Magnus Haglund

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Folke
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jun 2008
    • 5955

    11-3 er jo bare pisspreik..

    Men ang Haglund så er det jo lite som tyder på at han ikke får bli minst 1 år til, nå som laget faktisk har spilt bra fotball over flere kamper. Personlig bryr jeg meg først om mål og poeng, så om hvordan man spiller.. Men har forståelse for at de som kan fotball bedre enn meg ønsker å bygge videre på det vi har sett siste 5-6 kampene! I dag gjør Haglund etter min mening en kjempe feil, da han ikke setter inn en sentral midtbanespiller etter 2-0. Men totalt over siste kampene så ligger nok han på plussiden hos ledelsen!

    Kommentar

    • Herman
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Feb 2010
      • 1101

      Opprinnelig skrevet av knut
      Det jeg lurte på. Kan du utdype litt hvorfor? Vi er i to helt forskjellige "
      Det har jeg forklart mange ganger allerede denne sesongen, så ser ikke hvorfor det skal hjelpe å gjøre det igjen. Du kan evt se gjennom mine eldre innlegg.

      Elfsborg med tap i dag, og er nå på 6. plass. Endte aldri utenfor topp 4 under Haglund, så ser ikke ut som han skuffet så mye der som enkelte her (som ikke følger svensk fotball, selvfølgelig) skal ha det til.
      Twitter

      Kommentar

      • knut
        Make knut Great Again
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Dec 2006
        • 9463

        Opprinnelig skrevet av Grusom B
        Jeg er akkurat like for ny kontrakt som du er usaklig. For det første var det ikke én god kamp, det var fem hvorav tre var dritbra og to var gode. For det andre er det selvsagt fornuftig å sette inn en målsnik som er god på hue når du blir trykt bakover og får dødball etter dødball i mot. I de fleste andre kampsituasjoner er det selvsagt at Fofana går foran, men her var det mer bruk for Ohi, og hadde Riise sendt ballen til ham mot slutten, i stedet for å sende den inn i beina på Erling som var dobbelmarkert, kunne han avgjort kampen. Mjelde var også et godt valg, Helstad var utslitt og vi trengte aggro og energi. Erik har ikke masse fart, men han har vilje og innsats, samt en jævlig god skuddfot som også kunne blitt utslagsgivende.
        (Mjelde var den som var dobbeltmarkert, var det ikke?)

        Som jeg har sagt tidligere, så er det et vurderingsspørsmål om hvor mange gode kamper vi har spilt. Dine fem er like useriøst for meg, som min ene er for deg.

        At det var mer bruk for Ohi, er jeg totalt uenig i. Selv om Fofana var sliten og stort sett dekt av 3 mann, skapte han mye mer enn en Erling, som for dagen var veldig svak, gjorde. Så hvorfor måtte Fofana ut? Han kunne jo blitt kjørt opp som hoftefestende spiss.

        Og Mjelde for Helstad skjønner jeg fortsatt ikke. Piermayer kunne kommet inn der, eller Osvold (hadde vært veldig bra for han moralsk å få et innhopp snart).

        Og Mjelde som spiss er litt som meg når jeg skriver "lange" innlegg, det blir bare meningsløst, og dessuten har han har ikke vært aggro, energisk eller hatt Innsats - på Ståle veit hvor lenge.


        Opprinnelig skrevet av Grusom B
        Vi møtte seriens kanskje aller beste hjemmelag i dag, og nær sagt alle er blitt overkjørt der i år. Poeng før matchen hadde jeg gladelig tatt i mot, så selv om det er kjipt å kaste bort to poeng på tellefeil og grisetabbeballmist på midten, betyr ikke det at vi har rett i å restarte bitchekampanjen mot Haglund igjen nå. Grei bortekamp med en fryktelig halvtime der Viking fikk all energi i verden av dødball på dødball. Det er heller ikke Haglund sin feil at Frode og Stian leverte årsverste, de har vært blant de sikreste kortene og skal prestere bedre enn i dag.
        Bitchekampanjen gir seg aldri!
        Men nå var jeg mer interessert i om Halleluja-stemninga fortsatt var her, eller om at vi var tilbake til samme gamle murringa. Foreløpig ser det ut som Dr.Alban fortsatt er her. Så da er vel du glad?

        Kommentar

        • knut
          Make knut Great Again
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Dec 2006
          • 9463

          Opprinnelig skrevet av Herman
          Det har jeg forklart mange ganger allerede denne sesongen, så ser ikke hvorfor det skal hjelpe å gjøre det igjen. Du kan evt se gjennom mine eldre innlegg.
          Gjør det gjerne igjen, da det ikke går å finne via profilen din (burde egentlig gå vel?).

