Nyheter oktober 2011

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Xavi
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • May 2008
    • 1275

Ikke til å kjenne igjen

LSK må finne seg selv før klubben leter etter ny trener.

SELVSAGT begynte ikke eks-trener Henning Bergs problemer i LSK i det intervjuet i lokalavisa der eks-spiss Anthony Ujah tok for seg gamletrenerens hang til å bestemme. Men de sluttet der.

_En person kan ikke bestemme alt. Ingen enkeltperson er viktigere enn klubben. Slik det er i LSK nå, er det Henning Berg som bestemmer alt uansett hva det gjelder, sa Ujah til Romerikes blad, før han detaljert fortalte om en sjef som lot keepertrenerne se på mens han selv trente målvaktene, som tviholdt på ordet i lømnnsforhandlinger med resten av LSK-sjefene som tilhørere, og som til overmål hadde det avgjørende ordet når det gjaldt hvilket snitt årets LSK-dress skulle ha.

Riktignok fikk treneren støtte fra sine nærmeste på Åråsen da han imøtegikk denne beske kritikken, men dagen etter var det virkelig slutt. Da gikk Per Berg; klubbens rike onkel, ut i det samme Romerikes Blad og lovet nye spillere hvis det ble forandringer nok i ledelsen. Les: Hvis Henning fikk sparken.

DER OG DA kom beviset på at Anthony Ujah ikke hadde rett:

•• Selv den tilsynelatende så allmektige Henning Berg bestemte ikke alt.

Egentlig var han ribbet for makt fra det øyeblikket den eldre navnbroren syntes det fikk være nok. Det er dessverre et enda større problem for Lillestrøm Sportsklubb enn en muligens litt for kontrollerende hovedtrener.

FOR dette trenerskiftet dreier seg selvfølgelig mest om hvem som skal kontrollere LSK som klubb. Det er hverken trener eller investor, men derimot klubbens medlemmer.

I LSK sin storhetstid på 1970 -og 80-tallet var det sjelden tvil om den maktfordelingen. Dette er historisk sett Norges tydeligst lederstyrte klubb, og da får det heller være at enkelte av disse legendariske LSK-sjefene kunne bli litt viltre i formen. Makten hadde de uansett fordi de alle var valgt til den.

PER BERG kan alt om den historien. Som sentral spiller i den første storhetstida stod han midt oppe i den. Det bør gjøre han til en helt annerledes rik onkel, men slik er det tilsynelatende ikke:

_Det er ikke vi som skal styre LSK, men hvis vi ikke føler at vi får noe igjen for investeringene, kan vi like gjerne gi pengene til andre, sa Per Berg i det intervjuet der han strøk Henning Berg fra trenerbenken for løftet om tre, fire solide forsterkninger.

Hørt med klubbører er dette en forbløffende uttalelse. Er det virkelig blitt så lett for en tidligere LSK-klippe å bruke pengene sine på hvilket som helst fotballag? Er det ikke lenger den nære Åråsen-historien som gang etter gang lokker Per Berg til å tape litt av eiendomspengene sine på en garantert dårlig lokal fotballbutikk?

DET får han fortelle de nærmeste klubbvennene sine. For nå er det kjernen i LSK-miljøet som må snakke med seg selv om hvilken klubb de egentlig vil ha. Denne gangen er selve klubbidentiteten utfordret.

Akkurat det er slett ikke Henning Berg sin skyld. Den meritterte landslagsstopperen har aldri vært noen publikumsmagnet hverken på eller utenfor banen, og er ellers faglig sett omtrent den samme fotballtreneren som da han ble hentet til Åråsen som en langsiktig investering for et stolt Romerike.

Høsten 2008 så alt riktig ut. Henning var oppvokst i strøket, kom fra toppresultater i Lyn og hadde det rette, røffe imaget som kledde den tradisjonelt kyniske LSK-fotballen.

Siden den gang har han også gjort en helt grei resultatmessig trenerjobb. I forhold til ressursene har LSK knapt underprestert på tabellen i en periode der Henning og de andre klubbtrenerne sammenhengende har måttet utvikle lokale og afrikanske tenåringer for å holde seg i Tippeligaen.

I DETTE TRENERSKIFTET er det derfor bare LSK som klubb som sliter. Det hadde ikke blitt noe nedrykk uansett trener, og da var det tid nok til å diskutere både Hennings lederstil og eventuelt for mange oppgaver i fred etter sesongslutt. I stedet valgte styret på direkten å logre for investoren.

Det er mulig Henning Berg mangler stil til å plukke rett klubbdress, men for Lillestrøm Sportsklubb er det mye verre å mangle styring over egen drift.
    Syvende generasjons Lillestrømling. LSK er i blodet.
    Anders, Tidligere styremedlem KFL

Kommentar

• A.Bilet
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Apr 2005
      • 808

Avviser at han krevde Bergs avgang

Lillestrøm-inevstor Per Berg avviser at han krevd at Henning Berg måtte gå av som trener.
      Foto: Gunnar Sakshaug/NRK

Lillestrøms trener Henning Berg fikk sparken i dag, en uke etter at investor Per Berg sa at det måtte gjøres endringer for at han skulle fortsette å investere i klubben.

MARTIN HERMAN WIEDSWANG ZONDAG
      martin.h.w.zondag@nrk.no
      Publisert i dag 16:39.

Per Berg, mannen som har tilført LSK millioner av kroner de siste årene, var tidligere denne måneden i et møte med ledelsen i LSK om mulig investorhjelp foran 2012-sesongen.

Etter møte sa investor Berg til Romerikes Blad at det måtte gjøres «noen forandringer» før det ble investert penger, uten at han ville gå inn på hva disse forandringene innebar.

Avisa mener likevel å vite at Henning Bergs avgang var en av temaene som ble diskutert på møtet.

Torsdag innkalte LSK til pressekonferanse, der det ble offentliggjort at et enstemmig styre har blitt enige om at Henning Bergs avgang.

Klubbleder Per Mathisen avviste på pressekonferansen at Henning Berg hadde fått sparken etter påtrykk fra investor Per Berg.

– Dette er helt og holdent styrets beslutning, sa Mathisen.

– Gnisninger over tid
      Til NRK avviser Lillestrøm-investoren at han har krevd Henning Bergs avgang.

