Magnus Haglund

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • superbøffel
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Aug 2005
    • 5611

    Opprinnelig skrevet av Totti21
    Den treneren/manageren som blir den første i verdenshistorien som klarer å motivere en spillerstall til å prestere på samme nivå, uansett motstand, kommer aldri til å ende opp i LSK. Om det er Man Utd under Ferguson, eller Mourinho sine lag, så presterer de som regel på ett mye høyere nivå i toppmatchene enn i hverdagskampene mot de svakere lagene. Det som derimot kjennetegner de største vinnerlagene igjennom historien er evnen til å akkurat gjøre nok, og vinne på dårlige dager.

    At folk her inne forventer at Magnus Haglund skal få til noe som verken Alex Ferguson, Rafa Benitez, Jose Mourinho, Pep Guardiola, Carlo Ancelotti eller noen andre av de store managerne har vært i nærheten av er litt mye å forvente.

    Man kan kritisere han for mye, men å forvente at vi spillemessig skal være på samme nivå i alle kamper blir i overkant. Tom Nordlie er vel eksempelet på en trener som forventer akkurat dette, og pisker spillerne inn mot hver eneste kamp som om det er en Champions League finale. Det fungerer bra helt til man møter veggen og resultatene uteblir.
    Det er ingen som forventer like mye i hver match, men vi forventer betydelig mer enn den møkka som ble servert før pause i Sandnes. Det du sier er at det forstålig og akseptabelt at vi taper poeng mot middelmådig motstand runde ut og runde inn, siden det er bare stormatchene som gjelder.

    Du trekker inn noen av vår tids største trenere - det de får til er akkurat nok til å vinne på dårlige dager, det er vesentlig mer enn det Haglund får til. Vi taper 0-7 mot Aalesund i stedet. Blir pissa på i 45 minutter mot Ulf. Det er rett og slett ikke bra nok.
    Enøyd i de blindes dal.

    Kommentar

    • Holterkanari
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Aug 2009
      • 581

      Det er rimelig hakk i plata på de som krever at alle skal gå hele tiden også!
      Før eller siden går Haglund, kan ikke dere som er mest depressive opprette en tråd allerede nå: "Neste trener må gå"
      Neste trener må jo være helt ute å seile som ikke allerede har vært i media og sagt at han hadde tatt "The double" med denne stallen!

      Se fakta i øynene folkens og bidra med noe positivt der dere kan!!
      Vi er der vi er og kan komme dit vi vil med Haglund, men at han trenger et verktøy som heter spiss er hele akillessen.
      ________________________
      TB

      Kommentar

      • kunden
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jun 2005
        • 2366

        Det er faktisk lov å gi Haggis kred igår. Vi snudde kampen, så noe riktig må han ha sagt. Men tross alt er det spillerene som må gjøre jobben. De er meget klar over hvordan vi skal spille, og leverer ikke de varene, ser jeg vanskelig hvorfor treneren skal få skylda. Vi må dessuten regne med at de lagene vi møter også ønsker å vinne mot oss, tro det eller ei - frekke som de er. Ettersom vi etterhvert har fått en definert spillerstil blir vi også lettere å ta ut. Motstanderne våre har etterhvert blitt oppmerksomme på at vi har blitt ganske så ballbestittende og ser våre svakheter. Taktisk og ferdighetesmessig.
        Dessverre tror jeg det er spillerenes kvaliteter det står på, ikke ên mann, Haggis. Hadde vært veldig mye enklere om det var ên mann som var skyld i all "elendigheten".

        Kommentar

        • ulfpulf
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • May 2004
          • 2505

          Opprinnelig skrevet av superbøffel
          Vi taper 0-7 mot Aalesund i stedet.
          Ikke relevant for diskusjonen, men bare så du ikke fortsetter å gjenta feilen:
          Vi tapte ikke 0-7 mot Aalesund. Ohi scoret i sjette minutt.

