Treninger 2012

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • gilbert
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 3218

Trening onsdag 4. april

Treninga var i LSK-hallen 10.00-11.45. Fjorten utespillere samt Logi og Sead deltok for fullt i treninga, herunder også Fredrik Stoor. Erling og Fredrik G drev først løpetrening ute (Stadion-Oksefjellet?) og fikk så spesialbehandling av Geir Kåsene på sidelinja inne i hallen. Arild var også i hallen, og sier han trives mye bedre på naturgras enn kunstgras, men det er likevel ikke mye framgang å spore hittil (etter få økter på ekte gras). Fraværende var Johan, Luke, Petter og Marius H. Men både i dag og i morra er det to treninger (fotball/fotball i dag og fotball/styrke torsdag), så det kan vel hende disse fire har litt lettere program denne uka.

De fjorten utespillerne med full trening øvde etter oppvarminga på pasningsspill i medløp og på fot, alle i samme store sirkel, til dels med to baller samtidig, blant annet med pasning dels over, dels skrudd rundt ett av fotballmåla. Litt mer krevende slik trening enn jeg har sett fra tidligere trenere. Vekt på presisjon og etter hvert høyere tempo.

Deretter ble de fjorten delt i to lag, som spilte 3-1 mot Logi og Sead på halv og smal bane, med vekt på å angripe etablert tre-mannslinje, etter oppspill mot og tilbakelegging fra "offside"-plassert spiss (Björn, Mathis/Ohi) som så la seg ut på kant i fire mot tre. Mathis/Ohi hadde treerlinjene Fredrik Stoor-Frode-Steinar og Ruben-Roger-Ohi i veksling bak seg, Björn hadde Jesper-Espen-Isak og Palmi-Erik-Stian.

Uten å ha sett så mange treninger med Haglund hittil, har jeg et klart inntrykk av et mer profesjonelt og systematisk opplegg for treningene enn de fleste treninger med tidligere trenere (selv om jeg mest har sett lørdagstreninger, som er noe utypiske, har jeg tross min unge alder også sett en del andre med blant andre Erlandsen, Rösler, Nordlie og Berg). Blant annet slår det meg hvordan en mer systematisk setter sammen lagene slik at de som ofte spiller sammen i 11'ern også spiller i de samme relative posisjoner selv med ulike varianter av "five-a-side". Jeg liker også godt mye trening på pasningsspill og på spill mot etablerte forsvarslinjer, både midtbanen og forsvarsrekka, der det i dag gjaldt å bryte gjennom og forbi etablert forsvar med sideforskyvning, opprulling, gjennombrudspasninger, utfordre, dobling, eller å presse linja så langt tilbake at en fikk mulighet for langskudd gjennom linja. Og naturligvis å forsvare seg mot alt dette. Jeg er også positiv til tonen Haglund (og Powell) har til spillerne, kollektivt og enkeltvis - han har ikke pedagogisk utdanning for ingenting, men er som kjent både bestemt og tydelig. Etter denne økta på rundt halvtimen, med et par drikkepauser, spilte en rundt tjue minutter på samme bane og med samme lag sju mot sju. Begge disse øktene gikk med relativt høy intensitet (og etter hvert også tenningsnivå, som det skal være).

Det er ofte vanskelig å trekke fram enkeltspillere fra slike treninger, men jeg bør nevne at spillere som Ruben, Ohi, Erik og Stian viste mye initiativ, utfordra, gikk på skudd og skårte i disse øktene. For flere av disse gjelder det nok å få ut samme vilje og initiativ også i kamper. (At for eksempel Björn og Roger gjør det samme på treninger trenger vel nesten ikke å nevnes.)

gilbert

Kommentar

• gilbert
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Nov 2003
      • 3218

Trening skjærtorsdag 5. april

Treninga var 10.00-12.00 i LSK-hallen. Atten utespillere og tre keepere deltok i fellestreninga. I tillegg kom Fredrik G inn etter en halv times løpetur og fikk spesialtrening av Geir Kåsene, og Arild var på sidelinja og tråkka blant annet på ergometersykkel.

