Er det fortsatt en gang i måneden gutta må møte opp i dress før trening? Spørs om ikke stakkars Origi har fått noen bøter av Frode der.
Arnold Origi (var: Spillertråd Arnold Origi)
Collapse
X
-
Elsker Arnold. Han er suveren i mål, en fantastisk fyr som alltid tar seg tid til fansen (også i dårlig tider) og du ser han koser seg når han får terge NAV folket bak målet idag.
Legende!Si yo fuera Maradona saldría en mondovision,
para gritarle a la FIFA:
¡Que ellos son el gran ladrón!Kommentar
-
Beste keeperen vi har hatt? Ja, der sier du faktisk noe. Jeg kan ikke komme på noen bedre. Inkludert Grodås, Malern og Baron. Baronen hadde vel det samme høye toppnivået, men hadde andre "varianter"Kommentar
-
Origi er og blir konge på og utenfor banen.
Men var ikke helt optimal i dag. Misset på et utløp og slapp et skudd som trillet ut til corner.
Enkelte jeg kjenner som stod i klanen hevder Origi ga dem fingern etter matchen. DiggbartKommentar
-
Hvilket utløp mener du, da forsvaret glapp og han presset Brown til å gjøre feil ? Der gjorde han som han skulle syntes jeg.
Skuddet han slapp, nesten halvkontrollert til corner, var vel det man kaller en feil.
Kanskje han ikke burde prøvd å holde det, men hvem på banen gjorde færre feil enn han ?
HAr jo sett Origi gjøre helt feilfrie kamper, men dette nivået er det ikke andre i tippeligaen som holder
Lite sitat fra dagblad artikkel :
"" LSK-trener Runar Kristinsson og VIF-trener Kjetil Rekdal er enige om en ting. Arnold Origi reddet Lillestrøm da de trengte noe ekstra mellom stengene"Kommentar
-
Hvorvidt jeg har greie på keeperarbeid eller ikke har ikke så mye med saken å gjøre, men jeg tror jeg har mer erfaring som keeper enn deg.Kommentar
-
Vel, det vet jo kanskje ikke hverke n du eller jeg. Sto litt i mål mine yngre dager, men ble ingen målmann, nei. Bare vikar ved rødt kort osv.
I denne matchen gjør Origi det som blir omtalt som 3 matchvinnende redninger. Ja, han har stått enda bedre kamper, men det er et par redninger som er helt sjuke. Det virker som du ikke er kjempebegeistret for en som nå blir annerkjent langt utenfor klubben.
Om du eller jeg har mer greie på keeperarbeid, hva med Kristinsson/rekdal ?
Klippet fra dagbaldet igjen : LSK-trener Runar Kristinsson og VIF-trener Kjetil Rekdal er enige om en ting. Arnold Origi reddet Lillestrøm da de trengte noe ekstra mellom stengene.
OG
Friday er god, men denne lørdagen var Origi enda bedre for LillestrømKommentar
-
Spillervurdering: Arnold Origi Otieno
Arnold har vist seg både i fjor og hittil i år som en av lagets to-tre viktigste spillere, og berga mange poeng for oss ved flere eksepsjonelle redninger i flere enkeltkamper, sist mot erkefienden med "hjemmebane" på Ullevål. Det er godt mulig at han ikke bare er Tippeligaens beste keeper, i år som i fjor, men kanskje også LSKs beste keeper på mange år, eller i det hele tatt. Hans spesielle styrke er kombinasjonen av plasseringsevne, evne til å lese spillet og forutse skudd, samt naturligvis reaksjonsevne og spenst til akkurat å nå de mest "umulige" skudd. De to første faktorene gjør ham til langt mer enn "bare" en shot-stopper.
Topp keepere er ofte høyere enn 1.86, og det er mulig at den relativt "lave" høyden er en av forklaringene på at han ikke regjerer så klart i feltarbeidet og luftrommet som en kunne ønske, men ofte velger å bokse. (Her vil jeg trolig alltid savne Emile Baron.) I det siste har han også tatt mer for seg her, og oftere tatt ballen i fast grep. Det kan også ha sammenheng med at Runar Kristinsson inntil nylig (ser nå heldigvis ut til å være slutt med) valgte å pakke straffefeltet med samtlige spillere, som gir lite rom og armslag for egen keeper, noe Arnold helt riktig har klagd over.
Arnold har lange utspark, og de er også blitt mer presise i den tida han har vært her, selv om unntak alltid vil forekomme. (Når han har ballen og vi vil holde på en ledelse kan han bli noe bedre på å drøye tida uten å provosere dommeren til å gi gult kort.) Han er relativt god på tilbakespill og også på rask igangsetting, med presise utspark og lange utkast, når det er mulig. Et lite forbedringspunkt kan være på vurderingene av når han skal rykke ut og når bli stående. Men her kommer også kommunikasjonen med forsvaret inn; her har det vært forbedring fra til dels direkte dårlig i flere kamper de siste par åra, men er fortsatt litt å hente. Det har Arnold selv erkjent foran årets sesong, at han må kontrollere kjeftinga og rope og dirigere mer konstruktivt.
Gode keepere har ofte litt ekstra temperament, med rask og høy tenning. Det har Arnold så avgjort, og det kan i blant være en liten akilleshæl. Han er blitt sendt hjem fra trening etter sammenstøt med egne spillere minst et par ganger jeg har sett og vet om. Han lot seg provosere av Mr. Brun-og-blid (som visste om dette) og mista litt konsentrasjonen i kampen mot Molde i fjor, og episoden i landskampen i Kenya nylig viser at temperamentet ikke er blitt borte. Men i hovedsak er Arnolds temperament og engasjement en stor styrke for laget og klubben, og bidrar til at han er den matchvinneren han er for LSK, og til at vi alle håper vi får beholde ham i lang tid framover.
gilbertKommentar
Kommentar