Magnus Haglund

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • superbøffel
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Aug 2005
    • 5611

Opprinnelig skrevet av G-Man
    Jeg tror nøkkelen til suksess neste år ligger, som Haglund også sier, i innkjøpet av en annen type spiss i tillegg til de vi har. Vi har gode spisser, men de er veldig like, og mangelen på variasjon avsløres i kamper vi fører - og da spesielt på hjemmebane. Min oppfordring er å se utenfor Norge (og gjerne Skandinavia). Jeg tror ikke vår nye targetspiss spiller i TL pr i dag.
    Nye spillere inn i store mengder er jo det eneste som er kontinuerlig i LSK om dagen. Kjøpe, kjøpe, kjøpe. Tape, tape, tape.
    Enøyd i de blindes dal.

Kommentar

• superbøffel
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Aug 2005
      • 5611

Opprinnelig skrevet av jeykey
      Haglund må ihvertfall handle forsvarsspillere. Nå som Westerberg offisielt er borte, så må han erstattes uavhengig av om Stoor blir eller ikke. Det må også skaffes en ny midtstopper. Men det er vel targetman'en som tar oppmerksomheten regner jeg med. Vi lekker bakover enda. Har Westerberg over millionen så frigjør det noe. Regner med at det blir mange spillere på prøvespill når sesongen nærmer seg.
      Hvorfor skal Westernerg erstattes? En spiller som har bidratt null og nada trenger ikke å erstattes. Stoor derimot...
      Enøyd i de blindes dal.

Kommentar

• xeR
        Seniormedlem
        --==FORUMRUNKER==--
        • Jan 2004
        • 11206

Opprinnelig skrevet av superbøffel
        Hvorfor skal Westernerg erstattes? En spiller som har bidratt null og nada trenger ikke å erstattes. Stoor derimot...
        poenget er vel at han ønsker 2 habile backer, noe jeg er enig i.
        Det er bedre å væra døv enn vålenga.

Kommentar

• HSft
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Dec 2004
          • 6104

Opprinnelig skrevet av xeR
          poenget er vel at han ønsker 2 habile backer, noe jeg er enig i.
          Med Østli, Ruben og nå Knudtzon med erfaring på backplass i bakhånd, samt en U-landslagsspiller i Nordermoen så synes jeg ikke backup på høyrebacken er plassen vi bør investere noe særlig med penger.

Foresten herlig uttalelse av Haglund i nyhetstråden. Vi har kun én høyreback med kontrakt i 2013 og han må gå fordi "han er for god til å sitte på benken".

Kommentar

• xeR
            Seniormedlem
            --==FORUMRUNKER==--
            • Jan 2004
            • 11206

Opprinnelig skrevet av HSft
            Med Østli, Ruben og nå Knudtzon med erfaring på backplass i bakhånd, samt en U-landslagsspiller i Nordermoen så synes jeg ikke backup på høyrebacken er plassen vi bør investere noe særlig med penger.

Foresten herlig uttalelse av Haglund i nyhetstråden. Vi har kun én høyreback med kontrakt i 2013 og han må gå fordi "han er for god til å sitte på benken".
            erling er spiss, østli og ruben er midtstoppere. Jeg er tilhenger av minst mulige rokkeringer. Å splitte midtstopperparet midt i en kamp fordi vi skal bytte høyrebacken synes jeg ikke noe om. Erling er p.d.d. Vår beste spiss og skal spille spiss. Det har han fortjent.
            Det er bedre å væra døv enn vålenga.

Kommentar

• HSft
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Dec 2004
              • 6104

Opprinnelig skrevet av xeR
              erling er spiss, østli og ruben er midtstoppere. Jeg er tilhenger av minst mulige rokkeringer. Å splitte midtstopperparet midt i en kamp fordi vi skal bytte høyrebacken synes jeg ikke noe om. Erling er p.d.d. Vår beste spiss og skal spille spiss. Det har han fortjent.
              Satser på at førstevalget er klart på høyrebacken i de fleste kampene våre. Om Ruben eller Østli spiller på høyre så har vi nok minst to stoppere til å velge mellom der. Spørs om Knudtzon er noen selvskreven spiss neste sesong, Gulbrandsen og en eventuelt nysignert spiss med større ferdigheter i boksen vil nok gi han konkuranse om plassen.

