Magnus Haglund

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Ketil Cantona
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Feb 2004
    • 6813

    Opprinnelig skrevet av superbøffel
    Dette er direkte feil.

    Ja, men ikke så lurt. Å hente Helstein fra Monaco på skyhøy lønn er vel et typisk eksempel på nettopp det.
    Jo Helstad var frykteig dyr, sant men hvem lønnet Helstad? LSK eller investor? Er han ene og alene Magnus sin dyrebare skyld?

    Kommentar

    • Kay
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Jan 2004
      • 763

      Opprinnelig skrevet av Fugl1120
      Det er forøvrig urimelig å gi Haglund skylda for at klubben sliter økonomisk. For det første er det andre faktorer enn sport som har vært svært utslagsgivende for at vi sliter.
      Man skal ikke lese mye mellom linjene for å skjønne at spillere som ble hentet i 2012 var kostbare og ble hentet for å gi umiddelbar suksess. Når denne suksessen uteble hadde selvfølgelig dette en svært negativ påvirkning på økonomiske rammevilkår og forverret den økonomiske situasjonen i klubben. I så måte må Haglund ta sin del av skylda. Men han kan jo selvfølgelig ikke ta skylden for at ledelsen gambler på høyt plan på at Haglund skal lykkes.

      Kommentar

      • Fugl1120
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Sep 2005
        • 3528

        Opprinnelig skrevet av Kay
        Man skal ikke lese mye mellom linjene for å skjønne at spillere som ble hentet i 2012 var kostbare og ble hentet for å gi umiddelbar suksess. Når denne suksessen uteble hadde selvfølgelig dette en svært negativ påvirkning på økonomiske rammevilkår og forverret den økonomiske situasjonen i klubben. I så måte må Haglund ta sin del av skylda. Men han kan jo selvfølgelig ikke ta skylden for at ledelsen gambler på høyt plan på at Haglund skal lykkes.
        Jeg kan være enig med deg i at Haglund må ta sin del av skylda for sviktende inntekter grunnet svake sportslige resultater. Hadde LSK forutsetninger for å gjøre det bedre i 2012 og 2013 enn de faktisk gjorde? Antagelig kunne de havnet høyere på tabellen, men noe topplag hadde vi aldri. Dersom spillere ble kjøpt og hentet som om vi skulle vært et topplag, er det ledelsen og ikke treneren som må ta ansvaret for uforsvarlig satsing. Man kan enkelt si at Haglund og spillerne har ansvar for inntekter gjennom sportslige resultater, mens kostnadene er det administrasjonen som må styre. Sportslig var likevel ikke fjoråret noen katastrofe, vi kom til semifinalen i cupen som genererte mye inntekter og vi ble nummer 10 som antagelig er 3-4 plasser under hvor vi burde havnet. Med andre ord er det hovedsaklig 2012 sesongen som var utelukkende skuffende, men Haglund har også innrømmet at situasjonen i klubben har vært vanskeligere enn forventet. Spørsmålet har da hele veien vært; med en trener som har innsett sine feil og arbeider med å rette dem opp, skal man velge å se fremover eller syte over fortiden? Klubben valgte det første, og det tror jeg samtlige som er glad i LSK skal være lykkelige for i dag, vi hadde neppe vært så solide i år med en annen trener.
        Lauken er vår venn!

        Kommentar

        • Ketil Cantona
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Feb 2004
          • 6813

          Opprinnelig skrevet av Kay
          Man skal ikke lese mye mellom linjene for å skjønne at spillere som ble hentet i 2012 var kostbare og ble hentet for å gi umiddelbar suksess. Når denne suksessen uteble hadde selvfølgelig dette en svært negativ påvirkning på økonomiske rammevilkår og forverret den økonomiske situasjonen i klubben. I så måte må Haglund ta sin del av skylda. Men han kan jo selvfølgelig ikke ta skylden for at ledelsen gambler på høyt plan på at Haglund skal lykkes.
          En trener setter opp en ønskeliste. Deretter "gambler" ledelsen (Bjarmann/Mathisen) med å skrive ut fete lønnslipper.
          Uansett, hvorfor være negativ når vi ENDELIG er med å kjemper i "toppen"(ja reka, 3 poeng bak er kamp om medaje).

