LSK anno 2012

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Mynten
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Mar 2008
    • 484

    Opprinnelig skrevet av *46*
    Takk som byr, men jeg vet at det er så mye mer enn kunnskap om idretten som teller i et styre. Jeg har tidligere vært leder i to år i et idrettslag med 5-600 medlemmer, men ikke noe som tilsier at jeg kunne tenkt meg å ta et slikt verv. Selv i en så liten organisasjon er det plenty med problemer å ta hånd om av arrangement og eiendomsmass.

    Hvis vi legger den spøken til side (ja - jeg tolker det som en spøk at jeg skulle sittet i styre og at det er satt på spissen), så er det en del mer som teller i et styre enn kunnskapen rundt det å ha en elitesatsing i idretten. LSK er ikke noe idrettslag med fire lag (G16, G19, A-laget og rekruttene), men en rekke lag, en stor eiendomsmasse som skal forvaltes, en rekke ansatte i administrasjon og spillere som skal lønnes og "tas hånd om". Å få inn en drøss med mennesker med kun fotball som sitt fagfelt, ville vært døden for LSK. Noen må ha sin kunnskap også andre steder.

    Både enig og uenig fra en som også har sine år i styrer i store idrettslag. LSK er et særidrettslag som kun har fotball som sin aktivitet, til forskjell fra fleridrettslag som har håndball,ski, friidrett osv. Det betyr at fotballfaglig kompetanse bør finnes i nær sagt alle ledd i organisasjonen. Per i dag synes jeg at det mangler denne spesifikke kompetansen i nær sagt alle ledd.

    Mitt første innlegg er for så vidt en spøk, men med litt alvor. Jeg mener at det er er vanskelig for LSK som klubb å stake ut en langsiktig kurs når de som styrer butikken sitter inne med begrenset fotballfaglig kompetanse. Hvordan skal LSK kunne meisle ut en kurs når det mest sannsynlig mangler kunnskap om hvor man vil og hvordan man skal nå dit. Jeg opplever LSK som en klubb som per nå lener all sin toppidrettssatsning på den til enhver tid sittende A-lags trener og til dels sportsdirektør. A-lags trenere i LSK har mye kompetanse på fotball, men hvem skal han bryne seg på, hvem skal utfordre han fotballfaglig, hvordan skal klubben ta de rette valg over tid når nye trenere kommer og går med sine filosofier? Hvem i styret tør og kan utfordre en A-lags trener med fotballfaglig tyngde?

    Jeg har ingenting imot Lasse Kjus, Anita Skoglund, Per Mathisen eller de andre i styret, men hva kan de om å drive en klubb som har som mål om å være blant de beste i Norge? Hvor en fotballkompetansen? Jeg mener helt klart at det ikke er nok å ha vært en god fotballspiller for å ha de rette kvalifikasjonene til å få LSK mot toppen av norsk fotball.

    Jeg tror det er døden for LSK som toppidrettsklubb å ha så lite fotballfaglig kompetanse som den har nå. Mulig klubben må ta et valg og organisere seg på en annen måte for å kunne spisse toppidretten. I dag skal man ta hensyn til 7-årigen som tar sine første spark på ballen til landslagsspillere på A-laget, og dette skal gjøres av samme personer. Er det fornuftig? Jeg er tilbøyelig til å svare nei på det.

    Kommentar

    • DoubleHi5
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Nov 2011
      • 4112

      Opprinnelig skrevet av Mynten
      Jeg har ingenting imot Lasse Kjus, Anita Skoglund, ...
      Anita Skoglund? Du mente nok Orlund, antar jeg.

      Jeg har heller ikke noe imot noen av styremedlemmene og jeg har ikke god nok kjennskap til den enkeltes totale kompetanse.

      Personlig har jeg noen år på baken som styremedlem fra et annet område, økonomi- og markedsutdannelse og har drevet et par mindre selskaper og vært rådgiver og konsulent for andre. Men selv om jeg er langt over gjennomsnittet interessert i fotball generelt og LSK spesielt, er jeg den første til å innrømme at jeg ikke er i nærheten av å ha den fotballfaglige kompetansen jeg mener minst et par av styremedlemmene i en klubb som LSK burde ha.

