LSK anno 2013

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Folke
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jun 2008
    • 5955

    Takk Totti21 for ett meget bra innlegg. Årets ett eller annet må gå til deg..

    Det jeg derimot forventer er konsekvenser, noe jeg ikke kan se at Haglund lever opp til. Jeg ønsker også den utviklingen du skriver om, jeg også ser at laget i enkeltstående kamper er veldig bra og helt klart mye bedre enn tidligere årganger. Men jeg vil ha konsekvenser når man ikke presterer opp mot forventet, som f.eks. syntes jeg det er helt rimelig å ta av en spiller etter kort tid dersom han ikke leverer som "avtalt" eller forventet! Jeg hadde helt klart gitt 100% støtte til Haglund dersom han var flinkere til å gjøre endringer når ting ikke fungerer, dette punktet er nesten alene god nok grunn til å sette spørsmålstegn på han!

    Jeg vil at Haglund bruker de unge talentene mer (de beste i mine øyne til å spille denne typen fotball), jeg vil at han kaller en spade for en spade når det trengs og jeg vil at han tar grep når det trengs. Om han gjør dette, vil ikke jeg kaste han på bålet dersom resultatene varierer!

    Kommentar

    • GIFKanari
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2009
      • 8243

      Vi mangler ballspillere til å ha en ballbesittende stil, som Bukkenbruse synes jeg også det kan oppsummeres så enkelt. Molde er nok det laget i Norge som spiller for spiller har det beste grunnlaget for å spille possession, og når det ruller på, slik det gjorde mot oss i første omgang av cupsemien, så er det ingen som spiller bedre fotball i Norge etter min mening. Da ble vi hjelpeløst løpende imellom deres trekanter, og virtousen for det hele var Møller Dæhli. Balltempoet presset oss ned i egen sekstenmeter.

      LSK mangler en Møller Dæhli-type, en ballsentral. Skal dette bære noen frukter må vi få inn en slik spiller og en en litt mer enn dugende midtstopper langs bakken. Vi mangler ikke først og fremst noe på spilleforståelse, vi mangler på evnen til å sette teori ut i praksis. I RBK vil mange ha det til at trekket med å skyve Mike Jensen fra en defensiv midtbanerolle til indreløper reddet trenerens fremtid i klubben. Hvis ikke vi får løftet Johan høyere opp i banen frykter jeg for 2014, vi får ikke fullt utbytte av å bruke ham som vi gjør i dag.

      Kommentar

      • Totti21
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Mar 2004
        • 3500

        Opprinnelig skrevet av Folke
        Men jeg vil ha konsekvenser når man ikke presterer opp mot forventet, som f.eks. syntes jeg det er helt rimelig å ta av en spiller etter kort tid dersom han ikke leverer som "avtalt" eller forventet! Jeg hadde helt klart gitt 100% støtte til Haglund dersom han var flinkere til å gjøre endringer når ting ikke fungerer, dette punktet er nesten alene god nok grunn til å sette spørsmålstegn på han!
        Her er jeg helt enig med deg, og dette var vel også noe av dette Haglund tok selvkritikk for i det åpne møtet med medlemmene som "Børge" refererte fra. I kampene etter dette synes jeg også han har gjort grep mye tidligere enn før, og har også gjort flere endringer i 11'eren fra kamp til kamp uten at de som har kommet inn har grepet muligheten noe særlig. Mot rbk var vel også første gangen Fred Friday fikk mer enn ett kvarter på banen, som flere har etterlyst en stund nå.

        Jeg håper i likhet med deg at vi kan få frem enda flere unge spillere, men det er dessverre for få av de vi har hatt nå som har vært gode nok. Det er lett å se seg blind på prestasjoner i 3.divisjon kontra Tippeligaen, og vi har også hatt få kamper i år som har vært avgjort såpass tidlig at vi kan hive innpå folk kun for erfaringens skyld. Ringstad har bevist at når man er god nok, så får man tillit. Ohi er ett eksempel på en spiller jeg mener har fått mer tillit enn han faktisk fortjener.
        Til syvende og sist synes jeg de beste spillerne må spille, men jeg synes det er ett sunnhetstegn når Bjarmann sier at vurderingen rundt Piermayr er om han er en spiller som vil være fast eller ikke, da vi ikke ønsker å hente inn utlendinger for å ta opp plass på benken på bekostning av unge, Norske spillere.
        Spillere vi henter inn denne vinteren bør være i starten av 20-årene og gode nok for å spille fast i Tippeligaen som f.eks Magnar Ødegaard har bevist at han er.