– Det blir fokusert på at det er jeg som har vært initiativtager til det, men det er det slettes ikke. Jeg har såpass mye innsikt i klubben at jeg har sett at dette har vært gnisninger som har gått over lang tid, og at det har vært demotiverte personer i systemet, lite fremtidstro og så videre, sier Per Berg.

Han bekrefter likevel at han har sagt at det må gjøres endringer.

– Jeg har sagt at det må gjøres endringer for at klubben skal komme videre, hvis ikke hadde det vært å kaste penger i et sluk, sier Berg.

– Nå har styret – som har hatt kommunikasjon med Henning Berg hele tiden – tydeligvis bestemt seg for å gjøre endringer, og det er helt greit for meg, for å si det sånn, sier Berg.

Investor-Berg påpeker at han hadde «respektert det», dersom styret hadde kommet til at Henning Berg var den rette til å lede sporten i LSK videre.

– Håper LSK blir bedre uten Berg
      Per Berg vil ikke si at han tror Lillestrøm blir bedre uten Henning Berg som trener.

– Det er et vanskelig spørsmål, det vet jeg ikke. Man kan jo håpe.

– Og de endringene som er gjort nå gjør at du vil spytte i mer penger igjen?

– Jeg håper at det kanskje er mulig å få en god kommunikasjon med klubbledelsen, og jeg er positiv til det å bruke penger for å få klubben videre. Jeg er oppsatt på at klubben skal bli best mulig, jeg er ikke oppsatt på å presse gjennom ting med maktmidler, sier Berg.

– Mer enn nok makt
      Per Berg mener det er helt feil at han blir beskyldt for at Henning Berg får sparken.

– Det blir fremstilt som om jeg er så veldig maktglad, og at jeg skal presse gjennom ting med mine penger, men det som er viktig for meg er at vi klarer å holde klubben i toppen av norsk fotball, fordi det betyr veldig mye for mange – meg også selvfølgelig.

– Jeg har mer enn nok makt på andre områder, jeg har ikke behov for mer makt, det er slettes ikke derfor jeg gjør dette. Jeg syntes det er litt trist at jeg nesten blir beskyldt for at Henning Berg får sparken, fordi det er veldig langt fra sannheten, sier Per Berg til NRK.

Dagens Lillestrøm-trening ble ledet av Petter Belsvik og Magnus Powell. Ifølge Romerikes Blad er det denne duoen som skal lede LSK ut sesongen.

Per Berg ønsker ikke å si noe om hvem som er hans drømmetrener.

– Det har jeg ikke tenkt på i det hele tatt, for å være ærlig. Jeg kommer ikke til å blande meg inn i personer når det gjelder hvem som skal være trener, eller det ene eller andre, sier Berg, som gjentar at det ikke har vært en forutsetning for hans videre investor-engasjement at Henning Berg fikk sparken.

– Men jeg har sagt at ting må bli bedre. Det må trenes mer og det må trenes annerledes, og det tror jeg også andre i klubben er med på, sier investor-Berg.

Lillestrøms trener Henning Berg fikk sparken i dag, en uke etter at investor Per Berg sa at det måtte gjøres endringer for at han skulle fortsette å investere i klubben.
      A football team is like a piano. You need eight men to carry it and three who can play the damn thing.

Twitter-bruker

Kommentar

• RSP
        Moderator
        • Aug 2004
        • 10498

RB

TAR OVER: Petter Belsvik (t.v) og Magnus Powell tar over som trenere for LSK ut sesongen. Foto: Lisbeth Andresen

– Viktig at vi står samlet

ÅRÅSEN:
        Petter Belsvik og Magnus Powell skal lede LSK ut sesongen. Nå oppfordrer de alle supporterne å møte opp og støtte laget.

MORTEN SVESENGEN
        KAROLINE CARLSENt

Under torsdagens pressekonferanse på Åråsen, der det ble klart at Henning Berg er ferdig som LSK-trener, ble Petter Belsvik og Magnus Powell presentert som klubbens trenere ut sesongen.

Hvem som blir Bergs permanente arvtager er fortsatt ikke bestemt.

Belsvik og Powell har hele sesongen byttet på å lede LSK sitt andrelag i 3. divisjon, noe de mener gjør at de allerede har et godt samarbeid og utgangspunkt for å lede laget sammen.
        – Vi har lært hverandre å kjenne gjennom denne sesongen, og vi har utviklet et godt samarbeid, er Belsvik og Powell enig om.

Hovedtrener og assistent
        Belsvik skal fungere som hovedtrener, mens Powell vil ha rollen som assistentrener. De to tidligere LSK-spillerne tar imidertid ikke titlene så tungt.
        – Jeg er såkalt hovedtrener og Magnus såkalt assistent. Det betyr ikke så mye, og vi vil fungerer som et team, sier Belsvik
        Når det kommer til situasjonen med Berg sier ikke de to trenerne annet enn at de forholder seg til når situasjonen og er glad for den muligheten de har fått.
        – Det gjorde det også enklere for oss at Henning har gitt uttrykk for at han ville blitt forbanna dersom vi ikke hadde tatt denne muligheten, mener Belsvik

Støtt opp om laget
        Neste LSK-kamp er på hjemmebane mot Aalesund førstkommende søndag.
        Petter Belsvik sin oppfordring før denne kampen er soleklar:
        – Nå er det viktig at vi står sammen og støtter opp om laget. Det er viktig at supportene kommer og gir gutta den støtten de fortjener.
        Han lover at laget skal yte hundre prosent og at publikum skal vite at de har gitt alt de kan.
        Rekken med åtte kamper uten seier gjelder ikke lenger for den nye trenerduoen.
        – I våre hoder har vi ikke lenger åtte kamper uten seier. På søndag starter vi på null, sier Magnus Powell.

Trykke på knappene
        Når det gjelder framtiden ser både Belsvik og Powell positivt på den.
        De mener at de har et godt nok lag til å vinne de tre kampene som er igjen.
        – Vi ønsker å forsterke det som har vært bra og håper å kunne trykke på de rette knappene for å få laget til å yte best mulig i kampene som kommer, sier Magnus Powell.

