Magnus Haglund

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • trigz
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jan 2004
    • 7092

    Jeg er tildels enig med Fugl1120: Andreomgang var meget bra, og da så vi mye av det samme spillet som mot Start. Ekstremt høye backer og hurtige vendinger, slik at vi hadde muligheter for doblinger på begge kantene. Åpenbart at det ble coachet godt i pausen, men hva ble sagt før kampen? Førsteomgang var meget tam, nok en gang.

    Gir Haglund kred for valget av Johan på venstreback, det var smart og modig. Står fremdeles på at vi mangler den rette spisstypen. Tipper det er 50/50 om Haglund får ny kontrakt eller ikke. Et stort aber mot ham er fremdeles at han er pregløs og mangler karisma, og jeg tror dessverre ikke at resultater alene er nok til å få publikum tilbake til Åråsen.
    Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

    Kommentar

    • superbøffel
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Aug 2005
      • 5611

      Opprinnelig skrevet av Fugl1120
      Å diskutere fotball med en som kun ser på hvilket felt som er krysset av i tippekupongen er relativt uinteressant. Sammenligner man hjemmekampen mot Sogndal i fjor hvor vi tok 3 poeng mot årets, er vi milevis bedre i dag. Du har for lengst sett deg i blind på at spillet til enhver tid alltid er ræva under Haglund og hvor de gangene vi fører matchen eller vinner skyldes det flaks eller dårlig motstand. Da blir forutsetningene for en diskusjon håpløse.
      Snakk om å ta mannen og ikke ballen. Men, siden du legger deg på den linja: det er rimelig meningsløst å diskutere fotball med noen som med lys og lykter leter små fremganger dom kan unnskylde begredelighetene vi blir servert fremfor å tørre å sette fokus på det som faktisk betyr noe: antall sjanser vi skaper, antall mål vi scorer og hvor mange kamper vi vinner.

      Vi spiller en fotball totalt blottet for gjennomslagskraft, få eller ingen hurtige overganger og null trykk i boksen på dødball og innlegg. I dag spiller vi en griseheldig uavgjort på fuckings Sogndal (tør jeg minne om at vi filmet oss til et straffespark) og du er fornøyd? Gratulerer.

      Det er lett å bli blendet av posession og småfikse trekk, men det fjerner ikke hovedproblemet under Haglund: alt vi gjør går latterlig sakte og er pissenkelt å forsvare seg mot.
      Enøyd i de blindes dal.

      Kommentar

      • GIFKanari
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2009
        • 8243

        Ålesund ligger på fjerdeplass, her må du nok ta en ny titt på tabellen. Molde med høy possession og evne til å styre kamper hentet to seriemesterskap. Man mistet sentrale spillere, først og fremst en spillende stopper og en toppscorer, og fikk problemer. Man ble nødt til å justere måten man spilte på, vi så et resultat av det i dag.

        LSK tviholder på en stil med ekstremt lavt tempo og for dårlig pasningskvalitet til å sette motstandere under press som skaper sjanser. LSK får ikke det psykologiske overtaket av ballinnehavet som er nødvendig fordi dyktigheten ikke er der. Kombinasjonene som sitter er unntaket og langtifra regelen.

        Eller er jeg enig i mye, jeg vil se et LSK som styrer kamper. Det skal ikke være noe alternativ for klubber med ambisjoner.

        Kommentar

        • reka
          Seniormedlem
          --==FORUMRUNKER==--
          • Aug 2005
          • 13277

          Folk vil ikke ha det som blir servert på åråsen. Ingen som kommer for å se Vaagan-Moen berge poeng på tvilsomme straffer.

          Kommentar

          • knut
            Make knut Great Again
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Dec 2006
            • 9463

            Opprinnelig skrevet av *46*
            På 5 hjemmekamper har LSK 2-2-1. Er det så forbanna dårlig? Greit å sjekke talla først.

            Jeg har faktisk fått mer trua på Haglund nå i vår. Synes det begynnere å ligne noe.
            Mer tru på Haglund i vår? Kontra hva? Fjoråret som jeg tok med i "talla mine"?

            Økonomien er skrall. Bollysalget er eneste positive.

            Hadde jeg sett Haglund sin plan, hadde jeg ikke kicka. Men det virker som om alt går på hell og fromme. Haglund bare trekker folk opp av Pokeballen sin og satser på enkeltmannsprestasjoner.