Skadesituasjonen er som Geir Kåsene fortalte rb.no i går (se nyhetstråden) slik at Fredrik Stoor snart kan være klar for kamp; han deltok for fullt i formiddagstreningene både i går og i dag. Fredrik G må holdes tilbake for ikke å starte full trening og i kamp for tidlig, men både Geir og Fredrik er optimistiske. Oppslagene om kneet til Guy Roger Toindouba virker ut fra det Geir sa til rb.no i går litt overdrevne - dessuten skal en lang rekke kamper etter bortekampen mot Odd nå være på naturgras. Men Logi deltok bare på den felles keepertreninga de første tjue minuttene og ble deretter borte; han har fortsatt problemer med et tilbakeslag etter kneoperasjonen.

Den tredje keeperen var Arnold Origi Otieno, 19-årig (15.12.83, 185/82) kenyaner på prøvespill fra Ull/Kisa. Erling, Johan, Petter og Luke, som ikke var med på fellestreninga i går formiddag, deltok for fullt i dag: Etter oppvarming med og uten ball øvde en først to og to på kortpasninger med begge føtter, innside, utside, i lufta og med stuss, relativt variert og krevende. Deretter spilte en holde-ballen-i-laget med 8+1 på hver side av en liten bane i 30 minutter før ei økt på ca 25 minutter med angrep mot etablert forsvar med sideforskyvning og opprulling, gjennomspill og innlegg fra kantene. Her spilte (noen av, på omgang) Stian-Petter-Roger-Ohi-Erling og Palmi-Johan-Björn-Luke mot Fredrik Stoor-Jesper-Espen-Frode-Isak-Erik-Ruben-Steinar, dvs angrep mot forsvar, men også med en del bytter mellom lagene - angripere er også forsvarere, og omvendt. Avslutningsvis spilte gult, svart og blått lag i 20 minutter mot to mål på kort og liten bane.

Som i går synes jeg Haglunds treninger virker mer krevende og systematiske enn mange jeg har sett med LSK tidligere. Øvelsene er lengre (25-30 minutter), intensiteten og tempoet høyere. Ett tegn på det er også tenningsnivået i duellene og kampene mellom spillerne og de oppsatte lagene: Dette tenningsnivået var ikke alltid særlig høyt under verken Nordlie eller Berg; dagens nivå minner meg mer om tenningsnivået under Erlandsen og delvis Rösler. Det legges opplagt mer vekt på ferdigheter med ball, pasningsspill, holde ballen i laget, spill mot etablert forsvar. (At dette allerede har gitt resultater viser jo den imponerende og, for meg og sikkert mange andre, litt overraskende statistikken for ballbesittelse og vellykkede pasninger mot RBK.)

Når det gjelder enkeltspillere kan jeg nevne at Petter Vaagan Moen viste seg bra fram i dag. (Jeg mener fortsatt, og er enda mer overbevist etter Rogers sterke kamp mot RBK, at vi her har vår beste midtbaneduo siden Kihlberg-Kristinsson.) Palmi viste god teft og evne til å dukke opp inne i boksen. Sead viste ved flere anledninger at han er konge i lufta, langt bedre enn Logi, og nesten så jeg fikk fornemmelser av hvordan Emile "alltid" kom ut og tok høye baller i fast grep. Steinar har tydeligvis forberedt seg på en sesong på venstre back, og bruker mye tid på å øve opp venstrebeinet til pasninger og innlegg, flere av dem av brukbar kvalitet (selv om Stians innlegg med venstrefoten i dag fortsatt var av langt høyere klasse).

gilbert

Kommentar

• Holterkanari
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Aug 2009
        • 590

Takker Gilbert
        Så treningen og Arild/Fredrik snakket om at Erling virkelig var på gang.
        Han er skikkelig på for tida og jobber bevisst med å utfordre med ballen i beina.
        Gleder meg til mandag :-)

Kommentar

• gilbert
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2003
          • 3218

Trening lørdag 7. april

Treninga påskeaftensdagen var i sol, men iskald vind, på KGB 11.00-12.45. Sead, Logi og atten utespillere deltok i fellestreninga, herav midtstopper Marcus Kveen (18) fra juniorstallen, mens Erik Midtgarden ikke var å se. Fredrik Gulbrandsen løper og løper, som han også gjør på banen.

