Ungt, fargerikt og spennende

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • gilbert
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 3228

Ungt, fargerikt og spennende

Romerikes Blad, ved Per Kristian Torvik, hadde 6. oktober et tosiders oppslag om LSK med overskriften "Falmet, grått og sjarmløst". Det er mye jeg er skuffa over og også kritisk til i måten LSK ledes, trenes og spiller for tida. Men denne artikkelen er fullstendig negativ og ser bare på det som har gått galt eller kan kritiseres. (Journalister og media belønnes og føler seg tydeligvis mest vellykket når de kan grave fram og fokusere på konflikter, skandaler og misnøye. I tillegg har jeg i mange år opplevd at RB har en sterkt schizofren vinkling på LSK-stoffet, høyt opp når LSK vinner, utrolig dypt ned når det går i mot, og utrolig redde for å støte bort den lille, merkelige delen av leserne som ikke holder med Fugla, som 2010-laget i en annen del av Skedsmo kommune.)

Jeg synes særlig overskriften bommer ganske kraftig på hva team Berg/Bjarmann har fått til fra de overtok. "Falmet" er et merkelig adjektiv for et lag der stallen raskt nærmer seg 19 år i gjennomsnittsalder, og der spillestilen og spillerstallen er lagt markert om fra mesteparten av de mer enn tjue åra siden LSK sist vant seriegullet i 1989. I mesteparten av denne perioden, og før det, var LSK kjent for direkte, duellsterk fotball av den kraftfulle typen, med to "tømmerhoggere" på topp og en særlig satsing på dødballer. Det har i årevis vært en konstant etterlysning av mer spillende, teknisk fotball (og fotballspillere), og av større variasjon i spillemønster og taktikk. Uwe Rösler gjorde noen forsiktige forsøk i denne retningen, og Tom Nordlie ønsket sikkert en slik omlegging, men fikk den ikke til i det hele tatt. Den kortvarige suksessen Nordlie hadde, bygde stort sett på det eksisterende spillemønsteret: "Erlandsen-som-modifisert-av-Rösler" (selv om Nordlie merkelig nok totalt reverserte den satsinga på fart og hurtige spillere Rösler hadde begynt på).

En annen vedvarende kritikk av LSK var at talentsatsinga ga veldig svake resultater, og at trenerne ikke torde satse på unge spillere - dette behovet for å utvikle egne talenter er på ingen måte noe nytt under Berg og Bjarmann, men ingen har fått til noe særlig som jeg kan huske.

Midt i all miseren og misnøyen (en misnøye jeg et stykke på vei deler med Torvik og andre kritikere) må vi holde fast på at laget gjennom de siste par-tre åra har framstått med en helt annen ungdomsprofil, med raske og dels teknisk gode (om uferdige) og spennende spillere - spillere som Mathis Bolly, Ruben Gabrielsen, Stian Ringstad, Fredrik Gulbrandsen, Ohi Omoijuanfo og flere andre, og med god ettervekst i lavere årsklasser, med LSK godt representert, for første gang på årevis, på de fleste aldersbestemte landslag.

Da vi fikk Berg og så Bjarmann visste vi stort sett hva vi ville få: Satsing på norske og afrikanske talenter og et par-tre Lyn-spillere. Lynspillerne har vært så som så (neste år med videre: Knudtzon og trolig Obiefule). Afrikanerne har variert betydelig i spill og tilpasning til norske forhold, men har gitt mye moro og betydelige inntekter - det var hele tida klart at de var for utvikling og videresalg. De norske unggutta har nesten alle (kanskje alle !!!) vist seg å være vel verdt å satse på, og flere kan ha en stor karriere, i og utafor LSK, foran seg. I første halvdel av sesongen i år (og deler av fjorårssesongen) spilte LSK en fotball mange skreiv var den mest angrepsvillige og effektive, kort sagt spennende, fotballen i Tippeligaen.