            Nå er ikke jeg den mest fotballfaglig sterke; men jeg aner ikke hvordan LSK spiller fotball.

            Kommentar

            • GIFKanari
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Apr 2009
              • 8243

              Opprinnelig skrevet av *46*
              På 5 hjemmekamper har LSK 2-2-1. Er det så forbanna dårlig?
              Kort oppsumemrt, ja. Åtte poeng på fem kamper hjemme er hverken godt nok for bunnlag eller topplag.

              Kommentar

              • Fugl1120
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Sep 2005
                • 3528

                Opprinnelig skrevet av trigz
                Gir Haglund kred for valget av Johan på venstreback, det var smart og modig. Står fremdeles på at vi mangler den rette spisstypen. Tipper det er 50/50 om Haglund får ny kontrakt eller ikke. Et stort aber mot ham er fremdeles at han er pregløs og mangler karisma, og jeg tror dessverre ikke at resultater alene er nok til å få publikum tilbake til Åråsen.
                Vi var slettes ikke så verst spillemessig i 1 omgang, selv om 2 omgang var bedre. Vi styrer matchen i begge omgangene, men skilles ved at vi får et bedritent mål i mot i 1 omgang hvor Østli ikke er med på notene. Deretter faller vi noen hakk og slipper inn et kjipt dødballmål. Likevel er vi langt bedre enn Sogndal i banespillet. Forøvrig helt enig med deg i at vi mangler en kvalitetsspiss, Fredrik er ikke i nærheten av nivået vi trenger for å hevde oss i toppen, dessverre.

                Opprinnelig skrevet av GIFKanari
                Ålesund ligger på fjerdeplass, her må du nok ta en ny titt på tabellen. Molde med høy possession og evne til å styre kamper hentet to seriemesterskap. Man mistet sentrale spillere, først og fremst en spillende stopper og en toppscorer, og fikk problemer. Man ble nødt til å justere måten man spilte på, vi så et resultat av det i dag.

                LSK tviholder på en stil med ekstremt lavt tempo og for dårlig pasningskvalitet til å sette motstandere under press som skaper sjanser. LSK får ikke det psykologiske overtaket av ballinnehavet som er nødvendig fordi dyktigheten ikke er der. Kombinasjonene som sitter er unntaket og langtifra regelen.
                Jeg trodde sarkasmen fremgikk tydelig, men det kan selvsagt være uklart over nett. Possession er selvsagt sterkt korrelert med gode resultater. At vi styrer matcher så til de grader som vi gjør i dag tyder på at vi er på rett vei, i motsetning til i starten av sesongen hvor mesteparten av angrepene våre var polere fra Kippe på førstebevegelsen til Helstad på topp. Utviklingen er i mine øyne formidabel, og selv om vi ikke er noe Barcelona enda, er vi definitivt blitt et langt bedre lag med langt flere bevegelser foran ballfører. Lavt balltempo og dårlig pasningskvalitet er ikke en spillestil, men mangel på evner. Å omlegge den grunnleggende spillestilen i en klubb så til de grader som Haglund har gjort i LSK krever at man utvikler evner over tid. Vi har gått fra å være et lag under Erlandsen/Rösler/Nordlie-lag med power-spisser og langballer, Henning hvor vi utelukkende var gode på kontringer og fløyt på klassespillere som Björn, Nosa og Ujah, til å fremstå som et kollektiv med kollektivt angrepsspill. Nei, alle pasninger sitter ikke på lissa og ei heller sitter alle mottak. Av og til skal vi tre oss trangt gjennom midten, av og til er vi flinke til å rulle opp på kant. Vi blir bedre og bedre utover kampen, med Ringstad på venstrebacken kunne vi fått enda en del farlige sjanser som vi ikke får fra Andersson. Jeg mente før sesongstart at LSK trenger forsterkninger på én posisjon, spissplass. Det står jeg ved i dag, vi har ingen som kan trykke kula inn i nettet når vi slår legg fra kantene. Ei heller et spesielt godt oppspillspunkt. Per dags dato virker tiden moden for å gi Ohi sjansen på topp.

