Nyheter juli 2011

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RSP
    Moderator
    • Aug 2004
    • 10498

RB

Utelukker ikke LSK-retur

Båndene mellom LSK-leder Per Mathisen og Uwe Rösler er fortsatt så sterke at de ikke utelukker et gjensyn.

PER MORTEN SØDAL
    Publisert 08.07.2011 kl 22:00 Oppdatert 09.07.2011 kl 19:49

I går var LSK-lederen velkomstkomité da Rösler og hans nye klubb Brentford ankom Hotell Arena i Lillestrøm for treningsleir.

Allerede fra første blikk var det tydelig at båndene mellom de to er sterke.

Og verken Mathisen eller Rösler selv utelukker at den heller bitre avskjeden – som svært mange ikke skjønte noe av – blir det siste tyskeren har gjort på Åråsen.

– Nå har jeg nettopp signert for Brentford og vi har tenkt til å være i England en god stund. Det har også med familien og stabiliteten for barna. Men ingen vet hva som skjer i framtida. Jeg er i alle fall sikker på jeg vil komme tilbake til Norge, en eller annen gang. Og LSK er sammen med Manchester City klubben jeg føler aller mest for. Jeg har sterke bånd både til mange i LSK og blant supporterne. De vil vare evig, sier Rösler til Romerikes Blad.

Tidlig telefon
    Og på Åråsen vil døra alltid være åpen, ifølge leder Per Mathisen.

– Uwe er selvfølgelig alltid velkommen til oss. Og hvem vet hva som skjer i framtida. Kanskje han kommer tilbake som trener?

Rösler sier han blant annet aldri vil glemme støtten han fikk da han utkjempet sitt livs hardeste kamp fra våren 2003 da han fikk kreft.

– Da jeg var syk, var det mange som stilte opp for meg på en måte jeg aldri vil glemme. Jeg er også stolt av det Gunnar Halle og jeg fikk til her.

Derfor var det kanskje naturlig at han tok kontakt med Per Mathisen allerede før det var kjent at han fikk Brentford-jobben og ville legge treningsleiren til Romerike.

– Jeg tror han ringte fire dager før han fikk jobben. Selvfølgelig skulle vi stille opp, sier Mathisen.

Bygge opp laget
    Rösler selv hevder det var den andre avgjørelsen han tok som Brentford-manager.

– Den første var å signere Shaleum Logan. Vi trengte en høyreback.

Deretter flyttet jeg treningsleiren fra Algarve til Lillestrøm. Jeg har hatt et flott samarbeid med hotellet her, klimaet er perfekt, treningsfasilitetene er de beste i Norge og stedet er mer egnet for treningsleir.

Her håper han å legge grunnlaget for en sesong hvor laget skal komme nærmere enn Playoff-plass for opprykk til nivå to enn de 11 poengene som skilte dem i fjor.

– Målet er å nærme oss, men vi kan ikke måle oss med budsjettene til de største lagene i divisjonen, som Sheffield-klubbene og Huddersfield. Men det er også godt å kunne bygge noe opp, og jeg har hatt muligheten til å hente spillere. Rett før avreise sikret vi oss Nial McGinn på lån fra Celtic.

Rösler mener det er for tidlig å si noe om hvordan nivået er på engelsk nivå tre, sammenliknet med den norske eliteserien.

– Spør meg etter seks til åtte kamper. Men det jeg har sett av guttene så langt har imponert meg.

Vant til press
    Forskjellen på å være trener i Norge og manager i England beskriver han med at telefonen aldri står stille.

– Agenter ringer meg hele tiden. I England er det fire profesjonelle ligaer og under der også amatørserier hvor mange spillere holder høyt nivå.

Presset tror han ikke blir veldig annerledes.

– Nei, som utenlandsk trener i Norge er jeg vant til det.

Per Mathisen ser heller ikke bort fra at vennen kan få prøvd seg på enda høyere nivå.

– Både de menneskelige sidene og faglige kvalifikasjonene hans er mer enn gode nok til det.

Rösler kommer dog ikke til å ta med seg LSK-spillere når han og laget reiser hjem til England onsdag morgen.

– Nei, jeg har fulgt med LSK, og 7-0-seieren deres i serieåpningen var jo fantastisk. Men norske spillere er for dyre for oss, sier Uwe Rösler.

NB: I tillegg til treningsøktene skal også Brentford møte Strømmen til treningskamp tirsdag.

Kommentar

• RSP
      Moderator
      • Aug 2004
      • 10498

lsk.no

MARIUS JOHNSEN TILBAKE PÅ ÅRÅSEN

Da Start var på besøk i slutten av juni var også Marius Johnsen på gamle trakter. Her er status for venstrebacken.

Kommentar

• RSP
        Moderator
        • Aug 2004
        • 10498

lsk.no

OPPKJØRINGEN STARTER I DAG

Odd Grenland er neste motstander på fredag. I dag samles LSK-spillerne etter ferien.

Kommentar

• RSP
          Moderator
          • Aug 2004
          • 10498

lsk.no

HER ER JET-TROPPEN

LSK-juniorene reiste mandag til Hamar for å være med på NTF U19 (JET). Vi gir deg troppen.

Kommentar

• RSP
            Moderator
            • Aug 2004
            • 10498

Nettavisen

Her er vårens lag i Tippeligaen

EGIL SANDE
            Publisert 11.07.11 13:33

Nettavisen kårer de 11 som har vært best hittil.

MIDTBANE:
            Nosa Igiebor (LSK) - Nigerianeren har vært strålende på LSK-midtbanen i vårsesongen, og er i en egen klasse når han orker. Har vært involvert i mye av LSKs offensive spill, og har notert seg for seks mål og to målgivende pasninger.
            ANGREP:
            Anthony Ujah (LSK) - Ujah er tapt for Tippeligaen, men kommer selvsagt med på vårens lag. To firemålskamper og 13 mål på 12 kamper taler sitt tydelige språk. En klassespiss som har satt standarden for de andre spissene i Tippeligaen.
            Benken: Lars Hirschfeld, Fredrik Björck, Magne Hoset, Lars-Cristopher Vilsvik, Bjørn Bergmann Sigurdarson, Bojan Zajic, Tarik Elyounoussi, Daniel Bamberg.