          Kommentar

          • Totti21
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Mar 2004
            • 3500

            Opprinnelig skrevet av superbøffel
            Det er ingen som forventer like mye i hver match, men vi forventer betydelig mer enn den møkka som ble servert før pause i Sandnes. Det du sier er at det forstålig og akseptabelt at vi taper poeng mot middelmådig motstand runde ut og runde inn, siden det er bare stormatchene som gjelder.
            Nei, det er ikke akseptabelt at vi skal tape kampene mot antatt svakere lag i hver eneste runde. Jeg forventer at vi presterer godt nok i disse kampene til at vi får med oss poeng, noe vi også har gjort veldig ofte den siste tiden. Sogndal borte er jo ett eksempel på en kamp der vi gjorde akkurat nok til å vinne uten at prestasjonen var noe bedre enn f.eks i går.

            edit: Jeg fikk ikke sett 1.omgangen i går mot Sandnes/Ulf annet enn de veldig få høydepunktene som ble vist fra den omgangen på TV, men i 2.omgang var det i alle fall kun spill mot ett mål og fullstendig dominans fra vår side. Hadde vi fått uttelling tidligere i omgangen, så tror jeg jaggu vi hadde tatt med oss alle tre poengene også.

            Det er ikke mange dager siden jeg måtte forsvare at Magnus Haglund ganske ofte har snudd kampbildet til pause, da han også har fått kritikk for å ikke ta grep eller motivere spillerne i pausen. (uten at jeg skjønner hvem som er kilden i garderoben) Man kan i alle fall trygt si at pausepraten hans fungerte ekstremt godt i går hvis det er som du sier at vi blei pissa på i 1.omgang.
            Last edited by Totti21; 30.09.2013, 09:12.

            Kommentar

            • superbøffel
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Aug 2005
              • 5611

              Opprinnelig skrevet av kunden
              Det er faktisk lov å gi Haggis kred igår. Vi snudde kampen, så noe riktig må han ha sagt. Men tross alt er det spillerene som må gjøre jobben. De er meget klar over hvordan vi skal spille, og leverer ikke de varene, ser jeg vanskelig hvorfor treneren skal få skylda. Vi må dessuten regne med at de lagene vi møter også ønsker å vinne mot oss, tro det eller ei - frekke som de er. Ettersom vi etterhvert har fått en definert spillerstil blir vi også lettere å ta ut. Motstanderne våre har etterhvert blitt oppmerksomme på at vi har blitt ganske så ballbestittende og ser våre svakheter. Taktisk og ferdighetesmessig.
              Dessverre tror jeg det er spillerenes kvaliteter det står på, ikke ên mann, Haggis. Hadde vært veldig mye enklere om det var ên mann som var skyld i all "elendigheten".
              Om det er spillernes kvaliteter det står på frikjenner det ikke på noen måte Haglund. Det er jo han som har hentet de! Siden Haglund kom har følgende spillere kommet inn døra:

              Udjus
              Origi
              Knudsen
              Østli
              Stoor
              Ødegaard
              Piermayr
              Andersson
              Riise
              PVM
              Mjelde
              Fofana
              Helstad
              Friday

              I tillegg har han hentet og kvittet seg med:
              Staw
              Ramovic
              Westerberg
              Guy Roger
              Luke Rodgers

              Jeg skal ikke gi han ansvaret eller kreditten for:
              Henning Hauger
              Erik Midtgarden

              På denne listen har du minimum 7 spillere som starter hver match. Å ikke gi Haglund ansvaret for det pisset som blir servert grunnet "for svake spillere" er ikke bare feil, det er grovt feil.

