Magnus Haglund

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Totti21
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Mar 2004
    • 3500

    Opprinnelig skrevet av reka
    Folk med noe mer enn gullfiskhukommelse (dvs. de av oss som ser fraværet av fremgang i LSK ) vil kanskje se parallellene her til Der Uwe.
    Som vel er den eneste trenersparkingen de siste årene de fleste her inne har forstått lite av når det skjedde og i ettertid. Uwe var ett varp for en klubb som oss, og med en personlighet, vinnervilje og en tilnærming til fotballspillet som få spillere faktisk har. Det er ikke tilfeldig at han har lyktes som trener, men mellom hver Uwe er det mange eks-spillere som ikke har det som trengs for å gå rett inn i en jobb som trener i Tippeligaen.

    Det er definitivt en drøm at man skal klare å utvikle trenere fra egne rekker, men dette tar like mye tid som å utvikle egne spillere. Man får ikke frem de store talentene ett år etter at man starter satsingen, men ser kanskje resultatene av det 5-6 år senere.
    I dag er det vel ikke mange LSK spillere som sitter på benken og følger godt nok med på kampen til at de en gang kan gjenfortelle hvordan scoringene kom. Alex Ferguson sa tidlig at blant annet Ole Gunnar Solskjær kom til å bli en god trener, fordi han brukte hvert minutt på benken til å forberede seg på hvordan han kunne lyktes hvis han kom inn.

    Spillere som ønsker å bli trenere etter spillerkarrieren bør få satse på dette, og få dekt trenerutdanning igjennom klubben. I tillegg er det sikkert nok av lag i LSK og i samarbeidsklubbene som helt sikkert vil takke ja til å få hjelp og støtte fra LSK spillere som ønsker å utvikle seg til å bli trenere. De trenger å øve masse på på ett lavere nivå før de har noe med elitelagene å gjøre. Jeg har selv vært på trenerkurs med spillere som kommer rett fra spill i Tippeligaen, og man kan trygt si at det er ett fåtall av disse som er modne for å trene ett lag på de tre øverste nivåene i Norge umiddelbart.

    I mellomtiden må man også ha en trener, men der er vi mer uenige enn vi er ift sparkingen av Uwe i sin tid.

    Kommentar

    • trigz
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Jan 2004
      • 7092

      Opprinnelig skrevet av Rune
      Andersson har vært involvert i 24 kamper
      "Frisk" betyr fri for skadeplager. Johan har hatt problemer med hofta i flere år, og spilte med smerter i størsteparten av vårsesongen.
      Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

      Kommentar

      • superbøffel
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Aug 2005
        • 5611

        Opprinnelig skrevet av Totti21
        Som vel er den eneste trenersparkingen de siste årene de fleste her inne har forstått lite av når det skjedde og i ettertid. Uwe var ett varp for en klubb som oss, og med en personlighet, vinnervilje og en tilnærming til fotballspillet som få spillere faktisk har. Det er ikke tilfeldig at han har lyktes som trener, men mellom hver Uwe er det mange eks-spillere som ikke har det som trengs for å gå rett inn i en jobb som trener i Tippeligaen.

        Det er definitivt en drøm at man skal klare å utvikle trenere fra egne rekker, men dette tar like mye tid som å utvikle egne spillere. Man får ikke frem de store talentene ett år etter at man starter satsingen, men ser kanskje resultatene av det 5-6 år senere.
        I dag er det vel ikke mange LSK spillere som sitter på benken og følger godt nok med på kampen til at de en gang kan gjenfortelle hvordan scoringene kom. Alex Ferguson sa tidlig at blant annet Ole Gunnar Solskjær kom til å bli en god trener, fordi han brukte hvert minutt på benken til å forberede seg på hvordan han kunne lyktes hvis han kom inn.

        Spillere som ønsker å bli trenere etter spillerkarrieren bør få satse på dette, og få dekt trenerutdanning igjennom klubben. I tillegg er det sikkert nok av lag i LSK og i samarbeidsklubbene som helt sikkert vil takke ja til å få hjelp og støtte fra LSK spillere som ønsker å utvikle seg til å bli trenere. De trenger å øve masse på på ett lavere nivå før de har noe med elitelagene å gjøre. Jeg har selv vært på trenerkurs med spillere som kommer rett fra spill i Tippeligaen, og man kan trygt si at det er ett fåtall av disse som er modne for å trene ett lag på de tre øverste nivåene i Norge umiddelbart.

        I mellomtiden må man også ha en trener, men der er vi mer uenige enn vi er ift sparkingen av Uwe i sin tid.
        Da virker det jo bare rett og rimelig at vi lar en trener med under 10-års erfaring som topptrener og 3. keeper plassen i Halmstad øve seg her hos oss.
        Enøyd i de blindes dal.

