Du leser nå forumet som en gjest. Dette gir kun begrenset adgang til forumet og dets funksjonaliteter. Ved å registrere deg gratis, får du tilgang til å delta i diskusjonen, sende private meldinger (PM) til andre brukere, svare på avstemninger, se på vedlegg, tilgang til kalenderen, samt mange andre ting. Ved å registrere deg, får du også tilgang på mange andre nyttige funksjoner, som for eksempel at forumet gir deg beskjed om nye innlegg siden ditt forrige besøk - uansett hvor i verden du logger deg på!
Registrering er raskt, enkelt og helt gratis, så bli med i dag!
Dersom du har problemer med registreringen eller brukerkontoen din, kan du kontakte oss.
Hei, Gjest! Vi trenger flere moderatorer til forumet vårt. Har du lyst til å bli med i moderatorteamet, så ta kontakt med rEPPA.
Björn sier til RB i dag at han ikke har hørt noe om interessen fra utlandet, og sier omtrent som følger: -Jeg blir ikke solgt i januar, for å si det sånn, og det er jeg glad for. Jeg ønsker å bli her og utvikle meg videre, og håper vi skal bli et mer spillende lag. Han håper på noen få minutter på banen mot FFK, men tror det kommer for tidlig, siden han ikke har begynt å løpe enda.
LILLESTRØM: Sead Ramovic har signert ettårs-kontrakt med Lillestrøm Keeperen med fortid i Tromsø er hentet til Åråsen for å gi Stefan Logi Magnusson kamp om plassen.
– Vi er fornøyd med å få Ramovic hit. Han har vinnerinstinkt og har tidligere vist at han er en god keeper. Nå har vi to erfarne keepere, og det blir nytt for oss å se hvordan konkurransen om keeperplassen blir. Grunnen til at vi har signert han for ett år er for å se hvordan den konkurransen vil fungere, sier sportsdirektør i LSK, Torgeir Bjarmann.
Etter et mislykket opphold i tyrkiske Sivasspor, har Ramovic den siste tiden spilt for serbiske Novi Pazar, i hjembyen sin. Nå gleder han seg til å komme tilbake til norsk fotball. – Jeg ser på Lillestrøm som en av de største klubbene i Norge, selv om de kanskje har prestert litt under forventningene i det siste. Det er en fin mulighet for meg til å spille fotball igjen.
På Åråsen blir det også et gledelig gjensyn med keeperetrener Tom Albertsen, som han stiftet bekjentskap med i Tromsø.
– Han er Norges beste keepertrener, så jeg ser fram til å samarbeide med ham, sier Ramovic.
(VG Nett) Sead Ramovic (32) fnøs av dem som mente han ikke fortjente 3,6 millioner kroner i året i Tromsø. Nå er han tilbake i Norge - for Lillestrøm.[/B][/COLOR] - Vi får en erfaren keeper med et enormt vinnerinstinkt. Sead var god i Tromsø. Dette gjør at vi har to erfarne keepere og øker konkurransen på den plassen. Vi ønsker oss generelt mer konkurranse i troppen, sier sportsdirektør Torgeir Bjarmann til VG Nett.
Da Ramovic forlot Tromsø til fordel for tyrkisk fotball for halvannet år siden, ble keeperen sitert på følgende i iTromsø:
- Jeg spiller for lite penger her (3,6 millioner i året, journ. anm.), så da må jeg dra en plass hvor jeg får betalt for mine kvaliteter. Alle som klaget over at jeg fikk for mye lønn er feiginger i mine øyne. De har ikke mål i livet, og er sjalu på dem som får mer.
Siden den gang har 32-åringen et mislykket opphold i Tyrkia bak seg, samt spill i toppserien i Ukraina og Serbia.
På spørsmål fra VG Nett om Ramovic har jenket lønnskravene siden forrige gang han spilte i Norge, svarer Bjarmann kryptisk:
- Jeg kan ikke kommentere lønnsbetingelsene til spillerne våre, men alle med sunn fornuft kan gjøre seg noen tanker...
- Det har gått litt «opp og ned» med Ramovic siden tiden i Tromsø?