Etter oppvarming og tekniske øvelser var det formasjonstrening, som tyder på at start-11'ern fra hjemmekampen mot RBK igjen får tillit. Stort mer er egentlig ikke å rapportere fra dagens trening.

gilbert
          Last edited by gilbert; 07.04.2012, 15:02. Begrunnelse: Rett tid: 11.00-12.45

Kommentar

• Trondeo
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Jun 2005
            • 3062

Opprinnelig skrevet av gilbert
            ... mens Erik Midtgarden ikke var å se.
            Ting kan tyde på at han har noe ryggplager.

Opprinnelig skrevet av Erik Midtgarden på Twitter
            Noen som har en god rygg til leie/salgs??

Kommentar

• Ginola
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Jul 2010
              • 549

Noen som har hvert på treninga denne uka? Blir det samme 11er som sist?

Kommentar

• gilbert
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Nov 2003
                • 3218

Trening lørdag 14. april

På treninga på Åråsen i dag fra 12.00 til 13.00 deltok Logi og Sead samt 19 utespillere. Sead forsvant fort inn i garderoben/treningsrommet. Det kan tyde på at han fortsatt er et usikkert kort til kampen i morra. Blant de 19 var også Fredrik Gulbrandsen, men bare på oppvarminga; også han forsvant fort inn. Derimot deltok Espen Nystuen i hele treninga, lett som den er på lørdager før kamp. Det samme gjorde Fredrik Stoor, som neppe kan være særlig mye skada - han har deltatt for fullt på alle fire treninger jeg har sett siden han kom - men nok mangler kamptrening. Fraværende av stallen på 22 var bare Erik Midtgarden, med ryggproblemer. Også Marius Høibråten var med på denne treninga - en stund siden jeg har sett ham (på de treningene jeg sporadisk får sett).

Det er vanligvis ikke mye interessant treningsmessig å rapportere dagen før kamp, men primært skadesituasjon og eventuelt start-11'er. Ingen formasjonstrening i dag; etter oppvarminga og tekniske øvelser med ball øvde en et kvarters tid på innlegg fra kant, der Palmi og Stian fra venstre og Erling, Jesper og Fredrik S fra høyre la innleggene eller gikk på avslutning sjøl (særlig Palmi), og der Björn, Luke, Johan og Roger skulle ekspedere dem videre inn forbi Logi (eller keepertrener Tom Albertsen). Spesielt Björn og Johan visste godt hvor målet sto, men også de to andre hadde flere gode avslutninger.

gilbert

Kommentar

• ragnarrock
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Mar 2008
                  • 937

Kjære dere fantastiske mennesker som er så heldige å ha tid til å stikke innom treningene iblandt, og er så snille at dere kommer med litt info til oss iblandt også:

Er det mulig at en av dere iblandt kunne gitt en liten status update på de gutta som ikke er i start 11?
                  Jeg er personlig utrolig spent på unge Isak Scheel, hvordan ser han ut på treninger iforhold til øvrige? Er det fremgang i det han blir påpekt å fikse? ser han ut som et tredje eller fjerde valg SP igjen på midtstopper plass for tiden?

takk om dere tar dere litt tid til slikt og!
                  *Kjempe gutta fighte gutta!!*

-RagnarRock-

Kommentar

• gilbert
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Nov 2003
                    • 3218

Trening søndag 22. april

Treninga var i surt og kaldt vær på Vigernesjordet 15.00-16.00. Fraværende var Logi, Björn, Ohi (juniorkamp?) og Espen Nystuen. Fredrik Gulbrandsen trente med Geir Kåsene etter oppvarminga, og Luke og Isak gikk begge av fellestreninga (spillsekvensen) tidlig. Stian Christensen og Jacob Faye-Lund forsterka keeperteamet i Logis fravær.

Det var ingen formasjonstrening som sådan, og treninga i går, lørdag, var stengt for presse og publikum. Men i spill på liten bane, til og begynne med åtte-mot-åtte, besto den ene forsvarsfireren av Fredrik Stoor-Steinar Pedersen-Marius Høibråten-Jesper Westerberg (fra høyre mot venstre), og i sekvensen etterpå med innlegg fra kantene, var det Stian og Jesper som sto for innleggene (i fart og med pasning/overlapping) fra venstre, og Fredrik Stoor og Erling fra høyre. Denne treneren har en plan med det meste, og jeg blir derfor ikke veldig overraska om 11'ern i morra blir:

Sead
                    Fredrik S-Steinar-Frode-Jesper
                    Erling-Roger-Petter-Stian
                    Johan
                    Björn