        Når det er sagt så er jeg ikke like bastant på at Magnus Haglund nødvendigvis er den som skal klare å ta oss i mål, men jeg mener i alle fall han har ledet oss inn på riktig spor.

        Kommentar

        • Rønnern
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2003
          • 6690

          Opprinnelig skrevet av Totti21
          Her blir man bare bedre ved å prøve, og spør gjerne en Drammenser hvor mange ganger de reiv seg i håret de første årene under Deila over latterlige ballmisser og omstendelig spill. Han sa det vel egentlig ganske greit når Stefan Johansen ble brutt mot Sverige etter en håpløs tversoverpasning og Zlatan satte 1-0. "Det er ikke valget som er feil, men utførelsen som er dårlig." "Man klarer aldri å slå den pasningen hvis man ikke fortsetter å prøve på det."
          He, he, dette minner meg om Kasey. Han fikk folk på Åråsen til virkelig å rive seg i håret. Uwe sa bare noe a la:
          "Vi kan velge å spille langt og sikkert, men det er ikke fotballen jeg står for."
          Mvh Ronnie "The Runner"
          LSK for alltid

          Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

          Kommentar

          • Fugl1120
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Sep 2005
            • 3528

            Opprinnelig skrevet av Totti21
            3. Holde på ballen betyr heller ikke at tempoet skal dale. Man ser egentlig den samme utfordringen som i lavt press ved at man ofte ender med å lunte rundt på banen når man skal holde på ballen, når det egentlig krever masse bevegelse og høyt balltempo for å lykkes med dette.
            Her blir man bare bedre ved å prøve, og spør gjerne en Drammenser hvor mange ganger de reiv seg i håret de første årene under Deila over latterlige ballmisser og omstendelig spill. Han sa det vel egentlig ganske greit når Stefan Johansen ble brutt mot Sverige etter en håpløs tversoverpasning og Zlatan satte 1-0. "Det er ikke valget som er feil, men utførelsen som er dårlig." "Man klarer aldri å slå den pasningen hvis man ikke fortsetter å prøve på det."
            Bra innlegg som vanlig, Totti21. Synes dette er et utrolig vesentlig poeng i mine vurderinger av hvorfor vi ikke har lykkes særlig med eget angrepsspill i år. Vi har ikke all verdens kontringsstyrke i laget, der hverken Johan, Palmi eller Fofana er noen store kontringsspillere, men samtlige bra med kula i beina. For at vi skal lykkes i kontringsfasen er vi avhengig av å ha hurtighet i både bevegelse og pasningsspill, men vi er litt hemma på tempo i beina og da kan det være fornuftig å ikke gripe de samme kontringene som man feks kanskje gjorde under Berg.

            Det som har vært langt mer skuffende, er som du nevner, mangel på tempo når vi har ballen i laget. Jeg synes Johan har skuffa i "pisker"-rollen på midten med å drive opp tempo i spillet vårt. Riise er en begrenset ballspiller som Haglund åpenbart vil ha ut på kant, men han har ikke nok tillit til feks Piermayr til å la han starte og sende Riise ut på midten. Det gjør at vi har en sentral midtbane med en pasningssvak spiller og en spiller som ikke evner å sette tempo i laget med ball. Vi har også to rimelig primitive stoppere, som gjør at balltrillinga går for seint og det blir lett for motstanderen å få spillere bak ballen. Jeg tror vi hadde klart oss med primitive stoppere dersom vi hadde hatt en bedre ballfordeler sentralt, noe alá Henning Hauger. Samtidig ser man mye av suksessoppskriften til Godset, som er å vri kula ofte og doble på kant med offensive backer. I starten blei Godset kontra i senk fordi de spilte på seg utallige brudd med mislykka tversoverpasninger når de forsøkte å vri (slik Stefan Johansen også gjorde som du nevnte i landskampen), men nå har de blitt dyktigere til å få disse til å sitte. Det frigjør mye plass til å angripe på kantene, dessuten har de gode offensive backer.