Har vi ressurser til å hente en ekstra høyreback så sier jeg ikke nei takk, men om det betyr at vi må gå for en svakere spiller på høyreback, midten eller spissplass så synes jeg vi kan klare oss med de vi har i backup. Ingen krise om Nordermoen får et par kamper heller.

Kommentar

• Reyrey
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Jun 2010
                • 379

Tror ikke vi skal ta det som en selvfølge at Ruben spiller så mye neste år.. Skummel skade han har pådratt seg, desverre :/
                LSK i med- og motgang <3

Støtt FuglaTifo, SMS "KANARI TIFO" til 2401 og støtt med 30kr, eller sett inn valgfritt beløp på Kontonr: 1286.48.69740 -merk med tifo

Kommentar

• Canário
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Sep 2005
                  • 1471

Når evalueringen av sesongen skal gjøres hører det mer hjemme å "skylde" på at signeringene ikke har vært spesielt gjennomtenkte for å sette sammen et lag enn å bruke "unnskyldingen" om at det tar tid til å spille inn et lag. Det er komponeringen av laget som har sviktet i år, ikke at spillerne har fått for liten tid til å spille seg inn (eller at de har for dårlig ferdigheter). Det er ikke så rart at det ofte stopper opp på siste tredjedelen når vi blir så omstendelige at motstanderen så å si alltid rekker å gjenvinne balansen før vi får avsluttet angrepene. I høst har vi hatt en god dose av mye som har vært bra, men vi mangler det utløsende, som etter mitt syn ligger i nettopp komponeringen av laget og sammenhengene mellom spillertyper og angrepsmønstre. En targetspiss utgjør etter alle solemerker det "lille" som mangler. Som Totti21 beskriver, det er bare å se på hvor viktig Kovacs har vært for Godset i år. Det har vært stor forskjell på Godset med og uten han på banen, og det gir også et ekstra variasjonselementet å ha en stor og sterk spiss.

Spillerne skal ikke lastes for dårlig sammenheng i blant annet laguttak og angrepsmønstre. I år har vi måttet forvente at for eksempel Johan og Bjørn ikke kom til å fungere sammen (gikk i samme rom). Vi har også måttet forvente at for eksempel Helstad og Kundtzon har jobbet for å motta oppspill og jobbet like mye feilvendt som rettvendt. Vi kan imidlertid ikke realistisk forvente at dette skal være en effektiv bruk av spillertyper som dem - i hvert fall ikke på hjemmebane, og iallfall ikke når de spiller sammen på hjemmebane. Når laguttak og formasjon sitter, flyter det litt av seg selv fordi de riktige bevegelsene og avgjørelsene hele tida kommer av den naturlige rytmen man får i spillet av å ha truffet godt, og ved at man følger sine instinkter på banen. Dette har vi sett lite av i år, og det er fordi konstellasjonene (spesielt på topp) har vært krise i hele år. For eksempel fulgte Johan og Bjørn deres "naturlige insikter" for hvilke rom de oppsøkte, selv om det garantert sto noe annet i kampplanen.

Får vi inn en god targetspiss, og dyrker det som har vært bra i høst, så kan dette laget bli kanon. Det skal sies at det er lenge siden vi har brukt ballen og spilt oss så mye gjennom midten som vi har gjort i år. Mot Haugesund spilte vi blant annet oss pent ut flere ganger, og hadde mye angrep gjennom midtbanen til vi kommer til 16-meteren. (Hadde vi satt en av de flere store sjansene vi skapte, hadde selvsagt de fleste hatt en bedre oppfatning av kampen). At det stopper opp ved 16-meteren har selvfølgelig med at vi mangler en ordentlig boksspiss som kan fleske inn noen baller, og kan ta litt plass og oppmerskomhet. Det kan forhåpentligvis sammenlignes litt med de små justeringene som skulle til før vi fikk inn Clayton Zane i 2001. Vi hadde tapt "alle" treningskampene før sesongen (0-4 mot Molde uka før seriestart), og hadde begynt med blant annet 0-0 hjemme mot Bryne, før det lille forløsende kom med Zane og "flyten" og de "naturlige iniatitivene og bevegelsene" ble bedre...

