Sogndal - Lillestrøm, Fosshaugane Campus, Søndag 7. oktober 2012 kl. 18:00
Collapse
X
-
Skal du eller noen du kjenner ta teoriprøven til bil, last ned appen våres gratis https://itunes.apple.com/no/app/f-rerpr-ven/id577233339 -
Kommentar
-
Jeg synes det er grunn til å være optimistiske foran denne kampen. De to siste kampene har vært bra der vi har slått Aalesund for første gang siden 2007 og holdt Viking i kjempeform til uavgjort med full kontroll i spesielt 2. omgang. Litt dyktigere fremover så hadde vi slått Viking. Gode spillere som Bjørn Helge, Petter og Henning begynner å finne formen. Krydre med en sulten Bolly så kan dette bli bra.Kommentar
-
Jeg blir overrasket at noen ikke vil ha Erling i startelleveren. Han er vår toppscorer, blir kastet inn på høyrebacken og klarer seg jammen bra på en plass han aldri har spilt før. Jeg synes ikke Helstad har gjort noe i gult som tilsier at han automatisk skal starte.Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?Kommentar
-
Jeg tror Erling er bedre mot lag som er offensive og som vil etterlate større rom bakover (vif, rbk, etc). Mot Sogndal møter vi sannsynligvis et veldig defensivt lag som vil ligge langt tilbake på egen banehalvdel. Da får ikke Erling brukt farten sin i like stor grad og kanskje er det lurere med smartnessen til Helstad?Kommentar
-
Erling putter jo. Gutten har bra avslutningsteknikk, aggressiv innstilling og har egenhendig snudd vanskelige kamper før. Matchvinnerkvalitet. Like farlig på dødball som i bakrom. Går foran mtp innsats også. Mener han bør være på banen uansett, helst i en posisjon hvor han kommer til målsjanser.Kommentar
-
Jeg tror Erling er bedre mot lag som er offensive og som vil etterlate større rom bakover (vif, rbk, etc). Mot Sogndal møter vi sannsynligvis et veldig defensivt lag som vil ligge langt tilbake på egen banehalvdel. Da får ikke Erling brukt farten sin i like stor grad og kanskje er det lurere med smartnessen til Helstad?I år så tar vi altKommentar
-
Krav til en skikkelig bane for å spille toppfotball > kunstgress.
Men er forsåvidt enig. Bare latterlig å høre alle unnskyldningene for hvorfor man ikke skal ha naturgress når man ser Åråsen-matta og Lerkendal i CL midt på vintern.
Meeeeeen. Nå er vi OT. Og ganske enige trur jeg...?
Latterlig at gjennomsubsidierte bygdetullinger ikke en gang skal klare å holde seg med en gressplen. Latterlig. Patetisk. Gressplen. Klarer ikke det en gang.
Snart kommer Erna og Siv og tar subsidiene deres. Bø!Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadalKommentar
-
Har fått biletter til flere Barca camper for alt fra 14 til 30euro. Biletter til barca camper er sjelden dyrt fordi det er somregel plass på stadion. Mot Real Madrid har jeg riktignok ikke vært i serien ,men i cupen var det rundt 25euro for en bilett på kortsiden. Detter er selvsagt kjøpt på kampdagen på stadion og ikke igjennom et selskap.Tankegangen til AS Norge: Det skal kvoteres inn. Man skal ikke velge de beste kandidatene. Man skal velge inn de små og svake sånn at de også kan få noe å glede seg overKommentar
-
Dette minner meg om den såkalte bussen Henning Berg snakka om før kampen mot Sogndal i fjor på Åråsen. Kan ikke huske de lå så lavt da. Nei kjør på med Erling. Vi kan ikke reise til Sogndal og regne med at de kommer til å ligge lavt. Så gode er vi ikke at vi får lag til å ligge å forsvare seg mot oss.
At Sogndal på hjemmebane vil være mer offensive enn på bortebane er sannsynlig, men jeg tror fortsatt de vil fremstå kompakte. Dersom vi vinner mot Sogndal tror jeg neppe det blir med mer enn ett mål (toppen to).
Når vi møter andre lag er det viktig at vi har eget grunnspill og stoler på våre egne ferdigheter, men det vil være mageplask å ikke ta noe hensyn til motstanderen. Derfor kan det være en god idé og bruke Thorstein fremfor Erling. Når det er sagt så er jeg selvfølgelig - som alle andre - imponert over hans innsats og målteft i år.