Kommentar

• PA
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Mar 2004
          • 500

Disse er kandidater til Lillestrøm-jobben

Etter det TV 2 erfarer er Ronny Deila, Jörgen Lennartsson og Kåre Ingebrigtsen blant Lillestrøms trenerkandidater.

Henning Berg får 12 måneders etterlønn - verdt 2,7 millioner kroner - i fallskjerm for å slutte i Lillestrøm. Nå jakter Lillestrøm en karismatisk trenertype.

Flere kandidater
          Etter det TV 2 erfarer er Ronny Deila, Jörgen Lennartsson og Kåre Ingebrigtsen blant Lillestrøms trenerkandidater, for nå jakter romerikingene en mann som kan få entusiasmen tilbake.
          – Det er en viktig del av det, men først og fremst må det være en som er god til å trene lag, samt utvikle lag og spillere, sier styreleder Per Mathisen til tv2.no.
          Hva med Ronney Deila?
          – Han, og sikkert mange andre, kan passe til den beskrivelsen. Men vi har ikke gjort oss noen tanker om det foreløpig, sier Mathisen.

Håper på et løft
          Det store spørsmålet er hvor mye investor Per Berg vil bidra med for å gjøre LSK til en toppklubb.
          – Det hadde vært veldig artig å få et løft på Lillestrøm og på Åråsen, at vi hadde satset ordentlig igjen, sier kaptein Frode Kippe.
          – Berg har et stort hjerte for LSK, og ønsker å bidra til at klubben kan satse litt mer, sier Per Mathisen.

NB! DET ER ET KLIPP PÅ TV2.NO

Etter det TV 2 erfarer er Ronny Deila, Jörgen Lennartsson og Kåre Ingebrigtsen blant Lillestrøms trenerkandidater.

Kommentar

• RSP
            Moderator
            • Aug 2004
            • 10498

RB (kommentar)

Berg – på godt og vondt

ÅRÅSEN: Det har skjedd positive ting under Bergs ledelse på Åråsen, men de overskygges av de negative, skriver RBs sportssjef Morten Svesengen.

Publisert 27.10.2011 kl 22:00 Oppdatert 28.10.2011 kl 08:02

Henning Berg fikk i utgangspunktet fem år på sitt LSK-prosjekt. Nå har klubben sagt stopp etter tre. Det har skjedd positive ting under Bergs ledelse på Åråsen, men de overskygges av de negative.
            Når 42-åringen nå er ferdig som LSK-trener, så er det ikke fordi han har gjort alt feil i sin regjeringstid på Åråsen.
            Men etter tre år har de negative sidene ved Henning Berg gjort det umulig for LSK å fortsette med ham som trener.
            De har tatt livet av alt engasjement både internt på Åråsen og i omgivelsene rundt. Det kunne ikke fortsette uten at LSK satte sin egen eksistens som toppklubb i akutt fare.

Økonomisk snuoperasjon
            Det betyr ikke at Berg bare har gjort en dårlig jobb på Åråsen.
            På høsten i 2008 ble han hentet til en klubb i akutt økonomisk krise. Det var han klar over, og i de tre sesongene har han gjort sitt til at LSK omtrent har halvert lønnskostnadene. I seg selv har ikke dette vært en enkel oppgave, og Berg har håndtert snuoperasjonen på en god måte.

Spillersalgene
            I tillegg til å bidra til at klubben har kommet på økonomisk rett kjøl, har Berg vært sportslig ansvarlig for at LSK har klart å utvikle spillere som er blitt solgt.

Bjørn Helge Riise (Fulham), Anthony Ujah (Mainz) og Nosa Igiebor (Hapoel Tel Aviv) har vært de største spillersalgene. Totalt har LSK i Bergs regjeringstid solgt spillere for 40 millioner kroner. Det er helt avgjørende for at klubben har klart å gå fra rekordunderskudd til overskudd denne sesongen. Bare Arne Erlandsen har i sin regjeringstid solgt spillere for flere millioner.

Yngre spillerstall
            I Berg-epoken har også LSK gått fra å ha ett av de eldste lagene i Tippeligaen til å avslutte denne sesongen med seriens yngste spillerstall. Det gir LSK lyse utsikter.

Gode sportslige perioder
            Sportslig har alle de tre sesongene med Henning Berg som terner vært jojo-sesonger.
            I de beste periodene i 2010 og 2011 har laget spilt attraktiv fotball og vært blant de beste klubbene i Tippeligaen. I andre perioder har de satt negative klubbrekorder i kamper uten seirer og kamper med tap. Summen av tre år med Berg er ustabile sesonger mellom 10. og 12. plass.
            De sportslige resultatene fra 2009-2011 er det isolert sett ikke problematisk å forsvare ut fra det som har skjedd både økonomisk og sportslig på Åråsen.
            Det var heller ikke de som kostet Berg trenerjobben.

Lederstilen
            Bergs lederstil er hovedgrunnen til at han fikk beskjed om at han ikke lenger er ønsket som LSK-trener.

Han har konsekvent siden han overtok på Åråsen verken tålt kritikk eller vist stor nok evne til å forbedre seg. Personer som har hatt en annen mening enn ham, har enten blitt fjernet eller oversett.
            Med det totale sportslige ansvaret viste han i store deler av sin tid som LSK-trener liten vilje til å bruke de personlige ressursene han har hatt rundt seg.
            I tillegg har han blandet seg borti det aller meste – også ting utenom det sportslige.
            Dette har ført til en intern slitasje og motløshet som har skadet klubben.
            Det har gjort noe med entusiasmen til alle som jobber i klubben, enten de spiller fotball eller gjør andre ting.

Manglende entusiasme
            Samtidig hadde Berg en totalt feilslått mediestrategi fra starten. I to år sto han og snakket om kampene uten at så mange opplevde at de hadde sett det samme som ham.
            På dette området har han forbedret seg mye i 2011, men bildet hans skapte av seg selv i de to første årene sitter fortsatt hos de fleste.
            Resultatet er blitt et kjedeligere LSK som færre og færre har ønsket å identifisere seg med – og ikke minst se på.
            I tillegg har LSK i hans regjeringstid gått fra å være en klubb de fleste brydde seg om, til å bli en klubb nesten ingen utenfor Romerike bryr seg om.