En annen detalj jeg merka meg, både i spillsekvensen og innleggstreninga, var at i tillegg til Johan, Roger og Petter, så var Erik Midtgarden kanskje den som oftest kom fram til avslutning på innleggene. Ryggproblemene er dermed under kontroll, og han kan se ut til å være tiltenkt en ganske offensiv rolle i morra (mest trolig som innbytter), kanskje fordi Fredrik G ennå ikke bør spille kamp, Luke kunne se ut til å ha noen (mindre?) problemer, og Johan og Björn ofte ikke spiller en hel kamp.

gilbert

Kommentar

• gilbert
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2003
                      • 3218

Trening lørdag 5. mai

På treninga i dag 16.00-17.15 på Åråsen stilte tre keepere, Sead, Logi og Jacob Faye-Lund, og 18 utespillere, samt Luke Rodgers, som dreiv løpetrening for seg sjøl og trente litt med Geir Kåsene. Fraværende var bare Erik Midtgarden (ryggen igjen?). Både Sead Ramovic og Fredrik Gulbrandsen var med for fullt på hele treninga, og kan dermed kanskje være aktuelle fra start i morra. Logi skal være fysisk kampklar.

Ingen formasjonstrening som ga noe svar på start-11'ern, da de etter oppvarming og tekniske øvelser spilte ni mot ni (pluss Logi og Sead i mål), med to jevne lag, men med de mest aktuelle for 11'ern på de plassene de kan ventes å spille, hvis laget, som antatt, blir

Sead
                      Fredrik-Espen-Frode-Steinar
                      Erling-Roger-Petter-Palmi
                      Johan
                      Björn

Etter ni-mot-ni-spillet var det litt sånn halvhjerta avslutningstrening mot Jacob Faye-Lund, med mange svake prestasjoner, både innleggene og avslutningene. Innsatsen og intensiteten her var mer på jogge-ned-nivået. Forhåpentligvis blir presisjon og effektivitet langt skarpere i morra, i en bortekamp vi etter all statistikk og andre solemerker skal være glade for poeng i.

gilbert

Kommentar

• gilbert
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Nov 2003
                        • 3218

Trening lørdag 12. mai

Toogtjue spillere deltok på treninga på Åråsen 11.30-12.45 i dag: Sead, Logi og 20 utespillere. Fraværende av stallen på 22 var Petter Vaagan Moen (brudd i underarmen) og Erik Midtgarden (fortsatt plager med ryggen), mens Markus Furseth og Joachim Osvold fra juniorstallen var med på treninga.

I formasjonstreninga øvde følgende to lag mot hverandre:

Sead
                        Fredrik-Espen-Frode-Steinar
                        Erling-Roger-Palmi-Johan
                        Björn
                        Fredrik

mot

Joachim
                        Luke
                        Mathis-Ruben-Markus-Ohi
                        Stian-Marius-Isak-Jesper
                        Logi

Dette kan vel tyde på at både Sead og Fredrik vurderes som aktuelle for 11'ern fra start i morra.

På slutten av treninga gikk Haglund gjennom en liten sekvens med innkast for de 11 utvalgte - en kjepphest en del av oss har hatt lenge: Innkast må trenes på!

Treninga trakk ikke de store tilskuertallene, men jeg merka meg en råner fra Fetsundkanten på sidelinja.

gilbert

Kommentar

• gilbert
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Nov 2003
                          • 3218

Trening lørdag 19. mai

Treninga var på Åråsen 11.30-12.30. Sead, Logi (etter hvert og delvis) og 15 utespillere deltok i fellestreninga. I tillegg spilte Erik Midtgarden (som også løp en del) og Arild Sundgot litt forsiktig ball med hverandre, fysio'er og Logi. Fraværende var Fredrik (låret), Petter (armbrudd), Marius Høibråten og Ruben Gabrielsen (uvisst hvorfor).

