Nyheter juni 2011

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • KrisB
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jan 2008
    • 2923

RB.o

Foto: Bertinussen, Rune Stoltz

Berg med taktisk triumf

(Lillestrøm – Strømsgodset 4-2). Etter at Anthony Ujah skjøt Lillestrøm i ledelsen fire minutter ut i kampen, overtok Strømsgodset initiativet fram mot pause. Da tok Henning Berg grep

I pausen byttet han nemlig ut Stian Ringstad, satte inn Stefan Gislason sentralt og flyttet Nosa Igiebor ut på venstresiden på midtbanen.

Bare ett minutt ut i 2. omgang ga det umiddelbart resultat, da Nosa dro seg innover fra sin venstreside og slo vakkert inn til Anthony Ujah, som satte inn 2-0.
    – I utgangspunktet ønsket vi ikke bruke Stefan (Gislason), men vi ble nødt. Strømsgodset fikk spille inn for mye bak midtbaneleddet, men da Stefan kom inn fungerte vi bedre som enhet bakover på banen, sier LSK-treneren til rb.no.

Etter pause hadde Lillestrøm fullstendig kontroll, selv om de riktignok slapp inn to unødvendige mål.
    – Vi har hele tiden ting vi må jobbe med. Både når det gjelder forståelse offensivt og å være kompakte defensivt, sier Berg om kampen.

Anthony Ujah holdt målfest og imponerte selvsagt treneren sin med fire flotte avslutninger.

– Han var strålende foran mål og gjorde fire fantastiske scoringer. Det første målet var en superheading, det andre goalgetter-aktig og på de to siste var han sikker alene med keeper, roser Berg.

http://www.rb.no/lsk-magasinet/article5645034.ece

Kommentar

• KrisB
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Jan 2008
      • 2923

LSK.no

- GODE I OVERGANGSSPILLET

Petter Belsvik trekker frem LSKs fremste forse som hovedgrunnen til storseieren mot Strømsgodset.

http://www.lsk.no/no/sportslig/a-lag...b7C_wlbYXB.ips

Kommentar

• KrisB
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jan 2008
        • 2923

LSK.no

- PERIODEVIS VELDIG BRA

Etter noen magre uker var Frode Kippe svært godt fornøyd med gjennomføringen og uttellingen mot Strømsgodset.

http://www.lsk.no/no/sportslig/a-lag...b7C_wlbYWA.ips

Kommentar

• KrisB
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Jan 2008
          • 2923

Nettavisen.no

HELT: Anthony Ujah takker fansen etter den strålende kampen. Foto: Aleksander Andersen / SCANPIX

- Ord kan ikke beskrive dette[/h]

ÅRÅSEN(Nettavisen): Dette er kampen man kan oppsummere med to ord:Anthony Ujah.

Målmaskinen ga seg ikke før han hadde banket fire baller bak Godset-keeper Adam Larsen Kwarasey, og sikret på egenhånd tre kjærkomne poeng for LSK mot Strømsgodset.

Dermed har Ujah scoret 13 mål på 12 kamper – tall som taler sitt soleklare språk:

Anthony Ujah er et talent utenom det vanlige.

- Fantastisk
          Hovedpersonen selv kom smilende ut til pressen etter kampen, med god grunn.

- Ord kan ikke beskrive hvor glad jeg er nå. Forrige gang jeg gjorde dette, var mot Stabæk i serieåpningen. Det er fantastisk å gjøre det igjen, og særlig foran hjemmefansen. Det betyr mye for meg, og det gjør meg glad å se at de blir lykkelige, sier Ujah til Nettavisen.

Etter to kamper på rad uten scoring, kom snakket om at Ujah har latt seg påvirke av de stadige ryktene om en overgang fra LSK. Det avfeier nigerianeren.

- Overgangssnakket påvirker meg ikke, og jeg tar det som læring. Jeg har sett større spillere enn meg gå gjennom det samme, og jeg prøver å lære av dem. De som tror ryktene påvirker meg, de tar feil, og slår fast:

- Det viste jeg med fire mål i dag.

- Bare ikke Saudi-Arabia
          - De siste rapportene sier at Brøndby har gitt opp kampen om å signere deg. Hvor lenge tror du at du blir på Åråsen?

- Jeg gir alt for denne klubben, og det vil jeg gjøre så lenge jeg blir værende her. Det er opp til klubben, og de bestemmer. Bare det ikke blir en klubb i Saudi-Arabia, ler Ujah.

LSK-trener Henning Berg var en fornøyd mann etter å ha sett Ujah-showet mot Godset, men passet på å påpeke at det også var ting han ikke var så veldig fornøyd med.

