Flaks at det jevner seg ut (straffestatistikk)

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Hamburg & Kanari
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Aug 2005
    • 3006

Det at vi nå får straffer igjen kan vel ha tre årsaker

1) Denne statistikken kan ha blitt lest av fler
    2) Økt oppmerksomhet omkring LSK gir større "velvilje". Det er nå engang slik at bunnlag nesten aldri får straffe mot topplag og motsatt, topplag får lettere straffer
    3) Spillertypene våre på topp, men små tekniske typer som Mifsud og Myklebust. En motstander kan gjøre et mordforsøk på en J. Flo eller en Kippe, eller en Occean for den saks skyld, ikke søren om de får straffe fordi de er store, sterke spiller. Små spillere får nok lettere frispark, og dermed også straffer. Om de er riktige eller ikke. Kan ikke si noe annet enn at begge våre straffer mot svake Viking så veldig riktige ut.
    LSK Norges beste lag

Kommentar

• Vegar Hjermundrud
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Dec 2003
      • 423

Opprinnelig skrevet av Hamburg & Kanari
      Det at vi nå får straffer igjen kan vel ha tre årsaker

1) Denne statistikken kan ha blitt lest av fler
      2) Økt oppmerksomhet omkring LSK gir større "velvilje". Det er nå engang slik at bunnlag nesten aldri får straffe mot topplag og motsatt, topplag får lettere straffer
      3) Spillertypene våre på topp, men små tekniske typer som Mifsud og Myklebust. En motstander kan gjøre et mordforsøk på en J. Flo eller en Kippe, eller en Occean for den saks skyld, ikke søren om de får straffe fordi de er store, sterke spiller. Små spillere får nok lettere frispark, og dermed også straffer. Om de er riktige eller ikke. Kan ikke si noe annet enn at begge våre straffer mot svake Viking så veldig riktige ut.
      Dersom jeg tar av supporterbrillene har jeg selv som erfaren konspirasjonsteoretiker ingen tro på at norske dommere dømmer mot LSK med vitende og vilje. Jeg har mer tro på mulighet 3 ovenfor. LSK kommer også til flere muligheter inne i feltet enn tidligere fordi en mer variert spillestil gjør at vi får oftere ballbesittelse nærmere motstanderens mål. Muligheten for at tre straffespark på tre kamper er en tilfeldighet er selvsagt også til stede...
      Ha respekt for tradisjoner. Behold bindestreken!

Kommentar

• Torolf
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2004
        • 9574

Opprinnelig skrevet av Vegar Hjermundrud
        Dersom jeg tar av supporterbrillene har jeg selv som erfaren konspirasjonsteoretiker ingen tro på at norske dommere dømmer mot LSK med vitende og vilje. Jeg har mer tro på mulighet 3 ovenfor. LSK kommer også til flere muligheter inne i feltet enn tidligere fordi en mer variert spillestil gjør at vi får oftere ballbesittelse nærmere motstanderens mål. Muligheten for at tre straffespark på tre kamper er en tilfeldighet er selvsagt også til stede...
        Jeg er enig med Vegar. Det er spillestilen som gjør at vi får straffespark. Det er vanskeligere for dommeren å unngå å dømme straffespark når en kjapp Magnus Myklebust blir klippet ned på løp i feltet enn når en stor og sterk Magnus Powell eller Arild Sundgot blir holdt idet de mottar et innlegg i lufta.

Kommentar

• Henrik
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Jan 2006
          • 2110

Støtter det, er et faktum at store sterke spillere ikke får mye hjelp av dommerene, spesielt ikke inne i feltet.

Kommentar

• ChriZza
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Sep 2005
            • 4265

Man må verne om småfolket vet dere

Kommentar

• Kjell.T.Ring
              Poll St. Ring
              --==FORUMRUNKER==--
              • Dec 2005
              • 11796

Greit at det meste jevner seg ut i løpet av en sesong, men klarer ikke å la være å le av at Start aldri får straffe.

