Angrep-og offensivspill tråden (og dødballer for den saks skyld)

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • OppsalKanari
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Mar 2008
    • 1881

    Angrep-og offensivspill tråden (og dødballer for den saks skyld)

    Akkurat som vi har en "forsvar-og baklengsmål" tråd så mener jeg at det er på tida til å opprette en slik tråd om spillet vårt i og rundt motstanderen sitt felt.

    Molde kampen var en kamp, for meg, som lovet mye... MEN (og jeg sier MEN akkurat som jeg gjorde etter 7-0 over Stabæk i fjor), det er et par ting som jeg ønsker at vi kunne fikse.


    Lille Bukken. Jeg elsker han som en spiller, og så snart som gutten blir mer "dødelig" med de sjansene han får, så kommer hans verdi til å stige jævlig føkkings fort. For meg, så har han alt. Flink med begge beina, kjapp og tørre å gjøre ting som få prøver seg på. Men som en ren spiss i en 4-2-3-1 formasjon? Da hadde jeg likt å se han og Bjørn bytter om en del. (Flyt, interchange og bytting hadde forvirret motstanderen, og mange lag holder på med dette).


    Bjørn er betraktelig bedre enn Lille Bukken i lufta, og når vi sitter i vår egen halv del av banen, så finnes det lite vits i å lempe ballen langt i lufta til han. (Som vi gjorde en del under HB). Og når motstanderen ligger lavere så er det vanskelig å gi han ballen i truende situasjoner. (Husker dere når vi lempet ballen nede i kanalene mellom midtstopperen og backene mot han og forventet at han skulle løpe etter den\presse motstanderen slik at vi vant ballen tilbake høyere oppe i banen?)

    Dødballer\frispark.... Fy faen... vi kommer til å bli en trussel igjen. Ringstad slår noen herlige innlegg med venstre beinet, men PVM og Party-Svensken på høyre sida kan også gjør en forskjell. Andersson er bedre i lufta enn mange mener, det samme med Scheel. Kippe får oppmerksomhet i feltet og skaper kaos for motstanderne og Roger virker mer enn habil når han skal krige om ballen i tette steder. Dette blir bra folkens.

    Mye bra med vårt angrepspill som jeg har sett i år- Haglund har en plan, og LSK kommer til å sjokkere en del kritikker som mener at vi kommer til å havne i 8\9 plass i år. Det blir neppe gul, men ikke så langt i fra, tipper jeg.
    Nå bosatt på Rasta !!!!!

    Alltid Celtic og LSK
  • GIFKanari
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2009
    • 8243

    #2
    Moldekampen var "a game of the halves". Førsteomgang var gamle LSK, andreomgang var forhåpentligvis nokså lik lesten Haglund vil forme et storlag på. Måten vi henter inn 0-2 er god, men jeg mener det henger mer på at Molde tok det litt vel bedagelig enn at vi var gode. Etter utligninga satt Molde inn et gir og vi ble stort sett trykt tilbake og løpende etter omgangen ut. Slik det egentlig så ut mesteparten av omgangen, når Molde fikk fart på kula hang vi ikke med.

    Men så før andreomgangen ble Kippe tatt ut/spart; Pedersen tok over igangsetterrollen, og vi fikk stagget angrepsbølgene til Molde ved at vi faktisk spilte oss igjennom midtbanen selv. Og vi spilte bra fotball, publikum våknet skikkelig til også og visste å sette pris på det. Det er nå Björn virkelig blomstrer, får ballen i beina i rommet foran motstanders sekstenmeter der han med sin rå styrke og nærteknikk terroriserer Molde og skaper store rom for andre gule. Vi kommer rundt på kantene og får slått innlegg. Han er vår suverene x-faktor og må brukes på det han kan.

    Vi holder følge med Molde og vel så det helt til vi starter å ta ut nøkkelspillere. Da får vi igjen se at uttrykket "dobbel dekning" har en svært hul betydning i LSKs tilfelle. Vi opplever et fritt fall fra veldig god TL-klasse til knapt Adecco-materiale i løpet av noen minutter. Björn fases ut av kampen fordi han ikke lenger får pasningene han trenger - der han trenger dem - og alt ligner veldig på førsteomgangen igjen. Bortelaget triller ball og vi løper imellom. Spesielt Gatt leker med vårt forsvar.