- Vi vet hva han har vært gjennom. Han spilte en del i starten av karrieren i Tyrkia. Så ble han skadet, som man ofte blir i den ligaen. Og så har han vært i Serbia av ulike årsaker, før han nå ville tilbake til Norge. Da er vi glade for at han vil prøve seg hos oss. Vi begynner med en ettårskontrakt, presiserer den tidligere midtstopperen overfor VG Nett.
Ramovic finansieres ifølge Bjarmann ikke av Lillestrøms «rike onkel», Per Berg.
Berg har mer enn antydet at han er villig til å spytte inn mer penger i klubben - om de rette grepene gjøres. At trener Henning Berg forsvant ut dørene på Åråsen, var ett slikt grep.
- Denne overgangen skjer innenfor vanlige rammer. Han er ikke noe investorobjekt, for å si det sånn.
- Har dere flere spillere i kikkerten nå?
- Man skal aldri si aldri i fotball, men det kommer neppe nye spillere før en ny trener er på plass. Vi har noen ledige plasser i stallen, men den nye treneren skal få være med på å ta avgjørelser rundt disse plassene, sier Torgeir Bjarmann.
POSISJONERING: Stefan Logi Magnusson (til venstre) og Pål Steffen Andresen er to av LSK-spillerne som kan benytte de to siste seriekampene til å markere seg for den hittil ukjente LSK-treneren. Foto: Scanpix
Audition for ukjent sjef
To seriekamper nå rett før adventstida kan virke meningsløst for LSK. Men for noen av spillerne kan kampene ha avgjørende betydning for 2012.
LSK har kommet så langt i prosessen med å ansette ny trener at den foreløpig ukjente LSK-treneren garantert følger ekstra godt med på sesongens to siste kamper.
For LSK-spillerne gir det de to kampene en ny dimensjon. Sannsynligvis betyr det også at spillerne har fått en ekstra motivasjon før to seriekamper som ellers kun har kosmetisk betydning for et LSK som verken kan rykke ned eller ta medalje. Andresen siste LSK-kamp?
På LSK-treningene har dette gitt et ekstra løft de siste ukene. Med ny trener inn vet alle spillerne at kortene er stokket på nytt både under de nåværende trenerne Petter Belsvik og Magnus Powell, og ikke minst for en ny og hittil ukjent sjef.
Pål Steffen Andresen spiller i morgen det som kan være hans siste LSK-kamp. I Frode Kippes karantenefravær får han sjansen ved siden av Steinar Pedersen i LSKs midtforsvar.
Lillestrøm-gutten vurderes også med tanke på neste år, men siden en ny trener trolig vi ha stor innflytelse på framtida, kan en god kamp i Bergen være viktig.
Kan overbevise ny trener
Stefan Logi Magnusson fikk torsdag vite at han neste sesong skal kjempe med Sead Ramovic om keeperplassen i LSK.
Ved å avslutte denne sesongen på en god måte, kan islendingen sende en klar beskjed til LSKs nye trener om at han er mannen som bør vokte LSK-målet også i 2012.
Steinar Pedersen vet allerede at Isak Scheel er hentet inn som ny midtstopper før neste sesong. Gode kamper mot Brann og Fredrikstad kan fortelle den nye LSK-treneren som får i oppdrag å tette igjen i LSK-forsvaret, at han blir å regne med også neste sesong.
Stian Ringstad har spilt mange kamper denne sesongen, men få ganger to på rad og få som venstreback. I serieavslutningen kan han vise den nye treneren at han bør være et førstevalg ved seriestart i mars.
Slik kunne jeg fortsatt å gå gjennom LSKs spillerne. For de fleste av dem kan de to kampene være svært nyttige i inngangen til 2012-sesongen.
Trener ansettes til uka?
LSKs sportsdirektør Torgeir Bjarmann har siden Henning Berg fikk sparken for drøyt tre uker siden, jaktet på hans erstatter.
Foreløpig har ikke jakten endt med tellende resultat.
Men ut fra det vår avis har grunn til å tro er en avgjørelse nært forestående.
