Hva du aldri kan bytte

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • gilbert
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 3208

    Hva du aldri kan bytte

    En del forumdebattanter har i det siste sluppet fra seg ytringer av typen "Nå orker jeg ikke støtte Fugla mere" eller lyder i samme dur (dvs moll). La meg i denne sammenheng få minne om noen av livets harde realiteter, nemlig hva det er mulig å bytte her i livet:

    Du kan bytte jobb
    Du kan bytte yrke
    Du kan bytte bosted
    Du kan bytte kjæreste/samboer/ektefelle
    Du kan bytte politisk parti
    Du kan bytte livssyn og religion
    Du kan bytte land og nasjonalitet
    Du kan (tydeligvis) bytte seksuell legning
    Du kan (med mye bryderi) bytte kjønn
    Du kan (jf Mikkel Jakobsen) bytte hudfarge
    Du kan bytte bort kua og få fela igjen

    Men du kan ikke bytte fotballag! Har du fått deg, gjennom oppvekst, bekjentskaper eller tilfeldigheter, en favorittklubb, så kan du da ikke bytte ut den? Dette minner meg om det mest hysterisk, tragikomisk misforståtte forslaget kjærester/samboere/ektefeller (legg merke til den politisk korrekte kjønnsnøytrale ordbruken her, selv om vi alle veit hva og hvem jeg snakker om) kommer med, rasjonelt, velmenende og troskyldig, når vi alle fortviler over motgang for laget:

    "Kan du ikke bare holde med et annet lag???"

    Hva slags supportere er dere som kommer med slike (antagelig tromme) trusler? Ser dere på fotball som et rasjonelt, logisk valg av morsom og interessant underholdning i fritida? Er dere ikke grepet av basillen og stammefølelsen som gjør supportertilværelsen til en angstfylt livslang lidelse som styrer humøret hele uka gjennom i et stadig lengre sommerhalvår/fotballsesong? En totalt irrasjonell og følelsesstyrt besettelse som du ofte ønsker du kunne fri deg fra, men utmerket godt vet at du aldri slipper unna (og ikke vil det heller, masochistisk selvplager som du må være)?

    Den gjennomsnittlige fotballsupporter er lykkelig i korte intense øyeblikk når kamper vinnes (og en sjelden gang titler), men begynner straks å grue/glede seg til neste kamp. Vår fremste følelse er, som Nick Hornby sier, ikke glede men frykt og angst - ikke at vi kan gjøre noe med det, heller. Vi har rett og slett ikke noe valg.

    Og i den situasjonen Sportsklubben har vært i en god stund nå, har ingen av oss noe annet valg enn å møte opp, bestille nytt sesongkort, og å støtte Fugla - samme hvem som spiller; straks de får på seg verdens vakreste farger, veit vi at de alle i utgangspunktet er å betrakte som blodsbrødre (så får vi rive oss i håret under kampen og skjelle dem ut på forumet etterpå hvis de ikke ofrer blod for drakta).

    gilbert
  • pachendale
    Medlem
    Bøffel
    • Aug 2007
    • 31

    #2
    Veldig bra skrevet, dette var på sin plass ang. alle ytringer i det siste. Selvom jeg forstår frustrasjonen til enkelte, skal du aldri true SPORTSKLUBBEN med å ikke møte opp.
    __Javel,,Takk skal du ha!!!____

    Kommentar

    • superbøffel
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Aug 2005
      • 5611

      #3
      Som en vinterhobby følger jeg litt med på Engelsk fotball. Valget stod mellom Ipswich og Manchester United som7-åring, dessverre ble det United - det er mer engasjerende å holde med en middelmådighet med ambisjoner. Uansett, bytte gjør man ikke! Selv ikke for en middels uengasjert sofasupporter på andre siden av Nordsjøen.At noen da i det hele tatt vurderer å snu ryggen til LSK er totalt uforstålig. Tydelig at en del her inne kan lære av med-kanaris og Lyn-supporterne.
      Enøyd i de blindes dal.