    Jeg har også stor tro på Haglund, jeg tror vi vil "sjokkere" i den grad at vi i år i vesentlig større grad vil bidra til gode og severdige kamper i form av bra spill, ikke mest på bakgrunn av å ligge bakpå og satse på kontringer. LSK-myter fra kommentatormunn står for fall, en gang for alle. Plasseringsmessig vil vi fortsatt være for ustabile til å utfordre til en medalje. Skadesituasjonen vil være hovedgrunnen til om vi havner på øverste halvdel eller ikke. Det det først og fremst handler om er å utvikle et eget spill.

    Men cupen bør henge kanskje ekstra høyt i år.
    Last edited by GIFKanari; 12.03.2012, 23:05.

    Kommentar

    • andersmm
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Aug 2006
      • 5764

      #3
      Opprinnelig skrevet av GIFKanari
      LSK-myter fra kommentatormunn står for fall, en gang for alle.
      Yeah right. Den dagen helvete fryser over og griser flyr. Det har värt lite å rope hurra for på dödballfronten de siste åra, men hver eneste gang fugla får corner eller frispark på motstanders halvdel, så kommer den uungåelige kommentaren: "Lilleström er alltid farlig på dödball". Denne myten befester seg til og med i omtale av enkeltspillere. Hele fjoråret fikk man utstå parodiske utsagn om Karims döballfot. "Da löper Essediri ut for å ta den med sin presise höyrefot".

      Sportsjournalister er jo sjeldent pulitzerkandidater. Prio 1: Drikke öl på Lorry/Cafe 33. Prio 2: Vite hva man snakker om.
      "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

      Kommentar

      • Rune
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Aug 2008
        • 1229

        #4
        Opprinnelig skrevet av GIFKanari

        Vi holder følge med Molde og vel så det helt til vi starter å ta ut nøkkelspillere. Da får vi igjen se at uttrykket "dobbel dekning" har en svært hul betydning i LSKs tilfelle. Vi opplever et fritt fall fra veldig god TL-klasse til knapt Adecco-materiale i løpet av noen minutter. Björn fases ut av kampen fordi han ikke lenger får pasningene han trenger - der han trenger dem - og alt ligner veldig på førsteomgangen igjen. Bortelaget triller ball og vi løper imellom. Spesielt Gatt leker med vårt forsvar.
        Det er ingen lag i TL som har 100% dobbel dekning, og alle lagene sliter med en gang de må stille uten nøkkelspillerne sine. Sånn jeg ser det er vi ganske bra stilt, og kan erstatte de aller fleste spillerne i førsteelleveren med en spiller som ihvertfall er i nærheten av å holde samme nivå. Når det er sagt tror jeg at vi skal krysse alt vi har for at PVM ikke blir borte over lengre tid.
        "Wax on, wax off!" (Mr. Miyagi, 1984)

        Kommentar

        • Fugl1120
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Sep 2005
          • 3528

          #5
          Opprinnelig skrevet av GIFKanari
          Jeg har også stor tro på Haglund, jeg tror vi vil "sjokkere" i den grad at vi i år i vesentlig større grad vil bidra til gode og severdige kamper i form av bra spill, ikke mest på bakgrunn av å ligge bakpå og satse på kontringer. LSK-myter fra kommentatormunn står for fall, en gang for alle. Plasseringsmessig vil vi fortsatt være for ustabile til å utfordre til en medalje. Skadesituasjonen vil være hovedgrunnen til om vi havner på øverste halvdel eller ikke. Det det først og fremst handler om er å utvikle et eget spill.
          LSK leverte ogsaa gode kamper paa vaarsesongen ifjor, vi ble trukket fram i media som det laget som spilte best offensiv fotball. Dette blir vel fort glemt da man oensker aa tenke tilbake paa tiden da Berg var trener som den tiden da LSK kun slo langpasninger. Faktum er at LSK har vaert gode offensivt de siste to aara, men vi hadde aapenbart en formdupp da baade Nosa, Ujah og Bjoern forsvant ut av 11ern de siste 8-10 ukene. Jeg er ikke spesielt bekymret for at det kommer til aa hagle langpasninger i aar, LSK har en offensiv slagkraft naa som vi ikke har hatt paa mange aar. Mer spennende er det aa se hvor lang tid det tar aa tette igjen bakover.
          Lauken er vår venn!