        Kommentar

        • Totti21
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Mar 2004
          • 3500

          Opprinnelig skrevet av superbøffel
          Da virker det jo bare rett og rimelig at vi lar en trener med under 10-års erfaring som topptrener og 3. keeper plassen i Halmstad øve seg her hos oss.
          Som med andre ord er en av de desidert mest meriterte og erfarne trenerne i hele Tippeligaen. Hva han gjorde som spiller interesserer meg ikke i det hele tatt. Det finnes spillere som har vunnet alt av trofeèr, men som aldri har sett en kamp de ikke selv har spilt i en gang. På samme måte finnes det fantastiske trenere som ikke klarer å trikse tre med en fotball.
          Spillererfaring kan gi deg ett tidlig fortrinn i form av respekt i en spillergruppe, men gir deg veldig lite annet om du ikke har vist interesse for det.

          Kommentar

          • Rune
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Aug 2008
            • 1229

            Opprinnelig skrevet av trigz
            "Frisk" betyr fri for skadeplager. Johan har hatt problemer med hofta i flere år, og spilte med smerter i størsteparten av vårsesongen.
            Pussig. Allerede 5. Mars påsto han selv at han var smertefri, men det var sikkert feil.

            Jeg er ganske positiv til Magnus Haglund, men jeg synes faktisk at maimåned trekker i negativ retning. Det var en udugelig måned, som ikke var lsk verdig.
            "Wax on, wax off!" (Mr. Miyagi, 1984)

            Kommentar

            • superbøffel
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Aug 2005
              • 5611

              Opprinnelig skrevet av Totti21
              Som med andre ord er en av de desidert mest meriterte og erfarne trenerne i hele Tippeligaen. Hva han gjorde som spiller interesserer meg ikke i det hele tatt. Det finnes spillere som har vunnet alt av trofeèr, men som aldri har sett en kamp de ikke selv har spilt i en gang. På samme måte finnes det fantastiske trenere som ikke klarer å trikse tre med en fotball.
              Spillererfaring kan gi deg ett tidlig fortrinn i form av respekt i en spillergruppe, men gir deg veldig lite annet om du ikke har vist interesse for det.
              Gratulerer. Å påstå at 10-15 med toppfotball ikke gir kunnskap om fotball er mildt sagt fantastisk.

              De trenerne som ikke har solid erfaring selv og som lykkes er unntakene heller enn regelen.
              Enøyd i de blindes dal.

              Kommentar

              • Børge
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Sep 2013
                • 2558

                Du behøver ikke å ha vært hest for å være travtrener.
                Sint og tverr på felt N

                Kommentar

                • Totti21
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Mar 2004
                  • 3500

                  Opprinnelig skrevet av superbøffel
                  Gratulerer. Å påstå at 10-15 med toppfotball ikke gir kunnskap om fotball er mildt sagt fantastisk.

                  De trenerne som ikke har solid erfaring selv og som lykkes er unntakene heller enn regelen.
                  Jeg sier at det ikke nødvendigvis trenger å ha en sammenheng. Det er veldig mange profesjonelle fotballspillere som ikke ser en fotballkamp utenom det de spiller selv, og enda færre som faktisk har en mening eller interesse om hvordan fotball skal spilles. Bjørn Bergmann Siguardsson er vel en av mange eksempler på dette. Han uttalte jo følgende i fjor:

                  - Men du er egentlig ikke interessert i fotball?

                  - Ikke i det hele tatt. Jeg følger ikke med og har ikke spesielle favorittlag, andre enn Lillestrøm og IA Akranes, som jeg kom fra. Når det kommer fotball på TV, bytter jeg kanal. Eller setter på en film eller noe sånt.

                  - Men Lise, kjæresten min, liker å se fotball på TV noen ganger, forteller han, og legger til:

                  - Hun er Rosenborg-fan.

                  Og akkurat det ble litt spesielt i årets første hjemmekamp på Åråsen, da LSK ledet 2-1 og mistet seieren da Mikael Dorsin scoret for Rosenborg tre minutter på overtid.

                  - Hun kom til kampen med Rosenborg-skjerf, og brukte min billlett! Så hun var glad for utligningen. Men hun sa etter kampen at vi hadde fortjent å vinne.

                  - Har du aldri vært interessert i fotball?

                  - Nei, jeg bare spilte selv. Men jeg så brødrene mine spille, det syntes jeg var gøy. Og jeg følger litt med på dem, forteller han


                  Sånn er det jo innenfor mange andre områder også.

                  PS: Topp 4 i Premier League akkurat nå

                  Arsenal - Arsene Wenger (12 kamper på høyeste nivå i Frankrike
                  Liverpool - Brendan Rodgers (Noen ungdomskamper for Reading før han la opp som 20-åring pga skade)
                  Tottenham - Andre Villas Boas (Ingen spillerkarriere)
                  Chelsea - Jose Mourinho (Noen kamper for reservelaget til Rio Ave der faren var trener)

                  Dette er ikke noe bevis på det ene eller andre, men gode trenere trenger definitivt ikke ha noen solid spillerkarriere for å lykkes som trener. De kommer riktignok litt enklere frem med navnet sitt enn de som tar den lange, tunge fotballfaglige veien.

                  Kommentar

                  • Herman
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Feb 2010
                    • 1101

                    Topp 3 i Allsvenskan:
                    Rikard Norling - 4 kamper for Brommapojkarna
                    Mikael Stahre - Ingen spillerkarriere
                    Roar Hansen - Ingen profesjonell spillerkarriere (spilte 7. div i Sverige bl.a.)

