Magnus Haglund

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Yellow-not-jella
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Mar 2009
    • 1606

    Opprinnelig skrevet av angrybird
    Hadde Berg bedre enn 4-4-0 på åtte kamper?
    Hadde 11 kamper i 2011 med likt snitt (2p). 8 kamper med 6-0-2. 6 kamper med 5-0-1. Men etter storhetene leif-veigar og ulf-sanne så slår vi alle rekorder grundig og kan bygge statue av kong Karl Johan Andersson!

    Kommentar

    • Fridtjof
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Feb 2005
      • 2120

      Super og reka har lenge snakket om at de ikke bryr seg om hvordan seirene kommer. Når vi nå plutselig står med to trepoengere marinert i marginer på rad vendes blikket bort og det pirkes på noe annet.

      Det er dette som gjør det vanskelig å ta dere seriøst. Som nevnt tidligere, er jeg åpen for argumentene deres, men da må de presenteres som om de faktisk er gyldige, og dersom Haglund får gjort noe med punktene dere har innvendinger mot, må dere faktisk stå såpass rakrygga at dere anerkjenner den utviklingen.

      I motsatt fall er dette en heksejakt.
      Ingen kanarifugl skal noen gang bære drakt nummer 18 etter Legenden!

      Kommentar

      • superbøffel
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Aug 2005
        • 5611

        Opprinnelig skrevet av angrybird
        Hadde Berg bedre enn 4-4-0 på åtte kamper?
        Les den forrige diskusjonen før du svarer. Berg leverte bedre med juniorene enn Haglund leverte med juniorene: Det ble argumentert for at det var greit med dårlige resultater i starten av sesongen på grunn av alle skadene og den svekkede stallen vi måtte stille med.

        Opprinnelig skrevet av Fridtjof
        Super og reka har lenge snakket om at de ikke bryr seg om hvordan seirene kommer. Når vi nå plutselig står med to trepoengere marinert i marginer på rad vendes blikket bort og det pirkes på noe annet.

        Det er dette som gjør det vanskelig å ta dere seriøst. Som nevnt tidligere, er jeg åpen for argumentene deres, men da må de presenteres som om de faktisk er gyldige, og dersom Haglund får gjort noe med punktene dere har innvendinger mot, må dere faktisk stå såpass rakrygga at dere anerkjenner den utviklingen.

        I motsatt fall er dette en heksejakt.
        Jeg står rakrygget og har ikke noe problem med å stå for den kritikken jeg har gitt og gir. Under Haglund har vi periodevis spilt ok fotball, men aldri særlig mer, noe som har gitt høyst varierende resultater. Jeg driter fortsatt i hvordan en seier kommer, så lenge den kommer. Det sagt, vi vinner nå kamper med stort sett den samme stilen og kampforløpet vi tapte eller spilte uavgjort med i vår: Betyr det stor utvikling og at vi kan forvente at seiersrekken fortsetter? Nei. Det er ikke gjort noe/nok med problemene:
        - naivt forvarsspill (1-1 målet til Sogndal et godt eksempel: Mane får stå helt alene på 15 meter og vende mot mål, skrekkelig dårlig markeringsjobb. Strengt tatt 4-div nivå på forsvaret vårt ved den scoringa)
        - manglende overgangshissighet - alle våre angrep skal innom alle mann før vi prøver å tre i gjennom. Hva er feil med en kontring en gang i blant?
        - Manglende kriging i feltet (og for få baller inn i feltet): Målet står i 16-meteren - la oss få ballen dit, og når den er der: gjør for all del det du kan for å få den i mål. Hvor er krigsviljen?
        - manglende coaching underveis i kampen og svakt/feil tenningsnivå hos spillerne: Hvorfor spiller vi fortsatt bare en brukbar omgang?

        og listen kan fortsette...

        Som sagt, jeg er mer glad enn de fleste for de poengene vi har fått, men jeg ser ikke fremgangen som så fantastisk som de fleste andre her inne. Jeg klarer ikke å tro at laget skal plukke poeng jevnt og trutt slik vi fremstår og har fremstått under Haglund.
        Enøyd i de blindes dal.