Kommentar

• RSP
              Moderator
              • Aug 2004
              • 10498

lsk.no

KNUDTZON NÆRMER SEG

Håper å være aktuell for spill mot Odd Grenland på fredag.

Kommentar

• RSP
                Moderator
                • Aug 2004
                • 10498

lsk.no

TAP I FØRSTE KAMP

Brann ble for sterke i første oppgjør i NTF U19-turneringen på Hamar.

Kommentar

• RSP
                  Moderator
                  • Aug 2004
                  • 10498

lsk.no

- GODT Å KOMME I GANG IGJEN

Ferien er over, og nå er det nytt fokus for Frode Kippe og LSK-spillerne.

Kommentar

• KrisB
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Jan 2008
                    • 2923

RB-papir

Ikke nærmere Gislason
                    Åråsen:
                    LSK og Stefan Gislason er i dialog om en mulig kontraktforlengesle, men foreløpig har ikke islendingen signalisert at han ønsker å fortsette karrieren på Åråsen.
                    -Vi er i dialog, men ballen ligger hos ham. Stefan er nok interissert i å finne ut hvilke muligheter han har i andre land enn Norge også. Men Stefan er i alle fall helt sikker på at vi ønsker ham med videre her, sier sportsdirektør Torgeir Bjarmann.

Kommentar

• krisbj
                      Medlem
                      Møteplager
                      • Dec 2009
                      • 95

Nosa: - Henning Berg mangler respekt for spillerne
                      * Føler seg urettferdig behandlet
                      * Mener han spiller på feil plass
                      * Spilte U23-landskamp i ferien[/h]

Av Øyvind Askeland og Øyvind Herrebrøden Publisert 13.07.11 - 07:20, endret 13.07.11 - 07:22 (VG)

LILLESTRØM (VG) Nosa Igiebor (20) følte seg sliten, uteble fra trening og ba om å bli satt på benken mot Viking for ti dager siden. Han mener reaksjonen fra trener Henning Berg er skammelig.
                      VG Nett følger

Konflikten mellom nigerianeren og Berg startet da Nosa skulket lagets trening torsdag 30. juni. Tre dager senere ba 20-åringen om å få hvile da LSK møtte Viking i seriekamp på Åråsen.

Les også: LSK-profilen nektet å spille fra start

Nosas begrunnelse: Han var sliten.

Noe Henning Berg åpenbart ikke likte - og sa blant annet at «slik kan vi ikke ha det i Lillestrøm».

- Må følge reglene

Nå reagerer LSK-spilleren kraftig på hvordan trener Henning Berg responderte på ønsket til Nosa.

- Jeg fortalte Henning at jeg trengte hvile. Da reagerte han med å si at jeg var nødt til å spille kampen fordi jeg hadde spilt landskamp helgen før. Var jeg frisk nok til å spille den, kunne jeg spille mot Viking også. Jeg ble overrasket, og jeg synes det er skammelig at treneren ikke respekterer og hører på spillerne sine, sier Nosa.

Det endte med at han spilte 16 minutter som innbytter mot Viking. Deretter reiste han på ferie til Nigeria.

I går var han tilbake igjen, og samtidig tok han imot VG i leiligheten midt i Lillestrøm sentrum. Kompisen Stan styrer på kjøkkenet, mens Nosa slapper av i sofaen, ser litt på TV og er tøff i tonen mot sjefen.

- Mener du Henning Berg generelt ikke respekterer spillerne sine?

- I enkelte tilfeller gjør han ikke det. Som i denne saken. Han må respektere at kroppen min er sliten. Det er ikke rettferdig, svarer LSK-spilleren, som hevder han sendte en tekstmelding til fysisk trener om hvorfor han ikke kom på trening før Viking-kampen.

VGDebatt: Diskutér LSK her

Den sier Henning Berg han ikke har sett. Treneren forstår heller ingenting av hva Nosa mener med at han mangler respekt for spillerne.

Les også: Alt om Lillestrøm her

- Første bud er å komme på trening. Ingen av oss hørte fra ham på torsdagen, og ingen av oss hørte fra ham på fredagen da spillerne hadde fri. Hvis han er skadet må han komme på trening for å få behandling. Nosa må følge de samme reglene som alle andre, sier Berg.

VG overvar i går formiddag treningen til LSK. Der var ikke Nosa, som fortsatt var på hjemreise.

Saken fortsetter under bildet

UENIGE: Trener Henning Berg mener han respekterer spillerne sine. Han ber Nosa følge de samme reglene som resten av LSK-spillerne. Her fra 0-7-seieren mot Stabæk i vår. Foto: Scanpix

- Ser ikke bra ut

Men søndag spilte han også en ny landskamp - borte mot Ghana - for U23-landslaget.

Det liker Berg svært dårlig.

- Han sa til oss at han var sliten. Det var også begrunnelsen vi fikk for at han ikke dukket opp på trening og for at han ikke ønsket å spille fra start mot Viking.

- Men han spilte landskamp likevel?

- Ja, det har han tydeligvis gjort. For å si det slik, vi vurderer alle spillerne våre på lik linje. Når Nosa ikke møter på trening, og deretter spiller landskamp, da ser det ikke helt bra ut, sier Berg til VG.

- Hvorfor spilte du landskamp da du egentlig hadde ferie, Nosa?

- Det er opp til meg å bestemme. Jeg vil spille for Nigeria i OL, så jeg vil bidra for laget. Jeg er ung og vil spille kamper. Og det var en hel uke mellom kampen mot Viking og den siste landskampen.

