jeg bestrider absolutt ikke streikeretten, fotballspillerne har rett til å streike som andre arbeidstakere. men med 6 års universitetsutdannelse, 300 000 i studielån, 400 000 i årslønn og en halv dag fri i juleuka som eneste frynsegode klarer jeg ikke å oppdrive noen voldsom indignasjon over fotballspillernes situasjon.
Streik i Tippeligaen
Collapse
X
-
Kan ikke se at denne streiken skiller seg nevneverdig ut fra andre streiker vi ser på denne tiden av året. Sykepleiere, politifolk, flyveledere og lærere - det handler om det samme; å melke mest mulig ut i egne interesser og samtidig gjemme seg bak et "system", "noe større", og la andre ta kampen for seg. En sosialt akseptert form for outsourcing av grådighet.
Noen burde hamre inn i hodet på fagorganisasjonene til helsesektoren at Helse-Norge går med dundrende underskudd! Det er kun ekstra tilskudd fra Staten som...
Man kan ikke laste de for å stadig vil ha mer. Det ønsker vi alle.
Folk har behov for sykepleiere, politi og til og med heismontører. Fotballspillere, i likhet med forfattere og journalister kan vi klare oss ekstremt lenge uten.
Helt ufattelig at NSA (som omtrent de eneste bortsett fra LO) støtter streiken.
Hvis arbeidstakere ikke hadde hatt noen virkemidler i forhandlinger ville de ikke hatt noe reelt maktmiddel å sette bak kravene sine, og dermed ingen mulighet for gjennomslag i forhandlinger. Den reelle effekten av det ville vært at det aldri ble noen forhandlinger, fordi det ikke er noen vits i å forhandle med noen som ikke har noen kort på hånda. Da er man tilbake til lokale forhandlinger, som ville vært bra for de største stjernene og håpløst for de som ikke er det.
Når det gjelder valg av arbeidsverktøy så jobber jeg på kontor. De fleste i firmaet mitt har laptoper, men jeg har en stasjonær maskin med to skjermer. Dette fordi jeg er programmerer, og er suverent mer effektiv hvis jeg kan se dokumentasjon på en skjerm og koden min på en annen. I tillegg har jeg en litt kjip rygg, så derfor har jeg fått en stol med bedre rygg enn det som er standard hos oss. Jeg hadde sikkert klart meg med standardløsningen, men jeg yter bedre når jeg får ting på min måte. Det er riktignok ingen som sponser utstyret vårt, men jeg får ting utenfor storkjøpsavtalen til firmaet mitt. Med andre ord er det dyrere. Jeg synes ikke dette er urimelig, og det synes ikke arbeidsgiveren min heller. Pussig med det.
a. Få tilpasset sko fra sin leverandør, eller
b. Velge andre sko gitt medisinske grunner gitt dokumetasjon.
Dette er en gedigen bløff fra NISO sin side.
Når det gjelder ferie så virker det som endel av dere glemmer at resten av Norge (inkludert spillernes partner og eventuelle barn) har ferie sammen med oss andre. Det er sikkert fint å få en hel måned ferie i året (noen andre som har det også, kanskje?), men hvis du må ta ut den ferien når familien din ikke har anledning til å ta den ut så er det ikke like fett lenger.
Konsulenter og advokater jobber gjerne 60-80 timer store deler av året. Lite ferie der også, men stort sett høy lønn. Fordeler og ulemper.
For øvrig så jeg at vår felles venn Martine har vært ute og slengt med leppa, og pekt på at gjennomsnittslønnen i Tippeligaen er 800 000 i året. Jeg har ikke sjekket kildene hans, men tenkte det var på tide å minne om forskjell på snitt og median.
Gjennomsnitt er summen av en samling tall delt på antallet tall. I en samling med ett tall på 4 millioner og 9 tall på 320 tusen vil gjennomsnittet være 688 tusen.
Median er det midterste tallet i en sortert rekke. Med de samme tallene vil medianen være 320 tusen, vesentlig lavere enn snittet.
Når det gjelder utdanning så er dette noe som er viktig for de som ikke tjener 4 mill i året. De vil ikke ha muligheten til å jobbe i 15 år og leve fett resten av livet. De må ha en jobb når de er ferdig med fotballkarrieren sin (hvilket kan komme fortere enn man tror, ref. Marius Johnsen), og da trenger de utdannelse. Noen av spillerene i Tippeligaen er så unge at de ikke en gang er ferdig med videregående, hvor står de hvis de får en kneskade som stopper karrieren nå? Klubben vil kanskje hjelpe de ut kontraktstiden (Kiesnebner, Johnsen), men hva om du er på en ettårs-kontrakt med noen få måneder igjen?