          LSK spiller en av ligaens beste fotball for tiden, i følge Opta i siste 2 serierundene så hat vi sluppet til minst sjanser i mot og skapt flest. Er ikke det en grei pekepinn.

          De av dere som fortsatt ønsker Haglund tilbake over grensa, hvem passer bedre til jobben?
          SKal vi kaste disse årene i søla og ansette ny trener med nye ideer og systemer?
          La oss fortsette, har vi null utvilking i 2015(litt avhengig av økonomiske situasjonen) så kan jeg være med å at et bytte kan lønne seg, men det avhenger av hvem som kan være aktuelle.

          I mellomtiden ser jeg mot de 7 fjell og Bergen og LER høyt. Mange her inne mente Nordling ville sikre LSK gullet om han ble ansatt også....

          Kommentar

          • Børge
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Sep 2013
            • 2558

            Opprinnelig skrevet av plantemiddel
            Hmm, prøvde å søke litt på proff.no, kan si mye rart om Berg-tida, men heidundrende overskudd er vel å ta i.
            Bare en liten kommentar - det der er ikke korrekt regnskap. Prøv denne i stede. Er for selve Sportsklubben. Det du linket til, er ei datter i systemet.

            Opprinnelig skrevet av Ketil Cantona
            Jo Helstad var frykteig dyr, sant men hvem lønnet Helstad? LSK eller investor? Er han ene og alene Magnus sin dyrebare skyld?
            Merkelig hvordan mennesker konkluderer med hva Helstad hadde i lønn uten å ha innsikt i det. Skattetallene fra 2012 inneholder også sluttpakken fra Monaco som kjøpte han løs fra kontrakten. Det foregår spekulasjoner over en lav sko vedrørende Helstad.
            Sint og tverr på felt N

            Kommentar

            • Kay
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Jan 2004
              • 763

              Opprinnelig skrevet av 307
              Det å gi Haglund tid sjøl om det buttet i mot. Han sa at han trengte tid 2-3 år. Det fikk han av meg. Fra at mange ville kaste han ut av Lillestrøm og hjem til Sverige. Det var ikke måte på hvor evneveik han var. Til at folk nå er redde for at han forsvinner.
              Han ligger jo ihvertfall 1 år etter "skjema" og hvis det stemmer at han forsvinner etter sesongen får vi vel aldri oppleve at vi etablerer oss stabilt i toppen som han har snakket så mye om. At folk ville kaste han ut i fjor høst hang vel mye sammen med nettopp at han ikke har levert som forespeilet og at LSK fremsto som backup løsningen hans hvis han ikke fikk seg en bedre jobb. At folk nå er redde for å miste han med tanke på neste sesong er mildt sagt historieløst og sjokkerende all den tid han har bevist at han ikke klarer å levere på kort sikt med en ny spillerstall. LSK var tippet ett topplag i 2012 av flere medier, og jeg tipper alle som var involvert i å bruke penger i LSK det året forventet top 6 som minimum. Haglund leverte ikke, neste år forsvinner etter all sansynlighet de fleste av Haglunds nøkkelspillere, hva tilsier at han skal levere da ?

              Om du fikk rett i at det var greit med Haglund 1 år til kan vi ta etter sesongen. Med det mannskapet han har tilgjengelig vil alt under top 6 være en skuffelse uansett trener.

              Kommentar

              • plantemiddel
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Feb 2012
                • 807

                Opprinnelig skrevet av Børge
                Bare en liten kommentar - det der er ikke korrekt regnskap. Prøv denne i stede. Er for selve Sportsklubben. Det du linket til, er ei datter i systemet.
                Takker, ikke lett å holde styr på alle selskapene i konsernet. Den linken sier forsvåvidt det samme, at egenkapitalen sank og at resultatet var negativt i hele Berg-perioden.

