Flaks at det jevner seg ut (straffestatistikk)

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Yellow-not-jella
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Mar 2009
    • 1606

    Underholdende, men dessverre/heldigvis bare spekulasjoner uten hold i en realitetsverden.

    Sutring ville noen også kalt det.

    Mann/kvinn dere opp. Slutt å tøys.

    Kommentar

    • nebbjævel
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Mar 2009
      • 511

      Vil bare peke på et forhold som har betydning hvis noen virkelig setter seg ned og gjennomgår kamper for å se om det er systematisk dømming over en lengre periode i en klubbs favør/disfavør:

      Gale dommeravgjørelser kan bare telle i sammendraget dersom det er forskjell på antall feildømminger for de to lagene i den enkelte kamp. I kamper der begge lag i like stor grad har vært utsatt for avgjørende feil kan feilene ikke telle i statistikken.

      Videre må det dokumenteres at dommerne gjør flere slike tellende feil mot en enkelt klubb ( les oss) enn mot andre klubber i løpet av sesongen.
      Så må den enkelte dommers prestasjoner veies opp mot den gjennomsnittlige dommerprestasjonen i samtlige kamper over lang tid, helst i hele dommerens elitekarriere.

      Dersom dommeren notorisk kommer ut på den ene sida av gjennomsnittet hele tida vil en kunne mistenke at en systematisk holdning til klubben ligger bak. Dette gjelder både i forhold til fordel og til skade for den enkelte klubben.

      Å gjennomføre en slik undersøkelse er ikke umulig, men utrolig ressurskrevende dersom man ikke er mastergradsstudent i fotball.

      Poenget i mitt forrige innlegg var at 30 kamper er for lite til at tilfeldige feil hos dommerne jevner seg ut i løpet av sesongen. Det er en naturlov at slike ting varierer, og at de vil variere uansett hvem som er dommer. Noen lag vil ha mer uflaks eller flaks enn andre i et sånt kort tidsperspektiv som en sesong er. Men hvis et lag til stadighet opp gjennom årtiene ender opp på den samme siden av gjennomsnittet, ja da er det noe systematisk skeivt ute og går. For å påvise dette nytter det ikke å se på saken med briller i lagets farger. Da er det kun dokumenterte tall som gjelder.

      Noe som kunne vært mindre ressurskrevende og veldig interessant er følgende:
      Se på antall tilleggsminutter i RBK's kamper. Sammenlikn med andre lags kamper. Undersøk antall tilleggsminutter i RBK's kamper der laget ligger under med ett mål eller har uavgjort ved ordinær tid, og sammenlikn med antall tilleggsminutter i kamper der laget leder. Sammenlikn videre med antall tilleggsminutter i kamper i den samme sesongen der andre lag ligger under med ett mål eller har uavgjort. Gjør det samme med alle andre klubber i eliten.

      Her tror jeg sjansene er store for å finne en begravet hund, uten at jeg kan si det med sikkerhet før tallene ligger på bordet.
      Last edited by nebbjævel; 18.04.2012, 06:46.

      Kommentar

      • Rune
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Aug 2008
        • 1229

        Opprinnelig skrevet av nebbjævel
        Noe som kunne vært mindre ressurskrevende og veldig interessant er følgende:
        Se på antall tilleggsminutter i RBK's kamper. Sammenlikn med andre lags kamper. Undersøk antall tilleggsminutter i RBK's kamper der laget ligger under med ett mål eller har uavgjort ved ordinær tid, og sammenlikn med antall tilleggsminutter i kamper der laget leder. Sammenlikn videre med antall tilleggsminutter i kamper i den samme sesongen der andre lag ligger under med ett mål eller har uavgjort. Gjør det samme med alle andre klubber i eliten.

        Her tror jeg sjansene er store for å finne en begravet hund, uten at jeg kan si det med sikkerhet før tallene ligger på bordet.
        En masteroppgave som har sett på dette i norsk fotball har funnet at dommeren legger til mer tid dersom hjemmelaget ligger under med ett mål enn om bortelaget ligger under med ett mål. Forskjellen er statistisk signifikant, men ikke spesielt stor, ca 17 sekunder.

        Jeg har tilgang på datasettet, og kan se på forskjellige lag. Skal prøve å få sett på dette hvis jeg får tid og ånden over meg.
        Last edited by RSP; 18.04.2012, 08:06. Begrunnelse: Fjernet unødv. quoting.
        "Wax on, wax off!" (Mr. Miyagi, 1984)

        Kommentar

        • Percy Nilegård
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Dec 2003
          • 5146

          Kan dette ha en sammenheng med at et lag som leder på bortebane i større grad vil hale ut tida enn et lag som leder på hjemmebane?
          Last edited by Percy Nilegård; 18.04.2012, 08:20. Begrunnelse: Glemte et ord
          "Alltid blodsprengt"!
          Fong/Macho

          Even Nordlien

          Kommentar

          • Hamburg & Kanari
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Aug 2005
            • 3006

            Opprinnelig skrevet av Yellow-not-jella
            Underholdende, men dessverre/heldigvis bare spekulasjoner uten hold i en realitetsverden.

            Sutring ville noen også kalt det.

            Mann/kvinn dere opp. Slutt å tøys.
            Du mener altså at den norske dommerstanden ikke har noen spesielle oppfatninger om LSK og at vi derfor dømmes på nøytralt grunnlag? Det blir også bare spekulasjoner.

            Min oppfatning er at et stort antall av dommerne ikke fløyter vår klubb på en særlig fair måte, og at dette har sammenheng med publikumspress, mediapress og generelt hva slags oppfatning de har av LSK's fotball. Det siste har blitt dokumentert, resten er jo bare å følge med.

            Ellers mener jeg jo også at vi med bedre avslutninger likevel kunne avgjort disse kampene selv.
            Når det ikke klaffer (serien er tett), hjelper det jo ikke akkurat å ha dommere som til stadighet gjør feil av typen mål-/matchavgjørende imot oss.

            Det mener jeg skjer så ofte at det heller kan kalles faktum enn sutring.
            LSK Norges beste lag

            Kommentar

            Working...