Kommentar

• GIFKanari
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2009
                    • 8243

Teft på spillermarkedet, det er den vi må finne. Den teften Godset og TIL har. Den er vi også nødt til å ha for å kunne hevde oss i toppen. Haglund og Bjarmann må bli en samkjørt enhet og ha full oppbakking fra en samlet ledelse. Finne vår stil, finne spillertypene. Finne vår Kovacs, Johansen og Forren. At Deila og Flo er vanvittig flinke til å hente de riktige erfarne spillerne er en ting, men det viktigste er gullet de finner der ingen andre ser. Som i Johansen og Konradsen. Henta foran 2011 og dominerte TL 2012. Gull, eller sølv for å være nøyaktig, til prisen av plastikk. Denne teften er Godset, sammen med TIL, aleine om i norsk fotball ressurserne tatt i betraktning. Og alt bunner i en selvsagt tro og trygghet på det man driver med. En definert spillestil. "Vi skal ut og dominere på hjemmebane", sa Høgmo med største selvfølgelighet før møtet mot oss på Alfheim. For meg ett av øyeblikkene fra denne sesongen som jeg klarest sitter igjen med. Og vi ble pissa på fra start.

Slik Deila, Høgmo og Solskjær fremstår forklarer deres suksess, og er mye av dette hører man også gjengitt i Haglund i dette intervjuet. Og den forklarer også langt på vei RBKs problemer. Klubben med de suverene ressursene som fortsatt sliter med Eggen-spøkelset og dertil en spak hovedtrener. Den eneste selvfølgen på brakka er faktumet at ingen kan måle seg med syvende far i huset, klubbens sjel. Alle trekker ikke i samme retning.

Jeg tror Haglund er riktig mann for å få vinnerkulturen inn i veggene på Åråsen. Jeg er langt mer usikker på om Bjarman fyller rollen som sportsdirektør og at han kan være den sidekick'en svensken trenger.

Som Flo er for Deila.
                    Last edited by GIFKanari; 23.11.2012, 00:59.

Kommentar

• reka
                      Seniormedlem
                      --==FORUMRUNKER==--
                      • Aug 2005
                      • 13278

Opprinnelig skrevet av GIFKanari
                      Jeg tror Haglund er riktig mann for å få vinnerkulturen inn i veggene på Åråsen. Jeg er langt mer usikker på om Bjarman fyller rollen som sportsdirektør og at han kan være den sidekick'en svensken trenger.
                      Hæ?!?
                      Haglund = taperkultur. Fått fyken fordi han ikke vinner. Taper taper taper i sin nye klubb. Bortforklarer at han har mislykkes.

Bjarmann=LSK sjela og siste rest av vinnerkultur i klubben. Har gjort akkurat det han skal. Vi fikk talenter under Berg. Vi har i 2012 fått landslagsspilllere og etablerte stjerner som Haglund åpenbart trenger.

Kommentar

• *46*

Opprinnelig skrevet av reka
                        Hæ?!?
                        Haglund = taperkultur. Fått fyken fordi han ikke vinner. Taper taper taper i sin nye klubb. Bortforklarer at han har mislykkes.
                        Nevn en trener eller et lag i Allsvenskan som gjorde det bedre enn Haglund i de årene han var ansatt. "Haglund = taperkultur" er ord du kan tygge i deg, for det henger ikke på greip. Jeg kunne sikkert skrevet en lang avhandling om Allsvenskan de siste årene om hvem som presterte og klarte/ikke klarte å gjenskape sist års suksess. Kortversjonen er at Haglund sitt lag var det beste laget i Allsvenskan sammenlagt over de årene Haglund trente dem. Lenartsson tok over en god stall, fikk 2 poeng mer enn hva Haglund fikk sist år, kun 1 poeng på naturgress og ledet knapt nok serien de siste 15 kampene med unntak av de aller siste rundene. Faktum er at manskapet og Lenartsson med knappest mulig margin presterte bedre enn Haglund i 2011.

Kommentar

• reka
                          Seniormedlem
                          --==FORUMRUNKER==--
                          • Aug 2005
                          • 13278

Opprinnelig skrevet av *46*
                          Kortversjonen er at Haglund sitt lag var det beste laget i Allsvenskan sammenlagt over de årene Haglund trente dem. Lenartsson tok over en god stall, fikk 2 poeng mer enn hva Haglund fikk sist år, kun 1 poeng på naturgress og ledet knapt nok serien de siste 15 kampene med unntak av de aller siste rundene. Faktum er at manskapet og Lenartsson med knappest mulig margin presterte bedre enn Haglund i 2011.
                          Rart at Elfsborg lot ham gå to år før kontrakten utløp. Lennartsson vant Allsvenskan på første forsøk. Uten unnskyldninger.