                Kommentar

                • Kay
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Jan 2004
                  • 763

                  Opprinnelig skrevet av Ketil Cantona
                  Jo Helstad var frykteig dyr, sant men hvem lønnet Helstad? LSK eller investor?
                  Må slutte å dra investor kortet, investor betaler så da gjør det ikkenoe! Man behøver ikke å pisse vekk penga selv om en annen betaler, og hva skjer når man gang på gang pisser vekk penga, jo da skrur investor igjen krana også er vi der vi er i dag, med overhengende fare for at staten slår oss konkurs forde vi ikke betaler skatten.

                  Kommentar

                  • Kay
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Jan 2004
                    • 763

                    Opprinnelig skrevet av plantemiddel
                    Takker, ikke lett å holde styr på alle selskapene i konsernet. Den linken sier forsvåvidt det samme, at egenkapitalen sank og at resultatet var negativt i hele Berg-perioden.
                    Det som står i regnskapene er helt uvesentlig i sammenhengen, skal Haglund ha kred for at BBS ble solgt for 25 mill ?

                    Kommentar

                    • xeR
                      Seniormedlem
                      --==FORUMRUNKER==--
                      • Jan 2004
                      • 11206

                      Opprinnelig skrevet av Kay
                      Han ligger jo ihvertfall 1 år etter "skjema" og hvis det stemmer at han forsvinner etter sesongen får vi vel aldri oppleve at vi etablerer oss stabilt i toppen som han har snakket så mye om. At folk ville kaste han ut i fjor høst hang vel mye sammen med nettopp at han ikke har levert som forespeilet og at LSK fremsto som backup løsningen hans hvis han ikke fikk seg en bedre jobb. At folk nå er redde for å miste han med tanke på neste sesong er mildt sagt historieløst og sjokkerende all den tid han har bevist at han ikke klarer å levere på kort sikt med en ny spillerstall. LSK var tippet ett topplag i 2012 av flere medier, og jeg tipper alle som var involvert i å bruke penger i LSK det året forventet top 6 som minimum. Haglund leverte ikke, neste år forsvinner etter all sansynlighet de fleste av Haglunds nøkkelspillere, hva tilsier at han skal levere da ?

                      Om du fikk rett i at det var greit med Haglund 1 år til kan vi ta etter sesongen. Med det mannskapet han har tilgjengelig vil alt under top 6 være en skuffelse uansett trener.
                      Nå har vi i allefall utviklet en filosofi over tid, og selv om vi trolig mister noen nøkkelspillere så har vi fortsatt igjen en del spillere som kan bringe arven videre. Tror det er større sjanse for å lykkes med Haglund neste år enn om vi bytter trener og legger om stilen igjen.
                      Det er bedre å væra døv enn vålenga.

                      Kommentar

                      • Børge
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Sep 2013
                        • 2558

                        Opprinnelig skrevet av xeR
                        Nå har vi i allefall utviklet en filosofi over tid, og selv om vi trolig mister noen nøkkelspillere så har vi fortsatt igjen en del spillere som kan bringe arven videre. Tror det er større sjanse for å lykkes med Haglund neste år enn om vi bytter trener og legger om stilen igjen.
                        Sjansen for å lykkes er nok vesentlig større med Haglund enn nytt regime, men at noen nøkkelspillere forsvinner ut er vel underdrivelse
                        Sint og tverr på felt N

                        Kommentar

                        • andee
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • May 2004
                          • 1191

                          Opprinnelig skrevet av Børge
                          men at noen nøkkelspillere forsvinner ut er vel underdrivelse
                          Ingen større underdrivelse enn din overdrivelse "knapt nok spillere igjen fra dagens stall". Blir vel et sted midt i mellom, og det vil være merkelig om vi blir en kasteball i neste års TL. Vi står midt oppi langt større utfordringer enn om neste års stall og trener beholder TL-plassen.
                          TS05 - Felt C

                          Kommentar

                          • Børge
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Sep 2013
                            • 2558