      Klart et styre i LSK må ha komplementære kunnskapsområder. Jeg synes likevel at forslagene på og valgene av Anita Orlund og Lasse Kjuus bærer preg av kjendiseri og manglende kompetanse.

      Derfor mener jeg også at Vidar Davidsen ville ha styrket LSK-styret langt mer enn disse to har gjort!

      Og bare så det er sagt: Disse to nye styremedlemmene har selvfølgelig ingen skyld i den situasjonen LSK befinner seg i!
      Elska þetta félag

      Kommentar

      • Seb.R
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2006
        • 4159

        Vi scorer kanskje ikke flest mål i år, men fyttirakkern for noen mål da!

        Nevner i fleng:

        Anderssons prosjektil hjemme mot RBK.
        Vaagan Moen borte mot FFK.
        Palmi borte mot FFK.
        Knudtzons helvolley borte mot Stabæk.
        Guyro hjemme mot TIL.
        Palmi hjemme mot TIL.
        Anderssons halvvolley hjemme mot Hønefoss.
        Bolly borte mot Brann.

        *EDIT*

        Bolly borte mot Aalesund.
        Riise borte mot Aalesund.
        Vaagan Moen mot Odd hjemme.

        Palmi har til og med en brassescoring borte mot Molde.
        Last edited by Seb.R; 29.10.2012, 23:46.
        www.sebastianramsland.com
        www.twitter.com/sebramsland

        Kommentar

        • andersmm
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Aug 2006
          • 5764

          Vaagan Moen mot Odd hjemme
          Riise mot Aalesund borte

          Veldig beskrivende for dette laget at en så stor andel av målene kommer etter flotte enkeltprestasjoner.
          "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

          Kommentar

          • Canário
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Sep 2005
            • 1471

            Opprinnelig skrevet av andersmm
            Veldig beskrivende for dette laget at en så stor andel av målene kommer etter flotte enkeltprestasjoner.
            Dette sammen med den svake hjemmestatistikken mener jeg har med misforhold mellom formasjon og spillestil å gjøre. HSft har blant annet argumentert for at laget passer bedre til 4-3-3, og det er vanskelig å være uenig i det. Ringstad/Vaagan Moen og Stoor/Riise hadde også vært forrykende i 4-4-2. Problemet i mine øyne er nettopp det: Vi har bygd opp en stall der vi har ferdigheter som passer halvveis til flere formasjoner. Vi mangler blant annet tanksenteret man "må" ha i 4-3-3. Vi trenger også kanskje hakket bedre backer som kan stå for bredden. Vi mangler fortsatt et synkront tikkende spisspar for å utnytte fordelene med 4-4-2. Samtidig er Riise og Vaagan Moen født til å være indreløpere. Hauger er også skreddersydd til å være anker. Bolly og Knudtzon passer sikkert enda bedre høyere i banen hvor man får flere samtlige bevegelser bak forsvaret enn en "enslig svale" i Helstad eller nettopp Knudtzon. Når lag "parkerer bussen" foran 16-meteren, er det heller ikke særlig mye bakrom å angripe i. I tillegg er Palmi bedre i en defensiv midtbaneposisjon enn som en stasjonær, støttepasningsorientert kant i 4-4-2. Samtidig er Helstad desidert best i 4-4-2 med en komplementær makker. Sånn kunne man fortsatt med dette laget. Det er med andre ord ingen rød tråd: Det er en lapskaus, hvor "formasjonsbytte" midt i sesongen forsterker inntrykket av dårlig planlegging. Jeg savner den klare filosofien fra dag en! HAN og HAN skal vi ha på grunn av det, à la Solbakken med Ham-Kam foran 2004-sesongen.

