Magnus Haglund

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • 307
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Mar 2007
    • 358

    Opprinnelig skrevet av Rønnern
    Jeg synes det er vel tidlig å friskmelde Haglund-prosjektet etter seier mot B/G, Sogndal og Moss....
    Mulig det. Seier i Bodø er ikke enkelt og vi vant en solid kamp hjemme mot Sogndal. Vi har ikke vært gode til å styre kamper mot antatt dårlige lag som legger seg bakpå. Ja ja, Moss er vel ikke en målestokk. Noen var nervøse og tenkte at her kunne bomben komme. Som jeg sa i en annen melding her inne, et tidlig mål så er det gjort. Solid arbeid mot en antatt vanskelig motstander i cupen.

    Kommentar

    • Fugl1120
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Sep 2005
      • 3528

      De tre neste kampene vil si mye om hvordan LSK står denne sesongen. Odd borte, Molde hjemme og Vålerenga borte er alle 3 svært tøffe kamper. Klarer laget å få med seg gode resultater fra de tre kampene og levere godt spill, er det grunn til å tro at dette kan bli en bra sesong og at laget har hatt solid fremgang det siste året. Det er liten tvil om at det er oppløftende at vi klarer å levere så solid hjemme mot Sogndal etter en borteseier i Bodø, en hjemmekamp vi typisk driter oss ut i. Det er likevel nå som de antatt bedre lagene kommer på rekke og rad at vi får se hvor vi står. Historisk har vi gjort det godt mot topplagene under Haglund, det blir spennende å se hvordan vi står denne sesongen.
      Lauken er vår venn!

      Kommentar

      • Børge
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Sep 2013
        • 2558

        Alt over 9 poeng på de tre neste kampen kan man ta som en bonus.
        Sint og tverr på felt N

        Kommentar

        • Ketil Cantona
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Feb 2004
          • 6813

          Friskmelde eller ikke. Vi har hatt for vane å snuble hjemme mot antatt dårligere lag. Det har vi snudd så langt, og vi tok poeng fra fjorårets topp 3 lag på bortebane (Haugesund) og tapte svært ufortjent mot Viking. Ålesund hjemme ender jo alltid med 1 poeng(forbanne dritt). La oss som er optimistiske få være det inntil det motsatte er bevist. 7 poeng på de neste 3 vil være svært bra! 5 helt ok siden det blander inn 2 tøffe bortekamper og liga favoritten hjemme.

          Kommentar

          • gilbert
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Nov 2003
            • 3208

            Om Haglund-prosjektet

            Noen momenter om utviklinga under Magnus Haglund - hittil:

            Forutsetninger: Spillerstall, selvtillit og spillemønster var relativt ubalansert og ustabil og ikke så mye å bygge videre på da han overtok. Etter Erlandsen-perioden hadde både Rösler, Nordlie og Berg på ulike måter forsøkt å være mer spillende, men Haglund måtte i praksis begynne på nytt, og kunne ikke (som Nordlie kunne etter Rösler) bygge videre på den aldersmessig ubalanserte stallen Berg etterlot seg, selv om det var mange gode enkeltspillere, blant annet med god fart og viktige elementer av effektiv kontringsfotball. Økonomisk kan det aldri innprentes for ofte at Lillestrøm har fått til - eller opplevd - et lite mirakel ved å overleve lengst av alle på øverste nivå, med totalt manglende publikums- og sponsorgrunnlag, sammenlikna med de fire langt større byene. Gjennom godt arbeid i flere år var det et brukbart rekrutteringsgrunnlag, supplert med Atta Aneka-kanalen til Afrika, men etablerte TL-spillere hadde LSK ikke lenger råd til; de eldre spillere som ble henta inn var heller i kategorien hjemvendte utenlandsfarere og skadeutsatte Bosmann-spillere, om ikke avdanka, så slett ikke veldig attraktive. På den positive sida (foruten rekrutteringa ved ungdomslinja) kan en også trekke fram Norges beste treningsvilkår, takket være Per Mathisens utrettelige arbeid med innendørshall og oppvarma treningsbaner både på gras og kunstgras (som Haglund uten tvil la vekt på da han sa ja til Bjarmann).

            Tilpasning: Det er ingen tvil om at Haglund brukte tid, mye tid, på å forstå og tilpasse spill og taktikk til norsk tippeliga, nærmere engelsk fotball enn svensk og kontinental. Samtidig brukte han mye tid på å finne fram til rett spiller på rett plass, gjennom utprøving, spillerutvikling av nye, unge, uerfarne spillere, og gjennom å finne nye spillere for begrensa midler - stor utskifting i stallen prega de to første vintrene. Sannsynligvis var det stort sett nødvendig å bruke så mye tid, men for eksempel forslag om BHR som kantspiller, der Palmi ikke burde spille, og tillit til Erling som spiss, var det bred enighet om blant oss forstå-seg-påere på Forumet i minst ett års tid før Haglund i vinter fant fram til det samme - og fortsatt forundrer det meg at Ohi ikke er prøvd mer som target man og oppspillspunkt, siden Haglund i snart to år har nevnt savnet av en sånn spillertype. (Haglund hadde blant annet overdreven tro på samspillet Helstad-Vaagan Moen fra Brann-tida, annerledes kan en ikke tolke at han vraka Erling - med åtte skåringer - for Helstad i slutten av den første sesongen.)

