Jeg ser poengene dine, selv om hiphop nok ligger så langt fra min musikksmak som overhodet mulig. Og som du sier er et resultat av den digitale (ofte ulovlige) nedlastingen at artistene må tjene pengene sine på konserter og t-skjorter. For mange artister betyr det at de ikke får nok tid til å lage musikken så bra som de kan. Fokuset blir ikke på å lage best mulig musikk, men å tjene nok penger på andre ting. Jeg kjenner mange musikere (ingen innen hiphop, jeg innrømmer det), og jeg har ennå til gode å møte en eneste en som ikke ønsker utviklingen tilbake dit den var. Ja, plateselskapene tjente penger, men artistene tjente også mer før - og de gjorde det på det de virkelig ønsket å gjøre.
Hadde pengene virkelig gått til artistene hadde alt vært såre vel, men poenget er jo at svært mange bare stjeler fordi åndsverkene er så lett tilgjengelige - og samtidig betaler de lovlige distribusjonskanalene bare smuler til artistene. Det er bare trist.
Hadde pengene virkelig gått til artistene hadde alt vært såre vel, men poenget er jo at svært mange bare stjeler fordi åndsverkene er så lett tilgjengelige - og samtidig betaler de lovlige distribusjonskanalene bare smuler til artistene. Det er bare trist.
Kommentar