- Anthony gjør fire fantastiske scoringer, men har fortsatt mer å gå på, både offensivt og defensivt, men er selvfølgelig helt avgjørende med de målene han scorer for oss i dag. Målene han scorer er goalgetterscoringer, og han begynner å få en bra skryte-dvd nå, sier Berg, som oppsummerer kampen på denne måten:

- Vi vinner, det er det viktigste. Når vi er «på», er vi gode, og da viser vi et toppnivå som er høyt. Men det er også mange ting i kampen som viser at vi har mye å jobbe med, som for eksempel forståelsen av hvilke rom vi skal utnytte og bevegelsene våre når vi har ballen i laget, forteller Berg til Nettavisen.

Han vil ikke spå når Ujah forlater Åråsen, men sier følgende om den stigende prislappen på nigerianeren:

- Det er bra for både Anthony og klubben at han gjør det bra, sier Berg med et lurt smil.

- En goalgetter .
          Godset-trener Ronny Deila, var en skuffet mann etter 4-2-tapet, og mest skuffet var han over seg selv

- Jeg er skuffet over meg selv, og da tenker jeg på den ambisiøse kampplanen jeg la opp. Vi skal gå ut og styre kampen, og det gjorde vi også, men vi åpnet for mye rom for Lillestrøm. Vi håpet at vi skulle takle Ujah, men det virket som det ble for ambisiøst, sier Deila til Nettavisen.

]Han mener Ujah var den store forskjellen mellom lagene søndag kveld.

[- Ujah er ikke så mye involvert, men scorer fire mål og er en goalgetter. God til å starte, sterk i kroppen, så det er en bra spiss, ingen tvil om det, sier Deila.
          [SIZE=2]Det har han helt rett i.

Last edited by KrisB; 19.06.2011, 22:29.

Kommentar

• KrisB
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Jan 2008
            • 2923

LSK.no

IRRITERT OVER BAKLENGSMÅLENE

- Unødvendig å slippe dem til i det hele tatt, mener Logi, som likevel roste laginnsatsen mot Godset.

http://www.lsk.no/no/sportslig/a-lag...b7C_wlbYZD.ips

Kommentar

• KrisB
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Jan 2008
              • 2923

LSK.no

- ORD KAN IKKE BESKRIVE DETTE

Tippeligaens toppscorer Anthony Ujah var i ekstase etter å ha scoret fire mål mot Strømsgodset.

Se intervju med Ujah på LSK-TV:

http://www.lsk.no/no/sportslig/a-lag...b7C_wlbYYC.ips

Kommentar

• KrisB
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Jan 2008
                • 2923

tv2sporten.no

Firemålsscorer Ujah blir ikke påvirket av spekulasjonene

Nigerianeren var overlykkelig over å score fire mål foran hjemmefansen.

Lillestrøm vant fortjent 4-2 hjemme mot Strømsgodset på Åråsen søndag, og nok en gang ble Anthony Ujah dagens mann for kanarifuglene.

Den unge spissen vartet opp med fire scoringer, og tok med det over tronen som Tippeligaens toppscorer.

– Det føles fantastisk. Vi visste at vi trengte disse poengene før kampen, og jeg føler at jeg ikke har spilt veldig bra de siste to kampene, forteller Anthony Ujah til TV 2 Sporten etter kampen.

Kommentar

• KrisB
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Jan 2008
                  • 2923

Dagbladet.no

PÅ VEI VEKK: Anthony Ujah (midten) er ettertraktet av flere klubber. - Det vil være overraskende om ikke flere klubber fatter interesse nå, sier Ujahs agent. Foto: Aleksander Andersen / Scanpix

Agenten tror interessen for Ujah vil ta av

Jages av tyske og nederlandske toppklubber.

(Dagbladet): Anthony Ujah scoret fire mål mot Strømsgodset da Lillestrøm vant 4-2. Nå venter hele Fotball-Norge på at Ujah skal forsvinne fra Åråsen.

Mallorca jaktet Ujah tidligere i år, mens Brøndby har vært den heteste kandidaten i det siste. Etter Ujahs målshow mot Godset, tror hans egen agent at større klubber enn Brøndby får øynene opp for spissen.

- Det vil overraske meg stort om han ikke blir solgt i løpet av kort tid. Det kan dreie seg om toppklubber fra Tyskland og Nederland. Jeg får ikke lov til å nevne hvilke klubber det gjelder, sier agent Atta Aneke til Dagbladet.

- Det har vært interesse fra flere, men det har ikke skjedd noe konkret ennå. Det kan fort endre seg etter kampen mot Strømsgodset, sier han.

Flere interesserte
                  Han innrømmer at Brøndby er den klubben som har vist mest interesse. Nå utelukker han ikke at kampen om Ujahs signatur blir hardere for danskene.

- Jeg forventer at et par nye klubber melder seg på i kampen. Akkurat nå er det ikke noe konkret bud fra noen klubber, men jeg vet at flere er ute etter ham, sier Aneke.

- Aldri opplevd maken
                  Sportslig leder i Lillestrøm, Torgeir Bjarmann, legger ikke skjul på den store interessen for Ujah.