            Personlighet: Det er klart positivt med en faglig og analytisk sterk trener med pedagogiske evner og utdanning og såvidt jeg kan forstå bred tillit i spillergruppa, en trener som såvidt jeg (og Lars) kan bedømme også har et mer krevende og variert treningsopplegg (på hverdagene, som jeg bare sjelden ser). Haglund skårer lavt på mediaoppmerksomhet og "karisma", men spiller det egentlig noen særlig rolle? Mange framgangsrike fotballtrenere ser ut til å være ekstremt utagerende og selvhevdende, men om det er en nødvendig forutsetning for å være vinnerskaller, tviler jeg litt på; jeg foretrekker folk med litt mer selvkontroll og planleggingsevne.

            Fotballfilosofi og -taktikk: Haglund har hele tida, selv om han også ser ut til å ha lært underveis, villet spille mer ballbesittende enn Fugla noen gang har prøvd før, men i kombinasjon med raske overganger og ambisiøst eget spill mot etablert forsvar. Formasjonen er nå definitivt 4-2-3-1 offensivt (og 4-4-1-1 defensivt, for feinschmeckerne blant dere). Spillet er litt mindre rigid soneforsvar i forsvar og midtbane enn tidligere, og ganske ambisiøst med variasjon mellom lavt og høyt press. Dette er meget krevende for spillerne både teknisk og taktisk, og noe, men bare noe, av forklaringa på at det har tatt laaaaang tid før en nå i nesten hver kamp kan se plan og spillemønster. Tidligere, altså i et par år, kunne en iblant nesten forstå de som sa de ikke så noe som helst plan eller mønster - det ser de fleste nå. Et par spørsmål jeg har er imidlertid om det er nødvendig å ha så mye respekt for bortebane - en tendens i enkelte kamper (men ikke for eksempel på Lerkendal, Ullevål eller Marienlyst) - og om det er klokt å "ri på" 1-0 ledelse når det er lenge igjen av kampen (Rösler hadde de samme tendenser, bare enda sterkere; de er svakere hos Haglund, men kanskje også knytta til svensk og kontinental fotballkultur). Haglunds tidlige vekt og erklærte prioritet på at det burde være enkelt å tette igjen bakover ga heller ikke særlige resultater de første par åra; dødballer både defensivt og offensivt har vært en markert svakhet. Om det er bedre i år, slik det ser ut foreløpig, må vi vente til lenger ut i sesongen for å se.

            Taktisk har Haglund både sterke og svake sider, stort sett synes nok de fleste at bytter og omlegginger av spill oftest har vært gode og fungert bra. Men i en god del kamper i fjor fungerte laget først i andre omgang, og Haglunds evner til å planlegge, motivere og gjennomføre spill i hver enkelt kamp var da ikke alltid overbevisende, selv om han som nevnt var god til å justere i pausen - men hvorfor først da? I år kan det se ut til, i de fleste kampene (unntatt i Bergen), at "planen har vært gjennomført til punkt og prikke" som spillerne flere ganger har sagt - igjen, vi må vente og se om denne lovende tendensen holder seg.

            Situasjonen per dags dato: Spilllerstallen, uten Helstad, Stoor mfl, men med gode og heldige nyanskaffelser som Lundemo og Ødegaard, med Lazarus Ruben Gabrielsen mirakuløst tilbake - bedre enn før! - og med mer erfarne unggutter (Stian, Fofana) og bedre trente/forberedte veteraner (Vaagan Moen, Andersson) er stallen, som alle unntatt avis- og fjernsynskommentatorer kunne se i januar/februar, og som nå er solid bekrefta, breiere, bedre sammensatt og mer solid enn på mange år, med fire, fem og nå sju - sju! - bytter fra Sogndal til Moss, (nesten) uten å svekke 11'ern, slik at vi neppe kan oppleve samme katastrofale situasjon som i mai måned i fjor. Uten den skadeperioden hadde progresjonen fra 2012 til 2013 vært klar og merkbar. Spillet ser som alt nevnt ut til (endelig) å sitte langt bedre enn noen gang under Haglund, selv om vi har sett mange gode kamper og tendenser i to år, men for få i løpet av sesongen - for ustabilt. Å spå om framtida er, ikke mindre i fotball enn på andre områder, minst sagt risikabelt. Men håpe kan vi, og etter min vurdering med bedre grunnlag enn på flere år. Etter de siste kampene er det, ikke overraskende, nesten halleluja-stemning på forumet (men sjekk tipsene fra mange av de samme i tråden om hvor vi havner i år....). Vi har, alle vi gærninger her inne, en alvorlig tendens til å overdrive pessimismen såvel som optimismen; her har jeg prøvd, dels for min egen mentale balanse, å tenke litt nøkternt gjennom hva prosjektet Haglund betyr for LSK.