Balansen i stallen
            Berg har det sportslige ansvaret på Åråsen, og har dermed også ansvaret for at LSK pr. i dag har en spillerstall uten aldersmessig balanse.
            Etter salgene av Ujah og Igiebor, har dette blitt veldig synlig. Berg kan dekke seg bak salgene av de beste spillerne, men ikke komme fra at han har hatt ansvaret for å bygge opp spillerstallen i tre sesonger.

Uenigheten med lederen
            At han i tillegg har brukt det meste av høsten til å snakke ned forventningene foran 2012-sesongen, er direkte ødeleggende for en klubb som skal selge sponsoravtaler for minst 40 millioner og i tillegg prøve å fylle stadion.
            I LSK skal man ha ambisjoner, og da er det lite heldig at treneren i flere uker var tydelig uenig med LSK-leder Per Mathisen i diskusjonen om 2012 i våre spalter.
            I sum havnet Berg i minus når LSK-styret gjorde opp sin status. Derfor er han ikke lenger LSK-trener.

Kommentar

• RSP
              Moderator
              • Aug 2004
              • 10498

RB

Berg ba om styrets tillit

I det dramatiske styremøtet onsdag kveld fikk Henning Berg halvannen time til å snakke sin sak. LSK-styret både lyttet og stilte spørsmål, men endte med å gi treneren sparken.

Morten Svesengen

Berg skjønte at hans skjebne ville bli avgjort i onsdagens styremøte. I en lang samtale med LSK-formann Per Mathisen onsdag formiddag, ba han derfor om å få møte LSK-styret
              – Henning ba om den muligheten, og det var det ikke noe problem å gi ham, sier formann Mathisen.
              Treneren ønsket å fortelle hvordan han så på situasjonen i klubben. Målet var å overbevise styremedlemmene om at han fortsatt var rett mann til å lede LSK.
              – Jeg ønsket å gi styret et best mulig grunnlag før de tok sin avgjørelse. Styret er klubbens øverste organ, og etter min mening var det viktig å gi min vurdering av situasjonen, sier Berg.

Bjarmann med på møtet
              I møtet, som LSK-styret klarte å holde skjult for et samlet pressekorps i Notar-bygget på Lillestrøm syd, deltok også sportsdirektør Torgeir Bjarmann.
              – Det var viktig å få fram et mer nyansert bilde enn det som er skapt gjennom media. På de tre årene Henning og jeg har vært sammen i LSK, har det også skjedd mye positivt. Selv om styret var godt klar over det på forhånd, var det viktig å få gjentatt det en gang til slik at de hadde et enda bedre grunnlag før de skulle ta sin avgjørelse, sier Bjarmann.
              Sportsdirektøren var til stede i kjelleren i Notar-bygget i den halvannen timen Berg var der. Etter at sportsdirektøren og den nåværende eks-treneren forlot møtet, brukte LSK-styret nye halvannen time på å avgjøre at Berg ikke var rett mann for klubben.

Forhandlet før trening
              Etter å ha blitt informert om LSK-styrets avgjørelse seint onsdag kveld, møtte Berg torsdag morgen til sluttforhandling sammen med sin advokat til Gunnar Martin Kjenner.
              – Så lenge jeg ikke hadde styrets tillit, var det vanskelig å fortsette. Det var riktig for begge parter å komme til enighet om en løsning, sier Berg.
              Partene ble enige før LSK-treningen skulle begynne torsdag, og noen minutter over 09.30 i går morges tok Berg og Mathisen turen til LSK-garderoben for å informere spillere og støtteapparat om at Berg var ferdig i LSK.
              I et drøyt kvarter var Berg sammen med spillerne og sine trenerkolleger i garderoben før disse forsvant ut til trening.

Aksepterer avgjørelsen
              Berg møtte deretter til pressekonferanse sammen med formann Mathisen.
              Der kom det fram at han naturlig nok ikke var enig i LSK-styrets begrunnelse for å gi ham sparken.
              – Jeg aksepterer avgjørelsen, men er ikke enig med styret i begrunnelsen. Når LSK valgte det som de mener var det beste for klubben, så var det uholdbart for meg å fortsette, fastslår Berg.
              Mathisen kunne ikke være veldig konkret når han skulle gi styrets begrunnelse. På generelt grunnlag forklarte han avgjørelsen slik:
              – Henning har gjort mye bra for LSK, men ut fra en totalvurdering ønsker vi å avslutte arbeidsforholdet.
              – Hva mener du med det?
              – Det handler både om sportslige resultater og profileringen av klubben. Vi er også litt uenige om veien videre, forklarer Mathisen.

Tror på lys framtid
              På RB-sportens spørsmål om det var vemodig å ta farvel med de han har jobbet med, svarte Berg slik.
              – Jeg ønsker ikke å snakke om mine følelser rundt det som skjedde i garderoben, men jeg ønsket å fortsette her, sier Berg.
              Han ser for seg en lys framtid på Åråsen.
              – Med de spillerne som er her og det støtteapparatet som klubben har, er jeg sikker på at LSK står foran gode år. Nå er også økonomien bedre enn den har vært. Det gir et godt utgangspunkt for framtida. Det skulle jeg gjerne vært med på, men slik blir det ikke, avslutter Berg, før han forlater Åråsen etter tre år som LSK-trener.
              Det betyr at bare Arne Erlandsen har vært trener på Åråsen i en lengre sammenhengende periode.

Kommentar

• Emil B
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Feb 2006
                • 5921

Supporterne jubler over at mandagskampen dør i 2013.

(Dagbladet): Supporterne jubler etter at TV 2 sikret seg de resterende rettighetene til å vise tippeligafotball fra 2013.

Kanalen skal vise direktesendt kamp på TV 2 Zebra hver fredag, og søndagskamp på TV 2 kl. 19.

Dermed forsvinner den forhatte mandagskampen, som norske supportere har kjempet og demonstrert mot i lang tid.

- Det er fantastisk at Norsk Toppfotball (NTF) har hørt på oss med tanke på kampdagene fredag, lørdag og søndag. Dette er et langt skritt mot en forutsigbar, langsiktig avvikling av fotballkampene. Jeg er ganske sikker på at våre 37 000 medlemmer kommer til å juble for dette, sier talsmann i Norsk Supporterallianse, Audun Kjelstrup, til Dagbladet.