- Jeg har aldri opplevd en slik oppmerksomhet mot en slik spiller, verken her i Norge eller i utlandet. Ikke noe sted i Europa har jeg vært hvor man ikke har hørt om Anthony. Det er morsomt for meg, og det er et enorm kompliment for klubben, men foreløpig er det ikke kommet noen bud som er gode nok til at vi vurderer dem i øyeblikket, sier Bjarmann til NTB.

- Det jeg kan si, er at interessen er ekstremt stor. Han er ikke noen ny mann på blokken til flere europeiske klubber. Han scoret jo også mange mål i fjor, han er fortsatt ung og kan bli bedre.

Lillestrøm vil ikke selge til enhver pris.

- Vi er også klar over at Lillestrøm vil bli svekket om vi selger ham. Vi har også sportslige mål, men vi er klar over at vi må ha et spillersalg dette året. Ikke på grunn av budsjettet, men for å komme litt ovenpå økonomisk, sier Bjarmann.

Kommentar

• KrisB
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Jan 2008
                    • 2923

LSK.no

BEDRE OFFENSIVT ENN PÅ LENGE

Karim Essediri viste søndag at han har en fortid som kantspiller.

http://www.lsk.no/no/sportslig/a-lag...b7C_wlbY10.ips

Kommentar

• KrisB
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Jan 2008
                      • 2923

LSK.no

- FANTASTISK MORO
                      Henning Berg roste Anthony Ujah, men mener at LSK har mer å gå på etter 4-2 over Strømsgodset.

http://www.lsk.no/no/sportslig/a-lag...b7C_wlbY0Z.ips

Kommentar

• RSP
                        Moderator
                        • Aug 2004
                        • 10498

Nettavisen

Slik skal Ujah bli en verdensstjerne

EGIL SANDE
                        Publisert 20.06.11 08:19

Superspissen forklarer hvorfor dansk fotball kan være en del av den planen

LILLESTRØM - GODSET 4-2:

ÅRÅSEN (NETTAVISEN): Anthony Ujah har scoret 27 mål på 36 kamper i Tippeligaen, og er heitere enn noensinne.

Mot Godset scoret den 20 år gamle nigerianeren sitt 13. mål for sesongen, da han hamret inn alle LSKs fire mål i 4-2 seieren mot Ronny Deila & co.

Det gjør Ujah til soleklar toppscorer i Tippeligaen, tre mål foran Ole Martin Årst, som er nestemann på lista.

Ryktene om en Ujah-overgang har svirret i lang tid, og LSKs sportsdirektør Torgeir Bjarmann vet godt at fire nye mål fra nigerianeren neppe kommer til å dempe interessen.
                        - Jeg blir nedringt hele tiden, jeg, og det blir selvsagt alltid litt ekstra etter scoringer. Vi skulle gjerne sagt at han ikke er til salgs, men alle våre spillere er til salgs for en viss pris. Men jo mer han scorer, jo mer har vi lyst til å beholde ham, forteller Bjarmann til Nettavisen.

Flere enn Brøndby
                        LSK skal ha takket nei til et bud på 12 millioner fra danske Brøndby, og det er langt flere klubber som er interessert, skal man tro den gamle stopperkjempen.

- Brøndby er blitt litt «hypet» etter at de kom frem som et eksempel på en klubb som er interessert, og det er blitt enormt mye prat om Brøndby. Det er mange som er interesserte, men ingenting har kommet ut av det, som vi er fornøyd med, sier Bjarmann.

- Vi er opptatt av høy nok sum og at klubben som skal kjøpe er en sikker betaler. Mallorca var en ok klubb, men ikke en sikker betaler. Betalingssikkerhet er viktig, og er ikke blitt mindre viktig for oss etter at vi har fulgt Branns tvist med Bari om Huseklepp-salget, forteller Bjarmann.

Hovedpersonen selv, er fullstendig klar over interessen fra utenlandske klubber. Nå avslører han planen han har lagt for å lykkes med drømmen om å bli en superstjerne, også i de større ligaene. En av faktorene er forberedelser.

Ujah går på nettet og leter opp informasjon om klubber som er interessert, så fort det dukker opp nye klubbnavn. Han har ikke råd til å ta et feilvalg og sitte på benken i en ny klubb.
                        - Med en gang det dukker opp en ny klubb som er interessert, prøver jeg å samle informasjon om den klubben. Jeg vil ikke at LSK skal si ja til en klubb uten at jeg har fått studert den, slik at jeg må bestemme meg uten å vite hva jeg sier ja til. Jeg ser kamper og finner informasjon om klubbene som er interessert, slik at jeg ikke blir tatt på senga, sier Ujah til Nettavisen.