            Jeg tror den elendige hjemmestatistikken åpenbart har å gjøre med hvilke spillertyper som plasseres hvor og hvordan vi angriper. Vi har i mine øyne angrepet mye langs høyresiden gjennom en Palmi har som ligget lavt i banen. Palmi har ikke hurtighet eller ferdigheter til å ta seg forbi motstandere uten støtte fra både back og sentral midtbane. Det har ført til at vi har fått tre spillere som sakte har forflyttet seg oppover i banen, og skjøvet motstander foran seg helt til de når siste tredjedel, der rommet blir borte og "truslene" markerte. Det har vært for omstendlig, og lite utnyttelse av å ha en bakromsspiss på banen. Det er overtydelig at det er et problem mellom spillertype, formasjon og oppbyggingen av angrepene. Som et paradoksalt eksempel hadde Knudtzon passet bedre som spiss til Björn i hele vår enn sammen med Helstad i sommer/høst. Og Knudtzon hadde passet bedre sammen med Björn enn en Johan. Björn og Johan gikk stort sett gikk i samme rom, hvor angrepet ble mer leselig enn det burde ha vært. Når det har vært et sånt misforhold mellom spilletyper, formasjon, spillestil og liten kontinuitet i hele år, er det bare fra når plassen er berga av (i kveld sannsynligvis, jævlig deilig) og sette seg grundig ned og "velge" hvilken vei vi skal stå for når det gjelder formasjon og spillestil, og deretter forme hele stallen mot det målet.

            Kommentar

            • Yellow-not-jella
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Mar 2009
              • 1606

              Logi, Midtgarden ut 2013, Palmass, Wester ut 2014...? Jeees, man kan jo ikke treffe med alt. Bassey, vakke han rask og god?

              Kommentar

              • Boing
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Dec 2005
                • 711

                Opprinnelig skrevet av Boing
                Har desverre vært LSK-supporter for lenge til å tro att LSK har noe stort på gang. Skuffelsene har vært jævlig mange og gleder har det vært veldig få av.

                Så vi for se, kan ikke si att jeg sender hårene reiser seg og for gåshud av meritter og navn på trener og spillere som har kommet til klubben den siste tiden. Så ikke noen halleluja rop fra denne kjeften.
                Dette innlegget la jeg inn før sesongen startet. Hater att pessimisten i meg fikk rett denne sesongen. Mange av dem som har blitt ansatt i LSK før denne sesongen har sviktet, dessverre.

                Kommentar

                • jeykey
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Sep 2012
                  • 452

                  Opprinnelig skrevet av Boing
                  Dette innlegget la jeg inn før sesongen startet. Hater att pessimisten i meg fikk rett denne sesongen. Mange av dem som har blitt ansatt i LSK før denne sesongen har sviktet, dessverre.
                  Siden du slår deg på brøstet over ditt "hva-var-det-jeg-sa?"-utsagn så skal jeg svare som den optimisten jeg er;
                  LSK kan klare beste plassering siden 2008's 10. plass med seier mot Stabæk. (okey, ikke akkurat konsensus-inntrykket før sesongen men..) LSK har jo ganske grei poengfangst siste halvdel av sesongen? 21 poeng på de siste 13 kampene... Den statistikken kan få seg et kraftig løft med seier mot Stabæk. Vi har også en teoretisk mulighet til å ta igjen Søppla (hehe). Laget i siste halvdel er jo slettes ikke verst. Bør være muligheter for at det skal gro litt optimisme i gutta som svarer noe sånt som "kan ikke gjøre annet enn å klage vettu" når jeg spør hvordan det går....
                  "Jeg hater søpla så intenst at jeg ikke kan spille med Korea på civilization fordi de er røde og blå."
                  - Sitat Grusom B

                  Kommentar

                  • Robiwan
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Sep 2006
                    • 603

                    Opprinnelig skrevet av jeykey
                    Siden du slår deg på brøstet over ditt "hva-var-det-jeg-sa?"-utsagn så skal jeg svare som den optimisten jeg er;
                    LSK kan klare beste plassering siden 2008's 10. plass med seier mot Stabæk. (okey, ikke akkurat konsensus-inntrykket før sesongen men..) LSK har jo ganske grei poengfangst siste halvdel av sesongen? 21 poeng på de siste 13 kampene... Den statistikken kan få seg et kraftig løft med seier mot Stabæk. Vi har også en teoretisk mulighet til å ta igjen Søppla (hehe). Laget i siste halvdel er jo slettes ikke verst. Bør være muligheter for at det skal gro litt optimisme i gutta som svarer noe sånt som "kan ikke gjøre annet enn å klage vettu" når jeg spør hvordan det går....
                    Jeg kommer egentlig fra samme leier som deg, ved å stortsett prøve å ha et optimistisk syn. Men innlegget ditt gjør meg bare trist. For hva har vi egentlig kommet til? Er vi fornøyd med en 10. plass, er vi fornøyd med å kanskje kunne slå årets deisderte tabelljumbo på hjemmebane, er vi fonrøyd med å ha en teoretisk mulighet til å komme over søppla?
                    Skal du eller noen du kjenner ta teoriprøven til bil, last ned appen våres gratis https://itunes.apple.com/no/app/f-rerpr-ven/id577233339

