Magnus Haglund

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • reka
    Seniormedlem
    --==FORUMRUNKER==--
    • Aug 2005
    • 13277

    Sitter med et inntrykk av at Haglunds trenergjerning blir overfortolket opp i skyene, og at folk helt ukritisk svelger unna mens de heier vilt? Men det er kanskje bare meg?

    Kommentar

    • *46*

      Opprinnelig skrevet av reka
      Sitter med et inntrykk av at Haglunds trenergjerning blir overfortolket opp i skyene, og at folk helt ukritisk svelger unna mens de heier vilt? Men det er kanskje bare meg?
      Selv sitter jeg med en følelse av at noen tolker alt det dårlige som skjer, er Haglund sin feil. Er det noe positivt, så skyldes ikke det Haglund - da er utelukkende spillerene sin fortjeneste. Men det er kanskje bare meg?

      En annen ting som er verdt å nevne. Det er av de som ønsker Haglund hjem til Sverige, opplest og vedtatt at han gjorde en dårlig jobb i Elfsborg. Det ble gull første året med ny trener - forøvrig en prestasjon like sterk som når vif tok gullet sist. I år har Elfsborg vært ræva, sett mot siste års prestasjoner. For første gang på en rekke år vil dem ikke ende sesongen topp fire. Haglund sin feil det også?

      Selv har jeg virkelig trua på Haglund. Trenden i klubben er snudd. Semifinale neste torsdag. Beste plassering i ligaen siden 2007 er innen rekkevidde. Hadde det vært en bedre bredde i stallen og/eller ikke vært så mange skader i mai, ville man vært høyere oppe på tabellen -garantert. To-tre nye spillere i vinter - hvor minst en er spiss, så vil 2014 bli bra hvis Haglund fortsatt er leder på benken til LSK i 2014.

      #haglund2014
      Last edited by Gjest; 19.09.2013, 23:01. Begrunnelse: Skrivefeil.......

      Kommentar

      • Percy Nilegård
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Dec 2003
        • 5146

        Sitter faktisk med det stikk motsatte inntrykket.

        edit: Glemte å sitere med dette var et svar til rekas innlegg.
        Last edited by Percy Nilegård; 19.09.2013, 21:16. Begrunnelse: manglende sitat
        "Alltid blodsprengt"!
        Fong/Macho

        Even Nordlien

        Kommentar

        • fredpet76
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Feb 2004
          • 1260

          Må få lov til å spørre de av dere som ønsker Haglund ditt peppern gror. De som alltid har dritt å slenge å aldri er fornøyd. Når kjempa fugla sist om medalje? Må vel si vi er med i den kampen da det er 7 poeng opp til 3 plass? Når var vi i en semifinale i cupen sist? Når var spillerne selv veldig fornøyde med treneren, både når det gjelder faglig kompetanse og som person?

          Jeg tror alle vet, så av den grunn bør dere som er så forbaska negative ta dere en bolle.

          Forza..

          Kommentar

          • superbøffel
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Aug 2005
            • 5611

            Opprinnelig skrevet av fredpet76
            Må få lov til å spørre de av dere som ønsker Haglund ditt peppern gror. De som alltid har dritt å slenge å aldri er fornøyd. Når kjempa fugla sist om medalje? Må vel si vi er med i den kampen da det er 7 poeng opp til 3 plass? Når var vi i en semifinale i cupen sist? Når var spillerne selv veldig fornøyde med treneren, både når det gjelder faglig kompetanse og som person?

            Jeg tror alle vet, så av den grunn bør dere som er så forbaska negative ta dere en bolle.

            Forza..
            7 poeng opp til 3. plass, så da er vi med å kjemte om medalje? Dagens...

            Jeg minner om at vi vant cupen i 07, under en trener vi tuppa på hodet og ræva ut under ett år etterpå...

            Realitetene er at vi under Haglund, med unntak av cupen i år, har levert milevis unna det vi bør forvente med den stallen vi har.
            Enøyd i de blindes dal.

            Kommentar

            • fredpet76
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Feb 2004
              • 1260

              Opprinnelig skrevet av superbøffel
              7 poeng opp til 3. plass, så da er vi med å kjemte om medalje? Dagens...

              Jeg minner om at vi vant cupen i 07, under en trener vi tuppa på hodet og ræva ut under ett år etterpå...

              Realitetene er at vi under Haglund, med unntak av cupen i år, har levert milevis unna det vi bør forvente med den stallen vi har.
              Kommentar til deg er unødvendig. Fatter ikke at du i det hele tatt gidder å dra på Åråsen.