På Åråsen er man svært opptatt av å påpeke at klubben har flere trenerkandidater i kikkerten. Det har sikkert stemt godt med situasjonen på et tidspunkt i prosessen, men nå må LSK nærme seg en konklusjon.
Svenske Magnus Haglund som denne uka har vært på studietur hos Ståle Solbakken i Köln, er neppe blitt mindre aktuell den siste tiden.
Men i påvente av den endelige treneransettelsen er det ikke mye LSK ønsker å gjøre på overgangsmarkedet. En ny trener skal naturlig nok være med og forme neste års stall.
De fire signeringene klubben allerede har gjort, Guy Roger Toindouba, Erik Midtgarden, Isak Scheel og Sead Ramovic, var alle godt i gang før Berg forsvant fra Åråsen.
Resten av plassene i stallen er det logisk at den nye treneren får mulighet til å være med og fylle opp.
Sannsynligvis kan aktiviteten på overgangsmarkedet gjenopptas en gang i neste uke.
HAT-TRICK: Arild Sundgot scoret tre mål på 19 minutter og snudde kampen mot Brann på Brann stadion 27. juni i 2004. FOTO: BERGENSAVISEN Brann stadion var LSKs fort
BERGEN: LSK har ikke vunnet i Bergen siden Arild Sundgot scoret hat-trick på 19 minutter i 2004.
27. juni for sju år siden kom ikke LSKs 5-1 seier på Brann stadion som en stor overraskelse. Det var den 10. kampen på rad hvor LSK tok med seg poeng hjem fra Bergen.
I perioden fra 1995-2004 endte ti kamper i Bergen med 7-3-0 i LSKs favør. Sundgots store dag
Arild Sundgot scoret sju mål for LSK i bortekampene mot Brann fra 1998-04, og han har naturlig nok gode minner fra Bergen. Spesielt godt husker han oppgjøret fra 2004 da han snudde bergensernes tidlige 1-0 ledelse til 1-3 i løpet av 19 minutter. – Det er en kamp jeg aldri vil glemme. Jeg var kaptein for aller første gang i LSK-karrieren, og husker at jeg scoret tre mål i løpet av førsteomgang. Til slutt vant vi med hele 5-1. En fantastisk morsom opplevelse. Kanskje en av mine aller største enkeltøyeblikk i LSK-karrieren, minnes Sundgot.
Men tidenes mestscorende husker også at det ikke var så spesielt å slå Brann i Bergen som det ville vært nå. – Vi hadde en enorm selvtillit når vi kom til Bergen. Følte nesten ikke at det var mulig å tape. Etter kort tid begynte Brann-supporterne å pipe mot sine egne, og da var det bare å ta tak i kampen. Og vi vant nesten hver gang, sier 33-åringen.
Det stemmer også godt med fakta fra denne perioden. Slik endte kampen mellom Brann og LSK i Bergen fra 1995-2004:
1995: 1-1 1996: 2-2 1997: 1-2 1998: 1-2 1999: 1-3 2000: 0-2 2001: 1-1 2002: 1-2 2003: 1-3 2004: 1-5
Seks kamper uten seier
Historien etter 2004 er ikke like lysting for LSK i Bergen. Etter 6-2-tapet på 16. mai i 2005, og den påfølgende natt-treningen med trener Uwe Rösler, har ikke LSK vunnet en eneste gang mot Brann i Bergen.
0-2-4 er LSKs fasit på de seks kampene etter Sundgots hat-trick. Uavgjortresultatene fra 2006 og 2010 er LSKs fattige poeng trøst mellom de sju fjell. – Jeg har ingen god forklaring på hvorfor vi har sluttet å vinne i Bergen. Sannsynligvis er Brann blitt et bedre og mer stabilt lag. Samtidig har vi ikke hatt den samme flyten som vi hadde tidligere. Husker for eksempel at vi nærmest rundspilte dem i første omgang i 2007, men klarte ikke å score. Til slutt vant Brann 3-1, sier Sundgot. Får karriere-svar i mars Sundgot jobber nå for å komme tilbake etter en alvorlig hofteoperasjon. Han vet at han kan ha spilt sin siste LSK-kamp, men har ikke gitt opp å komme tilbake. Det er nå to måneder siden han ble operert, og et endelig svar på om han må legge opp eller ikke, vil det fortsatt gå en stund før han får. – Jeg er forberedet på at det ikke vil gå, men jeg har langt fra gitt opp. Motivasjonen for å komme tilbake er det, og jeg skal gjøre det jeg kan for å klare det. Først i mars vet jeg mer om hvordan det går, sier Sundgot.
