LSK anno 2013

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • bjarmann
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Sep 2005
    • 2938

    Jeg har faktisk litt trua på Scheel jeg. Trur han kan bli god, men trenger fortsatt litt tid
    I år så tar vi alt

    Kommentar

    • Kjell.T.Ring
      Poll St. Ring
      --==FORUMRUNKER==--
      • Dec 2005
      • 11796

      Opprinnelig skrevet av bjarmann
      Jeg har faktisk litt trua på Scheel jeg. Trur han kan bli god, men trenger fortsatt litt tid
      Kan sikkert bli bra, men med Ruben og Marius når han neppe opp i LSK.
      Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

      Kommentar

      • *46*

        Opprinnelig skrevet av Kjell.T.Ring
        Kan sikkert bli bra, men med Ruben og Marius når han neppe opp i LSK.
        Man skal aldri si aldri. La meg minne om en som heter Erling. Han er en av de mest utskjelte her inne. Putta 8 mål i 2012. Spilte kant, back og spiss - taklet alle posisjoner bra. Schell har alle muligheter foran seg, men han må gripe dem - noe han har gjort i treningskampene. Jeg har litt trua på han.

        Kommentar

        • Kjell.T.Ring
          Poll St. Ring
          --==FORUMRUNKER==--
          • Dec 2005
          • 11796

          Opprinnelig skrevet av *46*
          Man skal aldri si aldri. La meg minne om en som heter Erling. Han er en av de mest utskjelte her inne. Putta 8 mål i 2012. Spilte kant, back og spiss - taklet alle posisjoner bra. Schell har alle muligheter foran seg, men han må gripe dem - noe han har gjort i treningskampene. Jeg har litt trua på han.
          Som jeg skrev kan han sikkert bli god og som du skriver skal man aldri avskrive spillere (jeg avskrev forresten aldri Erling), men vi har totalt 5 midtstoppere i a-laget og han er nok sist i køen.
          Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

          Kommentar

          • DoubleHi5
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Nov 2011
            • 4138

            Opprinnelig skrevet av Kjell.T.Ring
            Kan sikkert bli bra, men med Ruben og Marius når han neppe opp i LSK.
            Vi trenger backup også før de to nevnte er klare. Og slår en eller begge til som vi håper, er de plutselig solgt! Greit å ha mer enn en førsteelver når vi er avhengige av å selge spillere!

            Syntes Scheel virket veldig konsentrert når han kom inn sist. Litt smånervøs, noe som er veldig forståelig i hans situasjon, men konsentrert. Han hadde også et fint offensivt "raid" hvor han formelig sprudlet av entusiasme. Han lyktes ikke helt, okey, men måten han ble med fremover på likte jeg!
            Elska þetta félag

            Kommentar

            • Lars
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Feb 2004
              • 6156

              Som jeg har skrevet på Twitter, har vi nå 16 seniorspillere på kontrakt, i tillegg til at vi har én junior med mye TL-erfaring i Ohi. Dette tyder på at vi enten kan vente oss flere spillere enn, eller at økonomien er enda skralere enn først antatt.

              Håper selvsagt på det første. Men hva trenger vi? Da Kippes situasjon var uavklart, virket forsvaret tynt. Men nå som både Kippe ser ut til å være med for fullt i år og Scheel er med i stallen, har vi 7 forsvarsspillere på akseptabelt nivå, pluss Erling som kan spille høyreback. Kun to (Ringstad og Stoor) er rene backer, men vi har rikelig med mulige vikarer både på venstre (Ruben, Høibråten, Scheel) og høyre (Ruben, Scheel, Erling).

              På midtbanen synes jeg det er litt tynt med kanter bak Fofana og Palmason. Kanskje det er her vi fortserker? Samtidig kan jo Andersson, Knudtzon og Ohi spille kant, samt Riise og PVM ved behov. Det er ikke prekært.