                            Opprinnelig skrevet av andee
                            Ingen større underdrivelse enn din overdrivelse "knapt nok spillere igjen fra dagens stall". Blir vel et sted midt i mellom, og det vil være merkelig om vi blir en kasteball i neste års TL. Vi står midt oppi langt større utfordringer enn om neste års stall og trener beholder TL-plassen.
                            Det at mange spillere forsvinner, er jo pga virkelig tøffe økonomiske utfordringer. Gode spiller må selges for å genere penger og spillere med utgående kontrakter får ikke fornyet - stalle blir tynn og de beste spillerne blir borte. Dagens trener har ambisjoner utover dette. Og mange, inkludert meg, bekymrer seg for fremtiden.

                            Det snakkes om, fra styreleder og daglig leder, at kostnadsnivået man i 2014 lever med ikke har tilstrekkelig inntekter. Med en reduksjon i kostnadene sier det seg selv at man vil redusere tilbudet/kvaliteten på produktet. Som igjen automatisk vil føre med seg lavere kvalitet på produktet. Denne reduksjon av kvalitet, er det sannsynlig at vil medføre reduserte inntekter. Først og fremst fra tabellplassering og antall runder i cupen. Rett og slett en ond sirkel! Med mindre budsjett for 2015 tar høyde for en lav plassering på tabellen (type bunnlag: 14-16 plass), 2-3 runde i cupen og 3-4000 tilskuere i snitt er jeg redd man i 2015 rundt mai måned kommer med følgende nyhet: LSK må kutte kostnader for å holde hodet over vannet.

                            Hvis du tror jeg ser lett på de økonomiske utfordringene, tar du grundig feil. Jeg er redd de utfordringene som skisseres for 2015 og kuttene som skal tas bare medfører enda dårligere inntekter som ikke blir tatt høyde for. Man sitter igjen med tynn stall om Origi, Gabrielsen, Ødegaard, Ringstad, Andersson, Palmi, Fofana og Petter forsvinner (med behov om 15-20 mill i friske kroner inn, tipper jeg Ringstad, Fofana og Gabrielsen blir solgt. Sannsynligvis for en alt for liten sum pr spiller, men penger må inn for å sikre videre eksistens). 8 spillere som i dag er gode kandidater til å starte kamper. Vil gå så langt som å si at 7 av 8 ville vært med i en XI som starter 9 av 10 ganger om dem er skadefrie. Man sitter igjen med Kippe, Riise, Erling og Lundemo fra dagens "beste lag" i 2015. Har noen gode spillere bak som banker på døra som Udjus, Mikalsen, Ohi og Mjelde, men fortsatt er det da tre plasser som må erstattes (type HB, stopper og VK). I tillegg er benken rensket for spillere. Bankboka er skrapet rein for kronasjer. Investeringsvilje virker til å ha kjølnet helt ned. Ikke noe til å kjøpe spillere for, men kanskje litt ledige lønnsmidler til å lønne noen med. Dette er utfordringer som kommer etter at klubben er reddet fra konkurs. Spillere må ut for å redde økonomien - blir kjøpers marked, nærmest lik-plyndring.

                            Du ser kanskje lyst på det om økonomien blir berget på kort sikt, men jeg gjør det ikke. For min del spoler man seg bare tilbake til høsten 2011, bare at man starter sesongen med nesten samme utgangspunkt som høsten 2011. Klubben har store utfordringer å løse i forhold til spillerlogistikk foran 2015. Bjarmann må jobbe overtid fremover for å selge spillere, før han må erstatte dem med utgangspunkt i knapper og glansbilder i lønn/overgangsbudsjett.

                            Dette er selvsagt off-topic i denne tråden, men når du først siterer meg slik du gjør - ønsker jeg å tilkjennegi mine bekymringer.
                            Sint og tverr på felt N

                            Kommentar

                            • AG-3
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Jul 2006
                              • 1081

                              Vil også krype til korset og gi kudos til Haglunds resultater og jobb under tøffe vilkår i år. Hadde null tro på han i år igjen. Men hvorfor skal det ta 3 sesonger å få det til? Er det kvantefysikk vi snakker om?
                              Reiser Haglund så går det en spennende trener oppe på Raufoss som har levert svært bra med en stamme av lokale talenter.... Spilt for oss har han også. Har knalltru på at Espen Haug kan levere på Tippeliga-nivå!