- Hadde du avklart med LSK på forhånd om kampen?

- Ja.

Trolig snakker Berg med Nosa om situasjonen i dag. Sammen med Björn Bergmann Sigurdarson er afrikaneren den største profilen i Lillestrøm-laget nå.

- Kan Igiebors plass på laget ryke etter dette?

- Laget vil bli bestemt ut av en helhetlig sportslig vurdering, svarer Henning Berg.

Sportsinteressert? Følg VG Nett-sporten på Facebook!

Nosa er heller ikke fornøyd med å bli plassert på venstrekanten:

- Jeg har fortalt denne klubben mange ganger at jeg ikke er en ving. Jeg er en offensiv midtbanespiller. Likevel brukes jeg fortsatt på kanten. Jeg er hverken fornøyd eller komfortabel med det. Nå gir jeg klar beskjed, hvis ikke han responderer på det, må jeg se hva som skjer videre.

Til det sier Henning Berg at Nosa bare må følge reglene, som alle andre.

Kommentar

• erlando
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Jul 2006
                        • 858

Nadj ferdig i LSK etter vrakingen
                        Keeperen om Berg-samtale: - Ble ikke enige om noe
                        ENIGE: Alexander Nadj og Henning Berg har snakket sammen og bestemt at det beste er at svensken forlater klubben. Nå leter Nadj i utlandet etter ny arbeidsgiver. Foto: Scanpix
                        Av Øyvind Askeland Publisert 13.07.11 - 07:53, endret 13.07.11 - 08:13 (VG)

LILLESTRØM (VG Nett) Reservekeeper Alexander Nadj (24) og trener Henning Berg har løst konflikten seg imellom. Resultatet er at svensken skifter klubb.

Etter noen dagers ferie satt Nadj seg ned med Berg mandag for å diskutere fremtiden. De to ble enige om å være uenige.

- Vi fikk snakket sammen. Det var ikke så mye å ordne. Nå får vi se om det er noen klubber som er interesserte i ham, sier Berg til VG Nett.

Provosert over vraking

Konflikten mellom Nadj og treneren startet da førstekeeper Stefán Logi Magnússon ble utvist like før slutt mot Start 29. juni. Nadj var da sikker på at han skulle få muligheten han hadde ventet på - etter å ha sittet på benken hele sesongen.

BORT: Alexander Nadj har fått 13 spilleminutter for LSK denne sesongen. Det holder ikke for svensken som nå jobber medå finne seg ny klubb. Foto: LSK.no
                        Svensken fikk 13 minutter mot Start, men Berg valgte juniorkeeper Andreas Fjeldstad (19) til kampen mot Viking, mens Nadj nok en gang ble forvist til benken.

- Jeg fightet hele sesongen for å få en sjanse i førsteelleveren. Foran Viking-kampen trodde jeg og alle rundt meg at jeg skulle få en mulighet, etter å ha sittet på benken i alle kampene denne sesongen. Isteden fikk jeg beskjed av Henning at jeg ikke skulle spille, fire timer før kampen, forklarte Nadj til VG Nett for en uke siden.

- Det føltes fælt å få en slik beskjed rett før kamp. Jeg havnet i et dårlig lys foran både venner og supportere, fortsatte keeperen.

- Fikk sagt min mening

Lillestrøm-spillerne samlet seg igjen tirsdag etter noen dager fri. Nadj har blant annet vært i Göteborg og Barcelona, og han har brukte fridagene til å tenke over situasjonen i klubben.

Nadj kunne tirsdag fortelle VG Nett at han har bestemt seg.

- Jeg vil bort så kjapt som mulig. Aller helst til utlandet. Men det må passe med de ulike overgangsvinduene og derfor ser jeg for øyeblikket etter en passende klubb, sier Nadj.

Om samtalen med treneren sier Nadj følgende:

- Jeg ble ikke enig med Henning om noe, men jeg fikk sagt det jeg mente om vrakingen.
                        Ja til pause i pausen!

Kommentar

• RSP
                          Moderator
                          • Aug 2004
                          • 10498

RB

Føler seg mistenkeliggjort

Igiebor svært skuffet over Berg-uttalelser.

Nosa Igiebor (20) sier han verken skulker treninger eller «faker» skader. Nigerianeren synes trener Henning Bergs uttalelser om hvorfor han ikke spilte Viking-kampen er for drøye.

PER MORTEN SØDAL
                          Publisert 13.07.2011 kl 09:09 Oppdatert 13.07.2011 kl 09:20

I går morges kom 20-åringen tilbake til Norge. Med seg i bagasjen fra Nigeria hadde han blant annet uttalelsene hans egen trener kom med etter at han ikke spilte kampen mot Viking 3. juli.
                          – Nosa følte seg sliten og ville ikke spille. Han møtte ikke på restitusjonstreningen etter Start-kampen torsdag. Hadde han gjort det, ville han kanskje vært mindre sliten, sa Berg til Romerikes Blad den gang og uttrykte bekymring for Igiebor.

Nå tar spilleren kraftig til motmæle.
                          – Det skuffer meg veldig at han sa dette til media. Jeg fikk høre om det da jeg var i Nigeria. For jeg skulket verken treningen torsdag før Viking-kampen, eller lot som jeg var skadet, slik at jeg ikke kunne spille. LSK vet at jeg har spilt skadet før, uten at det er kommet mye godt ut av det, sier Igiebor til Romerikes Blad.

– Fikk bot
                          Da RB-sporten snakket med Berg om Igiebor etter mandagens LSK-trening sa han nigerianeren har å følge de samme reglene som alle de andre spillerne.

Så sant han gjør det framover er saken ansett som avsluttet.
                          – Nosa har fått en bot etter spillernes eget bøtesystem. Det gjelder de samme reglene for ham som for alle andre. Hvis Nosa kommer på trening onsdag, vil jeg ta en prat med ham, sa han da.