        Kommentar

        • Frode D. Homb
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Dec 2003
          • 982

          Laget slipper inn mindre mål enn under Berg og i fjor under Haglund; det betyr at vi er blitt bedre defensivt. Vi har ikke tapt en kamp siden starten av juli. Vi er klare for semifinalen i cupen. Vi vinner også når vi har dårlige dager. Det betyr at vi har hatt en utvikling. Dette burde tilsi at det er god stemning her inne. Vi kan fortsatt gjøre en god plassering i serien og spille cupfinale. Du burde være glad når vi vet hvordan vi har gjort siden 2007.

          Kommentar

          • Bibaboy
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Mar 2008
            • 712

            Er helt enig med Fridtjof. Det er enkelte her inne som driver heksejakt på MH. Selv har jeg vært kritisk til hans disposisjoner med JA på back plass, og BHR som sentral istede for ving. Er også svært forundret over at vi ikke re-signerte Guy Roger Toindouba, men her kan jeg desverre ikke hele historien. Når det er sagt så har faktisk LSK i år vært svært skadeplaget til tider med en svært tynn stall, og poengfangsten gikk ikke som vi ønsket. Utover sommeren har imidlertid MH fått ordentlig sving på banespillet og vi har spilt mange gode kamper selv om vi fortsatt er ustabile. Jeg tror imidlertid dette vil bli bedre med enda mer kontinuitet i spillergruppe. Derfor mener jeg det er viktig å re-signere Haglund for minimum 2 nye år. All historikk viser at kontinuitet er nøkkelen til suksess. Vi har nå spilt 8 kamper uten tap og det uten en effektiv og god spiss. Hadde vært spennende å se hva dette laget kan utrette med en spiss som scorer på bestilling. Ja til MH i 2 nye år.
            Fugla Forever

            Kommentar

            • athomash
              Seniormedlem
              Forumsadist
              • Oct 2007
              • 118

              Enig med Bibaboy. Men sjekk at spillerne også er interessert i å ha han.

              Kommentar

              • norveggio
                Medlem
                Hoffnarr
                • May 2008
                • 65

                Enig med det som ble sagt lenger opp: Det hadde vært deilig å se en kontring igjen (er vel et par år siden sist), og/eller litt innsatsvilje i boksen. 110 cornere og ett (selv-)mål. Bra forvaltning av noe som en gang var en av lagets spisskompetanser.

                Kommentar

                • Totti21
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Mar 2004
                  • 3500

                  Opprinnelig skrevet av DoubleHi5
                  En av FCK-spillerne kommenterte etter CL-kampen på tirsdag at det var fantastisk å ha en trener som gir 120% i garderoben. Lurer på hvor mange prosent Haglund gir?
                  Jeg kan i alle fall garantere at han ikke gir 120%

                  Kommentar

                  • knut
                    Make knut Great Again
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Dec 2006
                    • 9475

                    @Fritjof: Det går den andre veien og. Før da vi "spilte bra" og tok 0 poeng så var det ikke måte på hvor "fantastisk bra vi hadde spilt", for det var det som var viktig; vi begynte å nærme oss en "spillestil". Som du sier har vi flaksa inn poeng i det siste, med det jeg kaller "rævva spill", men da har de som tidligere har vært så jævla opptatt av denne spillestilen og possessionen sett glatt bort ifra det og isteden hylla de 3 poenga.


                    Sjæl er jeg en av de som driter i hvordan poenga plukkes, bare de kommer, noe du kan se i antall anti-Haglund poster jeg har hatt den siste tia = 0.


                    Noen som forresten vet hvor mange som faktisk var inne på stadion mot Odd? Ikke si 4069.

                    Kommentar

                    • *46*

                      Opprinnelig skrevet av DoubleHi5
                      Det går ikke lenger an å komme med en saklig bemerkning her på forumet, før noen prøver å kvele debatten. Trist. Trist som faen. Og ekstremt udemokratisk. Men lykke til med ensrettingen!
                      Kvele debatten ved å si at det aldri var realistisk med Ståle Solbakken som tener for LSK? Er virkelig det å kvele debatten? Tåler man ikke mer?