                    Topp 3 i danske Superligaen:
                    Glenn Riddersholm - Ingen profesjonell spillerkarriere
                    Niels Frederiksen - Ingen profesjonell spillerkarriere
                    Ove Christensen - Ingen profesjonell spillerkarriere

                    Er alle disse unntak, reka?
                    Twitter

                    Kommentar

                    • trigz
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Jan 2004
                      • 7092

                      Opprinnelig skrevet av Rune
                      Pussig. Allerede 5. Mars påsto han selv at han var smertefri, men det var sikkert feil.
                      Da husker du i beste fall selektivt. Det var jo en nesten ukentlig føljetong i RB om Johan og småplager.
                      Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                      Kommentar

                      • superbøffel
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Aug 2005
                        • 5611

                        Opprinnelig skrevet av Børge
                        Du behøver ikke å ha vært hest for å være travtrener.
                        Korrekt, men jeg tipper det hjelper å ha vært kusk?

                        Hvor mange fotballtrenere har vært en fotball?
                        Enøyd i de blindes dal.

                        Kommentar

                        • Børge
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Sep 2013
                          • 2558

                          Opprinnelig skrevet av superbøffel
                          Korrekt, men jeg tipper det hjelper å ha vært kusk?

                          Hvor mange fotballtrenere har vært en fotball?
                          Ordet du leter etter, er Sulky. Da ville du fått en analogi med fotball.

                          Merker meg at Haglund fortsatt topper lista til MFF over kandidater. Elfsborg nevnes også som mulig ny arbeidsgiver. Ref nyhetstråden.
                          Sint og tverr på felt N

                          Kommentar

                          • andersmm
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Aug 2006
                            • 5764

                            Opprinnelig skrevet av Børge
                            Elfsborg nevnes også som mulig ny arbeidsgiver. Ref nyhetstråden.
                            Og jeg som trodde at både klubb, supportere og media i Borås feiret med blötkake da det ble klart at Haglund forlot Elfsborg i 2011...
                            "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

                            Kommentar

                            • Gjest

                              Jeg Tror ikke MH er trener for LSK i 2014. Han vil nok tilbake til sverige..og for meg er det helt greit.

                              Kommentar

                              • fjacob82
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Sep 2005
                                • 1507

                                Opprinnelig skrevet av daf
                                Jeg Tror ikke MH er trener for LSK i 2014. Han vil nok tilbake til sverige..og for meg er det helt greit.
                                Spørsmålet er da igjen hvem skal overta? Vi må da få inn en trener som kan videreutvikle det MH stod for. Begynner jo tross alt å se tegn på godt spill.
                                blir MH, og vi får inn en klasse-spiss til neste sesong så tror jeg vi kan klatre voldsomt på tabellen. Problemet der er selvfølgelig at vi ikke har noen penger å bruke på en spiller.
                                Alle man hopper, hopper for fugla. Lillestrøm Lillestrøm, Lillestrøm Lillestrøm, Lillestrøm Lillestrøøøøøm.....
                                *Brasseberget*

                                Kommentar

                                • Nosferatu
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Apr 2006
                                  • 728

                                  Opprinnelig skrevet av fjacob82
                                  ...og vi får inn en klasse-spiss til neste sesong så tror jeg vi kan klatre voldsomt på tabellen. Problemet der er selvfølgelig at vi ikke har noen penger å bruke på en spiller.
                                  Det er vel rimelig å anta at Thorstein Helstads lønnsressurs frigjøres, i alle fall. En forlengelse der ville bare vært... rart.
                                  For øvrig vil jeg tilføye at Stefan Strandberg er et mye dårligere menneske enn Ruben Gabrielsen.

                                  Kommentar

                                  • Grusom B
                                    Generalissimo Bellisimo
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Nov 2003
                                    • 6248

                                    Helstad selv skal du fort se er en kandidat til jobben om Haggis drar. For øvrig kudos til t21 som gidder å ta denne håpløse diskusjonen hvor enkelte har låst seg fullstendig og ville kalt bever for ilder om det tjente synspunktene deres. Dere vet hvem dere er. Helt greit å være uenig, men å være irrasjonelt usaklig er bare teit.
                                    Ni principe ni rey...

                                    D10S!

                                    Kommentar

                                    • heidar
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Sep 2004
                                      • 2128

                                      Blir vel nedrykk med Smerud tenker jeg
                                      En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.

                                      Endelig er mørketida over.

                                      Kommentar

                                      • Dole
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Aug 2004
                                        • 1586

                                        Opprinnelig skrevet av Grusom B
                                        Helstad selv skal du fort se er en kandidat til jobben om Haggis drar. .
                                        Helstad og Tommy Berntsen hadde muligens vært en bra trenerduo

                                        Kommentar

                                        • HSft
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Dec 2004
                                          • 6082

                                          Opprinnelig skrevet av Nosferatu
                                          En forlengelse der ville bare vært... rart.
                                          I likhet med signeringa av han i førsteomgang...

                                          Kommentar

                                          Working...