Igiebors versjon
                          Dette er Igiebors versjon av hva som skjedde etter han kom hjem fra landskamp mot Ghana i Nigeria og følte seg sliten tirsdag 9. juni, dagen før Start-kampen.
                          – Jeg følte meg ikke bra i kroppen og ønsket egentlig ikke å spille den kampen. Men jeg var redd for hva konsekvensen av det ville bli. Jeg fryktet at jeg ikke fikk lov til å dra på flere landslagsoppdrag.

Igiebor spilte kampen, men leverte trolig sin svakeste innsats så langt i år, til en svak 4’er på RB-sportens spillerbørs.
                          – Jeg var ikke fornøyd med hvordan jeg presterte. Jeg følte meg ikke bra.

Morgenen etter var ikke kroppen noe bedre. Igiebor forklarer at hans endte en sms til fysisk trener og fysioterapeut Geir Kåsene om at han ikke følte seg bra nok til å trene.
                          – Denne kom tydeligvis aldri fram, men tidligere har de ringt til meg når de har visst at jeg ikke var i form. Hvorfor gjorde de det ikke denne gangen?

Geir Kåsene vil ikke kommentere saken.
                          – Hvordan spillere og trenerapparatet kommuniserer blir mellom oss, sier han.

Ville ikke spille
                          Fredag hadde LSK fri og på lørdagens trening – den siste før Viking-kampen – møtte Igiebor opp. Men han gikk av etter oppvarmingen.
                          – Jeg hadde vondt i lysken og satt inne og syklet og gjorde noen andre øvelser da treneren kom inn til meg. Han spurte om jeg var klar mot Viking. Jeg sa at jeg ikke trodde jeg kunne spille hele kampen, men andre omgang. Da truet han med at jeg ikke fikk spille kampen mot Ghana på lørdag. Jeg svarte at det var i min ferie og at han ikke hadde noe med hva jeg gjorde i den. Det er stort for meg å spille for landet mitt og det er en drøm å komme til OL.

Igiebor satt på benken mot Viking, men kom inn det siste kvarteret. 20-åringen skjønner ikke hvilken interesse han skulle ha av ikke å spille, hvis han var klar for det.
                          – Jeg vet at mange klubber er og ser på meg. Hvorfor skal jeg da ønske å sitte på benken, hvis jeg er klar for kamp? Det er ikke logisk. Jeg vet at jeg ikke kan surmule, det går ut over LSK og mine egne muligheter for landslagsspill og drømmen om å komme til en storklubb.

Klar for fredag
                          Igiebor sier han satt igjen med blandede følelser etter at Anthony Ujah ble solgt, men at det ikke hadde noe med hva som skjedde før Viking-kampen.
                          – Det er ikke alltid så lett å være så langt hjemmefra. Jeg savner Anthony, men det påvirket meg ikke noe den uken.

I dag garanterer han at han stiller på trening.
                          – Selvfølgelig. Og jeg føler meg i fin form. Jeg gleder meg til kampen mot Odd Grenland fredag.

Noen kontakt med Henning Berg har han ikke tenkt til å ta.
                          – Hvis han virkelig vil ha min side av saken, får han spørre. Da skal han få den.

Igiebor vil ikke si så mye om det generelle forholdet mellom han og treneren.
                          – Nei, vanligvis har vi ikke problemer, men her skuffet han meg veldig.

Kommentar

• RSP
                            Moderator
                            • Aug 2004
                            • 10498

RB

– Så klart jeg er bekymret

ÅRÅSEN: Henning Berg står for det han har sagt i denne saken om Nosa Igiebor.

PER MORTEN SØDAL
                            Publisert 13.07.2011 kl 09:09 Oppdatert 13.07.2011 kl 09:19

– Det er klart man blir bekymret når en spiller ikke dukker opp til restitusjonstrening, dagen etter kamp og tre dager før en meget viktig kamp for oss, sier Berg til Romerikes Blad.

LSK-treneren sier han ikke var veldig happy, men at Nosa Igiebor likevel fikk lov til å spille mot Ghana, lørdag før Start-kampen.
                            – Nosa hadde karantene mot Aalesund. Derfor fikk han dra. Jeg skjønner at en slik reise, pluss kamp, tærer på. Men han møtte tross alt ikke til trening. Var han sliten, kunne han ha gjennomført restitusjonsøkten. Hvis det var skade som var problemet, kunne han ha fått behandling. Men vi hørte ikke fra ham, verken torsdag eller fredag.

Nå føler ikke Berg seg sikker på om den viktige midtbanespilleren er klar til fredagens kamp.
                            – Hvis han var så sliten ved forrige anledning, hvordan er situasjonen nå. Så lenge han ikke kunne spille mot Viking, siden han var så sliten, fikk han ingen tillatelse til å dra for å spille mot Ghana i helgen. Med tanke på vår kamp fredag, hadde han tydeligvis trengt denne ferien. Når han nå i tillegg kommer to dager før kampen, er usikker på om han er klar til å spille. Det må vi vurdere de nærmeste dagene.

– Tror du på Igiebor når han sier han varslet om at han ikke kom på restitusjonstreninga?

– Det jeg kan si er at ingen av oss i støtteapparatet fikk noen beskjed fra Nosa.

– Føler du at du skulle kommunisert ting annerledes og i andre fora denne saken?

– Nei, jeg gjør ikke det. Noen ganger er det greit at noe kommer ut, slik at man kan få en endring.

Berg opplyser at LSK ga det nigerianske fotballforbundet beskjed om at Igiebor ikke fikk spille i forkant av søndagens kamp. LSK vurderer nå om de skal bringe saken inn for Fifa.