                    Kommentar

                    • knut
                      Make knut Great Again
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Dec 2006
                      • 9463

                      Hovedpunktet mitt for å summere opp LSK anno 2012 er kampene på Åråsen.

                      Vi har 2 seire. Total fiasko.

                      Vinner vi de siste 2, har vi 4. Fortsatt fiasko.

                      3000 tilskuere til hælja.

                      2500 mot Haugasudn.

                      Kommentar

                      • Martin83
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Aug 2007
                        • 794

                        Opprinnelig skrevet av Robiwan
                        Jeg kommer egentlig fra samme leier som deg, ved å stortsett prøve å ha et optimistisk syn. Men innlegget ditt gjør meg bare trist. For hva har vi egentlig kommet til? Er vi fornøyd med en 10. plass, er vi fornøyd med å kanskje kunne slå årets deisderte tabelljumbo på hjemmebane, er vi fonrøyd med å ha en teoretisk mulighet til å komme over søppla?
                        Jeg tror ingen er fornøyd med 10., 12, eller 13. plass, men jeg tror det er viktig å innse hvor laget er nå og bygge forventninger utifra det, og slik sett mener jeg jeykey har et poeng. De siste årene har vi kanskje hatt en for optimistisk tro på eget lag? Å si at vi skal ta medalje uten å ha mannskap til det blir fånyttes.

                        Kommentar

                        • Robiwan
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Sep 2006
                          • 603

                          Opprinnelig skrevet av Martin83
                          Jeg tror ingen er fornøyd med 10., 12, eller 13. plass, men jeg tror det er viktig å innse hvor laget er nå og bygge forventninger utifra det, og slik sett mener jeg jeykey har et poeng. De siste årene har vi kanskje hatt en for optimistisk tro på eget lag? Å si at vi skal ta medalje uten å ha mannskap til det blir fånyttes.
                          Er vel noe av det som gjør meg trist, at alle disse punktene faktisk er fremgang. At når vi stikker fingern i jorda og ser oss rundt så har vi faktisk vært et stabilt bunnlag.
                          Skal du eller noen du kjenner ta teoriprøven til bil, last ned appen våres gratis https://itunes.apple.com/no/app/f-rerpr-ven/id577233339

                          Kommentar

                          • Kjell.T.Ring
                            Poll St. Ring
                            --==FORUMRUNKER==--
                            • Dec 2005
                            • 11796

                            Opprinnelig skrevet av DoubleHi5
                            Ingen tvil om at dette har tatt for lang tid så langt. Det skal også holde hardt om vi klarer øvre halvdel, selv om det vel faktisk fortsatt er teoretisk mulig. (Utrolig nok!)

                            At vi er i stand til å "attackera" toppen neste år, har jeg større tro på! Hvorfor skulle vi ikke kunne gjøre det?
                            Vi har mannskapet. Resten er jeg usikker på etter hva vi har sett i år.

                            Og jeg er også litt spørrende til om vi har rett spillere til rett formasjoner og føler vi trenger en targetspiss og en vestreback til selv om Ruben gjør det bra der.

                            Ellers hadde det vært GULL å beholde Hauger. Helst på 3-årskontrakt med en "gentlemans agreement" om at han får gå for en ok sum hvis han får tilbud fra utlandet.

                            Edit: Flytta fra Haglundtråden IOM at det ble OT.