              Kommentar

              • superbøffel
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Aug 2005
                • 5611

                Opprinnelig skrevet av fredpet76
                Kommentar til deg er unødvendig. Fatter ikke at du i det hele tatt gidder å dra på Åråsen.
                Tror du virkelig på en linje som George W Bush? "Enten er du med oss, eller så er du mot oss?"

                Jeg er alltid på Åråsen, uansett. Jeg kommer alltid til å ha kritisk blikk på det klubben foretar seg, uansett. Det er nemlig mulig å ha to tanker i hodet på en gang, i motsetning til "Haglund-sekten" som nekter å se svakhetene ved laget og krever full lojalitet til regimet uansett hvilken dritt som blir servert.
                Enøyd i de blindes dal.

                Kommentar

                • caLitri
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Jun 2007
                  • 634

                  Noen folk er bare ikke i stand til å se fremgang. sutrer for alt som kan sutres over. jeg var meget kritisk til Haglund tidligere. men få opp øya. Vi taper ikke kamper. vi tar 3 poeng på dårlige dager. Vi har noe på gang. skal vi da kvitte oss med treneren fordi det tok for lang tid å dra oss opp fra 5 år med elendige resultater? ta dere en bolle.
                  Gi alt, stå på LSK

                  Kommentar

                  • krogen
                    Seniormedlem
                    Forumonanist
                    • Aug 2009
                    • 228

                    Vi får nå se da hvordan stemningen er om en uke. Jeg tror uttrykket 'laget som nekter å tape' er snart dødt. Om det overlever morgendagen og vi ryker mot Molde, blir det kanskje utvannet til 'laget som nekter å tape i serien'. Tar Haglund oss gjennom disse to hjemmekampene med seier, blir jeg imponert og svært overrasket.

                    Kommentar

                    • fredpet76
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Feb 2004
                      • 1260

                      Opprinnelig skrevet av krogen
                      Vi får nå se da hvordan stemningen er om en uke. Jeg tror uttrykket 'laget som nekter å tape' er snart dødt. Om det overlever morgendagen og vi ryker mot Molde, blir det kanskje utvannet til 'laget som nekter å tape i serien'. Tar Haglund oss gjennom disse to hjemmekampene med seier, blir jeg imponert og svært overrasket.
                      Hvilken posisjon har Haglund igjen? Ja, han var keeper en gang men ikke nå lenger. Jeg mener, taper vi så er det trener sin skyld og vinner vi er det kun spillerne som skal få kred. Du kan ikke se så svart og hvitt på det. Det blir helt feil. Det er spillerne som presterer. Bør Mourinho gå nå som de tapte mot Basel? Var det hans dårlige ledelse som forårsaket tapet? Jo, det kan sammeliknes.

                      Kommentar

                      • Bukkenbruse
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • May 2008
                        • 515

                        Opprinnelig skrevet av fredpet76
                        Var det hans dårlige ledelse som forårsaket tapet?
                        Uten at jeg skal kaste meg inn i Haglunddiskusjonen, så uttaler faktisk Mourinho at han tar ansvaret for at Chelsea tapte den kampen.

                        Kommentar

                        • Totti21
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Mar 2004
                          • 3500

                          Opprinnelig skrevet av superbøffel
                          Tror du virkelig på en linje som George W Bush? "Enten er du med oss, eller så er du mot oss?"

                          Jeg er alltid på Åråsen, uansett. Jeg kommer alltid til å ha kritisk blikk på det klubben foretar seg, uansett. Det er nemlig mulig å ha to tanker i hodet på en gang, i motsetning til "Haglund-sekten" som nekter å se svakhetene ved laget og krever full lojalitet til regimet uansett hvilken dritt som blir servert.
                          Det er heldigvis flere måter å lykkes på i fotball. Jeg har full forståelse for at du og en del andre som har vokst opp med ett LSK lag der fokus på trøkk i boks, innsats, dødballer, løpskraft og fysikk synes at overgangen til dagens mannskap og regime har vært tung, og da spesielt når resultatene har latt vente på seg.

                          Fotballen skaper heldigvis disse diskusjonene, og hva som er god eller dårlig fotball er så subjektivt som man kan få det. Derfor har jeg ikke noe problem med å respektere at du har ett helt annet syn enn meg på dette, selv om jeg er uenig. Noen elsker å se på Barcelona trille ball, mens andre vil se ballen slås fremover i lengderetning så tidlig som mulig. Hva som er morsomst å se på er subjektivt, og hva som skaper best resultater er også diskuterbart, da det finnes lag som vinner på begge måter.