Kommentar

• RSP
                              Moderator
                              • Aug 2004
                              • 10498

Nettavisen

Nosa: - Jeg angrer ikke på noe

EGIL SANDE
                              KAJA MARIE SNARE
                              Publisert 13.07.11 13:48

LSK-stjernen måtte stå skolerett for Henning Berg før onsdagens trening.

LSK-HALLEN (Nettavisen): VG skrev onsdag at Nosa Igiebor retter sterk kritikk mot Henning Berg, og siterer ham på at LSK-treneren mangler respekt for spillerne sine.

På onsdagens LSK-trening var det stappfullt med pressefolk, og alle ville ha en bit av Nosa Igiebor.

Hovedpersonen selv følte for å utdype det som sto i VG.

- Angrer ingenting
                              - Jeg angrer ingenting, men jeg sa aldri at jeg ikke har respekt for Henning. Jeg sa at jeg var skuffet, men brukte aldri ordet respekt.

Sakens kjerne ligger i Nosas ønske om å spille for det nigerianske landslaget. Han forklarer hendelsesforløpet slik:

- Jeg var småskadet, og ville ta det med ro før Viking-kampen. Jeg sa derfor til Henning at jeg kunne sitte på benken mot Viking, og kanskje spille de siste 20 minuttene. Da truet han meg med at jeg ikke kunne spille U23-landskampen mot Ghana, hvis jeg ikke startet mot Viking, forklarer Nosa til Nettavisen.

Uenig i landslagsnekt
                              LSK-stjernen startet ikke kampen mot Viking, og LSK ga derfor beskjed til det Nigerianske Fotballforbundet at de ikke kunne bruke Nosa i den kommende landskampen.

Nosa dro på ferie, men spilte likevel for Nigeria mot Ghana søndagen etter Viking-kampen.

- Jeg hadde ferie, og hvilte i tre dager etter Viking-kampen for å bli frisk. Jeg møtte derfor opp og spilte landskampen, for jeg mener man kan bestemme selv hva man gjør i ferien. Nigeria-lederne sa at de hadde fått en mail av Bjarmann, som sa jeg ikke fikk lov til å spille, men de trengte meg, og da stilte jeg opp, sier Nosa til Nettavisen.

Vurderer klage
                              LSK-sjef Henning Berg mener Nosa ikke har noen grunn til å være misfornøyd.

- Vi har latt ham dra og spille landskamper på datoer som ikke er internasjonale datoer, og har lagt til rette for at han kan representere landet sitt. Når han ikke kan spille mot Viking, ikke møter opp på trening to dager før, da synes vi at han bør bruke ferien sin på å restituere seg, og ikke spille en landskamp som ikke er på en internasjonal dato, sier Berg til Nettavisen.

Nå skal LSK avgjøre om de vil sende inn en klage på det Nigerianske Fotballforbundet.

- Vi vurderer det. Klubben vil diskutere internt om vi vil gjøre noe videre med det nigerianske fotballforbundet.

Berg innkalte til møte
                              Landskampen mot Ghana gjorde LSK-lederne forbannet, og ergelsen ble ikke mindre av onsdagens VG-oppslag.

Før onsdagens trening startet, hadde Henning Berg et møte med Nosa.

- Han innkalte meg til kontoret sitt, og sa han hadde sett det som sto i avisa. Han sa jeg hadde sagt noe jeg ikke burde si, men jeg forklarte ham at jeg ikke kunne huske å ha sagt det de skrev, forteller Nosa.

- Anthony Ujah fikk én kamps suspensjon da han var kritisk til Berg i pressen før sesongen. Forventer du samme straff?

- Jeg vet ikke. Han er sjefen, og han bestemmer. Får jeg én kamps suspensjon, er det en ny mulighet for meg til å hvile og bli helt skadefri. Det er ikke et stort problem for meg, sier Nosa.

Italiensk interesse
                              Henning Berg vil ikke si så mye om Nosa blir å finne i startoppstillingen mot Odd Grenland.

- Det blir en vurdering om Nosa spiller. Han var sliten borte sist, og spilte nesten ikke mot Viking. Han har vært borte og ikke trent med oss på to dager, så oddsen for at han starter er ikke stor. Han har vært for mye borte, sier Berg.

- Vurderer du å forlate klubben i sommer, Nosa?

- Hvis det kommer et tilbud, hvorfor ikke, avslutter han.

Nettavisen snakket onsdag morgen med Nosas agent Atta Aneke, og han kunne fortelle om interesse fra utenlandske klubber.

- Det er interesse for Nosa, men det har ikke vært noe konkret ennå. Interessen kommer fra klubber i utlandet, og det er flere klubber som har sett litt på ham. Han har lyst til å komme seg ut, og jeg jobber med å prøve å få solgt ham. Jeg har fortsatt håp om å få til et salg i sommer, sier Aneke.

Etter det Nettavisen erfarer, er italienske Siena svært interessert i LSK-spilleren.

Kommentar

• RSP
                                Moderator
                                • Aug 2004
                                • 10498

Romsdals Budstikke

Nosa fryktet reaksjon fra Henning Berg

LSK-spilleren skylder på sms-krøll for ulovlig fravær.

Publisert: 13.07.2011 kl. 15:27 , endret: 13.07.2011 kl. 15:40
                                Av: Marius Vik

LSK-HALLEN (Aftenposten.no): Det var et sjelden stort presseoppbud i LSK-Hallen onsdag formiddag. Konflikten mellom Henning Berg og Nosa Igiebor hadde blitt brettet ut over tre sider i VG, og nå skulle resten av pressen ha sin bit av de to kranglefantene.

Ingen viste synlige tegn til å komme den andre i møte.

- Jeg angrer ingenting, sa Nosa.

- Vi har noen regler i bunn. De må alle følge, sa en krystallklar Henning Berg.

SMS ble borte
                                Bakgrunnen var da Nosa uteble fra trening i forkant av Viking-kampen for snaut to uker siden. Han kom ikke på torsdagens trening, og skal ifølge LSK-ledelsen ikke gitt lyd fra seg om sin situasjon da LSK hadde treningsfri på fredagen.