                      Forøvrig meget hyggelig lesning, hvis det skulle stemme, at Haglund fortsetter i LSK. Det er ikke bare "Sommartider" og bandet Gyllene Tider som kommer fra Halmstad: jeg tror Haglund kommer so Gyllene Tider med LSK i 2014!
                      Last edited by Gjest; 19.09.2013, 12:07.

                      Kommentar

                      • trigz
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Jan 2004
                        • 7102

                        Jeg syns vel det er veldig bastante meninger på begge sider i MH-diskusjonen. Selv har jeg skiftet syn på ham. I fjor var jeg sterkt imot å la ham fortsette, fordi det tilsynelatende ikke var noen reell fremgang i utviklingen av laget. I våres så det bedre ut, og da snudde jeg delvis. Skadeperioden i mai er ikke akkurat hans feil, men det betyr ikke at han går fri av skyld for de elendige resultatene vi hadde i de neste ti kampene.

                        Nå har resultatene snudd, men spillet er ikke all verden å skryte av. Min største innvending mot MH er at han er feig når vi leder på bortebane. Mot Sogndal var det nesten et lite mirakel at vi vant (og vi ville blitt straffet mot bedre motstand). Mot søplelaget vif burde og kunne vi vunnet med to eller tre mål, men vi la oss bakpå og ble passive etter at vi tok ledelsen, og inviterte dem med i kampen. Bortekampen på Lerkendal viste hvor gode vi kan være når vi tør å angripe.

                        Hovedinnvendingen min mot MH går altså på mentalitet, først og fremst. Resultatene de siste par månedene er gode nok til å forsvare ny kontrakt, og vi er solide bakover. Men vi kan ikke feige oss til seriegull.
                        Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                        Kommentar

                        • GIFKanari
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Apr 2009
                          • 8243

                          "Feigheten" bunner nok i at han vil tut og kjør-fotballen til livs for enhver pris. Det typiske norske kampbildet der man kontrer på alt som kontres kan, og litt til. Og han er ikke redd for å mislykkes, spørsmålet er om det ikke må en del utskiftninger til i troppen før man når målet. En rekke spillere mener jeg ikke har forutsetningene for å spille den typen fotball Haglund prøver å implementere, heller ikke blant dem han selv aktivt var med å hente. Det viser passiviteten som tar over laget når de egentlig skal kontrollere. PVMs rolle i dette er mest avslørende av alt.

                          Det som gleder meg mest med utviklinga under Haglund er en stadig mer selvsikker svenske i media. Nå skal LSK ut å styre, bare mentalitetsendringa er bevis godt nok på at store ting har skjedd. Så jeg står stadig på en forlengelse med Haglund, men stort søkelys på hva som kan gjøres i støtteapparatet rundt. Vi kan og bør kunne gå i front i norsk fotball, forutsetningene er der allerede.

                          Kommentar

                          • trigz
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Jan 2004
                            • 7102

                            Opprinnelig skrevet av GIFKanari
                            "Feigheten" bunner nok i at han vil tut og kjør-fotballen til livs for enhver pris.
                            Motsatsen til åpenbar feighet er ikke tut og kjør. Et vinnerlag sørger for å holde i ballen, holde presshøyden og prøve å styre kampen selv om det leder. Vi legger ti mann bak ballen og gir fra oss alt initiativ. Det er godt mulig dette ikke er måten MH vil at vi skal framstå; i så fall har han fatale svakheter som sidelinjecoach, siden det samme skjer hver eneste gang.