              Sentralt kan det være behov dersom PVM vurderes som veldig aktuell som hengende spiss. Så lenge PVM og Riise skal kjøres sentralt, vil Ohi, Palmi og Ruben være tilstrekkelig backup.

              Så er det den mye omtalte target-spilleren på topp. Jeg har jo argumentert for at Ohi kan bekle denne rollen ved behov, men klubben virker å lete etter en ny spiller til denne jobben. Jeg kunne tenke meg en slags Ujah-signering i så fall, selv om det skal mye til for å lykkes like godt denne gangen.

              Gjetter at letingen prioriteres slik:

              1. Target man. Er personlig keen på en ung afrikaner i den rollen.
              2. Sentral midt. Etablert spiller hvis PVM skal spille foran - ung spiller hvis PVM skal spille sentralt. Hvis det siste: Kamer Qaka? Hadde vært morsomt med en afrikaner her også, hvis det skulle være mulig å finne en ny Kara, Ogude, etc.
              3. Kantspiller. Ser Fofana og Palmi som såpass bankers at det nesten må være en ung spiller. Afrikaner?

              Innser at det blir mange afrikanerforslag her, men det er tross alt på den fronten vi har noe som kan ligne på spisskompetanse innen talentspeiding. Atta Aneke har funnet Nosa, Ujah og Fofana for oss, og Ojo, Angan, Ogude og Ighalo for andre klubber. Synes vi kan ta oss råd til å ha 2-3 stk, med tanke på ressursen Aneke har vist seg å være.

              Kommentar

              • *46*

                Som vanlig - gode, velfunderte og velformulerte betraktninger fra Lars.

                Jeg mener PVM bør være så langt opp i banen som mulig. Det er der han spilte som best i sesongen som var. Hvor han kan bruke sin gode passningsfot, gode skudd og giftighet foran mål. Han er god for +10 mål i den posisjonen og skal slike ressurser brukes på midtbanen? Ikke etter min mening. En solid forsterkning på sentral midtbane ville vært min pri nr 1. En som har sine styrker defensivt, men fungerer fra boks til boks.

                Neste ville vært en som kan plukke ned lange baller. Gjerne klare å holde på dem og gjerne skape noe alene en mot en. En target spiss. Gjerne en midt 20 årene, men det er nok dyrt. Hvorfor andre pri? Offensivt er man ganske så godt besatt, men mangler denne dimensjonen/plan B.

                Kanter synes jeg LSK har ganske så bra med pr d.d. Erling og Palmi på høyre. Fofana og Andersson på venstre. Ohi bør ikke spille kant - han er mye bedre sentralt ut fra hva mitt øye ser.

                Ønsket er kvalitet fremfor kvantitet. Finner man ikke noen som passer, hopp over det. Flere Luke Rodgers'er håper jeg LSK ikke drar opp av hatten

                Kommentar

                • GIFKanari
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Apr 2009
                  • 8243

                  Treningskampene så langt har bevist hvor tynn stallen er, så langt har vi sett alt for lite av alternativene og da spesielt i forsvarsleddet. Nå er det ennå kamper igjen før alvoret starter, men spillere som Høibråten og Scheel har fått altfor lite spilletid. At sistnevnte fortsatt er i klubben etter å ha vært så langt ute i kulda tar jeg som et signal om at klubben ikke har råd til noe annet enn å satse på ham. Det er overhode ikke akseptabelt at en spiss er direkte backup for Stoor som høyreback, slik kan ikke en klubb med ambisjoner drives. Det er greit for en periode, men ikke inn i en andre sesong.

                  Beskrivelser på spillere som "dugelige" og akseptable" holder bare ikke hvis vi skal ha noen forhåpninger om å hevde oss. Spesielt ikke i en lagdel som de siste tre åra har rekken 44-52-47 i baklengsmål. På tide at klubben og spillerne selv innser det og slutter å holde oss for narr med lovnader om topp 5 etc. Det har ingen rot i virkeligheten.