I dag håper han at lagkameratene kan bryte den vonde rekken med kamper uten seier i Bergen.
Hjulpet av en stor dommertabbe holdt Brann nullen hjemme mot Lillestrøm for første gang siden 1994, den gang Brann spilte i fæle Hummel-drakter og keeperen het Bjarni Sigurdsson. Kampens første halvfarlighet var det Brann som hadde. Kim Ojo la ballen klar for Fredrik Haugen. Den lokale helten forsøkte en frekk lobb, men Stefan Logi Magnusson i LSK-målet rakk tilbake og holdt ballen i sikkert grep.
Ellers var det Lillestrøm som hadde et lite initiativ i åpningen. De hadde flere hjørnespark, men uten å skape mer enn halvfarligheter foran Piotr Leciejewski i Brann-målet.
Austin-kanon
Da Pål Steffen Andresen handset på vel 20 meter, fikk Brann muligheten. Rodolph Austin – tent av suksessen på Lerkendal for fire uker siden – la an og fyrte av det han er mann for. Magnusson hadde to hender bak ballen og klarte med nød og neppe å blokkere skuddet. På returen var det 50-50, men kanarifuglene fikk avverget.
Ved halvspilt omgang holdt Stian Ringstad på å skape en stor sjanse for LSK. Han driblet seg inn i feltet og kom til linjen, men innlegget ble for upresist.
Feilaktig utvisning
Sekunder senere var LSK ti mann. Kim Ojo jaktet en lang ball og stormet mot Magnusson, men keeperen var favoritt til å nå ballen. Ojo fikk en dult av Pål Steffen Andresen og gikk i bakken på 16-meterstreken.
Overraskende for de fleste, kom dommer Svein Oddvar Moen og linjemann Erik Ræstad frem til at dette kvalifiserte til straffespark og rødt kort. Frispark kan kanskje forsvares, men rødt kort er mildt sagt dårlig dømt. Ojo hadde ingen sjanse til å nå igjen ballen. Og den lille dytten som var kom minst en meter utenfor 16-meterstreken.
Magnusson var etter ballen, men skuddet fra Rodolph Austin var både hardt og presist nok til at det gikk inn ved islendingens venstre stolpe.
Etter utvisningen la Lillestrøm om fra 4-5-1 til 4-4-1. Ruben Gabrielsen gikk ned som stopper på Andresens plass.
Resten av omgangen skjedde det absolutt ingenting, og lagene gikk til pause med en svært flatterende 1-0-ledelse for et Brann-lag som ikke hadde skapt én eneste sjanse på egenhånd.
Uendret etter pause
Trener Petter Belsvik sendte LSK på banen i samme formasjon etter hvilen og fikk nesten uttelling umiddelbart. Fredrik Guldbrandsen flikket elegant til Erling Knudtzon på kanten. Han la hardt inn på bakerste stolpe, men Mathis Bolly nådde frem et hundredels sekund for sent og maktet bare å styre ballen videre, ikke mot mål.
Steinar Pedersen kunne utlignet ti minutter ut i den andre akten, men corneren fra Lars Kristian Eriksen skrenset skulderen hans og gikk over mål.
Brann slo tilbake med en egen corner. Diego Guastavino slo inn og på bakerste stolpe ble det en 50-50-duell mellom Magnusson og Lars Grorud. Den endte uavgjort og ballen seilte forbi dem begge.
Så fikk vi et flashback fra utvisningen. Austin spilte en høy ball over LSK-forsvaret, Ojo jaktet den og Magnusson stormet ut for å møte. Ojo fikk en tå på ballen og den pakket i målets generelle retning, men Steinar Pedersen fikk beinet ballen til corner.