Etter å ha kvittet seg med mesteparten av en overbetalt, treg, aldersstegen og skadeforfulgt (kort sagt: "falmet") stall, uten store konflikter, på rekordtid, var stallen Berg og Bjarmann har bygd opp en ustabil, sårbar og gebrekkelig konstruksjon. Salg av Ujah, av en meget selvgod Nosa som ville vært kjempetrøbbel også for en smidigere og mer diplomatisk trener enn Henning Berg, tap (midlertidig) av en utålmodig og overambisiøs Gislason, langvarig skade på kontinuitetsbærer Sundgot (som også i fjor var meget viktig, husker noen bortekanmpen mot Start?), en ansvarsbevisst familiefar med et Start-tilbud han ikke kunne si nei til og LSK neppe kunne matche (??) i kontinuitetsbærer Søgård, og en langvarig skade på Björn, samt skader på både Bolly og Knudtzon tidligere i sesongen - alt dette viste hvor sårbar stallen var. Faktisk var det meget imponerende hvordan unggutta sto fram og tok ansvar da vi vant fem av seks kamper etter at Ujah ble solgt (men med Nosa og Björn stort sett med). Mange av disse kampene vant vi (som mange kamper i fjor, igjen for første gang på mange, mange år) ved å snu kampene helt mot slutten: Det viser både innsatsvilje og tæl, og at det ikke kan være kondisjonen i laget som svikter (selv om enkeltspillere som Gislason etter returen og Bolly etter skaden ikke alltid har holdt en hel kamp).

Jeg har her ikke gått inn på de svake og kritiske punktene; de er godt dekt, dels til overmål, av andre kritiske røster, ikke minst her på forumet. Mitt poeng er ikke å skjønnmale situasjonen, men at flaska ikke bare er halvtom; selv synes jeg den er mer enn halvfull. En minst like dekkende overskrift vil derfor være den jeg har satt her:

"Ungt, fargerikt og spennende"
    ("Spennende" dekker her både "lovende", men også "uferdig" og "ustabilt"...)

gilbert
  • WAK
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Jul 2006
    • 972

Veldig enig i det du skriver. Var vel noe av dette jeg ville få fram under innleggene mine i tråden"Hennig Berg". Er bare ikke så flink til å ordlegge meg.

Som du nevner så ser ting litt mer positivt ut hvis man dekker over noen av de svake og kritiske punktene. Hvis noen av spillerene; Ohi, Guldbransen, Bergman, Gabrielsen og Bolly fortsetter lik utvikling som de har hatt de to siste åra. Så tror jeg vi har 2-3 toppsplilere. Hvis vi i tillegg skulle få halvparten av disse 6-8 nye etablerte gode spillerne som det blir snakket om så kan jeg ikke si annet enn at jeg er en smule optimistisk.

Kommentar

• GIFKanari
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2009
      • 8243

Jeg støtter Berg videre, men nå er det snart kun og bare på grunn av at alternativene mangler. Jeg er glad på Erlandsens vegne for hans suksess, men ikke faen om jeg vil ha hans måte å spille ball på tilbake på Åråsen. Da reverserer vi det meste av det jeg ser som det positive B&B har starta. Og vi sementerer oss i ingenmannsland. Vi lever ikke i 2001 lenger.

Uansett hvordan man vrir og vender på det, vi ble lovet at et salg av Ujah ville bli det eneste av sportslige hensyn, så skjedde ikke. Nosa har en tendens til å bli pekt ut som syndebukk, men husk at Berg ikke akkurat hadde noe hjertelig forhold til Ujah heller. Berg har vært flink til å peke på salgene som grunn til de dalende prestasjonene, men hvor mye skyld har han egentlig selv i at vi havnet i en slik situasjon? Nigerianerne har alle klaget på forskjellsbehandling. Å sette merkelapper som "selvgod" på Nosa synes jeg blir for drøyt ihvertfall. I en sesong der han leverte både assists og scoringer, sistnevnte var jo noe som han ble kritisert for å gjøre for få av, så ble det en exit han ikke fortjente uansett hva som må ha skjedd.

Faktisk synes jeg det stadig er tydeligere tegn på at Berg har mye av den samme lederstilen som Nordlie, med tydelige favoritter i spillerstallen og en liten samarbeidsvillig natur. Når Berg i tillegg totalt mangler karisma og sjarm blir det fort gjort mer ut av rykter enn det kanskje hadde gjort for andre trenere. Det er lettere å ta Berg i så måte.

Men det er 2012 som blir hans syretest, og han skal få det året av meg også.