                              Kommentar

                              • andee
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • May 2004
                                • 1191

                                Opprinnelig skrevet av Børge
                                Dette er selvsagt off-topic i denne tråden, men når du først siterer meg slik du gjør - ønsker jeg å tilkjennegi mine bekymringer.
                                Jeg tror på ingen på måte du tar lett på noe som helst, snarere tvert i mot har jeg forstått at glasset ditt er et sted mellom halvtomt og alvorlig realistisk ganske lenge. Siterte deg kun på at nærmest hele stallen forsvinner, og det er en rimelig pessimistisk tanke, som du for all del muligens treffer med, men det får tida vise. Og at 4-6 i dagens "topp-XI" kanskje ikke er her første i første, og at noen (1-3) forsvinner allerede i sommer, det får vi nesten håpe på (sistnevnte).

                                Jeg håper, sørgmodig, men realistisk, at man får til noe med Stian eller Fofana i sommer, og kanskje også Udjus og én av PVM/Mjelde/Pálmi, som er litt like, selv om dem ikke er det (vi starter kun med én av dem med skadefri tropp, og det er luksus). At en pakke á la det er tilstrekkelig for å holde futen unna, samtidig som man har et nokså ålreit sportslig grunnlag. Ikke glem at vi kun har BHR på ordentlig dyr kontrakt neste år, og da kan det være rom for å beholde en riktig spiller eller to, eller skaffe seg noe gøy. Noen av oss må få lov til å være litt naive midt oppi detta også :-)

                                Edit, on topic; Haglund! Kan hende tenker han seg ett år til her. I mitt hue er det kun FCK-jobben, i Skandinavia, som er opplagt kulere enn den han har i dag. Man veit aldri! Akkurat nå gleder jeg meg bare til Kristiansand. Solid opptreden der, da kan vi virkelig begynne å drømme.

                                #vierlsk
                                Last edited by andee; 03.07.2014, 17:10.
                                TS05 - Felt C

                                Kommentar

                                • WAK
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Jul 2006
                                  • 967

                                  Det som er nøkkelen til suksess er kontinuitet. Ting må bygges over tid.

                                  Se på Godset. Deila fikk holde på i 4-5 år med 7. 9. og 12 plasser. Var aldri snakk om å sparke han. De hadde troa på det han holdt på med men ting tar tid å bygge opp.

                                  RævBK under Eggen. De hadde et angrepsspill som kunne måle seg med de beste i Europa. Det var pga av en ting. Det hadde et system som var innført over lang tid og alle spillerne viste til en hver tid hva de skulle gjøre. Når Eggen sluttet kom det trenere som en etter en fikk sparken. Ingen av de fikk tid til å bygge opp noe som helst. Poenget mitt er at det tar tid å bygge opp et system/spill som gir avkasting i form av poeng og bra spill. Sånn "taperkultur" det var i veggene på Åråsen når Haglund tok over, tar det enda lenger tid å bli kvitt.

                                  Jeg tror det er et større tap og miste det vi har bygget opp med Haglund enn å miste noen spillere. Det kommer selvfølgelig an på hvor mange spillere vi mister. Mister vi så mange som noen antyder så må vi uansett begynne å bygge opp på nytt.

                                  Selvfølgelig er det naturlig å være pessimistisk sånn det er nå. Alle er vel det. Men jeg er litt mindre pessimistisk enn noen andre når det gjelder spillere vi kommer til å miste. En ting ikke alle tenker på er at det er mange andre tippeliga klubber som sliter også. Tror faktisk det går så langt at lønningene kommer til å gå ned 30-40 % innen et par år. Så jeg tror ikke det er bare bare å finne seg klubb for spillere som Johan, Palmi, Udjus og Vaagan Moen i den alderen de er i nå. Ikke hvis de ikke godtar et betydelig kutt i lønningsposen.