                Opprinnelig skrevet av superbøffel
                Snakk om å ta mannen og ikke ballen. Men, siden du legger deg på den linja: det er rimelig meningsløst å diskutere fotball med noen som med lys og lykter leter små fremganger dom kan unnskylde begredelighetene vi blir servert fremfor å tørre å sette fokus på det som faktisk betyr noe: antall sjanser vi skaper, antall mål vi scorer og hvor mange kamper vi vinner.
                Gå på mannen og ikke ballen har du gjort mot Haglund en evighet allerede. Enkelte ser på utvikling og enkelte ser på resultater. Heldigvis ser treneren på begge deler, for sultefora LSK-supportere virker kun til å se på resultater for tiden.


                Opprinnelig skrevet av reka
                Folk vil ikke ha det som blir servert på åråsen. Ingen som kommer for å se Vaagan-Moen berge poeng på tvilsomme straffer.
                Dersom du er av den oppfatning av at det bare er å trykke på en knapp så fremstår LSK som et topplag, kan du gjerne leve i den illusjonen. Å etablere et topplag i norsk fotball krever et solid stykke arbeid over tid. Alternativløsningen som blir presentert på dette forumet er å ansette Ståle Solbakken. Mannen som ikke har utretta en dritt i de siste to klubbene han har vært i. Arne Erlandsen som har samla et solid antall middelmådige resultater med unntak av 2001-sesongen. LSK under Magnus Haglund er et annerledes LSK enn vi har sett de siste 15 åra. Det visste de som ansatte han før 2012-sesongen og jeg håper det utviser forståelse for at det tar tid å gjøre en så fundamental endring av spillestil.
                Lauken er vår venn!

                Kommentar

                • GIFKanari
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Apr 2009
                  • 8243

                  En statistikk jeg kunne drept for å få tak i er hvor på banen ballen befinner seg mest når LSK spiller fotball, spesielt da på Åråsen.

                  Kommentar

                  • GIFKanari
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2009
                    • 8243

                    Opprinnelig skrevet av Fugl1120
                    Lavt balltempo og dårlig pasningskvalitet er ikke en spillestil, men mangel på evner.



                    Jeg har da heller aldri hevdet noe annet, det er selve poenget. Vi er overhode ikke i nærheten av å mestre en stil med så ekstremt lavt tempo. I norsk fotball, kanskje mer enn noe annet sted, er det kamikaze-fotball. Som du selv hevder, vi må ta ting i etapper, vi kan ikke hoppe fra A til Å spillemessig i et jafs. Men slik er det nå i stor grad med Haglund, blant annet med så like spillere sentralt som Mjelde og Riise er det en umulighet, noe må skje.

                    Og ting kan gjøres fordi vi faktisk har spillere som kan bekle flere posisjoner, vi kan i langt større grad utnytte det til vår fordel. Slik det er nå blåser vi i stor grad opp våre mangler.

                    Kommentar

                    • Xavi
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • May 2008
                      • 1275

                      Fryktelig mange som har veldig urealistiske forventninger. Virker som de bare ser bort fra de 5 siste årene med bunnstrid.

                      Ny trener inn nå betyr ny stil som skal drilles inn, og resultatene vil utebli. 6 måneder senere og maset om at trenern skal gå begynner på igjen. Lag som resirkulerer trenere hvert år/annet år har en tendens å rykke ned til slutt. Köln, Wolverhampton, QPR.

                      Jeg deler oppfatning med Fugl, og ser klar fremgang i laget fra ifjor.
                      Syvende generasjons Lillestrømling. LSK er i blodet.
                      Anders, Tidligere styremedlem KFL

                      Kommentar

                      • DoubleHi5
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Nov 2011
                        • 4112

                        Merkelig at en del her inne er fornøyd med at vi blir pissa på i én av omgangene i hver eneste kamp. Jeg forventer mer.

                        Noen snakker om at vi "kjører kampen" også i 1. omgang i går. Unnskyld meg, men å si det blir for meg komisk!

                        Petter Vaagan Moen sier til lsk.no: - En tafatt og begredelig 1. omgang. Vi blir stående og spille fotball.

                        Jeg er enig med Petter.
                        Elska þetta félag

                        Kommentar

                        • *46*

                          Opprinnelig skrevet av DoubleHi5
                          Petter Vaagan Moen sier til lsk.no: - En tafatt og begredelig 1. omgang. Vi blir stående og spille fotball.
                          Vi fleste er nok enige med PVM, men det betyr ikke at svaret på en elendig 1. omg er å sparke Haglund. Ingen er fornøyd med å spille en dårlig og en god omgang. Tror spillera må ta sin del av skylda for at dem ikke våkner og skaper virkelig trykk mot motstanderen før dem får to i ræva.