Kommentar

• Folke
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jun 2008
        • 5955

Jeg er misfornøyd med mye i fotball hverdagen nå og til tross for mange "sure oppstøt" er jeg selvsagt helt enig med trådstarter. Men jeg syntes ikke ledelsen i klubben skal fredes, for selv om flaska er halvfull så er det helt klart noen som drikker i smug her..

Kommentar

• ynnor
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • May 2008
          • 857

Det er nok viktig med positivitet rundt klubben men etter å ha fulgt klubben siden 1973 ( gått glipp av 8 hjemmekamper og kan godt fortelle om hvorfor jeg ikke har fått sett alle :-) så føler jeg at det LSK har vært best på er at når det har butta så har vi alltid hatt plan b. I 82 tapte vi mot Sogndal på Åråsen og havnet sist. Tom Lund,som spiller tok på seg spillende trener oppgave i kommunikasjon m trener Joar Hoff,endte m bronsje. I 2002 var vi på vei ned. Til høsten henta vi Uwe og Dadasson. Kun noen få eksempler. Men etter å ha sett så og si alle kamper siden Østland nordre så har vi aldri sett så hjelpesløse ut som den høsten her. Vi har som jeg ser det ca 10 målsjanser på de 7 siste kampene,noe som er vanlig i løpet av en kamp. Tror heller ikke jeg har gått rundt ibyen vår og følt at folk føler sånn oppgitthet

Kommentar

• Xavi
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • May 2008
            • 1275

Opprinnelig skrevet av ynnor
            Det er nok viktig med positivitet rundt klubben men etter å ha fulgt klubben siden 1973 ( gått glipp av 8 hjemmekamper og kan godt fortelle om hvorfor jeg ikke har fått sett alle :-) så føler jeg at det LSK har vært best på er at når det har butta så har vi alltid hatt plan b. I 82 tapte vi mot Sogndal på Åråsen og havnet sist. Tom Lund,som spiller tok på seg spillende trener oppgave i kommunikasjon m trener Joar Hoff,endte m bronsje. I 2002 var vi på vei ned. Til høsten henta vi Uwe og Dadasson. Kun noen få eksempler. Men etter å ha sett så og si alle kamper siden Østland nordre så har vi aldri sett så hjelpesløse ut som den høsten her. Vi har som jeg ser det ca 10 målsjanser på de 7 siste kampene,noe som er vanlig i løpet av en kamp. Tror heller ikke jeg har gått rundt ibyen vår og følt at folk føler sånn oppgitthet
            Skal jeg være ærlig så syntes jeg ting så mest dystert ut i 2008, hvor vi manglet alt. Vi hadde en gammel og dyr tropp, inget spill og ingen plan og sto virkelig på kanten av stupet.

I år har vi tidvis spilt genial og vakker fotball, det virker som mange bare ser tapsrekken og glemmer helt hvordan vi spilte i vår. Vi er virkelig i motgang nå, men bare se tilbake til de første 45 mot RBK, hvor vi til tider kjørte de av banen. Finspillet finnes i troppen enda, og med et par nye spillere i vinter, BBS<3 tilbake så ser jeg virkelig lyst mot 2012.
            Syvende generasjons Lillestrømling. LSK er i blodet.
            Anders, Tidligere styremedlem KFL

Kommentar

• skotten
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Apr 2004
              • 1794

Enig med siste taler, men tror vi trenger minst 5 spillere som tar nivået fort, med tanke på skader/karantener og salg. Men blir også lettere å få inn flere når vi får kvittet oss med litt daukjøtt.

Kommentar

• GIFKanari
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Apr 2009
                • 8243

Opprinnelig skrevet av Xavi
                I år har vi tidvis spilt genial og vakker fotball, det virker som mange bare ser tapsrekken og glemmer helt hvordan vi spilte i vår. Vi er virkelig i motgang nå, men bare se tilbake til de første 45 mot RBK, hvor vi til tider kjørte de av banen. Finspillet finnes i troppen enda, og med et par nye spillere i vinter, BBS<3 tilbake så ser jeg virkelig lyst mot 2012.
                Nei, man har ikke glemt hvordan man til tider spilte i vår, man ser sammenhengen mellom de som forsvant/ble skada og den sportslige nedturen. Det er ikke verre enn å se på tallene og statistikken. Altfor mye hang på disse spillerne. Jeg håper virkelig vi får inn den kvaliteten som det nå svirrer rykter om, og som var en vitamininnsprøytning på fredagskvelden, og skaffer ekspertise på pasningsspill.