          Kommentar

          • tullebukk
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Nov 2006
            • 5446

            I det vi tar ut den eneste trusselen på kanten Fofana er vi dømt til å slippe Viking inn i kampen...Jeg kan ikke fatte hva han tenker på når han setter inn Ohi på kanten,han eier ikke fart i det hele tatt... En episode jeg beit meg merke i Ohi starta likt med en Viking back på løp etter ball på 20 meter var han parkert med 7-8 meter, nøtter ikke løpe med lange skritt når man skal spurte...Haglund jeg sulle likt og vist hva du tenkte på på dette bytte?????

            Kommentar

            • Percy Nilegård
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Dec 2003
              • 5146

              Fofana var vel så godt som tom?
              "Alltid blodsprengt"!
              Fong/Macho

              Even Nordlien

              Kommentar

              • tullebukk
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Nov 2006
                • 5446

                Opprinnelig skrevet av Percy Nilegård
                Fofana var vel så godt som tom?
                En tom Fofana er raskere en en full!!!!!! Ohi..

                Kommentar

                • Xavi
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • May 2008
                  • 1275

                  Vi sleit på dødball, da er ohi bedre. Ok bytte.
                  Syvende generasjons Lillestrømling. LSK er i blodet.
                  Anders, Tidligere styremedlem KFL

                  Kommentar

                  • Folke
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Jun 2008
                    • 5955

                    Ohi er ikke ving og dersom man mente han var rett mann, så må det i så fall gjøres rokkeringer sånn at Ohi spiller sentralt eller spiss!

                    Kommentar

                    • knut
                      Make knut Great Again
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Dec 2006
                      • 9463

                      Opprinnelig skrevet av Xavi
                      Vi sleit på dødball, da er ohi bedre. Ok bytte.
                      - "Vi har signert Thomas Piermayr fra Østerrike. Han er en sentral midtbanespiller som også kan spille midtstopper og høyreback."

                      En beskrivelse av en vi kunne satt inn hvis å slite på dødball var begrunnelsen.

                      Kommentar

                      • *46*

                        Opprinnelig skrevet av Herman
                        Elfsborg med tap i dag, og er nå på 6. plass. Endte aldri utenfor topp 4 under Haglund, så ser ikke ut som han skuffet så mye der som enkelte her (som ikke følger svensk fotball, selvfølgelig) skal ha det til.
                        9. poeng bak 1. plass. HIF, som leder, har en kamp mindre spilt. Slår Åtvidaberg Gefle hjemme i morgen, er Elfsborg på 7. plass. Garantert Haglund sin feil. Hans ettermæle som slår inn.

                        Ubestridt faktum: Elfsborg var allsvenskans beste lag i perioden Haglund trente dem. Jevnlig i Europa. Plukket medaljer jevnt. Han har begynt samme reisa i LSK. Laget spiller bedre og bedre. 2-3 forsterkninger i vinter for å styrke tropp + bredde (bedre rustet mot skader) og LSK vil være med å kjempe helt i toppen til neste år. Mye mulig det ikke blir medalje, men det kommer garantert til å bli mer gøy!

                        Kommentar

                        • DoubleHi5
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Nov 2011
                          • 4112

                          Det er stryk av Haglund at vi fortsatt er et lag i bunnstriden. Ferdig snakka. At menigheten kan være fornøyd med det, er komisk. Og trist. Trist som faen!
                          Elska þetta félag

                          Kommentar

                          • dollyholly
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Jul 2007
                            • 965

                            Opprinnelig skrevet av DoubleHi5
                            Det er stryk av Haglund at vi fortsatt er et lag i bunnstriden. Ferdig snakka. At menigheten kan være fornøyd med det, er komisk. Og trist. Trist som faen!
                            Hele klubben er klar over at vi er sårbare for skader på sentrale spillere. Det kom I mai med poengtap mot mange lag som skal være bak oss på tabellen. Faktum er at når vi stiller tilnærmet fullt lag kan vi slå hvem som helst og er alltid med I kampen om poengene. Haglund er I ferd med å sette ett system som passer våre spillere. de siste kamper har vært oppløftende og det er små marginer som skiller oss fra å være på øvre halvdel. Helstad kommer til å bli bedre for hver kamp, utrolig viktig ettersom han er en goalgetter som kan vippe kampene I vår fordel. I tillegg må jo snart PVM snart få ett formløft. Riise er I framgang, forsvaret har virkelig satt seg og Fofana må bare bli ferdig med Ramadan. Dette går garantert bra, med en mulig cupfinale som bonus.