          Kommentar

          • GIFKanari
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Apr 2009
            • 8243

            #6
            Opprinnelig skrevet av Fugl1120
            LSK leverte ogsaa gode kamper paa vaarsesongen ifjor, vi ble trukket fram i media som det laget som spilte best offensiv fotball. Dette blir vel fort glemt da man oensker aa tenke tilbake paa tiden da Berg var trener som den tiden da LSK kun slo langpasninger. Faktum er at LSK har vaert gode offensivt de siste to aara, men vi hadde aapenbart en formdupp da baade Nosa, Ujah og Bjoern forsvant ut av 11ern de siste 8-10 ukene. Jeg er ikke spesielt bekymret for at det kommer til aa hagle langpasninger i aar, LSK har en offensiv slagkraft naa som vi ikke har hatt paa mange aar. Mer spennende er det aa se hvor lang tid det tar aa tette igjen bakover.
            Kan ikke si jeg husker noen si at vi spilte den beste offensive fotballen i fjor. Året før der derimot, ble vel Langli sitert på dette i hjemmekampen mot Godset, da spesielt Tarik herja på tampen av sitt låneopphold. Vi ble vel rost for mange scoringer og god kontringsfotball på våren 2011, som ikke er helt det samme som jeg er inne på. Vi var best borte mot de beste lagene, der vi kunne ligge bakpå å slå kontra når sjansen kom. Hjemme ble det en annen stek, og da glemmer jeg heller ikke 5-0 over FKH. For den kampen vippet langt ut i andreomgangen, en "første målet vinner"-kamp. Jeg for min del vil aldri huske Berg for langpasninger, men for kontringsfotballen. Ingen av stilene tar dog et lag opp i tetsjiktet.

            Jeg tror heller ikke at det kommer til å hagle langpasninger i år, men stusser litt over måten man har opptrådt på i oppkjøringa, med Kippe som igangsetter så lenge han spiller. Helt uforståelig at han får den oppgaven, Kippe bør få konse på ting han kan.
            Last edited by GIFKanari; 13.03.2012, 16:48.

            Kommentar

            • Martin83
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Aug 2007
              • 794

              #7
              Opprinnelig skrevet av GIFKanari
              Kan ikke si jeg husker noen si at vi spilte den beste offensive fotballen i fjor. (...)
              Mener å huske at Nannskog dro frem Molde og LSK i fjor av de som spilte best fotball. Mulig dette var rundt sommertider.

              Opprinnelig skrevet av GIFKanari
              (...) Året før der derimot, ble vel Langli sitert på dette i hjemmekampen mot Godset, da spesielt Tarik herja på tampen av sitt låneopphold. Vi ble vel rost for mange scoringer og god kontringsfotball på våren 2011, som ikke er helt det samme som jeg er inne på. Vi var best borte mot de beste lagene, der vi kunne ligge bakpå å slå kontra når sjansen kom. Hjemme ble det en annen stek, og da glemmer jeg heller ikke 5-0 over FKH. For den kampen vippet langt ut i andreomgangen, en "første målet vinner"-kamp. Jeg for min del vil aldri huske Berg for langpasninger, men for kontringsfotballen. Ingen av stilene tar dog et lag opp i tetsjiktet.

              Jeg tror heller ikke at det kommer til å hagle langpasninger i år, men stusser litt over måten man har opptrådt på i oppkjøringa, men Kippe som igangsetter så lenge han spiller. Helt uforståelig at han får den oppgaven, Kippe bør få konse på ting han kan.
              Godt oppsummert. Jeg tror angrepsmønsteret under Haglund ikke har satt seg - og det er naturlig. At det ser klønete ut tror jeg er fordi det er mange nye spillere som skal kjøres sammen og fordi det for mange er en ny måte å tenke/spille på. Vi har fortsatt ikke spilt med de antatt beste sammen ettersom Andersson har blitt spart. Uansett kan jeg se antydydninger av at kantene skal ligge bredt og ganske høyt i banen. Dette sammen med spill gjennom midten ved bruk av Bjørn tror jeg kan danne en fin dynamikk og uforutsigbarhet i spillet. At Kippe setter i gang med lange baller er som gufs fra en merkelig fordtid, men her kan det hende at er instinktet som spiller inn.

              Kommentar

              • OppsalKanari
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Mar 2008
                • 1881

                #8
                Jeg vil gjøre dere oppmerksom på to ting under Berg.

