LSK anno 2013

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Mynten
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Mar 2008
    • 484

    Jeg tror rett og slett at Haglunds vyer om hvordan LSK skal spille fotball ikke matcher hva LSK kan tilby, verken av spillere eller andre ressurser. Haglund ønsker en ballbesittende stil hvor vi skal kontrollere kamper og ha ballen mye i eget lag. Med dagens spillere mener jeg at dette er umulig å få til så godt at vi kan klare å vinne nok kamper. Med unntak av Johan, Fofana, og kanskje til dels PVM og Stian har vi ikke spillere på laget som behersker denne måten å spille på. Det LSK prøver på med dagens mannskap sammenligner jeg med å forsøke å putte en trekantet kloss i et rundt hull. Hvor mye du enn prøver så får du det ikke til.

    Men en økonomi som ikke sørger for at vi kan kjøpe oss ut av uføret, må noe annet forsøkes. Noe må gjøres ett eller annet sted som påvirker haglund til å tenke utenfor sin firkant.

    Kommentar

    • sten
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Feb 2005
      • 873

      Opprinnelig skrevet av LS89
      Kippe sier de har tillit til Haglund. De koser seg på treningsfeltet og treningene er visstnok bestandig gode. Det har jeg hørt i tre år nå. Jeg begynner å bli lei. Mektig lei..
      Kippe er rutinert og vet hva han skal si for at ikke media skal få møkk å skrive om. har selv en ung slektning som skryter av Haglund

      Kommentar

      • DoubleHi5
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Nov 2011
        • 4138

        Da venter vi i spenning på neste kapittel i Sagaen om LSK anno 2013. Blir det Fredrik Gulbrandsen som scorer Moldes seiersmål mot oss og i praksis sender oss ned i Adeccoligaen? Kanskje det er mot LSK det løsner for Fredrik? Spillere har en ekkel tendens til å score mot sine gamle klubber.
        Elska þetta félag

        Kommentar

        • Svart og gul
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Oct 2004
          • 396

          Hva er enden på den katastrofale LSK-visa? Merker jeg er lei det som skjer i klubben nå. Publikum kommer ikke tilbake til Åråsen når klubben selger egenproduserte talenter og kun henter gammelt, grått spillermateriale.

          Kommentar

          • Roll75
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Dec 2007
            • 834

            Har et håp om at noen klarer å stable et mannskap på banen godt nok til å klare seg også i år, men er slett ikke sikker nå. Uansett kjenner jeg at likegyldigheten holder på å ta meg.

            Kommentar

            • Lars
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Feb 2004
              • 6156

              Når en dør lukkes, åpnes alltid en annen. Jeg har argumentert for at vi må nærme oss en klassisk 4-4-2, med en Sundgot-type i den møtende rollen, for å få det beste ut av en spiller som Fredrik. (Se innleggshistorikk for detaljer.)

              Problemet med en slik formasjon er imidlertid at vi må spille mer direkte. Mye av grunnen til at vi kan brodere oss gjennom motstanderen som vi har gjort mot vif og RBK, er at vår andrespiss (PVM) fungerer som en femte midtbanespiller når vi angriper. Dette valget endrer toppspissrollen radikalt sammenlignet med en klassisk 4-4-2. Plutselig handler det ikke om bevegelser ut mot sidene og tilhørende ferdigheter (der Fredrik er god), men om bevegelser og ferdigheter i boks (der for eksempel Helstad er langt bedre).

              Alt handler altså om kvaliteter i boks for toppspissen vår så lenge vi spiller som vi spiller. Fredrik er god på en del ting, men han er udugelig i boksen. Han er for liten, for lite smart i bevegelsene og ikke minst en altfor dårlig avslutter med både føtter og hode. Får vi Helstad klar, er han en vesentlig oppgradering fra Fredrik. Men mest av alt trenger vi en ny spiss. En som er skreddersydd for rollen. En som ikke nødvendigvis trenger å bidra så mye i banespillet, men som eier boksen. En Ujah, en Occean, en Powell i 2001-form. Nå har en luke åpnet seg for en slik spiller. Den må vi bruke!

              Kommentar

              • GIFKanari
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Apr 2009
                • 8243

                Man må nesten le litt da, virker som om LSK plutselig har fått seg en realitetssjekk året etter at man med brask og bram skulle slå seg inn i eliten med en ny satsing. Nå selger man til klubber innelands og fremstår mer og mer som en klubb som har finnet sin plass i hierarkiet. Reint ut profetiske dimensjoner over dette taktikkintervjuet med Haglund, ikke bare ga det oss en pekepinn på hva som var i vente mot RBK, men jammen var det også et forvarsel på salget av Fredrik.

                Kommentar

                • *46*

                  Når en spiller ikke lenger vil spille for LSK - hva gjør man da? Tar 3 mill eller 6-700 000? Lite klubben kan gjøre meg blodsugende agenter.

                  Kommentar

                  • Stray Cat
                    Moderator
                    • Aug 2008
                    • 5916

                    Lars, hvor lenge har vi bedt om en ny spiss nå?
                    For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!