Hvorfor brøt Elfsborg kontrakten? Det må du nesten svare på.

"Vinnerkultur" kan vel ikke defineres bedre enn når Lennartsson tar det samme laget til gull. Det samme laget som Haglund ikke klarte å få tilbake på toppen av pallen på 6 år. 6 forsøk er litt for mye til å være tilfeldig, noe jeg mistenker at Elfsborg ledelsen også har forstått.

Haglund har i LSK hatt et lag nær sagt hvem som helst kunne fått til å prestere. Allikevel er det umulig å få øye på hans bidrag. Tvert i mot har hyppige rokkeringer (noe han selv innrømmer), med unntak av enkelte spillere som har fått klippekort uten å prestere, helt åpenabrt bidratt til at vi har gått på unødvendige tap. Er sikker på at klubben hadde tatt flere poeng ved å trekke lodd om hvem som skulle starte.

Kommentar

• *46*

Opprinnelig skrevet av reka
                            Hvorfor brøt Elfsborg kontrakten? Det må du nesten svare på.

"Vinnerkultur" kan vel ikke defineres bedre enn når Lennartsson tar det samme laget til gull. Det samme laget som Haglund ikke klarte å få tilbake på toppen av pallen på 6 år. 6 forsøk er litt for mye til å være tilfeldig, noe jeg mistenker at Elfsborg ledelsen også har forstått.
                            Er det gitt at det var Elfsborg og ikke Haglund som brøyt kontrakten? Var ikke mye vondt blod mellom partene.

Lennartson tok det tilnærma samme laget til gull - noen nye spillere var det. Og forskjellen? Dem tok to fattige poeng mer med Lennartsson enn Haglund.

Din defenisjon av taperkultur er altså 1 gull etterfulgt av 1 sølv, 2 bronse og 2 fjerdeplasser? En bedre statistikk i Allsvenskan de siste årene finner du ikke over det tidsrommet, men det teller kanskje ikke? Man skal ta gull hvert år eller så er man ikke noe til kar?

Kommentar

• Bibaboy
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Mar 2008
                              • 712

Er det gitt at det var Elfsborg og ikke Haglund som brøyt kontrakten? Var ikke mye vondt blod mellom partene.

Lennartson tok det tilnærma samme laget til gull - noen nye spillere var det. Og forskjellen? Dem tok to fattige poeng mer med Lennartsson enn Haglund.

Din defenisjon av taperkultur er altså 1 gull etterfulgt av 1 sølv, 2 bronse og 2 fjerdeplasser? En bedre statistikk i Allsvenskan de siste årene finner du ikke over det tidsrommet, men det teller kanskje ikke? Man skal ta gull hvert år eller så er man ikke noe til kar?
                              Det er vel betimelig å spørre seg hva slags spillermateriale man har til rådighet. Slik jeg har forstått det fikk Haglund veldig gode kår å jobbe i både med hensynt til ressurser og spillemateriale, og hadde allsvenskans beste tropp. Og slik Haglund har fremstått i år i LSK minner det svært lite om vinnerkultur.
                              Fugla Forever

Kommentar

• *46*

Opprinnelig skrevet av Bibaboy
                                Det er vel betimelig å spørre seg hva slags spillermateriale man har til rådighet. Slik jeg har forstått det fikk Haglund veldig gode kår å jobbe i både med hensynt til ressurser og spillemateriale, og hadde allsvenskans beste tropp. Og slik Haglund har fremstått i år i LSK minner det svært lite om vinnerkultur.
                                Hvilket spillematriell tror du de andre lagene i Allsvenskan hadde? Å snakke utelukkende om hva Elfsborg hadde utenom å se på hva de andre stilte med, er meningsløst. Man må analysere totalen, ikke bare trekke ut de fragmentene man selv synes passer med virkligeten.