Kommentar

• G-Man
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Sep 2011
                  • 3313

Innsatsviljen var herlig i laget hele vårsesongen, og fortsatte også etter at Ujah forsvant. Men skal en være helt ærlig (selv om det smerter iblant), så hadde vi også en del marginer med oss i disse kampene. Det som skremmer meg er at i alle disse kampene så var jeg trygg om det butta litt, for vi hadde alltid de siste 15 magiske minuttene. Hvor mange kamper avgjorde vi ikke det siste kvarteret? Nå er det motsatt. Vi holder til pause, og så er det jevnt slutt. Hvordan kan vi gå fra å fremstå som et av de mest veltrente til det dårligst trente så fort? For slappe treninger? Eller kamuflerer vi nå manglende kvaliteter med full innsats (det koster naturligvis mer kondismessig å løpe etter ballen hele tiden enn å ha den)?

Kommentar

• reka
                    Seniormedlem
                    --==FORUMRUNKER==--
                    • Aug 2005
                    • 13278

Er prinsipielt enig med gilbert da han er en av de få som ikke lar sin tabellpms få utløp på forumet og i tillegg klarer å heve seg over "noen må ha skylda"-logikkbrister. Vi satser faktisk ungt og fargerikt, tilogmed våre kneskadde kjøp er vesentlig yngre enn tidligere.

PS: Dette er ufattelig bra nyheter!

Er tydelig at klubben er på ball her, tror vi slipper både Holm & holmvik.
                    Last edited by reka; 17.10.2011, 07:24.

Kommentar

• Torolf
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Apr 2004
                      • 9574

Opprinnelig skrevet av reka
                      PS: Dette er ufattelig bra nyheter!

Er tydelig at klubben er på ball her, tror vi slipper både Holm & holmvik.
                      Det er mange spennende navn her, men jeg skulle ønske de kom fram først etter at kontraktene var signert.

Kommentar

• Hexaphim
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • May 2006
                        • 2830

Opprinnelig skrevet av Torolf
                        Det er mange spennende navn her, men jeg skulle ønske de kom fram først etter at kontraktene var signert.
                        De har i hvert fall sørget for at effektiviteten på jobb hos dusinvis av kanarifans kommer til å stupe i bakken fremover!

Kommentar

• junior
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Jan 2006
                          • 492

Glimrende innlegg, som jeg kan støtte hundre prosent. Send det til RB som leserinnlegg, trenger å få noen positive lysglimt innimellom all driten de serverer.
                          ------- Forza Fugla! -------

Kommentar

• G-Man
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Sep 2011
                            • 3313

Jeg elsker positiviteten i dette, og ikke minst ambisjonsnivået i forhold til de spillerne vi snuser på. Mitt store spørsmål er: Er det klokt å gå ut med disse navnene på dette stadiet av prosessen, eller er prosessen kommet så langt at det ikke er kritisk i forhold til fans, sponsorer, andre potensielle klubber o.s.v?

Kommentar

• Mynten
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Mar 2008
                              • 484

Opprinnelig skrevet av G-Man
                              Jeg elsker positiviteten i dette, og ikke minst ambisjonsnivået i forhold til de spillerne vi snuser på. Mitt store spørsmål er: Er det klokt å gå ut med disse navnene på dette stadiet av prosessen, eller er prosessen kommet så langt at det ikke er kritisk i forhold til fans, sponsorer, andre potensielle klubber o.s.v?
                              Tviler på at andre klubber plutselig vil kjøpe disse spillerne pga LSKs mulige interesse. Alle klubbene i Norge har nok like god kontroll på tilgjengelige spillere som LSK, så det kommer nok ikke som noen overraskelse over interessen. I forhold til fans og sponsorer må dette være svært positivt. Dette kan jo vise LSKs ambisjonsnivå når det gjelder nysigneringer, bare det ikke er en ren PR-jippo og alle glipper fordi de blir for dyre.

Kommentar

• *46*

Opprinnelig skrevet av G-Man
                                Er vel ikke klubben som direkte går ut med navnene, men RB.

Kommentar

Working...