Har nok skaffa Keiko (ja han er blitt feit igjen) noen ekstra grå hår og kilo
              Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

Kommentar

• Hamburg & Kanari
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Aug 2005
                • 3006

Opprinnelig skrevet av Kjell.T.Ring
                Greit at det meste jevner seg ut i løpet av en sesong, men klarer ikke å la være å le av at Start aldri får straffe.

Har nok skaffa Keiko (ja han er blitt feit igjen) noen ekstra grå hår og kilo
                Sikkert riktig det. Men mange av de straffene som Start hyler etter, er heller ikke straffer. Keiko må få seg noen briller !
                LSK Norges beste lag

Kommentar

• mr.Jordbakke
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Jun 2005
                  • 3845

Har nok skaffa Keiko (ja han er blitt feit igjen)
                  Keiko light?
                  NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.

Mvh
                  Mr.Jordbakke

Kommentar

• Torolf
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2004
                    • 9574

Der røyk den statistikken også!

Kommentar

• Franken
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Apr 2004
                      • 1036

Det var en klar straffe til Start. Og da blir det bare teit at teite Olsen sier etter kampen at det ikke var viljehands, latterlig. Hands, punktum.

Men hva skjer med Mykle og Mifsud når en må ha barnesete til de under 1.5 meter?? Kjipe bussturer?
                      Fra Baillsund

Kommentar

• Hamburg & Kanari
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Aug 2005
                        • 3006

Opprinnelig skrevet av Franken
                        Det var en klar straffe til Start. Og da blir det bare teit at teite Olsen sier etter kampen at det ikke var viljehands, latterlig. Hands, punktum.

Men hva skjer med Mykle og Mifsud når en må ha barnesete til de under 1.5 meter?? Kjipe bussturer?
                        Er nok ikke helt enig her. Midttun Lie toucher ballen selv to ganger med henda, før han fyrer den opp fra liggende i handa på Viking-spilleren.
                        Viking var uheldige her, og Start har hatt bedre appeals for a penalty som ikke har blitt gitt, i løpet av det siste året.

Det er stadig slik at handa skal søke ballen, og ikke omvendt.
                        LSK Norges beste lag

Kommentar

• andee
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • May 2004
                          • 1191

Burde sikkert telt til ti og latt være å dra opp igjen denne grineklassikeren, men jeg greier ikke etter kveldens poengmessige nedtur. Igjen blir vi snytt for straffespark, med både dommer og linjevakt godt plassert, og hadde de gjort som de skulle, måtte de kanskje også dratt opp det røde før halvtimen var spilt. Pluss på med at Palmi og Johan Rickard feilaktig blir avblåst aleine igjennom i hver sin omgang, og Rosenborgs offside-utligning på overtid av overtida, så har vi hvert fall noe å prate om utover egen udugelighet foran kassa. Bør vel i samme åndedrag igjen nevne Doffens nedmeiing av Kippe på Ullevaal i fjor. Da var det Tom Harald Hagen som dømte, dagens fjerdedommer.

Heldigvis for oss, jevner dette seg selvsagt ut.
                          TS05 - Felt C

Kommentar

• Grusom B
                            Generalissimo Bellisimo
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Nov 2003
                            • 6248

Ingenting er mindre urimelig enn å trekke frem denne igjen. Noen påpekte at dagens var det første straffemålet vi har fått mot søpla på 2000-tallet, og det sier jo alt. Herregud.
                            Ni principe ni rey...

D10S!

Kommentar

• Hamburg & Kanari
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Aug 2005
                              • 3006

Opprinnelig skrevet av andee
                              Burde sikkert telt til ti og latt være å dra opp igjen denne grineklassikeren, men jeg greier ikke etter kveldens poengmessige nedtur. Igjen blir vi snytt for straffespark, med både dommer og linjevakt godt plassert, og hadde de gjort som de skulle, måtte de kanskje også dratt opp det røde før halvtimen var spilt. Pluss på med at Palmi og Johan Rickard feilaktig blir avblåst aleine igjennom i hver sin omgang, og Rosenborgs offside-utligning på overtid av overtida, så har vi hvert fall noe å prate om utover egen udugelighet foran kassa. Bør vel i samme åndedrag igjen nevne Doffens nedmeiing av Kippe på Ullevaal i fjor. Da var det Tom Harald Hagen som dømte, dagens fjerdedommer.