- Mandagskampen er et onde for stående, syngende supportere. Vi skjønner veldig godt at fredag og mandag er gunstig for mange andre faktorer, men at de falt ned på fredagskamp er over all forventning. Jeg skal drikke i hvert fall en øl ekstra i kveld. Det er bare å rette en stor takk til alle supporterne som har stått på og vist at mandag ikke er en fotballdag, sier Kjelstrup.

Har blitt hørt.
                Talsmannen mener supporternes innsats har vært direkte medvirkende for at dette kom i havn.

- Signalene fra NTF er at de har hørt på de som går på kamp, og det er gledelig at de har fokus på kampdag i stedet for kortsiktige inntekter fra medieavtalen. 2012 blir fortsatt en litt vanskelig sesong, men da får vi bare stå på og tenke framover, sier supportertalsmannen.

Administrerende direktør i Norsk Toppfotball bekrefter også overfor fotball.no at supporternes mening har blitt hørt.

- Dette er en historisk god avtale for klubbene. Vi har fått bedre betalt enn noengang, produktet og samarbeidspartnerne vil få en bred og god eksponering, og vi har hørt på supporterne når det gjelder kampdager og tidspunkter, sier Røine.

Avlyser demonstrasjoner.
                Nå avlyser Norsk Supporterallianse markeringer de hadde planlagt allerede denne helga.

- Vi hadde planlagt en del demonstrasjoner førstkommende mandag som vi skal avlyse, sier Audun Kjelstrup.

- Nå skal vi konsentrere oss om å snakke opp den norske fotballen. Norsk fotball er helt unik, og det er et kanonprodukt, sier Audun Kjelstrup, som sier han feirer en halv bursdag i dag.

Kommentar

• 10theri
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Oct 2010
                  • 438

Har ett poeng på åtte kamper - varsler få endringer
                  * LSKs nye trenerteam beholder mye av filosofien til sparkede Henning Berg
                  * LSK-kapteinen: - Problemet i forhold til Henning var sammensatt[/h]
                  LEDET SIN FØRSTE TRENING: Her er Petter Belsvik (t.v) og Magnus Powell i gang med sin første trening med Lillestrøm uten Henning Berg. Foto: Scanpix

Publisert 28.10.11 - 10:40, endret 28.10.11 - 10:40 (VG NETT)
                  Av Wegard Bakkehaug

ÅRÅSEN (VG Nett) For å få poeng og publikum tilbake til Åråsen skal LSKs nye trenere stille strenge krav til spillerne. Magnus Powell vil se alle opptre med hjertet utenpå drakta.

Den tidligere LSK-spissen leder laget videre sammen med Petter Belsvik, Tom Albertsen (keepertrener) og Geir Kåsene (fysisk trener) etter at det torsdag ble klart at Henning Berg var ferdig som trener på Åråsen.

VGTV:Se intervju med Henning Berg

- Må blø for drakta

Powell og Belsvik, som etter det VG Nett kjenner til er meget populære valg i spillergruppa, vil ikke gjøre store endringer hverken på kamp eller trening, men har klare tanker om hvordan laget ønsker å fremstå fremover.

- Vi ønsker å vise hva LSK står for. Man må vise at man fortjener å spille i gul drakt. Alle må blø for drakta. Det har alltid betydd mest i denne klubben, og det i seg selv skaper entusiasme på tribunen, sier Powell til VG Nett.

Les også:Berg: - Jeg skulle gjerne vært med videre

Svensken, som selv var kjent som en skikkelig tøffing på banen, vil ikke si det nye teamet nå går inn for en tøffere linje, men ønsker en stor takhøyde hvor alle skal være ærlige med hverandre.

- Vi skal sette oss ned for å diskutere hvordan vi skal gjøre ting nå. Jeg tror ikke vi kan røske opp for mye, formasjon og slikt tipper jeg blir det samme, men vi må snakke om det. Alle må føle et ansvar for det vi gjør her, og innse alvoret, sier Powell.

TUNG DAG: Henning Berg møtte i dag pressen og kunngjorde sin avskjed som LSK-trener. Foto: Scanpix

Fikk beskjeden av Berg

Rett før torsdagens formiddagsøkt fikk han beskjed, sammen med resten av trenerteamet, om at Berg var ferdig på Åråsen. Det var Berg selv som ga beskjeden, og på pressekonferansen midt i treningsøkten understreket den tidligere landslagsspilleren at han ville nektet det tidligere støtteapparatet å gå dersom de hadde ønsket å vise ham støtte på den måten.

- Det er bra å høre at han har tro på oss. Vi har vært fornøyde med veldig mye her, så store forandringer blir det helt sikkert ikke, men vi skal diskutere hvor mye av det vi har gjort som vi tar med oss videre, og hva vi skal endre på, sier Petter Belsvik til VG Nett.

Les også:LSK-investoren tar et oppgjør med sparkede Berg

- Vi var ikke en del av prosessen i utgangspunktet, og det har ikke vært en forventning om at vi skal gi oss. Sammen har vi ønsket å være med videre, sier keepertrener Albertsen til VG Nett om trenerteamet som er igjen.

Vemodig avskjed

Kaptein Frode Kippe var den som skulle uttale seg på vegne av spillergruppen etter treningsøkten på Lillestrøm stadion den grå høstdagen. Han forteller at det ble en vemodig og trist seanse i garderoben da Berg tok farvel.

- Det er ingen god følelse når slikt skjer. Vi har hatt et tett og nært samarbeid i tre år, sier Kippe til VG Nett.

Den tidligere Liverpool-spilleren forteller at det ikke har vært noe spilleropprør for å få fjernet treneren. VG Nett vet likevel at flere av spillerne, både unge og mer rutinerte, er godt fornøyde med utfallet av prosessen som har vart de siste ukene.

- Jeg tror problemet i forhold til Henning er mer sammensatt enn at det handler om kun resultater eller en spillergruppe som har kommet ut mot ham. Hvis konfliktene blir så store at hele klubben ikke drar i samme retning, må man noen ganger ta tøffe beslutninger, sier Kippe.

- Ble dere tatt med på råd?

- I forhold til Henning har vi hatt en dialog inn mot klubben hele veien. Vi har snakket sammen, men noe mer enn det vil jeg ikke si. Når det gjelder Powell og Belsvik snakket vi ikke med styret, men stiller oss fullt og helt bak det valget.