                    Kommentar

                    • knut
                      Make knut Great Again
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Dec 2006
                      • 9476

                      Opprinnelig skrevet av Stray Cat
                      Lars, hvor lenge har vi bedt om en ny spiss nå?
                      Før sesongen var det bare du, jeg, tullebukk og leif a som grein etter spiss som kunne putte typ 15 mål.
                      Alle andre sa det ville løsne for Fredrik... xD

                      Kommentar

                      • plantemiddel
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Feb 2012
                        • 811

                        Er såpass liten sannsynliget for at FG skal finne skåringsformen i løpet av sessongen at det ville vært idiotisk å ikke takke ja til de 3 millionene. Med den summen kunne klubben kanskje endelig signert en eller to av spillere fra Atta Anekas kontaktnett uten hjelp av "eksterne investorer". Bruker man summen på en ny Ujah kan salget av FG bli svært lønnsomt for LSK...

                        Kommentar

                        • DoubleHi5
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Nov 2011
                          • 4138

                          Med Fredrik på vei til Molde, Piermayr signert (i følge Transfermarkt), mål om å signere Fred Friday, og muligens en spiss til, blir det vel pressekonferanse på Åråsen denne uka? Det skjer ihvertfall litt rundt klubben nå!
                          Elska þetta félag

                          Kommentar

                          • norveggio
                            Medlem
                            Hoffnarr
                            • May 2008
                            • 65

                            Aner vi her signeringer som kan komme på nivå med den legendariske Østerrike-Afrika-komboen Markus Kiesenebner/Romanus Orjinta?

                            Kommentar

                            • Pingla
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Nov 2006
                              • 376

                              Opprinnelig skrevet av norveggio
                              Aner vi her signeringer som kan komme på nivå med den legendariske Østerrike-Afrika-komboen Markus Kiesenebner/Romanus Orjinta?
                              Pass på så du ikke blir for positiv her nå, kan jo briste en blodåre i ren gledesrus!

                              (ikke personlig ment, bare generelt imponert over at selv å signere spillere svartmales allerede før de har dratt på seg treningsshortsen)
                              ¯\_(ツ)_/¯

                              Kommentar

                              • plantemiddel
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Feb 2012
                                • 811

                                Ikke bare spillere, Haglund-må-gå prosessen starta jo før fyren var ansatt. Enkelte lever i en boble med dritt.

                                Kommentar

                                • DoubleHi5
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Nov 2011
                                  • 4138

                                  Opprinnelig skrevet av Pingla
                                  Pass på så du ikke blir for positiv her nå, kan jo briste en blodåre i ren gledesrus!

                                  (ikke personlig ment, bare generelt imponert over at selv å signere spillere svartmales allerede før de har dratt på seg treningsshortsen)
                                  <IRONI>Nå må du ikke forvrenge fakta her, Pingla! Disse gutta har allerede slitt ut de første treningsshortsene. Det er på høy tid å svartmale!<IRONI>

                                  Spøk til side. Alle nye spillere tas imot med åpne armer og håp og forventninger om at de vil styrke laget. Man kan være både skeptisk og avventende, men inntil det motsatte eventuelt er bevist, må vi håpe og tro at Haglund etter så lang tid med laget har en viss treffsikkerhet på spillerkjøp.
                                  Elska þetta félag

                                  Kommentar

                                  • knut
                                    Make knut Great Again
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Dec 2006
                                    • 9476

                                    Opprinnelig skrevet av plantemiddel
                                    Ikke bare spillere, Haglund-må-gå prosessen starta jo før fyren var ansatt. Enkelte lever i en boble med dritt.
                                    Haglund må gå før han var ansatt var en artighet med tanke på forumhistorikken her.

                                    Nå er det en realitet.

                                    Men alltid spennende med nye spillere!

                                    Kommentar

                                    • *46*

                                      I manko på bedre tråder, så nevner jeg det her:

                                      Stian er kanskje klar til søndag. Fikk noe som lignet på en krampe i legge mot RBK. Føler seg pigg igjen, men noe usikker. Helstad og Stoor trener sannsynligvis for full maskin fra i morgen av. Det vil frigi Erling offensivt, at Stoor er tilbake igjen.

                                      Dette i følge Romerikes Blad på papir.
                                      Last edited by Gjest; 09.07.2013, 10:25.

                                      Kommentar

                                      • Herman
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Feb 2010
                                        • 1101

                                        Med Fredrik ut nå blir det spennende å se hva som er planen for angrepet. Hvem skal spille spiss for LSK – ikke bare høstsesongen 2013, men også i 2014? Det virker som de aller fleste på forumet ønsker å se Erling på topp, hvilket er forståelig mtp at han ble toppscorer i fjor. Men selv om Erling har vist seg som en dyktig og spennende avslutter, er jeg usikker på om han er den spillertypen på topp som passer laget vårt best.