Etter halvspilt annenomgang kom Tadas Labukas inn for Fredrik Haugen.
Kanonredning
Bentley våknet plutselig til liv og hadde en gigantisk sjanse for Brann like etter. Han vendte fort og avsluttet hardt mot det venstre hjørnet, men Magnusson kastet seg lynraskt ned og parerte til corner.
Minuttet etter ble det likevel 2-0. Birkir Sævarsson la inn fra venstre, Ojo var til de grader høyest og headet ballen kontant i hjørnet.
Belsvik svarte med å sende innpå Karim Essediri i stedet for Knudtzon.
Ojo lekte seg i denne perioden. Han ble spilt igjennom på venstrekanten, så opp og forsøkte å plassere ballen i borterste vinkel, men bommet med en halvmeter. Den neste som tegnet seg på sjanselisten, i den grad noe slikt finnes, var Hassan El Fakiri. Brann-backen fikk skyte uforstyrret fra 16-meteren, men styrte ballen over tverrliggeren og opp på tribunen.
Sluttspurten
Belsvik forsøkte å skrape sammen til en sluttspurt gjennom å ta Ohi Omoijuanfo av banen og sette inn Henrik Kjelsrud Johansen de siste åtte minuttene. Det så ut til å betale seg umiddelbart. Johansen var med på å kjempe kanarifuglene til en stor sjanse, men Guldbrandsen hamret ballen i nettveggen.
Brann kontret like etter og kom fem mot tre. Austin tok saken i egne hender, løp igjennom og dro til, men Magnusson slo til corner. I samme øyeblikk erstattet Kristoffer Larsen en trøtt Bentley.
Det var likevel tid for LSK til å skape en siste sjanse. Igjen var det Bolly som var umarkert foran mål og igjen klarte han ikke å få kontroll på ballen.
Bjarte Haugsdal fikk sine siste minutter som Brann-spiller da han erstattet Maxi Bajter med tilleggstiden igjen å spille.
På overtid skjemte Lars Kristian Eriksen seg ut med en grisetakling på Tadas Labukas. Han ble sendt kontant i dusjen av dommer Moen.
Mens Brann spilte 10 mot 9 skapte de en farlighet til, men Magnusson reddet forsøket fra Ojo.
UTVIST: LSK-stopper Pål Steffen Andresen ble vist ut av dommer Svein Oddvar Moen. FOTO: SCANPIX
Helrød aften for kanarifuglene
BERGEN: (Brann – LSK 2-0). Både Pål Steffen Andresen og Lars Kristian Eriksen ble sendt av banen da Lillestrøm tapte mot Brann.
MORTEN SVESENGEN ESPEN BOLSTAD
FREDRIK VESTGÅRD
Publisert 20.11.2011 kl 18:19 Oppdatert 20.11.2011 kl 20:51
Etter 29 minutter viste dommer Svein Oddvar Moen ut Pål Steffen Andresen, samtidig som han ga gjestene straffe. – Det er en løpeduell mellom meg og Kim Ojo, som starter utenfor 16-meteren. Det er litt armbruk før vi beveger oss inn i feltet. Da kommer Stefan (Logi Magnusson) ut og holder ballen, mens Ojo går i bakken. Når dommeren pekte på straffemerket og ga meg rødt kort, ble jeg sjokkert, sier Andresen til rb.no. Han følte at han og Ojo var like gode i duellen som førte til straffe. – Sånne dueller må man regne med i fotball. Det startet langt utenfor straffefeltet, og jeg tror heller ikke Ojo hadde nådd ballen, fortsetter LSK-stopperen.