            gilbert

            Kommentar

            • stovnerfugl
              Seniormedlem
              Forumonanist
              • Nov 2013
              • 163

              Opprinnelig skrevet av Fugl1120
              De tre neste kampene vil si mye om hvordan LSK står denne sesongen. Odd borte, Molde hjemme og Vålerenga borte er alle 3 svært (noksa mente du sikkert) tøffe kamper..
              Tenker at Runde 12 og 13 (Tur til Tronjem og deretter hjemme mot Godset) innen 3 dager av hverandre ???

              Kommentar

              • KrisB
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Jan 2008
                • 2923

                1 tap på siste 6. Fornøyd jeg!

                Kommentar

                • Uwes disippel
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Apr 2006
                  • 6039

                  Dette trodde jeg ikke at jeg skulle si, men signer Magnus for 3 nye år. Vi er virkelig på vei mot noe nå.

                  Kommentar

                  • Ketil Cantona
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Feb 2004
                    • 6813

                    Endelig begynner Magnus å få litt igjen for all pepper´n siste årene. LSK spiller bra fotball og med en målgaranstisk hadde vi slått Molde og Viking og vært i kamp om medalje. Håper ikke våre økonomiske problemer tar bort fokuset fra spillere.

                    Per og Per, gjør at vi ikke må selge i sommer. Noen lukter på profflivet snart.

                    Kommentar

                    • Fugl1120
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Sep 2005
                      • 3528

                      Opprinnelig skrevet av Uwes disippel
                      Dette trodde jeg ikke at jeg skulle si, men signer Magnus for 3 nye år. Vi er virkelig på vei mot noe nå.
                      Jeg frykter for at den skrantne økonomien kan føre til at dette blir Haglunds siste år i klubben. De fleste signaler tyder på at vi må kutte lønningene betraktelig i neste forhandlingsrunde og at våre beste dermed forsvinner til klubber med bedre økonomisk tilbud. Haglund har bygd et bra fundament i laget og mangler per nå egentlig bare den virkelig gode spissen for å skape et lag som kan kjempe helt der oppe. Dessverre kan mye tyde på at vi mister noen av våre sentrale og at man må bygge opp deler av sentrallinja på nytt. Haglund ble nok forespeilet bedre vilkår da han kom og jeg er usikker på om han har motivasjon til å gå på en ny runde dersom vi må kvitte oss med sentrale spillere. Det ville vært synd, for det kan virke til at laget virkelig er på gang i år.
                      Lauken er vår venn!

                      Kommentar

                      • knut
                        Make knut Great Again
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Dec 2006
                        • 9463

                        Ække Haglund heldig, som hele tia liksom har solgt inn at det er i år 3 det vil skje?

                        Kjøper det ikke helt, men ok da, siden det var det Bob Bradley sa til Stabæk og: "Yeah, you'll see results in my third year"

                        Kommentar

                        • GIFKanari
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Apr 2009
                          • 8243

                          Opprinnelig skrevet av Fugl1120
                          Jeg frykter for at den skrantne økonomien kan føre til at dette blir Haglunds siste år i klubben. De fleste signaler tyder på at vi må kutte lønningene betraktelig i neste forhandlingsrunde og at våre beste dermed forsvinner til klubber med bedre økonomisk tilbud. Haglund har bygd et bra fundament i laget og mangler per nå egentlig bare den virkelig gode spissen for å skape et lag som kan kjempe helt der oppe. Dessverre kan mye tyde på at vi mister noen av våre sentrale og at man må bygge opp deler av sentrallinja på nytt. Haglund ble nok forespeilet bedre vilkår da han kom og jeg er usikker på om han har motivasjon til å gå på en ny runde dersom vi må kvitte oss med sentrale spillere. Det ville vært synd, for det kan virke til at laget virkelig er på gang i år.
                          Men hvor skal Haglund gå? Er vel fortsatt slik at han først og fremst er aktuell for norske og svenske klubber, og økonomiske trøblerier finnes overalt. Og selv om norske klubber strammer inn vil vel det på trenerlønninger bare minske noe av det gapet som finnes mellom de to landene. Og hvem er våre beste spillere? De som tjener mest? Vel, vil hevde den eneste av de som tjener best som virkelig er verdt å få med videre er Andersson, resten kan erstattes av yngre spillere. Foryngring vil uansett skje over mer eller mindre hele fjøla i TL.