Hvis Espen Søgård vil lese fysikk de time av døgnet som ikke går med til jobb (20-30 timer i uken?), så har han god anledning til det. Hvis Nosa vil videreutdanne seg til Kebab-kokk så kan jeg aldri tenke meg LSK nekter det. Det er ikke det denne striden handler om.Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadalKommentar
-
Tror du skal sjekke litt reaksjoner blant spillerne som er tatt ut i streik. Dem synes dette er flaut og ubehagelig, da NISO styrer forhandlingene på en måte som ikke spillerne kjenner seg igjen i. Hadde spillerne som er tatt ut i streik vært 100% enig med Niso så hadde dem stått frem og forsvart seg. Ikke beklaget seg og ingen komentar.
Hvorfor skal fotballspillere beskyttes mot den harde virkelighet?? Jeg vet att jeg vil få sparken hvis jeg gjør en tabbe eller to som medfører att firmaet jeg jobber for taper masse penger.
Og ja, vi supportere er viktigste for klubben og spillerne, uten oss har dem ikke mulighet til å drive med hobbyen sin med ganske god lønn.Kommentar
-
Nå snakker jeg om mye penger, mye mer enn det jeg har i årslønn, ett par nuller i tillegg. Mente vel egentlig att jeg vet jeg KAN få sparken, og i det så regner jeg med att jeg vil få sparken hvis jeg gjør en så stor tabbe. Den stillingen jeg har er like utsatt som en trener, mye dårlig resultat over lengere tid så for man sparken.Kommentar
-
Off-topic, men la gå - synes historien er litt morsom når jeg tenker på den. Pål Strand husker jeg veldig godt. Rett og slett fordi læreren var relativt intresert i LSK og over snittet ivrig på hvordan det gikk (tror han hadde sesongkort). En dag LSK hadde spilt dagen før, møtte ikke Pål Strand opp. Og læreren utbryter noe slikt som at det var like greit - "så ræva som han var i går, ville han uansett måtte ha sittet igjen i dag".Kommentar
-
jeg bestrider absolutt ikke streikeretten, fotballspillerne har rett til å streike som andre arbeidstakere. men med 6 års universitetsutdannelse, 300 000 i studielån, 400 000 i årslønn og en halv dag fri i juleuka som eneste frynsegode klarer jeg ikke å oppdrive noen voldsom indignasjon over fotballspillernes situasjon.
Seriøst - slapp av! Er du ansatt i det private som jeg er, så øker lønna ganske så raskt. Jeg har i snitt økt over 10 % lønn hvert år de siste 5 årene etter jeg ble ferdig utdanna. Startlønn til dagens lønn er 47 % opp. Tommel opp for 6 år med høyere utdannelse!Kommentar
-
Altså... Når du regelrett tapetserer kontoret ditt til sjefen med LSK effekter og bytter ut bildet av kona med Frode Kippe og hans pasjon er bydelslaget - forventer du fet lønnsøkning da?
Seriøst - slapp av! Er du ansatt i det private som jeg er, så øker lønna ganske så raskt. Jeg har i snitt økt over 10 % lønn hvert år de siste 5 årene etter jeg ble ferdig utdanna. Startlønn til dagens lønn er 47 % opp. Tommel opp for 6 år med høyere utdannelse!
jeg er generelt veldig fornøyd med jobben, trives godt, lider ingen nød økonomisk og mener ikke å klage for jeg har valgt det her helt selv og kan slutte hvis jeg ikke kan leve med vilkårene. men voldsom sympati for fotballspillere uteblir likevel.Andas in och andas ut
Orkar jag så orkar du
Kommentar
-
Fotball er underholdning, og spillerne artister som dyrker sitt talent, i likhet med f.eks musikere. Ser ikke så mange av dem som går ut i streik midt under en turne, fordi de ikke får opptre i rosa tights.. Men for all del, la fotballspillerne få iføre seg slippers eller tresko hvis de måtte ønske det. Se for deg ett kraftig frispark fra kippe, tett fulgt av en tresko i 140 km/t.. Kanskje det kunne hjulpet laget til å bli farligere på dødballKommentar
-
Når det gjelder valg av arbeidsverktøy så jobber jeg på kontor. De fleste i firmaet mitt har laptoper, men jeg har en stasjonær maskin med to skjermer. Dette fordi jeg er programmerer, og er suverent mer effektiv hvis jeg kan se dokumentasjon på en skjerm og koden min på en annen. I tillegg har jeg en litt kjip rygg, så derfor har jeg fått en stol med bedre rygg enn det som er standard hos oss. Jeg hadde sikkert klart meg med standardløsningen, men jeg yter bedre når jeg får ting på min måte. Det er riktignok ingen som sponser utstyret vårt, men jeg får ting utenfor storkjøpsavtalen til firmaet mitt. Med andre ord er det dyrere. Jeg synes ikke dette er urimelig, og det synes ikke arbeidsgiveren min heller. Pussig med det.