- Ikke jevn nok
                        - Hva sier du til de som mener Brøndby er et altfor lite steg opp fra norsk fotball og Lillestrøm?
                        - Jeg setter pris på bekymringen og meningene til supporterne om at jeg er god nok for en større liga enn den danske, men jeg vil ikke ta et steg som er for stort, slik at jeg ender opp med å slite. Jeg er ikke jevn nok i prestasjonene, og det viser at jeg fortsatt har mye å lære. Det kan jeg ikke gjøre i en storklubb. Jeg har fortsatt god tid til å komme meg oppover, og jeg vil ta ting steg for steg, påpeker Ujah.

Nå gruer Torgeir Bjarmann seg til å selge stjernespissen, selv om det vil gi sårt tilkomne penger i kassa.
                        - Det er alltid trist å selge gode spillere, sånn var det da jeg var med og solgte Edu fra Lyn, også. Det er kanonspillere, som gjør at laget blir svekket om de blir solgt. Jeg er Lillestrøm-supporter, og vil at LSK skal vinne flest mulig kamper. Samtidig må man noen ganger svekke laget i en liten periode, for at man skal få et enda sterkere lag i fremtiden. Vi finner alltids nye spillere, men den kaliberen der dukker ikke opp i «histen og pisten», sier Bjarmann.

- Ekstremt slitsom
                        - Som gammel midtstopper, hvordan tror du det er å spille mot Ujah?

- Han hadde ikke scoret hvis jeg hadde spilt, ler Bjarmann, før han utdyper:

- Anthony er ekstremt slitsom for alle forsvarere, fordi han har utrolige ferdigheter. Han er rask, hopper høyt, er sterk og bra i lufta, og har en fysikk som helt klart kan passe i større ligaer enn den norske.

Så gjenstår det å se om det tikker inn et bud LSKs superstjerne. Det er nok flere klubber som har bruk for en spiss med over ett mål i snitt per kamp denne sesongen.

Kommentar

• RSP
                          Moderator
                          • Aug 2004
                          • 10498

RB: Børsen LSK - Strømsgodset

Lillestrøm – Strømsgodset 4-2 (1-0)

Åråsen.

Mål: 1-0 (4) Anthony Ujah (Stian Ringstad), 2-0 (46) Anthony Ujah (Nosa Igiebor), 3-0 (74) Anthony Ujah (Nosa Igiebor), 3-1 (77) Muhamed Keita, 4-1 (78) Anthony Ujah (Karim Essediri), 4-2 (90 +2) Alfred Sankoh.

Gult kort: Nosa Igiebor, LSK. Krister Aunan, Øyvind Storflor, Strømsgodset.

Tilskuere: 5.612.

Målsjanser: LSK 7, Strømsgodset 4.

Cornere: LSK 3, Godset 6.

Dagens kanarifugl: Anthony Ujah.

Kampkarakter: 8

Publikum: 8

LSK (4-4-2):

STEFAN LOGI MAGNUSSON 4
                          Slurvet i feltet i starten og serverte nesten gjestene en stor mulighet. Opptrådte i likhet med flere spillere foran seg usikkert de første 45 min. Tvunget til et par redninger i 2. omg. men det var sjanser han må avverge. Kan ikke lastes for baklengsmålene. Sliter med å holde nullen.

KARIM ESSEDIRI 4
                          Langt fra våken defensivt fra start. Klarerer ofte inn i farlig område og skaffer laget trøbbel. Ikke flink til å posisjonere seg riktig. Slet også offensivt før pause, men var bedre i 2. omg. Hans klarering endte som assist til Ujahs fjerde. Nærmeste LSK-spiller ved begge baklengsmålene.

STEINAR PEDERSEN 6
                          Tilbake i midtforsvaret. Meget konsentrert og god fra start. I en slurvete defensiv 1. omg. fra LSK?var veteranen den som ryddet opp nesten hver gang. Litt ute av posisjon på 4-2-målet, men totalt sett en meget solid kamp. Hadde stort sett god adresse på både korte og lange pasninger.

FRODE KIPPE 5
                          Ikke like synlig som i de siste kampene, men kom stort sett ut som vinner i sine dueller defensivt. Litt for klareringsglad i situasjoner hvor han har gode pasningsalternativer. Sikkert like irritert over de to enkle baklengsmålene som alle andre. Kunne fanget opp Sankoh på 4-2.

LARS KRISTIAN ERIKSEN 5
                          Hadde stort sett god kontroll på sin side defensivt. Men i likhet med backkollega Essediri klarerer han for ofte inn i farlig område i midten. Med to offensive kanter foran seg ble det få offensive bidrag denne gangen. Langt bedre på backen enn på kanten på midtbanen.

LUNAN RUBEN GABRIELSEN 5
                          Slet med å finne den riktige posisjonen før pause. Ble liggende for høyt i banen, og bidro derfor for lite defensivt. Han nestenmål på liggende volley det beste i 1. omg. Fant seg mye bedre til rette etter pause. Da vant han baller og var god begge veier. I ferd med å bli voksen på banen.