                          Magnus Haglund sin drømmefotball er nok nærmere Bayern Munchen og Dortmund enn Barcelona. At vi ikke er gode nok til å gjennomføre dette i 90 minutter enda er helt klart, men jeg mener vi tar nye steg hele tiden og har levert mange gode omganger og et par veldig gode enkeltkamper hvor dette har kommet til syne.

                          Jeg minner om det Magnus Haglund sa ift ballbesittende fotball i den store taktikkpraten på nettavisen:

                          - Ofte deles spillestiler opp i to båser, gjennombruddshissig eller ballbesittende. Hvor står du?

                          - Man må være god til begge. Det har å gjøre med hvordan en kamp utvikler seg og at spillere må ta riktige valg utfra kampbildet. Jeg ønsker at en spiller blir så utviklet at han ta riktig valg. Det finnes ikke en kamp der man vinner bare ved å spille ballbesittende eller bare gå på gjennombrudd. Se på Bayern Munchen, de klarer begge deler. Mer moderne fotball finner du ikke. De går fullt inn i alle faser, og er ekstremt gode til gjenvinning. Det jobber vi «jättemycket» med i LSK. Skal du lykkes i etablert angrepsspill, må du være god i den fasen. Hvis du ikke klarer å vinne tilbake ballen når du mister den, ryker du på en knallhard jobb bakover. De dagene du ikke «er på», kan du bli straffet for å prøve å spille etablert angrepsspill. De dagene kan det være bedre å spille lange baller opp i banen.

                          - Mener du Bayern spiller perfekt fotball?

                          - De spiller best fotball, i hvert fall. Perfekt fotball, jeg vet da faen, jeg er sikker på at Bayern vet om ting de må bli bedre på. Men de spiller best, for i mine øyne behersker de alle faser av spillet. De har også minimal omstillingstid mellom de forskjellige fasene. De har teknikken, taktikken, fysikken og mentaliteten. Alt er på plass

                          Jeg har nevnt det flere ganger, men kampen mot RBK borte er nok det nærmeste du kommer en perfekt Magnus Haglund kamp, der vi lykkes til det fulle med stort sett alt vi gjør med unntak av omsettingen av sjanser. Hadde vi prestert på det nivået i hver eneste kamp, så hadde vi blitt suverene seriemestere.
                          Dessverre er det mer eller mindre umulig å ha ett maksnivå inne i hver eneste kamp, men jeg synes vi har tatt noen steg den siste tiden, der vi faktisk også klarer å ta poeng på dårlige dager. Ole Gunnar Solskjær sa vel også at seriegull vinnes nettopp på de poengene man plukker på sine dårlige dager, fordi de vil det være en del av i løpet av en sesong.
                          Målet må uansett være at vi klarer å ha ett høyt nivå i flere kamper og i lengre perioder enn vi gjør i dag.

                          Jeg ser flere svakheter i laget:

                          - Evne til å holde konsentrasjon/kvalitet i 90 minutter

                          Vi har en lei tendens til å ha en god og en dårlig omgang, men det positive er at vi etterhvert har hatt en god inngang til kampene, som i det minste har gjort at der vi tidligere kom under 0-1 eller 0-2, så tar vi gjerne ledelsen og lykkes relativt ofte å holde på denne på tross av at vi faller lavt i banen etterhvert.
                          Jeg tviler på at dette er ett ønske fra Magnus Haglund, men heller ett resultat av ett mannskap som fremdeles sliter litt med selvtilliten og det mentale.
                          Dessuten er det en tendens, ikke bare i LSK at ett lag som skal ha lavt press ofte ender opp med å ha lavere intensitet i presset også. Det er utrolig merkelig, men lykkes vi med å ha høy intensitet i det lave presset, så er det helt ok at vi legger oss lavere for å forsvare en ledelse. Jose Mourinho sine lag har alltid vært ekstremt gode på dette, mens Arne Erlandsen sitt LSK også var flinke til å ha lavt press med høy intensitet.
                          Der har vi helt klart ett stort forbedringspotensiale i dag.