      Kommentar

      • Boing
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Dec 2005
        • 711

        #4
        Jeg forstår og kommer ikke til å dømme folk fordi dem dropper å gå på LSK-kamp, dette overlater jeg til deres egen samvitighet og stolthet. Så la folk reagere som de vil, og så for bare vi som sliter oss opp til Åråsen gjøre det vi kan der. Kjefting på dem som velger bort Åråsen synes jeg er en uting, og dem kommer ikke fortere tilbake til Åråsen ved att folk skjeller dem ut her på forumet eller pr. telefon.

        Synes LSK kan sette prisen på billetter kraftig ned den siste kampen.

        Bytte av klubb ville jeg aldri ha vurdert, men jeg har spurt meg selv flere ganger hvorfor jeg orker og gidder å leve med LSK og fotball som en viktig del av livet. Jeg finner ikke noen svar på det, men kan hende det er en vane som er veldig godt innarbeidet.

        Kommentar

        • Stray Cat
          Moderator
          • Aug 2008
          • 5916

          #5
          Opprinnelig skrevet av gilbert
          (legg merke til den politisk korrekte kjønnsnøytrale ordbruken her, selv om vi alle veit hva og hvem jeg snakker om) kommer med, rasjonelt, velmenende og troskyldig, når vi alle fortviler over motgang for laget:

          "Kan du ikke bare holde med et annet lag???"
          Ta det fra meg, gilbert - du kan trygt beholde kjønnsnøytraliteten. Samlede forslag siste uke over hvilket lag jeg heller burde holde med kommer fra menn.
          For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

          Kommentar

          • reka
            Seniormedlem
            --==FORUMRUNKER==--
            • Aug 2005
            • 13277

            #6
            Opprinnelig skrevet av gilbert
            Hva slags supportere er dere som kommer med slike (antagelig tromme) trusler?
            Trolig de som er inspirert av sydlansk supporterkultur?

            Kommentar

            • *46*

              #7
              Lokalpatriot. Født og oppvokst i indre Akershus. Hvorfor skal jeg velge andre lag? Jeg respekterer det meste, men folk fra området her som holder med feks bart eller bydelslaget - respekterer jeg ikke dems syn på fotball. Greit med dem som er født og oppvokst i de respektive områdene, men ikke de som hopper over grensa fordi "dem vinner så mye mer" - da brekker jeg meg....Lokalpatriot til jeg dør.

              Kommentar

              • ErikB
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • May 2004
                • 360

                #8
                Nydelig Gilbert, nydelig!!
                Mine innlegg kan siteres hvor som helst.

                Kommentar

                • Petter Ø
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Mar 2004
                  • 3008

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av superbøffel
                  Som en vinterhobby følger jeg litt med på Engelsk fotball. Valget stod mellom Ipswich og Manchester United som7-åring, dessverre ble det United - det er mer engasjerende å holde med en middelmådighet med ambisjoner. Uansett, bytte gjør man ikke! Selv ikke for en middels uengasjert sofasupporter på andre siden av Nordsjøen.At noen da i det hele tatt vurderer å snu ryggen til LSK er totalt uforstålig. Tydelig at en del her inne kan lære av med-kanaris og Lyn-supporterne.
                  Jeg fikk aldri no valg jeg. Storebroren min bestemte at jeg skulle holde med United og LSK. Fikk gul og svart treerball til 4årsdagen og plakat av Lee Sharp og Jan Åge Fjørtoft teipa på veggen.
                  Petter Ø - Kreativ Kanaris
                  http://www.youtube.com/kreativkanaris Subscribe,rate and appreciate
                  Støtt Fugla-Tifo med 30 kroner - Send KANARI TIFO til 2401

                  Kommentar

                  • Oddis
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Feb 2006
                    • 2744

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av Petter Ø
                    Jeg fikk aldri no valg jeg. Storebroren min bestemte at jeg skulle holde med United og LSK. Fikk gul og svart treerball til 4årsdagen og plakat av Lee Sharp og Jan Åge Fjørtoft teipa på veggen.
                    Matchen mot Bjerke IL i 95 (den husker du sikkert) avgjorde saken for meg. 8 år, fasinert og til og med forelska i fugla.
                    Ingen ambisjoner, optimisme eller entusiasme.