ESPEN SØGÅRD 5
                          Mye slurv med ball i starten. Roligere og mer kontrollert opptreden etter hvert. Drivet med ball og pasningen ut til Ringstad beholdningen i en ujevn 1. omg. Langt mer solid de siste 45 min. med Gislason ved siden av seg. Hadde også et godt skuddforsøk.

NOSA IGIEBOR 7
                          Friskmeldt etter at han var syk sist. Tredjesist på det førstemålet. Nest sist på de to neste. Også nær scoring selv med et godt skuddforsøk. I sum en meget god kamp selv om han ikke var god defensivt før hvilen. Pådro seg sitt tredje gule kort og må stå over. Byttet ut mot slutten.

STIAN RINGSTAD 5
                          Tilbake på laget etter karantene sist. Serverte Ujah til 1-0 etter tre min. Det betydde åpenbart en del for selvtilliten. Fikk til mer de første ti min. enn på 90 min. sist han spilte – hjemme mot Odd. Flere gode innlegg. Må ofre mer i nærkampene. Også litt slapp i den defensive jobben.

BJÖRN BERGMANN SIGURDARSON 7
                          Spilte en halv omg. for Island U21 lørdag kveld. Ikke lett å se at han knapt hadde fått søvn for å komme seg hjem i tide. Hardtarbeidende og god i 90 min. Sto bak både 1-0 og 2-0. Lyktes ikke med de siste detaljene når han skulle score selv, men viste hvor viktig han er for laget.

ANTHONY UJAH 9 BB
                          Uten spillemål siden begynnelsen av mai før denne. Men det skulle ikke ta lang tid før den kom i går. Sikker og god da han headet inn 1-0. Et realt spissmål da han bredsidet inn nummer to rett etter pause. Så fullførte han med endelig å lykkes alene med keeper. To ganger. Praktfullt.

SUM 11 MANN: 62

INNBYTTERE:

STEFAN GISLASON 6
                          (45 min. for Ringstad).
                          Skapte ro bare med sin tilstedeværelse etter pause. Balanserte laget. En meget viktig spiller for LSK.

FREDRIK GULBRANDSEN
                          (11 min. for Igiebor).
                          Offensiv i jakten på flere mål. Skapte mye på den tida han fikk, men manglet det siste.

OHI OMOIJUANFO
                          (4 min. for Gabrielsen).
                          Unggutten fikk være med på de siste minuttene av seiersfesten.

SUM 12 MANN: 68

DOMMER:

SVEIN-ERIK EDVARTSEN 6

Full kontroll og god frisparklinje gjennom hele kampen med et par små unntak hvor han straffet spillere som var først på ballen. Er åpenbart blitt en bedre dommer. Ikke minst fordi han har en roligere form for kampledelse. Fin kortbruk.

ANALYSEN

En seier på fire hjemmekamper er ikke godt nok for LSK. Et Strømsgodset som hadde tapt seks strake på Åråsen var et perfekt bytte i jakten på tre hjemmepoeng for første gang siden april. Det så ut til å gå veien helt fra start da Ujah headet inn den første allerede etter drøyt tre min. Men resultatet i resten av 1. omg. forteller ikke hele sannheten. LSK slet med store hull på midtbanen og var heldig med at Godset ikke skapte mer da. Berg var nødt til å gjøre noe, og Gislason var en perfekt medisin. Med 2-0 etter 20 sek av 2. omg. var alt perfekt. Resten ble en transport mot tre poeng, men to baklengs var unødvendig.

Vurdert av Per Kristian Torvik og Morten Svesengen

Kommentar

• RSP
                            Moderator
                            • Aug 2004
                            • 10498

RB

– Han er en prins, men jeg er redd for at han selges nå

LILLESTRØM: Heidi Martinsen kjempet mot tårene etter seiersklemmen fra Anthony Ujah søndag kveld. Hun, med flere, frykter at salget nærmer seg.

Morten Svesengen
                            Publisert 20.06.2011 kl 08:44 Oppdatert 20.06.2011 kl 12:02

Det ble ingen lang kveld med feiring for spilleren som scoret alle fire målene mot Strømsgodset.
                            – Det er ikke tid til verken å feire eller å slappe av. Vi har en meget viktig kamp mot Rosenborg i cupen allerede onsdag, sier Anthony Ujah.

Firemålscoreren er ettertraktet og het på spillermarkedet, hetere ble han etter gårsdagens Godset-seier. Likevel sier sportsdirektør Torgeir Bjarmann at de har tid til å vente på det rette budet før de selger.

I hjertet til supporterne
                            Supporter Heidi Martinsen tok et godt tak i den nigerianske toppscoreren da han i går kveld tok den obligatoriske turen innom supporterne på Martins.

Hun var selvfølgelig som alle andre strålende fornøyd med tre etterlengtede hjemmepoeng og fire mål av 20-åringen.

Men også veldig klar over at han sannsynligvis ikke vil bli på Åråsen særlig lenge.
                            – Han er en prins, men jeg er redd for at han selges nå. Anthony har en stor plass i hjertet mitt, og er den mest sympatiske fotballspilleren som finnes, sier Heidi Martinsen.

