Osvold og Simen Nordermoen + Høybråten som du nevnte er da snart så de banker på døra.
Talentarbeid og speiding
Collapse
X
-
Samt Stian Christensen som et et år yngre, Keivan Ghaedamini (begge med yngre-landslags spill?) samt Christian Bjerknes.
Bak der igjen, og enda yngre følger vel bl.a Martin Prahn (?) som er i utfordrergruppa til "født etter 97" landslaget.
Kommentar
-
Ta f.eks. Martin Trøen på Eidsvoll Turn. Han er spiss, spiller fast på Turn og er på U17 landslaget. Hvorfor er ikke han i rekruttstallen til LSK? Jeg har blitt fortalt at han har trent et par ganger med juniorlaget vårt, men ikke fått noe tilbud. VIF har derimot tilbudt denne spilleren kontrakt, har jeg blitt fortalt, som han takket nei til. En lokal spiller som spiller på U-landslag burde definitivt vært plukket opp for lengst, og i det minste blit tilbudt en plass på Junior/rekrutt. Synes dette er merkelig. Hvor er LSK?
Virker merkelig om Molde skal hente spennende spiss-talenter fra dørstokken vår.
Dette er en spiller som tidligere har uttalt følgende i intervju:
"– Hva er din målsetting med fotballen?
– Jeg har ikke tenkt så veldig langt framover, men håper å utvikle meg mest mulig i Eidsvold Turn. Jeg håper å bli god nok til å spille i eliteserien, og det er ikke meg imot å spille for Lillestrøm en gang, smiler den fotrappe Turn-spissen."
Kommentar
-
mange av de norske spillerne som har slått gjennom i VIF har kommet fra Skeid i relativt "voksen" alder.
Man kan selvsagt diskutere hvorvidt LSK burde hente inn unge talenter tidligere, men husk at mange av spillerne kan få vel så god matching i sine lokale klubber. Det som er viktig er at LSK følger opp de beste i sin aldersgruppe.
Det har vært mye diskusjoner rundt akkurat dette de siste årene, og da spesielt fordi vi i Norge har tradisjon for å ha sterke G16, G17 og G18 landslag sammenlignet med en del av våre naboland, men vi sliter veldig med å få frem enere når de skal ta det neste steget. Det som faktisk viser seg i Norge er at veldig få av spillerne som slår igjennom på Tippeliganivå eller på landslaget er spillere som har vært i eliteklubber i mange år. Det viser seg at der er minst like effektivt at en spiller får tidlig tillit i sin barndomsklubb i 4, 3 eller 2 divisjon før de tar dette steget når de faktisk er en dominerende spiller på dette laget. Personlig tror jeg at dette har noe med at f.eks rekruttlaget til Lillestrøm er fyllt opp med juniorer, mens juniorer egentlig burde få mer erfaring av å spille med mer erfarne spillere rundt seg, som man ofte får i "breddeklubbene" der den 37 år gamle kapteinen som fikk 2 eliteseriekamper for mange år siden spiller. Man kommer langt med ungdommelig pågangsmot og trening, men man trenger også noen erfarne rundt seg for å lære.
Jeg mener at man ville lyktes enda bedre om man hadde samarbeidet enda bedre med de lokale klubbene, og at man istedenfor å hente inn spillerne i 15-16 års alderen, hadde bidratt med trenerkompetanse ut til klubbene, i tillegg til hospitering. Dette er vel modellen RBK jobbet etter i sine glansdager, og det tok vel faktisk en stund før de etablerte noe juniorlag og guttelag, da de heller bidro til at samarbeidsklubbene fikk tilgang på de beste trenerne. Dette gjør at de lokale breddeklubbene vil kunne utvikle enda bedre, og flere gode spiller, i tillegg til at man vil danne en tilhørighet til LSK igjennom ett slikt samarbeid, uten at de må melde overgang.
Lillestrøm har vel nesten ett større potensiale enn noen andre i dette landet ift slike samarbeid, med 2 av de største breddeklubbene i landet i nærheten i Skedsmo FK og Lørenskog.
Desverre har det blitt slik at klubbene er redd for at rivalene skal plukke opp spillerene før dem selv, og at man derfor henter spillerne alt for tidlig for å unngå dette.
Så mitt tips; invester penger i å ha de beste trenerne ute hos de lokale breddeklubbene, og ikke hent de før de er gode nok, og har mer erfaring.Kommentar
-
Jeg er forsåvidt helt enig i det du sier. "Problemet" er at svært mange gutter i den alderen på død og liv "VIL" til en såkalt storklubb. Vålerenga blir f.eks nedrent av spillere fra diverse oslo-klubber hvert år, ikke fordi de nødvendigvis jakter dem (de gjør det med noen, men langt fra alle) - men det er utrolig mange som synes det er mye mer status i å være guttespiller for Enga enn for å spille for Ellingsrud i 4.divisjon. At det sannsynligvis ikke er det klokeste valget utviklingsmessig er nok sant, men i den alderen er det veldig mange andre faktorer som spiller inn. Jeg mener derfor at Lillestrøm alikevel må være aktive (og mer enn i dag) på å ihvertfall markedsføre seg ut mot stortalentene rundt omkring i Oslo og Akershus...så kan vi jo evt leie de ut igjen til omliggende 3-divisjonsklubber i perioder når de er i junioralder, men tilhører klubben (og ikke får spille på vårt rekruttlag).