              Og vær så snill, ikke kom med det pisset om at det er Bjarmann som er eneansvarlig for spillerjakten:

              - Hvor involvert er du i spillerjakt?
              - Jeg er alltid delaktig i spillerjakt. Alle kjøp i Elfsborg, og de fleste i LSK, har jeg vært med på. Noen av spillerne i LSK ble kjøpt før jeg kom hit, men resten var jeg med på. Petter Vaagan Moen var for eksempel i tvil om hva han skulle gjøre. Da reiste Torgeir Bjarmann og jeg hjem til ham i Hamar. Slik har jeg også gjort i Elfsborg. Jeg reiser hjem til spillere, sitter på kjøkkenet, snakker med konene deres, foreldrene, hva som helst. Rett og slett forklarer hvorfor vi ønsker en spiller. Jeg har ennå ikke mislyktes. Alle spillere jeg har reist hjem til har jeg fått.
              Opprinnelig skrevet av ulfpulf
              Ikke relevant for diskusjonen, men bare så du ikke fortsetter å gjenta feilen:
              Vi tapte ikke 0-7 mot Aalesund. Ohi scoret i sjette minutt.
              My bad, du har selvsagt helt rett.
              Enøyd i de blindes dal.

              Kommentar

              • superbøffel
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Aug 2005
                • 5611

                Opprinnelig skrevet av Totti21
                Det er ikke mange dager siden jeg måtte forsvare at Magnus Haglund ganske ofte har snudd kampbildet til pause, da han også har fått kritikk for å ikke ta grep eller motivere spillerne i pausen. (uten at jeg skjønner hvem som er kilden i garderoben) Man kan i alle fall trygt si at pausepraten hans fungerte ekstremt godt i går hvis det er som du sier at vi blei pissa på i 1.omgang.
                Vel og bra at vi snur kampen, men hvorfor er ikke laget klart til avspark i 1. omgang? Hvorfor evner ikke Haglund å få laget til å spille 2 gode omganger etter hverandre?
                Enøyd i de blindes dal.

                Kommentar

                • knut
                  Make knut Great Again
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Dec 2006
                  • 9463

                  Spørsmål.


                  Hvilken plass har LSK budsjettert med i år?


                  Har Haglund den plassen innen rekkevidde? 6-13 er mulig pdd spør dere meg.

                  Kommentar

                  • Totti21
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Mar 2004
                    • 3500

                    Opprinnelig skrevet av knut
                    Spørsmål.


                    Hvilken plass har LSK budsjettert med i år?


                    Har Haglund den plassen innen rekkevidde? 6-13 er mulig pdd spør dere meg.
                    Vi har i alle fall en budsjettert omsetning på 90 mill, som er sjette mest i Tippeligaen. Vi må jo tro at forventningene ligger omtrent på samme nivå.

                    Kommentar

                    • Totti21
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Mar 2004
                      • 3500

                      Opprinnelig skrevet av superbøffel
                      Vel og bra at vi snur kampen, men hvorfor er ikke laget klart til avspark i 1. omgang? Hvorfor evner ikke Haglund å få laget til å spille 2 gode omganger etter hverandre?
                      Det første har vi oppnådd mange ganger, og sist mot Hønefoss var 1.omgangen god, mens 2.omgangen ikke var god. Det andre spørsmålet er også en av de punktene jeg mener vi må jobbe med. Det er faktisk nesten bedre med to jevnere, og mindre gode omganger enn en av hver.
                      Tendensen til at vi faller i intensitet når vi har ett lavere press er en utfordring, men også å drepe kampene når vi styrer og tar ledelsen som vi ofte har gjort i høst.

                      Jeg er ikke uenig med deg i at vi har flere forbedringsområder og enda ett stykke igjen til de beste lagene i Norge, men i motsetning til deg så mener jeg at han vi har på plass nå er nærmere å oppnå disse forbedringene enn å starte på null med en ny trener.
                      Jeg synes heller ikke det finnes for mange realistiske kandidater i Norden som jeg ser på som noe bedre. Det er helt sikkert flere bedre kandidater rundt om i Europa, men om vi har oversikt nok til å finne de er jeg også usikker på.

                      Magnus Haglund er fremdeles en veldig ung trener med masse å lære. Men, jeg synes har tar klare steg og viser evne til å gjøre forandringer og ta til seg nye impulser når ting ikke fungerer. Dette er noe veldig få som har gått "Svennis", Tommy Svennson og "Drillo" skolen er villige til å gjøre.