                Han satset på kontringsfotball, men full fart. Så snart som mange lag skjønte at Knudson et.al. likte veldig at lag spilte høyt opp på banen, og la seg betraktelig lavere, så var LSK føkka.

                Samme med "genialitet" og "individualitet". Nosa, på godt og vondt var en spiller i TL som kunne på sitt beste, snur eller vinner en kamp fra intet. Samme med Ujah. En sjanse ble til ett mål. Og med Bjørn. (Som med frisparket fra sidelinja mot Start). Så snart var de med LSK (på grunn av overgang eller skade) så var LSK det desiderte verste lag i TL. Verre enn Sapsborg, for å være helt ærlig.

                Gode angrepspill hadde vi neppe på grunn av Henning Berg.
                Nå bosatt på Rasta !!!!!

                Alltid Celtic og LSK

                Kommentar

                • Kjell.T.Ring
                  Poll St. Ring
                  --==FORUMRUNKER==--
                  • Dec 2005
                  • 11796

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av OppsalKanari

                  Gode angrepspill hadde vi neppe på grunn av Henning Berg.
                  Unnskyld, men har ikke Berg henta samtlige av disse spillerne?
                  Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

                  Kommentar

                  • OppsalKanari
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Mar 2008
                    • 1881

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av Kjell.T.Ring
                    Unnskyld, men har ikke Berg henta samtlige av disse spillerne?


                    Ja. Det har du rett i, Meester Riiiing.

                    Men jeg tipper at avtalen med BBS var i boks før Henning kom til klubben. Gutten hadde blitt kartlagt grundig før vi hentet han fra Island.

                    HB skal få litt kudos av meg for den jobben som han gjorde i LSK, nemlig å redde oss mot RBK og nedrykk, kvitte oss med samtlige overbetalte spiller og satse på en ungdomslinje som har gitt oss ikke mer enn ålreit en uttelling. (Hvor mange fra Berg-tida er i start-elleven? To stk? Tre? Ringstad, BBS og Lille Bukken.

                    Men tiki-taka fotball? Nei. Angrepsfotball i verdensklasse? Nei. Nok til å slå mektige lag som Haugesund eller Start på bortebanen? Nei.


                    Men... tilbake til trådens kjerne... nemlig angrepsfotball i LSK.
                    Nå bosatt på Rasta !!!!!

                    Alltid Celtic og LSK

                    Kommentar

                    • OppsalKanari
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Mar 2008
                      • 1881

                      #11
                      Etter Gulbrandsen ble skadet, var ble av bevegelsen fra samtlige LSK angrepsspillere\kantspillere\midtbanespillere i Hønefoss-feltet?

                      Bekyrmringsfult.... At vi manglet kula, og slet med samspill forstår jeg for så vidt.

                      Men.... de var kom i nærheten av straffefeltet til Hønefoss.... da sto folk stille og ble for passive. Ingen løp til nærmeste stolpen eller til borteste stolpen for eksempel når vi særlig Erling var i ferd med å slå innlegg.




                      Er jeg Bjarmann så har jeg begynte å ringe rundt til forskjellige klubber i verden allerede i dag. Vi trenger en spiss såpass mye at den BØR prioriteres foran Frederik Stoor eller en ny venstre back (les høyrebeint spiller som kan gjør en jobb der).
                      Nå bosatt på Rasta !!!!!

                      Alltid Celtic og LSK

                      Kommentar

                      • OppsalKanari
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Mar 2008
                        • 1881

                        #12
                        Et tema som jeg vil ta opp her.

                        Har LSK\Haglund sagt til kantspillerne sine at de må trille ballen bakover fremfor å miste ballen\ utfordre motstanderne? Hvis ikke LSK komme bak motstandere så blir dette en lang sesong.
                        Nå bosatt på Rasta !!!!!

                        Alltid Celtic og LSK

                        Kommentar

                        • Herman
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Feb 2010
                          • 1101

                          #13
                          Erling gjorde det samme under Berg, så neppe noe Haglund har krevd.

                          Synes Bolly og Ohi prøvde å utfordre stort sett hele tiden.
                          Twitter

                          Kommentar

                          • xeR
                            Seniormedlem
                            --==FORUMRUNKER==--
                            • Jan 2004
                            • 11206

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av OppsalKanari
                            Et tema som jeg vil ta opp her.