                          Kommentar

                          • dennis
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Apr 2006
                            • 872

                            Opprinnelig skrevet av *46*
                            Vi fleste er nok enige med PVM, men det betyr ikke at svaret på en elendig 1. omg er å sparke Haglund. Ingen er fornøyd med å spille en dårlig og en god omgang. Tror spillera må ta sin del av skylda for at dem ikke våkner og skaper virkelig trykk mot motstanderen før dem får to i ræva.
                            å hvem sin oppgave er det å få banket dette inn i topplokket til spillera??
                            Skjer jo kamp etter kamp, hadde dette skjedd med Uwe??

                            Kommentar

                            • DoubleHi5
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Nov 2011
                              • 4112

                              Enig i at spillerne også har et ansvar, og jeg synes det er litt bekymringsfullt at også Kaptein Petter virker rådvill og svarer "vet ikke" på spørsmålet om hvorfor det er slik. Det er likevel Haglund som er lederen for prestasjonsgruppa og det er hans ansvar å finne ut hvordan man kan forhindre at dette skjer. Han må gjøre grep, uansett om det er å bruke psykolog eller andre tiltak.

                              Når dette åpenbart er en hindring for at LSK skal ta enda et skritt i riktig retning, er det selvfølgelig også ledelsens ansvar. De må sette seg ned sammen med Haglund og finne ut om han eventuelt har de verktøyene som trengs.

                              Noen ganger, når vi sliter med å få til et godt spill (som skaper målsjanser!) og Haglund er passiv, lurer jeg på om han har en filosofi som den Marit Breivik hadde suksess med på kvinnelandslaget i håndball. Hun la opp til at spillerne selv skulle ta et stort ansvar og styre mye av det som skjedde på banen under kampens gang. På sikt kan det hende dette er smart, men vi kan ikke la kua dø mens gresset gror! Vi må ha et grunnspill og vi må ha en plan B og helst også en plan C hvis plan A ikke fungerer. Jeg skulle ønske at Haglund var MYE mer aktiv under kampene, spesielt i periodene hvor vi ikke får det til.

                              Spillet i 2. omgang i går synes jeg viser at vi har potensialet i spillergruppa til å spille god fotball langs bakken og dominere kamper mot lag som Sogndal. At vi viser det, selv med alle skadene, er en god nyhet å ta med seg! Noe som også var positivt i går, var at Haglund faktisk sendte gutta frem mot slutten av kampen for å prøve å få seiersmålet.
                              Elska þetta félag

                              Kommentar

                              • hthaug
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Nov 2004
                                • 433

                                Det som en observatør som meg legger merke til er at spillerene virker litt redde for å bryte ut av den stilen som er satt opp av Haglund. Ser det spesielt godt når vi skal sette i gang et etablert angrepsspilll fra egen halvdel, da nøler spillerene mye mer og det virker tamt og nølendes.
                                Jeg er ikke fotballfaglig sterk på noen som helst måte, men måten vi spilte på i går så fryktelig enkelt ut og det så også veldig enkelt å forsvare seg mot det. Send ballen til fofana, mist ballen ved hjørneflagget, gjenvinn høyt oppe, send på høyrekant og håp at noen kan legge inn kula der. Rinse repeat. Funker ikke høyre, sendt til fofana igjen.

                                Kommentar

                                • Lars
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Feb 2004
                                  • 6156

                                  Erlandsen-fotball tar noen uker å drille inn. Effektiv fotball som gir resultater på kort sikt. Ypperlig løsning for et lag som trenger resultater, som Kisa da de var på vei ned i 3. divisjon.

                                  Da Joe Hooley tok over LSK i 1977 spurte han ledelsen om de ville ha resultater eller bra fotball. Resultater kunne han gi på kort tid, mens bra fotball krevde betydelig lengre tid å få til. Selv ville han spille underholdende fotball, men var lojal mot ledelsen, som valgte resultater på kort sikt. Dette resulterte i en ekstrem kynisme og et dødballfokus verden sikkert ikke har sett maken til. I stedet for å trene på f.eks. frispilling bakfra, sto laget og trente på dødball i timesvis.