Laget til LSK har ikke fremstått bra, men tror man virkelig det at bare man putter inn en ny trener, en drøss med nye spillere og så er det bare å vri en bryter rundt etter 4 år nederst i gjørma? I såfall har man ambisjoner som ikke henger på greip med virkeligheten - virkligheten er tyngre å snu etter så mange år med motgang.

Kommentar

• jeykey
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Sep 2012
                                  • 452

Hvilket spillematriell tror du de andre lagene i Allsvenskan hadde? Å snakke utelukkende om hva Elfsborg hadde utenom å se på hva de andre stilte med, er meningsløst. Man må analysere totalen, ikke bare trekke ut de fragmentene man selv synes passer med virkligeten.

Laget til LSK har ikke fremstått bra, men tror man virkelig det at bare man putter inn en ny trener, en drøss med nye spillere og så er det bare å vri en bryter rundt etter 4 år nederst i gjørma? I såfall har man ambisjoner som ikke henger på greip med virkeligheten - virkligheten er tyngre å snu etter så mange år med motgang.
                                  Nannskog har påpekt at de hadde det soleklart beste laget.

Man kan jo spekulere om brytern ble skrudd av etter de første kampene, og spesielt kampen på Rosenborg?
                                  "Jeg hater søpla så intenst at jeg ikke kan spille med Korea på civilization fordi de er røde og blå."
                                  - Sitat Grusom B

Kommentar

• *46*

Opprinnelig skrevet av jeykey
                                    Nannskog har påpekt at de hadde det soleklart beste laget.
                                    Jeg ville ikke vært så bastant på det. Helsingborg, Kalmar og MFF har hatt veldig sterke lag i den perioden. IFK Göteborg også. Men dette blir vel veldig off-topic?

Etter kampen mot RBK, tror jeg ganske så mange dårlige følelser fra 2011 kom tilbake og spredde seg i gruppa. En ræva bortekamp mot ODD og en tidlig smell mot VIF hjemme var neppe god medisin.

Kommentar

• glasgow
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Jan 2007
                                      • 1252

Jeg syntes det er greit at Haglund får 1 år til.
                                      Men nå får han faan meg komme med en målsetning for 2013.
                                      Får vi en "targetspiss" og en back bør LSK kjempe om topp 5 i 2013. Uansett og Hauger og Stoor forsvinner.
                                      Har ikke Haglund tro på dette selv, får han finne på noe annet.

Kommentar

• reka
                                        Seniormedlem
                                        --==FORUMRUNKER==--
                                        • Aug 2005
                                        • 13278

Hva Haglund foretar seg nå interesserer meg midt i ryggen. Vi har hatt et år på å vurdere hans innsats. Under ett er jeg ikke i tvil om at dette er en hyggelig person, en grei trener og at hans tidligere lag har spilt underholdende, om enn ikke særlig effektiv fotball. Resultatene er imidlertid krystallklare.

Det som provoserer er når han blir fremstilt som en bærer av vinnerkultur - og i nær samme setning blir det stilt spørsmål ved om Bjarmann kan være hindrende for utviklingen av samme vinnerkultur i LSK.

Jeg forstår at det blir å gripe etter halmstrå om man skal beholde noen tro på Haglunds prosjekt i klubben. Men å omtale den tragedien vi har fått servert i år med publikumssvikt, hjemmetap, pinlige tap mot lett motstand og desperate innkjøp av gamle landslagsspillere som en "vinnerkultur" gjør meg dårlig. Når skylda for denne dritten vi har fått i år attpåtil forsøkes skøvet over på LSK-bautaen Bjarmann spyr man.

Beklager at jeg ble forbanna.

Kommentar

• trigz
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Jan 2004
                                          • 7135

Jeg ville ikke vært så bastant på det.
                                          En kan lytte til det som har blitt sagt, skrevet og ment om Haglunds Elfsborg av det som rører seg i svenske medier, eller en kan velge å synse fritt i motsatt retning. Det blir meningsløst å diskutere på det grunnlaget.

Jeg tipper 2013 blir et nytt år med bortforklaringer og dårlig fotball. Det er vel oppskrevet og vedtatt at vi har topp-fem eller topp-seks som mål, noe er et slapt mål, med tanke på laget vi har. Haglund får vel nå uansett forlenget tillit, så vi kan ikke annet enn å håpe at alt går bra. Men jeg tviler meget sterkt.
                                          Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

Kommentar

Working...