                            Kommentar

                            • *46*

                              Opprinnelig skrevet av DoubleHi5
                              Det er stryk av Haglund at vi fortsatt er et lag i bunnstriden. Ferdig snakka. At menigheten kan være fornøyd med det, er komisk. Og trist. Trist som faen!
                              Hvem menighet? Spør du meg, er det menigheta her inne som vil tuppe han ut hvilken dag som helst. Ikke noen menighet her inne som ukritisk støter Haglund i alt.

                              Og i menigheten (eller sekten som jeg synes passer bedre - dommedagssekt) mumles det om Arne Erlandsen (tup og mæl - i grunn en redningsmann for de nærmest fortapte. God trener, men drar ikke folk tilbake på stadion) eller ropes om Ståle Solbakken (urealistisk og urealistisk - hver dag hele uka).

                              Det kommer ikke mange alternativer opp på blokka. Det snakkes flere ganger om nederlendere eller engelskmenn, men ingen har noen navn. Og stilbytte ønsker man helt sikkert, noe som vil medføre at man kan kaste de to siste årenes fremgang i Leira bak stadion.

                              Ubestridt faktum: Haglund er eneste treneren siden 2007 som gir LSK en plassering som ikke er tosifret.

                              Om man skulle ønske det gikk rask ere? Det gjør man alltid. Derimot aksepterer jeg at det tar tid, hvis man klarer å bygge et lag som gir prestasjoner over tid. Feks Tom Nordlie og hans kortsiktige prestasjoner er null verdt, så lenge man får baksmellen rett rundt svingen pga kun fokus på kortsiktige resultateter. Haglund bygger for lengre målestokk enn rundt neste sving. Passet tydligvis langt i fra alle, da man tydligvis synes en for tidlig utløsning er greit.

                              Kommentar

                              • Herman
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Feb 2010
                                • 1101

                                Opprinnelig skrevet av knut
                                Gjør det gjerne igjen, da det ikke går å finne via profilen din (burde egentlig gå vel?).
                                Du finner det nok. Det er faktisk ganske mange her inne av de som støtter Haglund som har skrevet lange og gode innlegg om hvorfor de mener Haglund er riktig mann. Dessverre drukner det gjerne i de mange innleggene imot Haglund (virker som de som er imot er litt mer aktive). At folk har ulike meninger er bare sunt, men føles ut som de fleste innleggene imot Haglund er "sett ham på bussen hjem", "faen så planløst, ass", "spiller bra, men ikke nok poeng" eller evt noen gamle artikler man har funnet fra Sverige. Det har vært voldsomt mange innlegg fra de som ikke støtter ham, men kvaliteten synes nok de fleste at er laber.

                                For meg er det tre hovedgrunner til at jeg er såpass positiv til Haglund, og ønsker å forlenge med ham for flere sesonger:

                                1) Det spillemessige. Han kom til oss med et godt rykte som en trener som sto for en ballbesittende og romantisk spillestil. Flere store skandinaviske klubber var ute etter ham under Elfsborg-perioden, og hans gode rykte og fotballfilosofi gjorde at vi klarte å få inn en spiller som Johan Andersson, som var ganske tydelig på at Haglund var en av de viktigste årsakene til klubbvalget. Vi starter fjoråret med å prøve denne ambisiøse og vanskelige spillestilen, men fikk dårlig betalt i de første kampene. Etter at det var krise på sommeren, viste Haglund at han kan tilpasse spillestil, og på høsten var vi det 5. beste laget i ligaen resultatmessig. I år har han derimot vært fast bestemt på å fortsette utviklingen av den avanserte spillestilen, for det er bare sånn vi kan bli et stabilt topplag. Hadde det ikke vært for den absurde skadeperioden i mai ville vi trolig vært helt oppe i toppen nå, og etter Tromsø-kampen har vi levert den beste fotballen under Haglunds tid. Han sa selv at det var på samme tid i Elfsborg at spillet begynte å sitte der, og det er en interessant utvikling mtp at de tok gull i hans 3. sesong. De som har litt fotballforståelse, eventuelt gidder å ta seg tid til å se kamper i opptak og analysere, vil se et lag som nå behersker de viktigste aspektene:
                                - etablert forsvar
                                - etablert angrep
                                - omstillingsfasen

                                Om man synes laget spiller bra eller ikke er selvsagt subjektivt, men tallene viser at LSK er topp 5 i antall sjanser skapt, har vunnet ballinnehavet i godt over halvparten av kampene, og vunnet sjansestatistikken i 12-13 av 18 kamper i år. Dette er hvorfor man blir oppgitt av påstander om at laget er "planløse". Hvordan man kan klage på innsatsen er for meg en gåte. I så fall anbefaler jeg å ta en titt på bortekampene mot MFK og RBK igjen. Uansett, den spillemessige framgangen er åpenbar, og klarer vi å fortsette med den vil vi trolig plukke mange poeng i høst. I tillegg kan vi fort nå en cupfinale. Er topp 6 og cupfinale en ille sesong?