                                  Nå har vi tatt et valg om at vi skal spille fotball. I en klubb uten kultur for pasningsspill (bortsett fra 50-tallets herjinger), er det klart det tar lang tid. Og i tillegg måtte vi legge om til et mer direkte spill sommeren 2012, rett og slett for å unngå nedrykk i forsøket på å endre spillestil. Dette forsinket prosessen ytterligere.

                                  Nå er imidlertid ting på rett vei. Spillet mot etablert forsvar blir bedre og bedre. Utfordringen er imidlertid å omsette trykket i målsjanser. Vi er neppe gode nok til å tråkle oss gjennom midten, så gode innlegg og gode boksspillere er alfa omega. Se hvor farlig det ble når Scheel traff på innleggene i går, som på Fredriks heading over og målet til Ohi. Hadde vi hatt Ringstad på venstre i tillegg, hadde vi skapt dobbelt så mange store målsjanser. I tillegg savner vi vår beste boksspiller i Helstad, med tanke på å kunne omsette sjansene vi skaper.

                                  Burde vi hatt en bedre duellspiller på spissplass, som kunne utfylt de spissene vi allerede har? Antageligvis. Klubben har lett, men ikke funnet rett mann.

                                  Burde vi hatt bedre backup på venstre back, så vi kunne fått flere gode innlegg fra den siden i kampen i går? Muligens. Det var vel Høibråten som var tiltenkt denne rollen i år, men nå for tiden trengs han på stopperplass.

                                  For å dra en parallell til en annen klubb som har jobbet med å innføre en mer ambisiøs spillestil: Strømsgodset. I Deilas fire første sesonger hadde han resultatrekka 11-12-7-8. Og det var ikke sånn at Deila startet med en billig, ung stall. I hans første sesong hadde de spillere som Espen Johnsen, Alexander Aas, Bergdølmo, Joel Riddez, IA Olsen, Ousman Nyan, Winsnes, Komlan Amewou, Christer George, Mattias Andersson, Stian Ohr og David Nielsen. Det var først når resultatene ikke kom de første årene at denne dyre, voksne stallen måtte skiftes ut med billigere spillere.

                                  TTT. Ting tar tid.

                                  Kommentar

                                  • runarM
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Jan 2004
                                    • 565

                                    Opprinnelig skrevet av Lars
                                    Burde vi hatt en bedre duellspiller på spissplass, som kunne utfylt de spissene vi allerede har? Antageligvis. Klubben har lett, men ikke funnet rett mann.
                                    Det er i mine øyne åpenbart at dette er vår soleklart største svakhet. Det er så og si ufarlig med innlegg fra kantene, selv om de stadig vekk er i god posisjon. Unntaket er innlegg langs bakken som er det vi scorer på. Vi trenger en monsterspiss som kan vinne dueller i boksen og treffe mål med headinger.
                                    runarM

                                    Kommentar

                                    • GIFKanari
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Apr 2009
                                      • 8243

                                      Hvis vi skal spille fin-fin fotball, hvorfor ikke kommunisere det ut? Det kan bare bidra til mer ro rundt klubben slik jeg ser det, da vet i det minste alle hva de har å forholde seg til. Klubben er jo så jævla lukka!

                                      Vis litt lederskap!

                                      Kommentar

                                      • Kanariz
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • May 2005
                                        • 2507

                                        Sånn jeg så det i går så manglet vi et oppspillspunkt. Vi trilla, trilla og trilla ball på 40 meter, fant ingen åpning. Vi mangler en stor og sterk spiss i slike kamper. Kan vel ikke være så vanskelig å finne en?

                                        Kommentar

                                        • GIFKanari
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Apr 2009
                                          • 8243

                                          Opprinnelig skrevet av Kanariz
                                          Sånn jeg så det i går så manglet vi et oppspillspunkt. Vi trilla, trilla og trilla ball på 40 meter, fant ingen åpning. Vi mangler en stor og sterk spiss i slike kamper. Kan vel ikke være så vanskelig å finne en?
                                          Neida, de fant vel Zlatan 2 som ikke hadde spilt skikkelig a-lagsfotball på omtrent fem år eller noe. Det la vel lista kvalitetsmessig for hva Berg er villig til å bidra med lenger, selve klubben drives jo fra dag til dag.

                                          Kommentar

                                          Working...