Tilbud, etterspørsel og andre dynamiske faktorer som bestemmer overgangssummen...

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • JFNash
    Medlem
    Hoffnarr
    • May 2010
    • 54

    Tilbud, etterspørsel og andre dynamiske faktorer som bestemmer overgangssummen...

    Nå som Ujah står på terskelen til å bli solgt er det mange som spekulerer i hva prisen kan og bør være. Å komme frem til et fasitsvar på forhånd er vanskelig, men slik jeg leste forumet i går kveld, er det mange som bør tenke litt mer nøkternt. Denne trådens intensjon er å forsøke å resonnere seg frem, i fellesskap, til forskjellige faktorer som påvirker prisen på de spillerne vi etter hvert selger. Og, hvem er vel bedre egnet til å starte en slik tråd enn en Nobelsprisvinner i økonomi?
    Hvis dette går som jeg ønsker, vil jeg kunne redigere dette åpningsinnlegget slik som gilbert redigerer stalltråden etter hvert som nye, plausible, faktorer dukker opp.

    Først, dersom noen enda ikke har plukket det opp, forhandles overgangssummene i euro. Det er grunnen til at prisene det snakkes om hopper i de tilsynelatende unaturlige firemillionersintervallene. Noen ganger finjusteres prisene i tomillionersintervaller, det vil altså si 250.000 euro. Nok om det...

    Aktivitet på markedet:
    Enkelte europeiske storklubber, eksempelvis Manchester City og Chelsea, men også mange andre, mottar enorme summer fra investorer som de kan bruke på å kjøpe spillere. Disse pengene, samt generelle inntekter, er med på å bestemme hvor mange kroner og øre, eller euro og eurocents om du vil, som er i omløp i et overgangsvindu. Når de store klubbene bruker mye penger, bruker de mellomstore klubbene mer penger enn vanlig, hvilket gjør at trinn tre-klubber bruker mer penger og så videre, og så videre. Snudd på hodet kan man si at hvis Fenerbache, eller en hvilket som helst annen "nest øverste hylle"-klubb i Europa må selge en spiller, så ser de klubbene nedover for å finne en erstatter. Effekten av det er flere interesserte klubber.

    Alder:
    Alder har veldig mye å si for overgangssummen. Det antas at fotballspillere er på sitt beste mot slutten av en tenkt 25-30 årsperiode, og dette gjør at spillere som er yngre enn dette oppnår en høyere pris enn jevngode, eldre spillere, pga et tenkt utviklingspotensiale.

    Antall interesserte klubber:
    Budrunde = høy pris. Alle som har kjøpt eller solgt en bolig har fått med seg dette prinsippet. Selger du, ønsker du ha flest mulig med på en budrunde. Kjøper du, ønsker du å stå alene.

    Nasjonalitet:
    Enkelte spillere, eksempelvis afrikanere, har en bakgrunn som gjør at de kan eller kommer til å få problemer med å få arbeidstillatelse i enkelte land. Især det britiske markedet kan være vanskelig å komme inn på med et slikt utgangspunkt.

    Selgende klubbs økonomi:

    En klubb som sliter med økonomien vil slite mer enn klubber som ikke gjør det med å oppnå høy salgspris. Dette henger sammen med at europeisk fotball er såpass transarent at kjøpende klubb vet godt om selgende klubb er tvunget til å selge eller ei. Dersom selgende klubb er nødt til det, skal det lite til for kjøpende klubb å presse ned prisen. Et interessant addendum her er at Ujahs overganssum i teorien kan påvirke summen vi får for nestemann, hvilket antas å være Nosa.
    Last edited by JFNash; 20.06.2011, 09:41. Begrunnelse: Ola/Superstefan: nasjonalitet
    "I'm terrified, mortified, petrified, stupified... by you."
  • Ferry
    Seniormedlem
    Forumsadist
    • Sep 2007
    • 148

    #2
    trenger google translate her,haaper han blir.
    AC/DC

    Kommentar

    • JFNash
      Medlem
      Hoffnarr
      • May 2010
      • 54

      #3
      Salgsobjekt: Anthony Ujah

      Aktivitet på markedet: Trekker ned
      Per nu, labert, men dersom klubben venter noen uker kan dette ta seg opp. Venter klubben til etter sesongen vil dette trolig være enda roligere enn nå.

      Alder: Trekker opp
      Anthony fyller 21 i oktober. Massevis av utviklingspotensiale.

      Antall interesserte klubber: Uvisst
      Brøndby er nevnt, samt ikke navngitte klubber fra Tyskland, Frankrike, Spania og Nederland. Hvor reell interessen fra disse ikke navngitte klubbene er, er høyst usikkert.