.............
For øvrig så jeg at vår felles venn Martine har vært ute og slengt med leppa, og pekt på at gjennomsnittslønnen i Tippeligaen er 800 000 i året. Jeg har ikke sjekket kildene hans, men tenkte det var på tide å minne om forskjell på snitt og median.
Gjennomsnitt er summen av en samling tall delt på antallet tall. I en samling med ett tall på 4 millioner og 9 tall på 320 tusen vil gjennomsnittet være 688 tusen.
Median er det midterste tallet i en sortert rekke. Med de samme tallene vil medianen være 320 tusen, vesentlig lavere enn snittet.
Det er vel grunn til å anta at det er litt bedre distribusjon på årslønningene i en klubb enn det gitte eksempelet, men det endrer fremdeles ikke på det faktumet at gjennomsnittstall ikke tar høyde for skjev fordeling. Så ikke gå i fella og tro at den jevne tippeligaspiller tjener det dobbelte av det du gjør.
En klubb får inn 9 mill. på en utstyrsavtale inkl. sko m.m.
Neste avtale klubben inngår ligger 3 mill. lavere da den ikke inkluderer sko m.m. Disse pengene må hentes inn på lønn da inntekstbudsjettet allerede er utopisk.
Alle spillerne går dermed litt ned i lønn ved neste kontraktsforhandling. Dette gjelder både han med 320.00 og han med 4 mill.
Han med 4 mill. i lønn er naturlig nok litt stjerne på (vi holder Kiko unna denne diskusjonen) og inngår en sko- og accessoiravtale til en verdi av kr. 100.000.
Han med 320.000 har ingen hørt om, og han må gå til den lokale sportsbutikken og kjøpe seg 4-5 par sko og annet stæsj, forhåpentligvis med rabatt.
Og plutselig var forskjellen mellom den best og dårligst betalte enda større.
Men på en annen side - hadde vi fortsatt måtte bruke Diadora ville vi nok støttet denne streiken fullt ut.........."Optimisme er ikke annet enn mangel på informasjon" - Heiner MüllerKommentar
-
Med litt smidighet og god kommunikasjon kan antageligvis klubben deale frem en avtale med sponsoren som ikke er helt på trynet heller ("vi har tre spillere som ikke klarer å finne en modell fra dere som passer, men resten er ombord, hva kan vi gjøre med det?")
Under optimistiske forutsetninger naturligvis, men det er ihvertfall en reell mulighet. Å få frihet til å velge sko selv betyr ikke at man kommer til å drite hovedsponsor og klubb i trynet på trass, det betyr bare at man kan velge sko fritt hvis man synes det er nødvendig.
For alt jeg vet kan det godt være at alle fotballspillere (jeg kjenner ikke så mange som lever av å spille fotball) er egoistiske rasshøl, men det virker innimellom som om noen av dem er oppegående mennesker som føler en viss (om ikke absolutt) lojalitet til arbeidsgiveren sin.
Men for all del, poenget ditt står.Kommentar
-
LSK- spillerne trener som før og deltar på andre aktiviteter i regi LSK som før. Så de gjør fortsatt jobben sin, selv om de ikke spiller kamper. Selv om noen runder blir utsatt så blir nok alle kampene i TL2011 og NM2011 gjennomført innen første søndag i advent, hvilket betyr at treningsmengden som blir lagt ned i spillepausen kan bli veldig avgjørende med tanke på hvor svekket våre konkurrenter er på treningsfeltet om dagen.MortenKommentar
-
LSK- spillerne trener som før og deltar på andre aktiviteter i regi LSK som før. Så de gjør fortsatt jobben sin, selv om de ikke spiller kamper. Selv om noen runder blir utsatt så blir nok alle kampene i TL2011 og NM2011 gjennomført innen første søndag i advent, hvilket betyr at treningsmengden som blir lagt ned i spillepausen kan bli veldig avgjørende med tanke på hvor svekket våre konkurrenter er på treningsfeltet om dagen.