                            Har LSK\Haglund sagt til kantspillerne sine at de må trille ballen bakover fremfor å miste ballen\ utfordre motstanderne? Hvis ikke LSK komme bak motstandere så blir dette en lang sesong.
                            Det er vel dette som har gjort Barcelona så gode. Spill heller støtte enn å miste ballen. Ballen skal ikke mistes og man skal ikke ha brudd i mot. Haglund er vel også veldig fan av possession så det er vel bare å venne seg til det.
                            Det er bedre å væra døv enn vålenga.

                            Kommentar

                            • Herman
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Feb 2010
                              • 1101

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av xeR
                              Det er vel dette som har gjort Barcelona så gode. Spill heller støtte enn å miste ballen. Ballen skal ikke mistes og man skal ikke ha brudd i mot. Haglund er vel også veldig fan av possession så det er vel bare å venne seg til det.
                              Det er IKKE possession Erling tenker på når han stopper opp midt i en kontring og spiller støtte.
                              Twitter

                              Kommentar

                              • xeR
                                Seniormedlem
                                --==FORUMRUNKER==--
                                • Jan 2004
                                • 11206

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av Herman
                                Det er IKKE possession Erling tenker på når han stopper opp midt i en kontring og spiller støtte.
                                Det er nok litt mangel på selvtillit som er hovedårsaken når det gjelder han ja. Jeg mente dette mer som en generell kommentar til den måten å spille på. Må ikke bli forundret om vi ser mer til dette i fremtiden. Etterhvert som selvtilliten kommer så kan vi krydre denne spillemåten med litt småspill også så blir det litt mer effektivt og ser mindre planløst ut.
                                Det er bedre å væra døv enn vålenga.

                                Kommentar

                                • OppsalKanari
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Mar 2008
                                  • 1881

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av xeR
                                  Det er nok litt mangel på selvtillit som er hovedårsaken når det gjelder han ja. Jeg mente dette mer som en generell kommentar til den måten å spille på. Må ikke bli forundret om vi ser mer til dette i fremtiden. Etterhvert som selvtilliten kommer så kan vi krydre denne spillemåten med litt småspill også så blir det litt mer effektivt og ser mindre planløst ut.
                                  Hvis det er noe med hans "selvtillit" så er det tid til å kvitte oss med han. Gutten slet med selvtillit i fjor-fjor og vi brukte en hel sesong for å få han riktig. Han spilte fem-seks kanonbra kamper og ble skadet. Og tilbake til den skygge som han er i dag. Hvis du raser sammen hver eneste gang du møter motgang så er ikke man verdt en dritt, særlig når det gjelder lagidrett.

                                  Fotball og tippeligaen er et spill for menn. Sorry, but its the wrong time for a team to be carrying passengers.
                                  Nå bosatt på Rasta !!!!!

                                  Alltid Celtic og LSK

                                  Kommentar

                                  • OppsalKanari
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Mar 2008
                                    • 1881

                                    #18
                                    Bevegelse skulle være ganske lett for Magnus Powell til å innføre inn i troppen som trener. Han var slu som faen som en spiller som timet løpene riktig. Han løpte kanalene også. Så hvorfor i helvetes faen står kantspillerne på toppen i hvert sitt hjørne av banen med to spiss i midten som tar tre steg til siden og kall dette for "et løp".

                                    Hva med flyt? Hva med spillere som forstår hverandre så godt at de bytter om posisjonene i angrepet\oppspillingen?

                                    Its no wonder the ball goes backwards or sideways rather than forwards each and every game.
                                    Nå bosatt på Rasta !!!!!

                                    Alltid Celtic og LSK

                                    Kommentar

                                    • TheSilentMajorit
                                      I karantene
                                      Møteplager
                                      • Oct 2012
                                      • 99

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av OppsalKanari
                                      Bevegelse skulle være ganske lett for Magnus Powell til å innføre inn i troppen som trener. Han var slu som faen som en spiller som timet løpene riktig. Han løpte kanalene også. Så hvorfor i helvetes faen står kantspillerne på toppen i hvert sitt hjørne av banen med to spiss i midten som tar tre steg til siden og kall dette for "et løp".

                                      Hva med flyt? Hva med spillere som forstår hverandre så godt at de bytter om posisjonene i angrepet\oppspillingen?

                                      Its no wonder the ball goes backwards or sideways rather than forwards each and every game.
                                      Hæh? Hva f**n babler du om- Powell var brukt som et oppspillspunkt. Det var Clayton Zane som løpte i kanalene.

                                      Kommentar

                                      Working...