      Selgende klubbs økonomi: Trekker ned
      Klubben er nødt til å selge en spiller i år, dette sa Bjarmann senest i går, 19. juni, og dette vet nok alle interesserte klubber.

      Summa summarum: 2,5 - 3 millioner euro?
      Én veldig positiv faktor, én uviss og to negative.
      Last edited by JFNash; 20.06.2011, 07:52.
      "I'm terrified, mortified, petrified, stupified... by you."

      Kommentar

      • trigz
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jan 2004
        • 7056

        #4
        Opprinnelig skrevet av JFNash
        Selgende klubbs økonomi: Trekker ned
        Klubben er nødt til å selge en spiller i år, dette sa Bjarmann senest i går, 19. juni, og dette vet nok alle interesserte klubber.
        Han sa vel at LSK BØR selge en spiller i år for å komme ovenpå med tanke på økonomien, men det er ikke budsjettert med salg. Da blir det noe annet.

        En annen positiv faktor er at Ujah har lang tid igjen på kontrakten. Klubben trenger ikke stresse med noe salg.
        Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

        Kommentar

        • Ola
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Dec 2003
          • 1651

          #5
          Merkelig tråd, men mitt bidrag får være at Ujah sannsyligvis ikke kommer inn i Premier League grunnet mangel på landskamper. Trekker ned.

          Tips pris: EUR 1,75 mill. Litt ekstra for X ant spilte kamper, samt videresalgsklausul. Tipper den kjøpende klubb ikke holder til i en av de fire store ligaene.

          Kommentar

          • Superstefan
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Apr 2006
            • 2180

            #6
            At Ujah er afrikansk (med tanke på antall spillere utenfor EU-kvota) kan vell virke negativt på pris.
            Fotograf Kreativ Kanaris

            KK på youtube Subscribe,rate and appreciate

            Kommentar

            • JFNash
              Medlem
              Hoffnarr
              • May 2010
              • 54

              #7
              Opprinnelig skrevet av Ola
              Merkelig tråd
              Merkelig, joda, mulig det, men jeg mener at det kan være potensiale for et nyttig utbytte av å få en slik diskusjon frem i lyset. Jeg kan for ordens skyld være ærlig nok til å innrømme at en del av motivasjonen er å dempe noe av det uungåelige hylekoret med B&B når Ujah viser seg å forsvinne for mindre enn 30 millioner.
              "I'm terrified, mortified, petrified, stupified... by you."

              Kommentar

              • Rune
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Aug 2008
                • 1229

                #8
                Hvor mye LSK får for Ujah avhenger også av hvilken klubb som tilslutt kjøper.

                Klubber som Club Brugge, Brøndby og Heerenveen vil neppe betale over 20 millioner for Ujah.

                Dersom han blir solgt til Tyskland (jeg tror forøvrig at han ender opp i Köln, Hannover eller Wolfsburg) kan 20-30 millioner for Ujah være realistisk.

                Hvis han blir solgt til en virkelig storklubb (usannsynlig) kan LSK pluteselig ende opp med helt hinsides overgangssum.

                Rune
                "Wax on, wax off!" (Mr. Miyagi, 1984)

                Kommentar

                • O'bello
                  Medlem
                  Møteplager
                  • Oct 2007
                  • 72

                  #9
                  Jeg tar en kjempesjanse her, men kaster inn en prisdriver til... KVALITET (ferdigheter).
                  Team Wenche Myhre

                  Kommentar

                  • *46*

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av JFNash
                    Og, hvem er vel bedre egnet til å starte en slik tråd enn en Nobelsprisvinner i økonomi?
                    For de som måtte lure - Nash-likevekt og spillteori. Noe av det mer givende tema innenfor mikroøkonomi. Og det er laget en film om vår kjære debatant: Et vakkert sinn. Filmen anbefalles. Han er meget god når han forklarer spillteori i forbindelse med sjekking av damer.

                    Off-topic, men jeg håper mods lar den gå.

                    On-topic, så må jeg si at jeg håper LSK klarer å krysse 20 mill grensa - jeg er dog ikke sikker. Markedet er ikke overhett, men da håper jeg man har is i magen (Per Berg også, selv om jeg tror han ikke legger seg veldig opp i salg av spillere).

                    Kommentar

                    • xeR
                      Seniormedlem
                      --==FORUMRUNKER==--
                      • Jan 2004
                      • 11206

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av Rune
                      Hvor mye LSK får for Ujah avhenger også av hvilken klubb som tilslutt kjøper.

                      Klubber som Club Brugge, Brøndby og Heerenveen vil neppe betale over 20 millioner for Ujah.

                      Dersom han blir solgt til Tyskland (jeg tror forøvrig at han ender opp i Köln, Hannover eller Wolfsburg) kan 20-30 millioner for Ujah være realistisk.