            Vi er nok ikke like solid stilt på backposisjon, men har offensive backer i både Ringstad og Stoor som begge har et høyt toppnivå. Dessuten har vi en terrier i Riise som er en uvurderlig ressurs til å jobbe opp igjen feilpasninger når vi mislykkes, en langt bedre defensiv spiller enn feks Stefan Johansen som blir skrytt i skyene for nettopp dét, at han jobber så hardt defensivt.

            Jeg tror nøkkelen til å lykkes bedre i angrep neste år ligger i at vi er dyktigere til å vende spillet på færre touch og at vi øker risikoen i det offensive pasningsspillet. I år har vi hatt en skyhøy treffprosent på pasningene, men vi tør også bare å slå de enkle uten risiko. Vi må våge litt mer fremover, det vil lønne seg i lengden. Med en spiller på midten som kan dra opp pasningstempo og en bra boksspiller tror jeg, som du vi kan bli veldig bra neste år. Med Riise/Stoor og Fofana/Ringstad har vi utrolig slagkraft på kantene, men da gjelder det å sette dem opp i gode posisjoner.
            Lauken er vår venn!

            Kommentar

            • GIFKanari
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Apr 2009
              • 8243

              Det er bare å si det som Hoff: den beste gaven du kan gi en medspiller er en god pasning. Nitidig fokus på denne delen av spillet er det som mest effektivt kan få oss opp i toppen igjen.

              Piermayr er jo kanskje den av spillerne i stallen som kunne slått crosserne vi har manglet. Kan egentlig ikke se at det er annet enn løps- og arbeidskapasiteten som har gjort at Haglund ikke ville satse på ham sentralt, slik at Riise kunne flyttes ut på kant. Og da forstår jeg heller ikke hvorfor han fortsatt sees på som kandidat å ha med videre, spesielt sett i lys av Bjarmanns kommentar om utlendinger i stallen. Skal Lundemo signeres, noe jeg håper, vil jeg tro det er helt uaktuelt å ha ham med videre. Bærumsspilleren kommer ikke hit uten klare indikasjoner på at han vil bli satsa på, da kan han like godt bli værende i det som blir et Adeccolag i 2014.

              Piermayr-signeringen er virkelig bare grenseløst irriterende, all den tid klubben selv var så klare på at man bare ville hente spillere som forsterket førstelaget i sommervinduet. Kommunikasjonen ut igjen, det er vanskelig å bli imponert.

              Kommentar

              • Bukkenbruse
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • May 2008
                • 515

                Opprinnelig skrevet av Totti21
                Jeg er derfor 100% enig med deg i at vi er mer omstendelige enn de beste lagene i Europa og utvilsomt i Norge, men det er ikke fordi vi prøver på feil ting, men fordi vi foreløpig ikke evner det.
                Jeg er samtidig 100% sikker på at vi på sikt vil bli best av å fortsette det prosjektet vi har startet på nå, og at man jobber for å variere mellom høyt og lavt press, når vi skal ta overganger og når vi skal holde på ballen. Vi har klart dette i enkeltkamper der bortekampen mot rbk var den desidert beste.
                I denne kampen mener jeg vi var Norges beste lag, og derfor må målet være å gjenskape denne prestasjonen i langt flere kamper neste sesong.

                Jeg tror i bunn og grunn vi begge er enig i hva slags fotball vi ønsker å se på Åråsen, men jeg mener vi er nærmere det enn du mener, og derfor at vi vil komme dit med dagens filosofi.
                Det er faktisk sånn at selv om ett skudd går 10 meter over mål, så er det bare snakk om noen få cm eller mm bedre treff på foten før den hadde gått i krysset.