I en konkurranse om å holde ballen lengst i lufta med headinger, og deretter på fot, vant duoen Luke/Mathis, foran Palmi/Jesper. Ingen egentlig formasjonstrening, men følgende to nierlag spilte mot hverandre:

Logi
                          Jesper-Isak-Stian
                          Erling-Roger-Mathis
                          Björn-Ohi

mot

Luke
                          Johan-Palmi-Fredrik Stoor
                          Steinar-Frode-Espen-Magnus Powell
                          Sead

Kanskje kan en gjette morgendagens start-11'er ut fra hvilke (relative) posisjoner de aktuelle spillerne var i her, men jeg sist jeg prøvde meg på det blei det bom, så jeg avstår denne gangen.

gilbert

Kommentar

• Felt C
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Mar 2004
                            • 776

Ruben fikk fri for å være med i en konfirmasjon.Laginndelingen var ikke vanskeligere enn at det var unge mot gamle.

Kommentar

• gilbert
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Nov 2003
                              • 3218

Opprinnelig skrevet av Felt C
                              Ruben fikk fri for å være med i en konfirmasjon.Laginndelingen var ikke vanskeligere enn at det var unge mot gamle.
                              Greit å vite hvorfor Ruben ikke var med.

Jeg syntes slett ikke inndelinga i to lag var særlig vanskelig å forstå. Min kommentar gjaldt mer mulige spekulasjoner av typen: Ohi spilte spiss, Palmi sentralt, Jesper og Steinar backer, Fredrik Stoor høyre kant etc - betyr det at de er mest aktuelle i de rollene også i morra? Men jeg tror slike spekulasjoner blir litt for spekulative - og avstår derfor fra å gjette på start-11'ern mot saftkokerne.

gilbert

Kommentar

• Ginola
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Jul 2010
                                • 549

Noen som har sett treninga de siste dagene? Hvordan ser det ut med tanke på formasjon/11er?

Kommentar

• tullebukk
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Nov 2006
                                  • 5446

Opprinnelig skrevet av gilbert
                                  Greit å vite hvorfor Ruben ikke var med.

Jeg syntes slett ikke inndelinga i to lag var særlig vanskelig å forstå. Min kommentar gjaldt mer mulige spekulasjoner av typen: Ohi spilte spiss, Palmi sentralt, Jesper og Steinar backer, Fredrik Stoor høyre kant etc - betyr det at de er mest aktuelle i de rollene også i morra? Men jeg tror slike spekulasjoner blir litt for spekulative - og avstår derfor fra å gjette på start-11'ern mot saftkokerne.

gilbert
                                  Ruben er ikke med pga personlige ting...

Kommentar

• Uwes disippel
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Apr 2006
                                    • 6039

Opprinnelig skrevet av tullebukk
                                    Ruben er ikke med pga personlige ting...
                                    Fortsatt ikke med?

Kommentar

• jonfugl
                                      Seniormedlem
                                      Forumonanist
                                      • Jun 2009
                                      • 181

Regner med at han er med nå, han ble ikke med sist, pga konfirmasjon................

Kommentar

• fjacob82
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Sep 2005
                                        • 1509

Stod vel i RB at han ikke er klar for spill pga dødsfall i familien...
                                        Alle man hopper, hopper for fugla. Lillestrøm Lillestrøm, Lillestrøm Lillestrøm, Lillestrøm Lillestrøøøøøm.....
                                        *Brasseberget*

Kommentar

• gilbert
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Nov 2003
                                          • 3218

Trening søndag 27. mai

To keepere, Sead og Logi (med is på høyrehånda på slutten), femten A-lagsspillere og fire juniorer deltok i dagens fellestrening i sola på Åråsen 11.30-12.30. Juniorene var (foruten Marius H, som er i A-stallen): Joachim Osvold (spiss), Markus Furseth (midtbane/spiss). Simen Nordermoen (back/kant) og Vetle Winger Dragsnes (midtbane). Fraværende fra A-stallen var Luke, Ruben og Petter, mens Steinar, Fredrik G og Arild var inne/på sidelinja.

I formasjonsspillet var start-11'ern slik

Sead
                                          Fredrik S-Espen-Frode-Jesper
                                          Erling-Roger-Palmi-Ohi
                                          Johan
                                          Björn

Lørdag var jeg bortom Åråsen og Vigernesjordet rundt klokka 10.00, 12.00, 15.00 og 18.00, men når og hvor det var trening i går er fortsatt ukjent for meg. Dette til opplysning, siden jeg veit at et helt stammefolk over det ganske land (og i bl.a. Australia og Kina) venter med spenning på å få vite hvem som er på treningene...

gilbert

Kommentar

Working...