Jeg skulle ønske det ikke var slik, men når ledelsen i klubben sitter stille og ser på det som skjer med klubben og laget, merker jeg at jeg gradvis mister trua på at Mathisen, Bjarmann, Lauritsen () og Lasse Kjus () skal snu denne skuta.
Torgeir Bjarmann - Sportslig Direktør
Collapse
X
-
Husk at Bjarmann har øverste sportslige ansvar. Husk det når vi nå ser en av TLs tynneste staller som er nede for telling etter den nye satsinga i fjor og signeringsbonanzaen. Null bredde, stor mangel på pasningssikkerhet og kreativitet i et lag med en sterk possession-orientert stil (ekstremt lavt tempo).
Stort hjerte for klubben uten tvil, men det gjør ham ikke nødvendigvis til den rette for jobben. Forøvrig en stilling jeg helst ser fjernet.Kommentar
-
null bredde? Vi har vel 5 skada spillere og fortsatt spiller vi med en av tippeligaens beste elvere. Kan ikke klage over manglende bredde når vi har 5 spillere ute og alikevel har en elver med Gulbrandsen, PVM, Riise, Palmason, Fofana/Ohi, Mjelde, Andersson, Høibråten, Østli, Scheel og Udjus.
Bredden er bra nok. Vi er uheldige med skader og stiller uansett et godt lag. At det er få profiler på benken når halve laget er ute med skade må vi regne med.Kommentar
-
null bredde? Vi har vel 5 skada spillere og fortsatt spiller vi med en av tippeligaens beste elvere. Kan ikke klage over manglende bredde når vi har 5 spillere ute og alikevel har en elver med Gulbrandsen, PVM, Riise, Palmason, Fofana/Ohi, Mjelde, Andersson, Høibråten, Østli, Scheel og Udjus.
Bredden er bra nok. Vi er uheldige med skader og stiller uansett et godt lag. At det er få profiler på benken når halve laget er ute med skade må vi regne med.Kommentar
-
I tillegg Ohi og Lunan Ruben på benken. Har vel over 100 tippeliga-kamper til sammen. Lunan Ruben burde kanskje ikke vært der, men Ohi kommer inn og er en av våre beste."Wax on, wax off!" (Mr. Miyagi, 1984)Kommentar
-
Forsvarsspilleren heter Ruben. Hadde vært helt meningsløst om vi henta inn en ny mann fordi vi ikke var 100% sikkre på hvor raskt ruben blir klar.Kommentar
-
Det er posisjoner vi har null bredde, ja. Som på høyreback for Stoor, første back up er spissen Knudtzon. Alternativene er hverken naturlige eller i nærheten av fullgode. Vi gikk inn i sesongen vel vitende om at vi tålte svært lite skader i hele forsvarsrekka. Vi gikk inn i sesongen med TLs klart eldste forventa førsteeellever. Selvfølgelig har vi vært uheldige, men vi visste alle det kunne bli slik, det mest urovekeknde er jo også at Riise, Andersson og PVM er generelt skadeforfulgt og ikke blant de på skadelista.
Alt dette er ståa etter at vi hadde muligheten til, i motsetning til så mange andre i TL, å forme et helt nytt lag og en konkurransedyktig stall. Men det vi fikk var flere lån, korttidskontrakter og en skare signeringer av spillere som aldri var i nærheten av å kunne etablere seg og bidra i spillestilen det ble lagt opp til.Kommentar
-
Vi har 7 forsvarere i stallen pluss en B spiller i Nordermoen. Av disse har 4 erfaring som høyreback + høyrebacken på B-lista vår. I tillegg til disse 5 har vi altså Knudtzon som også har erfaring og prestert godt på høyrebacken.
Med tanke på økonomien synes jeg ikke dekningen er så ille.Kommentar
-
- Er de helt korka?
Spår ny trend i norsk fotball.
Interessante synspunkter rundt scouting/kartlegging av spillere. Det er et tankekors at LSK har én mann som er sportsdirektør, som vel også har ansvaret for scouting, og som i tillegg pt også er klubbens daglige leder. Supermann? Eller sparer vi oss til fant?Elska þetta félagKommentar
-
- Er de helt korka?
Spår ny trend i norsk fotball.
Interessante synspunkter rundt scouting/kartlegging av spillere. Det er et tankekors at LSK har én mann som er sportsdirektør, som vel også har ansvaret for scouting, og som i tillegg pt også er klubbens daglige leder. Supermann? Eller sparer vi oss til fant?
Vi har ikke penger til å sende mediaansvarlig til la manga, vi er på sparebluss uansett hva klubben liker og uttale selv mtp rangeringslista til nff.
det renner penger ut av klubben. Håpet om at Per berg skal fortsette og dekke dette er fjernTar seg en pause til mars 2012..Kommentar
-
Han har nok ansvaret, men har jo en mann tett på seg/en høyre hånd. Mange glemmer nok han. Viktig brikke i LSK. Han ser en del kamper her hjemme - i hvertfall hva jeg har fått med meg. Og jeg er ikke spesielt innsatt i de kretsene der.Kommentar
-
Mesfin gjør sikkert en glimrende jobb. Men det forandrer jo ikke på poenget.Elska þetta félagKommentar
-
Lukter en kombinasjon av scouting tips fra filemen Moneyball og Football Manager 2006 når det gjelder henting av spiller til SportsklubbenKommentar
-
Hvorfor er du så vettskremt for å drøfte fakta?Elska þetta félagKommentar
-
Faktum er at Bjarmann har en drivende dyktig fyr under seg i Mr Fixer. Som leder behøver man ikke gjøre hele jobben, men ta beslutninger på bakgrunn av innsamlet materiale fra underordnete ansatte.