– Unik afrikaner i Europa
                            Assistenttrener Magnus Powell var den forrige LSK-spilleren som scoret fire mål på Åråsen – også det mot Strømsgodset for ti år siden (7-4).

Han mener det er noe europeisk over den afrikanske målmaskinen.
                            – Afrikanske spiller har ofte et annet fokus enn andre siden de som regel skal redde en hel familie med sine inntekter. Det kan i mange tilfeller føre til egoisme. Men Anthony er mer europeisk i sin måte å spille på. Det gjør ham unik, mener Powell.

Utslitt Bergmann
                            Björn Bergmann Sigurdarson fikk gode ord av assistenttrener Petter Belsvik etter en god kamp mot Strømsgodset.

Han hadde et døgn nesten helt uten søvn bak seg da han stilte på banen for LSK i går, og kamp for Island U21 i Danmark, der han fikk vel 20 minutter (seier 3–1).
                            – Jeg har aldri vært så sliten. Likevel er jeg godt fornøyd med det jeg presterte. Det var gøy å være med igjen for fullt, sa Bergmann Sigurdarson.

LSKs storscorere

LSKs firemålsscorere i serien:

Tom Lund – 10. sep. 1978: 5-0 over Lyn (H)
                            Geir Frigård – 22. juli 1990: 4-0 over Moss (H)
                            Mons Ivar Mjelde – 3. Okt. 1993 5-3 over Bodø/Glimt (H)
                            Mamadou Diallo – 2 aug. 1998: 5-1 over Vålerenga (B)
                            Heidar Helguson – 1. aug. 1999: 6-1 over Stabæk (B)
                            Magnus Powell – 22. juli 2001: 7-4 over Strømsgodset (H)
                            Anthony Ujah – 20. mars 2011: 7-0 over Stabæk (B)
                            Anthony Ujah – 19. juni 2011: 4-2 over Strømsgodset (H)

PS! Ivar Wahl er den eneste som har scoret fem mål. Det gjorde han mot Geithus i 1953.

Kommentar

• RSP
                              Moderator
                              • Aug 2004
                              • 10498

lsk.no

Høland-LSK2 i kveld

LSKs rekrutter møter Høland på bortebane i 3. divisjon i kveld klokka 19.

Kommentar

• KrisB
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Jan 2008
                                • 2923

Nettavisen.no

Det beste fra 13. serierunden

Rundens lag, rundens mål, Ujahs farvel og gode kommentarer. Les det beste fra tippeligarunde 13 her.

Midtbane:

Nosa Igiebor (Lillestrøm) – Nosamannen fant seg skikkelig til rette da han ble flyttet ut til venstre på midtbanen etter pause, og drev LSK-laget fremover med sin slepne teknikk og blikk for spillet. Høy klasse over det han foretok seg med ballen.
                                ANGREP:

Anthony Ujah (Lillestrøm) - Super-Ujah banket inn fire mål mot Strømsgodset, og viste frem spill av høy, høy klasse. Tre av de fire målene er dessuten glimrende prestasjoner, der han kombinerte avslutningsegenskaper med rå kraft, vilje og finesse. Les også: - Ord kan ikke beskrive dette.
                                Generelt:

Rundens farvel: Anthony Ujah scoret fire mål, feiret lenge med fansen på stadion og dro på puben med supporterne etter kampslutt. Var dette hans farvel med Åråsen-publikummet?
                                Generelt:

Rundens kommentar: Den gamle stopperkjempen Torgeir Bjarmann ble spurt om hvordan han tror det er å spille stopper mot en spiller som Ujah. Bjarmann svarte selvsikkert: - Han hadde ikke scoret hvis jeg hadde spilt.
                                http://www.nettavisen.no/sport/fotba...cle3174569.ece

Kommentar

• RSP
                                  Moderator
                                  • Aug 2004
                                  • 10498

NRK Sport

Slik skal LSK unngå «Huseklepp-tabbe»

Lillestrøm vet at de sitter på en juvel i Anthony Ujah, men på Åråsen vil man for alt i verden unngå samme tabben som Brann gjorde.

GUNNAR BØTHUN
                                  gunnar.bothun@nrk.no
                                  JØRN ANDRE LIEN
                                  jorn.andre.lien@nrk.no

Publisert i dag 19:05.

Erik Huseklepps overgang til Bari har ført til mye bråk om betaling fra den italienske klubben til Brann.
                                  Foto: Donato Fasano/Ap
                                  Da Brann solgte Erik Huseklepp til den lutfattige italienske klubben Bari like før overgangsvinduet, fikk ikke bergenserne noen bankgaranti. I ettertid har man slitt voldsomt med å få pengene fra støvellandet, selv om de første avdragene nå skal ha begynt å komme.

