Både enig og uenig fra en som også har sine år i styrer i store idrettslag. LSK er et særidrettslag som kun har fotball som sin aktivitet, til forskjell fra fleridrettslag som har håndball,ski, friidrett osv. Det betyr at fotballfaglig kompetanse bør finnes i nær sagt alle ledd i organisasjonen. Per i dag synes jeg at det mangler denne spesifikke kompetansen i nær sagt alle ledd.
Mitt første innlegg er for så vidt en spøk, men med litt alvor. Jeg mener at det er er vanskelig for LSK som klubb å stake ut en langsiktig kurs når de som styrer butikken sitter inne med begrenset fotballfaglig kompetanse. Hvordan skal LSK kunne meisle ut en kurs når det mest sannsynlig mangler kunnskap om hvor man vil og hvordan man skal nå dit. Jeg opplever LSK som en klubb som per nå lener all sin toppidrettssatsning på den til enhver tid sittende A-lags trener og til dels sportsdirektør. A-lags trenere i LSK har mye kompetanse på fotball, men hvem skal han bryne seg på, hvem skal utfordre han fotballfaglig, hvordan skal klubben ta de rette valg over tid når nye trenere kommer og går med sine filosofier? Hvem i styret tør og kan utfordre en A-lags trener med fotballfaglig tyngde?
Jeg har ingenting imot Lasse Kjus, Anita Skoglund, Per Mathisen eller de andre i styret, men hva kan de om å drive en klubb som har som mål om å være blant de beste i Norge? Hvor en fotballkompetansen? Jeg mener helt klart at det ikke er nok å ha vært en god fotballspiller for å ha de rette kvalifikasjonene til å få LSK mot toppen av norsk fotball.
Jeg tror det er døden for LSK som toppidrettsklubb å ha så lite fotballfaglig kompetanse som den har nå. Mulig klubben må ta et valg og organisere seg på en annen måte for å kunne spisse toppidretten. I dag skal man ta hensyn til 7-årigen som tar sine første spark på ballen til landslagsspillere på A-laget, og dette skal gjøres av samme personer. Er det fornuftig? Jeg er tilbøyelig til å svare nei på det.
Kommentar