                                2) Haglund som lagbygger. Det er ganske utrolig at det i et lag med såpass mange profiler, tidligere landslagsspillere og utenlandsproffer ikke har oppstått en eneste antydning til bråk eller misnøye. Tvert imot, spillerne virker superhappy og støtteapparatet er fornøyde. Jeg leste noen her inne skrive: "er det så rart da? de slipper jo å gjøre noe." Virkelig? En superproff som Petter Vaagan Moen har det tankesettet? Spar meg. Haglund er inkluderende og hyggelig (og knallhard) mot spillerne, noe som alltid vil lønne seg i det lange løp. Han har ikke kommet hit for å skaffe resultater kjapt, men for å bygge klubb. Se hva han etterlot seg i Elfsborg. Det er det vi drømmer om at han skal få til i LSK også. Men da må han få mer enn én og en halv sesong. I tillegg bør han stille hardere krav til styret om å få velge et mer kompetent støtteapparat rundt seg.

                                3. Haglund som spillerutvikler. Henning Berg fikk mye skryt for å utvikle unge spillere, men også på dette området virker Haglund langt mer dyktig. I stedet for å kaste unge spillere direkte ut i strid er han mer tålmodig, langer en fornuftig plan for hvordan utviklingen skal være, og la dem sakte men sikkert spille på seg selvtillit samtidig som det jobbes knallhardt med å forbedre deres svake sider. Det finnes flere gode eksempler:
                                - Stian Ringstad. Ble vraket til fordel for Steinar Pedersen i starten av forrige sesong, pga at sistnevne var bedre defensivt. Tok sakte men sikkert steg på høsten, og var under vårsesongen Tippeligaens beste venstreback. Ville sannsynligvis vært tatt ut til U21 EM om det ikke hadde vært for skaden i mai.
                                - Erling Knudtzon. Fikk masse spilletid under Berg, til tross for manglende prestasjoner. Slet åpenbart med selvtilliten, og undertegnede var i tvil om han hadde Tippeliga-nivå inne. Haglund tester ham som spiss og BOOM så er selvtilliten der og målene renner inn. Førstetouchet og teknikken ble enormt mye bedre, og selvtilliten og arrogansen gjorde at han også begynte å levere godt i andre posisjoner. Nå plutselig en fan-favoritt.
                                - Mathis Bolly. Juli 2012: byttes ut i pause hjemme mot Tromsø etter en helt grusom førsteomgang, der en TIL-kompis sender melding og sier "Bolly må være Tippeligaens dårligste spiller." Januar 2013: Bolly solgt til Bundesliga, og scorer mot Bayern.

                                I tillegg kan man nevne Ruben som gikk fra å være en middels potet til å bli en vanvittig spennende stopper. Kunne fort vært i 11eren i år om det ikke hadde vært for skaden. Björn begynte plutselig å score de målene som gjorde at han ble solgt til utlandet (nei, Haglund får ikke æren for Björns generelle utvikling, da han var best i Norge lenge før MH kom), Fofana ser ut til å ha en liknende utvikling som Bolly, og Johan spiller nå sin beste fotball siden 2008. At han er såpass dyktig i sin man-management er trolig én av grunnene til at han er så godt likt i spillergruppa. Og en glad spillergruppe har større sannsynlighet for å lykkes enn en spillergruppe med mye bråk gjennom sesongen.

                                Sånn, håper du nå har et litt bedre innblikk i hvorfor jeg mener det ville vært klubbens største feil på mange år om vi ikke forlenger med denne herlige svensken. Nå er jeg ferdig med å prøve å overbevise dere om hvor heldige vi er som har ham, og skal bare nyte resten av høstsesongen. Har stor tro på en fin topp 6-plassering, cupfinale og ny 3-årskontrakt til Haglund
                                Twitter

                                Kommentar

                                • reka
                                  Seniormedlem
                                  --==FORUMRUNKER==--
                                  • Aug 2005
                                  • 13277

                                  Det snakkes mye om Elfsborg. Har du noen forklaring på hvorfor Elfsborg lot Haglund gå?

                                  Faktum er at Haglund ikke oppnådde de resultatene han burde med mannskapet han hadde da. Nå har han igjen en fantastisk (men litt overmoden) stall, beste som har vært i klubben på nesten 10 år.
                                  Lagbygging? Tror ikke det, her er det kjøpt spillere som skulle gi umiddelbare resultater. Å kjøpe spiss på 36 år er det ikke mye fremtid i.