Mallorca stilte uten garanti
                                  Samme feilen kunne Lillestrøm ha gjort i januar, da Mallorca ville kjøpe Anthony Ujah uten at de klasket en bankgaranti i bordet.
                                  – Det fikk vi aldri. Da var det heller ikke noe aktuelt å selge Anthony dit, sier sportslig administrator i Lillestrøm, Torgeir Bjarmann, til NRK.

Tar forholdsregler
                                  Etter fire mål i søndagens 4-2-seier mot Strømsgodset er Eliteseriens toppscorer Anthony Ujah hetere enn noen gang, og Henning Berg innrømmer at Ujah nok kommer til å bli solgt.

Men å kaste seg på første og beste tilbud, uten at en avtale er sikret i bauger og kanter, er uaktuelt for LSK.
                                  – Vi er i hvert fall ikke blitt noe mindre opptatt av det etter Brann/Bari-saken, så vi kommer til å være veldig nøye opptatt med betalingssikkerheten. Uten tvil, sier Bjarmann.

Foreløpig har det ikke tikket inn noen konkrete bud på Ujah.

Hovedpersonen selv er uansett bare lykkelig etter gårsdagens scoringsshow på Åråsen.
                                  – Å score fire foran hjemmefansen og å få feire foran dem var så spesielt, sier Ujah med et smil.

VIDEO: Lillestrøm tar forholdsregler:

Lillestrøm vet at de sitter på en juvel i Anthony Ujah, men på Åråsen vil man for alt i verden unngå samme tabben som Brann gjorde.
                                  Last edited by RSP; 20.06.2011, 18:37.

Kommentar

• KrisB
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Jan 2008
                                    • 2923

tv2sporten.no

Torgeir Bjarmann har pekt ut Anthony Ujahs erstatter. Foto: Scanpix

Lillestrøm vil hente ny Ujah fra Nigeria
                                    Oke (19) skal på siste LSK-test i juli.

Med 13 mål på 12 kamper tror Lillestrøm det bare er et tidsspørsmål før Anthony Ujah blir solgt. Men erstatteren er allerede peket ut – fra samme klubb som Tippeligaens toppscorer.

Den 19 år gamle spissen Oke Akpoveta snek seg med på Lillestrøms lagbilde allerede da han trente med klubben i vinter. Et salg av Anthony Ujah kan sørge for at han blir hentet på permanent basis.
                                    – Plutselig satt han der, sier sportsdirektør Torgeir Bjarmann og gliser godt av lagbildet som ble tatt i vinter.

– Han var nok litt tidlig ute, men han kledde jo gult og svart. Oke er en av de prøvespillerne som kommer litt utover sommeren, bekrefter sportsdirektøren.
                                    Tippeligaens brennhete toppscorer Anthony Ujah skryter av 19-åringen som imponerte på sitt første LSK-opphold og skal på en siste test i juli.
                                    – Han skal jo fylle store sko, så han må være godt forberedt, sier Ujah og ler høyt.

– Jeg har snakket med ham noen ganger, og hvis han jobber hardt - kommer han til å gjøre det bra i Lillestrøm, tror den ettertraktede storscoreren.
                                    Etter suksessen med Ujah og Nosa Igiebor er LSK klare for å hente flere spillere fra den nigerianske toppserieklubben Warri Wolves.
                                    – Vi har fått en bra link, og Lillestrøm er i ferd med å få seg et bra navn der nede også, sier Bjarmann.

Kommentar

• RSP
                                      Moderator
                                      • Aug 2004
                                      • 10498

Romsdals Budstikke

Ujah - best siden Brattbakk

LSK-spissen: 1,08 mål i snitt pr. kamp.

Publisert: 20.06.2011 kl. 23:54 , endret: 20.06.2011 kl. 23:57
                                      Av: Marius Vik

Lillestrøm-spissen Anthony Ujah drømmer om å slå Odd Iversens rekord.

Norsk fotball har ikke vært bortskjemt med spisser som har hamret inn mål på bestilling de siste årene.

Faktisk var fjorårssesongen den dårligste siden toppdivisjonen ble døpt om til Tippeligaen i 1991. Med sine 16 mål på 28 seriekamper ble Baye Djiby Fall toppscorer med et snitt på kun 0,57 mål pr. kamp, og slik har det stort sett vært de siste sesongene.

Siden tusenårsskiftet har bare Thorstein Helstad vært i nærheten av ett mål pr. kamp, ellers har det vært et lavt mål pr. kampsnitt på toppscorerne i eliteserien.

Gleder
                                      Helt til Anthony Ujah i år for alvor skjøt seg inn i Kanarifansens hjerter. Med 13 mål på 12 kamper har Ujah et snitt på 1,08 mål pr. kamp, det samme som Harald Martin Brattbakk hadde i rekordsesongen i 1996 – da det ble 28 mål på 26 kamper.