                      Hvis han blir solgt til en virkelig storklubb (usannsynlig) kan LSK pluteselig ende opp med helt hinsides overgangssum.

                      Rune
                      Club Brügge har cash. De betalte akkurat 8 mill for Høgli, de er ute etter å skaffe seg Tobias Hysén for 30 mill.
                      Det er bedre å væra døv enn vålenga.

                      Kommentar

                      • Hamburg & Kanari
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Aug 2005
                        • 3006

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av xeR
                        Club Brügge har cash. De betalte akkurat 8 mill for Høgli, de er ute etter å skaffe seg Tobias Hysén for 30 mill.
                        Hysen er et knallkjøp. Rart han ikke er proff for lengst.

                        Lar vi Ujah spille ut sesongen og han fortsetter i samme takt, vil han ha omlag 32 mål på sin konto etter 30 matcher. Hva vil markedsverdien ligge på da?
                        LSK Norges beste lag

                        Kommentar

                        • xeR
                          Seniormedlem
                          --==FORUMRUNKER==--
                          • Jan 2004
                          • 11206

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av Hamburg & Kanari
                          Hysen er et knallkjøp. Rart han ikke er proff for lengst.

                          Lar vi Ujah spille ut sesongen og han fortsetter i samme takt, vil han ha omlag 32 mål på sin konto etter 30 matcher. Hva vil markedsverdien ligge på da?
                          Hysén har vært proff, men det gikk til helvette. Hjemlengsel var det vel..

                          At han får spille ut sesongen trenger ikek nødvendigvis å bety at vi får mere for han. Januarvinduet genererer vanligvis mindre trafikk enn sommervinduet da lagene kjøper de fleste spillerene på sommeren.
                          Det er bedre å væra døv enn vålenga.

                          Kommentar

                          • mats
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Mar 2008
                            • 621

                            #14
                            Selger nok i sommer, men ha med i overgangen at han skal spille i LSK ut året. Det beste hadde vært om han spilte ut sesongen og vi fikk 30 mil for han.

                            Kommentar

                            • HSft
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Dec 2004
                              • 6075

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av O'bello
                              Jeg tar en kjempesjanse her, men kaster inn en prisdriver til... KVALITET (ferdigheter).
                              Tar en lignende sjanse og hiver på skadehistorikk. Ujah har vel omtrent vært kampklar til alle kamper vi har spilt siden han kom til klubben. Dette bør telle meget positivt for potensielle kjøpere.

                              Kommentar

                              • reka
                                Seniormedlem
                                --==FORUMRUNKER==--
                                • Aug 2005
                                • 13272

                                #16
                                Jeg tar et enormt kvantesprang i spekulasjoner her og sier: Uprøvd 20-årig nigerianer med én skarve u-23 landskamp som kun har vist seg frem i en kokkosliga, og her har han endogtil scora 2/3 av målene i to kamper.

                                Kommentar

                                • Yellow-not-jella
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Mar 2009
                                  • 1606

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av trigz
                                  Han sa vel at LSK BØR selge en spiller i år for å komme ovenpå med tanke på økonomien, men det er ikke budsjettert med salg. Da blir det noe annet.

                                  En annen positiv faktor er at Ujah har lang tid igjen på kontrakten. Klubben trenger ikke stresse med noe salg.
                                  Tror du ja, men hvordan vet du det? Bjar er nødt til å si det han sier, må han ikke...

                                  Kommentar

                                  • trigz
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Jan 2004
                                    • 7056

                                    #18
                                    Opprinnelig skrevet av Yellow-not-jella
                                    Tror du ja, men hvordan vet du det? Bjar er nødt til å si det han sier, må han ikke...
                                    Om LSK har budsjettert med salg i år eller ei, bør være en smal sak å sjekke.
                                    Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                                    Kommentar

                                    • Stray Cat
                                      Moderator
                                      • Aug 2008
                                      • 5914

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av trigz
                                      Om LSK har budsjettert med salg i år eller ei, bør være en smal sak å sjekke.
                                      Det bør de helst ikke ha gjort. Budsjetter som baserer seg på spillersalg i disse tider er mildt sagt dårlig butikk.
                                      For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

                                      Kommentar

                                      • trigz
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Jan 2004
                                        • 7056

                                        #20
                                        Opprinnelig skrevet av Stray Cat
                                        Det bør de helst ikke ha gjort. Budsjetter som baserer seg på spillersalg i disse tider er mildt sagt dårlig butikk.
                                        Jepp. Og årets budsjett styrte mot et lite overskudd, mener jeg å huske.

                                        Det burde tilsi at vi er alt annet enn desperate etter å selge Tony til første og beste møkkaklubb. Han har kontrakt ut 2013.
                                        Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                                        Kommentar

                                        Working...