                            Edit: Jeg heller også mot å forlenge med Haglund, under litt tvil, hvis det var noen tvil om det. Det viktigste for meg er og blir resultater, resultater, resultater.
                            Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                            Kommentar

                            • superbøffel
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Aug 2005
                              • 5611

                              Opprinnelig skrevet av GIFKanari
                              "Feigheten" bunner nok i at han vil tut og kjør-fotballen til livs for enhver pris. Det typiske norske kampbildet der man kontrer på alt som kontres kan, og litt til. Og han er ikke redd for å mislykkes, spørsmålet er om det ikke må en del utskiftninger til i troppen før man når målet. En rekke spillere mener jeg ikke har forutsetningene for å spille den typen fotball Haglund prøver å implementere, heller ikke blant dem han selv aktivt var med å hente. Det viser passiviteten som tar over laget når de egentlig skal kontrollere. PVMs rolle i dette er mest avslørende av alt.
                              Om det er en utskiftning av stallen som kreves for at Haglund skal få til det spillet han ønsker er det jo en fallitterklæring av de sjeldne. Det er jo, med noen unntak, han (og/eller under hans tid) som har hentet hele den stallen han har. Om PVM ikke er god nok for at Haglund skal få til sin fotball, hvem (som vi kan få fatt i) er gode nok da?

                              Det er nettopp "lugna ned"-filosofien jeg mener er helt feil å legge opp til: det krever, som du sier, spillertyper det finnes få av i Norge og de få som finnes er veldig ettertraktet (stor konkurranse = høyere pris). Det er i mine øyne billigere, mer effektivt og sannsynligvis morsommere å legge opp til en mye mer direkte fotball enn alle andre lag i ligaen.
                              Enøyd i de blindes dal.

                              Kommentar

                              • GIFKanari
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Apr 2009
                                • 8243

                                Opprinnelig skrevet av trigz
                                Motsatsen til åpenbar feighet er ikke tut og kjør.
                                Det var heller ikke poenget, men Haglund vil ikke risikere kontring på egen kontring. Det gjelder å velge sine muligheter med omhu. Sogndalkampen var alt annet enn defensiv kontroll med stil, men var nok likevel lærerik for Haglund og laget.

                                Kommentar

                                • GIFKanari
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Apr 2009
                                  • 8243

                                  Opprinnelig skrevet av superbøffel
                                  Om det er en utskiftning av stallen som kreves for at Haglund skal få til det spillet han ønsker er det jo en fallitterklæring av de sjeldne. Det er jo, med noen unntak, han (og/eller under hans tid) som har hentet hele den stallen han har. Om PVM ikke er god nok for at Haglund skal få til sin fotball, hvem (som vi kan få fatt i) er gode nok da?

                                  Det er nettopp "lugna ned"-filosofien jeg mener er helt feil å legge opp til: det krever, som du sier, spillertyper det finnes få av i Norge og de få som finnes er veldig ettertraktet (stor konkurranse = høyere pris). Det er i mine øyne billigere, mer effektivt og sannsynligvis morsommere å legge opp til en mye mer direkte fotball enn alle andre lag i ligaen.
                                  Jeg mener de 4-5 spillerne som ble kjøpt inn til Berg er det som skiller oss fra en medaljekamp i år. De spillerne kunne utgjort bredden vi mangler. Dessuten mener jeg spillestilen gjør oss mer attraktive for de beste spillerne, og at man gjør det beste utifra hva man til enhver tid har tilgjengelig.

                                  Jeg vil se fotball, ikke innkast. Jeg vil se et LSK som tar innpå lag internasjonalt, om det så ikke gir umiddelbare resultater innenlands.

                                  Kommentar

                                  • superbøffel
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Aug 2005
                                    • 5611

                                    Opprinnelig skrevet av GIFKanari
                                    Jeg mener de 4-5 spillerne som ble kjøpt inn til Berg er det som skiller oss fra en medaljekamp i år. De spillerne kunne utgjort bredden vi mangler. Dessuten mener jeg spillestilen gjør oss mer attraktive for de beste spillerne, og at man gjør det beste utifra hva man til enhver tid har tilgjengelig.

                                    Jeg vil se fotball, ikke innkast. Jeg vil se et LSK som tar innpå lag internasjonalt, om det så ikke gir umiddelbare resultater innenlands.
                                    Hvilke 4-5 spillere er det du tenker på da? Den eneste spilleren vi fortsatt har i troppen som ble signert i 2011 er Isak Scheel. Er det Erling du tenker på?