Den store forskjellen på oss og Rosenborg (eller Molde eller Brann for den saks skyld) er at de er enerådende som storklubb i sitt område, vi er egentlig nummer to etter Enga når der gjelder å være attraktive for talentene i Oslo og Akershus...trist, men i stor grad sant.Kommentar
-
Kjedelig å se at vi blir valgt bort her pga for dårlig tilbud og liten interesse. På tide å få spilt opp 2. laget nå!
Har ikke sett han spille, men har sett han i landslagstropper og tenkt at vi er nødt til å snappe opp en meget lovende midtbanespiller fra Grue. Noe annet ville vel vært idioti?Kommentar
-
Helt sikker på at Torgeir kjenner til gutten og hans svakheter/styrker.
Uansett så kan du bare sende link og spøre Torgeir. Han svarer alltid:-)Kommentar
-
"Harald Holter er sett på som et av landets største talenter på sitt
alderstrinn. Han kommer fra Ståle Solbakkens gamle klubb Grue, og HamKam har en
god stund vært klar over at dette er en midtbanespiller av et sjeldent kaliber.
16-åringen har også vært og trent med HamKam en gang, men nå ser det ut til
at han velger å gå til Stabæk fra høsten av, framfor klubber som Kongsvinger,
Lillestrøm, Rosenborg og HamKam. "Kommentar
-
Ser at han nå trener 3 dager med Molde:
Virker merkelig om Molde skal hente spennende spiss-talenter fra dørstokken vår.
Dette er en spiller som tidligere har uttalt følgende i intervju:
"– Hva er din målsetting med fotballen?
– Jeg har ikke tenkt så veldig langt framover, men håper å utvikle meg mest mulig i Eidsvold Turn. Jeg håper å bli god nok til å spille i eliteserien, og det er ikke meg imot å spille for Lillestrøm en gang, smiler den fotrappe Turn-spissen."
http://www.eub.no/nyheter/article5191730.ece
Samtidig har tvillingene Tom og Kim Skogsrud (19) fra Glasgow Rangers trent med laget siden mandag. De sier til rb at de har fått et godt inntrykk av klubben: - Det er en veldig aktuell klubb om de viser interesse, sier Kim. LSKs hovedtrener Magnus Haglund sier at de to er veldig profesjonelle og viser god attitude, samtidig som de er sterke duellspillere. Klubben har ikke bestemt seg for hvor interessante de to er, men ønsker å se mer av dem før man konkluderer.
(Kilde rb papir i dag.) Se også treninger-tråden.
Kommentar: Det jobbes tydeligvis bedre mht talentspeiding enn enkelte har fryktet.Elska þetta félagKommentar
-
Ingen ambisjoner, optimisme eller entusiasme.Kommentar
-
Utrolig moro med Bjerkenes, ref. nyhetstråden. Han virker ikke så god og gjør lite ut av seg i banespillet, men han scorer mål når han får sjansen. På guttelaget, juniorlaget, LSK 2 og landslaget. Vår egen Børven/Solskjær/Lineker (velg målestokk selv).Kommentar
-
Sebastian Remme Berge(95 mod) fra Mysen IL har vært på en ukes prøvespill hos Molde og trent både med A og jr lag. Tipper Mysen keeper og ex-Molde Knut Dørum Lillebakk har en finger med i spillet Skal rett videre til Kvik Haldens A-lag på prøvespill.
Supertalent 50 min fra Åråsen.... Under radaren?Kommentar
-
Litt off-topic, men går på speiding: I dag starter OL-turneringen for herrer. Gabon (regjerende mestre for u23lag i Afrika) stiller med en tropp hvor nesten hele laget spiller i Gabon. Dette er sannsynligvis en gjeng ungutter som hadde grusa a-laget til Lillestrøm ganske klart og som samtidig sannsynligvis er veldig klare for å komme seg til Europa og for priser som neppe er høyere enn det det er hentet relativt umeriterte nigerianere til Norge for.
Når man snakker om talenter (som man faktisk realistisk kan lokke til Norge) bør vel afrikas beste u23-lag i aller høyeste grad være under radaren?Kommentar
-
Jeg oppfatter deg sånn at du mener LSK bør ha kunnskap om/kjennskap til/ha kartlagt disse spillerne. Uttrykket å gå under radaren betyr noe som ikke blir oppdaget. Spillere som går under radaren til LSK, er spillere vi ikke har oversikt over. Bare sånn at vi snakker samme språk!Elska þetta félagKommentar
-
Jeg oppfatter deg sånn at du mener LSK bør ha kunnskap om/kjennskap til/ha kartlagt disse spillerne. Uttrykket å gå under radaren betyr noe som ikke blir oppdaget. Spillere som går under radaren til LSK, er spillere vi ikke har oversikt over. Bare sånn at vi snakker samme språk!Kommentar
-
Jeg beklager min språklige upresishet Jeg mener selvfølgelig at LSK bør ha kunnskap om/kjennskap til disse spillerne, så jeg ordla meg klønete. Kan nevnes at f.eks begge backene som startet gårsdagens kamp for Gabon spiller i deres hjemlige liga, og meg bekjent trenger vi 2 nye backer....så vi får håpe de fanges opp av LSK og går under radaren til andre klubberKommentar
Kommentar