Må sikre plassen

LSK-kapteinen er spent på hva som skjer etter sesongslutt med Per Bergs friske millioner på vei inn, og håper på en sårt etterlengtet opptur på Åråsen. Kippe ønsker også å bli tatt med på råd før romerikingene ansetter hovedtrener for 2012.

- Nå må vi bruke tiden godt til å sikre plassen, for så å jobbe inn mot neste sesong. Da må vi ta en runde på trenere, satsing og hva som kreves. Det regner jeg med spillerne får være med på, sier Kippe.

http://www.vg.no/sport/fotball/norsk...artid=10015478
                  Heia Lillestrøm......

Kommentar

• RSP
                    Moderator
                    • Aug 2004
                    • 10498

lsk.no

- Hjelp oss på søndag!

Etter noen turbulente uker på Åråsen er Petter Belsvik og Magnus Powell tydelige: - Hjelp oss til seier på søndag, sier LSKs nye trenerteam.

Kommentar

• 10theri
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Oct 2010
                      • 438

http://www.nettavisen.no/sport/fotba...cle3261810.ece

VIL HA JOBBEN: Petter Belsvik legger ikke skjul på at han er interessert i å fortsette som hovedtrener for Lillestrøm. Her med assistent Magnus Powell. Foto: Håkon Mosvold Larsen/Scanpix

- Ja, jeg vil ha LSK-jobben
                      OLE JONNY ERIKSRUD HANSENTips meg @ojhanse

Publisert 28.10.11 15:53
                      Petter Belsvik håper på mer enn et vikariat.

Torsdag fikk Henning Berg sparken som hovedtrener i Lillestrøm. Styret oppga sportslige resultater og profileringen av klubben som hovedgrunner til at 42-åringen måtte forlate jobben.

Berg kom til LSK i 2008 fra Lyn, men klarte ikke å føre Lillestrøm opp blant topplagene i Tippeligaen. Mot slutten av tiden på Åråsen måtte den tidligere forsvarsspilleren tåle mye kritikk.

- Enkelt valg
                      I de tre siste kampene av årets sesong er det Petter Belsvik og Magnus Powell som skal lede Romerike-klubben. Belsvik blir hovedtrener, mens Powell får rollen som assistent.
                      - Dette er noe jeg ser fram til. Jeg mener vi allerede har klart å skape en tro på det vi driver med og håper selvfølgelig dette er nok til å bikke kamper i vår favør, sier Belsvik til Nettavisen.
                      Belsvik ser ingen problemer med å overta ansvaret etter sin tidligere sjef. På torsdagens pressekonferanse ga også Berg uttrykk for at han mente løsningen med Belsvik og Powell var god.
                      - Så lenge Henning selv sa han ville at resten av støtteapparatet skulle ta klubben videre, og styret også var enige i dette, ble det en enkel avgjørelse for meg å ta det ansvaret.
                      - Følte du at du trengte Bergs velsignelse for å ta jobben?
                      - Nei, jeg var ikke avhengig av noe velsignelse, men det gjorde valget enklere. Jeg har troen på dette laget og håper vi kan gjøre de små grepene som er nødvendig for å vinne, sier han.
                      (artikkelen fortsetter under bildet)

LEDET LAGET: Petter Belsvik ledet Lillestrøm som hovedtrener for første gang torsdag.Foto: Håkon Mosvold Larsen/Scanpix
                      - Vil ha jobben
                      Den tidligere storscoreren ble hetnet til LSKs trenerteam i 2009. Han har fungert som assistenttrener for Berg de siste årene, men får nå altså muligheten som hovedtrener for laget.
                      Powell på sin side har lang fartstid i Åråsen-klubben både som spiller og trener. Svensken spilte for kanarifuglene i perioden 2000 til 2005 og vendte tilbake som trener i 2010.
                      Nå skal duoen gjøre sitt for at Lillestrøm, som kun har tatt ett poeng på de åtte siste kampene, sanker nok poeng i løpet av sesongens tre siste kamper og unngår å havne i nedrykksstriden.
                      Skulle det gå bra, legger ikke Belsvik skjul på at han gjerne tar jobben også på lengre sikt.
                      - Ja, selvfølgelig, det er slik i det yrket her at du ønsker størst mulig utfordringer. Det å være hovedtrener for LSK er en jobb jeg absolutt kunne tenke meg videre, sier Lillestrøm-treneren.

- Opp til meg selv
                      Torsdag sa styreleder i Lillestrøm, Per Mathisen, at styret nå ville gjøre en nøye vurdering før de tar en avgjørelse på hvem som skal lede Romerike-klubben videre.
                      - Det som har blitt sagt er at styret vil bruke god tid, så det er litt opp til meg nå. Gjør jeg en bra jobb nå, håper jeg det er godt nok til at jeg er med i vurderingen i forhold til å bli hovedtrener.
                      - Vil du føle deg forbigått om du ikke får denne jobben?
                      - Nei, overhodet ikke. Jeg har akkurat undertegnet en toårsavtale som hjelpetrener. Jeg vet at det er det jeg har fått kontrakt på og forholder meg til den i 2012, sier den tidligere spissen.

SPARKET: Henning Berg fikk torsdag sparken som Lillestrøm-trener.Foto: Håkon Mosvold Larsen/Scanpix
                      - Er i faresonen
                      Den første testen for trenerteamet Belsvik/Powell blir Aalesund på Åråsen søndag. Tre poeng i det møtet vil bety at Lillestrøm trolig kan begynne å se fram mot nok en sesong i Tippeligaen.
                      - Akkurat nå er vi overhodet ikke sikre. Hvis Start og Fredrikstad plutselig begynner å vinne fotballkamper så er vi i faresonen. Så vi satser på tre poeng mot Aalesund, sier Belsvik.
                      - Blir det store endringer fra det Berg drev med?
                      - Vi endrer ikke vanvittig mye, men gjør små justeringer og små endringer som vi håper slår positivt ut, slik at vi kan bikke disse jevne tippeligakampene i vår favør, avslutter 44-åringen.

Last edited by 10theri; 28.10.2011, 15:14.
                      Heia Lillestrøm......