                    Kommentar

                    • Geirfugl
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Nov 2006
                      • 561

                      #11
                      LSK - Viking 6-0 på Åråsen i 1981. Da var jeg solgt. 30 år med sorger og gleder.

                      Kommentar

                      • knut
                        Make knut Great Again
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Dec 2006
                        • 9463

                        #12
                        Første fotballkampen jeg så var Lillestrøm - Manchester United i '92.

                        Bynte seff å heie på begge laga.

                        Bytta lett bort United i '94.

                        Orka ikke det falske sosiale opplegget med alle medgangs-møkkafolka som "dyrka" United siden døm hadde vinni no titler på tv.

                        Kommentar

                        • bjarmann
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Sep 2005
                          • 2936

                          #13
                          Født fugl, dør som fugl!
                          I år så tar vi alt

                          Kommentar

                          • reka
                            Seniormedlem
                            --==FORUMRUNKER==--
                            • Aug 2005
                            • 13277

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av bjarmann
                            Født fugl, dør som fugl!
                            "klekt" er vel riktig her. Vi er klekt alle mann og jenter.

                            Kommentar

                            • prefekt
                              Juniormedlem
                              Bøffel
                              • Jan 2007
                              • 20

                              #15
                              Bare en liten korreksjon til noe som ser ut til å være en utbredt misforståelse i denne tråden! Det finns bare et United, fra Leeds!
                              Jonathan Livingston ruules...

                              Kommentar

                              • El Caco
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Aug 2009
                                • 2286

                                #16
                                Oppvokst med fattern som er Søpla-tilhenger. Heldigvis hadde/har jeg en fornuftig storebror som tok lokallaget til hjerte, og smittet meg. Påsan #2!
                                Who needs drugs when music can make you feel on top of the world? ♫

                                Kommentar

                                • gutt94
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Mar 2007
                                  • 3272

                                  #17
                                  Vokser (vokst opp) i noe som burde være Lillestrøm land. Fått et forferdelig virus her i området og det er fult av søppel.

                                  I motgang har jeg vært siden dag en, her er det nesten å bli hengt ut å heie på LSK. LSK ble laget i mitt hjerte, og det har jeg en Onkel som skal ha æren for. Husker ikke helt hvilken som var første kampen min, men husker i iallefall første kamp på Åråsen i sesongen 2005 som stort å være på.

                                  Kjærester og annet kan man bytte så mye man vil. LSK skal alltid stå på en fast plass i hjertet.

                                  Selv om laget i mitt hjertet ikke alltid spiller på topp, de ikke alltid gjør de rette avgjørelser er det noe jeg har valgt. Jeg vil alltid følge LSK.
                                  Last edited by gutt94; 31.10.2011, 23:32.
                                  KnutHSolberg

                                  Kommentar

                                  • Xavi
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • May 2008
                                    • 1275

                                    #18
                                    Min signatur sier vel det meste.

                                    I tillegg, var min morfar med å bygge åråsen samt søstra til mormor er gift med Kolbjørn Halvorsen.
                                    Syvende generasjons Lillestrømling. LSK er i blodet.
                                    Anders, Tidligere styremedlem KFL

                                    Kommentar

                                    • nateh
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Dec 2004
                                      • 264

                                      #19
                                      Jeg er for veteran å regne. Har vært FUGLAsupporter siden tidlig 80-tallet. Som romeriking den gangen fantes det bare ett lag, det var ikke et bevisst valg - det bare var sånn. De siste åra har det vært mer lidelse enn glede, men jeg er av den oppfatning at man støtter sitt lag og sine spillere uansett!!!!! Det blir garantert sesongkort på meg neste år også uansett hva gubben sier. FORZA FUGLA eLSKer....
                                      Mvh Renate
                                      Styremedlem KFL

                                      Kommentar

                                      • lillestroom
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Jan 2007
                                        • 1020

                                        #20
                                        Lillestrøm - Godset i 2001 var min første match.. 5-1 og festfotball, siden den gang har fugla vært min største kjærlighet.

                                        Kommentar

                                        Working...