                                  Sånn jeg har forstått det så mangler vi 4-5 mill som vi må ha innen en måned eller to. Det burde vi få ved et salg av enten Ringstad, Fofana eller Gabrielsen.

                                  De 15-20 mill det er snakk om at vi må ha ut året tror jeg det er en del misforståelser rundt. Det er vel ikke sånn at vi må ha 15-20 mill i tillegg til vanlige/forventede inntektene vi får?? Tenker da på billett inntekter etc.

                                  Hvis vi sier at Ringstad, Gabrielsen og Fofana er det vi kan forvente å få penger for så håper jeg og tror at bare to av de blir solgt. Det bør gi oss en inntekt på minimum 8-10 mill.

                                  Østli er allerede borte. Udjus regner jeg med forsvinner i sommer. Muligens Høiland går tilbake til Molde i sommer, blir ihvertfall borte ved sesongslutt.

                                  Av Palmi, Johan og Vaagan Moen så tror jeg neppe flere en to av de blir borte.

                                  Hvis noe av dette skulle stemme så kan vi fortsatt stille med følgende lag;


                                  Origi

                                  Nordermoen - Ødegård - Kippe - Kind Mikalsen

                                  Riise - Bonke - Lundemo - Fofana

                                  Mjelde/Ohi

                                  Knudtzon/Friday


                                  Med Øsli, Udjus, Palmi, Vaagan Moen, Johan, Gabrielsen, Ringstad ute så burde det være fort gjort 3-5 mill spart i lønninger ut sesongen. I tillegg til de 8-10 mill vi får for eventuelt Gabrielsen og Ringstad.

                                  Dette var selvfølgelig bare eksempler. Dette er langt fra hva som sikkert kommer til å skje men som sagt et eksempel.

                                  Synes ikke denne 11'ern ser så gærn ut. Hvis man da hiver på noen "billige" talenter som Pellergrino etc så kan vi ha en bitte liten optimistisk tanke med at vi holder oss i Tippeligaen også i 2015/2016 ;-)

                                  Kommentar

                                  • Frode D. Homb
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Dec 2003
                                    • 982

                                    Legg også til Janne Jønsson og Kjetil Rekdal. Det tar tid å bygge lag dersom man ikke har Aker RGI i ryggen slik Molde har og hadde.

                                    Kommentar

                                    • Frode D. Homb
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Dec 2003
                                      • 982

                                      "Bare tullprat. Haglund lovet gullkamp sesongen etter i 2011, 2012 og 2013. Nå er vi på en sjetteplass, du må ikke forveksle dette med gullkamp.[/QUOTE]"

                                      Her må du dokumentere påstandene dine i første setning.
                                      Du var jo også av dem som mente at årets sesong ville gå dårlig, hittil har jo LSK motbevist dine spådommer. Du omgår dine spådommer før sesongen ved å si at vi ligger på 6. plass. Men serien er rekordjevn fra 2. og nedover, så du fremlegger dine argumenter på en sånn måte at LSK blir snakket ned uansett. Selv nå når det går bra sportslig, så er du negativ. At klubben i tillegg står på kanten av stupet, burde få oss i det minste til å samle oss om det som er bra.
                                      Last edited by Frode D. Homb; 03.07.2014, 21:55.

                                      Kommentar

                                      • 307
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Mar 2007
                                        • 358

                                        Opprinnelig skrevet av Frode D. Homb
                                        Legg også til Janne Jønsson og Kjetil Rekdal. Det tar tid å bygge lag dersom man ikke har Aker RGI i ryggen slik Molde har og hadde.
                                        Og Mjelde i Brann....

                                        Kommentar

                                        • mats
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Mar 2008
                                          • 621

                                          Opprinnelig skrevet av 307
                                          Og Mjelde i Brann....
                                          Mons Ivar tror jeg hadde hatt moro ta å ta over LSK om Haglund skulle dra!

                                          Kommentar

                                          Working...