- Jeg sendte en sms om at jeg var sliten, hadde vondt og trengte hvile, men den kom tydeligvis ikke frem, sier Nosa.

- Ingen i støtteapparatet har mottatt den smsen, sier Berg, tydelig kjølig når Aftenposten spør om han tror midtbanespilleren.

Redd for Berg-reaksjon
                                Dagen før han ikke møtte på trening, hadde Nosa spilt samtlige 90 minutter mot Start.

- Men jeg ville ikke si til Henning (Berg) at jeg spilte med smerter. Jeg hadde nettopp kommet hjem fra Nigeria, hvor jeg hadde spilt landskamp mot Ghana, og Henning sier hele tiden at det er Lillestrøm som betaler lønnen min, at det er Lillestrøm som er arbeidsgiveren min, forteller Nosa.

Henning Berg understreker likevel at det ikke var den landskampsturen som har gjort ham mest oppgitt.

- Han var altså for sliten til å spille mot Viking, og da sa vi til ham at han ikke fikk spille den påfølgende landskampen mot Ghana, som var i den norske fotballferien. Det var ikke på en internasjonal dato, og vi mente at det var viktigere at han fikk hvile, siden han var så sliten.

LSK-spilleren valgte likevel å reise ned til Nigeria for å spille den neste landskampen, søndag sist helg.

- Hva jeg gjør i ferien min, er opp til meg. Jeg følte meg frisk og rask, og det er viktig for meg å spille for U23-landslaget og få bli med til OL.

Mener seg feilsitert
                                Resultatet var at Nosa Igiebor ikke rakk hjem til den første treningen etter fotballpausen. Heller ikke det videre populært. Da smalt det – Henning Berg sa hva han mente om 20-åringens oppførsel, mens Nosa ifølge VG svarte med å si at det var «skammelig av treneren».

- Men jeg er feilsitert i avisen, sier Igiebor nå.

- Det jeg sa, var at jeg var skuffet over det Henning Berg uttalte.

VG-journalist Øyvind Askeland er likevel sikker, og sier til Aftenposten at Nosa brukte ordet «skammelig». Graden av kritikk er uansett ikke det største problemet. Ikke det at man har en konflikt heller, skal man tro Henning Berg.

- Det kan komme mye bra ut av en konflikt, av og til er det det som må til for å komme seg videre, mener LSK-treneren.

- Bra forhold til Nosa
                                Og, selv om Aftenposten kjenner til at forholdet mellom den nigerianske landslagsspilleren og trener Henning Berg har vært kjølig i lenger tid, bedyrer Berg selv at hans forhold til Nosa ikke er forskjellig fra forholdet han har til øvrige LSK-spillere.

- Jeg har et normalt, bra forhold til Nosa, det er ikke noe forskjellig fra det forholdet jeg har til de andre spillerne.

- Jeg føler vi hadde et bra forhold tidligere, men jeg vet ikke hvordan det er nå, sier Nosa selv.

At det i kulissene jobbes med å finne en ny arbeidsgiver for Nosa Igiebor, slår neppe ned som noen bombe. Sannsynligvis vil Lillestrøm slippe nigerianeren om de får et bud som nærmer seg ti millioner.

Chievo skal være en av klubbene som vurderer LSK-spilleren, mens det også har vært interesse fra klubber lengre nord i Europa.

- Selvsagt går jeg hvis jeg får et godt tilbud fra en større klubb, men enn så lenge er jeg Lillestrøm-spiller, og forholder meg lojalt til kontrakten, understreker Nosa Igiebor på profesjonelt vis.

Romsdals Budstikke med nettavisen Rbnett holder til i Molde og er lokalavisa for Romsdal med kommunene Molde, Hustadvika, Aukra, Gjemnes, Vestnes og Rauma.

Kommentar

• RSP
                                  Moderator
                                  • Aug 2004
                                  • 10498

lsk.no

TAP FOR AALESUND OG HALMSTAD

LSK-juniorene har nå tre tap i JET, og spiller plasseringskamp på torsdag.

Kommentar

• RSP
                                    Moderator
                                    • Aug 2004
                                    • 10498

TV2 Sport

Igiebor: – Det er skammelig

LSK-forsvarer Lars-Kristian Eriksen langer ut mot lagkamerat Nosa Igiebor på Facebook.

"Beklager språkbruken, men for en klovn. Er det noen som ikke har respekt for andre, er det Nosa".

Denne harde meldingen postet Lars-Kristian Eriksen - som ikke ønsket å snakke med TV 2 onsdag - på sin Facebook-profil onsdag morgen. Bakgrunnen for kritikken er et intervju Igiebor ga til VG.

I avisa forteller den nigerianske U23-landslagsspilleren at han føler trener Henning Berg ikke har behandlet ham med respekt. 20-åringen skulket en trening før tippeligaoppgjøret mot Viking den 3. juli, i tillegg til at han ikke følte seg i form til å spille den nevnte kampen.

Spilt og trent med smerter
                                    Midtbanespilleren er ikke særlig begeistret for statusmeldingen fra Eriksen.

– Jeg vet ikke helt hva jeg skal si til det. Men det er skammelig, sier Igiebor til TV 2 Sporten.

Han kjenner seg ikke igjen i betegnelsen av ikke å ha respekt for andre.

– Dette skjønner jeg ikke. Nå har jeg vært i klubben i to år. Jeg har spilt og trent med smerter, og kun bedt om å få stå over en kamp, forteller Nosa.

Facebook-kursing
                                    Det er ikke første gang Lillestrøm opplever kontroverser i forbindelse med spilleres ytringer på det populære nettstedet. Før seriestart i år, kritiserte også LSK-spiss Anthony Ujah trener Berg.

Spillerrådgiver Simon Mesfin mener det er uheldig at spillernes internettbruk igjen blir et tema.