Iom. at spillerne ikke spiller kamper og dermed har fått mindre arbeidsbelastning, bør man se på alternative arbeidsoppgaver. F.eks. kunne det vært fin reklame for klubben å sende spillerne på besøk hos andre romeriksklubber, skolebesøk, signering på Lillestrøm Torg eller andre arrangementer.
Dette innlegget skjønte jeg fint lite av. Kunne du forklart nærmere hva du mener her?Kommentar
-
Iom. at spillerne ikke spiller kamper og dermed har fått mindre arbeidsbelastning, bør man se på alternative arbeidsoppgaver. F.eks. kunne det vært fin reklame for klubben å sende spillerne på besøk hos andre romeriksklubber, skolebesøk, signering på Lillestrøm Torg eller andre arrangementer.
Et arrangement jeg har jobba med å få til lenge før streikefaren oppsto så jeg ble lettet når jeg fant ut at ingen LSK spillere streiker.
Forøvrig er noen spillere booket inn på sørumsand kommende fredag også, så spillerne brukes mye i markedsføringen denne sesongenMortenKommentar
-
Likviditet
Dette er det mest kritiske i mange tilfeller. Har man ikke penger å betale avgifter, skatter og regninger med kan man bli slått konkurs. Jeg kjenner ikke til klubbens løpende likviditetsbudsjett, men jeg tror det er veldig lite av de løpende innbetalingene (inntektene) som rammes på kort sikt.
Klubben har en rekke inntektskilder:
* Sesongkortsalg
* Sponsorinntekter
* Resultatbonus
* TV-fordeling
* Løpende TV-kamper
* Billettinntekter
* Leieinntekter
* Spillersalg
Listen er på ingen måte uttømmende, men dette er vel det viktigste. På kort sikt tror jeg det bare et to strømmer som rammes: billetter solgt i døra og TV-inntekter per kamp. Alle andre inntekter fordeler seg vel på sesongbasis, og kommer før (sponsor) eller etter sesongen (resultatbonus). Eller de er løpende leieinntekter eller annet (Spillersalg). Jeg vil tippe LSK skal miste mange, mange hjemmekamper før man kommer i likviditetsskvis. La oss anta man forsinker/taper 800.000 per hjemmekamp (4.000 billetter i døra av kroner 200), pluss eventuelt TV-kamper som er avlyst.
Med mindre man omtrent allerede driver på kreditors regning og ikke har arbeidskapital, så bør man kunne drive ekstremt lenge. Spesielt hvis kun noen inntekter rammes.
Langsiktig økonomi
Avlyste kamper blir spilt igjen. Man mister nok noen tilskuere, og kanskje en TV-kamp eller to ved langsiktig streik. Dette er peanuts og vil ikke påvirke resultatet nevneverdig. En utfordring kan være at spillere ikke får vist seg frem for salg, men kloke av skade håper jeg vi ikke har budsjettert med salg. HEr er det også uansett mye investorer involvert (selv om LSK til syvende og sist rammes hvis disse går lei).
Oppsummert
Nå er dette mine sofabetraktninger, og jeg kjenner ikke eventuelle klausuler fra sponsorer etc. om streik. Jeg forutsetter uansett at disse først vil slå til f.eks. ved avlyst sesong, noe som er usannsynlig.
LSK bør derfor unngå permitteringer, ja selv permitteringsvarsler, av flere årsaker:
* Uskyldige spillere i LSK og andre ansatte skal ikke rammes av NISO sin dårskap og Walltin sin utpressingsvirksomhet. Å være permittert er ikke fett.
* Vi kan benytte sjansen til sårt tiltrengt trening mens andre streiker. Denne fordelen minimeres selvsagt hvis noen av våre streiker (jeg er usikker på hvor mange kjeltringer vi har i stallen).
* Imagebygging i positiv forstand. I min bransje er det velkjent hvilke selskaper som permitterer/sier opp ved minste motstand. Jeg håper og tror LSK ikke er slik.
Nei. La oss vri dette til noe positivt for LSK, samtidig som vi kjører NISO konk og gjør den mafiose fagforeningspampen Walltin arbeidsledig!Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadalKommentar
Kommentar