Ser vi på formen til LSK og Sogndal de siste 10 kampene har vi følgende statistikk:
LSK: 3-5-2 med 16-17 (-1) i målforskjell
SIL: 2-3-5 med 8-13 (-5) i målforskjellKommentar
-
Har fått biletter til flere Barca camper for alt fra 14 til 30euro. Biletter til barca camper er sjelden dyrt fordi det er somregel plass på stadion. Mot Real Madrid har jeg riktignok ikke vært i serien ,men i cupen var det rundt 25euro for en bilett på kortsiden. Detter er selvsagt kjøpt på kampdagen på stadion og ikke igjennom et selskap.
On- topic. Dette må da være en kamp som Erling på topp passer inn i. Med Bolly på kant og Erling på topp, vil man ha masse fart. Det tror jeg fugla trenger på søndag. Litt usikker på hvordan jeg tror Songdal kommer til å fremstå, men dem er i desperat nød av poeng. Vil dem presse høyt eller vil dem la LSK få ha presset og legge seg lavt - det siste er jo LSK sin svake side i år. Litt usikker på hva Jonas Olsson gjør, men jeg tipper han er den offensive typen.Kommentar
-
Sogndal har i alle år, så langt jeg husker, hatt en bane som alltid har fått sterk kritikk. At de legger om til kunstgress kan være det beste for at de skal kunne spille bedre teknisk og det kan være bedre for andre lag som møter Sogndal og spille bedre; et løft for norsk fotball, der altså. Husk også at kunstgress inneholder en del høyere kvalitet enn den dørmatta som bl.a. ble lagt på Skjetten en gang i tiden.
Samtidig skal vi ikke glemme at det for mindre klubber som Sogndal kan være smart å legge om til kunstgress for å styrke sitt breddetilbud. Fosshaugane Campus er en arena som i tillegg til fotballklubben også huser en videregående skole med egen idrettslinje. Så vidt jeg vil skolen benytte det nye kunstgresset. LSK møter Sogndal nå på søndag, men før A-laget spiller seriekamp skal Sogndal arrangere Bendit Cup på Fosshaugene Campus.
Fra Sogndals nettsider:
Før på dagen vert Bendit Cup gjennomført på Fosshaugane Campus med over 100 påmeldte lag. Der vert det ein svær folkefeste med mange deltakarar og spente foreldre. Alle sammen dreg på kamp etterpå, så det er forventa ein bra mengde publikummarar under kampen seinare på dagen.
Dersom LSK ikke hadde bygget LSK-hallen og banene rundt for noen år siden skal man ikke se bortifra at vi kunne fått kunstgress også på Åråsen (av økonomiske årsaker). Heldigvis har klubben, med Per Mathisen i spissen, bygget landets beste treningsanlegg for fotball - og nettopp det gjør at vi kan servere en av Norges aller beste gressmatter for våre motstandere. Det skal vi være stolt av.Kommentar
-
Off-topic: breddefotball argumentet for kunstgress på elitearenaer er bare piss. Det er ingen andre enn elitelagene som trenger de fasilitetene en fullverdig stadion tilbyr. De andre kan fint spille på kunstgresset utenfor stadion. Elitefotball spilles på gress, mens vi som koker rundt i pondus-divisjonene er happy med kunstgress. Og, vi trenger heller ikke tribunene.
On topic: vi taper denne så det ljomer etter: vi er svake i begge boksene, Sogndal er krigere. Dette blir pent mot stygt, og stygt vinner.Enøyd i de blindes dal.Kommentar
-
Off-topic: breddefotball argumentet for kunstgress på elitearenaer er bare piss. Det er ingen andre enn elitelagene som trenger de fasilitetene en fullverdig stadion tilbyr. De andre kan fint spille på kunstgresset utenfor stadion. Elitefotball spilles på gress, mens vi som koker rundt i pondus-divisjonene er happy med kunstgress. Og, vi trenger heller ikke tribunene. (...)
Jeg er personlig for gressbaner, men jeg forøker å sette meg selv på andre siden av bordet av og til for å forstå hvordan klubbledere tenker og hvorfor de tar de valgene de gjør.
Hvis resultatet av at Sogndal legger om til kunstgress er at de kan spille mer attraktiv fotball langs bakken og deres fotballtalenter får bedre rammevilkår så er dette utelukkende positivt for norsk fotball. Se bare på hvilke talenter Tromsø og Aalesund løfter frem.
Jeg må si jeg generelt er imponert over at Sogndal klarer å ha et ok Tippeligalag med de forutsetningene de har.Kommentar
-
At ikke Sogndal, med sine klimafordeler (som Norges frukt og bær-hovedstad), ikke klarer å vedlikeholde en gressmatte for en lav sum er mildt sagt en skandale.