– Vi, som mange andre klubber, ønsker å opplyse spillerne slik at de vet at ytringer i forbindelse med yrket som fotballspiller, kan få følger. Vi vurdere kursing, sier Mesfin.

Ujah-støtte
                                    Nevnte Ujah har ikke lagt tastaturet på hylla. Etter VGs oppslag om kameraten, skrev den ferske Mainz05-spissen følgende på Twitter:

"Following the Nosa issue closely..hmmm..feel you bro".

LSK-forsvarer Lars-Kristian Eriksen langer ut mot lagkamerat Nosa Igiebor på Facebook.

Kommentar

• RSP
                                      Moderator
                                      • Aug 2004
                                      • 10498

NRK Sport

Lillestrøm klager til FIFA på Nosas landslagsspill

Lillestrøm sender en klage på Det nigerianske fotballforbundet til FIFA etter at forbundet lot Nosa Igiebor (20) spille landskamp mens han var på ferie i Nigeria.

ANDERS ROVE BENTSEN
                                      anders.rove.bentsen@nrk.no
                                      Publisert i dag 18:39.

Lillestrøm-spilleren var på ferie hjemme i Nigeria og skulle ifølge avtalen med klubben hvile. Ifølge sportslig leder i LSK, Torgeir Bjarmann, var også Det nigerianske fotballforbundet (NFF) klar over det.

Likevel spilte Nosa landskamp på søndag.
                                      – Vi sendte en mail til Det nigerianske fotballforbundet om at han ikke var tilgjengelig i den kampen. Jeg ringte også sekretæren i forbundet på lørdag og understrekte at vi fremdeles ønsket at han ikke skulle spille fordi vi mente han trengte hvile, sier Torgeir Bjarmann, til NRK.no.

Ved å sende en klage til Det internasjonale fotballforbundet (FIFA) vil Lillestrøm vise at de ikke aksepterer at NFF lot Nosa spille søndagens kamp.
                                      – Det vil komme en skriftlig klage fra oss. Det er viktig at de (NFF) skjønner hva vi mener, sier Bjarmann.

Kvalifiseringskamp
                                      Dette er en ny dimensjon i et allerede betent forhold mellom Nosa og Lillestrøm.

Bråket startet da nigerianeren skulket en trening 30. juni. 20-åringen ba så om å få hvile i stedet for å spille eliteseriekampen mot Viking tre dager senere. Det likte LSK-trener Henning Berg dårlig. Ifølge VG skal han ha sagt at «slik kan vi ikke ha det i Lillestrøm».

Torgeir Bjarmann sier Lillestrøm var klar over at Nosa var sliten etter vårsesongen og at det nettopp derfor var viktig at han brukte ferien på hvile.

Kampen som ble spilt søndag var en kvalifiseringskamp for U23-landslaget til de Panafrikanske leker. Kampen var på bortebane mot Ghana og var ifølge Bjarmann ikke satt opp på en dato bestemt av FIFA og dermed var ikke Lillestrøm forpliktet til å la Nosa spille.

Ville spille uansett
                                      Nosa sier han var klar over Lillestrøms ønske og at han også fikk det formidlet av Det nigerianske fotballforbundet, men at han likevel ønsket å spille kampen.
                                      – De (NFF) fortalte meg at de hadde fått en skriftlig henvendelse fra Lillestrøm og at klubben ville at jeg ikke skulle spille kampen, men jeg ville spille og laget trengte meg og da spilte jeg selvsagt kampen, sier Nosa til NRK.no.

Bjarmann sier han forstår at en ung spiller ønsker å spille for landslaget, men at forbundet burde latt han hvile slik LSK ønsket.
                                      – Det er viktig at forbundet respekterer det. Nå skal vi gå en runde med dette, men vi har ingen store forhåpninger om å oppnå veldig mye. Det viktigste er å få påpekt hva vi mener.

LSKs sportsdirektør fikk ikke så mye ut av telefonsamtalen med NFF på lørdag.
                                      – Det var lite svar å få, sier Bjarmann uten å ville røpe hva som konkret ble sagt.

Mistet to LSK-treninger
                                      Siden Nosa dro til Ghana søndag var han ikke tilbake i Norge før tirsdag og mistet dermed de to første LSK-treningene etter ferien. Det var ikke planen til Lillestrøm. Ifølge trener Henning Berg forventet han å se 20-åringen på mandagens trening.
                                      – Han (Nosa) hadde ikke fått fri til å spille landskamp, sier Berg.

Nigerianeren er skuffet over trenerens syn på landslagsspillingen.
                                      – Jeg føler at treneren bør forstå at jeg vil spille for landslaget og jeg synes det er trist at Lillestrøm ikke ville at jeg skulle spille kampen på søndag. Det var en stor mulighet til å vise meg frem på landslaget og da ville jeg naturligvis spille, sier Nosa.

NRK.no har ikke lyktes med å komme i kontakt med Det nigerianske fotballforbundet.

Lillestrøm sender en klage på Det nigerianske fotballforbundet til FIFA etter at forbundet lot Nosa Igiebor (20) spille landskamp mens han var på ferie i Nigeria.

Kommentar

• RSP
                                        Moderator
                                        • Aug 2004
                                        • 10498

Nettavisen

Ujah: «Jeg føler med deg, min bror»

OLE JONNY ERIKSRUD HANSEN
                                        Publisert 13.07.11 19:30

Anthony Ujah retter hard skyts mot Lillestrøm.

Onsdag gikk Lillestrøms Nosa Igiebor hardt ut mot trener Henning Berg. I VG fortalte midtbanespilleren at LSK-sjefen manglet respekt for spillerne i klubben.

- Han må respektere at kroppen min er sliten. Det er ikke rettferdig, sier Nosa til avisen, om den tidligere Blackburn-proffen.