                          - Variasjon i det offensive spillet

                          Vi mangler i mine øyne ett oppspillspunkt i laget som kan tiltrekke seg et par forsvarsspillere på en annen måte enn Helstad og Erling gjør i dag. Helstad og PVM er brukbare som ett oppspillspunkt langs bakken, men de er ikke sterke nok i lufta til at vi kan slå opp på de når vi er under press.
                          De lange oppspillene slås ofte på Palmi som vel er den beste hodespilleren vi har offensivt, men jeg er enda mer opptatt av at vi kan få tak i en spillertype som også evner å ta ned ballen og holde på den, sånn som Arild Sundgot var så utrolig god på for oss.
                          I tillegg vil det gjøre oss til en større trussel på de utallige innleggssituasjonene vi har i løpet av en kamp, da en slik spiller vil tiltrekke seg et par mann som da vil gi andre spillere i boksen mer rom også.

                          - Sårbare for skader

                          Flere her inne påpekte før sesongstart at stallen var for tynn, og det så vi spesielt i marerittmåneden mai der vi fikk 3 av 4 forsvarsspillere ut med skade. Vi har gjort noe med dette nå etter signeringene av Piermayr og Ødegaard, men det skjedde dessverre alt for sent. Hadde vi hatt disse på plass fra sesongestart, så er jeg 100% sikker på at vi hadde stått med flere poeng i dag, da denne perioden skiller seg så til de grader ut negativt ift resten av sesongen.
                          Om dette er noe Magnus Haglund skal lastes for er jeg mer usikker på, men kanskje noe klubben bør stå til ansvar for.

                          - Feil spillertyper i enkelte posisjoner

                          Noe av dette henger jo sammen med punktet om variasjon i spillet, men vi må nok i løpet av et par overgangsvinduer nå få inn et par spillere med noe bedre ferdigheter med ballen i beina. Høibråten bør fases inn til å bekle en av to stopperplasser mens oppspillspunktet jeg maser om er helt nødvendig enten på topp eller i rollen til PVM.


                          Dette er noen av svakhetene jeg ser pr.dd. Men, til forskjell fra deg så mener jeg at Magnus Haglund er rett mann til å gjøre noe med dette og ta laget videre. Det viktigste for meg er å se hvem jeg synes er best egnet til å lede LSK de neste årene, ikke hvem som hadde vært best egnet de siste to årene.
                          Fremgangen har i mine øyne vært stor det siste året, og den stilen Magnus Haglund står for mener jeg vil være den beste for LSK på lang sikt, selv om jeg definitivt ikke skal nekte på at det kanskje er andre som ville gjort det bedre med den stallen vi har hatt de siste to årene om man hadde fokusert på en enklere spillestil. Men, jeg er også helt sikker på at vi ikke hadde hatt spillere som PVM, Palmason, Helstad og JA om vi hadde hatt en sånn trener. Jeg tror også muligheten for at en spillertype som Marius Høibråten blir i klubben hadde vært veldig mye mindre.

                          Heldigvis er jeg lik deg på ett område, og det er at kjærligheten til klubben forsvinner ikke uansett hvem som leder laget, spillerne som er på matta eller hvordan det går resultatmessig. Humøret har derimot en tendens til å henge sammen med dette...

                          Kommentar

                          • Fugl1120
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Sep 2005
                            • 3528

                            Opprinnelig skrevet av superbøffel
                            Jeg minner om at vi vant cupen i 07, under en trener vi tuppa på hodet og ræva ut under ett år etterpå...

                            Realitetene er at vi under Haglund, med unntak av cupen i år, har levert milevis unna det vi bør forvente med den stallen vi har.
                            Det er enda litt tidlig å avskrive cupfinale i år, ettersom vi ikke har tapt semifinalen enda. Jeg er forøvrig enig med deg at medaljeplass (eller 4 plass som vi havnet på i 2007) virker utenfor rekkevidde. Det finnes likevel et snev av persistens også i fotballverden, og en vesentlig forskjell på Nordlie og Haglund er at Nordlie tok over et lag som hadde vært topp 4 de siste 2 årene og allerede nådd en cupfinale. Laget Haglund tok over hadde ikke vært bedre enn nummer 10 på 4 år og heller ikke i nærheten av noen cupfinale. Det må kunne sies at pila under Haglund peker oppover, mens den under Nordlie var flat eller pekte nedover.
                            Lauken er vår venn!