Kommentar

• RSP
                        Moderator
                        • Aug 2004
                        • 10498

lsk.no

GULBRANDSEN TILBAKE

Nå er karantenen sonet og Fredrik Gulbrandsen melder seg for tjeneste til søndagens kamp mot Aalesunds FK på Åråsen.

Kommentar

• RSP
                          Moderator
                          • Aug 2004
                          • 10498

LSK-magasinet (RB)

Lover mer engasjement

I dag ser vi både framover og bakover på LSK-sesongen. Se LSK-magasinet her!

Kommentar

• RSP
                            Moderator
                            • Aug 2004
                            • 10498

lsk.no

VIL HA TILBAKE LSK-STILEN

Belsvik og Powell gjør ikke store forandringene foran søndagens kamp hvor Tippeliga-kontrakten kan sikres. Likevel melder de om at LSK-stilen skal tilbake.

Kommentar

• knut
                              Make knut Great Again
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Dec 2006
                              • 9539

lsk.no

- HÅPER DET SMELLER TIL PÅ SØNDAG

Logi håper på en kamp av godt, gammelt LSK-merke mot AAFK.

Publisert 29.10.11Av: Trygve Lie | Foto: Aleksander Neely

http://www.lsk.no/no/sportslig/a-lag...b7C_wlzMZb.ips
                              Last edited by RSP; 30.10.2011, 12:39. Begrunnelse: Bare ingress + lenke når fra lsk.no

Kommentar

• knut
                                Make knut Great Again
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Dec 2006
                                • 9539

lsk.no

HENRIK ER KLAR FOR AALESUND

Spissen er klar for ny innsats etter landslagsoppholdet på Kypros.

Publisert 29.10.11 Av: Trygve Lie | Foto: Aleksander Neely

http://www.lsk.no/no/sportslig/a-lag...b7C_wlzMYa.ips
                                Last edited by RSP; 30.10.2011, 12:40. Begrunnelse: Bare ingress + lenke når fra lsk.no

Kommentar

• RSP
                                  Moderator
                                  • Aug 2004
                                  • 10498

lsk.no

SOLOPPGANG I EN NY LSK-ÆRA

I kveld leder Petter Belsvik sin første kamp som hovedtrener. Les deg opp før avspark mellom LSK og Aalesunds FK her.

http://www.lsk.no/no/sportslig/a-lag...b7C_wlzM0x.ips

Kommentar

• RSP
                                    Moderator
                                    • Aug 2004
                                    • 10498

RB

Aalesund har aldri vunnet på Åråsen

Kjetil Rekdal ønsker å knekke LSK-koden.

PER KRISTIAN TORVIK
                                    Publisert 30.10.2011 kl 11:56 Oppdatert 30.10.2011 kl 13:33

Kjetil Rekdal kommer til Åråsen med Aalesund i kveld. Han er nevnt som et trenernavn av dem som mener LSK trenger en tøffing for igjen å løfte laget mot toppen av norsk fotball.
                                    – Jeg har kontrakt med Aalesund i to år til og har ikke tenkt på noe annet enn å fullføre den. På den andre siden er det vanskelig å planlegge så langt fram. Ting skjer fort i fotball. Det har også jeg opplevd, sier Kjetil Rekdal.

Ble lansert som LSK-trener
                                    Da LSK skulle ha ny trener etter en svak sesong i 2008, lanserte RB-sporten Kjetil Rekdal som sjef på Åråsen. Han ler godt av den historien, som ikke skapte bare bruduljer blant LSK-supporterne, men som også slo ned som et lyn hos Klanen i Vålerenga.
                                    – Det ble litt oppmerksomhet. Nå er det jo blitt slik at trenere går til klubber de var konkurrenter mot da de spilte. Så det ville ikke vært merkelig om jeg trente LSK en dag.
                                    – Hadde du tatt jobben?
                                    – Vanskelig å svare på. Jeg var jo ledig på markedet, så det kunne vært aktuelt. Men jeg hørte aldri noe fra LSK.
                                    – Tror du det kan ha noen betydning for kveldens kamp at Henning Berg fikk sparken denne uka?
                                    – Lag som skifter trener kan få et oppsving, så det kan godt skje. Uansett vet jeg at å komme til Åråsen alltid er en vanskelig oppgave.

Vil knekke koden
                                    Mens LSK har vært opptatt av trenerkonflikt de siste dagene, har Kjetil Rekdal konsentrert seg om hvordan han skal få kabalen til å gå opp med tre seriekamper på seks dager og cupfinale mot Brann neste søndag.
                                    – Vålerenga sist mandag og Stabæk torsdag var to tøffe oppgjør. Vi er nødt til å se på totalbelastningen, sier Aalesund-treneren.
                                    Nå vil han knekke koden og sørge for at Aalesund skal slå LSK på bortebane. Mens Rekdal har vunnet med Vålerenga, og blant annet satt spikeren i LSK-kista med tidenes straffekonkurranse i cupen for noen år siden, har Aalesund en dårlig statistikk på Åråsen. 0-7 i 2007 er det verste for laget i eliteserien.
                                    – Det var før min tid heldigvis. Det er klart vi ønsker å bryte den barrieren med tre poeng denne gangen.

Cupfinale
                                    Kjetil Rekdal synes ikke det er rart at det har buttet for LSK i høst.
                                    – Når du selger to gode offensive spillere som Ujah og Igiebor, og den tredje, Bergmann Sigurdarson blir skadet, ville det vært merkelig om det ikke gjorde utslag. Vi solgte Tor Hogne Aarøy før denne sesongen, måtte legge om spillet, og har scoret mye færre mål enn i 2010. Vi tok to poeng på sju kamper for en stund siden. Alle lagene, bortsett fra Molde, har hatt slike perioder. Derfor vinner de gullet.
                                    Kjetil Rekdal er trygg på at han vil sende et godt lag ut mot LSK.
                                    – Vi har rullert på laget i hele år. Det vil vi fortsette med. Samtidig vet vi at det er en cupfinale neste søndag som vi svært gjerne vil vinne. Selv om vi har et tøft program, kan det være en fordel å spille kamper. Og ei uke mellom LSK-kampen og finalen er nok, tross hardt kampprogram, sier han.

http://www.rb.no/lsk-magasinet/article5788690.ece

Kommentar

• RSP
                                      Moderator
                                      • Aug 2004
                                      • 10498

lsk.no

BJARMANN ØNSKER DUGNAD FOR LSK

Etter en turbulent tid håper Torgeir Bjarmann at et samlet Romerike støtter opp om LSK.