                  Kommentar

                  • *46*

                    Har du sett Scheel i de to siste treningskampene? Fremsto solid mot Häcken. 1 år mer erfaring på baken. Tror han overrasket fler enn meg.

                    Jeg tror laget er godt nok til 5-6 plass. De andre lagene er ikke så gode. Spør feks en RBK'er om hvor optimist han/hun er om dagen etter 4 tap og en uavgjort på 5 kamper (siste mot Ranheim).

                    Kommentar

                    • Lars
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Feb 2004
                      • 6156

                      Opprinnelig skrevet av *46*
                      Jeg mener PVM bør være så langt opp i banen som mulig. Det er der han spilte som best i sesongen som var. Hvor han kan bruke sin gode passningsfot, gode skudd og giftighet foran mål. Han er god for +10 mål i den posisjonen og skal slike ressurser brukes på midtbanen? Ikke etter min mening.
                      Jeg mener at vi trenger en pasningsfot dypt i banen. Kippe har ikke, Østli har ikke, BHR har ikke, Ohi har ikke. Se på Real - Alonso. Dortmund - Sahin (før han gikk til Real). Juventus - Pirlo.

                      Hva man skal med en pasningsfot dypt på midten?

                      1. Finne spillere i mellomrommet. Fire alternativer: Mellomromsspilleren (Andersson), begge kantene og BHR (når man splitter opp de to sentrale).

                      2. Finne spillere direkte i bakrom. Slutt på upresis lemping fra stopperne. PVM kan slå på både bakromsspiss og begge kantene. I spesielle tilfeller kan også mellomromsspiller og midtbanemakker gå i bakrom.

                      3. Vende spillet hurtig. Vi bruker for mange, dårlige og trege touch når vi vender spillet. PVM kan i en dyp rolle vende spillet LANGT hurtigere enn alternativet, som er Ohi. For ikke å snakke om Østli og Kippe, som ofte tar den jobben.

                      PVM er vårt ENESTE alternativ i denne rollen. I mellomromsrollen har vi flere alternativer, og Johan Andersson er nok det beste. Men vi kan også spille med to bakromsorienterte spisser (Fredrik og Erling, f.eks.), og la kantene søke mellomrom mer aktiv. Palmi opptrer fra før som mellomromsspiller offensivt, og det samme kan Fofana eller Andersson gjøre som venstrekant. Kan man spille med to kanter som går inn uten at det går på bekostning av bredden? Ja, med to bakromsspisser kan man det, for bakrommet de to spissene søker vil gjerne være bak motstanders backer (som jo er bredt i banen), og når Ringstad/Stoor har fått flyttet opp, vil man ha to spillere bredt (i alle fall på den siden ballen er), slik at kantspilleren er "overflødig" og kan søke mellomrom.

                      Opprinnelig skrevet av *46*
                      Ønsket er kvalitet fremfor kvantitet. Finner man ikke noen som passer, hopp over det. Flere Luke Rodgers'er håper jeg LSK ikke drar opp av hatten
                      Helt enig! Juniorspillere som Høibråten, Osvold, Furseth, Nordermoen og Kveen er like gode som slike tullespillere - forskjellen er at de er unge, billige og har utviklingspotensiale.

                      Kommentar

                      • GIFKanari
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Apr 2009
                        • 8243

                        Opprinnelig skrevet av Lars
                        Jeg mener at vi trenger en pasningsfot dypt i banen.
                        Så hvorfor ikke se etter den spillende midtstopperen? Har vi ikke investert såpass i midtbanen vår at dette burde vært gjort noe med for lenge siden?