                          Kommentar

                          • Fugl1120
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Sep 2005
                            • 3528

                            Opprinnelig skrevet av GIFKanari
                            Men hvor skal Haglund gå? Er vel fortsatt slik at han først og fremst er aktuell for norske og svenske klubber, og økonomiske trøblerier finnes overalt. Og selv om norske klubber strammer inn vil vel det på trenerlønninger bare minske noe av det gapet som finnes mellom de to landene. Og hvem er våre beste spillere? De som tjener mest? Vel, vil hevde den eneste av de som tjener best som virkelig er verdt å få med videre er Andersson, resten kan erstattes av yngre spillere. Foryngring vil uansett skje over mer eller mindre hele fjøla i TL.
                            Med tanke på at Haglund lenge tvilte på forlengelse kan det virke til at Sverige er mer attraktivt for han enn Norge, jeg ville tro dette var et familiært ønske. Haglund har sagt at han ønsket å bli et år til fordi han trodde på laget foran kommende sesong, det med god grunn. Forhåpentligvis gjør vi en bra sesong som overbeviser han om å fortsette, men jeg er usikker på motivasjonen dersom flere av hans mest brukte spillere forsvinner grunnet svak økonomi. Jeg er enig i at feks Petter er erstattelig, men jeg mener et tap av både Johan og Palmi hadde svekket oss mye. Palmi har vært svak de siste kampene, men i innledningen var han fantastisk og er vår beste hengespiss. Man kan håpe at Bonke vil komme inn som en reell kandidat til en sentral midtbaneplass og at man muligens åpner for å flytte Ohi opp i hengerollen. Jeg synes likevel det er mange usikkerhetstegn og dersom jeg forsøker å sette meg inn i Haglunds tankesett ville jeg vært usikker på om jeg ville forlenge med en økonomisk skakkjørt klubb som etter all sannsynlighet ikke vil bli noen etablert toppklubb på mange, mange år, spesielt dersom familien ønsker å dra hjem og det ligger attraktive trenertilbud på bordet. Leverer Haglund en god sesong i år, blir det definitivt ikke vanskelig å få seg trenerjobb i Sverige etter sesongen.
                            Lauken er vår venn!

                            Kommentar

                            • GIFKanari
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Apr 2009
                              • 8243

                              Vi får se, føler meg rimelig trygg på at han blir, mye pga. denne opsjonen det har vært snakket om. Og selvfølgelig om hjemlengsel, hvis det i det hele tatt er en faktor, trumfer lønn. Jeg tror vi får en belønning for tålmodighet på trenersida, både i form av at Haglund blir og at vi blir mer attraktive for spennende spillere.

                              Kommentar

                              • klippen
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Aug 2009
                                • 251

                                FAAAAAAAEEEEEEEN I HEEEEEEEEELVEEEEETTTEEEEEE, Haglund må gå. Vant bare 5-1 idag, hvordan i helvete kunne vi slippe inn et mål???????? Det er krise, vi ligger kun på tredjeplass etter 11 kamper. Haglund har et av ligaens største budsjetter, for det må jo gi mening at de 30 millionene eiendomsselskat omsetter for skal være med i regnestykket? Jeg klarer ikke se noen plan.. FAEEEEENNN.

                                Kommentar

                                • xeR
                                  Seniormedlem
                                  --==FORUMRUNKER==--
                                  • Jan 2004
                                  • 11206

                                  Opprinnelig skrevet av klippen
                                  FAAAAAAAEEEEEEEN I HEEEEEEEEELVEEEEETTTEEEEEE, Haglund må gå. Vant bare 5-1 idag
                                  Det samme tenkte jeg, vi vant 6-0 mot stabæk i 2012, formkurven peker nedover..
                                  Det er bedre å væra døv enn vålenga.

                                  Kommentar

                                  • Uwes disippel
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Apr 2006
                                    • 6039

                                    Og byttene da, Høiland???????????????????? WTF!!!! Burde iallfall kommet inn tre min før..........!!!!!!!!

                                    Kommentar

                                    • klippen
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Aug 2009
                                      • 251

                                      Håper det er enstemming på hele forumet at Haglund må sparkes etter denne kampen, 5-1 og tredjeplass på tabellen blir bare for dårlig..

                                      Kommentar

                                      • cetor
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Mar 2011
                                        • 266

                                        Enig. Samler ikke på tredjeplasser.

                                        Kommentar

                                        • Rune
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Aug 2008
                                          • 1229

                                          Vær så snill. Les de fire første sidene i denne tråden før dere begynner med jinxinga.
                                          "Wax on, wax off!" (Mr. Miyagi, 1984)

                                          Kommentar

                                          Working...