Nå får også nigerianeren støtte av landsmannen Anthony Ujah. Storscoreren forlot Lillestrøm tidligere i sommer til fordel for den tyske klubben Mainz 05.

- Følger saken tett
                                        På mikrobloggen Twitter har spissen vært svært aktiv onsdag ettermiddag og går langt i å antyde at det var mye han ikke var fornøyd med i Romerike-klubben.

«Jeg følger Nosa-saken tett. Føler med deg, min bror», tvitrer Ujah.

«Mye skjer under overflaten. Jeg elsker den klubben og jeg sitter her veldig bitter, for jeg fikk ikke lov til å si farvel til mine gamle lagkamerater, som ga meg lykkelige måneder».

«I det minste fikk jeg en klem av Petter Belsvik og noen fine ord som hjelper meg nå. Bedre enn ingenting, sant?», fortsetter han.

Også i vinter viste Ujah sterk misnøye med situasjonen i Lillestrøm og det ble en stor sak da nigerianeren kom med henholdsvis direkte og indirekte kritikk av Berg på nettstedet Facebook.

- Jeg vil bare uttrykke følelsene mine som spiller, og bryr meg ikke noe om hvem som er fornøyd med meg eller ikke. Alle har rett til sin egen mening, sa Ujah til Nettavisen den gang.

- Skjønner ikke
                                        Da Nettavisen onsdag snakket med Petter Belsvik, var imidlertid den tidligere storscoreren noe overrasket over Ujahs utspill på mikrobloggen.

Lillestrøms assistenttrener kunne ikke helt forstå hva spissen mener når han skriver «jeg fikk ikke lov til å si farvel til min gamle lagkamerater».

- Nei, jeg skjønner ikke hva han mener med det. Han var til stede under hjemmekampen mot Start og tok deretter farvel med spillerne og alle sammen, sier Belsvik til Nettavisen.

- Han var inne i garderoben etter kampen og var med på feiringen, før han måtte dra. Om det har skjedd noe annet, så har ikke jeg fått med meg det, sier LSK-assistenten.

Belsvik mener også at Mainz-spilleren på ingen måte har noen grunn til å rette kritisk skyts mot trenerteamet i Romerike-klubben.

- Han burde være glad for den tiden han fikk i LSK. Hele trenerteamet har hjulpet han å ta et steg videre. Han har selvfølgelig også prestert bra selv, men man gjør ikke det alene.

- Da han dro, ga jeg han en klem og sa at han garantert kom til å lykkes i Tyskland. Han har kvaliteter til det, avslutter Belsvik.

Støtte til keeper
                                        Ujah kommer også med støtte til Lillestrøm-keeper Alexander Nadj, som nylig ble vraket til fordel for unggutten Andreas Fjeldstad, i Stefan Logi Magnussons skadefravær.

«Beklager, min gode venn Alexander Nadj. Hvorfor tror du André Hansen gikk til Odd Grenland? Mitt tips er at ingen fortalte deg det. Vær sterk, det er det eneste som nytter», skriver Ujah.

Og avslutter med et nytt stikk til Henning Berg, ved å hylle sin nye trener i Mainz, Thomas Tuchel.

«Takk Gud for at jeg nå har en tysk Mourinho som trener. Han får meg til å smile hver dag og du ønsker å gi alt ute på treningsfeltet. En drømmetrener», tvitrer Mainz-spissen.

Nettavisen var onsdag ettermiddag i kontakt med Ujah, som for tiden befinner seg i Australia, men nigerianeren ønsket ikke å utdype kritikken han kom med på Twitter.

Kommentar

• OppsalKanari
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Mar 2008
                                          • 1881

Dagbladet

(Dagbladet): LSK-spilleren Nosa Igiebor er kritisk til behandlingen han har fått av LSK-trener Henning Berg.

Han hevdet blant annet at Berg behandlet ham respektløst, og at han ble nektet å stå over en kamp fordi han var sliten.

Nå har LSK-spiller Lars Kristian Eriksen og tidligere lagkamerat Anthony Ujah kastet seg inn i diskusjonen.

- Fortjener bedre

Ujah får støtte av tidligere lagkamerat Ujah, som ble solgt til tyske Mainz tidligere i sommer.

- Vær sterk, min gode venn. Målet er å få utenlandske klubber til å se negativt på deg. Du er et supertalent og fortjener bedre, skriver Ujah på Twitter.

- Jeg var i den samme situasjonen, husker du? Jeg brukte visdom, og det er derfor ting gikk som de gjorde, skriver han.

Eriksen forbanna

Like vennlig er ikke Nosas nåværende lagkamerat Lars Kristian Eriksen. På Facebook kaller han Nosa en klovn.

«Beklager språkbruken, men for en klovn. Er det noen som ikke har respekt for andre, er det Nosa.»

Eriksens uttalelse blir ikke godt mottatt av Ujah.

- Å kalle lagkameraten sin en klovn, jeg ville aldri gjort det, skriver Ujah på Twitter.

Respektløst

Bakgrunnen for saken er Nosas utskjelling av LSK-ledelsen.

- Jeg fortalte Henning at jeg trengte hvile. Da reagerte han med å si at jeg var nødt til å spille kampen fordi jeg hadde spilt landskamp helgen før. Var jeg frisk nok til å spille den, kunne jeg spille mot Viking også. Jeg ble overrasket, og jeg synes det er skammelig at treneren ikke respekterer og hører på spillerne sine, sier Nosa Igiebor til VG.

Henning Berg på sin side sier at Igiebor må følge klubbens regler akkurat som de andre spillerne. Søndag spilte Nosa dessuten landskamp for U23-landslaget til Nigeria.

- Når Nosa ikke møter på trening, og deretter spiller landskamp. Da ser det ikke helt bra ut, sier Berg til avisen.
                                          Nå bosatt på Rasta !!!!!

Alltid Celtic og LSK

Kommentar

Working...