Det gleder LSK-spissen.
                                      – Før sammenlignet lokalpressen meg med lokale helter, som Tom Lund. At jeg nå nevnes i samme åndedrag som Harald Martin Brattbakk og Sigurd Rushfeldt er en stor ære, og noe jeg ikke hadde trodd skulle skje.

Harald Martin Brattbakk er lei seg for at han mistet en rekord tidligere i år, men denne har han tenkt mindre på.

I stedet gleder han seg over utviklingen.
                                      – Ujah er god og scorer mange mål. Etter en nedadgående tendens, synes jeg det er flott at det igjen scores mye, det er en seier for den offensive fotballen, sier Brattbakk til Aftenposten.

Harald Martin Brattbakk stoppet på 166 scoringer i eliteserien. Han spilte for Bodø/Glimt og Rosenborg i Norge.

Drømmer om Ivers
                                      Ujah er likevel ikke redd for å legge listen enda høyere. Rekorden i toppdivisjonen stammer fra 1968, da Odd Iversen scoret 30 mål for Rosenborg, med et snitt på hele 1,67 mål pr. kamp.

– Det snittet er helt utrolig, men nå som vi spiller så mange kamper er det ikke umulig å slå målrekorden hans.

– Jeg vil gjerne gjøre noe som kan bli husket for i lang tid, og å slå scoringsrekorden hadde vært det ultimate. Hardt arbeid og gode lagkompiser gjør at det er mulig, mener Ujah selv, og bedyrer at han ikke lar seg påvirke av overgangsspekulasjonene.

FAKTA
                                      Høyeste snitt på toppscorerne siste 20 år:

1. Harald Martin Brattbakk 1996: 28 mål på 26 kamper, snitt: 1,08

2. Sigurd Rushfeldt 1998: 27 mål på 26 kamper, snitt: 1,04

3. Harald Martin Brattbakk 1995: 26 mål på 26 kamper, snitt: 1,00

3. Sigurd Rushfeldt 1997: 25 mål på 25 kamper, snitt: 1,00

Romsdals Budstikke med nettavisen Rbnett holder til i Molde og er lokalavisa for Romsdal med kommunene Molde, Hustadvika, Aukra, Gjemnes, Vestnes og Rauma.

Kommentar

• Serbern
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Apr 2006
                                        • 5496

Opprinnelig skrevet av KrisB
                                        Det beste fra 13. serierunden

Rundens lag, rundens mål, Ujahs farvel og gode kommentarer. Les det beste fra tippeligarunde 13 her.
                                        http://www.nettavisen.no/sport/fotba...cle3174569.ece
                                        Bjørn Bergmann Sigurdarson (Lillestrøm) – Havnet litt i skyggen av firemåls-Ujah, men også han leverte en god kamp på topp for LSK. Kom rett fra U21-EM og 20 minutters spill for Island dagen i forveien, men bidro til at LSK vant fortjent mot Godset. Jobbet som en hest, og skapte mye av rommet Ujah trengte for å briljere.
                                        Denne glemte du

Kommentar

• RSP
                                          Moderator
                                          • Aug 2004
                                          • 10498

Ås avis

Tror på rask Ujah-avklaring

Anthony Ujahs agent mener en avklaring rundt toppscorerens framtid kan være på plass denne uka.

Stian Grythaugen Profil E-post Skriv ut Del på Origo Del
                                          Publisert 21.06.2011 kl 09:36 Oppdatert 21.06.2011 kl 10:11

LSKs nigerianske spissjuvel er hetere enn noen gang på overgangsmarkedet etter fire mål mot Strømsgodset søndag. Brøndby har lenge ledet an i jakten på 20-åringen, men beilerne er fortsatt mange.
                                          – Brøndby er fortsatt interesserte, men etter at Ujah scoret fire mål i den siste kampen, er interessen for ham stor, sier agent Atta Aneke til sporten.dk.

Han tror ikke det drøyer lenge før en avklaring i overgangssaken foreligger.
                                          – Jeg tror det kan komme noen avgjørende nyheter denne uken, sier Aneke.

Sporten.dk hevder å kjenne til at Brøndby jobber intenst med å sikre seg Ujah. Sportssjef Ole Bjur skal være i intense forhandlinger med både LSK-ledelsen og spillerens representanter, og samtalene går angivelig i riktig retning.

Klubbene skal imidlertid være uenige om et sentralt punkt: Når Ujah eventuelt blir Brøndby-spiller. Lillestrøm ønsker angivelig å beholde sin toppscorer til Lillestrøm tar sommerferie etter hjemmekampen mot Viking på Åråsen 3. juli.

Brøndby begynner på sin side oppkjøringen til en ny sesong 22. juni – og vil svært gjerne ha nigerianeren på plass allerede da. Klubben åpner årets Superliga-sesong allerede 17. juli, og vil ha best mulig tid til å spille Ujah inn på laget.

Spørsmålet er naturligvis også om danskene legger på bordet nok penger til at LSK slipper sin spissjuvel. (ANB)

Kommentar

Working...