                            Kommentar

                            • superbøffel
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Aug 2005
                              • 5611

                              Opprinnelig skrevet av Fugl1120
                              Det er enda litt tidlig å avskrive cupfinale i år, ettersom vi ikke har tapt semifinalen enda. Jeg er forøvrig enig med deg at medaljeplass (eller 4 plass som vi havnet på i 2007) virker utenfor rekkevidde. Det finnes likevel et snev av persistens også i fotballverden, og en vesentlig forskjell på Nordlie og Haglund er at Nordlie tok over et lag som hadde vært topp 4 de siste 2 årene og allerede nådd en cupfinale. Laget Haglund tok over hadde ikke vært bedre enn nummer 10 på 4 år og heller ikke i nærheten av noen cupfinale. Det må kunne sies at pila under Haglund peker oppover, mens den under Nordlie var flat eller pekte nedover.
                              For ordens skyld: Jeg avskrev ikke på noen måte en cupfinale:

                              Realitetene er at vi under Haglund, med unntak av cupen i år, har levert milevis unna det vi bør forvente med den stallen vi har.
                              Enøyd i de blindes dal.

                              Kommentar

                              • fredpet76
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Feb 2004
                                • 1260

                                Opprinnelig skrevet av Bukkenbruse
                                Uten at jeg skal kaste meg inn i Haglunddiskusjonen, så uttaler faktisk Mourinho at han tar ansvaret for at Chelsea tapte den kampen.
                                Sant nok, for det spiller ingen rolle om Chelsea misbrukte sjanse på sjanse. Det er Mourinho sin skyld. Det var ikke en gang nødvendig for han å innrømme det.

                                Kommentar

                                • jeykey
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Sep 2012
                                  • 452

                                  Opprinnelig skrevet av krogen
                                  Vi får nå se da hvordan stemningen er om en uke. Jeg tror uttrykket 'laget som nekter å tape' er snart dødt. Om det overlever morgendagen og vi ryker mot Molde, blir det kanskje utvannet til 'laget som nekter å tape i serien'. Tar Haglund oss gjennom disse to hjemmekampene med seier, blir jeg imponert og svært overrasket.
                                  Nå er det ingen som har klart å trykke inn en cupkamp i "laget som nekter å tape" ettersom forrige runde ble unnagjort 04.07 (kampen før vi tapte på Lerkendal hvor alle mente RBK hadde flaks")

                                  Håper du blir imponert 10 på rad !
                                  "Jeg hater søpla så intenst at jeg ikke kan spille med Korea på civilization fordi de er røde og blå."
                                  - Sitat Grusom B

                                  Kommentar

                                  • Boing
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Dec 2005
                                    • 711

                                    Min kritikk mot Haglund er blitt mildere fra meg den siste tiden, da jeg også ser att bjarman og LSK ikke evner å knytte til seg gode spillere. Grunnen er grei den, men jeg tror også det er en årsak til att vi ikke klarer å holde en hel kamp uten å bli kjelven i knea.

                                    Uansett synes jeg Haglund ser ut til å være lite engasjert på sidelinjen når laget begynner å surre rundt som noen ville høner. Det er lov å si ifra Haglund, slenge gjerne en frekk kommentar til spillerne som fyrer dem opp litt.

                                    Men jeg er fortsatt skeptisk til Haglund, og noen av spillerne, ser ut til att det mangler spillerglede og vilje til å ofre seg og underholde for LSK kommer allt for ofte så fort vi leder(taktik - haglund) og spillerne blir fort slitne, slitne spillere er umotiverte spillere som gjør halvhjertet allt det dem gjør på banen.

                                    Ellers så for dere som skal på Åråsen til helga kose dere med buljong/kaffe med noe sterkt i :-)

                                    Kommentar

                                    • vermu
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Aug 2008
                                      • 1729

                                      God reportasje på TV2 sport i dag. Haglund og Bjarmann ble intervjuet av en oppegående reporter. Bjarmann bekreftet at de vil beholde treneren, mens Haglund stilte seg "positiv" men trengte noe mer tid på bestemmelsen.

                                      Kommentar

                                      • DoubleHi5
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Nov 2011
                                        • 4134

                                        Opprinnelig skrevet av vermu
                                        Haglund og Bjarmann ble intervjuet av en oppegående reporter.
                                        Ikke Morten Stokstad, med andre ord?
                                        Elska þetta félag

                                        Kommentar

                                        • vermu
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Aug 2008
                                          • 1729

                                          Opprinnelig skrevet av DoubleHi5
                                          Ikke Morten Stokstad, med andre ord?
                                          Jonas Berg-Johnsen var reporteren. Hadde god kunnskap om LSK.

                                          Kommentar

                                          Working...