                            Edit 2: mener ikke at vi tar gull med Hauger men at det hadde vært gull å få med han videre.
                            Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

                            Kommentar

                            • Boing
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Dec 2005
                              • 711

                              Opprinnelig skrevet av Martin83
                              Jeg tror ingen er fornøyd med 10., 12, eller 13. plass, men jeg tror det er viktig å innse hvor laget er nå og bygge forventninger utifra det, og slik sett mener jeg jeykey har et poeng. De siste årene har vi kanskje hatt en for optimistisk tro på eget lag? Å si at vi skal ta medalje uten å ha mannskap til det blir fånyttes.
                              Det er ikke vi supporterne som har skapt forventninger, det er de ansatte i LSK som har skapt forventninger. Og når dem ikke blir oppfylt så har vi supporterne og tilskuerne all grunn til å være skuffet og forbannet når man bommer og ikke er i nærheten av å nå målene som ble satt før sesongen. Nei, de ansatte i LSK for takke seg selv for problemene som blir skapt av ha for høye forventninger. Og jeg synes ikke synd på dem, nei kom dere i skammekroken og se til å ha lært noe ut av feilene som har blitt gjort, og ikke gjør de samme feilene til neste år. For hvis LSK gjør de samme feilene til neste år, så har dem ikke en dritt å gjøre i LSK.

                              Kommentar

                              • ulfpulf
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • May 2004
                                • 2505

                                Opprinnelig skrevet av Boing
                                Det er ikke vi supporterne som har skapt forventninger, det er de ansatte i LSK som har skapt forventninger.
                                Aviser og TV-kanaler har ingen rolle i dette?
                                Ingen supportere skaper seg egne forventninger basert på spillerstall, styrken til de andre lagene, treningskampresultater eller hype på forumet?
                                Vi supportere er bare ofre som utsettes for de ville forventningene de ansatte i LSK skaper?

                                De ansatte må gå.

                                Kommentar

                                • Leif A
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Dec 2003
                                  • 3962

                                  [SARKASME] Nei, for det var jo ingen som så for seg både gull og grønne skoger her inne på forumet i perioden før seriestart [/SARKASME ]
                                  Knurr...

                                  Kommentar

                                  • Ola
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Dec 2003
                                    • 1651

                                    Hvor mange mål har vi scoret i etablert angrepsspill? Hvor effektivt er possesionorientert taktikk når det ikke er innarbeidet samhandling eller gode nok tekniske ferdigheter? Dette er spørsmål jeg håper noe stiller seg når sesongen skal evalueres.

                                    Etter å ha sett fantastisk CL-fotball med direkte stil vs possesion de siste dagene, så er jeg enda mindre overbevist om at dette er veien å gå for Sportsklubben.

                                    Kommentar

                                    • Oddis
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Feb 2006
                                      • 2744

                                      Opprinnelig skrevet av Ola
                                      Hvor mange mål har vi scoret i etablert angrepsspill? Hvor effektivt er possesionorientert taktikk når det ikke er innarbeidet samhandling eller gode nok tekniske ferdigheter? Dette er spørsmål jeg håper noe stiller seg når sesongen skal evalueres.

                                      Etter å ha sett fantastisk CL-fotball med direkte stil vs possesion de siste dagene, så er jeg enda mindre overbevist om at dette er veien å gå for Sportsklubben.
                                      Enig. Er det ett sted vi skal se mot når det gjelder spillestil så er det mot Dortmund. Fy faen så moro å se på. Som en bonus har de også vunnet 2 strake gull med denne med vesentlig mindre ressurser enn konkurrenten fra Munchen.

                                      Sier selvsagt ikke at vi tar gull med en gang med denne stilen, men det bør inspirere litt i det minste å se de kampene B. Dortmund hadde mot møkkalaget fra Madrid.
                                      Ingen ambisjoner, optimisme eller entusiasme.

                                      Kommentar

                                      • KFL41
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • May 2004
                                        • 3648

                                        Litt ergelig at Haugesund klarte å avgjøre hjemme mot Viking. Nå må vel vi vinne med fire mål for å ta de igjen.

                                        Kommentar

                                        • holmiz
                                          The kjøkken-kanariz
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Apr 2006
                                          • 6064

                                          Opprinnelig skrevet av KFL41
                                          Litt ergelig at Haugesund klarte å avgjøre hjemme mot Viking. Nå må vel vi vinne med fire mål for å ta de igjen.
                                          Noe vi bør gjøre, for jeg har vedda ei kasse øl med en kar på jobben om hvem som havner lengst opp på tabellen av FKH og LSK....!
                                          Hilsen Anders

                                          Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                                          Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

                                          Kommentar

                                          Working...