Kommentar

• tonkro
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Jan 2009
                                        • 354

LSK sikret plassen

BEHOLDER PLASSEN: Det har vært mye turbulens i Lillestrøm siste uken, etter Henning Bergs avgang. Mot AaFK sikret Belsvik og Powell plassen for LSK. Foto: Larsen, Håkon Mosvold

LSK - AaFK 1-1: Ett poeng hjemme mot Aalesund var nok til at Lillestrøm spiller i eliteserien også neste sesong.

Publisert: 30.10.2011 kl. 20:06 , endret: 30.10.2011 kl. 20:08
                                        Av: André Almløv

Med Start-tap for Odd i Kristiansand er det nå kun teori som kan hindre Lillestrøm spill på øverste nivå for 38. året på rad. Start kan tangere Lillestrøms 33 poeng, men har 13 mål dårligere målforskjell.

Keepertabbe
                                        Hjemmelaget viste tendenser fra start til å oppfylle trenerne Petter Belsvik og Magnus Powells ønske om å blø for drakta, men de store målsjansene uteble. Da halvtimen var spilt vartet derimot keeper Stefan Logi Magnusson opp med en ytterst svak inngripen på Einar Jaagers skudd, og sørget for at Edvard Skagestad enkelt kunne sende gjestene i ledelsen for åpent mål.

LSK-press
                                        Seks minutter senere kom hjemmelagets første målsjanse da Lunan Ruben Gabrielsen snappet til seg ballen inne i Aalesund-feltet og satte ballen hårfint utenfor fra 6 meters hold.

Minutter før pause fikk Fredrik Guldbrandsen en tilsvarende sjanse. Fra skrått hold satte han ballen via Sten Grytebust og utenfor, men ble ikke belønnet med corner av dommer Anders Johansen av den grunn.

Gjestene skapte ingen målsjanser bortsett fra scoringen før pause.

Lynrask spiss
                                        Etter hvilen gikk Lillestrøm igjen offensivt til verks, og etter fire minutter tok Guldbrandsen med seg Daniel Arnefjord på en løpetur Aalesund-kapteinen trolig ønsker å glemme så fort som mulig. Turen endte med at den lynraske LSK-spissen kom til en meget god målsjanse og satte ballen hårfint utenfor Grytebusts lengste hjørne.
                                        LSK fortsatte å dominere utover omgangen og fikk en ny stor sjanse etter 60 minutters spill da Ohi Omoijuanfo fikk gå upresset opp på innbytter Karim Essediris corner, men headet svakt til side for mål.
                                        To minutter senere fikk gjestene en brukbar mulighet da Michael Barrantes fikk skyte fra 18 meter, men traff rett på keeper Magnusson.

Endelig uttelling
                                        Men Lillestrøms spillemessige dominans skulle betale seg. Etter 68 minutter sendte Essediri en ny god dødball inn i Aafk-feltet, og denne gang var det ingen som kunne hindre Stefan Gislason i å stange ballen konant og utagbart i mål.
                                        Kvarteret før slutt hadde gjestene to gode angrep, men kom ikke nærmere enn at Magnus Sylling Olsen satte ballen i nettveggen fra spiss vinkel.

Nær ny tabbe
                                        To minutter før slutt holdt LSK-keeper Magnusson på å forære gjestene nok et mål. Sylling Olsen dro til fra 18 meter, via hodet til Steinar Pedersen og skapte unødvendig mye trøbbel for islendingen.
                                        På overtid fikk innbytter Henrik Kjelsrud Johansen en god sjanse for hjemmelaget, men ble nektet fra skrått hold av keeper Grytebust. Nok en gang valgte dommer Johansen ikke å dømme corner. Og dermed ebbet kampen ut med poengdeling.

Kommentar

• RSP
                                          Moderator
                                          • Aug 2004
                                          • 10498

Nettavisen

UTLIGNET: Stefan Gislason utlignet for Lillestrøm mot Aalesund. Foto: Håkon Mosbold Larsen/Scanpix

LSK reddet plassen

OLE JONNY ERIKSRUD HANSEN

Publisert 30.10.11 20:21

Men det ble ikke seier for vikartrener Petter Belsvik.

LILLESTRØM - AALESUND 1-1:

Torsdag fikk Henning Berg sparken som hovedtrener i Lillestrøm. Romerike-klubben hadde kun tatt ett poeng på de åtte siste seriekampene under Bergs ledelse.
                                          Petter Belsvik fikk dermed hovedtreneransvaret ut sesongen, mens svenske Magnus Powell skulle være assistenttrener.

Aalesund startet best

Lillestrøm har som nevnt hatt en dårlig høst og nærmet seg sakte, men sikker nedrykksstriden i Tippeligaen. Bare en god vårsesong har reddet klubben fra katastrofe.
                                          Det ble ingen umiddelbar Belsvik-effekt for kanarifuglene, men takket være tilbakevendte Stefan Gislason skulle de gule og svarte få det poenget det trengte søndag.
                                          Edvard Skagestad sendte Aalesund i føringen etter 30 minutter på Åråsen, etter at keeper Stefan Logi Magnusson måtte gi en farlig retur.

- Fortjente seier

Drøye 20 minutter før slutt kom utligningen. Karim Essediri slo et frispark og Gislason fikk hodet på ballen. Dermed endte det 1-1 mellom lagene i Lillestrøm.
                                          - Vi fortjente minimum et poeng. Det er irriterende at vi ikke vinner når man har så mange sjanser, sa Petter Belsvik til TV 2 etter kampen.
                                          Ett poeng betyr at vertene nå har sikret tippeligaspill også neste sesong. Lillestrøm har kapret 33 poeng på 28 kamper og har en luke på ni poeng ned til Start på nedrykksplass.
                                          Laget fra Sørlandet har tre kamper igjen å spille denne sesongen, men også målforskjellen til sørlendingene er betydelig svakere enn Lillestrøms.
                                          Aalesund ligger trygt plassert på tabellen med sine 41 poeng fra 28 kamper.

Kommentar

Working...