Matchavgjørende Rodolph Austin scoret på straffesparket og at Lillestrøm var en mann mindre i 60 minutter, preget naturlig nok oppgjøret. – Å bli utvist er selvsagt surt og det blir avgjørende for kampen. Vi hadde god kontroll på Brann før den kom, sier Pål Steffen Andresen. LSK-trener Petter Belsvik ble utvist på Brann stadion i fjor. Han holdt seg roligere nå, men var inne hos dommer Moen etter kampslutt. – Verken rødt kort eller straffe. Det startet utenfor og han hadde ikke tatt ballen før keeperen vår uansett. Maks et frispark, sier LSK-sjefen. Dommer Svein Oddvar Moen beklaget også ovenfor rb.no at han viste ut Pål Steffen Andresen etter kampslutt. – Vi har fått tilbakemelding om at kortet var feil og at vi misoppfattet situasjonen. Det er bare å beklage, sier dommeren. Eriksen med gestikulering
Brann kjørte kampen, men Stefan Logi Magnusson var god i LSK-målet. Etter 72 minutter kunne han likevel ikke hindre Kim Ojo i å doble vertenes ledelse. Nigerianeren knuste Ruben Gabrielsen i en hodeduell, og nikket ballen i det lengste hjørnet. På overtid fikk Lillestrøm sitt andre røde kort for dagen. Lars Kristian Eriksen taklet Tadas Labukas tøft og i motsetning til Andresens utvisning, var denne soleklar. – Jeg kom for sent inn med strake bein. Jeg prøvde å ta ballen, men kortet var helt greit, sier Eriksen som gikk rett bort til Labukas og beklaget. Dermed fikk Odd-klare Eriksen ingen god karriereavslutning i LSK. I tillegg til at han må stå over serieavslutningen mot Fredrikstad, kan han fort risikere noen kampers karantene i sin nye klubb. På vei ut av Brann stadion rakte han nemlig høyrehånden i været og gestikulerte kjøpt og betalt til publikum.
BRANN STADION (bt.no ): Lillestrøm hadde fått kampen akkurat der de ville ha den. Både Brann og publikum var begynt å bli frustrerte. Hjemmelaget skapte absolutt ingenting.
Det var da det skjedde. Kim Ojo jaktet en høy ball over LSK-forsvaret. Lillestrøm-keeper Stefan Logi Magnusson kom ut og hadde kontroll over ballen da Pål Steffen Andresen ga Ojo en liten dytt, en meter utenfor 16-meteren.
Ingen på Stadion ropte på straffe. Noen ropte halvhjertet på rødt kort. Men Stadion-publikum vant jackpoten.
Dommer Svein Oddvar Moen idømte begge deler. Han hadde ikke sett situasjonen på nytt etter kampen.
– Straffe får vi håpe at det er, for vi har en assistent som var veldig godt plassert. Slik jeg ser på det i ettertid tenker jeg at det røde kortet nok ikke skulle vært gitt, sier Moen.
Vi følger Brann: Siste nytt om klubben her
Får støtte
Det er en oppfatning både LSK-trener Petter Belsvik og Pål Steffen Andresen er enig i.
– Ballen er i hendene på Logi, så det er jo ingen målsjanse, sier Belsvik.
– Jeg har ikke sett det igjen, men slik jeg opplevde det, var det verken straffe eller noe rødt kort, sier Andresen.
Vi følger Lillestrøm: Siste nytt om klubben her
Om det nå venter karantene, kan utvisningen mot Brann bli det siste han gjør som Lillestrøm-spiller. Etter 141 seriekamper for kanarifuglene hadde han naturlig nok håpet på en bedre sorti enn dette.
– Selvfølgelig, sier han.
Aller mest irritert er han likevel fordi det ødela så mye for Lillestrøm. Kampen de hadde fått der de ville ha den.
– Vi hadde god kontroll på dem. Brann spilte bra fotball, men de kom ikke til noenting, sier Andresen.
Det hjalp imidlertid lite. Gratisstraffen ble satt i mål av årets spiller i Brann, Rodolph Austin, og i annen omgang gjorde Kim Ojo 2-0.
Statistikksenter Eliteserien:
tabellen | børs | toppscorer | kort | spillerfakta
På overtid sikret en annen LSK-spiller på vei ut Åråsen-døren, Lars Kristian Eriksen, seg rødt kort og karantene han også. En stygg stempling gjorde at han fikk tjuvstarte turen i garderoben med et par minutter. Backen hadde ingenting å protestere på.
– Det var vel det første riktige dommeren gjorde i dag, sier Eriksen.
Kommentar