                      Stabilitet, evne til å spille med lavt press med samme intensitet som i høyt press, og opparbeide en vinnerkultur som skaper resultater på dårlige dager er i alle fall 3 punkter som vil ta oss veldig mye lengre enn i dag.

                      Kommentar

                      • superbøffel
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Aug 2005
                        • 5611

                        Opprinnelig skrevet av Totti21
                        Det første har vi oppnådd mange ganger, og sist mot Hønefoss var 1.omgangen god, mens 2.omgangen ikke var god. Det andre spørsmålet er også en av de punktene jeg mener vi må jobbe med. Det er faktisk nesten bedre med to jevnere, og mindre gode omganger enn en av hver.
                        Tendensen til at vi faller i intensitet når vi har ett lavere press er en utfordring, men også å drepe kampene når vi styrer og tar ledelsen som vi ofte har gjort i høst.

                        Jeg er ikke uenig med deg i at vi har flere forbedringsområder og enda ett stykke igjen til de beste lagene i Norge, men i motsetning til deg så mener jeg at han vi har på plass nå er nærmere å oppnå disse forbedringene enn å starte på null med en ny trener.
                        Jeg synes heller ikke det finnes for mange realistiske kandidater i Norden som jeg ser på som noe bedre. Det er helt sikkert flere bedre kandidater rundt om i Europa, men om vi har oversikt nok til å finne de er jeg også usikker på.

                        Magnus Haglund er fremdeles en veldig ung trener med masse å lære. Men, jeg synes har tar klare steg og viser evne til å gjøre forandringer og ta til seg nye impulser når ting ikke fungerer. Dette er noe veldig få som har gått "Svennis", Tommy Svennson og "Drillo" skolen er villige til å gjøre.
                        1. om det er 1. eller 2. omgang som er ræva spiller liten rolle. Det er ikke mulig å levere en god sesong når vi konsekvent leverer en ræva omgang i hver match.

                        2. Det meste faller kraftig når når vi møter lavt press: det er ikke så rart med den mangelen på gjennombruddskraft og tempo vi viser. Det er ikke mulig å spille på fot og har så lite bevegelse som vi har. Om det er planen eller viljen som er feil vet ikke jeg, men det ser ut som det er en kombinasjon.

                        3. Vi er ikke nærmere å oppnå noe som helst: vi er på nivå med det vi har vært de siste årene, selv om vi har skiftet ut nær hele troppen (se forrige post). Om noe virker det som vi har gått i feil retning: omstendelig og lite gjennombruddskraft er gjennomgående for LSK under Haglund.

                        4. Du har helt rett i at:
                        Stabilitet, evne til å spille med lavt press med samme intensitet som i høyt press, og opparbeide en vinnerkultur som skaper resultater på dårlige dager er i alle fall 3 punkter som vil ta oss veldig mye lengre enn i dag
                        men det er da lite som tyder på at Haglund er rett mann til å få dette på plass. Om han hadde evnet det ville det vært på plass for lenge siden.
                        Enøyd i de blindes dal.

                        Kommentar

                        • Totti21
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Mar 2004
                          • 3500

                          Jørgen Lennartsson sparket i Elfsborg i dag: http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle17569552.ab

                          Svevde videre på det Magnus Haglund hadde bygd opp i fjor, men i år har ikke ting gått like mye på skinner.

                          Kommentar

                          • trigz
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Jan 2004
                            • 7092

                            Mai ødela jo hele sesongen for oss. Med hensyn til baklengsstatistikken: Unntatt for bortekampen i Ålesund, der vi omtrent ikke hadde spillere tilgjengelig, har vi sluppet inn 27 mål på 24 kamper. Det mener jeg er mer enn godkjent.