Heldigvis for oss, jevner dette seg selvsagt ut.
                              Er ikke så innmari sikker på det siste utsagnet.
                              Alle situasjonene her er bare så altfor klare, og dømmes graverende feil.
                              Hæstads nedmeiing av Kippe er jo bare en parodi på hvor ræva og ikke minst forutinntatt en dommer kan være.
                              LSK Norges beste lag

Kommentar

• Leif A
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Dec 2003
                                • 3962

Opprinnelig skrevet av Hamburg & Kanari
                                Er ikke så innmari sikker på det siste utsagnet.
                                Alle situasjonene her er bare så altfor klare, og dømmes graverende feil.
                                Hæstads nedmeiing av Kippe er jo bare en parodi på hvor ræva og ikke minst forutinntatt en dommer kan være.
                                Tror nok forfatteren har lagt betydelige mengder ironi i det siste utsagnet, gitt.
                                Knurr...

Kommentar

• nebbjævel
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Mar 2009
                                  • 511

Det interessante er jo hvordan feildømming influerer på lagenes posisjon på tabellen ved sesongslutt. Enheten for statistisk undersøkelse er 30 kamper. Når man sier at "det jevner seg ut i det lange løp" er løpet så langt at det strekker seg over alle kamper fra lagets stiftelse og til lagets eventuelle oppløsning en gang langt inn i framtida. I et sånt perspektiv ville alle lag ha kommet likt ut på statistikken, men da snakker vi altså om et uhyre langt tidsrom.

Men etter 30 kamper vil lagenes fordeling på statistikken være tilnærmet normalfordelt, med avvik fra gjennomsnittet på begge sider av snittet. Noen vil ha fått flere feilaktige dommeravgjørelser mot seg enn med seg, og omvendt. Poenget mitt er altså at gale dommeravgjørelser ikke jevner seg ut over en 30 kampers sesong, men tvert i mot at de kan bli avgjørende både for medaljestrid og nedrykk. Det er kun i den tilnærmede evigheten at det jevner seg ut, og den er uinteressant.

Kommentar

• Roll75
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Dec 2007
                                    • 834

Dersom dommere med viten og vilje dømmer mot oss, vil det aldri jevne seg ut

Kommentar

• Oddis
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Feb 2006
                                      • 2744

Artikkel i VG om store dommerfeil generelt her:

Ingen ambisjoner, optimisme eller entusiasme.

Kommentar

• trønder-kanari
                                        Juniormedlem
                                        Bøffel
                                        • Feb 2008
                                        • 22

Dersom det jevner seg ut over 30 kamper, tror jeg vi kan forvente en artig høst, med drøssevis med straffer og offsidemål....samt et synkende hylekor fra rbk....

Kommentar

• Hamburg & Kanari
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Aug 2005
                                          • 3006

Kom igjen, folkens. Vi som har fulgt LSK i alle år VET jo at dette ikke jevner seg ut og at fair play, før noe drastisk finner sted innad i NFF, er blott en naiv illusjon. I en spørreundersøkelse av "NFF's fiineste" for noen år siden gikk det frem at de mener LSK generelt spiller stygg fotball. Det er selvfølgelig et tema dommerne ikke skal ha noen mening om i det hele tatt(!), men undersøkelsen viste beviselig at det har de likevel og de dømmer naturligvis deretter. I tillegg har LSK blitt snakket ned i den viktigste norske TV-fotballkanalen, TV2, i åresvis. Det påvirker svake dommere uten den nødvendige integriteten som dommere må ha.

Jeg her INGEN tro på fair dømming, selv over tid, av LSK - før en eventuell nordisk dommerutveksling finner sted.
                                          Først da har vi grunn til å håpe på fair play fra NFF's side.

LSK skulle hatt 7 poeng og heng med teten.
                                          Takket være inkompetente og forutintatte dommere har vi fått betalt kun fattige 3 poeng for alt det gode spillet og all underholdningen klubben har levert hittil og får med det faktisk kontakt med nedrykksonen etter 4 runder. Takk skal de faen meg ha.
                                          LSK Norges beste lag

Kommentar

Working...