Forøvrig er jeg ikke stum av beundring når det gjelder Stig Thorbjørnsen. Bjarmann har faktisk henta bedre spillere enn han til den norske ligaen de siste årene. Thorbjørnsen - har han henta spillere av kaliber som Björn eller Ujah? Boti Goa - lyder det like godt i våre ører som Nosa?Kommentar
-
Jeg har ikke satt spørsmålstegn ved Mesfin. Flott at vi har dyktige medarbeidere i klubben! Innlegget mitt er heller ikke ment som noen kritikk av Bjarmann. Når jeg skrev supermann? var det et forsøk på å poengtere at jeg mener man nettopp måtte ha vært supermann for å kunne fylle to så viktige posisjoner. Og selv om Bjarmann er en aldri så hardt arbeidende, flink og dedikert person, kan heller ikke han klare det umulige. Selv om han har en dyktig høyre hånd.
Jeg gjengir mitt innlegg som var opptakten til at vi, etter min mening, nå har havnet en del på siden av det som var mitt poeng:
Interessante synspunkter rundt scouting/kartlegging av spillere. Det er et tankekors at LSK har én mann som er sportsdirektør, som vel også har ansvaret for scouting, og som i tillegg pt også er klubbens daglige leder. Supermann? Eller sparer vi oss til fant?
I artikkelen jeg linker til "spår" Stig Torbjørnsen en ny trend i norsk fotball, hvor klubbene (flere av dem), vil/bør bruke mer ressurser på scouting og han mener at klubbene på lang sikt vil tjene på å ha en ansatt som er 100% dedikert til scouting.
Fra artikkelen: Ifølge en oversikt fra Dagbladet er det kun Rosenborg og Molde som har heltidsansatte speidere av de norske klubbene. Kun seks andre klubber har deltidsansatte speidere. Jönsson tror trenden med flere speidere i klubbene vil komme til Norge i framtiden. - Jeg tror det er et ønske å ha både en lokal og en internasjonal speider, sier trenerprofilen.
Torbjørnsen synes det er dumt at klubbene ikke tar seg råd til bedre speidervirksomhet og fremhever at det fortsatt er best å se spilleren live. - Du har større treffprosent. Så kjøper du kanskje ikke spilleren. Hva sparer du ikke da? Du sparer det du ikke bruker. Og det er kanskje den viktigste jobben til en speider, sier Torbjørnsen - Du kan da spare flere millioner kroner i lønn og overgangssum ved å ikke hente inn akkruat den spilleren. Eller motsatt. Du bruker én million på en speider, henter en spiller for én million og selger ham for ti. Da har du penger til å lønne en speider i ni år, utdyper Torbjørnsen til Nettavisen, og presiserer at han bruker cirkatall.
Jeg skrev at det er interessante synspunkter. Man kan være uenig i det og man kan selvfølgelig hevde at han "gråter for sin syke mor", men jeg mener at Torbjørnsen har et poeng. Det kan være verdt å lytte til de synspunktene han kommer med, uavhengig av om man synes han selv har gjort en god jobb som speider.
Når det kommer synspunkter på at klubbene burde bruke større ressurser på scouting, synes jeg det er grunn til å stille spørsmål ved om LSK per dato har en organisasjon som er formålstjenlig og som klubben er tjent med på sikt. Spesielt siden to av de viktigste posisjonene i klubben er besatt av én person, som også har ansvaret for scouting. Klubben har jo tidligere vært i en lignende situasjon, hvor Per Mathisen var i en dobbeltrolle hvor han i praksis var daglig leder, i tillegg til styreformann. Dette gikk man bort fra, da man så at det ikke fungerte, og hvis jeg husker rett, også fordi PM nærmest jobbet døgnet rundt med LSK ved siden av å lede sin egen virksomhet.
Jeg synes også dette er interessant på bakgrunn av at LSK det siste halvannet året har hentet så mange spillere (18?) at det har blitt en vits i fotball-Norge. En del av dem viste seg også å være "bomkjøp". (Lucky Luke…?) En del, i alle fall enkelte, har også tidligere stilt de samme spørsmålene som Torbjørnsen nå gjør på generelt grunnlag, om man i LSK har vært dyktige nok til å finne riktig spillertype til den enkelte posisjon på laget. Det er også mange som har stilt spørsmål ved om klubben har god nok oversikt over lokale talenter, og vi har sett eksempler på slike som har gått til andre klubber.
Jeg tror at en klubb som LSK, som er helt avhengig av å dyrke frem talenter og selge dem, vil være tjent med å ha en heltidsansatt som bare jobber med å finne de rette talentene og spillertypene.Elska þetta félagKommentar
-
Meget interessant program på TV2 Extra i dag. Bjarmann ble sterkt grillet i debatt-programmet. Hovedtema: Magnus Haglund. For å nevne det viktigste, så fikk Bjarmann spørsmålet: - Er Haglund LSK-trener etter sommerpausen?
Hvor han svarte: - Det går ikke å garantere noe, men så langt jeg kan garantere så fortsetter Haglund framover.Kommentar
-
Meget interessant program på TV2 Extra i dag. Bjarmann ble sterkt grillet i debatt-programmet. Hovedtema: Magnus Haglund. For å nevne det viktigste, så fikk Bjarmann spørsmålet: - Er Haglund LSK-trener etter sommerpausen?
Hvor han svarte: - Det går ikke å garantere noe, men så langt jeg kan garantere så fortsetter Haglund framover.Elska þetta félagKommentar
Kommentar