                        Kommentar

                        • superbøffel
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Aug 2005
                          • 5611

                          Opprinnelig skrevet av GIFKanari
                          Så hvorfor ikke se etter den spillende midtstopperen? Har vi ikke investert såpass i midtbanen vår at dette burde vært gjort noe med for lenge siden?
                          Fordi en spillende midtstopper er en selvimotsigelse. Med overvekt av destriktive gener og instinker er det vanskeligå utvikle blikk for gode pasningsalternativer.
                          Enøyd i de blindes dal.

                          Kommentar

                          • Seb.R
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Apr 2006
                            • 4159

                            Jeg mener nå Guy Roger fint kunne hatt en slik defensiv rolle. Sterk som en okse. Konge på å vinne ball. Småslurvete med avleveringer av og til, men jeg velger å skylde på samhandlinga. Potensialet ligger der, det er det i hvert fall ingen tvil om.

                            Kjipt at vi mister enda en midtbanesjef. Okey, Nosa var nesten uunngåelig. (og passer nok bedre høyere opp i banen uansett). Men hva med godeste Tamandani? Han var til tider pur klasse.
                            Last edited by Seb.R; 13.02.2013, 00:09.
                            www.sebastianramsland.com
                            www.twitter.com/sebramsland

                            Kommentar

                            • Lars
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Feb 2004
                              • 6156

                              Opprinnelig skrevet av GIFKanari
                              Så hvorfor ikke se etter den spillende midtstopperen? Har vi ikke investert såpass i midtbanen vår at dette burde vært gjort noe med for lenge siden?
                              Jo. Og jeg har flere ganger argumentert for det samme, blant annet ved å vise til Jørgen Horn som en spillertype vi trenger (mest fordi han var Bosman). Det hadde begrenset behovet for PVM dypt i banen NOE, men jeg mener uansett at minst én av de to sentrale på midten bør ha skikkelig god pasningsfot.

                              Grunnen til dette er at en spillende stopper ikke nødvendigvis har kreativiteten eller overblikket som skal til for å slå de gode pasningene. Det er to typer spillende stoppere: En med godt overblikk og god pasningsfot (sjelden, som regel midtbanespiller som er trukket ned), eller en som kan gå av det første pressleddet med ball og deretter slå en mye enklere og mindre kreativ pasning. (Kombinasjonen av spillertypene finnes jo også, men da er du så god at du ikke spiller i TL. Eventuelt er du for ung, som Høibråten.)

                              Jeg mener at vi har en potensielt veldig god spillende stopper i Ruben, men det er først og fremst fordi han (som stopper!) er ekstremt god til å avansere i banen med ball - ikke fordi han er en god pasningslegger. Vi får se hvordan ting blir når han kommer tilbake. Men så lenge stallen ser ut som den gjør, mener jeg at vi må bruke pasningsfoten til PVM dypt i banen.

                              Kommentar

                              • GIFKanari
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Apr 2009
                                • 8243

                                Ruben gjorde seg først bemerket med sin styrke og sin iver til å forsere med ballen, men den evnen synes jeg han etterhvert langt på vei har mista. Nå er jo signalene at han blir satsa på som midtstopper, så kanskje tydelig coaching på hvordan han skal løse sine oppgaver kan få frem noe av dette igjen. Men frykter han har for dårlig ro og konsentrasjonsevne utover reine ballferdigheter til å løse en oppgave som en mer spillende stopper tilfredsstillende. PVM skal fore spillere høyere i banen, men hvem skal fore PVM med gode nok baller?

                                Nå har vi nettopp møtt et lag fra et land med et mylder av spillertyper vi trenger. For en klubb i vår situasjon bør det være en region man kan finne noe som er mer enn dugelig til en mer enn overkommelig pris. Jeg tror det faktisk bare står på viljen.

                                For jeg tror fortsatt ikke denne klubben og dette laget helt vet hvilken fotball den vil spille.

                                Kommentar

                                • WAK
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Jul 2006
                                  • 967

                                  Kan ikke si meg mer enig i at vi trenger en god pasningsfot dypt i banen. Men jeg håper det blir i form av en spillende midtstopper.