                                    De eneste spillerne, med unntak av "juniorene" som er igjen etter troppen til Berg er nettopp disse to.
                                    Enøyd i de blindes dal.

                                    Kommentar

                                    • superbøffel
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Aug 2005
                                      • 5611

                                      Opprinnelig skrevet av GIFKanari
                                      Jeg vil se fotball, ikke innkast. Jeg vil se et LSK som tar innpå lag internasjonalt, om det så ikke gir umiddelbare resultater innenlands.
                                      Hva får det til å tro at det er en motsetning mellom umiddelbare resultater i Eliteserien og det å ta innpå lag internasjonalt? Om vi vinner TL, har vi tatt innpå lag internasjonalt da? Absolutt.

                                      Jeg finner forøvrig hele spillestildiskusjonen surrealistisk: Det finnes ingen grunner til å være jålete på spillestil før vi faktisk leverer resultater. Uten det fundamentale på plass er det liten vits å mase om possession fotball og flotte kombinasjoner - spill effektivt, vinn kamper. Når det er på plass kan jåleriet gjerne komme, men ikke så lenge vi ligger på nedre halvdel.
                                      Enøyd i de blindes dal.

                                      Kommentar

                                      • Totti21
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Mar 2004
                                        • 3500

                                        Opprinnelig skrevet av superbøffel
                                        Jeg finner forøvrig hele spillestildiskusjonen surrealistisk: Det finnes ingen grunner til å være jålete på spillestil før vi faktisk leverer resultater. Uten det fundamentale på plass er det liten vits å mase om possession fotball og flotte kombinasjoner - spill effektivt, vinn kamper. Når det er på plass kan jåleriet gjerne komme, men ikke så lenge vi ligger på nedre halvdel.
                                        Det fundamentale var å få på plass en defensiv struktur. Det har Magnus Haglund så til de grader lyktes med. Med unntak av en defensivt svak periode rundt mai tider der vi manglet 3 av 4 i bakre firer i enkelte kamper og minst 2 i samtlige, så har vi vært bunnsolide defensivt.
                                        Dette har skjedd omtrent samtidig som at han har innført en langt mer mannsorientert midtbane, der vi fokuserer mer på å ta ut pasningsalternativene enn å gå på ballfører i sone som vi gjorde tidligere. Det er også trenden internasjonalt, men noe Nordiske trenere som fremdeles lever etter Svennis og Drillo sine urgamle prinsipper, stort sett har holdt seg unna.
                                        Dette viser at Magnus Haglund kanskje er den mest moderne og læringsvillige treneren i hele Norsk fotball for øyeblikket.
                                        Se gjerne igjennom mine innlegg fra i fjor, så skal du se at jeg kritiserte Haglund ganske kraftig for at han sto fast i to flate firere i sone.
                                        Dette var også hovedårsaken til at jeg ønsket å se utover Norden når vi skulle finne treneren etter Henning Berg og at jeg ikke har ropt så høyt etter Ståle Solbakken som mange andre her inne, da han kanskje er mer sta enn noen på dette.

                                        Offensivt er det som du sier masse å gå på, og jeg ser helt klart at vi tar enda flere overgangsmuligheter enn det vi gjør i dag. Bortekampen mot RBK er nok en den ultimate kampen ift vurderingen av når vi skulle gå direkte i angrep, og når vi skulle roe ned med ballen. Jeg synes kombinasjonsspillet vårt til tider er veldig bra, men vi er nok i overkant forutsigbare ved at vi ikke har noen offensive spillere som kan fungere som oppspillspunkt.

                                        Jeg er veldig spent på hva vi klarer å få av trenere hvis Magnus Haglund nå velger å ta ett steg opp ved å få til Malmø FF. Dessverre er det absolutt ikke ett eneste realistisk alternativ i Norsk fotball jeg tror vil styrke LSK på lang sikt.

                                        Kommentar

                                        • Frode D. Homb
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Dec 2003
                                          • 982

                                          Faen, så peiling du har 'a? Jeg heier på deg!

                                          Kommentar

                                          Working...