                                  Spillerutvikling? Joda, så jo hvor flott han utviklet Roger'n. Her snakker vi stort psykologisk trenertalent. Og så forsvant Guldbrandsen - han ble vel så fort utviklet at han foretrakk Molde?

                                  Og finspillet? Med alle de flotte balltapene? Tromsøfadesen? Ålesundfadesen? Er tydelig at ballhæpping er noe motstanderne gir oss lov til, var ikke mye behersking av etablert forsvar, angrep eller omstilling å spore når viking skrudde opp tempoet.

                                  Vi kommer ikke forbi at laget sliter vi i gjørma i Haglunds 2. sesong, selv om enkelte er inne nærmest forskutterer en god plassering på slutten av sesongen. Noen bør vel minnes på at vi pr dd ligger på tosifra, og at flere poeng deles ut i morra.

                                  Haglund er ikke mannen som tar LSK til topps. Tvert i mot er det tomme tribuner på tross av "sjansestatistikken" og "ballinnehav". Er direkte pinlig å høre argumenter som "laget var 5. best i fjor høst". 5. best? Med PVM, Johan, Palmi, Riise, Stoor etc i stallen? Er det mulig!?
                                  Last edited by reka; 04.08.2013, 00:43.

                                  Kommentar

                                  • GIFKanari
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Apr 2009
                                    • 8243

                                    Føler spørsmålet om Haglund fortsetter eller ikke nesten blir uviktig sammenlignet med hva vi trenger av spillertyper. Når vi ikke har penger å hente spillere for må det tenkes nytt for at vi skal ta nye steg. Å være fremst i rekken i å hente afrikanere holder ikke, og det er ingenting å bygge et lag på, ingen blir vel forundra om Fofana ikke er her neste august.

                                    Ferdighetsnivået må rett og slett bare opp over hele fjøla, spillerne må bli jevnere i alle ledd. LSK slik det var og fortsatt er kjent som alment sett, mer eller mindre mytebasert, tilhører fortida. De får fortsette å snakke om dødballer og kriging, andre bør ikke få diktere hvordan LSK skal fremstå, det er ikke dette Haglund prøver å bygge.

                                    Skal denne klubben ha suksess må investorer bli en luksus man har i bakhånd, ikke noe som nærmest dikterer både drift og ambisjoner. Jeg er fed up av denne kortsiktigheten. Sunn drift er det aller viktigste, om det så fører til at vi blir en evig middelhavsfarer, men med en positiv utviklende fotball, så kunne det ikke brydd meg mindre.

                                    Men klubber her og nå viser at de kan hevde seg bedre med dårligere forutsetninger enn LSKs. Det bør være en inspirator.

                                    Kommentar

                                    • lskgogo
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Feb 2010
                                      • 633

                                      Sunn drift? Det er godset det
                                      Tar seg en pause til mars 2012..

                                      Kommentar

                                      • Leif A
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Dec 2003
                                        • 3962

                                        Opprinnelig skrevet av Xavi
                                        Han gjorde kanskje ikke de beste taktiske valgene i dag. Men 2-2 borte mot Viking er ikke den katastrofen du skal ha det til.
                                        Med all respekt: når LSK leder 2-0 så er det (i det minste) ikke noen grunn til å finne frem en eller annen brystkasse å slå seg på. Det er akkurat mangelen på riktige taktiske valg som har gjort at det har blitt stilt spørsmålstegn ved om Haglund er rett mann for LSK!
                                        Knurr...

                                        Kommentar

                                        • *46*

                                          Opprinnelig skrevet av reka
                                          Spillerutvikling? Joda, så jo hvor flott han utviklet Roger'n. Her snakker vi stort psykologisk trenertalent. Og så forsvant Guldbrandsen - han ble vel så fort utviklet at han foretrakk Molde?
                                          Med Roger'n var det et eller annet muffens. Han trivdes ikke eller kom på kanten med Haglund (som sannsynligvis eneste hittil?). Tror neppe han trivdes i landet. At Gundersen går etter penga, kan da neppe Haglund neppe belastes.

                                          I stede for å fokusere på de to, hvorfor ser du ikke på den andre siden av medaljen? Som består av Bolly, Fofana, Erling, Stian, Ruben mfl. Graver man seg ned i møkkabingen på leit etter dritt, så finner man selvsagt bare dritt og evner ikke å se den store flate med grønt gress utenfor. Hver sin smak.

                                          Kommentar

                                          Working...