                edit: mye 100% i dette innlegget, men holdt meg i alle fall unna idrettens vanlige 110%.
                Jeg er 100% enig i det meste av innlegget ditt Og også 100% enig i at vi er uenige i om vi noen gang kommer til å lykkes med det. Jeg tror at vi trenger helt andre spillertyper (som det ikke finnes mange nok av i Norge) til å lykkes med prosjekt Haglund, men så lenge han er her håper jeg selvfølgelig at jeg tar feil. Jeg tenker at et lag som Everton burde være en fin mal å legge seg etter for en klubb som Lillestrøm hva gjelder stil og spillertyper. De er et lag som ikke er ektreme på noen som helst måte, men som har klare deffensive og offensive mønstre, men samtidig evner å varierer måten de spiller på fordi de har spillertyper som gjør at de har denne muligheten. Med et alternativ på topp (med mer fysikk) og en midtbane som er mer hissige på overganger, så har jeg virkelig trua....men på de 2 siste sesongene mener jeg vi kun har vært virkelig gode i 2-3 kamper, det er max 10% av de kampene vi har spilt og gjør at jeg ikke har like stor tru på dette som deg.

                Uansett honnør for et meget godt innlegg!
                Last edited by Bukkenbruse; 15.11.2013, 12:51. Begrunnelse: manglet noen ord i et setning.

                Kommentar

                • HSft
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Dec 2004
                  • 6082

                  Glad vi i hvertfall har noen marginer med oss...

                  Kommentar

                  • andee
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • May 2004
                    • 1191

                    Enig i at den lesninga ikke er spesielt lys (eller er det nettopp det?), men stolpe/tverrligger blir rimelig unyansert, da (trenger ikke være målsjanse engang, og denne statistikken teller det som mål). Skal ikke lenger enn til første og andre serierunde før den statistikken failer, spør du meg. Vi har 13 målsjanser mot 6,5 i kampene mot Særp og Molde (snitt RB/VG), og 11-6 i hjørnespark, ender med fire poeng, og denne statistikken mener vi skulle hatt fattige ett. Da hadde vi i så fall snakka ekstreme marginer mot oss.

                    I kamper hvor vi tok poeng, men kanskje ikke hadde fortjent det bl.a. pga. faktorer som stolpe/tverrligger, peker faktisk kun kampene mot Brann (borte, ett poeng, 1-1) og hjemme mot Aalesund (hjemme, ett poeng, 1-1) seg ut i mine øyne (forsøkt å være så objektiv som kun en fugl kan være, med all tilgj. statistikk som grunnlag).
                    TS05 - Felt C

                    Kommentar

                    • knut
                      Make knut Great Again
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Dec 2006
                      • 9476

                      Opprinnelig skrevet av HSft
                      Glad vi i hvertfall har noen marginer med oss...

                      https://twitter.com/OptaNor/status/4...415104/photo/1
                      Skulle bare mangle all den tid dommer'ne er imot oss!

                      ©®™ - Grusom B

                      Kommentar

                      • DoubleHi5
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Nov 2011
                        • 4138

                        En diskusjon rundt en slik konstruert tabell blir selvfølgelig ren teori, og den tar for eksempel ikke hensyn til hvordan mål påvirker kamper.

                        Andee nevner Sarpsborg-kampen hjemme og at vi vinner sjansestatistikken i den kampen, men det er jo en (meget) viktig del av bildet at Sarpsborg lekte med oss den første timen, før vi startet kampen og sesongen. Jeg husker også hjemmekampen mot Brann, hvor Brann feilaktig fikk annullert et mål på 0-0, og at vi i den kampen heller ikke var klare når kampen startet.

                        Jeg er, som de fleste andre, heller ikke fornøyd med hvordan vi har fremstått i 2013 og at fremgangen ikke har vært større. Sjansestatistikken til VG, som viser at vi har desidert dårligst uttelling på sjansene, kan kanskje likevel på mange måter gir et vel så godt bilde av hvordan sesongen har vært.
                        Elska þetta félag

                        Kommentar

                        • Percy Nilegård
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Dec 2003
                          • 5146

                          Blir litt som når man får tre målsjanser i samme angrep. Du skal være rimelig god for å putte tre mål på en gang.
                          "Alltid blodsprengt"!
                          Fong/Macho

                          Even Nordlien

                          Kommentar

                          • Grusom B
                            Generalissimo Bellisimo
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Nov 2003
                            • 6248

                            Jepp, det er de. Men bare de over førti.
                            Ni principe ni rey...

                            D10S!

                            Kommentar

                            Working...