                            Med litt mer flyt på skadefronten i april/mai og en spiss av skikkelig kaliber ville sesongen sett helt annerledes ut. Haglund må tåle kritikk for en god del ting han også, men det er ikke lett å vinne kamper i Tippeligaen når en ikke har forsvarsspillere tilgjengelig. Tenk om Andersson hadde vært frisk i hele år...
                            Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                            Kommentar

                            • Rune
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Aug 2008
                              • 1229

                              Opprinnelig skrevet av trigz
                              Mai ødela jo hele sesongen for oss. Med hensyn til baklengsstatistikken: Unntatt for bortekampen i Ålesund, der vi omtrent ikke hadde spillere tilgjengelig, har vi sluppet inn 27 mål på 24 kamper. Det mener jeg er mer enn godkjent.

                              Med litt mer flyt på skadefronten i april/mai og en spiss av skikkelig kaliber ville sesongen sett helt annerledes ut. Haglund må tåle kritikk for en god del ting han også, men det er ikke lett å vinne kamper i Tippeligaen når en ikke har forsvarsspillere tilgjengelig. Tenk om Andersson hadde vært frisk i hele år...
                              Andersson har vært involvert i 24 kamper (21 fra start og tre som innbytter).

                              At Kippe var ute i mai hadde nok en del og si, men to poeng mot Sogndal (H), Sandnes-Ulf (H) og Hønefoss (B) er skandale uansett hvordan man vrir og vender på det. Det var ikke de som ble kastet inn (Faye-Lund og Høibråten) som sviktet i denne perioden. Det var de etablerte spillerne.
                              "Wax on, wax off!" (Mr. Miyagi, 1984)

                              Kommentar

                              • Herman
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Feb 2010
                                • 1101

                                Opprinnelig skrevet av Totti21
                                Jørgen Lennartsson sparket i Elfsborg i dag: http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle17569552.ab

                                Svevde videre på det Magnus Haglund hadde bygd opp i fjor, men i år har ikke ting gått like mye på skinner.
                                Men ifølge enkelte på forumet var det en underprestasjon å bare være topp 4 i seks strake sesonger?
                                Twitter

                                Kommentar

                                • Lars
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Feb 2004
                                  • 6156

                                  Opprinnelig skrevet av Totti21
                                  Vi har i alle fall en budsjettert omsetning på 90 mill, som er sjette mest i Tippeligaen. Vi må jo tro at forventningene ligger omtrent på samme nivå.
                                  Synes ikke totalbudsjettet er spesielt relevant. Noen klubber har store utgifter til anlegg i budsjettet, som LSK, mens andre bruker alt på sportslig satsning. LSK varierer mellom å oppgi ca. 90 mill (totalt) og ca. 55 mill (alt som har tilknytning til elitesatsing). Blant annet Godset ligger lavere enn oss i totalbudsjett, men over oss på elitesatsing. Har ikke sjekket tallene, men tipper vi er litt lavere enn 6. plass på sport, kanskje 7. eller 8. plass.

                                  Så er det jo en evig diskusjon hvor LSK hører hjemme i klubbhierarkiet i Norge (på toppen, selvfølgelig...), men økonomisk må vi dessverre innse at klubbene fra de fire største byene, i tillegg til Røkke FK, så lenge det luftslottet holdes ved like, er større enn oss. Posisjonen som den sjette rikeste klubben i Norge må vi kjempe om med klubber som AaFK og Strømsgodset.
                                  Last edited by Lars; 30.09.2013, 15:40.

                                  Kommentar

                                  • skotten
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Apr 2004
                                    • 1794

                                    Opprinnelig skrevet av Totti21
                                    Jørgen Lennartsson sparket i Elfsborg i dag: http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle17569552.ab

                                    Svevde videre på det Magnus Haglund hadde bygd opp i fjor, men i år har ikke ting gått like mye på skinner.
                                    Morsomt formulert. Jeg visste ikke at svevende fartøy går på skinner, men så er jeg heller ikke av de som blir klok av å se Fugla spille ball...