                                        Hvordan Fredrik har passet inn på topp har jo vært mye diskutert, og Lars hadde et innlegg om hvordan Fredrik ikke passet like godt sammen med en mellomromsspiller (PVM) som med en targetspiss. Det er også noe som har blitt nevnt av eksperter og kommentatorer, der en møtende Petter og stikkende Fredrik har skapt veldig stor avstand mellom våre to mest offensive ledd. I tillegg har Petter hatt en dalende formkurve etter at Helstad ble skadet, hvilket neppe er tilfeldig. Han er nemlig best når spiller sammen med en litt mer fysisk spiss.

                                        Hvis vi ser på de største europeiske lagene så blir det tydelig at veldig få lag spiller med enten en ren bakromsspiss, eller en måltyv. De fleste lag (inkludert oss) spiller med kun én spiss, noe som stiller større krav til spissen, da han både må kunne være oppspillspunkt, samt å være en bakromstrussel. Også i Tippeligaen har mange av de bedre lagene hatt suksess med en mer komplett spiss, som Brann med Ojo, Godset med Kovacs eller RBK med Bille Nielsen (han kommer til å bli god).

                                        Erling var veldig viktig under høstsesongen i fjor og scoret en del mål, men det var samtidig i en periode der vi la om spillestil på grunn av at vi var i en krisesituasjon og måtte unngå nedrykk. Nå er vi i en situasjon der vi er i spillemessig framgang, og forhåpentligvis vil vi prioritere utvikling av spill høyt til tross for litt vanskelig tabellposisjon, for spiller vi som vi har gjort i de to siste kampene vil vi vinne mange kamper framover. Selv om Erling og Fredrik ikke er helt like (Erling bedre avslutter, Fredrik mer komplett), så ser jeg for meg at vi vil få et liknende problem med Petter-Erling på topp som vi har hatt med Petter-Fredrik, da begge stort sett skal stikke i bakrom og ikke tilbyr veldig mye med ryggen mot mål.

                                        Men hvem skal da spille på topp? Det naturlige er jo Helstad, han var veldig god under vårsesongen og kan gjøre en jobb både feilvendt og i bakrom. Men så har han vært skadet en stund og kommer neppe tilbake i samme kanonform med det første. I tillegg har han kun kontrakt ut sesongen, så spørsmålstegn rundt om han er her neste sesong. Et annet alternativ er Ohi, som vi vet at har fysikk og avslutteregenskaper. Han gjør sjeldent gode kamper som kant, så kanskje er spiss hans perfekte posisjon? Uansett må vi snart finne ut hvor han er best, og la han få tid i den rollen.

                                        Et annet alternativ jeg vil foreslå er Palmi. Han er kanskje treig, men har samtidig flere ferdigheter som er viktig for en alenespiss. Han kan fungere som et oppspillspunkt, både i lufta og langs bakken (alle utspill fra keeper blir slått mot Palmi), han har ferdigheter med ball til å kunne kombinere med Petter, han er flink til å bevege seg i boks, og han har gode avslutteregenskaper. Å flytte Palmi opp åpner i tillegg for Riise ut på høyrekant, med den spennende nysigneringen Piermayr inn sentralt med Johan. Synes det kunne vært interessant å prøve i høst.
                                        Twitter

                                        Kommentar

                                        • Lars
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Feb 2004
                                          • 6156

                                          Andre momenter er:

                                          - Stadig mindre bakrom i internasjonal fotball, også i Norge. Jonathan Wilson har skrevet en god del om alle de små justeringene i offside-regelen, som i sum har gjort det mer risikabelt å stå høyt. Samtidig er alle mer bevisste på at bakrommet er det klart farligste rommet, og er flinke til å falle av tidlig. Vi har også sett en tendens til at noen lag spiller med fire ledd 4-2-3-1 (selv om de fleste 4-2-3-1-lag faktisk forsvarer seg i 4-4-2 eller 4-4-1-1), en formasjon som dekker banen mer i dybden enn i bredden. Spørsmålet blir altså: Er det rett og slett bortkastet med en ren bakromsspiss?

                                          - Alle er klar over hvordan LSK spiller, og avgir ekstremt lite bakrom. Enten ved å ligge lavt med hele laget, eller ved å falle av tidlig med forsvaret. Ja, sistnevnte variant gir oss mellomrom hvis midtbaneleddet ikke faller av samtidig (vanskelig å time), men dette er ikke en tilstrekkelig stor fordel til at det vil lønne seg å bruke opp spissplassen på en bakromsspiss ala Fredrik og Erling. En annen klar fordel med en stor, sterk spiss er at det antagelig vil bli mer bakrom å løpe i for de andre spillerne. Kanskje ikke for et 4-3-3-lag, som truer bakrom veldig aktivt, men for oss, med relativt lave kanter, vil det være masse bakrom å løpe i for spillere som Fofana og Erling, dersom utgangsposisjonen er på kant i vår 4-4-1-1. Man må altså tenke litt kvalitet foran kvantitet i bakromsløpene.

                                          Kommentar

                                          Working...