert rekke. Med de samme tallene vil medianen være 320 tusen, vesentlig lavere enn snittet.

Det er vel grunn til å anta at det er litt bedre distribusjon på årslønningene i en klubb enn det gitte eksempelet, men det endrer fremdeles ikke på det faktumet at gjennomsnittstall ikke tar høyde for skjev fordeling. Så ikke gå i fella og tro at den jevne tippeligaspiller tjener det dobbelte av det du gjør.

Når det gjelder utdanning så er dette noe som er viktig for de som ikke tjener 4 mill i året. De vil ikke ha muligheten til å jobbe i 15 år og leve fett resten av livet. De må ha en jobb når de er ferdig med fotballkarrieren sin (hvilket kan komme fortere enn man tror, ref. Marius Johnsen), og da trenger de utdannelse. Noen av spillerene i Tippeligaen er så unge at de ikke en gang er ferdig med videregående, hvor står de hvis de får en kneskade som stopper karrieren nå? Klubben vil kanskje hjelpe de ut kontraktstiden (Kiesnebner, Johnsen), men hva om du er på en ettårs-kontrakt med noen få måneder igjen?
                                          Etter fjorårets slanking av staller i mange norske klubber hadde Bakrommet på NRK et program med dette som tema, som jeg dessverre ikke klarer å finne igjen i farta. Men det var et interessant program, og belyste ganske godt situasjonen for spillere som bare er "nesten gode nok" og plutselig mister jobben. Mange av de står på bar bakke i en slik situasjon.

Det er pinlig mye "vi er supportere, vi er viktigst i verden, spillerne må drite i seg selv for at vi skal bli happy"-mentalitet her. Jeg støtter den når det gjelder innsats på banen, men jeg syns det er veldig merkelig at man ikke klarer å sympatisere med spillere som arbeidstakere, og for ganske mange av dem: familieforsørgere.

Kommentar

Working...