                                    Kommentar

                                    • reka
                                      Seniormedlem
                                      --==FORUMRUNKER==--
                                      • Aug 2005
                                      • 13277

                                      Opprinnelig skrevet av Herman
                                      Men ifølge enkelte på forumet var det en underprestasjon å bare være topp 4 i seks strake sesonger?
                                      Hæggis fikk fyken pga prestasjonene, ja. Det er ikke bare min mening, er gjengitt i flere svenske medier også.
                                      Lennartsson feilet i CL - er godt å se at Elfsborg nå tar grep umiddelbart når trenere ikke leverer. Som erstatter har Elfsborg fornuftig nok hentet en fra egne rekker:
                                      Ny tränare i Elfsborg blir landslagslegendaren Klas Ingesson.
                                      – Han har en enorm erfarenhet från fotbollsvärlden och stor respekt från spelarna, säger Johansson.
                                      Mannen har spilt i italia, england, nederland og frankrike, og har kjempet mot - og vunnet mot - blodkreft. Ingen Haglund-veikis fra 2.div dette, nei.

                                      Folk med noe mer enn gullfiskhukommelse (dvs. de av oss som ser fraværet av fremgang i LSK ) vil kanskje se parallellene her til Der Uwe.

                                      Kommentar

                                      • _Jonern
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Jan 2004
                                        • 4384

                                        Har i en god periode nå vært bestemt på at det beste for klubben er kontinuitet og håpe at det gradvis blir bedre. Fremgangen har vært der, og med en klassespiss tror jeg dette laget kan bli bra neste år. Det som virkelig skremmer meg er de vanvittig ustabile prestasjonene. Det som skjedde i første omgang i går var helt ubegripelig etter torsdagens meget gode kamp, og det er ikke første gang i år det skjer. Skjønner bare ikke hvordan det kan være mulig at det svinger så til de grader. Akkurat det gjør hele greia forvirrende for min del, og jeg er ikke lenger sikker på hva som er best for klubben. Hvis Haglund får bli med videre så er det greit, men tror ikke jeg blir kjempeskuffa hvis han reiser heller.
                                        ..................

                                        Kommentar

                                        • GIFKanari
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Apr 2009
                                          • 8243

                                          Opprinnelig skrevet av Totti21
                                          Magnus Haglund er fremdeles en veldig ung trener med masse å lære. Men, jeg synes har tar klare steg og viser evne til å gjøre forandringer og ta til seg nye impulser når ting ikke fungerer. Dette er noe veldig få som har gått "Svennis", Tommy Svennson og "Drillo" skolen er villige til å gjøre.
                                          Enig i at Haglund er et spennende trenertalent og at han selv viser at han er i utvikling som leder. Men det er et par momenter i måten LSK spiller fotball på der jeg virkelig savner tydelige grep, jeg savner rett og slett litt sunn fornuft og go'fot-teori, uten å dra inn Eggen av den grunn. Hvorfor involverer vi en keeper som er så dårlig med ballen i beina så mye i spillet? Er det noen lag som spiller mer tilbakespill, hva er egentlig greia når Udjus ALDRI treffer noen i gult? Slik jeg ser det er alle disse tilbakespilene symptom på spillere som ikke tør ta tak og overlater initiativ til andre, og mener det også i sum går ut over viktige ting som lagmoral. Bare man selv ikke driter seg ut er det lissom ikke så viktig, bare man blir kvitt ballen.

                                          Å ta ansvar og å gjøre hverandre gode, å spille på styrker og ikke svakheter, må da være grunnleggende momenter for alle trenere. Hvorfor da la Kippe slå langt opp på Erling, hvorfor gi fra seg ballen når man kan bygge opp bakfra? Frode skal spille korte, enkle pasninger, alt annet bør være klareringer, men ikke en eneste langball! Vi må bli bedre med ball, vi skal jo etter Haglunds egne ord styre kamper! Dette gir jo også andre mer ansvar for å gjøre seg spillbare,men vi ser jo allerede en Johan som stadig oftere henter ballen på egen seksten. Det LSK driver med nå er en slags bastard av stiler som ingen kan bli glad i, og som aldri vil kunne ta oss videre fra den urytmen laget er i.

                                          På mange områder er det helt banale greier i spillet som bare får vedvare, og jeg forstår det bare ikke.

                                          Kommentar

                                          Working...