                                  Jeg er ganske sikker på at et av våre største problemer i år kommer til å bli å styre hjemmekampene når motstanderen legger seg bakpå. Da nytter det ikke at vi har to stoppere ala Kippe/Østli står igjen på egen banehalvdel og venter på at motstanderen skal angripe igjen.

                                  Skal vi bli et topplag igjen må vi ha en rask mer spillende midtstopper.

                                  Skulle vi oppleve å få en skadefri tropp med alle spillere i form så må jeg si jeg er veldig spent på hvem som utgjør elveren offensivt på banen.

                                  Det lille vi så av Johan i siste kampen så er jeg sikker på at han spiller hvis han er helt skadefri og i form. PVM, BHR og Guldbrandsen er vel også vanskelig å utelukke. Fofana er kanskje en av de største talentene vi har og har vært meget god i 4 av 5 treningskampene. Så fortsetter han sånn videre så er det vanskelig å sette han på benken.

                                  Da kjemper Knudtzon, Palmi, Ohi og Helstad om den siste plassen. Kan bli bra dette. Begynner virkelig å få troa.

                                  MEN......sjansene for at alle holder seg skade fri er vel mikro.....!

                                  Kommentar

                                  • HSft
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Dec 2004
                                    • 6082

                                    Slik laget ser ut nå er jeg enig i at vi vil være styrka med PVM lengre ned i banen, både pga potensialet for lange og mer kreative passninger, men også pga den generelle passningssikkerheten og hurtigheten i passningsspillet sentralt. I tillegg har PVM en bedre motor enn alternativene og vil dekke mye rom med Riise.

                                    I den offensive rollen har vi et meget godt alternativ I andersson om han holder seg skadefri.

                                    Om vi vil bruke PVM i den offensive rollen bør en ny defensiv midtbanespiller med passningsfot og kreativitet være første pri. En spiller som Skulason kunne vært spennende om GIF hadde vært mer samarbeidsvillige.

                                    En sentral midtbanespiller med kreativitet, stor aksjonsradius og bra passningsfot er pri 1 i min bok siden det ville gitt oss flere alternativer. Jeg vil heller se Ohi som en av to offensive enn en av to defensive. Og jeg vil ikke se Palmi som en av to defensive.

                                    Kommentar

                                    • mats
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Mar 2008
                                      • 621

                                      Enig med de fleste her;
                                      men setter vi laget slik, har vi en bra første 11'er, med noen back-up på plasser vi har ok dobbeldekning.

                                      Udjus
                                      Stoor-Østli-Kippe(Ruben)-Stian
                                      Palmi(Erling)-BHR-PVM(Ohi)-Fofana(Johan)
                                      -----Johan(PVM)-------
                                      ---Fredrik(Helstad)-----

                                      Kommentar

                                      • MortenA
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Apr 2007
                                        • 3456

                                        P.d.d. har stallen få åpenbare svakheter som kan løses enkelt ved å hente enda en spiller. Med mindre klubben finner en åpenbar forsterkning til en rimelig penge, så er det bedre å ha litt is i magen og se hvordan vårsesongen utvikler seg og heller bruke eventuelle midler i sommervinduet. Det verste som kan skje er at vi henter inn spillere som ikke hever laget nevneverdig, og så får en nøkkelspiller skadet og ikke har midler til å erstatte.

                                        Jeg vil være positiv til investeringer for fremtiden. Hvis Fofana fortsetter utviklingen, så er det gode muligheter at han forsvinner etter sesongen/ neste sommer, og da kan det være greit å foredle en ny erstatter slik at vi kan selge med god samvittighet.
                                        Hvorfor la fakta ødelegge et godt argument?

                                        Kommentar

                                        • *46*

                                          Fra nyhetstråden:Jeg tror faktisk ikke noe på det. Om det stemmer, så blir jeg veldig overrasket.

                                          Kommentar

                                          Working...