Det klubbledelsen virkelig bør tenke på, fremfor den lille ekstrakostnaden gress, er hva det gjør med hovedproduktet til klubben: Fotballen. Hva vil publikum se og oppleve? Gresstuster som flyr, duften av vått gress under flomlys og bra fotball på en lekker gressmatte som Åråsen, eller plastkuler som hopper og spillerimporter som bare orker 50 minutter siden knær og rygg protesterer?
Utgangspunktet ditt er totalt feil: Det er ikke vi som bør sette oss inn i hvordan klubbledelsen tenker. Det er klubbledelsene som bør sette seg inn i hvordan supporterne tenker. Det er nemlig supporterne som er klubbene - uten oss er klubbene ingenting.Enøyd i de blindes dal.Kommentar
-
Når det er sagt, så tror jeg neppe Sogndal ikke klarer å levere en ypperlig gressbane fordi de ikke vil. Dette handler rett og slett om økonomi. Drift av en klubb handler om kost/nytte og dersom man ser liten nytte så må man vurdere tiltak. Slik som LSK gjorde da de solge eiendom for noen år siden.
Det klubbledelsen virkelig bør tenke på, fremfor den lille ekstrakostnaden gress, er hva det gjør med hovedproduktet til klubben: Fotballen. Hva vil publikum se og oppleve? Gresstuster som flyr, duften av vått gress under flomlys og bra fotball på en lekker gressmatte som Åråsen, eller plastkuler som hopper og spillerimporter som bare orker 50 minutter siden knær og rygg protesterer?
Flomlys kan man ha på en fotballbane uansett dekke? For å være dønn ærlig så tror jeg de fleste tilskuerne kommer på en fotballkamp for å se bra fotball. Vinner man kamper og er fotballen underholdene, offensiv og tiltalende så kommer folk for å se. Dersom kunstgress gjør at f.eks. Sogndal kan spiller mer underholdene fotball så tror jeg det er positivt.
Da Tromsø slo LSK for to runder siden (i flomlys) så spilte de bra, lekkert og scora mange mål. Slik Tromsø fremso i den kampen er kjempereklame for norsk fotball. Og Strømsgodset leverer jo også bra fotball på Marienlyst?
Jeg er enig i at man skal forvente gress fra det største klubbene i Norge, men la de små klubbene få legge om til kunstgress om det er best for de.
Det handler ikke om at jeg ikke vil at fotballedere skal forstå hva jeg eller andre supportere mener. Jeg er generelt interessert i å vite hvorfor andre mennesker gjør de valgene de gjør. F.eks. hvorfor legger Sogndal om til kunstgress, hvorfor handler LSK inn 18 spillere men ingen venstreback og hva er det som gjør at noen raner butikker? Det er alltid en bakenforliggende årsak til at mennesker gjør valg og jeg er nysgjerrig på de årsakene.
Så har du selvfølgelig rett i at ledere i alle klubber og forbund kan lytte mer til supporterne. At forbundet og klubbene har gjort store utfordringer i forhold til supportere og tilskuerantall er selvklart og her burdre supporterne taes med på råd. For som du sier, det er jo vi som er tilskuersvikten. Her har ikke fotballederne vært flinke til nok til å sette seg inn i supporternes situasjon og se hvorfor de ikke drar å kamper lenger.Kommentar
-
Jeg tror du forenkler regnestykket litt. For det handler ikke utelukkende om drift av gress kontra kunstgress. Med en kunstgressbane kan man ha en mye høyere aktivitet enn man kan med vanlig gress (se bare på aktivitetsplanen i LSK-hallen). Man gir altså flere muligheten til å bli gode på fotball. Hva vil det koste å gi alle kunstgresspillere samme tilbudet på gress?
Du kan komplisere så mye du vil, men merkostnaden av en kunstgressbane utenfor stadion er ikke veldig stor - utvilsomt mindre enn kostnaden av å gjøre Ligaen mindre attraktiv av å spille på kunstgress.Enøyd i de blindes dal.Kommentar
-
Burde LSK spille 4-5-1 / 4-3-3 mot Sogndal? Med Henning som anker, og Bjørn Helge og Petter som indreløpere. Med Palmi eller Erling på høyre, Bolly eller Andersson på venstre og Helstad eller Ohi på topp. Tanken er at hvis LSK ønsker å spille ballbesittende, så må det jo være en fordel med flere spillere sentralt i banen. Flere pasningsalternativer for forsvarspillerne og midtbaneankeret. Ikke vet jeg, men ser ikke hensikten med to liggende igjen i angrep hvis mesteparten av spillet til LSK skal foregå på egen banehalvdel og midtbanen.Kommentar
Kommentar